Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: viiri45 - 20.01.12 - klo:10:30
-
Onko eroja eri nastamerkeillä? Siis kyseessä renkaaseen ruuvatavista kyse.
-
Best Grip ei ainakaan kierry renkaasta läpi vanhana niinku teräväkärkinen tekee... :o
-
Just aattelin mennä hakemaan Best gripejä etusiin, taakse tulossa ketjut. Saa nähdä pelittääkö. Ainakin kovasti erilainen on ulkonäöltään kuin maxigripit..
-
taisi tuttavan 936 fendtin nastoitus maksaa alle 250€ rengasliikkeessä, että en alkaisi ruuvailemaan.
-
Kun ruuvasi tri2 kumit aikalailla täyteen bestgrippejä niin kyllä pitoa löytyy, mutta on se aika kallista. Vajaa euron/kpl alvillinen hinta. Mitä liikeessä nastoittaminen maksaa kappaleelta? Itse työhon ei kannata kauheasti laskea hintaa, ehkä 10 senttiä/nasta.
Itse asennettavat voi irrottaa jos siltä tuntuu. Tosin joku sanoi että renkaat kuluvat vähemmän kesällä nastoitettuna, ja kalliitkin nastat ovat aika halpoja verrattuna hyviin kumeihin.
-
Kun ruuvasi tri2 kumit aikalailla täyteen bestgrippejä niin kyllä pitoa löytyy, mutta on se aika kallista. Vajaa euron/kpl alvillinen hinta. Mitä liikeessä nastoittaminen maksaa kappaleelta? Itse työhon ei kannata kauheasti laskea hintaa, ehkä 10 senttiä/nasta.
Itse asennettavat voi irrottaa jos siltä tuntuu. Tosin joku sanoi että renkaat kuluvat vähemmän kesällä nastoitettuna, ja kalliitkin nastat ovat aika halpoja verrattuna hyviin kumeihin.
...ja sitten kun kulumista on vastustettu tarpeeksi, niin ilmat tulee renkaan ala-osasta pois...
-
Siis toi traktorin renkaiden nastoitus rengasliikeessä maksaa jotain luokkaa pari sataa ja vähän päälle....
Kiinnostais tietää että kuluuko ne nastat seuraavan, siis ensimmäisen kesän aikana kelvottomiksi ja onko ne ruuvattavat nastat vaikea irroittaa?????
Siis kumpaan vaihtoehtoon päätyminen on taloudellisinta.....
-
... ja onko ne ruuvattavat nastat vaikea irroittaa?????
Ainakin noi Best-Gripit lähti puolikkaan etusista kohtuurella irti, mutta traktorin etupyäristä mihinä oli ketjut ollu mettäajon takia paikallaan, niin meinas irroottaminen olla toivotoon urakka.
-
Siis eihän jokaista nastaa tarvitse saada irti mutta se siis periaatteessa onnistuu.......Kertokaas onko nastojen irroittamisessa ja uudelleen asentamisessa mitään järkeä.
Itse pohdiskelen asiaa siten että nastat on talvella aika tarpeellisia. Jos nyt liukkailla hieman tunaroi niin siitä tahtoo tulla aina hieman sanomista ja kustannuksia......
-
Siis eihän jokaista nastaa tarvitse saada irti mutta se siis periaatteessa onnistuu.......Kertokaas onko nastojen irroittamisessa ja uudelleen asentamisessa mitään järkeä.
Itse pohdiskelen asiaa siten että nastat on talvella aika tarpeellisia. Jos nyt liukkailla hieman tunaroi niin siitä tahtoo tulla aina hieman sanomista ja kustannuksia......
Eilen veti jontikka mis oli ketjut takana meikäläisen ojasta pois . Nastoilla ei oli voinu kuvitellakkaan renkaan pitävän .
-
Jäi bestgripit hyllyyn, oli myyjä taas jossain omissa aktiviteeteissa. :P Kysäisin Vianorilta ammuttuja nastoja, noin satasen per rengas tulee hinnaksi ja 15-17 millin (halkaisija) nastalla. Taidan päätyä jälkimmäiseen.. 8)
-
Siis eihän jokaista nastaa tarvitse saada irti mutta se siis periaatteessa onnistuu.......Kertokaas onko nastojen irroittamisessa ja uudelleen asentamisessa mitään järkeä.
Itse pohdiskelen asiaa siten että nastat on talvella aika tarpeellisia. Jos nyt liukkailla hieman tunaroi niin siitä tahtoo tulla aina hieman sanomista ja kustannuksia......
Eilen veti jontikka mis oli ketjut takana meikäläisen ojasta pois . Nastoilla ei oli voinu kuvitellakkaan renkaan pitävän .
