Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kossan - 14.02.12 - klo:13:07
-
Olen ajatellut osta uuden niitomurskaimen, kauppias yrittä myydä Elho Arrowsin! Millaisia kokemuksia on konesta?
-
Mitä miksi juuri elho..? Viime kesänä tuli niitettyä elhon arrow 3700 ihan hyvä kevennys siinä on mutta kone ei pysy pystyssä kaatuu päisteessä ei terien pika vaihtoa myös koneen rasvaus on aika työlästä rasva nipat huonosti esillä.. Ite ainakin kahtosin muita merkkejä kun vaihehtoa on paljon..
-
kyllä siinä saa kuski kattua peiliin jos kaataa niittokoneen. mikä himo siellä pellolla on ajaa niin jumalattoman kovaa. mulla on parivuotta vanha elhon 280 meno paluu ja tyytyväinen oon ollu.
-
Kun ostaa laatumerkin, kuten Kuhn, niin voi olla varma että seuraavassa vaihdossa hyvityshinta on ihan toista kuin monella muulla merkillä. Varmaan se Elhonkin hyvä kone on, ei siitä ole kyse, vaan jälleenmyyntiarvosta.
-
Mä luulen, että apemiehellä on hyviä kokemuksia rrowista ;)
Mä olen kyl tyytyväinen vanhaan 320 elhoon. Sillä on jo vähän ajettukin, että kestävyydestä on näyttöä....
-
kyllä siinä saa kuski kattua peiliin jos kaataa niittokoneen. mikä himo siellä pellolla on ajaa niin jumalattoman kovaa
oma vika se on mutta kyllä vauhti kasvaa kun päivät pitenee eikä loppua näy.. JF:n pyörä kävi joskus varmaan parissa metrissä kun kone unohtu ulkokaarteeseen mutta putos oikeinpäin onneks
-
ihan asiallinen kone, elho on parantanut tuotteitaan rajusti viimeisinä vuosina. Tosin rasvanipat tosiaan on heikosti esillä, ja terien pikavaihdon puuttuminen on miinusta. Itte ehkä ostaisin mieluiten Taarupin, kuhn on muuten hyvä, mutta turhan painava varsinkin renkaisiin suhteutettuna.
-
Tassun nostajiin kuuluu kronen 2800cv.kin.Eikä tarvita vauhtia.
-
Elhon kaveri kertoili viime vuonna että kun terissä ei ole pikalukitusta, ei ne ainakaan lentele itsekseen pois.. ::)
-
Kun ostaa laatumerkin, kuten Kuhn, niin voi olla varma että seuraavassa vaihdossa hyvityshinta on ihan toista kuin monella muulla merkillä. Varmaan se Elhonkin hyvä kone on, ei siitä ole kyse, vaan jälleenmyyntiarvosta.
Juu mäkin maksoin tosta "laatumerkkikuuhnuttimesta" 30ke ja toisen mokoman olen laittanut varaosiin :-X Kait siitä vois juuri kympin viä saada reilun tuhannen hehtaarin jälkeen..
Kuhnuttimessa melkein yhtä pikainen terävaihto elhoon nähden, kun elhossa kunnon mutterit..
Akkupulttipyssy muuten tekee terävaihdosta liki yhtä viihtyisän kuin noi pikalukitukset..
Kronen ekan sarjan pikalukitteet vaati aina rautakangen ja parit mustat sormet, mutta nää tuoreemmat toimi sitten hienosti ja kohtuudella kestikin, tosin "pultti" makso sitten sen 60 euroa :o
-
Mihin hintaluokkaan Pötikkä asettuu? Ainakin komeita ovat nykyään. :-*
-
Kun ostaa laatumerkin, kuten Kuhn, niin voi olla varma että seuraavassa vaihdossa hyvityshinta on ihan toista kuin monella muulla merkillä. Varmaan se Elhonkin hyvä kone on, ei siitä ole kyse, vaan jälleenmyyntiarvosta.
