Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 02.03.12 - klo:10:59

Otsikko: peruskunnostus
Kirjoitti: realisti - 02.03.12 - klo:10:59
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: apilas - 02.03.12 - klo:11:29


koneiren korjaus on suomesa kilpailematon ala ::)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Greenpwr - 02.03.12 - klo:12:02


 Siitäpä vuan korjaamoa ja kilpailua lisäämään...suomi on melkein vapaa maa yrittää... Onkos  isännillä (vieläkin) remontin pelkoa, että mieluummin laitetaan vaihdossa välirahaa kolmekymppiä, kun entisen remppa esim. maksais alle viis tonnia? Jos nuitten vanhempien vempeleiden kanssa, ees jotenkin, meinaa pärjätä, niin kuntoa pitää seurata aktiivisesti ja jatkuvasti. Jos ajotyylinä on kaasupohjassa niin pitkään kun liikkuu, kunnostustarpeet pärähtää kuuluviksi hyvinkin äkkiä...uusillakin koneilla...
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Hervast - 02.03.12 - klo:12:14
Yksi syy vois olla mielen syövereihin syöpynyt lause "uusi on aina uusi" joka tosin nykymailmassa käytännössä tarkoittaa että "uusi on aina kalliimpi vaikkakin halvemmalla tehty"

Ehkä semmoinen koneiden kunnossapidon ja peruskunnostuksen kulttuuri puuttuu tästä maasta ? Toisaalta sellainen firma joka vaikkapa kunnostaa 15 kpl yhdenmallista paalainta vuodessa, saa väkisinkin etua kun homma on tuttu ja sitämyöten moni asia helpottuu. Suomessa riittävän asiakasvolyymin saavuttaminen jotta voisi erikoistua tiettyyn merkkiin lienee mahdotonta.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Wejjo - 02.03.12 - klo:12:34
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Greenpwr - 02.03.12 - klo:12:38
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.

 ...ja tuossa väsymisvaiheessa auttaa viihtymistä jos sen komponentin saapi pulttiliitoksesta irti ja vastaavan uuden osan laitettua tilalle...
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: rene - 02.03.12 - klo:13:18
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.
Ja esimerkiksi silppureissa tuon kyllä näkeekin kun oppii katsomaan :(    Uutta osaa on vaikea suomessa saada järkevään hintaan, se ainakin on yksi syy peruskorjausten kannattamattomuuteen.
    Mitenkähän olisi latviassa tai liettuassa pajoja jotka tekisivät koneiden ennallistuksia :-\
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: hvinnamo - 02.03.12 - klo:14:54
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.
Ja esimerkiksi silppureissa tuon kyllä näkeekin kun oppii katsomaan :(    Uutta osaa on vaikea suomessa saada järkevään hintaan, se ainakin on yksi syy peruskorjausten kannattamattomuuteen.
    Mitenkähän olisi latviassa tai liettuassa pajoja jotka tekisivät koneiden ennallistuksia :-\

 Mulla on ainakin sellanen epäilys ko. maita kohtaan, että kone ei ylitä valtioitten rajaa kuin kerran...  ::)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: matso - 02.03.12 - klo:15:14
ja sitten jos olette huomanneet ainakin alkuperäiset vara osat jos joutuu ostamaan on suolasen kalliita ihan tajuttomissa hinnoissa ja mitään alennusta eivät anna.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: rene - 02.03.12 - klo:16:12
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.
Ja esimerkiksi silppureissa tuon kyllä näkeekin kun oppii katsomaan :(    Uutta osaa on vaikea suomessa saada järkevään hintaan, se ainakin on yksi syy peruskorjausten kannattamattomuuteen.
    Mitenkähän olisi latviassa tai liettuassa pajoja jotka tekisivät koneiden ennallistuksia :-\

 Mulla on ainakin sellanen epäilys ko. maita kohtaan, että kone ei ylitä valtioitten rajaa kuin kerran...  ::)
Tuo toimisi seuraavasti:   Pilalle ajettu vanha paska myydään nimellisellä korvauksella vientiin, joku veivikaula rasvanäppi tuon ostaa käypään hintaan, kunnostaa hyvällä kasalla uusia osia ja maalia ja myy marginaalisella voitolla jollekin isännälle joka saa tuosta ison kuitin kirjanpitoon :-\
  Kalliit osat on kyllä todellinen ongelma, ei taida uusi hakkuri paljoakaan poiketa hinnaltaan kokonaisesta käytetystä silppurista ::)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: sorkkis - 02.03.12 - klo:16:26
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.
Olen totakin harkinnut yhdeksi toimalaksi . Suomessa vakuutukset, alvi ja vuokrat nostaa työnhintaa helvetisti .
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Wejjo - 02.03.12 - klo:17:01
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.
Olen totakin harkinnut yhdeksi toimalaksi . Suomessa vakuutukset, alvi ja vuokrat nostaa työnhintaa helvetisti .

Noo, noista nyt vähän vertailutietoa


http://www.veronmaksajat.fi/File/86e4089d-655b-4bc9-abac-173248eaa65c/alv_kanta%202007%20kuva.pdf
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2010/09/22/katso-minka-arvoinen-olet-toissa/201013082/137
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110993587&ext=rss
http://www.langlophone.com/20100526_edition/20100526_EU27_data_table_flipped.pdf

sitten vähän vanha, löytysköhän uudempaa
http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_06_05_eu_tuloerot.html
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: realisti - 02.03.12 - klo:18:32
no meillä on suurin osa osista omasta takaa varaosakoneesta, loput ostan virosta järkevään hintaan. Olen vain ihmetellyt että milloin tämä kertakäyttöyhteiskunta muuttuu? Jos tuolle työlle löytyisi tekijä järkevällä hinnalla antaisin heti homman tehtäväksi.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: icefarmer - 02.03.12 - klo:18:46
no meillä on suurin osa osista omasta takaa varaosakoneesta, loput ostan virosta järkevään hintaan. Olen vain ihmetellyt että milloin tämä kertakäyttöyhteiskunta muuttuu? Jos tuolle työlle löytyisi tekijä järkevällä hinnalla antaisin heti homman tehtäväksi.
sanoisin että vara osien ja peruskunnostusosien hinnat on siksi pilvissä kun ei ole kysyntää. Meneppäs kyseleen siihen fh-volvoon osia vaikka mihin remonttiin, väittäsin että vaihtoehtoja on useita mistä osan hommaa, aika usein kait on merkkiliikkeen osakin ihan kilpailukykyinen ja purkaamoiltakin löytyy.
sanoisin että kysyntä luo tarjontaa....
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: roadrunner - 02.03.12 - klo:19:01
Merkillinen muuten tuo varaosien saatavuus. Kaveri toi tässä muutama vuosi sitten jenkkilästä jonkun 30-luvun Fordin raadon. Rakensivat siitä sitten ihan kelpo pelin. Lähes kaikki alustan osat sai uusina tarvike osina. Näyttää tuotanto olevan kannattavaa, jos kysyntä on kohdillaan.
Otsikko: Red alert!! Sorkkis ja ALV
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 02.03.12 - klo:19:07
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.
Olen totakin harkinnut yhdeksi toimalaksi . Suomessa vakuutukset, alvi ja vuokrat nostaa työnhintaa helvetisti .

