Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Sepedeus - 08.02.12 - klo:20:24
-
Meikäläiselle on aivan sama vaikka meidän kunnantoimiston siirtää Utsjoki- Kevolle. Ei siellä kuitenkaan tule käytyä juuri koskaan. Kannattaisi ottaa nyt järki käteen ja katsoa "aikuisten oikeesti" mistä on kysymys. Verissäpäin kohta tapellaan joistakin kouluista ja lukioista. Järjetöntä sanon minä. Sellaiset terveyskeskuksetkin joutaa pikimmiten sulkea, mihin ei lääkäreitä saada kirveelläkään. Nykyajan lääkärit haluaa toimivan terveysaseman, jossa voi kehittää omaa lääkärintaitoaan. Ei joku 2000 asukkaan kunta pysty sellaista tarjoamaan. Näihin pikkukuntiin voitais tehdä kotipalveluasema jossa olis terveydenhoitaja mittaamassa verenpainetta ja joku vois ne Marevan kokeet ottaa. ;D
Kaupan,pankin,huoltsikan palvelut tarjois S-ryhmä. :D
-
Meikäläiselle on aivan sama vaikka meidän kunnantoimiston siirtää Utsjoki- Kevolle. Ei siellä kuitenkaan tule käytyä juuri koskaan. Kannattaisi ottaa nyt järki käteen ja katsoa "aikuisten oikeesti" mistä on kysymys. Verissäpäin kohta tapellaan joistakin kouluista ja lukioista. Järjetöntä sanon minä. Sellaiset terveyskeskuksetkin joutaa pikimmiten sulkea, mihin ei lääkäreitä saada kirveelläkään. Nykyajan lääkärit haluaa toimivan terveysaseman, jossa voi kehittää omaa lääkärintaitoaan. Ei joku 2000 asukkaan kunta pysty sellaista tarjoamaan. Näihin pikkukuntiin voitais tehdä kotipalveluasema jossa olis terveydenhoitaja mittaamassa verenpainetta ja joku vois ne Marevan kokeet ottaa. ;D
Kaupan,pankin,huoltsikan palvelut tarjois S-ryhmä. :D
Tais tässä taannoin Pelkosenniemen lukiosta valmistua yks valkolakki. Paljoko tuli yht.kunnalle maksaan sekin pipo
-
niin, olisihan se mukavempaa jonottaa lekurille suuuuuressa kunnassa kuin jossain pienessä puljussa! ja viranhoitajaa sais metästää toopermannin kanssa miljuunahehtaarinhallin periltä! sieltä 700 kilsan päästä keskutasta!
-
niin, olisihan se mukavempaa jonottaa lekurille suuuuuressa kunnassa kuin jossain pienessä puljussa! ja viranhoitajaa sais metästää toopermannin kanssa miljuunahehtaarinhallin periltä! sieltä 700 kilsan päästä keskutasta!
Sanoppa mikä kunta se tulisi olemaan. :D
-
Meikäläiselle on aivan sama vaikka meidän kunnantoimiston siirtää Utsjoki- Kevolle. Ei siellä kuitenkaan tule käytyä juuri koskaan. Kannattaisi ottaa nyt järki käteen ja katsoa "aikuisten oikeesti" mistä on kysymys. Verissäpäin kohta tapellaan joistakin kouluista ja lukioista. Järjetöntä sanon minä. Sellaiset terveyskeskuksetkin joutaa pikimmiten sulkea, mihin ei lääkäreitä saada kirveelläkään. Nykyajan lääkärit haluaa toimivan terveysaseman, jossa voi kehittää omaa lääkärintaitoaan. Ei joku 2000 asukkaan kunta pysty sellaista tarjoamaan. Näihin pikkukuntiin voitais tehdä kotipalveluasema jossa olis terveydenhoitaja mittaamassa verenpainetta ja joku vois ne Marevan kokeet ottaa. ;D
Kaupan,pankin,huoltsikan palvelut tarjois S-ryhmä. :D
Miksi kunnat ovat olemassa?
Ei sitä ole kukaan tässä kuntakeskustelussa kommentoinut.
Mikä on oikea määrä kuntia?
On vain todettu että pitää olla vähemmän
-
Meikäläiselle on aivan sama vaikka meidän kunnantoimiston siirtää Utsjoki- Kevolle. Ei siellä kuitenkaan tule käytyä juuri koskaan. Kannattaisi ottaa nyt järki käteen ja katsoa "aikuisten oikeesti" mistä on kysymys. Verissäpäin kohta tapellaan joistakin kouluista ja lukioista. Järjetöntä sanon minä. Sellaiset terveyskeskuksetkin joutaa pikimmiten sulkea, mihin ei lääkäreitä saada kirveelläkään. Nykyajan lääkärit haluaa toimivan terveysaseman, jossa voi kehittää omaa lääkärintaitoaan. Ei joku 2000 asukkaan kunta pysty sellaista tarjoamaan. Näihin pikkukuntiin voitais tehdä kotipalveluasema jossa olis terveydenhoitaja mittaamassa verenpainetta ja joku vois ne Marevan kokeet ottaa. ;D
Kaupan,pankin,huoltsikan palvelut tarjois S-ryhmä. :D
Miksi kunnat ovat olemassa?
Ei sitä ole kukaan tässä kuntakeskustelussa kommentoinut.
Mikä on oikea määrä kuntia?
On vain todettu että pitää olla vähemmän
Näistä 70:stä oikeasti omillaan pärjääviä on arvioitu olevan n.15. Eli niihin sitten vaan muuttelemaan, niin saadaan se aluepolitiikka pois päiväjärjestyksestä ;D
-
kunta= se mihin kaikki tarpeellinen on joskus rakennettu ihmisiä varten
ja siltikään velkaa ei tullut eikä ollut hirvittäviä määriä
ja mitä nyt kokoomuksen valtakaudella ei pystytä etes ylläpitämään
ja velkaa on tullut hirvittävästi vaikka jopa ylläpidosta on luovuttu
-
kunta= se mihin kaikki tarpeellinen on joskus rakennettu ihmisiä varten
ja siltikään velkaa ei tullut eikä ollut hirvittäviä määriä
ja mitä nyt kokoomuksen valtakaudella ei pystytä etes ylläpitämään
ja velkaa on tullut hirvittävästi vaikka jopa ylläpidosta on luovuttu
Kotikunta rules... http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020915182078_uu.shtml
...esbuussa osata edes tikkiä laittaa...
