Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Savotoija - 16.01.12 - klo:15:35
-
Alapoistoista löyty äkkiseltään aika vähän tietoa.
Uuteen navettaan on tulossa syvät kuilut, ritilät ja luonnollinen ilmanvaihto.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=4153.0
Suora lainaus adamin tekstistä
Ritiläpalkit ja lietekuilut navetassa.
''Paitsi että on suuressa mitassa kallis, tällä valinnalla saadaan sonta jäämään koko ajaksi navettaan ammoniakkeineen päivineen. Alapoisto ei asiaa juuri paranna sen kummemmin kuin verhoseinätkään. Sonta on rakennuksessa ja pysyy. ''
Niin kysymys nyt kuuluu kannattaako laittaa alapoistoja?
-
Älä missään nimessä!
-
Alapoistot ovat yleensä niin pieniä, että eivät ne ime oikein mitään.. "Testisavuilla" homma on helppo todeta, imun suulla veto on kova, mutta kourun toisessa päässä kaasut jo nousevat kourusta navettailmaan. Tyypillisesti Suomessa vasikkakarsinat on tietysti rakennettu sinne ammoniakkipäätyyn ::)
Jos.. alaimun ilmankeräin on rakennettu vaikkapa 40 senttisestä putkesta jossa on reikiä sopivin välimatkoin ja putki menee kourun päästä päähän niin kyllähän se aika hyvin toimii.
Monella kun on tehoton alaimu ja ylimitoitettu imuri harjalla niin "paska haisee ja balalaikka ei kyllä soi". Haju nousee ritilöiden alapuolelta ja alaimu huutaa hoosiannaa... kunnes kärähtää eikä sitä enää korjata :o
-
Huomaa että johara on kierrelly navetoita enemmänkin ;) Varmasti paikkansa pitäviä sanoja monessa kohteessa.
Mielenkiinnolla seuraillut näitä navetta rakentamisen eri metodeja joita on vuosien varrella kokeiltu. Navetta on tietysti aina tehty sen tiedon varassa mikä on olemassa ja muotivirtausten mukaan. Saa nähä minkälaisia navetoita tehdään suomessa vaikkapa 30 vuoden päästä.
-
En usko alaimun toimivan kovin hyvin luonnollisella ilmanvaihdolla. Mut kannattaa kysyä sellasilta, jotka tietää ;)
-
aika turha härveli! sillon kun kaivoa sekoitetaan on pidetty päällä, muuten pelaa ilmankin. Niin ja ilma on hyvä ja raikas, tosin kyseessä parsinavetta.
-
Meillä ei ole koskaan ollut alapoistoa, eikä ole kaivattukaan. Muuten on imurit katolla.
-
Sorkanhoitaja ainakin keroi tapauksen jossa kolme neljästä alaimurista ei toiminut, niin jopas kantasyöpymää oli! Pihattossa ei ollut kuitenkaan luonnollista ilmanvaihtoa...Meilläkin kantasyöpmä hyppäs viime talvena, kun alaimuri meni rikki särki poikki..Matalissa kuiluissa ei pitäisi olla niinkään olla tätä ongelmaa, kun lietettä on vähemmän kuilussa..Näin olen ainakin kuullut..
Luonnollisessa ilmanvaihdossa taitaa ilmat sekaisin, mikäli laitat imurit :o
-
eiköss niitä kaasuja tuu enemmälti sillon kun paska tippuu esim. padon yli poikkikuiluun ja sieltä puotuskaivoon. Sillon kun kaivosta kuuluu lorinaa ja seisot ulkona imurin lähettyvillä, niin melko äkäset hajut tulee.. että kai niistä jotain hyötyä on.. 35euroa menee kuukaudessa sähköön (2imuria)
-
Tähä vois todeta että PASKAN LÄTINÄÄ. Älä tollasia mieti. Verhot ja hormit, siinä se. Ei se paska nii haise että se ketää haittais.
::) 8)
-
Silloin kun meillä navettaa suunniteltiin, niin sattui opiskelupaikassa olla puhumassa joku asiaa tutkinut henkilö ja mä kysyin mielipidettä alapoistoista. Tiukka kommentti oli, ettei niistä ole mitään hyötyä. Kun lehmä pieraisee, niin ei se kaasu sinne kuiluun menee vaan nousee ilmaan. Toinen asia on se, ettei jatkuvavalutteiset kuilut haise koskaan jos vertaa esimerkiksi slalomsysteemiin. Ei meillä ole kantasyöpymää ollut koskaan.