Kun asiakkaana on ALV:llinen yrittäjä, ei ALV-kannalla ole lopulta mitään väliä. Vaikka olisi 80%, niin lopputulos olisi sama. Vain silloin kun maksaja on yksityinen kuluttaja, ALV jää kärsittäväksi. Ei sillä, että Sorkkis tätä koskaan tajuaisi, mutta jos vaikka joku, jossain.

no meillä on suurin osa osista omasta takaa varaosakoneesta, loput ostan virosta järkevään hintaan. Olen vain ihmetellyt että milloin tämä kertakäyttöyhteiskunta muuttuu? Jos tuolle työlle löytyisi tekijä järkevällä hinnalla antaisin heti homman tehtäväksi.

Luonnonvarojen huvetessa olisi pakko ruveta korjaamisen kiinnostamaan. Verotusta pitää siirtää työnteosta fossiilisten energioiden ja kaivostuotteiden käyttämiseen. Nuukemmin pitäisi elellä.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Timppa - 02.03.12 - klo:19:19
Mun mielestä olis kiva jos ostojen alv olis 80%

Sit sais tosi paljon enemmän verotonta tuhlausrahaa. Alvinpalautushan on verotonta.

Nam.

 :)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Red Bull - 02.03.12 - klo:19:35
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Erityisen tuttu ominaisuus yli 30 vuotta vanhassa leikkuupuimurissa  :P

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.

Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: de Citonni - 02.03.12 - klo:19:38
Kannattaa siis ennakkohuoltaa koneet ja laitteet ajoissa. Tässäkin pätee se, että terveyden hoito tulee aina halvemmaksi, kuin sairauden hoito.  ;D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: SKN - 02.03.12 - klo:19:41
Mun mielestä olis kiva jos ostojen alv olis 80%

Sit sais tosi paljon enemmän verotonta tuhlausrahaa. Alvinpalautushan on verotonta.

Nam.

 :)

Aatteles ku pykäis 2000000eken karjakeitaan. Siitä pamahtais 80 rosenttia alveina takas. Jummalauta, olis S ja E-mesenaatteja kolmen kilsan jono Veholle ja Valtralle.................... Matkatoimiston linjat tukkeutuis Thaimaan matkojen tilaajista............ ;D ;D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Adam Smith - 02.03.12 - klo:19:45
aiheesta keskustelin just tänään korjaamoyrittäjän kanssa. Tunnettu tosiasiahan on, että korjaamon työtunneista saadaan laskutettua ehkä puolet tai vähän yli. Siksi työtunnin kustannus on kerrottava kahdella, jotta tulee laskutushinta. Mut näissä peruskunnostushommissa ei tarvitse laskea noin, kun työ sovitaan etukäteen. Kyllä esimerkiks ton vanhan ajosilppurin kannatti peruskunnostaa aikanaan juuri noin ennalta sopimalla. Siihen oli ja on osat edullisia, eikä työn osuus ollut kovin suuri, ehkä 80h kaikenkaikkiaan.

Wejjo puhui materiaalin väsymisestä, mutta oikeinmitoitetusta materiaalista tehdyllä kalustolla käyttöikä on useita vuosikymmeniä. Läkkipeltivirityksiä ei kannata peruskunnostaa.
Otsikko: Vs: Red alert!! Sorkkis ja ALV
Kirjoitti: sorkkis - 02.03.12 - klo:19:51
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.
Olen totakin harkinnut yhdeksi toimalaksi . Suomessa vakuutukset, alvi ja vuokrat nostaa työnhintaa helvetisti .

Kun asiakkaana on ALV:llinen yrittäjä, ei ALV-kannalla ole lopulta mitään väliä. Vaikka olisi 80%, niin lopputulos olisi sama. Vain silloin kun maksaja on yksityinen kuluttaja, ALV jää kärsittäväksi. Ei sillä, että Sorkkis tätä koskaan tajuaisi, mutta jos vaikka joku, jossain.

no meillä on suurin osa osista omasta takaa varaosakoneesta, loput ostan virosta järkevään hintaan. Olen vain ihmetellyt että milloin tämä kertakäyttöyhteiskunta muuttuu? Jos tuolle työlle löytyisi tekijä järkevällä hinnalla antaisin heti homman tehtäväksi.

Luonnonvarojen huvetessa olisi pakko ruveta korjaamisen kiinnostamaan. Verotusta pitää siirtää työnteosta fossiilisten energioiden ja kaivostuotteiden käyttämiseen. Nuukemmin pitäisi elellä.
On laskun saajalla alvi poistokelpoista tai ei alvin osuus laskussa vaikuttaa .

Ne ketkä ei saa lasku poistettua alvi tai tulo verotuksessa maksaa mielellään käteisellä jolloin ............
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: SKN - 02.03.12 - klo:19:52
aiheesta keskustelin just tänään korjaamoyrittäjän kanssa. Tunnettu tosiasiahan on, että korjaamon työtunneista saadaan laskutettua ehkä puolet tai vähän yli. Siksi työtunnin kustannus on kerrottava kahdella, jotta tulee laskutushinta. Mut näissä peruskunnostushommissa ei tarvitse laskea noin, kun työ sovitaan etukäteen. Kyllä esimerkiks ton vanhan ajosilppurin kannatti peruskunnostaa aikanaan juuri noin ennalta sopimalla. Siihen oli ja on osat edullisia, eikä työn osuus ollut kovin suuri, ehkä 80h kaikenkaikkiaan.

