Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: rene - 01.02.12 - klo:13:13

Otsikko: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: rene - 01.02.12 - klo:13:13
Tuossa sellaista olen ihmetellyt jo pitkään että normi lyijyakulla tahtoo pyöritys jäädä niin hitaaksi että käynnistyminen on vaikeaa.   Exiden tai optiman akulla kaapeleillakin pyörittää jopa rivakasti.    Silti luvataan samaa kylmäkäynnistysvirtaa >:( >:(
   Nyt asiaan on tainnut tulla selvyys,   tuo lukema akun kyljessä ei tarkoitakaan todellista maksimivirtaa  vaan siihen on ynnätty yhteen virtoja pidemmältä kuormitusajalta.   Eli tuota virtaa (esim. 900A) voi olla täysin mahdoton saavuttaa missäänkään olosuhteissa :o :o    Kyllä on taas tämäkin asia siis niin pyllystä jos tosiaan on noin :o
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: Greenpwr - 01.02.12 - klo:13:24

 Normi on normi ja pakkasessa eläminen on pakksessa elämistä...näyttää vahvasti siltä, että viimesen lyijyakun ostin jo kaksi vuotta sitten, vaikka en sitä silloin tiennytkään...
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: Ojala - 01.02.12 - klo:13:33
Tuossa sellaista olen ihmetellyt jo pitkään että normi lyijyakulla tahtoo pyöritys jäädä niin hitaaksi että käynnistyminen on vaikeaa.   Exiden tai optiman akulla kaapeleillakin pyörittää jopa rivakasti.    Silti luvataan samaa kylmäkäynnistysvirtaa >:( >:(
   Nyt asiaan on tainnut tulla selvyys,   tuo lukema akun kyljessä ei tarkoitakaan todellista maksimivirtaa  vaan siihen on ynnätty yhteen virtoja pidemmältä kuormitusajalta.   Eli tuota virtaa (esim. 900A) voi olla täysin mahdoton saavuttaa missäänkään olosuhteissa :o :o    Kyllä on taas tämäkin asia siis niin pyllystä jos tosiaan on noin :o

Osta Power Line, 170 ah kokosesta lähtee 1450 A säntäysvirtaa ihan oikeesti  :o
Siis oikeesti se on 170 ah kokonen 200 ah jne  :o
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: arzyboy - 01.02.12 - klo:18:51
Onhan noissa "luvatuissa" ja todellisissa kylmäkäynnistysvirroissa tosi isot erot. Aikoinaan tuli myytyä ns. halpa akkua joista ei vaan tullut virta ulos vaikka oli täysi varaus.
Pitkän aikaa on ollut käytössä hopea ja kalsiumteknologia akuissa joka takaa paremman kylmäkäynnistysvirran monen muunkin hyvän ominaisuuden lisäksi. Mulla on tällä hetkellä käytössä exiden ja optiman rullakennoakkuja ja näillä lähtee ihan tarpeeksi hyvin käyntiin. Kylmäkäynnistysvirtaa on oikeasti, mutta kapasiteettia ei tietenkään paljoa ole kun ei ole akussa kokoa. Lisäksi nämä akut helppo "tuhota" huonolla käytöllä. Biltemalla ja motonetistä löytyy aika edukkaasti noita agm-akkuja. Joku 100 Ah riittää kohtuudella normikäyttöön. Kylmäkäynnistysvirtaa pitäis olla joku 850 ah. En laita enää traktoriin muuta kuin noita agm-akkuja. Ferguissa nokat ruosteessa kun niissä oli aikaisemmin perinteisiä akkuja  >:(

Tuli vielä mieleen, että akuissa ilmoitetaan kylmäkäynnistysvirta yleensä EN-normin mukaisesti. Joissakin ilmoitetaan myös SAE-normin mukaan joka on muistaakseni 30% pienempi... Kai :-\

Tuolla hyvää basic juttua akuista. http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: rene - 01.02.12 - klo:22:30
Juurikin tuo EN- normin mukainen lukema nykyään taitaa kaikissa akuissa olla.    Mutta siis sekään ei kai sitten kerro juuri mitään siitä mitä se akku oikeasti antaa ihan oikeita amppeereja ensimmäisellä pyörähdyksellä :o     Jotenkin tuon tietysti ymmärtääkin, 900A x 12V  = 10,8Kw   mutta jokin lukema pitäisi löytyä todellisesta virrasta >:(
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: arzyboy - 01.02.12 - klo:22:42
Ei varmaan muuten saa todellisia selville kuin kokemuksella ja kyselemällä mitenkä pelittää...

Vaihdettiin ikh "teho"startti mf3070:een ja jostain syystä siinä oleva optima ei riitä pyörittämään vaikka ennen pyöri ihan hyvin. Täällä päin on yksi sähkölaitteiden rassaaja laittoi kuntoon kyseisen traktorin vanhan startin ja mainosti nuo ikh startit ihan harakirivehkeiksi. Mulla on sellainen ongelma tuossa startissa että pyörittää välillä ihan hyvin ja sitten toisinaan taas vaivoin ??? Pitänee laittaa vanha startti paikalle ja katella miten käy.
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: metsajussi - 02.02.12 - klo:08:03
Näissä halpisstarteissa on toisinaan susia jo syntyessään.