-
Sepeteukselle suosittelen muuttoa Savukoskelle, siellä on vähän asukkaita-vähän palveluja, mutta kolme kansanedustajaa.
-
Näistä 70:stä oikeasti omillaan pärjääviä on arvioitu olevan n.15. Eli niihin sitten vaan muuttelemaan, niin saadaan se aluepolitiikka pois päiväjärjestyksestä ;D
eikun työnjakoa muuttamaan ;) Ja veroprosenttia nostamaan....
-
*** Kyllähän sen tajuaa sokea-reettakin,että näin mittavan kuntaremontin taustalla on vain ja ainoastaan poliittinen valtapeli ja pyrkimys keskittää väestö ns. kasvukeskuksiin. Se,että julkinen terveydenhuolto on kriisissä,ei kuntarajoja siirtelemällä parane. Tottakai tehokkuutta palvelujen tuottamiseen pitää kehittää ja se varmasti edellyttää esim. terveydenhuollon keskittämisiä.
-
*** Kyllähän sen tajuaa sokea-reettakin,että näin mittavan kuntaremontin taustalla on vain ja ainoastaan poliittinen valtapeli ja pyrkimys keskittää väestö ns. kasvukeskuksiin. Se,että julkinen terveydenhuolto on kriisissä,ei kuntarajoja siirtelemällä parane. Tottakai tehokkuutta palvelujen tuottamiseen pitää kehittää ja se varmasti edellyttää esim. terveydenhuollon keskittämisiä.
Kyllä mä näen asian niinkin, että osalle kunnista tärkeämpää on valtion lypsäminen kuin varsinainen oma toiminta. Palvelujen nimissä on vaan hyvä kikkailla. Kuntatalouteen ja päätöksentekoon on jokaisen helppo perehtyä, jos viitsii nähdä vaivan. Asenteesta ja arvomaailmasta riippuu sitten, miten asiat näkee.
Terveydenhuollon kriisi on ainakin meidän nurkilla ihan pöhöbyrokratian aikaansaannosta. Viidennes liikevaihdosta menee hallintokuluihinja muuhun joutavaan. Organisaatio pursuaa kaikenmaailman johtajaa ja esimiestä, karsittavat löytyy silti aina suorittavasta portaasta. Saatan olla väärässä, mutta nämä terveydenhuoltoyksiköt ovat kuntiensa hallinnoimia.
-
*** Kyllähän sen tajuaa sokea-reettakin,että näin mittavan kuntaremontin taustalla on vain ja ainoastaan poliittinen valtapeli ja pyrkimys keskittää väestö ns. kasvukeskuksiin. Se,että julkinen terveydenhuolto on kriisissä,ei kuntarajoja siirtelemällä parane. Tottakai tehokkuutta palvelujen tuottamiseen pitää kehittää ja se varmasti edellyttää esim. terveydenhuollon keskittämisiä.
Aamu TV:ssä Backman oli oikeessa. Kunnat ei yksin päätä tärkeistä asioista. Kaikki viety kuntayhtymiin. Jopa roskapussien kuskaus. Tölli oli "aivan pihalla" taerkoituksellisesti. Ottanut Soinilta mallia sutkautuksissa. Mutta kun mies on muuten täysin huumoriton, niin istui kuin tekoturkki eläinaktivistin päällä. ;)
-
*** Kyllähän sen tajuaa sokea-reettakin,että näin mittavan kuntaremontin taustalla on vain ja ainoastaan poliittinen valtapeli ja pyrkimys keskittää väestö ns. kasvukeskuksiin. Se,että julkinen terveydenhuolto on kriisissä,ei kuntarajoja siirtelemällä parane. Tottakai tehokkuutta palvelujen tuottamiseen pitää kehittää ja se varmasti edellyttää esim. terveydenhuollon keskittämisiä.
Aamu TV:ssä Backman oli oikeessa. Kunnat ei yksin päätä tärkeistä asioista. Kaikki viety kuntayhtymiin. Jopa roskapussien kuskaus. Tölli oli "aivan pihalla" taerkoituksellisesti. Ottanut Soinilta mallia sutkautuksissa. Mutta kun mies on muuten täysin huumoriton, niin istui kuin tekoturkki eläinaktivistin päällä. ;)
*** Tää Backman on aivan oma lukunsa. Toista niin poliittista eläintä saa hakea. Ja jos tarkemmin ajattelet , niin kritiikissään Backman just arvosteli keskittämistä ;). Itselle tuo nyt on melko sama minkä niminen/ kokoinen on kunta jossa elän. Nykyisellään ei kunnallisia palveluita ole nytkään tarjolla, ainoastaan veroja saapi maksella. Buranaahan voi ostaa apteekista ihan omatoimisestikin. Minun puolesta ollaan vaikka yhtä Pihtipudasta koko maa. Sinne vaan hallinto ja esikunta sekä Presidentin virka-asunto ja vartiokomppania. Siinä ois kerralla kuntaremontti ja puolustusvoimien supistamiset tehtynä. Saaterin tehokasta ja ongelmia ei sitten pitäisi olla. Olis kakot ja demut onnessaan,kai ;)
-
*** Kyllähän sen tajuaa sokea-reettakin,että näin mittavan kuntaremontin taustalla on vain ja ainoastaan poliittinen valtapeli ja pyrkimys keskittää väestö ns. kasvukeskuksiin. Se,että julkinen terveydenhuolto on kriisissä,ei kuntarajoja siirtelemällä parane. Tottakai tehokkuutta palvelujen tuottamiseen pitää kehittää ja se varmasti edellyttää esim. terveydenhuollon keskittämisiä.
tämähän on kokoomuksen tavoite
romuttaa se kokonaan
saavat rahat sitten lypsettyä mehiläisen kaltaisille pörssioligarkeille
veroparatiiseihin
"Taloudessa osaamattomuudesta ja ammattitaidottomuudesta rangaistaan. Kun Suomi liitettiin puoliväkisin ja ilman kansanäänestystä EU:n rahaunioniin Paavo Lipposen ja Sauli Niinistön johdolla, kummallakaan nykyisellä presidenttiehdokkaalla ei ollut pienintäkään käsitystä tulevista ongelmista.