Wejjo puhui materiaalin väsymisestä, mutta oikeinmitoitetusta materiaalista tehdyllä kalustolla käyttöikä on useita vuosikymmeniä. Läkkipeltivirityksiä ei kannata peruskunnostaa.
Skännän kottero oli tänään paikallisessa peltoautopajassa jarrulevyjen vaihdossa. Kun skännä haki peltoautonsa reeraamolta, tuli skännälle iiiiso kakka tiskillä leviksiin. Piti oikeen kaivaa kakkulat povitaskusta ja luupata tuntihinta useempaan kertaan. Jumalauta! 80ekee/tunti. :o
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: jusu - 02.03.12 - klo:19:54
oon ittelle kunnostanu 2 jf 900, 96 ja 02, toinen on varalla ja toisella ajetaan.. hankintahinnat ei päätä huimannu ja 2t osilla tekee jo palio.. urakalla en tohtisi luvata kunnostusta koska koneita piisaa joka lähtöön ja etenkin jos osia vaihdetaan toisesta koneesta, mutta tuntihinnasta voidaan neuvotella.. eli yv jos kiinnostaa..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: sorkkis - 02.03.12 - klo:19:56
aiheesta keskustelin just tänään korjaamoyrittäjän kanssa. Tunnettu tosiasiahan on, että korjaamon työtunneista saadaan laskutettua ehkä puolet tai vähän yli. Siksi työtunnin kustannus on kerrottava kahdella, jotta tulee laskutushinta. Mut näissä peruskunnostushommissa ei tarvitse laskea noin, kun työ sovitaan etukäteen. Kyllä esimerkiks ton vanhan ajosilppurin kannatti peruskunnostaa aikanaan juuri noin ennalta sopimalla. Siihen oli ja on osat edullisia, eikä työn osuus ollut kovin suuri, ehkä 80h kaikenkaikkiaan.

Wejjo puhui materiaalin väsymisestä, mutta oikeinmitoitetusta materiaalista tehdyllä kalustolla käyttöikä on useita vuosikymmeniä. Läkkipeltivirityksiä ei kannata peruskunnostaa.
Skännän kottero oli tänään paikallisessa peltoautopajassa jarrulevyjen vaihdossa. Kun skännä haki peltoautonsa reeraamolta, tuli skännälle iiiiso kakka tiskillä leviksiin. Piti oikeen kaivaa kakkulat povitaskusta ja luupata tuntihinta useempaan kertaan. Jumalauta! 80ekee/tunti. :o
Eikäs vielä mikään huippuhinta . Kais huomasit siin olevan alvin joka ei mitää haitannut .  ;)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: iskra - 02.03.12 - klo:20:09
 :Kais huomasit siin olevan alvin joka ei mitää haitannut .  ;)
[/quote]

   ;D ;D :D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: mikko9b - 02.03.12 - klo:20:13
suomessa työ on kallista pian vissiin järkyttävän kallista, siksi mitään ei kohta kannattas tehdä...  :'( :'(
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Red Bull - 02.03.12 - klo:20:13
aiheesta keskustelin just tänään korjaamoyrittäjän kanssa. Tunnettu tosiasiahan on, että korjaamon työtunneista saadaan laskutettua ehkä puolet tai vähän yli. Siksi työtunnin kustannus on kerrottava kahdella, jotta tulee laskutushinta. Mut näissä peruskunnostushommissa ei tarvitse laskea noin, kun työ sovitaan etukäteen. Kyllä esimerkiks ton vanhan ajosilppurin kannatti peruskunnostaa aikanaan juuri noin ennalta sopimalla. Siihen oli ja on osat edullisia, eikä työn osuus ollut kovin suuri, ehkä 80h kaikenkaikkiaan.

Wejjo puhui materiaalin väsymisestä, mutta oikeinmitoitetusta materiaalista tehdyllä kalustolla käyttöikä on useita vuosikymmeniä. Läkkipeltivirityksiä ei kannata peruskunnostaa.
Skännän kottero oli tänään paikallisessa peltoautopajassa jarrulevyjen vaihdossa. Kun skännä haki peltoautonsa reeraamolta, tuli skännälle iiiiso kakka tiskillä leviksiin. Piti oikeen kaivaa kakkulat povitaskusta ja luupata tuntihinta useempaan kertaan. Jumalauta! 80ekee/tunti. :o

Näimpä. Äskooännä tilaas joskus huvikses lypsykoneenhuoltaja pihaan niin tiedät mikä maksaa.. :P
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: mikko9b - 02.03.12 - klo:20:15
:Kais huomasit siin olevan alvin joka ei mitää haitannut .  ;)

   ;D ;D :D
[/quote]

sorkkiksen ei kannattas rakastua alviin, se on lainarahaa aina tulee ja menee ei siitä kannata ressata  ;D  :o ;D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: sorkkis - 02.03.12 - klo:20:16
aiheesta keskustelin just tänään korjaamoyrittäjän kanssa. Tunnettu tosiasiahan on, että korjaamon työtunneista saadaan laskutettua ehkä puolet tai vähän yli. Siksi työtunnin kustannus on kerrottava kahdella, jotta tulee laskutushinta. Mut näissä peruskunnostushommissa ei tarvitse laskea noin, kun työ sovitaan etukäteen. Kyllä esimerkiks ton vanhan ajosilppurin kannatti peruskunnostaa aikanaan juuri noin ennalta sopimalla. Siihen oli ja on osat edullisia, eikä työn osuus ollut kovin suuri, ehkä 80h kaikenkaikkiaan.

Wejjo puhui materiaalin väsymisestä, mutta oikeinmitoitetusta materiaalista tehdyllä kalustolla käyttöikä on useita vuosikymmeniä. Läkkipeltivirityksiä ei kannata peruskunnostaa.
Skännän kottero oli tänään paikallisessa peltoautopajassa jarrulevyjen vaihdossa. Kun skännä haki peltoautonsa reeraamolta, tuli skännälle iiiiso kakka tiskillä leviksiin. Piti oikeen kaivaa kakkulat povitaskusta ja luupata tuntihinta useempaan kertaan. Jumalauta! 80ekee/tunti. :o

Näimpä. Äskooännä tilaas joskus huvikses lypsykoneenhuoltaja pihaan niin tiedät mikä maksaa.. :P
Totta .
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Kloppi - 02.03.12 - klo:20:19
Kyllähän JF on varaosahinnoittelun suhteen tyyris kampe. En toki väitä että muutkaan halpoja olisi, mutta kyllä monta kertaa on saanut paikallisen K-Varaosan tiskillä sanoa, että kiitos ei. Ja sen jälkeen sitten teettää sepällä mallin mukaan oikeanlainen osa. Näin on tullut tehtyä esimerkiksi kaikki rattaat, ostin pelkät rataslevyt, ja vanhoista siirrettiin keskiöt uusiin. Osien hinta n. 10% uusien hinnoista, eikä tuossa sepällä montaa tuntia mennyt kun vaihteli keskiöt. Samaten noukin käytiin läpi ja päivitettiin uudemman malliseksi, malliksi hankittiin yksi laakerikonsoli sekä yksi piikkiakseli (sekin varaosaliikkeen poistokamaa), josta sitten copy-pastella uusia osia.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Husokki - 02.03.12 - klo:20:26

Skännän kottero oli tänään paikallisessa peltoautopajassa jarrulevyjen vaihdossa. Kun skännä haki peltoautonsa reeraamolta, tuli skännälle iiiiso kakka tiskillä leviksiin. Piti oikeen kaivaa kakkulat povitaskusta ja luupata tuntihinta useempaan kertaan. Jumalauta! 80ekee/tunti. :o

Mun auto oli eilen öljynvaihdossa ja tuntihinta 42€.