Mulle sattui myös yksi, joka otti virtaa tolkuttomasti mutta pyöritti vain vaivoin. Lienee kenttä osittain oikarissa tai jotain. Vanha pikatesti: jos jakari liimautuu startatessa startin kuoreen (eli startti tulee ulospäin voimakkaasti magneettiseksi) niin käämitys on viallinen. Ei vaan tullut tuota temppua kokeiltua, pihtimittarilla totesin että virtaa meni tuplat entiseen verrattuna (joka vielä pyöritti ihan hyvin). Vein takaisin kauppaan.

Meni vaan aikansa ennenkuin osasin edes epäillä että vika on siinä uudessa startissa. Koneen sähköjä oli rakennettu suurelta osin uusiksi (palovaurio) ja  vikaa etsittiin kovasti muualta.

Eivät kai testaa siellä Intiassa niitä mitenkään.. kunhan kasaavat.
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: Oksa - 02.02.12 - klo:08:09
sehän taas nähdään noissa halvoissa vehekeissä että laita lapset asialle ja mene ite perässä!   kyllä tuo hinta jotenkii korreloi tota laatua!                 paitti suomessa;   tiiän pari tapausta jossa hinta pysy samana vaikka tuloerä oli ns. halpa paskaa!  ja siitä kun tieto levis niin aika hiljane on tuon tyypin myynti nykyään!
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: Maalaispoika - 02.02.12 - klo:11:39
IKH:n startteja ei kannata ostaa! Moni on kokeillut ja joutunut vaihtamaan sen pois, kun ei vain starttaa!
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: Kloppi - 03.02.12 - klo:23:50
Juu-u, Portteris orggiksena oleva mikälie varta kans jätti tänä aamuna starttaamatta. Täytyy hakea siihenkin Boschin S6 niin ei tartte jännittää.
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: arzyboy - 04.02.12 - klo:17:05
Enpäs muistanut näitä erikoisakkuja. Serkku laittoi odysseyn akun rata-autoon kun piti painoa saada jollakin pois laitteesta.
http://www.tayna.co.uk/Odyssey-Drycell-Batteries-S295-1.html
Melko hurjia käynnistysvirtoja lupailevat noista akuista. On hintaakin tosin, mutta ei niin järkyttävän paljon kalliimpia kun vertaa samanlaisella käynnistysvirralla olevaa perinteistä akkua.
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: rene - 04.02.12 - klo:17:35
Tuo 65Ah akku ei ainakaan ihan hullun kalliilta tunnu, 1400A jo pitäisi pyörittää mukavasti.    Vaan mitenkähän noihin virtoihin vaikuttaa pakkanen :-\    Rullakennoakkuihin ei kovin suuresti vaikuta :-\

http://www.tayna.co.uk/Lithium-Car-Batteries-S1273-1.html   Vaan näillä lähtee! Varmaan tuolla pienimmälläkin käynnistyy mikä traktori vaan jos ei kauan tarvitse sahata :)
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: 42 - 04.02.12 - klo:17:51
Juu-u, Portteris orggiksena oleva mikälie varta kans jätti tänä aamuna starttaamatta. Täytyy hakea siihenkin Boschin S6 niin ei tartte jännittää.
Eikö Varta / Bosh ole sama asia eri nimellä?
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: möllikkä - 04.02.12 - klo:18:02
Ihan off topic, luin nopeasti että akan kylmäkäynnistys ;) ja kieltämättä mietin että kuinka  ;D
Otsikko: Vs: Akun kylmäkäynnistysvirta
Kirjoitti: 42 - 04.02.12 - klo:18:03
Tuossa sellaista olen ihmetellyt jo pitkään että normi lyijyakulla tahtoo pyöritys jäädä niin hitaaksi että käynnistyminen on vaikeaa.   Exiden tai optiman akulla kaapeleillakin pyörittää jopa rivakasti.    Silti luvataan samaa kylmäkäynnistysvirtaa >:( >:(
   Nyt asiaan on tainnut tulla selvyys,   tuo lukema akun kyljessä ei tarkoitakaan todellista maksimivirtaa  vaan siihen on ynnätty yhteen virtoja pidemmältä kuormitusajalta.   Eli tuota virtaa (esim. 900A) voi olla täysin mahdoton saavuttaa missäänkään olosuhteissa :o :o    Kyllä on taas tämäkin asia siis niin pyllystä jos tosiaan on noin :o

Osta Power Line, 170 ah kokosesta lähtee 1450 A säntäysvirtaa ihan oikeesti  :o
Siis oikeesti se on 170 ah kokonen 200 ah jne  :o
http://www.valtra.fi/service/documents/Powerline_rk_esite.pdf
Ei löydy 170 ah?