-
Jees hormeja ei tuu vaan valoharja...
Jos nyt sit unohtais noi alapoistot uudennavetan osalta.
Nykyisessä parsinavetassa alapoistot on, täytyis kokeilla savulla mitenkä sitä imua on toisessa päässä navettaa ::)
Niin, nuorkarja ja poikimakarsinat jäävät tähän nykyiseen navettaa. Lietekanavat menee kokonaan uusiks. Systeemit navetan päässe ois valmiina, putkisto täytys vaan rakentaa uusiks, mutta kannattaako...?
-
Tähä vois todeta että PASKAN LÄTINÄÄ. Älä tollasia mieti. Verhot ja hormit, siinä se. Ei se paska nii haise että se ketää haittais.
::) 8)
Ei paska aina haise. Ammoniakki haisee vain hetken kunnes aistit turtuvat ja rikkivety ei haise ollenkaan ;)
Pitäisi ihan huvikseen ostaa välineet ammoniakin mittaamiseen. Muistaakseni "putki" maksaa kuitenkin senverran että ihan huvikseen niillä ei mittailla.
Mutta joissakin navetoissa on kyllä hyvä ilma ilman mitään erikoisia systeemejä, toisissa kammottava vaikka on kaikki vermeet.
Navettavierailuille kannattaa aina ottaa mukaan joku astmaatikko tai ketjupolttaja, heillä on kosmista viisautta aistia ammoniakki ilmasta kertavetäisyllä ;D
-
Silloin kun meillä navettaa suunniteltiin, niin sattui opiskelupaikassa olla puhumassa joku asiaa tutkinut henkilö ja mä kysyin mielipidettä alapoistoista. Tiukka kommentti oli, ettei niistä ole mitään hyötyä. Kun lehmä pieraisee, niin ei se kaasu sinne kuiluun menee vaan nousee ilmaan. Toinen asia on se, ettei jatkuvavalutteiset kuilut haise koskaan jos vertaa esimerkiksi slalomsysteemiin. Ei meillä ole kantasyöpymää ollut koskaan.
Lantakaasut on ilmaa painavampaa ja painuu näin lattiatasolle, sieltä kuiluihin (huom) jos alapoisto on oikein suuniteltu. Oikein mitoitettu alapoisto myös kuivattaa navettailmaa -> parempi ilmanlaatu.
Usein se on pilattu jollakin pienellä puhaltimella. Tai kuilut on liian täynnä aina.
Jos ilmanpoistopuhaltimet navetan katolla n.6m ja alapoisto n. 0,5 metriä alempana lattiatasosta. Pitää alapoistopuhallin pystyä kumoamaan tämä korkeuserosta johtuva luonnollinen ilmanvaihto.
-
Silloin kun meillä navettaa suunniteltiin, niin sattui opiskelupaikassa olla puhumassa joku asiaa tutkinut henkilö ja mä kysyin mielipidettä alapoistoista. Tiukka kommentti oli, ettei niistä ole mitään hyötyä. Kun lehmä pieraisee, niin ei se kaasu sinne kuiluun menee vaan nousee ilmaan. Toinen asia on se, ettei jatkuvavalutteiset kuilut haise koskaan jos vertaa esimerkiksi slalomsysteemiin. Ei meillä ole kantasyöpymää ollut koskaan.
Lantakaasut on ilmaa painavampaa ja painuu näin lattiatasolle, sieltä kuiluihin (huom) jos alapoisto on oikein suuniteltu. Oikein mitoitettu alapoisto myös kuivattaa navettailmaa -> parempi ilmanlaatu.
Usein se on pilattu jollakin pienellä puhaltimella. Tai kuilut on liian täynnä aina.
Jos ilmanpoistopuhaltimet navetan katolla n.6m ja alapoisto n. 0,5 metriä alempana lattiatasosta. Pitää alapoistopuhallin pystyä kumoamaan tämä korkeuserosta johtuva luonnollinen ilmanvaihto.
Alaimulla myös kylmin ilma pois, ovien availun jälkeen. Parsinavettaan aikanaan laitoin potkurin lietesäiliön kannelle ja muutama tuloilma aukko ruokintapöydän päälle, muutos painovoimaiseen verrattuna huomattava...
-
Imurit on poikittaiskanavissa , eli on alin kohta ennen pudotusta säiliöön. Syksyllä ihmeteltiin ammoniakin hajua navetassa. Kurkistus alaimurille ja syy selvisi, kymmenen vuotta oli tehnyt selvää siivistä. Nyt uusi paikoilaan ja ei ole ammoniakki enää haitannut.
