Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: iikkoo - 14.05.08 - klo:22:37
-
Huolestuttavaa kehitystä havaittavissa, kun isännät jättävät paripyörät nykyisin laittamatta. WTF? Onko pellot lakannu tiivistymästä?
-
Tääläpäin ainakin rupiaa olemaan yleinen käytäntö jotta kylvöraktoriista puuttuu paripyörät, kyllähän nuo 650 ja 710 renkaat jo antaa vähän asiaa anteeksi muttei likikään korvaa paripyöriä. Itekkin kyllä kylvän 650 kummiilla ilman paripyöriä, tosin äestys raktorin paripyörät oli siinä hetken lainas turvemaiden kylvös ja sen huomion tein jotta huomattavasti nätymmin taittuu ilman paripyöriä.
-
Toisaalta eivät ne paripyörätkään hävitä minnekään tarktorin painoa eli ongelma liian suurista akselipainoista ei minnekään poistu.
Leveät renkaat+ matala paine niin tallomisero eli liene kuitenkaan kovin suuri. Toisaalta mitä leveämpi rengas sitä syvemmältä se talloo, kun lähdetään liian aikasin pellolle. Ennen vanhaan kun oli takaveto ilman paripyörävarustusta, niin eivät isännät tupanneet märille pelloille, nyt mennään kun maa kantaa. Kun maa kantaa on aika suhteellinen käsite ja tulokset sitten näkyvät maan rakenteen huononemisena.
-
väitäkkö tosissaan että mitä leviee rengas niin sen syvemmät jäljet jää ??? näin tajusin tuosta sun kommentista. voin vaikka väittää jos menet leveällä renkaalla märälle pellolle niin matalammat jäljet se tekee kuin esim. 10cm leveät riviviljely pyörät. eihän se raktorin paino tietenkään mihinkään katoa, se on niillä paripyörillä vaan tarkoitus että se raktorin paino menee isommalle alueelle peltoon.
-
Huolestuttavaa kehitystä havaittavissa, kun isännät jättävät paripyörät nykyisin laittamatta. WTF? Onko pellot lakannu tiivistymästä?
Normaaliolosuhteissa 650 --> renkailla ei levikkeitä tarvita.
-
Rivien välistä voisi lukea että Mansikin levyt ei kestä levikkeiden käyttöä, jää vain kranssi pulttien ympärille ja traktori lokasuojan varaan ?
Mikä loppui; Kylpeminen Auringossa , Kylpylässä , Pölyssä vai missä tuo avatar teksti tarkoittaa,,,,,,,,,,,
-
Rivien välistä voisi lukea että Mansikin levyt ei kestä levikkeiden käyttöä, jää vain kranssi pulttien ympärille ja traktori lokasuojan varaan ?
Mikä loppui; Kylpeminen Auringossa , Kylpylässä , Pölyssä vai missä tuo avatar teksti tarkoittaa,,,,,,,,,,,
Kylvinkoneella kylvetään. Elikkä nyt on saatu ko hommat päätökseen, niin silloin
kaiken järjen mukaan kylpeminen on loppunut.
Levikkeitä vain ei tarvita normaalioloissa. Piste.
-
Rivien välistä voisi lukea että Mansikin levyt ei kestä levikkeiden käyttöä, jää vain kranssi pulttien ympärille ja traktori lokasuojan varaan ?
Mikä loppui; Kylpeminen Auringossa , Kylpylässä , Pölyssä vai missä tuo avatar teksti tarkoittaa,,,,,,,,,,,
Kylvinkoneella kylvetään. Elikkä nyt on saatu ko hommat päätökseen, niin silloin
kaiken järjen mukaan kylpeminen on loppunut.
Levikkeitä vain ei tarvita normaalioloissa. Piste.
Siis pellot ei tiivisty normaalioloissa?
-
Rivien välistä voisi lukea että Mansikin levyt ei kestä levikkeiden käyttöä, jää vain kranssi pulttien ympärille ja traktori lokasuojan varaan ?
Mikä loppui; Kylpeminen Auringossa , Kylpylässä , Pölyssä vai missä tuo avatar teksti tarkoittaa,,,,,,,,,,,
Kylvinkoneella kylvetään. Elikkä nyt on saatu ko hommat päätökseen, niin silloin
kaiken järjen mukaan kylpeminen on loppunut.
Levikkeitä vain ei tarvita normaalioloissa. Piste.