Jaa nii mut SKännälle käviki tälläin
http://www.google.fi/imgres?q=jos+asiakas+neuvoo+asentajaa&um=1&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1600&bih=730&tbm=isch&tbnid=GPLySg0-dViT3M:&imgrefurl=http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-moottoriajoneuvot/717182-oulussa-huoltamoa-jossa-ei-haadeta-asiakasta-pois-hallista.html&docid=ZFlkEazaRhTrhM&imgurl=http://pics.kuvaton.com/kuvei/korjaamohinnasto.jpg&w=720&h=540&ei=HhJRT7f0Aon54QTdlpzBDQ&zoom=1&iact=rc&dur=355&sig=118229728795337827218&page=2&tbnh=151&tbnw=201&start=32&ndsp=27&ved=1t:429,r:1,s:32&tx=108&ty=56
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: jusu - 02.03.12 - klo:20:27
Kyllähän JF on varaosahinnoittelun suhteen tyyris kampe. En toki väitä että muutkaan halpoja olisi, mutta kyllä monta kertaa on saanut paikallisen K-Varaosan tiskillä sanoa, että kiitos ei. Ja sen jälkeen sitten teettää sepällä mallin mukaan oikeanlainen osa. Näin on tullut tehtyä esimerkiksi kaikki rattaat, ostin pelkät rataslevyt, ja vanhoista siirrettiin keskiöt uusiin. Osien hinta n. 10% uusien hinnoista, eikä tuossa sepällä montaa tuntia mennyt kun vaihteli keskiöt. Samaten noukin käytiin läpi ja päivitettiin uudemman malliseksi, malliksi hankittiin yksi laakerikonsoli sekä yksi piikkiakseli (sekin varaosaliikkeen poistokamaa), josta sitten copy-pastella uusia osia.

juurikin näin, terät ja kitkalevyt tiskiltä, loput tarvikkeena ja muokattuna..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: sorkkis - 02.03.12 - klo:20:31

Skännän kottero oli tänään paikallisessa peltoautopajassa jarrulevyjen vaihdossa. Kun skännä haki peltoautonsa reeraamolta, tuli skännälle iiiiso kakka tiskillä leviksiin. Piti oikeen kaivaa kakkulat povitaskusta ja luupata tuntihinta useempaan kertaan. Jumalauta! 80ekee/tunti. :o

Mun auto oli eilen öljynvaihdossa ja tuntihinta 42€.
Noin kymmenen minsan homma .  ;D ;D ;D ;D

Maksoit aikas paljon .
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: kylmis - 02.03.12 - klo:20:31
En tiä saisiko osia halvemmalla ulkomailta. Ainakin yksi puolituttu toi Grimmen osia suoraan Saksasta. Väitti, että Kesko ottaa niistä aikalailla välistä.

Joskushan oli juttua varaosien ennakkokaupasta ja sen kehittämisestä. Isompia eriä, hyvissä ajoin jne. Homma ei vaan lähtenyt toimimaan. Ei kai kauppa hyötynyt tarpeeksi tms.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: jusu - 02.03.12 - klo:20:38
En tiä saisiko osia halvemmalla ulkomailta. Ainakin yksi puolituttu toi Grimmen osia suoraan Saksasta. Väitti, että Kesko ottaa niistä aikalailla välistä.

Joskushan oli juttua varaosien ennakkokaupasta ja sen kehittämisestä. Isompia eriä, hyvissä ajoin jne. Homma ei vaan lähtenyt toimimaan. Ei kai kauppa hyötynyt tarpeeksi tms.

ainakin kvernen pottupuimurin osat pakkaa olla matkalla liki 2vkoa, monesti kunnostettu vanhaa kun pooria poikki tai kulunu nopeasti yms
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: SKN - 02.03.12 - klo:21:32

Skännän kottero oli tänään paikallisessa peltoautopajassa jarrulevyjen vaihdossa. Kun skännä haki peltoautonsa reeraamolta, tuli skännälle iiiiso kakka tiskillä leviksiin. Piti oikeen kaivaa kakkulat povitaskusta ja luupata tuntihinta useempaan kertaan. Jumalauta! 80ekee/tunti. :o

Mun auto oli eilen öljynvaihdossa ja tuntihinta 42€.

Jaa nii mut SKännälle käviki tälläin
http://www.google.fi/imgres?q=jos+asiakas+neuvoo+asentajaa&um=1&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1600&bih=730&tbm=isch&tbnid=GPLySg0-dViT3M:&imgrefurl=http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-moottoriajoneuvot/717182-oulussa-huoltamoa-jossa-ei-haadeta-asiakasta-pois-hallista.html&docid=ZFlkEazaRhTrhM&imgurl=http://pics.kuvaton.com/kuvei/korjaamohinnasto.jpg&w=720&h=540&ei=HhJRT7f0Aon54QTdlpzBDQ&zoom=1&iact=rc&dur=355&sig=118229728795337827218&page=2&tbnh=151&tbnw=201&start=32&ndsp=27&ved=1t:429,r:1,s:32&tx=108&ty=56

Mun auto oli kukkojan eiku kanajan korjaamolla................ ;D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Petri - 02.03.12 - klo:21:46
aiheesta keskustelin just tänään korjaamoyrittäjän kanssa. Tunnettu tosiasiahan on, että korjaamon työtunneista saadaan laskutettua ehkä puolet tai vähän yli. Siksi työtunnin kustannus on kerrottava kahdella, jotta tulee laskutushinta. Mut näissä peruskunnostushommissa ei tarvitse laskea noin, kun työ sovitaan etukäteen...
Normaali huoltohinta on se, kun tuleva työ olisi pitänyt olla jo eilen valmis. Uskon, että asiansa ymmärtävä paja haluaa joustaa, jos vie koneen sinne pihalle vaikka marraskuussa ja sanoo, että huhtikuussa viimeistään pitää olla valmis. Näin voivat tällä työllä täyttää sen hätähousujen jättämän raon...