Juu mäkin maksoin tosta "laatumerkkikuuhnuttimesta" 30ke ja toisen mokoman olen laittanut varaosiin :-X Kait siitä vois juuri kympin viä saada reilun tuhannen hehtaarin jälkeen..
Kuhnuttimessa melkein yhtä pikainen terävaihto elhoon nähden, kun elhossa kunnon mutterit..
Akkupulttipyssy muuten tekee terävaihdosta liki yhtä viihtyisän kuin noi pikalukitukset..
Kronen ekan sarjan pikalukitteet vaati aina rautakangen ja parit mustat sormet, mutta nää tuoreemmat toimi sitten hienosti ja kohtuudella kestikin, tosin "pultti" makso sitten sen 60 euroa :o
Nykyisel kuhnil tahkottu ny jo se +1000 hehtaarii ja terien vaihdolla selvitty
-
Arrowin hinta on abaut n.26 tonni verollisena! Eli onko se hintansa väärti?
-
Arrowin hinta on abaut n.26 tonni! Eli onko se hintansa väärti?
verolla? Todella hyviä käytettyjä on markkinoilla tarjolla, riippuu pinta-alasta mikä on kallista. Virosta saa uutta 3,5m jontikkaa 20 000€, uutta 3,6m taaruppia 20 000€ ja taitaa yhdellä firmalla olla 3m vicon pyörinyt varastossa kauan 13 000€
-
Minkälaista rupea traktorin pyörät jättävät siinä vaiheessa, kun niittokoneen pyörä lähtee lentoon?
Vaikka oma kone onkin tavallinen 280 toispuoleinen hinattava, niin traktori mulla ensimmäisenä lähte sivuluisuun. Se rajoittaa vauhdin.
Toki meno-paluussa pitempi aisa, joten käänteessä kulkee vielä ulompana, mutta kuitenkin...onko taas kelin vika, jos kone kaatuu?
-
Kun ostaa laatumerkin, kuten Kuhn, niin voi olla varma että seuraavassa vaihdossa hyvityshinta on ihan toista kuin monella muulla merkillä. Varmaan se Elhonkin hyvä kone on, ei siitä ole kyse, vaan jälleenmyyntiarvosta.
Eikö ne koneet osteta työntekoa (tai verotusta) varten, eikä vaihdettavaksi?
-
Alternalla ja 303/353:lla ei ole yhteistä kuin valmistaja. Alterna oli syvältä kun taas 303 pelaa hienosti eikä nostele pyöriään. Tarkemman analyysin voi etsiä arkistosta.
-
itsellä vm. 98 elho 280 hinattava. niitä rungottomia koneita mitä tekivät tuohon aikaan. viime kesänäkin niitettiin 300 hehtaaria. remonttiakin oli meni puhki yksi liukujalas ja 2 terälappua. aikaisemmat remontit rajoittuu yhteen terälappuun tänä aikana. En ole paljoa terien pikavaihtoa kaivannut. Että kyllä sen elhon uskaltaa ostaa.
-
Minkälaista rupea traktorin pyörät jättävät siinä vaiheessa, kun niittokoneen pyörä lähtee lentoon?
Vaikka oma kone onkin tavallinen 280 toispuoleinen hinattava, niin traktori mulla ensimmäisenä lähte sivuluisuun. Se rajoittaa vauhdin.
Toki meno-paluussa pitempi aisa, joten käänteessä kulkee vielä ulompana, mutta kuitenkin...onko taas kelin vika, jos kone kaatuu?
Ei menopaluu konetta voi ulkokurvissa ulkoiluttaa vaikka sopivalla vauhdilla kääntyykin samalle "kaistalle", niin ettei eturenkaat murra maata rehun sekaan.
