Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: mixutech - 09.02.12 - klo:10:54

Otsikko: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: mixutech - 09.02.12 - klo:10:54
Nyt on tullut aika vaihtaa hyvin palvellut pick-up pois ja hankkia tilalle iso pakettiauto. Lähinnä kiinnostaa ne mitkä on rekisteröity kevyt kuorma-autoksi.
Onko täällä porukalla kokemusta Fiat ducatosta tai citikan jumpperista?
Mitä hyvää ha mitä huonoa?
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: brotofobia - 09.02.12 - klo:12:12
Huohottimia noista on jäätynyt...ja kone poks.

Ja kai sulla on ammatipätevyysjuttu (=rahastus) huomioitu...
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: mixutech - 09.02.12 - klo:13:01
Huohottimia noista on jäätynyt...ja kone poks.

Ja kai sulla on ammatipätevyysjuttu (=rahastus) huomioitu...

Jos tarkoitat C-korttia, niin on huomioitu.
Tätä samaa kuulin yhdeltä käyttäjältä. Onkohan tähän ongelmaan olemassa jotain yksinkertaista korjausta ettei näin pääse käymään?
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: Last Man Standing - 09.02.12 - klo:13:09
Ducaton koneet funtsittu kestämään tuonne johonkin 250000 km.
 
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 09.02.12 - klo:13:23
Huohottimia noista on jäätynyt...ja kone poks.

Ja kai sulla on ammatipätevyysjuttu (=rahastus) huomioitu...

Jos tarkoitat C-korttia, niin on huomioitu.
Tätä samaa kuulin yhdeltä käyttäjältä. Onkohan tähän ongelmaan olemassa jotain yksinkertaista korjausta ettei näin pääse käymään?
No ottaa sen ainakin pois sieltä imuputkesta  :P 
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rene - 09.02.12 - klo:13:37
Kuinkahan vielä käy liikennelupavaatimusten kanssa :-\   Itselläni on noita sprinttereitä ja liikennelupakurssi tulossa.   Mitenkähän jatkossa tien päällä käy ilman liikennelupaa jos ei ole omaa tavaraa mikä on kyydissä :-\    Ei tuohon tietysti vaikuta toki onko ka vai pa...
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: JoHaRa - 09.02.12 - klo:14:12
Huohottimia noista on jäätynyt...ja kone poks.

Ja kai sulla on ammatipätevyysjuttu (=rahastus) huomioitu...

Jos tarkoitat C-korttia, niin on huomioitu.
Tätä samaa kuulin yhdeltä käyttäjältä. Onkohan tähän ongelmaan olemassa jotain yksinkertaista korjausta ettei näin pääse käymään?

Fiatin huohottimeen asenetaan lämmitin. Ja on muuten veemäisessä paikassa  :-\
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: brotofobia - 09.02.12 - klo:15:24
Huohottimia noista on jäätynyt...ja kone poks.

Ja kai sulla on ammatipätevyysjuttu (=rahastus) huomioitu...

Jos tarkoitat C-korttia, niin on huomioitu.


Parin vuoden päästä (2014) ei riitä pelkkä C-kortti välttämättä maatalouden ajoon. Pitää olla ammattipätevyys. Asiahan on aivan sekava, ja tulkintoja on suuntaan ja toiseen. Mutta selvittää se kannattaa itelleen ennenkuin ostaa kuoma-auton.

Trafin sivuilta:

Tarvitsenko minä maatilani ajoissa ammattipätevyyden?
Omia tuotteita voi kuljettaa vähäisissä määrissä myytäväksi tietyssä paikassa. Useampaan paikkaan tai toisen myytäväksi tuotteita ei kuitenkaan voida kuljettaa ilman ammattipätevyyttä.
Muuten maatilan ajot, jotka ajetaan kuorma-autolla tai liikennetraktorilla, edellyttävät ammattipätevyyttä esim. jo myytyjen vilja, juures tms. tuotteiden kuljetus jälleenmyyjälle, keskusliikkeelle tai vastaavalle.
 
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rene - 09.02.12 - klo:19:43
Huohottimia noista on jäätynyt...ja kone poks.