Siis pellot ei tiivisty normaalioloissa?
Ilimeisesti ei, sitten kummeksutaan kun nurmi kellertää ennen juhannusta. Kyllä minun mielestä paripyörät on melkein oltava joka nurkassa kun keväthommilla liikutaan, varsinkin suuremmilla tarktoreilla, paripyörillä ei aikaisteta pellolle menoa vaan lasketaan pintapainetta, jolloin tiivistyminen vähenee.
Kun näkee tuolla vedettävän jotain 15 kuution paskatankkeja ilman paripyöriä niin hirvittää katella, savimaista saa ruveta tekemään tiiliä muutaman vuoden jälkeen
-
Huolestuttavaa kehitystä havaittavissa, kun isännät jättävät paripyörät nykyisin laittamatta. WTF? Onko pellot lakannu tiivistymästä?
Normaaliolosuhteissa 650 --> renkailla ei levikkeitä tarvita.
Oon täysin samaa mieltä Timpan kanssa,leveä rengas on leveä myös nurmenkorjuussa.
-
Eikä varsinkaan suorakylvöllä, JOS pellolle mennään oikeaan aikaan (Viikkoa kahta myöhemmin kun brezneviläisellä viljelytavalla) ;D ;D
Tiivistyminen väheni noin kymmenen vuotta sitten dramaattisesti suorakylvöön siirtymällä
Eihän niissä viljakärryn vetureissa tai puimakoneissakaan ikänä oo ollu paripyöriä. Ja täysillä säiliöillä painoa kuitenkin on..
-
Eikä varsinkaan suorakylvöllä, JOS pellolle mennään oikeaan aikaan (Viikkoa kahta myöhemmin kun brezneviläisellä viljelytavalla) ;D ;D
Tiivistyminen väheni noin kymmenen vuotta sitten dramaattisesti suorakylvöön siirtymällä
Eihän niissä viljakärryn vetureissa tai puimakoneissakaan ikänä oo ollu paripyöriä. Ja täysillä säiliöillä painoa kuitenkin on..
Aivan oiken, mutta syksyllä maa on yleensä reilusti kuivempaa syvemmältä.
-
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004 ;)
-
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004 ;)
Ja viime syksyä.
-
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.
4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.
Tulee raatoja liikaa.
-
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004 ;)
Aivan, silloinkin kannatti laittaa paripyörät.
-
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.
4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.
Tulee raatoja liikaa.
Kyllähän ne ajelee teillä 4 metrisillä kylvinkoneilla ja puimureilla alle 5m pöydillä yms.
Rupee tosiaan pareilla ajaminen taajamissa oleen aika perseestä. Kokoajan on liikennejakajia niin saa kattella,ettei mee korokkeen päälle tai aurauskeppi mukaan lähde. Autoilijoissa on kanssa paljon eroja ,että väistääkö vai eikö väistä. Toiset jää taakse kökkiin ja toiset sitten painaa ohi. Vaarallisia ohituksiakin ne tekevät tässä hiljan olin pellolla kääntymässä niin takana tuli kaks autoa ja vastaan oli yksi tulossa. Niin toisen takana olevan auton piti siinä ohi päästä ja lähellä oli ,ettei kolahtanu. Tie oli ihan suora ja ei ne parit nyt niin paljon näkyvyyttä heikentänyt.
-
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.
4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.
Tulee raatoja liikaa.
Kyllähän ne ajelee teillä 4 metrisillä kylvinkoneilla ja puimureilla alle 5m pöydillä yms.
Puimurin pöytä voi olla paljonkin ojan päällä.
-
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004 ;)
Aivan, silloinkin kannatti laittaa paripyörät.
Väärin.. kyllä sillon kannatti jättää menemättä koko pellolle. Sillä vältti suuremmat tappiot..
Ja eiköhän ne viljelijät itse tiedä sen tarviiko maillensa tuplapyöriä vai ei. Itse en tarvitse..
-
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004 ;)
Aivan, silloinkin kannatti laittaa paripyörät.
Väärin.. kyllä sillon kannatti jättää menemättä koko pellolle. Sillä vältti suuremmat tappiot..
Ja eiköhän ne viljelijät itse tiedä sen tarviiko maillensa tuplapyöriä vai ei. Itse en tarvitse..
Joo varmasti tietävät, eikä oo multa pois. Kunhan ihmettelen...
-
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.