Pitäisi olla niittorenkaat, kohtuullisen sileät, voisi kurvata reippaammin. Kone pysyy käännöksessä lähes paikoillaan kun suuntaa vaihdetaan, aisankäännöllä pelataan. "Väärin" kääntämällä mepa kone lähtee lentoon kuin kuppa töölöstä, ei auta vannepainot eikä muutkaan vastapainot :)
-
Minkälaista rupea traktorin pyörät jättävät siinä vaiheessa, kun niittokoneen pyörä lähtee lentoon?
Vaikka oma kone onkin tavallinen 280 toispuoleinen hinattava, niin traktori mulla ensimmäisenä lähte sivuluisuun. Se rajoittaa vauhdin.
Toki meno-paluussa pitempi aisa, joten käänteessä kulkee vielä ulompana, mutta kuitenkin...onko taas kelin vika, jos kone kaatuu?
Ei menopaluu konetta voi ulkokurvissa ulkoiluttaa vaikka sopivalla vauhdilla kääntyykin samalle "kaistalle", niin ettei eturenkaat murra maata rehun sekaan.
Pitäisi olla niittorenkaat, kohtuullisen sileät, voisi kurvata reippaammin. Kone pysyy käännöksessä lähes paikoillaan kun suuntaa vaihdetaan, aisankäännöllä pelataan. "Väärin" kääntämällä mepa kone lähtee lentoon kuin kuppa töölöstä, ei auta vannepainot eikä muutkaan vastapainot :)
Koneissa on eroja mutta asia on juurikin noin. Kesken käännön kun ottaa vähän takaisin ja kääntää taas niin jopa rauhoittuu.
-
Ei pelannu häävisti eka kesän 303 sillon 2001.. :(
-
Merkilliseksi on mennyt keskustelu täällä kun aletaan kurvailusta puhumaan kun niittää pitäis. Alkaa ilmeisesti meno olla kuten reilut 20v sitten työnäytöksessä jossa nurmen omistaja ajoi urakoitsijan menemään kesken työnäytöksen kun alkoi näyttämään miten vauhdilla päisteellä käännytään. On kaksi asiaa,pilata nurmi ja sössiä niitto tai sitten ajaa niin että homma joutuu ja jouhevasti. Tuossa jälkimmäisessä ei kura lennä eikä minkäänlainen kone aiokaan kaatua 8) ;)
-
Kun ostaa laatumerkin, kuten Kuhn, niin voi olla varma että seuraavassa vaihdossa hyvityshinta on ihan toista kuin monella muulla merkillä. Varmaan se Elhonkin hyvä kone on, ei siitä ole kyse, vaan jälleenmyyntiarvosta.
Eikö ne koneet osteta työntekoa (tai verotusta) varten, eikä vaihdettavaksi?
Niinpä, edellisellä ajettiin 15 vuotta ja väliraha uuteen 302:een oli vuonna 2008 alle 9000e verolla. Jostain muusta ei olis saanu kuin mitä romukauppias olis maksanut. Ko. kone vm.1991 on edelleenkin ajossa, tosin vain kesäisin. Eli kyl niillä on ajettukin jotain... ;)
-
Tällainen Elhon nuoli 3.2 metrisenä kans hankintalistalla ja hintapyynti on n. 26000 uutena sis.alv. Uskallan tämän koneen kohdalla varsinkin suosia Suomalaista.
-
Virosta saa uutta 3,5m jontikkaa 20 000€, uutta 3,6m taaruppia 20 000€ ja taitaa yhdellä firmalla olla 3m vicon pyörinyt varastossa kauan 13 000€
Ai molemmin puolin niittäviä?
Onko meno-paluu vehe "pakollinen" jos on paljon epäsäännöllisiä- ja sarkapeltoja?
-
Mä luulen, että apemiehellä on hyviä kokemuksia rrowista ;)
Mä olen kyl tyytyväinen vanhaan 320 elhoon. Sillä on jo vähän ajettukin, että kestävyydestä on näyttöä....