Ja kai sulla on ammatipätevyysjuttu (=rahastus) huomioitu...

Jos tarkoitat C-korttia, niin on huomioitu.


Parin vuoden päästä (2014) ei riitä pelkkä C-kortti välttämättä maatalouden ajoon. Pitää olla ammattipätevyys. Asiahan on aivan sekava, ja tulkintoja on suuntaan ja toiseen. Mutta selvittää se kannattaa itelleen ennenkuin ostaa kuoma-auton.

Trafin sivuilta:

Tarvitsenko minä maatilani ajoissa ammattipätevyyden?
Omia tuotteita voi kuljettaa vähäisissä määrissä myytäväksi tietyssä paikassa. Useampaan paikkaan tai toisen myytäväksi tuotteita ei kuitenkaan voida kuljettaa ilman ammattipätevyyttä.
Muuten maatilan ajot, jotka ajetaan kuorma-autolla tai liikennetraktorilla, edellyttävät ammattipätevyyttä esim. jo myytyjen vilja, juures tms. tuotteiden kuljetus jälleenmyyjälle, keskusliikkeelle tai vastaavalle.
Tulossa tuo on.   Eri asia sitten tarvitseeko välttämättä kuukaudeksi mennä kouluun vai riittääkö hiukan kevyempi tenttiminen :-\    Lisää päänvaivaa aiheuttaa kun ei tiedä miten noita määräyksiä vielä kiristetään :o
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: mixutech - 10.02.12 - klo:09:45
No ompas taas tehty homma byrokraattiseksi ja vaikeaksi!
Otan silti mielelläni kommentteja kyseisitä autoista jos tiedätte mitä kanattaa erityisesti tutkia käytetyissä autoissa!
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: bouli - 10.02.12 - klo:10:25
Kannattaa sitten muistaa että kevytkuormurilla kun vetää yli 750kg kärryä tarvitaan vähintään C1E kortti.

Tuon korttiluokan tutkinnon suorittamiseen edellytetään sitten autokoulun teoria- ajo-opetustuntejakin.
BE-kortin tutkintoonhan noita ei edellytetä.

Olisi itselläni ajankohtainen asia, jompi kumpi BE tai C1E, tähän asti hoitunut isäukko kuskina pidemmät reissut ison kärryn kanssa mutta josaain vaiheessa kumminkin edessä että joku vaihtoehto keksittävä.
Mua vuotta vanhemmat sai vielä BE:n "kaupan päälle"..  >:(




Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 10.02.12 - klo:10:35
Kannattaa sitten muistaa että kevytkuormurilla kun vetää yli 750kg kärryä tarvitaan vähintään C1E kortti.

Tuon korttiluokan tutkinnon suorittamiseen edellytetään sitten autokoulun teoria- ajo-opetustuntejakin.
BE-kortin tutkintoonhan noita ei edellytetä.

Olisi itselläni ajankohtainen asia, jompi kumpi BE tai C1E, tähän asti hoitunut isäukko kuskina pidemmät reissut ison kärryn kanssa mutta josaain vaiheessa kumminkin edessä että joku vaihtoehto keksittävä.
Mua vuotta vanhemmat sai vielä BE:n "kaupan päälle"..  >:(
No eipä oo vielä BE korttia kysytty ja en tiedä viitsinkö edes suorittaa vaikka tuota 2,5tn majavaa tulee useinkin hinailtua hiacen perässä  :P  Oikeen vituttaa kun semmosilla on BE kortti vaikkei osaa ajaa edes etuperin kärry perässä... Ja saan kuitenkin traktorin perässä vetää niin suurta kärryä kun traktorin painot antaa... Niin ja jos sillä kuorma-autolla ajelee vaan ihan niinkuin normaalilla henkilö/pakettiautolla niin ei se tarvii ammattipätevyyttä eli ei tee bisnestä... Mutta naapurin kuorma-autoa ei sitten saa ajaa ilman  :-[
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: bouli - 10.02.12 - klo:10:45
Kannattaa sitten muistaa että kevytkuormurilla kun vetää yli 750kg kärryä tarvitaan vähintään C1E kortti.