-
meillä putos imuri paskaan ruostu kannakkeet poikki riippu sähköjohon varassa kun kerran katoin ihmettelin kun sulakkeita poltti :o
-
Eipä ole yhtenäkään talvena ollut liete jäässä, kun alaimuri on toiminut. Joku talvi sitten oli alaimurin työtunnit tulleet täyteen ja viikon pakkasjakson jälkeen lantakone ritilän alla jäässä. Sähkömies tuli lähes 20 asteen pakkasessa vaihtamaan uuden imurin ja varsin nopeasti jäät suli ja lanta lähti liikkeelle. Pisteet alailmanvaihdolle.
-
Kotona ei oo imureja, mutta...
Lomituspaikasa taasen kun imuri tipahti kas ammoniakki söi raudat, vesi melkeen juoksi silmistä kun syvän ja plotisevan keskikuilun kohdalla laitto lypsimiä kiinni, iltalypsyn jälkeen siinä korjattiin ja taas oli aamulypsyllä navetta täynnä raikasta ilmaa.
-
Kotona ei oo imureja, mutta...
Lomituspaikasa taasen kun imuri tipahti kas ammoniakki söi raudat, vesi melkeen juoksi silmistä kun syvän ja plotisevan keskikuilun kohdalla laitto lypsimiä kiinni, iltalypsyn jälkeen siinä korjattiin ja taas oli aamulypsyllä navetta täynnä raikasta ilmaa.
Joo, noissa tapauksissa tuloilma-aukkoja on aivan liian vähän ja yläimurit vetää korvausilmaa kuilujen kautta, kun alaimu on pois pelistä. Parasta olisi lisätä niitä tuloreikiä kunnolla ;)
-
Kotona ei oo imureja, mutta...
Lomituspaikasa taasen kun imuri tipahti kas ammoniakki söi raudat, vesi melkeen juoksi silmistä kun syvän ja plotisevan keskikuilun kohdalla laitto lypsimiä kiinni, iltalypsyn jälkeen siinä korjattiin ja taas oli aamulypsyllä navetta täynnä raikasta ilmaa.
Joo, noissa tapauksissa tuloilma-aukkoja on aivan liian vähän ja yläimurit vetää korvausilmaa kuilujen kautta, kun alaimu on pois pelistä. Parasta olisi lisätä niitä tuloreikiä kunnolla ;)
Tai perhospellit...
-
Ei ne perhospellit ilmaksi muutu. Alimitoitettu korvausilma-aukko rasittaa imureita ja myös isäntää. Ovet on raskaita aukoa ja kun niitä aukoo, tulee aina vetoa lisää. Ilma liikkuu nopeasti niiden harvojen reikien kohdalla ja muualla ei. Ilmanvaihdon tarkoitus on vaihtaa ilma raikkaaksi, ei pyörittää sähkömittaria.
-
Nyt näyttä siltä ;D
Kenellä ei ole koskaan ollut, ei tarvi.
Jos on, ei pois anna >:(
-
Nyt näyttä siltä ;D
Kenellä ei ole koskaan ollut, ei tarvi.
Jos on, ei pois anna >:(
ei noinkaan, meillä on alapoisto mutta sitä tarvitaan vain kun lietettä sekoitetaan. Tosin meillä on todella reilut tuloilmaluukut suhteessa siihen mitä parsinavettaan suositeltiin.
-
Nyt näyttä siltä ;D
Kenellä ei ole koskaan ollut, ei tarvi.
Jos on, ei pois anna >:(
Hyvin kiteytetty. Tämä on just yksi sellainen asia jossa ei ole yhtä oikeaa vastausta. Ilmanvaihto täytyykin rakentaa rakennuskohtaisesti, eikä naapurista vakoilemalla ;D
-
Ei ne perhospellit ilmaksi muutu. Alimitoitettu korvausilma-aukko rasittaa imureita ja myös isäntää. Ovet on raskaita aukoa ja kun niitä aukoo, tulee aina vetoa lisää. Ilma liikkuu nopeasti niiden harvojen reikien kohdalla ja muualla ei. Ilmanvaihdon tarkoitus on vaihtaa ilma raikkaaksi, ei pyörittää sähkömittaria.
Ei se tuloilma sitä ratkaise. Lämpötila enemmän. Jäätynyt paska ei paljon haise.
Alapoistolla saadan helposti lantakaasut pois.