Petri
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: härski 77 - 02.03.12 - klo:21:58
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.


tere! tällä hetkellä kunnostan työn puolesta vanhempaa porilaista ja kymmenen käyttövuotta oli isännällä tavoitteena kyllä se muuan tonnin maksaa mutta uusi maksaa reilun satkun joten ei lie järkevää 30ha puinnille  jos osia saa oiki hintaan tosin agrin hinnat  heikottaa välillä niitä osia vähempi tai enempi menee mutta laakerit löytyy muualtakin ja ne vaihdetaan kaikki ni aika huoletonta puintia tuo kymmenen vuotta on kun pellit kunnossa ja se peltien kunto ratkasee kunnostetaanko vai ei.
omalla pajalla oli pyöröpaalain (kotimainen orkel) ja pellit ohuita ettei kannata laitella.. ku kulumista ei voi korjata hitsaamalla  vaan uusimalla koko kone . no tätä se on korjaajan se on arvio tehtävä kannattaako vai ei  korjaus ja joskus siitä arviosta ei isännät tykkää mutta itehän pyysi..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: supersammakko - 02.03.12 - klo:22:07
Wejjo puhui materiaalin väsymisestä, mutta oikeinmitoitetusta materiaalista tehdyllä kalustolla käyttöikä on useita vuosikymmeniä. Läkkipeltivirityksiä ei kannata peruskunnostaa.
Jep, mun reseptini on ostaa laadukkaita, vaikkakin vähän kalliimpia, laitteita ja pitää ne kunnossa pitkään. Talon ykköstraktori on vielä pajalla katkaisuhoidossa mutta eiköhän se keväällä ole taas iskussa ja tosi toimissa. Se on toinen kerta kun sama kone on poikki vuoden sisällä, mutta vaihtaminen ei ole vielä ollut taloudellisesti järkevää. Remppaa ei saa pelätä ja tekemällä ne ajoissa koneet on iskussa. Ja vaikka vanha paska hajoaisikin kesken sesongin niin ei maailma siihen voi kaatua, maatila ei saa olla riskeineen mikään korttitalo.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: vms1 - 02.03.12 - klo:22:15
Tää alvi juttu on kyllä kaks teränen miekka. Ensinnäki maksatte tuotantopanoksista ylihintaa (alvin vertaa) jonka saatte takaisin vasta syksyllä kun joku sattuu ostamaan sen tuotteen minkä myytte ja vielä maksaa siitä pienempää alvia. Raha on koko kesän kiinni velallisella tilalla mutta kaikkien mielestä asiassa ei ole mitään ajateltavaa kun sen saa kuitenkin takaisin viimeistään joskus seuraana keväänä alvipalautuksina. Samoiten kun satutte kehittämään liikevoittoa niin siitäkin maksatte alvin mutta sekään ei ole huomioitava asia. Kyllä se mun käsityksen mukaan kaikki veroksi luettava asia vaikuttaa jossain määrin negatiivisesti omaan rahatilanteeseen ennemmin tai myöhemmin jolloin se on huomioitava asia.
Alviinhan saa lievennyksiä ennakkoalveilla ja kuukausimenettelyllä mutta perus maatilan taloudenpidossa asiaa vähätellään ehkä turhankin paljon

Meniköhän joku asia yli ymmärrykseni
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: iskra - 03.03.12 - klo:09:23
Tää alvi juttu on kyllä kaks teränen miekka. Ensinnäki maksatte tuotantopanoksista ylihintaa (alvin vertaa) jonka saatte takaisin vasta syksyllä kun joku sattuu ostamaan sen tuotteen minkä myytte ja vielä maksaa siitä pienempää alvia. Raha on koko kesän kiinni velallisella tilalla mutta kaikkien mielestä asiassa ei ole mitään ajateltavaa kun sen saa kuitenkin takaisin viimeistään joskus seuraana keväänä alvipalautuksina. Samoiten kun satutte kehittämään liikevoittoa niin siitäkin maksatte alvin mutta sekään ei ole huomioitava asia. Kyllä se mun käsityksen mukaan kaikki veroksi luettava asia vaikuttaa jossain määrin negatiivisesti omaan rahatilanteeseen ennemmin tai myöhemmin jolloin se on huomioitava asia.
Alviinhan saa lievennyksiä ennakkoalveilla ja kuukausimenettelyllä mutta perus maatilan taloudenpidossa asiaa vähätellään ehkä turhankin paljon

Meniköhän joku asia yli ymmärrykseni

 
       Mun käsittääkseni kuukautisittain ilmoittamalla ei ne rahat makaa siellä seuraavan vuoden puolelle...

   Mitä on alvintuntija mieltä tästä käsityksestä..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: mikko9b - 03.03.12 - klo:10:18
Tää alvi juttu on kyllä kaks teränen miekka. Ensinnäki maksatte tuotantopanoksista ylihintaa (alvin vertaa) jonka saatte takaisin vasta syksyllä kun joku sattuu ostamaan sen tuotteen minkä myytte ja vielä maksaa siitä pienempää alvia. Raha on koko kesän kiinni velallisella tilalla mutta kaikkien mielestä asiassa ei ole mitään ajateltavaa kun sen saa kuitenkin takaisin viimeistään joskus seuraana keväänä alvipalautuksina. Samoiten kun satutte kehittämään liikevoittoa niin siitäkin maksatte alvin mutta sekään ei ole huomioitava asia. Kyllä se mun käsityksen mukaan kaikki veroksi luettava asia vaikuttaa jossain määrin negatiivisesti omaan rahatilanteeseen ennemmin tai myöhemmin jolloin se on huomioitava asia.
Alviinhan saa lievennyksiä ennakkoalveilla ja kuukausimenettelyllä mutta perus maatilan taloudenpidossa asiaa vähätellään ehkä turhankin paljon

Meniköhän joku asia yli ymmärrykseni

 
       Mun käsittääkseni kuukautisittain ilmoittamalla ei ne rahat makaa siellä seuraavan vuoden puolelle...

   Mitä on alvintuntija mieltä tästä käsityksestä..

nyt reilun vuoden palautus on ollu about 20. päivän aikaan, jos ilmoitus on jätetty heti kuun alusta... maksussa jos on niin noin 40 päivää on kuun vaihdosta maksuun...