Varmaan tuo 320 on ihan kelpo kone. Mun huonot kokemukset oli 370 koneesta, joka yritettiin tehdä 320 konetta venyttämällä. Kulmavaihteen kulma kasvoi liian suureksi eikä sitä saanu enää laajakulmanivelellä korjattua. Kaksi niveltä poltin ennenkuin palautun myyntiriviin ja jatkoin kronella niittoa.
No vika oli tietysti tehtaan mielestä käyttäjässä joka ensin kuulemma voiteli niveltä liian vähän ja sitten liikaa. No jokatapauksessa kaikkiin sen vuoden koneisiin tehtiin joku päivityssarja tehtaan piikkiin :o
Myyntitykille kuitenkin täydet pinnat asian hyvästä hoidosta.
-
Minkälaista rupea traktorin pyörät jättävät siinä vaiheessa, kun niittokoneen pyörä lähtee lentoon?
Vaikka oma kone onkin tavallinen 280 toispuoleinen hinattava, niin traktori mulla ensimmäisenä lähte sivuluisuun. Se rajoittaa vauhdin.
Toki meno-paluussa pitempi aisa, joten käänteessä kulkee vielä ulompana, mutta kuitenkin...onko taas kelin vika, jos kone kaatuu?
Mä tiedän yhden 3,6 metrisen ees`taasniittimen joka lensi katolleen mutkassa. Se oli semmoinen punainen kone. Kyl se todistettavasti onnistuu kovalla vauhdilla. Kävi vissiin vähän luistamaan ja pyörä tökkäsi johonkin ::)
-
Virosta saa uutta 3,5m jontikkaa 20 000€, uutta 3,6m taaruppia 20 000€ ja taitaa yhdellä firmalla olla 3m vicon pyörinyt varastossa kauan 13 000€
Ai molemmin puolin niittäviä?
Onko meno-paluu vehe "pakollinen" jos on paljon epäsäännöllisiä- ja sarkapeltoja?
No on nimenomaan juuri siellä.
-
Tuos on hyvä kone sitä tarvitsevalle. tuttavan vanha kone, huollettu varmasti ja niitetty kohtuudella.
http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={29aea880-5b52-4b44-9139-0a7ad0c0a834}&ctgn=moverconditioners&
-
Tuos on hyvä kone sitä tarvitsevalle. tuttavan vanha kone, huollettu varmasti ja niitetty kohtuudella.
http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={29aea880-5b52-4b44-9139-0a7ad0c0a834}&ctgn=moverconditioners&
Lautaset uusittu, huolto ainakin pelannu. ::)
-
päivityspaketti = 370 aisaa on jatkettu ja amerikoosta asti tuloo toisenlaanen nivelaksila. herkempi kuulemma kaatuhun ku vanhat elhot,oliskohan järkiä laittaa vannepainojen lisäksi nesteet renkaisiin??
-
mepa kone kaatuu muusta syystä kun vauhdista. keskellä oleva aisa ja pahimmassa tapauksessa aisan kääntötappi ihan koneen etureunas. siihen tullee semmonen "vääntö" tetyssä kulmassa. ainakin 5500ha niitetty jf toimii niin että aisa pidettävä keskiasennossa käännöksessä.
toispuol niittävät ei oo herkkiä kaatumaan.
-
Alterna on raskas ja kallis, mutta kaatuun en sitä oo saanu koskaan..
-
päivityspaketti = 370 aisaa on jatkettu ja amerikoosta asti tuloo toisenlaanen nivelaksila. herkempi kuulemma kaatuhun ku vanhat elhot,oliskohan järkiä laittaa vannepainojen lisäksi nesteet renkaisiin??
Niinpä tietysti. Ehotin jossain kekkeripäivässä, että muuttaisivat koneen pään samanlaiseksi kuin muissakin mepakoneissa eli kaksoiskulmavaihde sinnekin. Myyjä ei osannut sanoa juuta ei jaata, täytys kysästä tehtaalta. Olisko siinä sitten paino-ongelma kumminkin, kun se nuolen kärki on niin lähellä palkin etureunaa. Keikahtaa vieläki helpommin?