Ja mites sä sinne ojaan päädyit......Mä olen hinannut ojasta aika monta tunaria ilman nastoja ja ketjuja......Tosin nyt kaivataan hieman pitävämpää otetta.
-
Rengasliikkeen laittamista nastoista. 99vm rakkeri. 2000 laitettiin nastat jokapyörään 4perhokki taakke ja 3perhokki eteen. Ensimmäisen kerran uusittiin ko.toimenpide 2008. Sillo alako tuntuu ettei pidä enää. Eikä nastoja palijoo enää ollu. Viime talvena viä täydennettiin. Nyt renkaat tosin jäi pois käytöstä. Että mielestäni hyvin pysyivät. Raskaiden kuormien veto kesällä irrottaa esim jyrkissä mäissä nastoja. Muuten ne ei juuri kesäajoista kärsi
-
Ainut miinus nastoissa että itellä esim ruokintapöydälläa ajettaessa vaurioittaa pintaa. Muuta pahaa en keksi
-
Nää uudet best gripit sillä harvalla kierteellä aivan perseestä. Toiseen ruuvasin ne isot keulaan niin puuttuu jo puolet ja jättäneet armottomat reijät. Nää ruuvi nastat pysyneet hyvin, ja kuluneisiin mitaksiin ruuvasin vanhat nastat syksyllä(talven ajetut) Nyt ei nastoja ollenkaan kun on uudet etuset ja takaset.
-
Alla ollut n. viikon minigripit vai mitkä lie maxgripit. Muutama tunti menii ruuvaillessa, eteen kaksi/hokki ja taakse kolme/hokki. Pitoa tuntuu löytyvän, kuormia ei ole vielä vedetty. Aika näyttää pitääkö taakse niitä lisätä?
-
Tää on kyllä näköjään kans yks puheenaihe, että oikeasti KAIKKI mahdolliset mielipiteet löytyy puolesta ja vastaan, jokaiselle tuotteelle. ;D
-
taisi tuttavan 936 fendtin nastoitus maksaa alle 250€ rengasliikkeessä, että en alkaisi ruuvailemaan.
No tuo on halpaa.
Sentään tosi isot kummit kyseessä.
Minuakin kiinnostaa tämän hintaluokan nastoitus.
Ison Fendtin alla naula puree jäähän väkevästi ja pieksu pitää.
-
Onko eroja eri nastamerkeillä? Siis kyseessä renkaaseen ruuvatavista kyse.
Kun se lumitalvi alkaa kohlakkoin, niin täytyysi auraustraktorin kumeihin niitä nastoja.
Kuinkaas nuo ruuvattavat on toimineet ja tuleeko/saako niitä otettua ruuvaamalla irti. :D
-
Mulla oli yhdessä raktorissa yhden talven nastat ja kyllä se tyhjänä nuppina ja auravarusteilla meni hienosti. Sitten kun piti voimaa käyttää jotain mettätietä auratessa tai kärrynvedossa niin ei ne nastat sitten pitänytkään. Ofalaiset tuli sitten loppuajaksi.
Nyt tarttisi nastoittaa nykyisen pyörät ja paras olisi kun raaskisi ostaa paripyörät mistä tulisi kesäkummit. Joutuu kuitenkin hankkimaan toiset pyörät joskus 5000 tunnin kohdalla kun ekat on loppu. Mukavampi raktori olisi myydä kahdella hyvällä pyörällä joskus 8000 tuhannen tunnin kieppeillä.
-
ite huomasin nastat toimivan liukkaalla jäällä silloin kun talvet oli lumisia, etusissa oli muistaaksein 3 nastaa per hakku ja takana sitten ketjut mutta hyvin piti net ohuemmat terävät maxigripit kiiltävällä jäällä, kun hiekotti... nyt kulunet ja tilalle ostin noita harvakierrejuttuja... vielä ruuvaamatta kun sulat tiet... ostin kyllä agrista halvat kevytketjutkin taakse...noin varmuudeks... kun entisistä aika jättää...
-
Kevytketjut hyvät,kun vaan renkaan kyljet kestäisi.Kesällä vaihdatin levikepyöristä taurukset alle,on vielä kestäny kumit ehjänä.Continentalit meni kahteen talveen kyljistä paskax.
-
onko mahollisesti liian tiukalla ollu nuo ketjut? itellä aika löysällä ja se kantti siinä sivussa conteissa pitää ketjun irti kyljistä.. nyt ajeltu jo liki 6 vuotta noila konteilla...
-
Paskat sellasilla nastoilla mitään tee, kunnon ketjut ni kiipii vaikka puuhun.