4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.
Tulee raatoja liikaa.
Pellolla ajosta on puhe ollutkit
-
väitäkkö tosissaan että mitä leviee rengas niin sen syvemmät jäljet jää ??? näin tajusin tuosta sun kommentista. voin vaikka väittää jos menet leveällä renkaalla märälle pellolle niin matalammat jäljet se tekee kuin esim. 10cm leveät riviviljely pyörät. eihän se raktorin paino tietenkään mihinkään katoa, se on niillä paripyörillä vaan tarkoitus että se raktorin paino menee isommalle alueelle peltoon.
Ihan tuo tieteellisesti tutkittu juttu on, että maa tiivistyy sitä syvemmältä, mitä leveämpi on rengas, jos siis mennään pellolle, joka on liian pehmeää ja akselipaino korkea.. Muistaakseni maa tiivistyy sysvyydeltä 0,5 X renkaan leveys. Kun jossain nykyaikasissa parikymmentä tonnia painavissa korjuukoneissa on sellaisi noin metrin levyisiä renkaita, niin märkinä syksyinä voidaan tehdä pellon rakenteelle todella suuria vahinkoja. Nämä raketeelle tehdyt vahingot sitten nähdään kuivina kesinä, kun vilja kuivuu käytännössä pystyyn, koskapa kapillaariilmiö ei pelaa pilalle sotketun jankkokerroksen takia.
-
Oks kosketuspinnan pituudella mikä vaikutus tiivistymiseen verrattuna pyörän leveyteen, esim.650x42 0,8baria.Usein näkee paripyöriä traktoreissa täysillä paineilla.Ja mikä pakko sinne ropakkoon on mennä sotkemaan jos rakenne on herkimmillän tiivistymään,pois lukien nevat.
-
Siinähän tuo pointii juuri on, miksi pitää mennä märälle pellolle. Neliveto ja paripyörät ovat vaan yhdistelmä, jolla pääsee läpi lähes kelillä kuin kelillä ja tuo näyttää olevan monen hätähousun pellolle menokriteeri, kun maa kantaa.
Samaa mieltä olen matalapaineisista millirenkaista, ne toimivat lähes kuin tela, koskapa myös kosketuspituus on pitkä. Moni tosiaan pitää paripyörissä kovia paineita, koskapa muuten saattavat renkaat hangata toisiaan. Kuitenkin fysiikan lain mukaan pintapaine= renkaan ilmanpaine, se näyttää monelta unohtuneen. Katsellaan vaan, että ei tule raiteita peltoon, kuitenkin maa tiivistyy leveillä renkailla pehemeällä pellolla todella syvältä, vaikka ei jälkiä jäisikään.
Itse kyllä olen enemmän yhden matalapainesen leveän renkaan kuin paripyörien kannattaja, jää yksi työ(paripyörien asennus) pois ja traktori on huomattavasti kapeampi niin tiellä kuin hallinovissakin.
-
Siinähän tuo pointii juuri on, miksi pitää mennä märälle pellolle. Neliveto ja paripyörät ovat vaan yhdistelmä, jolla pääsee läpi lähes kelillä kuin kelillä ja tuo näyttää olevan monen hätähousun pellolle menokriteeri, kun maa kantaa.
Samaa mieltä olen matalapaineisista millirenkaista, ne toimivat lähes kuin tela, koskapa myös kosketuspituus on pitkä. Moni tosiaan pitää paripyörissä kovia paineita, koskapa muuten saattavat renkaat hangata toisiaan. Kuitenkin fysiikan lain mukaan pintapaine= renkaan ilmanpaine, se näyttää monelta unohtuneen. Katsellaan vaan, että ei tule raiteita peltoon, kuitenkin maa tiivistyy leveillä renkailla pehemeällä pellolla todella syvältä, vaikka ei jälkiä jäisikään.
Itse kyllä olen enemmän yhden matalapainesen leveän renkaan kuin paripyörien kannattaja, jää yksi työ(paripyörien asennus) pois ja traktori on huomattavasti kapeampi niin tiellä kuin hallinovissakin.
Kyllä noilla paripyörillä mahtuu normaaliteillä ajamaan. Kiinnilaitto tunti per setti. Jos kunnon vehkeet niin vähemmän. Ainakin kylvösyvyys on tasaisempi paripyörillä jos on vielä pyöränvälijyrä.
-
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.
4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.