Heillä oli vain fundamentaalinen usko ns. ”vapauden” kaikenkattavaan positiiviseen voimaan. Jo EU:ta perustettaessa sen toiminta-ajatus perustui neljään perusvapauteen, joista pääomien vapaa liikkuvuus oli ylivoimaisesti tärkein.
Poliittiselle eliitille ei tullut mieleen, että vapaiden ja säätelemättömien pääomamarkkinoiden vallitessa ahneet pankinjohtajat voivat rakentaa heiltä salassa nykyisen pyramidihuijauksen, jonka laskuja päättäjät ovat laittaneet ja laittamassa veronmaksajien maksettavaksi."
-
Eiköhän tuo Sepen kysymys ole se perimmäinen kysymys, jota ei ole pohdittu vähääkään tätä liitoskeskustelua avattaessa. Esmes Saksanmaalla soster- ja koulutusasiat ovat isompien alueiden yhteisiä juttuja, kunta on lähinnä teknistä tointa, yhteenkuuluvuutta ja kotiseutuidentiteettiä.
Nuo kaksi viimeksimainittua ovat niin isoja juttuja, että en tiedä, onko niitä fiksua hylätä laitettaessa soster -sektoria järjellisen kokoisiin yksiköihin.
Ja suuri(n?) säästö löytyisi laitettaessa soster -sektorin toimintatavat remonttiin. On kumma juttu, että yksityinen firma tekee paremmat palvelut tyytyväisemmillä työntekijöillä halvemmalla, ja vielä rahaa riittää niille kasvottomille kapitalisteillekin.
Nykyinen kuntahallinto tehokkaasti hidastaa kaikenlaista toiminnan kehittämistä. Jos lattiatasolla ideoidaan järkevämpi tapa toimia, ainoa palkinto on vastaavasti supistaa resursseja. Työntekijän näkökulmasta: miksi sahata omaa jalkaa? Päällikkötaso on usein aika pihalla arkityöstä, tulos mitataan tasapainoisena ja helposti läpimenevänä esityksenä maallikkopäättäjille.
Mutta jos oikeasti osaisin tehdä tuon edellämainitun paremmin, en istuisi tässä viisastelemassa vaan tienaisin hyvin jossain muualla... Tuon tekemisen kulttuurin muuttaminen on nimittäin ihan eri vaikeusasteen juttu kuin yksi kuntauudistus.
Petri
-
Samalla kun niitä kuntien nimiä muutetaan, niin muutetaan myös hävyttömät paikannimetkin ::)
http://www.iltasanomat.fi/matkat/suomi-havyttomien-nimien-luvattu-maa---katso-erikoiset-paikkojen-nimet/art-1288447883108.html
-
Muiden muassa Aimo Ryynänen, pitkäaikainen kokoomusvaikuttaja on täysin erimieltä hallituksen kaavailemasta kuntauudistuksesta.
Eikä asiantuntemusta pitäisi puuttua.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aimo_Ryyn%C3%A4nen
http://www.uta.fi/~aimo.ryynanen/
kunnat eivät ole suomen taloudelle suurin uhka ja se pienikin uhka joka
muodostuu sairaanhoidon kustannuksista olisi kaikki laitettava valtion yksin
vastattavaksi......kunnille vain pieni arvauskeskus ,,,,,muu yksityiseltä ja valtion
tarjoamasta.
suomen ongelma on vientiteollisuuden puute ja kilpailukyky vihreän ja ay-eliitin
rasitusten takia 8)
-
Meikäläiselle on aivan sama vaikka meidän kunnantoimiston siirtää Utsjoki- Kevolle. Ei siellä kuitenkaan tule käytyä juuri koskaan. Kannattaisi ottaa nyt järki käteen ja katsoa "aikuisten oikeesti" mistä on kysymys. Verissäpäin kohta tapellaan joistakin kouluista ja lukioista. Järjetöntä sanon minä. Sellaiset terveyskeskuksetkin joutaa pikimmiten sulkea, mihin ei lääkäreitä saada kirveelläkään. Nykyajan lääkärit haluaa toimivan terveysaseman, jossa voi kehittää omaa lääkärintaitoaan. Ei joku 2000 asukkaan kunta pysty sellaista tarjoamaan. Näihin pikkukuntiin voitais tehdä kotipalveluasema jossa olis terveydenhoitaja mittaamassa verenpainetta ja joku vois ne Marevan kokeet ottaa. ;D
Kaupan,pankin,huoltsikan palvelut tarjois S-ryhmä. :D
----pienessä kunnassa on paljon turhia suojatyöpaikkoja.Tuoki kunnankirjaston hoitajan virka on ihan yliarvostettu.
Tuon viran vois hoitaa vaikka joku paikallinen talkooporukka.Näin pienessä kunnassa kirjastossa ei ole tarpeeksi kävijöitä,enimmäkseen lehtien lukijoita. Täälläkin kaksi naista hoitaa kyseistä kirjastoa,juo kahavia ja juoruaa.
Ihan naurettava homma.Yks syksy ne yritti houkutella väkeä kahvitarjoilulla,mutta sekään ei auttanut :-[
-
Meikäläiselle on aivan sama vaikka meidän kunnantoimiston siirtää Utsjoki- Kevolle. Ei siellä kuitenkaan tule käytyä juuri koskaan. Kannattaisi ottaa nyt järki käteen ja katsoa "aikuisten oikeesti" mistä on kysymys. Verissäpäin kohta tapellaan joistakin kouluista ja lukioista. Järjetöntä sanon minä. Sellaiset terveyskeskuksetkin joutaa pikimmiten sulkea, mihin ei lääkäreitä saada kirveelläkään. Nykyajan lääkärit haluaa toimivan terveysaseman, jossa voi kehittää omaa lääkärintaitoaan. Ei joku 2000 asukkaan kunta pysty sellaista tarjoamaan. Näihin pikkukuntiin voitais tehdä kotipalveluasema jossa olis terveydenhoitaja mittaamassa verenpainetta ja joku vois ne Marevan kokeet ottaa. ;D
Kaupan,pankin,huoltsikan palvelut tarjois S-ryhmä. :D
----pienessä kunnassa on paljon turhia suojatyöpaikkoja.Tuoki kunnankirjaston hoitajan virka on ihan yliarvostettu.
