Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: welger - 04.02.12 - klo:11:10
-
Eli rakentelin nelipyöräohjatun pyöräkuormaajan, aluksi oli tarkotus jotta tuo on vaan pihakoneena mutta nyt on alkanut tehdä mieli saada kone kilpien väliin jotta voisi tehdä lumitöitä, paalien hakemiset pellolta ja voisi ajaa laillisesti lannanlevitys paikkaan kuormaamaan.
Melko ristiriitaista tietoa olen saanut rekisteröinnistä, tietääkö kukaan onko mahdollista.
pyöräkuormaajassa on:
-mersun 4 mukinen, puimurinkone
-akselit, 2kpl kuokin vetävää etuakselia
-rakenneltu/muutettu muunninlaatikko
-paino n. 4t
-max. nopeus 30 km/h
-
Yhden pienen traktorin tiedän joka on itse rakennettu ja rekisterissä... Mutta jotain ihmeen tyypityksiä se vaati ja 500kpl se olis samanlaisia saanut rakentaa muuten ei oo mitään tietoa mutta turvallisuus asiat ainakin täytyy olla kunnossa :P
-
Traktorien yksittäishyväksynnät taisi loppua tuossa oisko ollut vuosi sitten.
-
Jostain luin jotta traktoreissa/työkoneissa ei olisi muutosprosentteja, eli yksinkertaisesti ajateltuna esim. purkutraktorin moottorin ympärille saa tehdä muutoksia ja eikun kilvet kiinni.
-
Jostain luin jotta traktoreissa/työkoneissa ei olisi muutosprosentteja, eli yksinkertaisesti ajateltuna esim. purkutraktorin moottorin ympärille saa tehdä muutoksia ja eikun kilvet kiinni.
Eihän kai :-\ Osia saa vaihtaa ja lopulta sen moottorinkin mutta kai ne osat pitää olla saman laisia kun alkuperäiset. Luulen että jostain työkone jutuista löytyisi helpommin tieliikenneasiat kuntoon, toki nykyisin on noita traktorimönkijöitäkin että en sitten ole ihan varma enää :-\
-
Jostain luin jotta traktoreissa/työkoneissa ei olisi muutosprosentteja, eli yksinkertaisesti ajateltuna esim. purkutraktorin moottorin ympärille saa tehdä muutoksia ja eikun kilvet kiinni.
Eihän kai :-\ Osia saa vaihtaa ja lopulta sen moottorinkin mutta kai ne osat pitää olla saman laisia kun alkuperäiset. Luulen että jostain työkone jutuista löytyisi helpommin tieliikenneasiat kuntoon, toki nykyisin on noita traktorimönkijöitäkin että en sitten ole ihan varma enää :-\
Semmosen tarinan muistan joskus kuulleeni jossa jakeluautosta oli poistettu päälirakenteet ja laitettu verkun kone ja kilvet, ollut vissiin jonkunlainen huvitraktori eikä vissiin konstaapeli ollut pystynyt sakottamaan vaikka kovasti oli halunnut. On voinut olla kylläkin vanhaan hyvään aikaan.
Mutta jos kuvitellaan jotta otan jostain vanhasta Verkusta tyyppikilven ja kilvet jotka kiinnitän pyöräkuormaajaani, ja vielä laittaa konepeltiin Verkun merkit, niin pystyykö konstaapeli mistään todentamaan jotteivat ne ole tästä koneesta? :-\
-
Tienreunapuskia niitetään vanhoista metsäkoneista viritetyillä vekottimilla. Luulis että jos sellaisella saa oikeasti ajaa tiellä, niin kai jollain muullakin erikoisella laitteella.
-
Tienreunapuskia niitetään vanhoista metsäkoneista viritetyillä vekottimilla. Luulis että jos sellaisella saa oikeasti ajaa tiellä, niin kai jollain muullakin erikoisella laitteella.
Onhan se alkuperäinen metsäkone rekisteröity, ei lisälaitteiden kiinnittäminen ole kielletty.
-
Uutena koneena tuota on mahdoton saada rekisteriin. Mersun kone lienee sitä vuosimallia joka ei täytä nykyisiä päästömääräyksiä. Elikkäs rekisteröinti kannattaa rakentaa siltä pohjalta että joku rekisterissä joskus ollut kone on ollut koko tuon virityksen pohjana (vaikka ei olisikkaan). Jotakin todistusaineistoa osien alkuperästä pitää löytyä. Eroa on vielä siinäkin että yrittääkö rekisteriin työkoneena vai traktorina. Ota puhelu jollekin katsastusmiehelle joka tietää asioista ja esitä asia niin että olet vasta suunnittelemassa tuota projektia. Sitten on myöhemmin helpompi selittää että nämä katsastusmiehen antamat ohjeet on otettu näin ja näin huomioon.
Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää. Eihän se käyttöä haittaa, mutta sitten jos sattuu joku vahinko niin koneen omistaja on kyllä kaulaa myöden kuses. Itsellä meinas briteistä tuodun kurottajan rekisteröinti pysähtyä tarkoituksenmukaisuustodistuksen puuttumiseen. Tuolla todistuksella piti todistaa että kone on valmistusvuonna täyttänyt päästönormit, tärinädirektiivit yms vaatimukset mm. CE-merkinnän saamiseksi. Jos tuota paperia ei olisi saatu koneeen olisi pitänyt täyttää tämän päivän normit ja koko homma olisi kaatunut siihen.
-
Eipä osannut katsurikaan suoraa vastausta antaa, eikä löytänyt sellaista pykälää jossa olisi määritetty muutosprosenttia. Käski soittaa vielä Trafille.
Ois kyllä hyvä kun sais kilpiin, sen verran kätevä peli tuommonen pieni kuormaaja traktorinrenkailla varustettuna vaikka painoa ei ole kuin se reilu 4 tonnia.
-
Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää.
Ne mitään laittomia ole. Koitas hiukan perehtyä asiaan...
-
Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää.
Ne mitään laittomia ole. Koitas hiukan perehtyä asiaan...
CE-merkittömällä koneella saa kaivaa isäntä omaa maataan niin paljon kun tahtoo.
-
Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää.
Ne mitään laittomia ole. Koitas hiukan perehtyä asiaan...
CE-merkittömällä koneella saa kaivaa isäntä omaa maataan niin paljon kun tahtoo.
JOO. Just näin mutta mitäs sitten kun se renki aivan vähän kokeili ja sattuu vahinko. Sama juttu kun alkuperäisessä aiheessa. Kaikki toimii omassa pihassa hyvin, KUNNES sattuu se vahinko. Tuolla welgerin vehkeelläkään mitään hätää ole niin kauan kun omistaja ajaa, eikä liiku yleisellä tiellä. Pilkun nussimistahan tämä on mutta kun tiedän kokemuksesta mitä nämä asiat merkitsee kun vahinko tapahtuu. Katkennut sääriluu voi maksaa merkittömän koneen kuljettajalle aika paljon...
-
Eihän puimureissa ole ennenkään kilpiä tar*****. Enkä tiedä, että laki kieltäisi asentamasta puimuriin etukuormaajaa ja vaihtamasta akseleita toisentyyppisiin, kuten kai olet tuossa tehnyt.
Puimurissa ei taida olla siis liikennevakuutusta, mutta kai sen aiheuttamat vahingot jostain korvataan. Ongelma voi tulla, jos aiheuttaa modifioidulla puimurilla onnettomuuden joskus sadonkorjuukauden ulkopuolella. Että kuka sitten maksaa.
-
Eihän puimureissa ole ennenkään kilpiä tar*****. Enkä tiedä, että laki kieltäisi asentamasta puimuriin etukuormaajaa ja vaihtamasta akseleita toisentyyppisiin, kuten kai olet tuossa tehnyt.
Puimurissa ei taida olla siis liikennevakuutusta, mutta kai sen aiheuttamat vahingot jostain korvataan. Ongelma voi tulla, jos aiheuttaa modifioidulla puimurilla onnettomuuden joskus sadonkorjuukauden ulkopuolella. Että kuka sitten maksaa.
Leikkuupuimurivakuutus on mun mielestäni puimurin liikennevakuutus ;) Ainakin siinä uskossa mä olen sitä maksanut.
-
Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää.
Ne mitään laittomia ole. Koitas hiukan perehtyä asiaan...
CE-merkittömällä koneella saa kaivaa isäntä omaa maataan niin paljon kun tahtoo.
Milloin tuo CE-merkintä edes tuli, se ei ole mikään ikivanha "leimasin". Vanhemmissa on se toinen, kotimainen hyväksyntä.
-
Tienreunapuskia niitetään vanhoista metsäkoneista viritetyillä vekottimilla. Luulis että jos sellaisella saa oikeasti ajaa tiellä, niin kai jollain muullakin erikoisella laitteella.
Onhan se alkuperäinen metsäkone rekisteröity, ei lisälaitteiden kiinnittäminen ole kielletty.
Mutta saako metsäkoneella ajaa tiellä ? Mun mielestäni ei saa paitsi erikoistapauksissa. En kyllä tiedä varmaksi.
-
Tienreunapuskia niitetään vanhoista metsäkoneista viritetyillä vekottimilla. Luulis että jos sellaisella saa oikeasti ajaa tiellä, niin kai jollain muullakin erikoisella laitteella.
Onhan se alkuperäinen metsäkone rekisteröity, ei lisälaitteiden kiinnittäminen ole kielletty.
Mutta saako metsäkoneella ajaa tiellä ? Mun mielestäni ei saa paitsi erikoistapauksissa. En kyllä tiedä varmaksi.