Tulee raatoja liikaa.
Juu liika on aina liikaa. Montakohan oli sellanen sopiva määrä?
Jokunen mummu per kevätkylvö sitkaimella kampitettuna.
-
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.
4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.
Tulee raatoja liikaa.
Juu liika on aina liikaa. Montakohan oli sellanen sopiva määrä?
Jokunen mummu per kevätkylvö sitkaimella kampitettuna.
Lukitse ne sitkaimet ylös...
T:Nimim. sitkain alhaalla kylän läpi ihmettelin vaan että mikä kilisee...
No mikä kilisi?
-
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.
4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.
Tulee raatoja liikaa.
Juu liika on aina liikaa. Montakohan oli sellanen sopiva määrä?
Jokunen mummu per kevätkylvö sitkaimella kampitettuna.
Lukitse ne sitkaimet ylös...
T:Nimim. sitkain alhaalla kylän läpi ihmettelin vaan että mikä kilisee...
No mikä kilisi?
Är kioskin eestä otti nuorison edustajan intiaanikaljapusseineen völjyyn...???
-
Mulle on pelkästään hyötyä että toiset isännät tiivistää omat peltonsa.Kilpailuetu.
-
Mulle on pelkästään hyötyä että toiset isännät tiivistää omat peltonsa.Kilpailuetu.
Oikein. Ei ne akselipainot todellakaan katoa mutta niiden haittavaikutuksia voi pienentää.
Pellolle menen kun kantaa ykköspyörillä mutta koneessa on paripyörät ja paineet on laskettu myös.
-
Vanhaan aiheeseen vähän lisää kysymystä. Mistä kannattaisi hankkia 16.9 38 Paripyörät valsseineen levikepyöriksi TM140 traktoriin. Meinaa olla äestäessä aikamoista pomputtelua ilman ja muutenki tulisi tampattua vähän vähemmän peltoa. Itsellä olisi toki aika loppuun kuluneet gummitkin, jotta jos jostakin saisi halvalla moisille gummeille käyvät valssit, niin olisin enemmän kun kiinnostunut sellaisia hankkimaan.
-
Katso nettikoneesta käytettyjä ja uusia myydään tuolla http://www.valtra.fi/service/other/1987.asp
-
Kiitosta Husokki!
-
Miksi turvesuolla käytetään paripyöriä, eikä leveitä ykköspyöriä? Aika normi on kaksi 650 tai kaksi vähän reilu 20 tuumaista korkeaprofiilista rengasta. Toki eri olosuhteet, mutta kuitenkin paripyörät. Myös ojien putsauksessa ja äärioloissa kolmospyörät ja niilläkin ajetaan tiellä.
Minusta leveillä paripyörillä miellyttävä ajaa pellolla ja kylvöalusta aivan eri tasoa välipyöräjyrästöllä höystettynä.
Kun äestetään hyväkuntoista pehmeää, multavaa ja kynnettyä lohkoa paripyörättömällä traktorilla ja leveällä äkeellä(6-9m), ei minun kokemusten mukaan onnistu omien äestysjälkienkään tasaaminen ellei grossboardin edessä yritä kuljetta vähintään dumpperillista ruokamultaa. Tämä suoritus voidaan tehdä aivan toisella lailla paripyörillä varustetulla traktorilla ja 3,5-4,5 cm äestyssyvyydellä. Myös ylämäet aiheuttavat vedätystä ja momenttia maata kohden aivan eri lailla ykköspyörillä.
-
Miksi turvesuolla käytetään paripyöriä, eikä leveitä ykköspyöriä? Aika normi on kaksi 650 tai kaksi vähän reilu 20 tuumaista korkeaprofiilista rengasta. Toki eri olosuhteet, mutta kuitenkin paripyörät. Myös ojien putsauksessa ja äärioloissa kolmospyörät ja niilläkin ajetaan tiellä.
Minusta leveillä paripyörillä miellyttävä ajaa pellolla ja kylvöalusta aivan eri tasoa välipyöräjyrästöllä höystettynä.
Kun äestetään hyväkuntoista pehmeää, multavaa ja kynnettyä lohkoa paripyörättömällä traktorilla ja leveällä äkeellä(6-9m), ei minun kokemusten mukaan onnistu omien äestysjälkienkään tasaaminen ellei grossboardin edessä yritä kuljetta vähintään dumpperillista ruokamultaa. Tämä suoritus voidaan tehdä aivan toisella lailla paripyörillä varustetulla traktorilla ja 3,5-4,5 cm äestyssyvyydellä. Myös ylämäet aiheuttavat vedätystä ja momenttia maata kohden aivan eri lailla ykköspyörillä.