Tuon korttiluokan tutkinnon suorittamiseen edellytetään sitten autokoulun teoria- ajo-opetustuntejakin.
BE-kortin tutkintoonhan noita ei edellytetä.

Olisi itselläni ajankohtainen asia, jompi kumpi BE tai C1E, tähän asti hoitunut isäukko kuskina pidemmät reissut ison kärryn kanssa mutta josaain vaiheessa kumminkin edessä että joku vaihtoehto keksittävä.
Mua vuotta vanhemmat sai vielä BE:n "kaupan päälle"..  >:(
No eipä oo vielä BE korttia kysytty ja en tiedä viitsinkö edes suorittaa vaikka tuota 2,5tn majavaa tulee useinkin hinailtua hiacen perässä  :P  Oikeen vituttaa kun semmosilla on BE kortti vaikkei osaa ajaa edes etuperin kärry perässä... Ja saan kuitenkin traktorin perässä vetää niin suurta kärryä kun traktorin painot antaa... Niin ja jos sillä kuorma-autolla ajelee vaan ihan niinkuin normaalilla henkilö/pakettiautolla niin ei se tarvii ammattipätevyyttä eli ei tee bisnestä... Mutta naapurin kuorma-autoa ei sitten saa ajaa ilman  :-[
No niin, eihän tosiaan sillä kortilla ajeta.
Mutta se että jos jotain sattuu.
Kolari, yliajo suojatiellä tms.
Siinä on sitten kiva virkavallalle selittää kun todetaan ettei sulla olekaan ajo-oikeutta että on sitä vedetty kymmenvuotiaasta asti isoa kärryä traktorilla..
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 10.02.12 - klo:11:06
Kannattaa sitten muistaa että kevytkuormurilla kun vetää yli 750kg kärryä tarvitaan vähintään C1E kortti.

Tuon korttiluokan tutkinnon suorittamiseen edellytetään sitten autokoulun teoria- ajo-opetustuntejakin.
BE-kortin tutkintoonhan noita ei edellytetä.

Olisi itselläni ajankohtainen asia, jompi kumpi BE tai C1E, tähän asti hoitunut isäukko kuskina pidemmät reissut ison kärryn kanssa mutta josaain vaiheessa kumminkin edessä että joku vaihtoehto keksittävä.
Mua vuotta vanhemmat sai vielä BE:n "kaupan päälle"..  >:(
No eipä oo vielä BE korttia kysytty ja en tiedä viitsinkö edes suorittaa vaikka tuota 2,5tn majavaa tulee useinkin hinailtua hiacen perässä  :P  Oikeen vituttaa kun semmosilla on BE kortti vaikkei osaa ajaa edes etuperin kärry perässä... Ja saan kuitenkin traktorin perässä vetää niin suurta kärryä kun traktorin painot antaa... Niin ja jos sillä kuorma-autolla ajelee vaan ihan niinkuin normaalilla henkilö/pakettiautolla niin ei se tarvii ammattipätevyyttä eli ei tee bisnestä... Mutta naapurin kuorma-autoa ei sitten saa ajaa ilman  :-[
No niin, eihän tosiaan sillä kortilla ajeta.
Mutta se että jos jotain sattuu.
Kolari, yliajo suojatiellä tms.
Siinä on sitten kiva virkavallalle selittää kun todetaan ettei sulla olekaan ajo-oikeutta että on sitä vedetty kymmenvuotiaasta asti isoa kärryä traktorilla..
Totta tuokin mutta täytyy välttää kolareita  ::) 
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rene - 10.02.12 - klo:14:12
Kannattaa sitten muistaa että kevytkuormurilla kun vetää yli 750kg kärryä tarvitaan vähintään C1E kortti.

Tuon korttiluokan tutkinnon suorittamiseen edellytetään sitten autokoulun teoria- ajo-opetustuntejakin.
BE-kortin tutkintoonhan noita ei edellytetä.