Tuon viran vois hoitaa vaikka joku paikallinen talkooporukka.Näin pienessä kunnassa kirjastossa ei ole tarpeeksi kävijöitä,enimmäkseen lehtien lukijoita. Täälläkin kaksi naista hoitaa kyseistä kirjastoa,juo kahavia ja juoruaa.
Ihan naurettava homma.Yks syksy ne yritti houkutella väkeä kahvitarjoilulla,mutta sekään ei auttanut :-[
Kunnan palveluista pitää laittaa maksu. Joka käyttää niin maksaa. Myös terveyskeskuskäynnistä voitaisiin laittaa 50€ maksun. Koulujen ruokahuolto myös maksulliseksi, lasku kotiin kerran kuussa. Ruuan arvostus paranee. ;D
-
Kunnan palveluista pitää laittaa maksu. Joka käyttää niin maksaa. Myös terveyskeskuskäynnistä voitaisiin laittaa 50€ maksun. Koulujen ruokahuolto myös maksulliseksi, lasku kotiin kerran kuussa. Ruuan arvostus paranee. ;D
[/quote]
-niin se pitäis tehä.Ihan järjetöntä tuhlaamista,kun kaikki on ilmasta.Mullakin terveyskeskus vieressä,mutta sinne on turha yrittää.Jos sairastuu,niin pitää lähteä yksityislääkärille,koska tuohon on turha yrittää >:(
Se pitäis olla terveyskeskuksessa sellainen malli,että äkilliset sairaudet voitais hoitaa ja pitkäaikaisesti kituvat vasta sitte,jos jää aikaa.Nyt se on toisin päin >:(
-
Niin siis tässä mallissahan on vain se vika että keskustalle (sekään) ei kelpaa. Ellei sitten rinnalle perusteta jotain ihme hallintohimmeliä kuntaedustuksineen joilla sementoidaan mm terveyskeskukset nykyiselleen. Kun jos rahoitus on maakunnan tasolla niin myös päätäntävalta rahojen käytöstä on maakuntatasolla. Tarkoittaa että sen sijasta että on pieni terveyskeskus Taka-Hikiällä, Perä-Hikiällä, Tausta-Hikiällä ja Hikiällä niin onkin yksi vähän suurempi terveyskeskus Hikiällä. Ja tämän tyyppinen järkeistyshän ei keskustalle sovi. Varsinkin kun samalla maksaja saadaan siirrettyä pois eli pientä tulonsiirtoa tai ainakin turhaa menonsiirtoa pienien syrjäkulmien suuntaan. Eli viis kokonaisedusta kunhan vain "omille" saadaan etuja tai ainakin muut niiden etujen maksajiksi.
Eli toisinsanoen tämäkin ehdotus on luettava vain kokoomuksen lyömäaseeksi kepua vastaan. Kepun tyhmyys oikeuttaa kokkareet vielä suurempaan tyhmyyteen ;D ;D puoluepolitiikan pellet leikkii ja luulee olevansa toinen toistaan fiksumpia....
Petrin viestissä oli asiaa. Varsinkin tuo yhteisö/identiteetti on elämänlaadun kannalta kaikkein tärkein. Saksassa ja ruotsissa on käsittääkseni samantyyppinen malli, josta mallia voisi hakea ja arvaankin tämän kuntauudistuksen lähinnä muovaavan kepulaisia siihen suuntaan, että hyväksyvät tämän maakunta/läänitason ns. torjuntavoittona uudelleen.
-
Hauho
http://www.youtube.com/watch?v=b93camM-rys&feature=related
-
Juankoski
http://www.youtube.com/watch?v=xrdtC3rzPvU&feature=related
-
Ilomantsi
http://www.youtube.com/watch?v=laCgOcnmLR8
-
Klovni heittää veivin
http://www.youtube.com/watch?v=vJ_p-JuSN4k&feature=related
-
Samalla kun niitä kuntien nimiä muutetaan, niin muutetaan myös hävyttömät paikannimetkin ::)
http://www.iltasanomat.fi/matkat/suomi-havyttomien-nimien-luvattu-maa---katso-erikoiset-paikkojen-nimet/art-1288447883108.html
-Harvaperä puuttui,se on tuolla jossain Haapaveden suunnalla :)
-
Klovni heittää veivin
http://www.youtube.com/watch?v=vJ_p-JuSN4k&feature=related
niskalenkki
http://www.youtube.com/watch?v=sAXYeGyhOjA
ihan oksettavaa kahtoo tuota
-
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020815178777_uu.shtml
Sangen kummallista venkoilua, uutisissa sanotaan ei pakkoa, ja lehdessä pakko :o
Ei hyvältä näytä hallituksen touhu jos toista kuitenkin tehdään.
-
Niinpä, miksi nykyiset kuntakeskukset ovat syntyneet siihen missä sitten ovatkin? Ne ovat syntyneen "kivi-hevosaikakaudella".
Niin se vaan on, että maalla keski-ikä nousee ja kulut nousevat joten löysät on kuntakentistä otettava pois.
Jokainen löytää koti- ja seurakunnastaan tehotonta toimintaa mihin ei olisi varaa.
Keski-iän nousu on se suurimpia ongelmia kunnissa. Sairastavuus iän nousun myötä lisääntyy, lääketiede kehittyy joka johtaa jatkuvasti kalliimpaan erikoissairaanhoitoon.
Ikävä kyllä ollaan menty siihen suuntaan, että em. puolta yritetään yksityistää jolloin palvelut heikkenevät maaseudulla ja parhaimpaan hoitoon on varaa vain rikkaimmilla ja vakuutetuilla.
Erikoissairaanhoito pitäisi ehdottamasti saada valtion kustannettavaksi.