Paripyörien puute korreloi tarvetta, eihän niitä tarvi kun maat tiukkaan poljettua savikkoa joka kuin betonia ::) Ei tuu pyöränjälkiä jota äkeellä pitäisi peitellä.
Mulla oli aiemmin mammuttirenkaat keveässä äestraktorissa, ja kyllä paripyörällinen hakkaa mennen tullen. Ei tartte omia jälkiään peitellä läheskään samoin vaikka veturi pari tonnia raskaampi.
-
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.
Paripyörien kanssa puljaaminen on hengenvaarallista touhua.
Lailla tarttis kieltää moiset viritykset.
-
Paripyörien päälle laittamiseen tarvisi hommata tai kehittää jonkinlainen apulaite. Kerran olen laittanut 18.4R38:t päälle ilman sen kummempia apuja ja se kävi sen verran paikkojen päälle, että en viitsi toista kertaa tuohon yksikseni ryhtyä.
-
Paripyörien päälle laittamiseen tarvisi hommata tai kehittää jonkinlainen apulaite. Kerran olen laittanut 18.4R38:t päälle ilman sen kummempia apuja ja se kävi sen verran paikkojen päälle, että en viitsi toista kertaa tuohon yksikseni ryhtyä.
Onhan niitä apulaitteita keksitty. 18.4R38:t saa kyllä helposti paikalle yksinkin, mutta hankaluus ja vaarallisin kohta on sen ensimmäisen ketjun kiinnitys (jos raju-merkkiset). Samaan aikaan pitäisi pitää rengasta pystyssä ja äheltää ketjua kiinni. Apumiehen kanssa helppo homma. Tärkeintä on laittaa joku puu traktorin renkaan alle 32x100 lauta on sopiva, ainakin meillä.
-
Lauta on aina pakko olla renkaan alla, koska harvoin saa kiinnikkeitä ihan kohdalleen. Rautakangen kanssa täytyy sitten hieroa paremmin kohdalleen. Raju vanteet on tosiaan meilläkin.
-
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.
Eikä lapsille muutenkaan kannata jättää mitään. Pääasia että itse pääsee helpolla.
-
Lauta on aina pakko olla renkaan alla, koska harvoin saa kiinnikkeitä ihan kohdalleen. Rautakangen kanssa täytyy sitten hieroa paremmin kohdalleen. Raju vanteet on tosiaan meilläkin.
Mitään rautakankea tarvita, ottaa rivasta kiinni ja nostaa. Nätisti pyörähtää kiinnikkeet kohdalleen. Toiseen Valmettiin täytyy sovittaa venttiilin paikkakin kohdalle ;)
-
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.
Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D
-
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.
Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D
Jaa... Ajatko paljonkin liikenteesä parit päällä. Lietettäkin jos ajaa 5km suuntaansa.Kerkiää tulla useampi vaara tilanne.Nyky koneitten leveydet menee parikkailla helposti yli 4m.
Parit ehdottomat olis olla peltotöissä mut paljon tienpäällä olevalle hankaluus.
-
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.
Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D
Jaa... Ajatko paljonkin liikenteesä parit päällä. Lietettäkin jos ajaa 5km suuntaansa.Kerkiää tulla useampi vaara tilanne.Nyky koneitten leveydet menee parikkailla helposti yli 4m.
Parit ehdottomat olis olla peltotöissä mut paljon tienpäällä olevalle hankaluus.
No paljon ja paljon. Jonkinverran tulee ajettua ja kylvökoneella lisää. Tuleehan siinä vaaratilanteita, ylileveysvalot kuntoon ja huolellisuutta.
-
Vähäinen hyöty mitä paripyöristä pellolla on kumoutuu
hankaluutena liikenteessä.
Itse en keksi mitään muuta hankaluutta liikenteessä, kuin sen jos ei muista niiden olemassa oloa. Tai sen, että koittaa liian pienistä ovista sisälle. ;D
Jaa... Ajatko paljonkin liikenteesä parit päällä. Lietettäkin jos ajaa 5km suuntaansa.Kerkiää tulla useampi vaara tilanne.Nyky koneitten leveydet menee parikkailla helposti yli 4m.