Saa ajaa. Meidänkin jokaiselle motolle ja metsäkoneelle löytyy rekisterikilvet. Ennen aikaan, kun ei ollu koneen kuljetusautoja, niin koneet siirrettii ajamalla savotalta toiselle.
-
Eihän puimureissa ole ennenkään kilpiä tar*****. Enkä tiedä, että laki kieltäisi asentamasta puimuriin etukuormaajaa ja vaihtamasta akseleita toisentyyppisiin, kuten kai olet tuossa tehnyt.
Puimurissa ei taida olla siis liikennevakuutusta, mutta kai sen aiheuttamat vahingot jostain korvataan. Ongelma voi tulla, jos aiheuttaa modifioidulla puimurilla onnettomuuden joskus sadonkorjuukauden ulkopuolella. Että kuka sitten maksaa.
Leikkuupuimurivakuutus on mun mielestäni puimurin liikennevakuutus ;) Ainakin siinä uskossa mä olen sitä maksanut.
Mun tietääkseni leikkuupuimurin liikenne vahingot vastapuolelle korvaa valtiokonttori.
Puimurivakuutus sitten kai lähinnä vastaa muitten moottoriajoneuvon kaskoa tms.
-
Eihän puimureissa ole ennenkään kilpiä tar*****. Enkä tiedä, että laki kieltäisi asentamasta puimuriin etukuormaajaa ja vaihtamasta akseleita toisentyyppisiin, kuten kai olet tuossa tehnyt.
Puimurissa ei taida olla siis liikennevakuutusta, mutta kai sen aiheuttamat vahingot jostain korvataan. Ongelma voi tulla, jos aiheuttaa modifioidulla puimurilla onnettomuuden joskus sadonkorjuukauden ulkopuolella. Että kuka sitten maksaa.
Leikkuupuimurivakuutus on mun mielestäni puimurin liikennevakuutus ;) Ainakin siinä uskossa mä olen sitä maksanut.
Mun tietääkseni leikkuupuimurin liikenne vahingot vastapuolelle korvaa valtiokonttori.
Puimurivakuutus sitten kai lähinnä vastaa muitten moottoriajoneuvon kaskoa tms.
Lainaus lähivakuutuksen sivuilta:
"Leikkuupuimureilla ei ole lakisääteistä liikennevakuuttamisvelvollisuutta. Suomen valtio vastaa korvauksen maksamisen esimerkiksi leikkuupuimurin aiheuttamasta liikennevahingosta, ikään kuin sillä olisi ollut liikennevakuutus. Erona on se, että korvausasioista vastaa valtionkonttori, eikä yksityinen vakuutuslaitos.
Sisällöltään korvauskäytäntö on sama kuin lakisääteisessä liikennevakuutuksessa; valtio korvaa kolaritilanteessa aiheutuneet henkilö- ja syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Vahingon aiheuttajan ajoneuvoon kohdistuneita vahinkoja valtio ei korvaa. Muita leikkuupuimurille tyypillisimpiä vahinkoja ovat törmäykset kiinteään esteeseen ja ojaan suistumiset. Tämän vuoksi on olennaisen tärkeää hoitaa oman puimurin vakuuttaminen kuntoon."
-
Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää.
Ne mitään laittomia ole. Koitas hiukan perehtyä asiaan...
CE-merkittömällä koneella saa kaivaa isäntä omaa maataan niin paljon kun tahtoo.
JOO. Just näin mutta mitäs sitten kun se renki aivan vähän kokeili ja sattuu vahinko. Sama juttu kun alkuperäisessä aiheessa. Kaikki toimii omassa pihassa hyvin, KUNNES sattuu se vahinko. Tuolla welgerin vehkeelläkään mitään hätää ole niin kauan kun omistaja ajaa, eikä liiku yleisellä tiellä. Pilkun nussimistahan tämä on mutta kun tiedän kokemuksesta mitä nämä asiat merkitsee kun vahinko tapahtuu. Katkennut sääriluu voi maksaa merkittömän koneen kuljettajalle aika paljon...
Juurikin tämän takia koneen haluan kilpien väliin, itellä ei ainakaan omatunto anna periksi jotta lähtisin rekisteröimättömällä koneella liikenteeseen. Vaikkakin suurimmaksi osaksi ajellaankin pienemmillä teillä, mutta silti.
Tuskin tuo aivan puimurista läpi menee, kun ei sitä pöytääkään ole. Traktorista ennemminkin, ei vaan taida olla ollut missään traktorissa tuommosta mersun konetta jotta olisi sen perusteella saanut kilpiin.
Mitenkä lie tuo nelipyöräohjaus, pitää varmaankin saada lukittua toinen akseli tieajon ajaksi? Muuten tuota ei olisi tarvinnut saada rekisteriin, mutta lisääntyneiden lumitöiden takia traktorilla eestaas ajaminen vähentyisi jonkun verran.