Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: p.l - 19.01.12 - klo:17:09
-
Milläs saisi 405:n käyntiin kun vauhtipyörältä on hampaat kadonneet?
Etukuormaaja paalipihteineen maassa ja lumilinko perässä joten vetäminenkin on hankalaa. Tietysti lingon saa pois ja jollain hinattua syrjään mutta etukuormaaja on hankalampi.
-
Milläs saisi 405:n käyntiin kun vauhtipyörältä on hampaat kadonneet?
Etukuormaaja paalipihteineen maassa ja lumilinko perässä joten vetäminenkin on hankalaa. Tietysti lingon saa pois ja jollain hinattua syrjään mutta etukuormaaja on hankalampi.
Jakarilla kääntämällä ehjää hammasta startin kohdalle? ...toisella eklla nostaa halvaantuneen aisaa ja vetelee villisti vivusta eestaas...
-
Setorilla vaan lumpista.
-
Jos pyörittää moottoria vähän ja koittaa startata.
Kolmoskone pysähtyy kolmeen kohtaan,joten niiden välillä voi olla ehjää hammaskehää.
Jos sattuisi että menisi vauhdilla huonon kohdan ohi.
-
Jos asentaisi tuohon mootorisahan käynnistimen ??? Kai tollaisen pikkukoneen vetäsee narulla käymään.
Tai jos irroitat etukuormaajan letkut ja tunkkaat aisat ylös ja laitat 4*4:n parrun konepellille poikittain. Sitten pääsisi hinaamaan.
En osaa päättää näiden kahden vinkin välillä kun molemmat ovat niin hyviä ???
-
Jos asentaisi tuohon mootorisahan käynnistimen ??? Kai tollaisen pikkukoneen vetäsee narulla käymään.
Tai jos irroitat etukuormaajan letkut ja tunkkaat aisat ylös ja laitat 4*4:n parrun konepellille poikittain. Sitten pääsisi hinaamaan.
En osaa päättää näiden kahden vinkin välillä kun molemmat ovat niin hyviä ???
Unohdit mutteripyssyn. Kai sillä vois kampiakselista pyörittää. ;D
-
Vetovarsiin teline johon suunnanvaihtaja Nurmi .Väliin nivelakseli luonnolisesti ja sitten toisella traktorilla pyöräyttää käyntiin.
Täläsellä vempeleellä meillä on käynnistelty jos hätä tulee.
-
Milläs saisi 405:n käyntiin kun vauhtipyörältä on hampaat kadonneet?
Etukuormaaja paalipihteineen maassa ja lumilinko perässä joten vetäminenkin on hankalaa. Tietysti lingon saa pois ja jollain hinattua syrjään mutta etukuormaaja on hankalampi.
Jakarilla kääntämällä ehjää hammasta startin kohdalle? ...toisella eklla nostaa halvaantuneen aisaa ja vetelee villisti vivusta eestaas...
Iso ruuvitaltta sopisi tuhon kääntämiseen paremmin – eikö siinä ole kytkin kopassa reikä josta kääntää.
Myöhemmin voi viilailla startin pois otettuaan kehänhampaita ottavampaan malliin – siten joskus rattori katki ja uusi kehä.
-
Milläs saisi 405:n käyntiin kun vauhtipyörältä on hampaat kadonneet?
Etukuormaaja paalipihteineen maassa ja lumilinko perässä joten vetäminenkin on hankalaa. Tietysti lingon saa pois ja jollain hinattua syrjään mutta etukuormaaja on hankalampi.
Jakarilla kääntämällä ehjää hammasta startin kohdalle? ...toisella eklla nostaa halvaantuneen aisaa ja vetelee villisti vivusta eestaas...
Iso ruuvitaltta sopisi tuhon kääntämiseen paremmin – eikö siinä ole kytkin kopassa reikä josta kääntää.
Myöhemmin voi viilailla startin pois otettuaan kehänhampaita ottavampaan malliin – siten joskus rattori katki ja uusi kehä.
Kyllä se saattaa rosahtaa startatessa vaikka kääntäisikin kehää ruuvitaltalla jos on jo tutkittu että hampaita on poikki . Useinmiten vika on kuitenkin startin bendex-laitteessa tai kehän hampaista on lähtenyt toinen reuna pois ja startti ei pääse alkuun mutta kun kääntää kehää taltalla niin starttaus onnistuu.
-
Muutama vaihtoehto.
Kuormaajan letkut irti ja toisen traktorin hydrauliikalla kuormaaja ylös. Vetämällä käyntiin. Linko tulee kyllä perässä.