Valtio on karsinut kuntien valtionosuuksia koko ajan.
Isot ikäluokat ovat siirtyneet eläkkeelle ja muitten elätettävien joukko (luusereitten) määrä on jo kohtuuton. Näistä tuota viimeiksimainittua ei vaan uskalleta tuoda esiin. Käytetään heistä kyllä nimitystä syrjäytyneet jotka siirtyvät eläkkeelle 18-vuotiaina. Olen työssä heihin törmännyt usein, monet ovat ns. työtävieroksuvia, terveitä nuoria jotka bilettävät ja pelailevat.
-
Eiköhän tuo Sepen kysymys ole se perimmäinen kysymys, jota ei ole pohdittu vähääkään tätä liitoskeskustelua avattaessa. Esmes Saksanmaalla soster- ja koulutusasiat ovat isompien alueiden yhteisiä juttuja, kunta on lähinnä teknistä tointa, yhteenkuuluvuutta ja kotiseutuidentiteettiä.
Nuo kaksi viimeksimainittua ovat niin isoja juttuja, että en tiedä, onko niitä fiksua hylätä laitettaessa soster -sektoria järjellisen kokoisiin yksiköihin.
Ja suuri(n?) säästö löytyisi laitettaessa soster -sektorin toimintatavat remonttiin. On kumma juttu, että yksityinen firma tekee paremmat palvelut tyytyväisemmillä työntekijöillä halvemmalla, ja vielä rahaa riittää niille kasvottomille kapitalisteillekin.
Nykyinen kuntahallinto tehokkaasti hidastaa kaikenlaista toiminnan kehittämistä. Jos lattiatasolla ideoidaan järkevämpi tapa toimia, ainoa palkinto on vastaavasti supistaa resursseja. Työntekijän näkökulmasta: miksi sahata omaa jalkaa? Päällikkötaso on usein aika pihalla arkityöstä, tulos mitataan tasapainoisena ja helposti läpimenevänä esityksenä maallikkopäättäjille.
Mutta jos oikeasti osaisin tehdä tuon edellämainitun paremmin, en istuisi tässä viisastelemassa vaan tienaisin hyvin jossain muualla... Tuon tekemisen kulttuurin muuttaminen on nimittäin ihan eri vaikeusasteen juttu kuin yksi kuntauudistus.
Petri
Kylien, kuntien, maakuntien ym lukumäärä ei ole ongelma eikä siihen puuttuminen vaikuta juuri mitään. Tehtävien ja vastuiden jakoa tarkastelemalla voisi syntyä säästöä oikeasti.
-
Klovni heittää veivin
http://www.youtube.com/watch?v=vJ_p-JuSN4k&feature=related
niskalenkki
http://www.youtube.com/watch?v=sAXYeGyhOjA
ihan oksettavaa kahtoo tuota
Niin tekkee, kukas se olikaan johtamassa yksimielistä hallitusta. Ja kansa antoi tuomion :D
-
Tavalliselle tallaajalle tuo kunta on ihan samantekevää jos asiat hoituu. Maanomistajalle täällä pk-seudulla on jo merkitystä kunnilla koska niillä on kaavoitusmonopoli. Nyt täällä keskitetään kaikki pariin suurkuntaan ja kun päämääränä on asutuksen tiivistäminen se johtaa haja-asutusalueella maanomistajien maan arvon laskuun.
-
Tavalliselle tallaajalle tuo kunta on ihan samantekevää jos asiat hoituu. Maanomistajalle täällä pk-seudulla on jo merkitystä kunnilla koska niillä on kaavoitusmonopoli. Nyt täällä keskitetään kaikki pariin suurkuntaan ja kun päämääränä on asutuksen tiivistäminen se johtaa haja-asutusalueella maanomistajien maan arvon laskuun.
Oikein positiivinen kehitys. Siitä Lahdenväylän vierestä Koivukyläkohilta ne pellot joutaa tonteiksi. Muualla viljelyn kannattavuus nousee, kun pellon hinta laskee. Ja tää Viikin tissinkoittotila joutaa myös lopettaa. http://www.helsinki.fi/viikki/koetila.html Liian kalliilla paikalla. :D
-
Tavalliselle tallaajalle tuo kunta on ihan samantekevää jos asiat hoituu. Maanomistajalle täällä pk-seudulla on jo merkitystä kunnilla koska niillä on kaavoitusmonopoli. Nyt täällä keskitetään kaikki pariin suurkuntaan ja kun päämääränä on asutuksen tiivistäminen se johtaa haja-asutusalueella maanomistajien maan arvon laskuun.
Tulevan helsingin ympärille jää jostakin syystä muutama pikkukunta
-
Näistä 70:stä oikeasti omillaan pärjääviä on arvioitu olevan n.15. Eli niihin sitten vaan muuttelemaan, niin saadaan se aluepolitiikka pois päiväjärjestyksestä ;D
eikun työnjakoa muuttamaan ;) Ja veroprosenttia nostamaan....
Just nostettiin 18:aan, joko taas pitäs ;)
Vaan kuinka se työnjaon muuttaminen (tarkoitatko kunta/maakunta/valtio?), toisi ko alueille lisää verokertymää?
-
Eiköhän tuo Sepen kysymys ole se perimmäinen kysymys, jota ei ole pohdittu vähääkään tätä liitoskeskustelua avattaessa.
Uho on niin kova, ettei ehdi.. "Jutut on juteltu, nyt toimitaan"
Muokattu:
Jaa niin, se lähdeviitehommeli, AuAaa lainasin.
-
Joskus jo kauan sitten esitin täällä A-netissä Ruotsin mallia, jossa sairaanhoidosta ja koulutuksesta vastaisi maakunta, eikä kunnat. Ja samaa ajatusta taitaa olla tuossa ylempänä Petrin viestissä.