Paikallista huippuosaamista, Ofalaiset 11milliset Tapiot, ei vetele, lätky ja länkytä ja kestää.
(http://i3.aijaa.com/t/00584/11483915.t.jpg) (http://aijaa.com/vM5S77) (http://i3.aijaa.com/t/00747/11483916.t.jpg) (http://aijaa.com/3nivgc)
-
Itellä kokemusta vaan "oikeista" työkone nastoista useammassa traktorissa, jota kyllä voin suositella muillekkin.
Joskus -90 luvulla laitettiin ensimmäiset ja näillä näppäimillä -14 viimeiset...
25mm pitkiä ja liki 1000kpl per traktori(6 kpl/ripa) maksaa noin tonnin asennettuna.
Auraus hommissa missä kone kulkee aina puhtaalla pinnalla, niin nastat tuo turvallisuutta työskentelyyn varsinkin lauhoilla.
Traktorit on meillä kesällä pää-asiassa turvetuotannossa, niin ei nastojen pysyminenkään ole ollut ongelma.
11mm ofan ketjuja on myös kokeiltu, mutta ainakin meidän tapauksessa kuluminen tosi nopeaa. Ei päästy edes koko talvikautta ketjuilla, ennen kuin ne oli kuluneet jo korjauskelvottomiksi ja samalla ketju jyrsii renkaan rivat pyöreäksi. Kevytketjut jätettiin kokeilematta kokonaan.
Nykyään on lumiurakoita vähennetty ja voimavaroja suunnattu muualle johtuen lumityön heikenneestä kannattavuudesta.
Mutta jos joskus tulevaisuudessa meillä vielä lumiurakointi lisääntyy, niin hankin itselle työkalun nastoitusta varten.
-
Ketjut on tietty parhaat pitämään. Tässä on kuitenkin aikas
pitkä aurauslenkki ja paljon siirtymistä auraylhäällä asfalttitiellä.
Toisaalta aura säilyy paremmin ehjänä pelkillä kumeilla, jos
vaan pysyy aurausmerkkien välissä. Alamäen joskus kevättalvella
aika häijyjä. ???
-
noissa ketjuissa kun saisi sen suuntavakauden jollain hoidettua.. itellä nyyn alla 19,6x34 kumit ja noilla tapion 12 millisillä tahtoo olla sellasta kiemurtelua että... mutta nuo trykin kevytvitjat on kyllä paikkansa pitäny.. eikä pompota kuin nuo tapiot.
-
Olisi aika tärkeä kehitellä noiden ketjujen lukko-osia että kevyehköt ketjut siirtyisi pyörän päälle työmaalla joutuin jos tarvetta ilmenisi. Ei ole tullut vastaan pienissä ketjuissa liitoskappaleita jotka saisi ilman työkaluja kiinni niin että pysyisivät. varsinkin noi kuvioiden lukot on hankalia. Kestäisiköhän jotkut vaijerit mitä vetäisi lenkkien läpi ja sitten perusketjuun ja sinne vasta kiinnitys.
-
Trygg Fast trackit ollu useita pareja, eka pari kesti 2 talvea, nyt ei kestä puoltakaan talvea... armotonta paskaa... nastan alta katkeaa aivan jatkuvasti.
-
Paskat sellasilla nastoilla mitään tee, kunnon ketjut ni kiipii vaikka puuhun.
Paikallista huippuosaamista, Ofalaiset 11milliset Tapiot, ei vetele, lätky ja länkytä ja kestää.
(http://i3.aijaa.com/t/00584/11483915.t.jpg) (http://aijaa.com/vM5S77) (http://i3.aijaa.com/t/00747/11483916.t.jpg) (http://aijaa.com/3nivgc)
Tommosessa vanhassa Leulandiisa niin kuin sulla on, sopii oikeat ketjutkin kiertämään.
-
Mitempä ne kevytketjut kovin kauan kestää kun ainetta niin vähän. Itellä mukana aina talvikelillä ja moneen paikkaan olis jäänyt menemättä ilman niitä. Ja mukava se on kun ei tarvi arpoa pysyykö tiellä vai ei. Ei kyllä sulalla pikitiellä viitsi ajella ne päällä jos ei pakko.
-
mutta sepä juuri niissä onkin hyvä kun alle ja pois noin 10 minuutissa kelistä riippuen.. siis siksi tykkään ja net ei niin hirveesti melua eikä haittaa tie ajossa kuin ns. raskaat ketjut. nyt myös tullu ajettua metässä joku 7-8 vuotta pelkillä kevyillä ja ei kaivannu yhtään raskasta... kesla ainakin kulkee perässä täyspoka päällä myös noilla...