tuleva alvihan ei ole koskaan sun ollutkaan, se on vain rahaa joka kulkee sun kautta... ::) ja tuet ei sisällä tätä jumalten rahaa, eikös se harmita ku 0% alv tuloja ja menoissa edelleen 23 %  ;D ;D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: iskra - 03.03.12 - klo:11:56
  Ennakkoalveilla..miks sitä ennakkoon pitäs maksaa,,maksaa vasta sitten kun se tilikin tulee..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: vms1 - 03.03.12 - klo:12:41
eihän mun käsityksen mukaan ongelma olekaan se alvi joka tulee ylimääräisenä kun myy tuotteita vaan se minkä maksat ylimääräistä tuotantopanoksista. Sitä voi esimerkiksi miettiä meidän kohdalla vuosittaisen 12 tuhannen mpö litran kohdalla paljonko on alvin osuus joka on kiinni melkein aina vähintään puoli vuotta ennen kun tulot rupee tulemaan jotka tasoittaa alveja. Kuukausialvissa olisi kait hyötyä mutta en ole perehtynyt siihen tarpeeksi.
Tolla ennakkoalvilla tarkoitan tätä systeemiä jossa voi hakea ennakopalautuksen jolloin ei tarvitse rahottaa alvia. Tämä systeemi toimii kait jossain isoissa investoinneissa (+100000€) 
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: realisti - 03.03.12 - klo:15:57
jusulle lähetetty yv...
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: tr - 03.03.12 - klo:16:07
mä olen kk.alvissa. on kyllä ehdoton esim rakennusaikana. palautukset tulee n.2vko ilmoituksen jätöstä. sen voi jättää heti seuraavan kuun 1.pvä. oli ihan ok saada heti noita n. 30 000 eken palautuksia. muuten nekin rahat olis ollu lainassa n. vuoden ihan turhaan. ja raktorin ostossa viidesosa hinnasta palautu tilille parissa viikossa.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: kusti65 - 03.03.12 - klo:18:28
eihän mun käsityksen mukaan ongelma olekaan se alvi joka tulee ylimääräisenä kun myy tuotteita vaan se minkä maksat ylimääräistä tuotantopanoksista. Sitä voi esimerkiksi miettiä meidän kohdalla vuosittaisen 12 tuhannen mpö litran kohdalla paljonko on alvin osuus joka on kiinni melkein aina vähintään puoli vuotta ennen kun tulot rupee tulemaan jotka tasoittaa alveja. Kuukausialvissa olisi kait hyötyä mutta en ole perehtynyt siihen tarpeeksi.
Tolla ennakkoalvilla tarkoitan tätä systeemiä jossa voi hakea ennakopalautuksen jolloin ei tarvitse rahottaa alvia. Tämä systeemi toimii kait jossain isoissa investoinneissa (+100000€)

Olen alusta lähtien ollut kk-alv menettelyssä.  Varsinkin silloin kun investoitiin oli tuo ALV:n ennakkopalautus aivan ehdoton. Sehän ei ollut varsinaisesti mikään ennakko, vaan perustui jo toteutuneisiin tilitapahtumiin oletuksella että ei voida negatiivista ALV hyödyntää seuraavina kuukausina. Se piti erikseen hakea perusteluineen.

Nyt kun tämä verotili tuli käyttöön, homma toimii kun unelma. Kerralla voi tehdä 2 kk kirjanpidon. Esim. maaliskuun 12. pv mennessä teen tammi- ja helmikuun kirjanpidon. Ilmoitus nettiin ja palautukset on varmasti maaliskuun aikana tilillä. Eikä tarvitse hakea mitään erikseen. Sivutuotteena tulee hyvin ajan tasalla oleva kirjanpito, josta vaikka välitilinpäätöksen saa nappia painamalla.

Suosittelen kaikille. :D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Suki - 03.03.12 - klo:18:42
Kyl silppur kunnostaa kannattaa, jos hakkur ehjä. 2000 tontulla tekee tosiaan jo paljon. Noista levyistä, me vaihdettiin ne malliin ESAB/Kemppi, loppui niiden kanssa tappelu  ::)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Kloppi - 03.03.12 - klo:22:34
juurikin näin, terät ja kitkalevyt tiskiltä, loput tarvikkeena ja muokattuna..

Kyllä mä olen nuo kitkalevytkin hakenut tarvikkeena, eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut. Tai sitten olen kiristänyt liian kireälle..  ;D
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 03.03.12 - klo:23:10
2000 tontulla tekee tosiaan jo paljon.

Tekeekin tosi paljon.  ;)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: volvo88 - 03.03.12 - klo:23:14
Ihan tuohon perusasiaan eikä ALV-vaikutukseen.

Tuo peruskunnostuksen suosio on nykyään kyllä hiipunut huolestuttavan alas. Itse kyllä kunnostelen koneita. Nytkin on työn alla yksi traktori jossa perustekniikka (moottori, vaihteisto, hydrauliikka) on kunnossa mutta kaikenlaista pikkuvikaa löytyy. On öljyvuotoa perästä ja etuperästä, pientä sähkövikaa, rispaantunutta sisustan verhoilua, kulunutta penkkiä haalistunutta maalia yms..  Suoranaista rahaa tuohon projektiin ei mene 3000€ enempää, työtä kylläkin reilusti.

Kysymys on tietenkin siitä mitä työtunnilleen hintaa laskee, ottaako homman työn kannalta vai voiko osan laittaa harrastuksen ja oppimisen piikkiin. Tuo on aina yksilökohtainen asia. Itsellä on tilanne jossa talvella on ns. vapaa-aikaa, pidän koneiden kanssa romplaamisesta ja nautin siitä kun oppii jotakin uutta. Homman voi ottaa osaksi harrastuksena.

Sen jälkeen kun rakensin kunnollisen lämpimän korjaamohallin, olen talvikaudella tehnyt 1-2 koneen peruskorjausta, rakentanut kärryjä yms.. Olen kokenut homman mielekkäänä ja suhteellisen tuottoisanakin. Joskus tulee tehtyä konehankintoja joissa hankintahinta on jonkin pikkuvian, tai rispaantuneen ulkomuodon  takia hyvin alhainen. Tuon korjaamisella tekee hyvän tilin. Toki pitää jotakin osata mutta työ opettaa ja tekevälle sattuu ::) ::)
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: jusu - 04.03.12 - klo:08:29
juurikin näin, terät ja kitkalevyt tiskiltä, loput tarvikkeena ja muokattuna..

Kyllä mä olen nuo kitkalevytkin hakenut tarvikkeena, eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut. Tai sitten olen kiristänyt liian kireälle..  ;D
Kyl silppur kunnostaa kannattaa, jos hakkur ehjä. 2000 tontulla tekee tosiaan jo paljon. Noista levyistä, me vaihdettiin ne malliin ESAB/Kemppi, loppui niiden kanssa tappelu  ::)

noilla kitkalevyillä on kumminkin se oikea tarkoituskin, siksi pitäsivät olla toiminnassa ::) oon ennen rehuntekoa avannu kytkimet ja santapaperilla hionu pinnat puhtaaksi, ei ne turhia oo luistellu.. mistäs oot löytäny tarvikelevyjä?, ei oo tullu vastahan..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Hervast - 04.03.12 - klo:09:26
Ihan tuohon perusasiaan eikä ALV-vaikutukseen.