Niin siis tässä mallissahan on vain se vika että keskustalle (sekään) ei kelpaa. Ellei sitten rinnalle perusteta jotain ihme hallintohimmeliä kuntaedustuksineen joilla sementoidaan mm terveyskeskukset nykyiselleen. Kun jos rahoitus on maakunnan tasolla niin myös päätäntävalta rahojen käytöstä on maakuntatasolla. Tarkoittaa että sen sijasta että on pieni terveyskeskus Taka-Hikiällä, Perä-Hikiällä, Tausta-Hikiällä ja Hikiällä niin onkin yksi vähän suurempi terveyskeskus Hikiällä. Ja tämän tyyppinen järkeistyshän ei keskustalle sovi. Varsinkin kun samalla maksaja saadaan siirrettyä pois eli pientä tulonsiirtoa tai ainakin turhaa menonsiirtoa pienien syrjäkulmien suuntaan. Eli viis kokonaisedusta kunhan vain "omille" saadaan etuja tai ainakin muut niiden etujen maksajiksi.
On ollut myös toisenlaista tietoa; malli ei kelpaa kaikille hallituspuolueille.
Meilläpäin asioita on hoideltu näin: www.eksote.fi (http://www.eksote.fi) Alueen kepukunnat yhteistyössä "keskuskaupungin" kanssa, sdp-kok vetoinen Imatra kulkee osittain omia polkujaan.. Tuossa on se "hallintohimmeli", mutta kuinka ihmeessä se estää tärkeimmän eli ko organisaation järkevän toiminnan?
Jotta sun "Hikiä-esimerkki" sais lihaa luittensa ympärille, pyytäisin avaamaan tuon laittamani linkin ja katsomaan etusivulla olevaa karttaa. Oletko sitä mieltä, että sote-palvelut tulisi olla tarjolla ainoastaan keskuskaupungissa Lappeenrannassa (+ jotain pienemmässä Imatran kaupungissa)? Entä koulut, onko kepukuntakeskusten muutaman sadan oppilaan koulut (luokat 1-9) riittävän suuria?
-
Kylien, kuntien, maakuntien ym lukumäärä ei ole ongelma eikä siihen puuttuminen vaikuta juuri mitään. Tehtävien ja vastuiden jakoa tarkastelemalla voisi syntyä säästöä oikeasti.
Kiitos tiivistyksestä! Ja sitten tuosta "Klovni heittää veivin" -linkistä!
Petri
-
Niin siis tässä mallissahan on vain se vika että keskustalle (sekään) ei kelpaa. Ellei sitten rinnalle perusteta jotain ihme hallintohimmeliä kuntaedustuksineen joilla sementoidaan mm terveyskeskukset nykyiselleen. Kun jos rahoitus on maakunnan tasolla niin myös päätäntävalta rahojen käytöstä on maakuntatasolla. Tarkoittaa että sen sijasta että on pieni terveyskeskus Taka-Hikiällä, Perä-Hikiällä, Tausta-Hikiällä ja Hikiällä niin onkin yksi vähän suurempi terveyskeskus Hikiällä. Ja tämän tyyppinen järkeistyshän ei keskustalle sovi. Varsinkin kun samalla maksaja saadaan siirrettyä pois eli pientä tulonsiirtoa tai ainakin turhaa menonsiirtoa pienien syrjäkulmien suuntaan. Eli viis kokonaisedusta kunhan vain "omille" saadaan etuja tai ainakin muut niiden etujen maksajiksi.
Eli toisinsanoen tämäkin ehdotus on luettava vain kokoomuksen lyömäaseeksi kepua vastaan. Kepun tyhmyys oikeuttaa kokkareet vielä suurempaan tyhmyyteen ;D ;D puoluepolitiikan pellet leikkii ja luulee olevansa toinen toistaan fiksumpia....
Petrin viestissä oli asiaa. Varsinkin tuo yhteisö/identiteetti on elämänlaadun kannalta kaikkein tärkein. Saksassa ja ruotsissa on käsittääkseni samantyyppinen malli, josta mallia voisi hakea ja arvaankin tämän kuntauudistuksen lähinnä muovaavan kepulaisia siihen suuntaan, että hyväksyvät tämän maakunta/läänitason ns. torjuntavoittona uudelleen.
Perusongelma on edelleen se, että vain Kokoomus on halukas tekemään jotakin. Muitten aika kuluu lähinnä vastustamiseen. Keskustalla oli kahdeksan vuotta aikaa miettiä asioita ja suunnitella miten kepulandia päivitetään tähän päivään sopivaksi. Mitään ei vaan saatu aikaan. Kaikista eniten pännii tällä hetkellä ex-kuntaministeri Kiviniemen uho uudistuksen torppamisesta. Rouvalla olisi ollut mahdollisuuksia laittaa asioita kuntoon, halutessaan.
Tuosta paikkakuntien ja alueiden nimistä on käyty yllättävän vähän keskustelua. Olen ihan samaa mieltä, että Häme ei voi koostua pelkästään Hämeelinnasta ja Tampereesta. Kyllä Lammikin tarvisi saada jotenkin kartalle. Lienee totta, että terveydenhoito ja muut suuremmat kustannuserät olisi pitänyt erottaa kunnallisesta hallinnosta. Monelle riittäisi ns. näennäinen itsenäisyys. Oma kunta on vähän sama asia kuin se, että omilla koneilla ajetaan :)
-
kepukunnat yhteistyössä "keskuskaupungin" kanssa, sdp-kok vetoinen Imatra kulkee osittain omia
Vaikka varmaan tuo puolue-etujen vaaliminenkin on asiaan voimakkaasti vaikuttava tekijä, eikö tässäkin aiheessa tähän kok-kesk-... -mätkintään siirtymällä onnistuneesti siirretä keskustelu pois itse puheena olevasta (tai puheen aloittaneesta) asiasta?
Petri
-
kepukunnat yhteistyössä "keskuskaupungin" kanssa, sdp-kok vetoinen Imatra kulkee osittain omia
Vaikka varmaan tuo puolue-etujen vaaliminenkin on asiaan voimakkaasti vaikuttava tekijä, eikö tässäkin aiheessa tähän kok-kesk-... -mätkintään siirtymällä onnistuneesti siirretä keskustelu pois itse puheena olevasta (tai puheen aloittaneesta) asiasta?
