Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 02.02.12 - klo:16:09
-
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.
-
tänä hyvin kilpailtuna aikana ja tällä löpön hinnalla on varmaan perustellut syyt rahtien hinnoos.. ei käy kateeksi rahtaria..
-
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.
Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
-
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.
Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..
-
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.
Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..
niin,viellä kun ne on kotona... :(
-
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.
Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..
Vielä mitä :o Samalla kun ajelee rahtia ja paskaa niin ehtii vielä jakamaan postitkin kylälle kun on muutenkin liikkeellä ;D
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
emäntä on parasta aikaa liikennelupakurssilla, ja itsekin olen kouluttautunut 4 vuotta logistiikka-alalle. Vaimon kotona on kuljetusliike, joka ilmeisesti jää hänen hoitoonsa lähiaikoina. Eli en erityisesti tarvitse lisäinfoa kuljetus-alasta, ainoastaan tämä suora kustannus kiinnostaa. Syy itse ajamiseen on lähinnä se että joudun kuitenkin kulkemaan tehtaalle etelä-viroon henkilöautolla säännöllisesti, samassa ajassa tulisi myös tuomiset mukana. Traktoreilla tuppaa puintiaikana olemaan muutakin hommaa joten auto paikkaisi kiirehuippuja mukavasti.
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
emäntä on parasta aikaa liikennelupakurssilla, ja itsekin olen kouluttautunut 4 vuotta logistiikka-alalle. Vaimon kotona on kuljetusliike, joka ilmeisesti jää hänen hoitoonsa lähiaikoina. Eli en erityisesti tarvitse lisäinfoa kuljetus-alasta, ainoastaan tämä suora kustannus kiinnostaa. Syy itse ajamiseen on lähinnä se että joudun kuitenkin kulkemaan tehtaalle etelä-viroon henkilöautolla säännöllisesti, samassa ajassa tulisi myös tuomiset mukana. Traktoreilla tuppaa puintiaikana olemaan muutakin hommaa joten auto paikkaisi kiirehuippuja mukavasti.
Taitaa vaimon kotona olla parasta tietoa kustannuksista
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
emäntä on parasta aikaa liikennelupakurssilla, ja itsekin olen kouluttautunut 4 vuotta logistiikka-alalle. Vaimon kotona on kuljetusliike, joka ilmeisesti jää hänen hoitoonsa lähiaikoina. Eli en erityisesti tarvitse lisäinfoa kuljetus-alasta, ainoastaan tämä suora kustannus kiinnostaa. Syy itse ajamiseen on lähinnä se että joudun kuitenkin kulkemaan tehtaalle etelä-viroon henkilöautolla säännöllisesti, samassa ajassa tulisi myös tuomiset mukana. Traktoreilla tuppaa puintiaikana olemaan muutakin hommaa joten auto paikkaisi kiirehuippuja mukavasti.
Taitaa vaimon kotona olla parasta tietoa kustannuksista
ei muistanut noita vero, vakuutus tms. hintoja, muuten olen kyllä appiukon kanssa asiasta keskustellut...
-
onko kellään antaa järkevää vastausta mitä esim. volvo fm12 -380- 6x2 koukkulaitteella maksaa verojen, vakuutusten, katsastuksen yms. osalta? Ja paljonko vetokita lisää kustannuksia? Tällä hetkellä makselen 25 000€ rahteja vuodessa, ja usein rahtien yhteydessä joutuu kuitenkin raahautumaan tehtaalle paikalle. Saisihan tuolla sitten ajeltua viljat ja sonnat samalla. Ja talvella luppo-aikana vois pientä rahtia ajaa.
Vietä talvella se luppoaika vaimon ja lasten kans...
Ehdit ensin..
Vielä mitä :o Samalla kun ajelee rahtia ja paskaa niin ehtii vielä jakamaan postitkin kylälle kun on muutenkin liikkeellä ;D
Joo nyt keskustellaan kuorma-auton käyttökustannuksista, eikä lastenhoidosta ;)
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!
Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!
Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!
Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!
Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!
noinhan se vähän on. Maanantaina tai tiistaina lähdetään todennäköisesti hakemaan Volvo FH12 -420:aa leeburin 20tn koukulla Hollannista, hinta alle 20 000€ ja ainakin kuvissa tosi siisti. Jos autoilu ei miellytä niin myy pois tai katkaisee ja laittaa aisan ;D
-
Huomioi, että noissa koukkumitoituksissa on sitten hieman eroja; Suomen standardi on tuo 1570 mm juoksun pohjasta vetolenkin keskelle! Toki osaavakaveri lyhentää tai pidentää koukkutornia tarvittaessa...
-
Huomioi, että noissa koukkumitoituksissa on sitten hieman eroja; Suomen standardi on tuo 1570 mm juoksun pohjasta vetolenkin keskelle! Toki osaavakaveri lyhentää tai pidentää koukkutornia tarvittaessa...
hyvä tietää... Ei ole muuta mittaa tullut vastaan myydyissä lavoissa.
-
Ulkomailla koukkutornit voivat olla +/- 10 cm suomalaisesta SMS-standardista! Muistaakseni jo Ruotsissakin on eri mitoitus...
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!
Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!
Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!
noinhan se vähän on. Maanantaina tai tiistaina lähdetään todennäköisesti hakemaan Volvo FH12 -420:aa leeburin 20tn koukulla Hollannista, hinta alle 20 000€ ja ainakin kuvissa tosi siisti. Jos autoilu ei miellytä niin myy pois tai katkaisee ja laittaa aisan ;D
mitä tuolla tarkasti ottaen kuljetetaan, mennäänkö laivalla lahden yli.... tuleeko korkeus tai leveys vastaan?
maatalouskoneiden ajossa olevat autot ovat vaan monesti niitä matalarunkoisia, vaihtolavavehkeet kait väistämättä lisää korkeutta...
-
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.
Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.
Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.
Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.
Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?
Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!
Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!
Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!
noinhan se vähän on. Maanantaina tai tiistaina lähdetään todennäköisesti hakemaan Volvo FH12 -420:aa leeburin 20tn koukulla Hollannista, hinta alle 20 000€ ja ainakin kuvissa tosi siisti. Jos autoilu ei miellytä niin myy pois tai katkaisee ja laittaa aisan ;D
mitä tuolla tarkasti ottaen kuljetetaan, mennäänkö laivalla lahden yli.... tuleeko korkeus tai leveys vastaan?
maatalouskoneiden ajossa olevat autot ovat vaan monesti niitä matalarunkoisia, vaihtolavavehkeet kait väistämättä lisää korkeutta...
Tuntuisi minusta erikoiselta päällirakenteelta pitkän matkan ajossa koukkulaite :-\ Rahtilavalla jäisi kantavuutta tonnikaupalla enemmän, lava olisi matalammalla ja hinta olisi varmaan melko maltillinen. :-\ :-\
-
Kyllä vaihtolavalaite, etenkin koukku-sellanen on käytännössä paras päällirakenne maataloudessa! Vie toki kantavuutta, mutta mahdollistaa vastaavasti monta asiaa joita tavallisella rahtilavalla ei voisi kuvitellakaan tekevänsä. Lisää toisin sanoen käyttöastetta!
Meilläkin ajetaan milloin mitäkin; irtotavaraa, kappaletavaraa, koneita, nesteitä yms. Monien asioiden lastaaminen maantasolla, lava laskettuna on paljon helpompaa ja turvallisempaa! Lisäksi possuille rehuviljaa ostaessa, joutuu usein lastaamaan vanhoille kuivureille, joiden lastauspisteiden alle ei ole mitään asiaa, ei vaihtolava-autolla, eikä kiinteälavaisellakaan kuorkilla! Niinpä lavan laskeminen onkin säästänyt monelta lapiointityöltä! Siinä tonnin pienempi kantavuus tuntuu melko pieneltä tekijältä, kun ei tarvitse tehdä kahta ylimääräistä lapiotyötuntia pelkkään nupin täyttöön! Lisäksi aina voi ottaa perävaunun perään jos kantavuutta tosissaan tarvitaan tai välimatkat ovat pitkiä!