Olisi itselläni ajankohtainen asia, jompi kumpi BE tai C1E, tähän asti hoitunut isäukko kuskina pidemmät reissut ison kärryn kanssa mutta josaain vaiheessa kumminkin edessä että joku vaihtoehto keksittävä.
Mua vuotta vanhemmat sai vielä BE:n "kaupan päälle"..  >:(
No eipä oo vielä BE korttia kysytty ja en tiedä viitsinkö edes suorittaa vaikka tuota 2,5tn majavaa tulee useinkin hinailtua hiacen perässä  :P  Oikeen vituttaa kun semmosilla on BE kortti vaikkei osaa ajaa edes etuperin kärry perässä... Ja saan kuitenkin traktorin perässä vetää niin suurta kärryä kun traktorin painot antaa... Niin ja jos sillä kuorma-autolla ajelee vaan ihan niinkuin normaalilla henkilö/pakettiautolla niin ei se tarvii ammattipätevyyttä eli ei tee bisnestä... Mutta naapurin kuorma-autoa ei sitten saa ajaa ilman  :-[
:-\ Olikos se noin, minusta sillä ei ole väliä kenen kuorma-autoa ajaa :-[ :-[      Joo ei ammattipätevyyttä tarvita jos omia kaluja ja polttoaineita kuskailee.  Eikä jatkossakaan jos ei kuskaa jonkun muun omaisuutta.
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 10.02.12 - klo:14:16
Kannattaa sitten muistaa että kevytkuormurilla kun vetää yli 750kg kärryä tarvitaan vähintään C1E kortti.

Tuon korttiluokan tutkinnon suorittamiseen edellytetään sitten autokoulun teoria- ajo-opetustuntejakin.
BE-kortin tutkintoonhan noita ei edellytetä.