Parit ehdottomat olis olla peltotöissä mut paljon tienpäällä olevalle hankaluus.
No paljon ja paljon. Jonkinverran tulee ajettua ja kylvökoneella lisää. Tuleehan siinä vaaratilanteita, ylileveysvalot kuntoon ja huolellisuutta.
Mut varma on varmaa... Ilta hämärät pelottavimpia kun kaiken maailman valot loistaa niin ymmärtääkö kaikki autoilijat tilanteen vakavuuden.Itselläkin joskus ongelmia hahmottaa.
-
Lauta on aina pakko olla renkaan alla, koska harvoin saa kiinnikkeitä ihan kohdalleen. Rautakangen kanssa täytyy sitten hieroa paremmin kohdalleen. Raju vanteet on tosiaan meilläkin.
Mitään rautakankea tarvita, ottaa rivasta kiinni ja nostaa. Nätisti pyörähtää kiinnikkeet kohdalleen. Toiseen Valmettiin täytyy sovittaa venttiilin paikkakin kohdalle ;)
Just joo, Husokki taitaakin olla pattijätkä. Pitänee tilata toukoaikaan paikalle laittamaan renkaat paikalleen. Mää vaan kattelen :D
-
Nuorempa kun oli vielä voimaa (ja vähemmän järkeä) tuli laitettua paripyörät voimalla paikalleen. Sit kerran näin kun ne laitettiin hyvällä tekniikalla paikalle ja sen jälkeen ei oo tarttenu hikoilla. :D
-
Paripyörät on käytössä keväällä muokatessa sekä kylväessä. Muokkaustraktorissa 520/70-38 + 520/70-38 ja kylvötraktorissa 650/65-38 + 540/70-38. Edessä ei ole paripyöriä kummassakaan, vielä ainakaan... Ylileveysvalot on kylvötraktorissa.
Asennusaika noissa on todella paljon riippuvainen vanteista ja kiinnikkeistä. 520 milliset ovat rajun vanteilla ja niiden asentamiseen menee varmaankin sen liki tunnin verran. Nuo 540 milliset ovat ellegaardin vanteilla ja ne tiukataan sellaisella nivellukolla pitkällä vipuvarrella ja asennus on todella nopea.
-
Meilläkin Raju-vanteilla levikkeet eikä tarvi mitään pyöritellä kiinnikkeiden kohdalleen saamiseksi. Aikoinaan juurikin sen takia hommattu.
-
Meilläkin Raju-vanteilla levikkeet eikä tarvi mitään pyöritellä kiinnikkeiden kohdalleen saamiseksi. Aikoinaan juurikin sen takia hommattu.
Ja kun on vielä ne teleskooppi kiinikkeet ketjujen paikalla niin homma sujuu mutta aina on renkaat saatu paikalleen ;D
-
Trukilla on nähny paripyöriä nostettavan paikoilleen ja nyt kun tuli sellainen itse hommattua, niin ajattelin kokeilla, ettei tarttisi painia niiteen pyörien kans niin paljo.
-
Kyyllä sitten on väärän ammatin valinnut, jos ei saa paripyöriä paikalleen, jos ei keinot riitä, niin sitten otetaan konstit käyttöön!!
Totta on myös nykyisten suurien pyörien kanssa parikkaat, tosi leveeksi menee. Ja jos kapealla kylätiellä ajetaan esimerkiksi juurikin lantavaunujen kanssa, lujaa ja massoilla, niin kyllä ongelmat on hyvin todennäköisiä. Nyt tulee lietteen levityskoneeseen leveät ykköspyörät, ja katsotaan sitten kylvöjen jälkeen, otetaanko ne pois, vai jääkö alle koko kesäksi. Kaveri on mammuttien kanssa pelannut kymmenkunta vuotta. Suurin ongelma hänen mukaansa on se, että lietevaunun alle laitettuna, ei sellaista voimaa olekaan, joka saa sen täyden vaunun asfalttitiellä vauhtiin.... venäläiset kummit on matalilla paineilla kuin imukuppi, puree tiehen sujuvasti...