Linko pois ja nivelakselilla kiinni toiseen traktoriin. Ainakin vanhemmissa Zetoreissa sai ulosoton pyörimään väärinpäin. Tai auttavan koneen takapyörät ylös ja ajovoimanotolla pakki päällä. Neliveto kans pois ;).
-
Kannatan Zetoria, jos sellainen jostain kylältä löytyy. Siinä tosiaan saa vaihteiston läpi voimanoton (kertoja vapaalla), jolloin ei puutu pakki. Vaihtoehtoisesti saa Zetorin moottorin pyörimään takaperin, mutta se ei ehkä tee hyvää.
Mutta nivelakselissa ei passaa olla vapaakytkintä, koska sen pyörimissuunta on väärä.
Ja sitten ei enää sammuta sitä muuta kuin mäen päällä.
-
Eikös nuo vallut ole aika hyviä lähteen käyntiin, nostaa toisella EK-raktorilla lingon pois takaa. Pikkasen suihkauttaa vaikka pilottia ja Ja nyppää pakilla käyntiin. Iso traktori vetää pientävallua perässään vaikka sivuttain jos tarve ;D Voihan sitä lämmittääki pikku aggrekaatilla.
-
Ota suutin irti,laita jotain helposti räjähtävää nestettä reiästä sisään,laita tulilanka suuttimen reiästä,tilkitte ympäriltä hyvin,sytytä tulilanka vaihde vapaalla.Kun kone on käynnistyny,sammuta se hetkeksi ja asenna suutin takaisin paikoilleen :-\
-
Ota suutin irti,laita jotain helposti räjähtävää nestettä reiästä sisään,laita tulilanka suuttimen reiästä,tilkitte ympäriltä hyvin,sytytä tulilanka vaihde vapaalla.Kun kone on käynnistyny,sammuta se hetkeksi ja asenna suutin takaisin paikoilleen :-\
Ihan niinkun olisit aavistuksen hölmö. :o
-
Ota suutin irti,laita jotain helposti räjähtävää nestettä reiästä sisään,laita tulilanka suuttimen reiästä,tilkitte ympäriltä hyvin,sytytä tulilanka vaihde vapaalla.Kun kone on käynnistyny,sammuta se hetkeksi ja asenna suutin takaisin paikoilleen :-\
Ihan niinkun olisit aavistuksen hölmö. :o
Kauan mä oon sen saanukki peiteltyä :-[
-
Milläs saisi 405:n käyntiin kun vauhtipyörältä on hampaat kadonneet?
Etukuormaaja paalipihteineen maassa ja lumilinko perässä joten vetäminenkin on hankalaa. Tietysti lingon saa pois ja jollain hinattua syrjään mutta etukuormaaja on hankalampi.
Tokkopa tuo se lumilinko, enempää kuin sekään paalipihti sitä hinauskäynnistystä paljoa hidastaa.
Muutaman metrin nykäisy, niin sehän pitäisi jo tärähtää tulille, eivätkä nuo pihti/linko niin maahakuisia näin talvella ole, jotta niitä tarttee irti kuoria.
-
Joskus viime vuosituhannella laitettiin Foorti käyntiin ohjaustehostimen pumpulla :o. No joo naurakaa vaan jota naurattaa mutta tosi on. Foortis oli power-shift vaihteisto, hydr kytkettävä ulosotto eikä ajovoimanottoa. Eli ei voinut vetää, eikä pyörittää ulosotosta käyntiin. Tämän lisäksi siinä oli hammaskehä poikki ja se oli nevassa kiinni kunnostusjyrsin perässä.
Tehtiin letkut ohjaustehostimen pumppuun niin että sitä sai pyöritettyä toisen traktorin hydrauliikalla. Sulkuventtiilien kautta kierto toiselle traktorille. Agregaatilla sähköä ja reilu lohkon lämmitys. Toisen traktorin hydrauliikalla ohjauksen pumppu puörimään ja käynnistys. Sitten venttiilit toiseen asentoon, auttava hydrauliikka irti ja menoksi.
Ei ollut aivan yksinkertainen operaatio. Hydraulipiirien rakentaminen vei kokonaisen päivän, mutta ei ollut vaihtoehtoa.
Tuohon aloittajan kysymykseen. Tuskin se starttikehä ihan yhtäkkiä menee (tosin tuossa em. tapauksessa se meni). Kannattaa ensin ottaa starttimoottori irti ja tutkia bendixin toiminta. Uskon että kunnollinen puhdistus ja voitelu hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä. :D