Olisi itselläni ajankohtainen asia, jompi kumpi BE tai C1E, tähän asti hoitunut isäukko kuskina pidemmät reissut ison kärryn kanssa mutta josaain vaiheessa kumminkin edessä että joku vaihtoehto keksittävä.
Mua vuotta vanhemmat sai vielä BE:n "kaupan päälle"..  >:(
No eipä oo vielä BE korttia kysytty ja en tiedä viitsinkö edes suorittaa vaikka tuota 2,5tn majavaa tulee useinkin hinailtua hiacen perässä  :P  Oikeen vituttaa kun semmosilla on BE kortti vaikkei osaa ajaa edes etuperin kärry perässä... Ja saan kuitenkin traktorin perässä vetää niin suurta kärryä kun traktorin painot antaa... Niin ja jos sillä kuorma-autolla ajelee vaan ihan niinkuin normaalilla henkilö/pakettiautolla niin ei se tarvii ammattipätevyyttä eli ei tee bisnestä... Mutta naapurin kuorma-autoa ei sitten saa ajaa ilman  :-[
:-\ Olikos se noin, minusta sillä ei ole väliä kenen kuorma-autoa ajaa :-[ :-[      Joo ei ammattipätevyyttä tarvita jos omia kaluja ja polttoaineita kuskailee.  Eikä jatkossakaan jos ei kuskaa jonkun muun omaisuutta.
Näin mulle sanottiin tieturvakurssilla kurssittajan toimesta joka toivon mukaan oli asioista kärryillä  ;D
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: roadman - 10.02.12 - klo:15:07
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 10.02.12 - klo:15:14
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: roadman - 10.02.12 - klo:15:24
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 10.02.12 - klo:16:04
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: piki1 - 10.02.12 - klo:16:57
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 10.02.12 - klo:16:59
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rene - 10.02.12 - klo:20:58
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P
Jos vie OMAA viljaa kauppaan tai tuo ostamaansa rehua omille linnuille niin se ei toistaiseksi tarvitse liikennelupaa, tästä olen varma mutta tämäkin voi muuttua.
 Kyllä mitä noita määräyksiä olen tavannut niin nimenomaan kuljettajalla pitää se ammattipätevyys olla kaupallisessa liikenteessä koskien kaikkia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaispaino on yli 2000kg.    Sillä ei ole väliä kenen se auto on jos kyse on EI kaupallisesta liikenteestä.
    Jos kaupallisessa liikenteessä kuljettaja ei ole haltija niin liikennelupa pitää silti olla mutta kuljettajan ei tarvitse olla "vakavarainen".  Tällöin lupa pitää olla myös ajoneuvon haltijalla ja hänen pitää olla vakavarainen.
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 10.02.12 - klo:22:03
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P
Jos vie OMAA viljaa kauppaan tai tuo ostamaansa rehua omille linnuille niin se ei toistaiseksi tarvitse liikennelupaa, tästä olen varma mutta tämäkin voi muuttua.
 Kyllä mitä noita määräyksiä olen tavannut niin nimenomaan kuljettajalla pitää se ammattipätevyys olla kaupallisessa liikenteessä koskien kaikkia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaispaino on yli 2000kg.    Sillä ei ole väliä kenen se auto on jos kyse on EI kaupallisesta liikenteestä.
    Jos kaupallisessa liikenteessä kuljettaja ei ole haltija niin liikennelupa pitää silti olla mutta kuljettajan ei tarvitse olla "vakavarainen".  Tällöin lupa pitää olla myös ajoneuvon haltijalla ja hänen pitää olla vakavarainen.
En puhunut liikenneluvasta yhtään mitään vaan ammattipätevyydestä ja noin se on mulle tieturva ja työturvakurssilla kerrottu. Mutta se on varma että tässä tulee lisää harmaata yrittämistä ja "kortittomia" kuskeja  :o  Hieno homma valtiolta taas..
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rene - 10.02.12 - klo:22:40
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P
Jos vie OMAA viljaa kauppaan tai tuo ostamaansa rehua omille linnuille niin se ei toistaiseksi tarvitse liikennelupaa, tästä olen varma mutta tämäkin voi muuttua.
 Kyllä mitä noita määräyksiä olen tavannut niin nimenomaan kuljettajalla pitää se ammattipätevyys olla kaupallisessa liikenteessä koskien kaikkia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaispaino on yli 2000kg.    Sillä ei ole väliä kenen se auto on jos kyse on EI kaupallisesta liikenteestä.
    Jos kaupallisessa liikenteessä kuljettaja ei ole haltija niin liikennelupa pitää silti olla mutta kuljettajan ei tarvitse olla "vakavarainen".  Tällöin lupa pitää olla myös ajoneuvon haltijalla ja hänen pitää olla vakavarainen.
En puhunut liikenneluvasta yhtään mitään vaan ammattipätevyydestä ja noin se on mulle tieturva ja työturvakurssilla kerrottu. Mutta se on varma että tässä tulee lisää harmaata yrittämistä ja "kortittomia" kuskeja  :o  Hieno homma valtiolta taas..
:-[  Minä hiukan sitten sekoilin :-[ :-[    Vaan onkohan tuo jatkossa jotenkin niin että mihin on ennen tar***** "ammattipätevyys"  niin siihen tarvitaan jatkossa liikennelupa :-\ :-\    Taikka siis mihin oikeuttaa se ammattipätevyys mihin ei oikeuta pelkkä ajokortti :-[ :-[    Kyllä minusta tuntuu että itse joudun hankkimaan liikenneluvan :(
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: mixutech - 13.02.12 - klo:10:25

Voi ***** kun on yksinkertainen asia osattu tehdä vaikeaksi!!
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: realisti - 13.02.12 - klo:10:35
nyt teillä kyllä tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin. Liikennelupaa EI tarvitse "omissa hommissa" kuten oman viljan, sonnan, koneiden tms. ajossa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan. Sensijaan tarvitset ammattipätevyyden 2014 jos aiot sitä viljaa tai paskaa ajaa, siis muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki kuorma-autoa ajavat tarvitsevat ammattipätevyys-kortin mutta ei liikennelupaa. Tosin meillä emäntä on tällä hetkellä liikennelupa-kurssilla, saa sitten ajaa mitä tykkää kun on liikennelupa, ammattipätevyys ja adr-ajolupa. :o
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: mixutech - 13.02.12 - klo:10:54
Jos on ajanut C-kortin ennen syyskuuta 2009, niin saa automaattisesti ammattipätevyyden. Silloin lakien mukaan se menee näin:

Rajoitukset eivät koske yksityiskäyttöä ja ajo näyttäisi olevan sallittua työasioissakin, kunhan kuljetus liittyy omaan työhön mutta ei ole päätoimena:
"1§ ... Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa."