Petri
Tapasi mukaan taas oikeassa. Ja kylmis siinä, että kokoomus ainoana on edes halukas tekemään jotain, oli motiiveista mitä mieltä hyvänsä. Kepulaiset hukkas lähes koko 8 vuoden taipaleen vetovastuussa, jättivät paskaduunit muille irtopisteiden toivossa.
Tästä paikallistason identiteettikadosta ei kukaan puhu, vaikka asia on oikeastaan koko uudistuksen kyseenalaisin muutoksenkohde. Päätösvaltaa voidaan ja pitää siirtää isompiin kokonaisuuksiin, mutta vaatiiko se perusrinkien suurentamista? Persuja mollaavat voisivat ottaa asian siltäkin kannalta, että vahvan paikallisidentiteetin ylläpitäminen riisuu useimmat nationalistit aseista ja antaa ihmisille kaivattua itsevarmuutta ja oikeuden kuulua johonkin. Vaikka sitten rahat ja varsinainen päätöksenteko olisivatkin yhtä porrasta ylemmän portaan peukalon alla.
Alkaa vaikuttaa siltä, että vanhojen läänien lakkauttaminen olikin epäonnistunut sivuraide. Sen tason tarvitsemme takaisin....
-
Ilmeisesti pienkuntien tehottomuus on todellisuutta ruuhkasuomen ulkopuolella. Täällä sellaista ei oikeasti ole näkyvissä. Vähemmän työntekijoitä/ asukas, vähemmän hallintoa, ihminen saa asiansa esille. Kotikunta ostaa naapurikaupungilta (joka ei ole se aluekeskuskaupunki) terveydenhuoltopalvelut, ja se ei ole ollut kovin onnistunut kokeilu. Samalla rahalla tuotettiin itse samat palvelut vähän paremmin. Yöpäivystyksen hoitaa valitettavasti nykyään keskuskaupunki, koska yksityinen lääkäriasema luopui palvelun myynnistä. Erikoissairaanhoidon jopa keskuskaupunki ostaa ihan samaan, hinnaston mukaiseen hintaan sairaanhoitopiiriltä.
Kunnan työntekijöitä ei näy nojaamassa lapioon jonkun kuopan vieressä (kuten keskuskaupungissa), halvat oman kunnan urakoitsijat (monet maanviljelijöitä) hoitavat homman nopeasti, laadukkasti ja tosiaan taloudellisesti. 5000 asukkaan kunnalla on töissä yhteensä 13 huoltomiestä jotka pitävät huolen vesilaitoksesta, kunnan kiinteistöistä jne. 30 kertaa isommalla keskuskaupungilla on 200 kertaa enemmän työvoimaa eri "liikelaitoksissa". Lähinnä näitä lapioon nojaajia ja niiden esimiehiä. Itse näin kun kaupungin läpi ajoin: Urakoitsija nousee kaivurista asentamaan seuraavan putkenpätkän. Kaksi kaupungin lapiomiestä ja työnjohtaja seuraavat että homma tulee tehtyä kunnolla.
Epäkohtia toki tälläkin sektorilla on. Pummit asuvat ruuhkasuomessa kaupungeissa, ja tuhlaavat niiden voimavaroja. Ja kaupungit kokevat tarpeelliseksi syytää rahaa kulttuuritoimintaan joka periaatteessa hyödyttää myös ympäryskuntien asukkaita. Mutta pitää olla joku kevyempi tapa tasapäistää tilannetta ilman että kaupungin tehottomuus levitetään laajemmalle alueelle.
-
Ranskan kunnat ei verota, ei päätä eikä järjestä koulutusta, ei terveydenhoitoa, ei sosiaaliturvaa.....
.......................no niin,siinähän se tulikin :( Tätä minä arvelinkin ???
-
kepukunnat yhteistyössä "keskuskaupungin" kanssa, sdp-kok vetoinen Imatra kulkee osittain omia
Vaikka varmaan tuo puolue-etujen vaaliminenkin on asiaan voimakkaasti vaikuttava tekijä, eikö tässäkin aiheessa tähän kok-kesk-... -mätkintään siirtymällä onnistuneesti siirretä keskustelu pois itse puheena olevasta (tai puheen aloittaneesta) asiasta?
Petri
Tapasi mukaan taas oikeassa.
Näin taisi käydä, jos ette tuosta muuta löytäneet. Se ei ollut tarkoitus. Toimin osaamattomasti.
-
Näin taisi käydä, jos ette tuosta muuta löytäneet. Se ei ollut tarkoitus. Toimin osaamattomasti.
Kyllä löysin. Mutta toimivia hallintomalleja ei ole täälläpäin kepulandiaa. Jos teillä on vero% 18, niin täällä se on jotain 20.5 ja nousupaineita on lähivuosina ja reilusti. Voi olla väärin syyttää kepulaisia epäonnistumisista, mutta jos kunnanvaltuuston edustajista on 65% kepulaisia ollut ainakín 30 vuotta, niin joku prkeleen vastuu niilläkin on :D
antti-x:n esimerkki on hyvä, mutta ns kehyskunnan piilovaikutus jää huomioimatta: valtaosa veronmaksajista pendelöi töihin sinne aluekeskukseen ja maksaa veronsa kotikuntaansa. Näin sen saa näyttämään hyvältä.
-
Mutta toimivia hallintomalleja ei ole täälläpäin kepulandiaa.
Uusi mallihan tuo täälläkin on, toimivuus nähdään tulevaisuudessa...Tai sitten sitä muutetaan.
Sattui vaan minusta hyvin esimerkiksi näihin vääntöihin, kun tuossa on nyt olemassa se "himmelimalli" ja tätä samaa aluetta ehdotetaan meidän uudeksi suurkunnaksi ja vieläpä sattuu kyseessä olemaan yhden maakunnan kattava alue. Siitä sitä voi pyöritellä esimerkin avustuksella ajatuksensa solmuun :D :D
-
Ei välttämättä pelkästään keskuskaupungissa, kukin alue / kunta pohtii itse sitä mihin on varaa. Nythän ongelma on tuo
http://www.veronmaksajat.fi/File/c1d5bd10-17a4-404d-8aef-a207847ffb47/Kuntien_verot_2011.pdf
sivulla 12 Kuvio 8 Kuntien verotulot ja valtionosuudet maakunnittain.