Tuo peruskunnostuksen suosio on nykyään kyllä hiipunut huolestuttavan alas. Itse kyllä kunnostelen koneita. Nytkin on työn alla yksi traktori jossa perustekniikka (moottori, vaihteisto, hydrauliikka) on kunnossa mutta kaikenlaista pikkuvikaa löytyy. On öljyvuotoa perästä ja etuperästä, pientä sähkövikaa, rispaantunutta sisustan verhoilua, kulunutta penkkiä haalistunutta maalia yms..  Suoranaista rahaa tuohon projektiin ei mene 3000€ enempää, työtä kylläkin reilusti.

Kysymys on tietenkin siitä mitä työtunnilleen hintaa laskee, ottaako homman työn kannalta vai voiko osan laittaa harrastuksen ja oppimisen piikkiin. Tuo on aina yksilökohtainen asia. Itsellä on tilanne jossa talvella on ns. vapaa-aikaa, pidän koneiden kanssa romplaamisesta ja nautin siitä kun oppii jotakin uutta. Homman voi ottaa osaksi harrastuksena.

Sen jälkeen kun rakensin kunnollisen lämpimän korjaamohallin, olen talvikaudella tehnyt 1-2 koneen peruskorjausta, rakentanut kärryjä yms.. Olen kokenut homman mielekkäänä ja suhteellisen tuottoisanakin. Joskus tulee tehtyä konehankintoja joissa hankintahinta on jonkin pikkuvian, tai rispaantuneen ulkomuodon  takia hyvin alhainen. Tuon korjaamisella tekee hyvän tilin. Toki pitää jotakin osata mutta työ opettaa ja tekevälle sattuu ::) ::)

Ja vaikka työtunnilleen ei saiskaan ihan huippuhyvää korvausta, kuten monet vapaa-aikansa sohvalla makaavat tuntuvat hakevan, niin ompahan sekin koneiden parissa vietetty aika pois pahanteosta  :D

Tosi on kyllä että jos ei ole kunnon työtiloja, ei huvita hommia aloittaakaan.

Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: tr - 04.03.12 - klo:12:48
asian vierestä taas. miten ton jf:n sais syömään kunnolla. aina ne kitkalevyt vaan käryää. on vaihdettu uusia ja laitettu kolmea levyä ym. ja se pakki tuntuu vielä huonommin pitävältä kuin syöttö. olen pakittanut sitä rautakangella hakkurin nivelristikosta pyöräyttäen mutta niin hidasta että. toi mengele on ihan omaa sarjaa tohon verrattuna. kaikki menee läpi mitä noukin saa ylös. ja mikä virka sillä syöttörullien pohjalevyllä on? tuntuu vaan lisäävän tukkoisuutta.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: jusu - 04.03.12 - klo:12:54
asian vierestä taas. miten ton jf:n sais syömään kunnolla. aina ne kitkalevyt vaan käryää. on vaihdettu uusia ja laitettu kolmea levyä ym. ja se pakki tuntuu vielä huonommin pitävältä kuin syöttö. olen pakittanut sitä rautakangella hakkurin nivelristikosta pyöräyttäen mutta niin hidasta että. toi mengele on ihan omaa sarjaa tohon verrattuna. kaikki menee läpi mitä noukin saa ylös. ja mikä virka sillä syöttörullien pohjalevyllä on? tuntuu vaan lisäävän tukkoisuutta.

perusasiat kuntoon eli: teräväli max 0,7mm, teroitus, vastaterä kunnossa, sitte onko rummut oikooset?, remmit uudet, pakkipyörän kummiosa on myös vaihdettava aika ajoin, näiden kiristyssuhdekin pitää olla oikein että pelaa.. onko kitkalevyn jouset kuoleentunu? pohjalevyä ei tarvita, puhaltaa paremmin ilman..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: nuffieldmaster - 04.03.12 - klo:13:07
Yksi syy peruskunnostelujen puutteeseen on jumalattomissa hyvityshinnoissa joita uuteen vaihdettaessa täyspaskasta suomalaiset keskusliikkeet antaa. Tällainen persaukinen pienviljelijä jos koettaa ostaa pientä konetta juuri peruskunnostusidealla keskusliikkeistä niin saa itsensä maksaa kipeäksi ja sitten työntää sen 5000 € siihen remonttiin.

Vanha on vanha ja sillä on vanhan arvo. Vasta peruskunnostettuna koneen arvo voisi olla vaikka puolet uuden hinnasta. Mutta nyt annetaan käytetystä lähes uuden vastaavan arvo, ja en tiedä onko jokin kartelli vai mikä, mutta samaa uuden hintaa pyydetään sitten käytetystä paskasta.

Jos vaikka tuollaisen vikaisen 6400 valmetin saisi 10 000 € ja siihen kunnostukseen laittaisi 5000 € saisi kovan koneen pienellä budjetilla, mutta kun siitä pienvikaisesta paskasta pyydetään jo lähtökohtaisesti 20 000 € ja siihen menee se 5000 € niin eipä peruskunnostelut juuri kannata jos ei itse tee. Liikkeelle joka tekisi noita, ei pysty myymään konetta enää, menisi niin kalliiksi.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: ijasja2 - 04.03.12 - klo:13:14
asian vierestä taas. miten ton jf:n sais syömään kunnolla. aina ne kitkalevyt vaan käryää. on vaihdettu uusia ja laitettu kolmea levyä ym. ja se pakki tuntuu vielä huonommin pitävältä kuin syöttö. olen pakittanut sitä rautakangella hakkurin nivelristikosta pyöräyttäen mutta niin hidasta että. toi mengele on ihan omaa sarjaa tohon verrattuna. kaikki menee läpi mitä noukin saa ylös. ja mikä virka sillä syöttörullien pohjalevyllä on? tuntuu vaan lisäävän tukkoisuutta.

Riittävästi voimaa eteen, ei anna traktori periksi ennen kitkakytkimiä ts. momentit ei kasva pyörintänopeuden laskiessa.

Ysisatasen pakin tekniikka oli purettava useimpina vuosina, sai voimat takaisin peruutukseen. 1350:n peruutus olikin erimaata, savu vain pöllähti pakilta kun sai lähes täydestä laukasta pakitella, vai olikos se täydestä laukasta ??? Noukkimen kitkalevyt antautui siinäkin parissa vuodessa, karhotettu möykkelikkö märkää heinää ei antanut anteeksi edes pysähtymistä ennen kasaa... Kitkapyörien antaessa periksi liian helposti,  pakkipyöräkin sulasi edes takaisin ottaessa ja räjähti tuusan nuuskaksi >:(
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: tr - 04.03.12 - klo:13:28
tota voimaa on liikaakin-traktori ei `haista`että nyt menee liikaa tavaraa. mutta sitä taas tarvitaan vaunun täyttyessä ja tiellä. hommasin siihen uuden koko kitkakytkinpaketin mutta olen kuullut että joku olis tehnyt siihen murtopulttisysteemin. tavara jää siihen rullien väliin. niissä on aika pieni liikevara verrattuna mengeleen. siitä on mennyt oljen jämiä silputessa noi pikkupaalitkin läpi.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: welger - 04.03.12 - klo:15:26
Itse olen hieman ihmetellyt kun katsoo noita vaihtokonelistoja, niin melkoset rivit löytyy yli 10 000 paalattuja paalaimia. Pidetäänkö tuon verran ajettuja jo ihan romuna?
Pienellä peruskunnostuksella tuollaisilla ajas vielä toisen mokoman, tosin yleensä rullat alkaa kulumaan noilla main ja ainakin welgeriin maksavat n. 800e joka hieman rokottaa, mutta yleensänhän ne on alimmat rullat jotka kuluu.