-
Alterna on raskas ja kallis, mutta kaatuun en sitä oo saanu koskaan..
...ja voimansiirtoratkaisut hieman ranskalaisehkoja...
-
mepa kone kaatuu muusta syystä kun vauhdista. keskellä oleva aisa ja pahimmassa tapauksessa aisan kääntötappi ihan koneen etureunas. siihen tullee semmonen "vääntö" tetyssä kulmassa. ainakin 5500ha niitetty jf toimii niin että aisa pidettävä keskiasennossa käännöksessä.
toispuol niittävät ei oo herkkiä kaatumaan.
Kyllä toispuol niittävät sukeltaa nurkan turpeeseen.eikä johdu vauhdista vaan just aisan k.pisteestä.Toimii hantää sisä kurviin,mutta nosta kone täysin ylös ja kurvaa ulospäin.
-
mitään muuta konetta en ole edes meinannut kaataa, paitsi taarup 4028 oli parikin kertaa lähes ympäri asti. Kuhn 353 ei edes tassua nostanut, eikä jf:kään niin kovin paha ollut.
-
Tuos on hyvä kone sitä tarvitsevalle. tuttavan vanha kone, huollettu varmasti ja niitetty kohtuudella.
http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={29aea880-5b52-4b44-9139-0a7ad0c0a834}&ctgn=moverconditioners&
Lautaset uusittu, huolto ainakin pelannu. ::)
samaa kattelin itekkin että kaikki lautaset näyttäs olevan uusia.. miksi.. tuommosta konetta oon katellu ensi kesäksi..
-
Varmaan menny niittomurskain ja kivimurskain koneet sekaisin. ;D
-
Varmaan menny niittomurskain ja kivimurskain koneet sekaisin. ;D
luulo ei oo aina tiedon väärtti..... Edelleen sanon että tuossa on hyvä kone sitä tarvitsevalle. niitetty kohtuudella ja huollettu HYVIN.
-
Varmaan menny niittomurskain ja kivimurskain koneet sekaisin. ;D
luulo ei oo aina tiedon väärtti..... Edelleen sanon että tuossa on hyvä kone sitä tarvitsevalle. niitetty kohtuudella ja huollettu HYVIN.
...essmess ronen ohjekirjassa on minimipaksuus lautaselle, milloin pitää vaihtaa ja pikateränvaihdon tapille kanssa...
-
Ainakin vanhoissa elhoissa tuntuu olevan hirveen huonot maalit. Tuokin linkattu kone alta 5v vanha ja väri muistuttaa pinkkiä, ei tosin yhtä paljon kuin meidän vähän vanhempi kones.
No tämä vika vaivaa lähes kaikkia suomalaisia koneita..
-
Varmaan menny niittomurskain ja kivimurskain koneet sekaisin. ;D
luulo ei oo aina tiedon väärtti..... Edelleen sanon että tuossa on hyvä kone sitä tarvitsevalle. niitetty kohtuudella ja huollettu HYVIN.
kiveen oli ajettu.. ja koko alakerta on uusittu..
-
Se pinkki Elho tuskin on tehtaan jälkeen katon alla ollutkaan, kuten tapana siellä päin. Pihattoretkellä kateltiin kun uusi 355 Claasi seisoo pihalla metri lunta niskassaan, niittokoneet pellolla odottamassa lumien lähtöä ja käärijä omenapuun alla. Pohjolan konehalliksi kai tuota sanotaan ja se näyttää alkavan jossain pohjois-satakunnasta ylöspäin. ;D
-
Pohjolan tallissa meilläkin elho on, ainoastaan paalain ja ykkös traktori on katon alla. Mitäpä tuota hallia kasaamaan, kun seinät maksais enemmän kuin sisältö..