-
Nuorempa kun oli vielä voimaa (ja vähemmän järkeä) tuli laitettua paripyörät voimalla paikalleen. Sit kerran näin kun ne laitettiin hyvällä tekniikalla paikalle ja sen jälkeen ei oo tarttenu hikoilla. :D
Niin kuin vanha sanonta menee, että kun voimat loppuu,niin otetaan järki käyttöön. :D
-
Nuorempa kun oli vielä voimaa (ja vähemmän järkeä) tuli laitettua paripyörät voimalla paikalleen. Sit kerran näin kun ne laitettiin hyvällä tekniikalla paikalle ja sen jälkeen ei oo tarttenu hikoilla. :D
Niin kuin vanha sanonta menee, että kun voimat loppuu,niin otetaan järki käyttöön. :D
Puutavarakuormella olen nostanut levikkeet vierelle pystyyn eikä ole tarvinnu paljos hikoilla. Pois ottaessa sama systeemi, ketjut auk, kouralla kii ja varastoon. :)
-
Kyyllä sitten on väärän ammatin valinnut, jos ei saa paripyöriä paikalleen, jos ei keinot riitä, niin sitten otetaan konstit käyttöön!!
Kiitos kovasti, kyllä tässä välillä siltä tuntuukin, että maanviljely olisi pitänyt kieltää meikäläiseltä kokonaan :D
Kyllähän tässä kaikki konstit on käyttöön otettu, pakon edessä. Meikäläinen on sen verran riippakinttu, että pyörä vie miestä, jos ei ole tarkkana. Kaikesta huolimatta toi paripyörien laitto on pahimmillaan aikamoista hieromista vielä rajuvanteidenkin kanssa. Toi teleskooppiratkaisu olisi varmasti kaikista paras systeemi, mutta en ole sitä vaan raaskinut jälkikäteen enää pyöriin ostaa.
-
Lauta on aina pakko olla renkaan alla, koska harvoin saa kiinnikkeitä ihan kohdalleen. Rautakangen kanssa täytyy sitten hieroa paremmin kohdalleen. Raju vanteet on tosiaan meilläkin.
Noin sen meikäkin tekee ja ihan vikkelästi isotkin renkaat menee alle. Vaan kiinnikkeinä ovat Salpasetin salpalukot, jotka saa kätevästi lukkopultteikin koukulla nopeasti kättä vain ojentamalla. Siinä varmaan ero hankalaan Rajuun.
Teen myös sovituksen ovenpielen lähellä, koska jos pyörä kaatuu päälle, se jää nojaamaan pieleen.
Salpalukot ovat myös venymättömät. Rajut ovat niihin verrattuna aivan onnettomat. Harmi, ettei settejä taideta enää tehdä. Ehkä kuitenkin tilauksesta.
-
Lauta on aina pakko olla renkaan alla, koska harvoin saa kiinnikkeitä ihan kohdalleen. Rautakangen kanssa täytyy sitten hieroa paremmin kohdalleen. Raju vanteet on tosiaan meilläkin.
Mitään rautakankea tarvita, ottaa rivasta kiinni ja nostaa. Nätisti pyörähtää kiinnikkeet kohdalleen. Toiseen Valmettiin täytyy sovittaa venttiilin paikkakin kohdalle ;)
Just joo, Husokki taitaakin olla pattijätkä. Pitänee tilata toukoaikaan paikalle laittamaan renkaat paikalleen. Mää vaan kattelen :D
Sillä on se punainen tykinputkivalmetti.
-
Mulla on toisessa koneessa Salpasetin lukot, enkä sitä ihan huonona systeeminä pidä.
-
Minäköhän vuonna rajuun tuli kiinnitys kehä?
Mulla on toisen koneen levikkeet niillä ja on tosi helpot laittaa, sen kun "heittelee" paikalleen.
-
Kyllä mää voi tulla kylmikselle paripyörät laittamaan, mutta mää näytän samalla myös miten ne otetaan pois. ;D
-
Kaveri on mammuttien kanssa pelannut kymmenkunta vuotta. Suurin ongelma hänen mukaansa on se, että lietevaunun alle laitettuna, ei sellaista voimaa olekaan, joka saa sen täyden vaunun asfalttitiellä vauhtiin.... venäläiset kummit on matalilla paineilla kuin imukuppi, puree tiehen sujuvasti...
12m3 palmua saa vetää vaikka katollaan, vrt. samankokoisilla ryssän renkailla oleva kärry. Naapurin kärryä lainasin ja ero oli mieletön. 200 heppaa ei meinaa riittää 50km/h vauhtiin, luonnollinen nopeuden rajoittaja neljänkympin jälkeen.