Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 20.01.12 - klo:22:50
-
Olis pari kymysystä. eli jossainvaiheessa tulee tarve ostella maansiirtokärry. Jonkinnäköinen tarve olisi rymykärryksi eli sellaiselle jolla enemmän ajeltaisi työmailla pientä siirtoa. Mutta niihin kysymyksiin. Voiko mitenkään saada toimimaan kääntyvää akselia maakärryssä ja saako sellaista olla jos sillä vähänkin liikkuu tiellä. Eli kyseeseen tulis joku järeänluokan raktorin etuakseli tai vastaava. Saakohan sen jotenkin teknisesti niin että se suoristuisi suoraksi itsestään. Toinen liittyy kuljetuslupaan eli saako vieraalle ajaa työmaalla ilman kuljetuslupaa ja saako esimerkiksi tieojamaita ajaa ilman lupaa. Missä vaiheessa homma muuttuu kuljetuslupaa vaativaksi. Jotain helpotuksia on kait tilojen välillä. Findeksistä vai mikä se oli löytyy kait mutta onko jollain varmaa tietoa.
-
Mutta niihin kysymyksiin. Voiko mitenkään saada toimimaan kääntyvää akselia maakärryssä ja saako sellaista olla jos sillä vähänkin liikkuu tiellä. Eli kyseeseen tulis joku järeänluokan raktorin etuakseli tai vastaava. Saakohan sen jotenkin teknisesti niin että se suoristuisi suoraksi itsestään.
http://www.koodi3.fi/WB/joomla/kartanokoneet/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=9&lang=fi
-
niin siis ei ohjautuvaa akselia vaan oikeasti kääntyvä ja ajatuksena olisi että kärryssä olisi ainoastaan yksi akseli eli kärryn saisi kulkemaan vinottain perässä tai sitten perutettaessa kääntymään ilman että raktorin tarttee siirtyä sivuttain.
-
"ihmeelliset ovat herran tiet."
-
Mistä sä ammennat näitä ideoita..? ::) ;)
-
k-auton vetävä tai vetämätön etuaksila pakko ohjauksella mekaanisesti tai hydraulisesti.
-
Mistä sä ammennat näitä ideoita..? ::) ;)
jaa mistä mä ammenan. Kyllä sitä jos on luonteeltaan sellainen että aina miettii miten saisi homman toimimaan helpommin niin näitä tulee mieleen. Mulla on ollu lukemattomia kertoja kärryn kanssa että kääntyvät pyörät olisi ollu hyödyksi kun raktori ei oikein mahdu menemään siten kuin pitäisi.
-
Mistä sä ammennat näitä ideoita..? ::) ;)
jaa mistä mä ammenan. Kyllä sitä jos on luonteeltaan sellainen että aina miettii miten saisi homman toimimaan helpommin niin näitä tulee mieleen. Mulla on ollu lukemattomia kertoja kärryn kanssa että kääntyvät pyörät olisi ollu hyödyksi kun raktori ei oikein mahdu menemään siten kuin pitäisi.
Onhan siinä traktorissa ne kääntyvät pyörät. :)
-
jaa mistä mä ammenan. Kyllä sitä jos on luonteeltaan sellainen että aina miettii miten saisi homman toimimaan helpommin niin näitä tulee mieleen. Mulla on ollu lukemattomia kertoja kärryn kanssa että kääntyvät pyörät olisi ollu hyödyksi kun raktori ei oikein mahdu menemään siten kuin pitäisi. (http://jaa mistä mä ammenan. Kyllä sitä jos on luonteeltaan sellainen että aina miettii miten saisi homman toimimaan helpommin niin näitä tulee mieleen. Mulla on ollu lukemattomia kertoja kärryn kanssa että kääntyvät pyörät olisi ollu hyödyksi kun raktori ei oikein mahdu menemään siten kuin pitäisi.)
Eikö hydraulisesti kääntyvä aisa ajaisi saman asian?
-
niin siis ei ohjautuvaa akselia vaan oikeasti kääntyvä ja ajatuksena olisi että kärryssä olisi ainoastaan yksi akseli eli kärryn saisi kulkemaan vinottain perässä
Ottaa toisen pyörän pois kokonaan niin sitten kulkee vinossa.
;D
-
Mistä sä ammennat näitä ideoita..? ::) ;)
jaa mistä mä ammenan. Kyllä sitä jos on luonteeltaan sellainen että aina miettii miten saisi homman toimimaan helpommin niin näitä tulee mieleen. Mulla on ollu lukemattomia kertoja kärryn kanssa että kääntyvät pyörät olisi ollu hyödyksi kun raktori ei oikein mahdu menemään siten kuin pitäisi.