Mut sen perusteella uskallankin väittää, että ulkolaiset koneet on paremmin maalattuja.
-
Arrowin hinta on abaut n.26 tonni! Eli onko se hintansa väärti?
verolla? Todella hyviä käytettyjä on markkinoilla tarjolla, riippuu pinta-alasta mikä on kallista. Virosta saa uutta 3,5m jontikkaa 20 000€, uutta 3,6m taaruppia 20 000€ ja taitaa yhdellä firmalla olla 3m vicon pyörinyt varastossa kauan 13 000€
Vuosi sitten kaksi kesää ajettu 320C Elho ihan kotomaasta 14 k€ alv. 0. Vähän käytettyjä saa mielestäni melko edullisesti uusien hintoihin nähden.
Mihin niitä pikavaihdettavia teriä tarvii, siis ylipäänsä vaihtaa teriä kun on Hyrdo-Balance ::). Sitäpaitsi kuten todettua niin se pulttiliitos on monessa paikassa oikeasti nopein ja paras vaihtoehto. Muuten todella tyytyväinen koneeseen ollut yhden kesän jäljiltä. Murskaustehoa löytyy, särmät karhot, hyvä työnjälki jne. Mielestäni Arrowissa on menty parempaan suuntaan ainakin pienten yksityiskohtien suhteen mitä olen näyttelyissä sitä katsonut, varsinaisia käyttökokemuksia ei tästä uudemmasta ole. Taitettava vetopuomi olisi melko pop noin varastoinnin kannalta. Jännä ettei tuo 3,7 ole apemiehellä kestänyt :o. Vanhemmat 3,7 metriset ovat vissiin ihan yhtä luotettavia kuin pikkusiskonsa. Mutta kuten arvata saattaa, noissa nolla-koneissa on varmasti omat lastentautinsa.
Huollettavuus tosiaan ainakin tuossa vanhemmassa on semmoinen miinusjuttu. Rasvaamiseen menee aluksi aikaa, mutta siihenkin harjaantuu. Onneksi sentään päivittäisille kohteille pääsee hieman helpommin. Ja loppujen lopuksi se on melko sama meneekö siihen huoltoon vuodessa vaikka 10 tuntia enemmän.
-
Elhon voimansiirtoratkaasu on sinänsä toimiva, vanhemmat punaaset koneet ovat pääperiaatteeltansa hyvin samanlaasia ja voimansiirroltansa tosi lujia. Jos vertaa kaksoiskulmavaihteellisihin koneisihin, ongelmana on kuitenkin hyvien puolien vastapainoksi tehontarpeen nousu ja teräpalkin pystysuuntaasen liikeradan selevä pieneneminen, toinen kulmavaihde kun pienentää korkeutta noin 20cm.
Arrow 3700:n nivelakselin laajakulman sai rikottua poikkeuksellisen kovas kuormitukses, jos voitelu ei ollut tasan tarkkahan sellaasta kun nivelakselivalmistaja suositteli. Ja eihän koneen huollettavuus saa tietenkään olla nuon tarkka ohjekirjan suosituksille. Punaasten konehien kohdalla käyttäjäkunta toivoi useen lyhyempää vetoaisaa, ja sen liiallinen lyhentäminen Arrow 3700:s johti tuohon koneen toisen pyörän nouseskeluhun ja tuon laajakulman kuormittumiselle. Toki tuon koneen kääntöä oli nopeutettukin aika palio päätyvaimennettujen sylinterien ansiosta, mutta se ei oo se varsinaanen syy.
Uusis koneis on siirrytty pykälää lähemmäs vanhoja punaasia koneita, eli aisaa on jatkettu sen verran jotta sen kääntökulma on nyt tasan tarkkahan sama kun Arrow 3200-mallis. Luulisin jotta vanhatkin on päivitetty vastaavaksi. Päivitetyllä rakenteella laajakulman lämpötilat ei nouse juuri mihinään oloos yli 40C asteen.