Nyt joku maakunnat_elättää_pääkaupunkia-tyyppi selittämään tuon kaavion luvut. Valtion veroja, eli arvonlisäveroa ja energiaveroa kerätään eniten pääkaupunkiseudulta, mutta palautetaan sinne vähiten. Eli kaupungit vetävät perässään kivirekimaakuntia, jossa muutama himmeli luulee vielä asian olevan toisinpäin.
Olen ymmärtänyt, että keskuksissa vallitsee sellainen enemmistön kanta, että jonkintasoinen tulonsiirto on hyvin perusteltua, mutta nykytilanne on sietämätön. Ja demokratiassa enemmistö yleensä päättää....
-
Kaikki kunnat joutaa veks. Palvelut hoidetaan palvelupiiriyrittäjien voimin. Siis esim. kokenut lääkäri saa oikeuden hoitaa yleistä terveydenhoitoa tietyn asuinalueen sisällä, kuten esim. apteekkarit ja nuohoojat nykyään. Sama kunnallistekniikassa ja muissa. Harrastepalvelut
markkinatalouden määräämässä laajuudessa. Kukin maksakoon ajanvietteensä itse.
Palvelupiiriyrittäjät nimittää ao. ministeriöt, jotka valvoo homman sujuvuutta mm. asukasneuvostojen raporttien valossa. Yrittäjille taataan onnistuessaan leveähkö leipä ja
ansioituessaan pääsy rahakkaammille alueille, kuten vaikkapa K-ryhmä nykyään toimii.
Näin taataan, että entiseen kuntaan jää yrittäjän turvaamat peruspalvelut ja intresseissä olisi
myös alueen kehittäminen ja elinvoimaisuuden turvaaminen, jolla puolestaan estettäisiin omaisuusarvojen romahdus.
Pelkästään sokeasti isontamalla ei säästöjä välttämättä synny. Taitaa pikemminkin olla keino
heikentää palvelutasoa, joka ei sekään kokonaistaloudellista säästöä takaa.
Yllättävän vähällä järjellä tätä maata johdetaan.
-
Muujussin näkemys on kieltämättä selkeä ja looginen sekä perusteltu. Näkökulma tosin on ainoastaan rahan näkökulma, sekin lyhyellä tähtäimellä. Esimerkiksi tällä logiikalla jonkin alueen huono huoltosuhde jää kyseisen alueen ongelmaksi. Näinhän voi ajatella- perusteena vaikkapa alueella aiemmin harjoitettu huono politiikka (Adami puhui tästä). Toinen tapa lähestyä asiaa on ajatella ikääntyminen koko Suomea koskevaksi ilmiöksi, jolloin tulonsiirto alueellisin perustein voitaisiin katsoa tarpeelliseksi?
Tähän esimerkiksi ottamaani Etelä-Karjalan tapaukseen: Jos mennään Muujussin esittämillä ehdoilla, melko nopeasti asutus siirtynee koko maakunnan alueelta Lappeenrantaan, kun peruskoulua ei ole muualla tarjolla ja sote palvelut ovat rankasti karsitut. Valittua linjaa loogisesti seuraten lienee selvää, että yhteiskunnan tehtävä ei ole velvoittaa sähköyhtiöitä pitämään yllä kannattamatonta maaseudun sähköverkkoa eikä ylläpitää tieverkkoa harvaan asutulla alueella. Käytännössä tämä johtaa maatalouden toimintaedellysten katoamiseen ja metsätalouden osalta niiden huononemiseen koko maakunnan alueella.
Luulen, että kuvaamani kaltaisia uhkakuvia pelätään ja siksi muutosta vastustetaan. Tietysti näin toimitaan, jos se viisaaksi ja välttämättömäksi demokraattisen päätöksenteon jälkeen katsotaan. Mutta pelkäänpä että agronetti ei ole ainut paikka, missä ei ole selkeää kuvaa siitä mihin ollaan menossa ja minkä suuruinen hintalappu muutoksilla on. Häntä heiluttaa koiraa.
-
Tää kuntien lakkautaminen pitäisi aloittaa edus"kunnasta" ....
-
Minä uskon ja väitän ettei tämä kuntauudistus nyt välttämättä tule paljonkaan ja kovinkaan nopeasti vaikuttamaan kuntalaisten elämään ja se muutos joka tulee, lienee normaalia ja yleistä kehitystä.
Onhan jo nyt ainakin täällä Tundralla kuntien kesken monenkinlaista yhteistoimintaa.....
Ja jos jotkut palvelut huonontuu niin uskon että monella on varaa ostaa ne yksityiseltä sektorilta.....
-
Minä uskon ja väitän ettei tämä kuntauudistus nyt välttämättä tule paljonkaan ja kovinkaan nopeasti vaikuttamaan kuntalaisten elämään ja se muutos joka tulee, lienee normaalia ja yleistä kehitystä.
Onhan jo nyt ainakin täällä Tundralla kuntien kesken monenkinlaista yhteistoimintaa.....
Ja jos jotkut palvelut huonontuu niin uskon että monella on varaa ostaa ne yksityiseltä sektorilta.....
Kalle Isokalliolla oli hyvä idea. Valtio maksaisi joka kunnalla pääluvun mukaan nämä tärkeät palvelut, sosiaalitoimi/sairaanhoito, koulutus. Muita tärkeitähän ei olekkaan. Ne kunta itse järjestäisi verovaroin parhaaksi katsomallaan tavalla. Esim. maatalouden, metsätalouden tukeminen kuntalaisten varoin on järjetöntä. :D
-
Kylien, kuntien, maakuntien ym lukumäärä ei ole ongelma eikä siihen puuttuminen vaikuta juuri mitään. Tehtävien ja vastuiden jakoa tarkastelemalla voisi syntyä säästöä oikeasti.
Kiitos tiivistyksestä! Ja sitten tuosta "Klovni heittää veivin" -linkistä!
Petri
Helsingissä saattaisi syntyä kaivattua tehokkuutta perustamalla helsingin sisälle etujaan valvovia peruskuntia jotka siis tuottaisivat palveluitaan yhdessä.