Kyl tuollaisen saa varmaan tehtyä jos oikeasti on vielä se ylimääräinen 10 000 € laitettavaksi johonkin äärimmäiseen täpinöintiin
-
Olis pari kymysystä. eli jossainvaiheessa tulee tarve ostella maansiirtokärry. Jonkinnäköinen tarve olisi rymykärryksi eli sellaiselle jolla enemmän ajeltaisi työmailla pientä siirtoa. Mutta niihin kysymyksiin. Voiko mitenkään saada toimimaan kääntyvää akselia maakärryssä ja saako sellaista olla jos sillä vähänkin liikkuu tiellä. Eli kyseeseen tulis joku järeänluokan raktorin etuakseli tai vastaava. Saakohan sen jotenkin teknisesti niin että se suoristuisi suoraksi itsestään. Toinen liittyy kuljetuslupaan eli saako vieraalle ajaa työmaalla ilman kuljetuslupaa ja saako esimerkiksi tieojamaita ajaa ilman lupaa. Missä vaiheessa homma muuttuu kuljetuslupaa vaativaksi. Jotain helpotuksia on kait tilojen välillä. Findeksistä vai mikä se oli löytyy kait mutta onko jollain varmaa tietoa.
Melkein sanoisin et kuorma-autojen etuakseleista tuollaista pitäis virittää . Hyvä idea .
-
Kun mä olen ihan varma että jossain lehdessä olen tuollaisen rakennellun kärryn nähnyt. Kun vaan muistaisi missä.. Pellontasauslana missä oli ohjattava akseli joka tapauksessa oli jossain -80-luvun koneviestissä.
-
Voi ristus mitä ideoita :P Aisaohjauksella kärryn saa menemään siitä välistä mistä traktorinkin ja maksaa kärryyn varmaan alle tonnin 8)
-
Olis pari kymysystä. eli jossainvaiheessa tulee tarve ostella maansiirtokärry. Jonkinnäköinen tarve olisi rymykärryksi eli sellaiselle jolla enemmän ajeltaisi työmailla pientä siirtoa. Mutta niihin kysymyksiin. Voiko mitenkään saada toimimaan kääntyvää akselia maakärryssä ja saako sellaista olla jos sillä vähänkin liikkuu tiellä. Eli kyseeseen tulis joku järeänluokan raktorin etuakseli tai vastaava. Saakohan sen jotenkin teknisesti niin että se suoristuisi suoraksi itsestään. Toinen liittyy kuljetuslupaan eli saako vieraalle ajaa työmaalla ilman kuljetuslupaa ja saako esimerkiksi tieojamaita ajaa ilman lupaa. Missä vaiheessa homma muuttuu kuljetuslupaa vaativaksi. Jotain helpotuksia on kait tilojen välillä. Findeksistä vai mikä se oli löytyy kait mutta onko jollain varmaa tietoa.
Melkein sanoisin et kuorma-autojen etuakseleista tuollaista pitäis virittää . Hyvä idea .
Ai että kuorma-auton etuakseli kestää sen 16 tonnin painon ???
-
Toi kääntyvä akseli olisi mielestäni tukevampi ja helpommin hallittavissa kuin aisaohjaus. Lisäksi en osaa pitää sitä kovinkaan kalliina kun esimerkiksi miettii just jotain kuorma- auton etuakselia. Nyt ei välttämättä kaivata sitä 16 tonnia mutta jos sais kympinkin pysymään ilmassa ja aisapaino päälle. Jos hifistellä haluais niin sitten vois laittaa kaksi mutta se onkin jo sitten korkeampaa matematiikkaa saada ne kääntymään samassa suhteessa. Tää projekti tulisi ihan omaan käyttöön ja vähän kylille joten ihan mitään urakointiluokan vermeittä ei vaadita.
perjaatteessahan joku kääntyvä trippeliakselikin vois olla vaihtoehto.
-
Hankit jostain käytetyn neliakselisen esim. tukkiauton jatkettavan kärryn,vetäset sen jatkosta poikki ja käännät ympäri.
Sitten etuvaunusta onkin tullut takavaunu ja pistät sylinterin kääntämään sitä akseliparia.Suht helppo tapa tehdä kärry kääntyvällä taka-akselistolla.