Samat asiat löytyvät direktiivin 2 artiklan kohdista f) ja g) hieman eri sanamuodossa:
"Tätä direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat ajoneuvoja...
f) joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- tai tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
g) joilla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan; tämän poikkeuksen edellytyksenä on, että ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."


Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: piki1 - 13.02.12 - klo:11:21
Jos on ajanut C-kortin ennen syyskuuta 2009, niin saa automaattisesti ammattipätevyyden. Silloin lakien mukaan se menee näin:

Rajoitukset eivät koske yksityiskäyttöä ja ajo näyttäisi olevan sallittua työasioissakin, kunhan kuljetus liittyy omaan työhön mutta ei ole päätoimena:
"1§ ... Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa."

Samat asiat löytyvät direktiivin 2 artiklan kohdista f) ja g) hieman eri sanamuodossa:
"Tätä direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat ajoneuvoja...
f) joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- tai tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
g) joilla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan; tämän poikkeuksen edellytyksenä on, että ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."
tämä vastaa sitä mitä minulle kerrottiin että saan ajaa kaikki maatilan ajot mitä ennenkin kun en tee sitä ammatikseni.
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: brotofobia - 13.02.12 - klo:11:27
Ikävin homma tässä on että pätevyys kouluttajat ovat luoneet kartellin hinnoin jossa ei ole mitään järkeä. Ottavat satasen per osio tai 650 euroa koko p**ska 5 pv. Miettikääpäs vähä, luokassa on 30 koulutettavaa ja viikon tili  19 500 eur. Ei niin mitään tolkkua.

Trafilla on lämpimät suhteet kouluttajiin, trafin linjaukset tosta pätevyys tarpeesta on niitten omia tulkintoja ja ne kirityy koko ajan.
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: realisti - 13.02.12 - klo:11:29
mistä hitosta tuo löytyi että ammattipätevyyden saa lahjaksi jos on kortti saatu ennen 2009?!
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: icefarmer - 13.02.12 - klo:11:39
mistä hitosta tuo löytyi että ammattipätevyyden saa lahjaksi jos on kortti saatu ennen 2009?!
tarkottanee että selviää noilla 5 päivällä, muuten varmaan het kuukausikaupalla jossain jakin kurssilla joka ei sitte ookkaqan direktiivit täyttävä ;D
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 13.02.12 - klo:12:08
Ikävin homma tässä on että pätevyys kouluttajat ovat luoneet kartellin hinnoin jossa ei ole mitään järkeä. Ottavat satasen per osio tai 650 euroa koko p**ska 5 pv. Miettikääpäs vähä, luokassa on 30 koulutettavaa ja viikon tili  19 500 eur. Ei niin mitään tolkkua.

Trafilla on lämpimät suhteet kouluttajiin, trafin linjaukset tosta pätevyys tarpeesta on niitten omia tulkintoja ja ne kirityy koko ajan.
Mutta millä sitä uutta mersua muuten ostaisi  ;D  Mutta sitä eniten ihmettelen kun nämä kurssit voi olla lähes mitä vain kunhan ne on Trafin hyväksymiä ja vesihygienia passikin olis tälläinen ollut mutta olis tarvinnut ilmoittaa paria päivää ennen mutta mentiin sinne vähän niinkuin viime tipassa niin ei tullut sitä kolmatta siitä sitten...  :P
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: mixutech - 13.02.12 - klo:12:23
mistä hitosta tuo löytyi että ammattipätevyyden saa lahjaksi jos on kortti saatu ennen 2009?!