Perävaununkin olen valinnut samoilla kriteereillä, sen ollen kippaavaa vaihtolavamallia! Päällirakenteen saa aina mieleisekseen lavaa vaihtamalla ja lastaus on mahdollista samalla tapaa maantasolla! Lastin purkaminen on kuitenkin yhtä vaivatonta kuin perinteisellä kippiperävaunulla ja kantavuutta laitteisto ei syö nimeksikään...!
-
ja koukun kans keplottelu tuo myös maastokelpoisuutta, pitkänki palan näemmä pääsee kun on asiansa osaava kuski ;)
-
ja koukun kans keplottelu tuo myös maastokelpoisuutta, pitkänki palan näemmä pääsee kun on asiansa osaava kuski ;)
No se kyllä. Aloittajan pääasialliset kilometrit vaan eivät taida tulla ajamisesta pellolla. Se on kyllä tosi että sillä lavalla tuuppimalla pääsee eteenpäin niin pitkään kun ollaan vielä "pinnalla".
-
tarkoitus on osalla aikaa ajella vaihtolavoja ja perävaunuja virosta tehtaalta, loput aikaa seisoo tai on maataloudessa kuonan, maan, viljan, lannan ja kaiken sekalaisen ajossa. Korkeus on hieman harmillinen juttu, mutta koukkulaite on muutoin ainoa oikea vaihtoehto. Kuormien painot tuolta etelän suunnalta tullessa ei ole ongelma, sitten jos ei ole autoon tyytyväinen niin jos vaikka katkaisee ja laittaa aisan.
-
Mun auto on tietysti vähän pieni, 12500 kg kok. paino, 7500kg kantavuudella, mutta tuossa viime vuoden kulut.
ajoneuvovero 447
liikennevak. 333
osakasko 166
katsastus remontti+ vesipumppu 405
takavalot 65
polttoainepumppu 60
katsastus 73
Vain polttoaineet puuttuu
Hinnat verottomia
-
tarkoitus on osalla aikaa ajella vaihtolavoja ja perävaunuja virosta tehtaalta, loput aikaa seisoo tai on maataloudessa kuonan, maan, viljan, lannan ja kaiken sekalaisen ajossa. Korkeus on hieman harmillinen juttu, mutta koukkulaite on muutoin ainoa oikea vaihtoehto. Kuormien painot tuolta etelän suunnalta tullessa ei ole ongelma, sitten jos ei ole autoon tyytyväinen niin jos vaikka katkaisee ja laittaa aisan.
Vetopöytä vaihtolavarunkoon ja puoliperälavetti perään niin saa matalan + kantavuutta isompien koneiden kuljetukseen.
-
tarkoitus on osalla aikaa ajella vaihtolavoja ja perävaunuja virosta tehtaalta, loput aikaa seisoo tai on maataloudessa kuonan, maan, viljan, lannan ja kaiken sekalaisen ajossa. Korkeus on hieman harmillinen juttu, mutta koukkulaite on muutoin ainoa oikea vaihtoehto. Kuormien painot tuolta etelän suunnalta tullessa ei ole ongelma, sitten jos ei ole autoon tyytyväinen niin jos vaikka katkaisee ja laittaa aisan.
perävaunu voi olla vähän korkea koukku vehkeiden päällä? lavetti taas huono vaihtolavojen kuljetuksessa,tai kuinkka montta lavaa tuo kerralla päällekkäin ja miten lastaa ne.
-
Huomioi, että noissa koukkumitoituksissa on sitten hieman eroja; Suomen standardi on tuo 1570 mm juoksun pohjasta vetolenkin keskelle! Toki osaavakaveri lyhentää tai pidentää koukkutornia tarvittaessa...
hyvä tietää... Ei ole muuta mittaa tullut vastaan myydyissä lavoissa.