-
Hankit jostain käytetyn neliakselisen esim. tukkiauton jatkettavan kärryn,vetäset sen jatkosta poikki ja käännät ympäri.
Sitten etuvaunusta onkin tullut takavaunu ja pistät sylinterin kääntämään sitä akseliparia.Suht helppo tapa tehdä kärry kääntyvällä taka-akselistolla.
Ei taida toimia kun lava ei taida oikein pysyä suorana tollasen päällä.
Perjaatteessa kun saisi jostain jonkun neliakselisen auton josta heittäis takapään ja hytin sekä moottorin mäkeen niin siihen etupäähän sais rakennettua aika hyvän kärryn. Moottorin ja sen takapään sais sitten myydä pois. Riippuu tietenkin kuinka pitkälle runkopalkit tulevat.
-
Tuommoinen kääntyvällä akselilla tai pyörillä oleva kärry käynyt myös mielessä, minikaivurihommissa kun täytyy taajama-alueella välillä yrittää ängetä ihan käsittämättömän ahtaiksi suunnitelluista pihaliittymistä sun muista porteista sissään. Tuo idea kahdella akselilla olevan täysperän etuvaunun käytöstä loistava, on ainakin kantavuus kohdillaan. Ohjattavuus kärryssä laillinen tieliikenteessä, mutta pitää olla mekaanisesti lukittavissa tuommoinen kokonaisuudessaan kääntyvä akselisto tieajon ajaksi.
-
kääntyvä teli? http://www.youtube.com/watch?v=kIcuZuQ1lfo
-
Oiskohan mahdollista rakentaa hydraulijousitettua teliä niin järeäksi että taaemman akselin keventäminen onnistuisi kuormankin kanssa senverran että kääntyvyys helpottuisi ?
-
tänä päivänä on lähes kaikki mahollista rakentaa kun on millä maksaa.
-
Oiskohan mahdollista rakentaa hydraulijousitettua teliä niin järeäksi että taaemman akselin keventäminen onnistuisi kuormankin kanssa senverran että kääntyvyys helpottuisi ?
Kyllä mulla koukkuvaunussa nousee etummaiset pyörät ilman kun alkaa irrottaa lavaa rungosta. Samat sylinterit vaan tavan teliinkin.
-
kääntyvä teli? http://www.youtube.com/watch?v=kIcuZuQ1lfo
Perjaatteessa tollanen alusta riittäis mun käyttöön. Ehkä hieman järeämpi mutta kuitenkin. Aika näppärä tuntuis olemaan. lisäksi totakai voi kääntää jonkinverran paikallaan kun pyörät ei vaan käänny vaan ne samalla pyörii eteenpäin ja taaksepäin. Eli se neliakselisen kärryn eturunko on vaihtoehto kunhan saa lavan pysymään suoraan päällä.
-
Mutta missä menee ton kuljetusluvan raja. Jostain muistan kuulleeni että tiekunnilla on jonkinnäköinen talkoo vapaus mutta vaaditaanko se aina kun mennään vieraalle joka ei ole maatila. Ja voiko jotenkin suorittaa työmaa-ajoa ilman lupaa. Kertokaa joku jotka ootte ammatiksenne tekemisissä näiden kanssa.
-
Mutta missä menee ton kuljetusluvan raja. Jostain muistan kuulleeni että tiekunnilla on jonkinnäköinen talkoo vapaus mutta vaaditaanko se aina kun mennään vieraalle joka ei ole maatila. Ja voiko jotenkin suorittaa työmaa-ajoa ilman lupaa. Kertokaa joku jotka ootte ammatiksenne tekemisissä näiden kanssa.
Tarkoitat ilmeisesti liikennelupaa? Se tarvitaan kun kuljetetaan tavaraa korvausta vastaan, yleisellä tiellä ja yli 10 kokonaismassaltaan olevalla kärryllä. Jos joku näistä ehdoista ei täyty ei liikennelupaa tarvitse. Eli työmaa-ajoa saa ajaa ilman liikennelupaa jos ei käytetä yleisiä teitä. Joitakin poikkeuksia tuohon vielä on, mutta tämä on perusperiaate.
-
kääntyvä teli? http://www.youtube.com/watch?v=kIcuZuQ1lfo
Tuo on vanha keksintö.
Olen nähnyt samanlaisen värkin jo 30 vuotta sitten ja tosi töissä. Helppo kiertää kannot, kyseisellä kärrillä ainakin mitä muistelen.