http://www.skal.fi/skal_kouluttaa/ammattipatevyyskoulutus_ja_koulutuskalenteri/

"Perustason ammattipätevyyskoulutus vaaditaan kuljettajilta, joilla ei ollut kuorma-auton ajo-oikeutta hankittuna 10.9.2009 mennessä"
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: Naturalis - 13.02.12 - klo:12:26
Tämmöstä löytyy:
http://www.ammattipatevyys.fi/files/app_poikkeukset.pdf
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 13.02.12 - klo:13:12
Tämmöstä löytyy:
http://www.ammattipatevyys.fi/files/app_poikkeukset.pdf
Kaikki vois olla hankkimatta tuon ammattipätevyyden kun ei kaikkia voi linnaankaan laittaa  ;D
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rene - 13.02.12 - klo:13:36
Tämmöstä löytyy:
http://www.ammattipatevyys.fi/files/app_poikkeukset.pdf
Kaikki vois olla hankkimatta tuon ammattipätevyyden kun ei kaikkia voi linnaankaan laittaa  ;D
Voidaan vain ottaa kortti pois ja sakottaa :-\
   Tuo liikennelupakoulutus se vasta rahastusta on 20   seittemän tunnin päivää yhteensä 140 tuntia ja hintaa 1600€ :o   30 maksavaa oppilasta niin koulu kääräisee 48 000€ tuosta kurssista ja muutamasta kansiollisesta valmista jätepaperia :o
   Ihan helpolla se ei taida liikennelupatarve tulla vastaan jos vain omia kamoja kuskaa. :-\   Jos taas kyydissä on jonkun toisen omaisuutta niin... :-\ :-\
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: zetor8045 - 13.02.12 - klo:13:41
Tämmöstä löytyy:
http://www.ammattipatevyys.fi/files/app_poikkeukset.pdf
Kaikki vois olla hankkimatta tuon ammattipätevyyden kun ei kaikkia voi linnaankaan laittaa  ;D
Voidaan vain ottaa kortti pois ja sakottaa :-\
   Tuo liikennelupakoulutus se vasta rahastusta on 20   seittemän tunnin päivää yhteensä 140 tuntia ja hintaa 1600€ :o   30 maksavaa oppilasta niin koulu kääräisee 48 000€ tuosta kurssista ja muutamasta kansiollisesta valmista jätepaperia :o
   Ihan helpolla se ei taida liikennelupatarve tulla vastaan jos vain omia kamoja kuskaa. :-\   Jos taas kyydissä on jonkun toisen omaisuutta niin... :-\ :-\
http://www.youtube.com/watch?v=rvC8eiFCvC4   ;D No ei noita koneita korteilla ajeta  :o
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rene - 13.02.12 - klo:13:46
mistä hitosta tuo löytyi että ammattipätevyyden saa lahjaksi jos on kortti saatu ennen 2009?!
Tuon merkitys on meleko vähäinen,   10.9.2014 pitää olla käytynä joka tapauksessa viisi jatkokoulutuspäivää jos nyt tuota oikein tulkitsen :o :o
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: realisti - 13.02.12 - klo:17:49
mistä hitosta tuo löytyi että ammattipätevyyden saa lahjaksi jos on kortti saatu ennen 2009?!
Tuon merkitys on meleko vähäinen,   10.9.2014 pitää olla käytynä joka tapauksessa viisi jatkokoulutuspäivää jos nyt tuota oikein tulkitsen :o :o

juu noin on, tuosta yhdestä kommentista vain sai käsityksen että ei tarttis mitään.
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: heinämies - 13.02.12 - klo:17:56
Kyllä noista kahdesta jumpperi voittaa kepeesti. Hintoja en oo kattellu. Ittellä pitkän mallinen VW transportteri -07  8)
Otsikko: Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kirjoitti: rt - 14.02.12 - klo:14:36
Ennen kuorma-auton hankintaa kannattanee vilkaista myös seuraavat linkit >:( >:( >:( >:(

http://www.consilium.europa.eu/homepage/showfocus?lang=fi&focusID=76557

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/075_verotus/20100315Eurovi/Eurovinjetti.pdf

Saa nähdä mitä kloppi joukkoineen tuosta kehittelee, vaikka hallitus asetti tavoitteeksi v. 2008, ettei kustannuksia nosteta.