Hollannissa on koukkulaitteissa sama standardi kuin Ruotsissa, eli se matalampi, Saksassa sama kuin Suomessa, eli se korkeempi. Hollannissa toki myynnissä autoja kummallakin standardilla, mutta kannattanee varmistaa ennen ostoa onko tulevaan käyttöön/mahdollisesti jo olemassa oleville lavoille sopiva vai ei niin osaa asiaan varautua. Leeburithan on ainakin jotkut muistaakseni Hiabbeja, ellei kaikki.
-
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2
Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.
-
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2
Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.
Yksi seikka ko. auton koukkulaitteista näyttää puuttuvan, mitä pidän hyvänä varusteena, eli koukkutornin taitto! Toki pelkkä liukukin auttaa madaltamaan päällevetokulmaa, mutta taitolla sitä saa vielä huomattavasti matalammaksi...
-
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2
Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.
Yksi seikka ko. auton koukkulaitteista näyttää puuttuvan, mitä pidän hyvänä varusteena, eli koukkutornin taitto! Toki pelkkä liukukin auttaa madaltamaan päällevetokulmaa, mutta taitolla sitä saa vielä huomattavasti matalammaksi...
kaikenlaisia juttuja olisi kiva olla -> €uroja meneekin sitten kuin broil€r baronilla ;D Jos meinaisin sijoittaa enemmän laittaisin telivetoisen auton jossa koukkulaite niveltornilla, mutta mun budjetilla ei kovin ihmeellisiä varusteita saa. Kunhan vaan pelaisi, niin olisin tyytyväinen.
-
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2
Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.
--siinä voi olla mahdollisuus vaihtaa koukku pulttiliitoksesta.Niitä tehdään käsittääkseni niinkin.
-
saakohan tuolta talvilaatua tankkiin? ettei vaan hyydy välille...
-
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2
Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.
siistin näkönen on, mutta kilometrejä on kyllä kun tahtoo nuo koukkuhommat olla yleensä pätkäajoja ja nurkissa nysväämistä :)
-
saakohan tuolta talvilaatua tankkiin? ettei vaan hyydy välille...
siellä missä auto on, oli toissa yönä -25 pakkasta... Tuntui että vaihtavat dieselin ennen lähtöä. On tossa reissussa tosi paljon muutakin huomioitavaa: tietulleja, vinjettejä, polttoaineet, lautat yms. Kyllä tässä haku-projektissa osa on seikkailu-haluakin, tosin kuvittelin tonnin säästäväni kun ajan itte. Tuleepahan testattua auto samalla, jos pääsee reissun ongelmitta ei voi olla kovin huono.
-
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2
Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.
siistin näkönen on, mutta kilometrejä on kyllä kun tahtoo nuo koukkuhommat olla yleensä pätkäajoja ja nurkissa nysväämistä :)
ex. kapelli-rahtiauto, koukkulaite pantu 2002...
-
onnee reissulle,et menee ongelmitta :)
siistiltä ja hyväkuntoselta kuvien perusteella näyttää 8)
-
Olisit tämmösen ostanu, Aartamista rahakauraa läpivetävällä alustalla roudais Pakkalanmäelle,
olis aika KOMIAA 8)
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1748250&languageid=1
Tai paskaa Patakorpeen ;D
Ääh, eihän siinä ole kun 2 vetävää akselia :P Mikään oikea Terberg ole
-
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1746907&languageid=1
Tällä olis uskottavuus kohillaan :o
-
"Oho, 7m lava sattu sopivasti oleen liikkeessä ja matkalla ostin pari niittokonetta kyytille..."
-
Joko on Volvoo uuteen kotiin osannu ?
-
torstaina iltapäivällä lähdettiin saksan ja hollannin rajalta, tanskan ja ruotsin läpi tultiin kotiin. kilometrejä tuli about 2300, ja volvo pelaa kuin kello, tänään oltiin puolelta päivin kotona sievissä. Pientä säätämistä toki tuon hintaluokan autossa on, mutta suurelta osin auto on jopa odotettua paremmassa kunnossa..