Paalainten peruskunnostajalle olis mielestäni töitä.

Itellä on tällä hetkellä 2 kpl n.35 000 ajettuja welgereitä, mietinnän alla on vaihdanko molemmat yhteen uuteen vai kunnostanko noista toisen perusteellisesti. Vaihdossa noista ei juuri mitään saa ja moni karttaa suoraan ostaessa tuota mittarilukemaa.

Tosin kun nyt panostas uuteen ja ajelis enakoivalla huollolla taas seuraavat 40 000  :P Tai vastaavasti vaihtas vuoden välein, noissakin vaan hinta laskee heti kun vie liikkeen pihasta pois.

Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: rene - 04.03.12 - klo:16:00
Itse olen hieman ihmetellyt kun katsoo noita vaihtokonelistoja, niin melkoset rivit löytyy yli 10 000 paalattuja paalaimia. Pidetäänkö tuon verran ajettuja jo ihan romuna?
Pienellä peruskunnostuksella tuollaisilla ajas vielä toisen mokoman, tosin yleensä rullat alkaa kulumaan noilla main ja ainakin welgeriin maksavat n. 800e joka hieman rokottaa, mutta yleensänhän ne on alimmat rullat jotka kuluu.

Paalainten peruskunnostajalle olis mielestäni töitä.

Itellä on tällä hetkellä 2 kpl n.35 000 ajettuja welgereitä, mietinnän alla on vaihdanko molemmat yhteen uuteen vai kunnostanko noista toisen perusteellisesti. Vaihdossa noista ei juuri mitään saa ja moni karttaa suoraan ostaessa tuota mittarilukemaa.

Tosin kun nyt panostas uuteen ja ajelis enakoivalla huollolla taas seuraavat 40 000  :P Tai vastaavasti vaihtas vuoden välein, noissakin vaan hinta laskee heti kun vie liikkeen pihasta pois.
Minusta paalaimen peruskunnostus ei kyllä kovin suuria vaadi.   Ei ole kyllä kovin merkittävääkään jos vaan tekee hiukan ennakoivaa huoltoa ja jotain varaosaa pitää hyllyllä. Jos syksyllä pesun jälkeen jonkin kuluneen rattaan vaihtaa, tarkastaa öljyputket ja pikkuisen töpöttää paikkamaalia niin hyvin pidetty kone ei juuri muuta tarvitse.
  Omassa koneessa on kiusallinen ongelma, takaportin alimmaisen rullan rattaanpuoleinen laakeri piti viime kesänä vaihtaa ainakin kolmesti.  Ja ohjainkapula pitäisi saada jostain hankittua uusi :(
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Suki - 04.03.12 - klo:20:02
noilla kitkalevyillä on kumminkin se oikea tarkoituskin, siksi pitäsivät olla toiminnassa ::) oon ennen rehuntekoa avannu kytkimet ja santapaperilla hionu pinnat puhtaaksi, ei ne turhia oo luistellu.. mistäs oot löytäny tarvikelevyjä?, ei oo tullu vastahan..

Tää hitsausoperaatio tapahtui muutama vuosi takaperin eräänä launtai-iltapäivänä, kun entiset levyt vaan hävisivät. Hätäkorjaus, mutta ei olla vielä maltettu uusia levyjä hankkia. Ehkä ne joskus voisi laittaa. Mut tollakin on pärjätty kun asia on tiedostettu. Yleensähän noukkimen ketju tai murtopultteja paukahtaa ensin..
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Kloppi - 05.03.12 - klo:08:52
noilla kitkalevyillä on kumminkin se oikea tarkoituskin, siksi pitäsivät olla toiminnassa ::) oon ennen rehuntekoa avannu kytkimet ja santapaperilla hionu pinnat puhtaaksi, ei ne turhia oo luistellu.. mistäs oot löytäny tarvikelevyjä?, ei oo tullu vastahan..

En nyt ihan varmaksi muista ulkoa oikeaa ulkohalkaisijaa että onko tämä just se oikea, mutta tuolta kuitenkin:

http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=20724&nav=300400440

Ei mulla ainakaan ole ollut ongelmaa luistamisen kanssa. Viime kesänä piti vaihtaa levy, mutta sitä ennemmin se palveli ainakin 6 kesää ilman että sitä aukaisin. Pakin kumirengas tarttis varmaan vaihtaa, ei oikein tahdo pakittaa. Parhaiten onnistuu kun sammuttaa ulosoton, ja koneen ollessa pysähdyksissä laittaa pakin päälle ja sitten ulosotolla "hiivistäen" pyörittäen. Mutta sitä ei ole tullut vaihdettua sinä aikana kun härveli on meillä ollut, eli pian 10 vuoteen. En sitten tiedä onko edellinenkään omistaja sille mitään tehnyt. :)

Onkos kukaan tehnyt JF:n noukkimelle parannuksia, se kun on tosi herkkä keräämään reunoille möykkyjä, jotka sitten tukkivat. Kun kuitenkin muilla noukkimilla näkee välillä että voi ajella vaikka poikkikarhoon, eikä ongelmia ole. JF:llä on jo väliä silläkin, että kumpaanko suuntaan karhoa ajaa. :(
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Timon - 05.03.12 - klo:09:14
Laitoin taannoin 850:en uudet kitkalevyt,oli samanlaiset kuin nivelaksilassa.Kai jotain vakiokokoja.
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: mikko9b - 28.03.12 - klo:12:33
alle 6000 e alv 0% tuntus kroneen (vp 1500 mc) olevan kunnostus jossa kaikki piilossa olevat laakerit (ei noukin, se on jo uusi) ja sulloja tulis uudet  :o  kannattasko  ??? ???

millaisia määriä kolastolla ootta ajannut ja mistä huomaa sen helpoiten olevan lopussa...
Otsikko: Vs: peruskunnostus
Kirjoitti: Snowman - 28.03.12 - klo:12:38
No on siinä varmaan uudet ketjutkin? Ei tuo pahalta kuulostais jos vertaa kuitenkin paljonko uusi kone maksaa.