Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalaaja - 08.01.12 - klo:06:51
-
Viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana nähty konevirta Englannista alkaa tulla tiensä päähän. Brittien punnan arvo jolkottaa kohti takavuosien tasoa. Pahimmoillaanhan punnan ostoon on tar***** vuosituhannen alussa reilu 1,5 euroa.
Vuoden vaihteessa 2008-2009 Amerikan finassikriisi kyykytti finanssimaan valuutan parin sentin tarkkuudella 1:1 euron kanssa. Nyt ovat menossa jo tukevaa ylämäkeä, ja punnan ostoon täytyy latoa 1,21 euroa.
Jos keväällä 50.000 £ traktorin sai tingittyä Hull:n laituriin 55.000 eurolla, täytyy nyt täpäkkää löytyä jo 60.000 €. Rahdit ja rekisteröinnit tietysti vielä päälle.
Muutaman vuoden Brittikonemyyjien sivustoja seuranneena, olen tosin tullut myöskin siihen tulokseen, että halutuiksi tiedettyjen vaihdokkien hinnat ovat Sumujen Saarilla nousseet. Muutkin kuin suomalaiset ovat huomanneet markkinaraon. Ainakin Puolalaiset, Unkarilaiset, Tanskalaiset ja Baltit kauppaavat Briteistä uitettuja eteenpäin. Markkinoiden vastaus nousseeseen kysyntään on luonnollisestikin hintojen nostaminen.
Ei konevirta tietysti pysähdy, onhan paljon rautaa jota ei yksinkertaisesti kotimaasta löydy..
..Vastaavasti Euroalueen sisällä punnan heitolla ei ole mitään merkitystä.
Veikkauksia, tuleeko vaikuttamaan nostavasti kotimaan uusien myyntiin?
http://www.xe.com/currencycharts/?from=GBP&to=EUR&view=5Y
-
Pyynnit briteissä joissain artikkeleissa kovempia kuin suomessa ilmoitetut hinnat...lounais-suomesssa pikkuliikkeiden hintataso eurooppalaisella tasolla kirkkaasti, silmät auki, jos oikeesti säästää meinaa...
-
Tuskin tulee nostamaan. Kotimaisesta kysynnästä on vain murto-osa tarpeenseen, loput on jotain muuta. Tällaiseen "investoimiseen" vaikuttaa ihan muut asiat kuin kurssimuutokset.
-
Totta. Jos mies tarvitsee koneen, niin mies ostaa sellaisen.
-
Totta. Jos mies tarvitsee koneen, niin mies ostaa sellaisen.
Ei nuot brittien jämät hullumpia ole
Renoo 175 hp
Hitachi 60
molemmat onnistui hyvin kaupat
8)
-
Bownesin viimeinen lista :
Valtra T182D 2011 Direct 50K Front & cab suspension, Rear wheel weights 650/65R38 550 £65 000,00
Valtra T182V 2010 Versu 50K Front & cab suspension, Rear wheel weights 650/65R42 1507 £50 500,00
Valtra T162V 2010 Versu 50K,Front & cab suspension, 650/65R38 900 £48 750,00
Valtra T191A 2008 Advance,50KPH, 650/65R38 90% 540/65R28 80%,Front linkage,4SV 1953 £45 500,00
Valtra T171A 2008 Advance,50KPH,5 ton front linkage,front & cab 650x42 50% 540/65R30 10% 4689 £37 500,00
Valtra T161A 2007 Advance,50KPH,front linkage,front & cab std hitch 650x42 60% 540/65R30 30% 4834 £35 500,00
Valtra T161HT 2011 50K ,FS,CS,20.8X38 Mich,80% 16.9X28 80% Weights IN 936 £49 000,00
Valtra T151HT 2011 50K front & cab suspension 20.8X38 1030 £48 000,00
Valtra T151HT 2011 50K ,FS,CS,4sv,info light,weights 20.8x38 90%16.9x28 90% mich 657 £49 500,00
Valtra T151HT 2009 50K FS,CS,600/65R38 40% 480/65R28 70% 3433 £36 000,00
Valtra T151HT 2008 50K,FS,CS,info light,600/65R38 50% 480/65R28 60% 5755 £29 000,00
Valtra T131HT 2010 50KPH,600/65R38 480/65R28 30% BY PRODUCTS 3428 £35 500,00
Valtra N142D 2011 50K front & cab suspension front linkage & PTO 500 POA
Valtra N121HT 2009 front & cab suspension 18.4X38 2531 £35 000,00
Valtra N121HT 2007 FS,Chillton MX 100 Loader 4391 £31 000,00
Valtra N111HT 2011 50K front & cab suspension Due in 900 POA
Valtra N91HT 2009 Q55 Loader18.4X38 60% 14.9X28 20% 3420 £31 500,00
Valtra N92HT 2009 HT,2SV,600/65R34 460/65R24 Nokian or new 16.9x38 14.9x24 extra cost 1973 £29 000,00
Valtra A95 2003 AC,8 front weights,Claas green 16.9x38 80% 13,6x24 70% 2469 £17 500,00
Quicke 2011 New Quicke loaders in stock to fit Valtras
New Holland T6020 2010 SLE Delta 3 spools 16.9X38 60% 1093 £30 500,00
New Holland TS115A 2004 SL/DP,18.4x38 40% 16.9x38 30&20% 3047 £21 500,00
New Holland TN5050 2010 12X12 Synchro shuttle Air/Con,13.6x38 955 11.2x28 95% 179 £20 000,00
New Holland TN75D 2007 Power shuttle 16.9X30 50% A/C 2060 £17 500,00
New Holland TN27D 2004 Roll bar PTO fault 1428 £5 500,00
FORD 8340 1993 SLE Turbo 10000 £8 500,00
John Deere 6930 2010 Premium 50K TLS auto Quad cab suspension 20.8X38 1461 £53 000,00
John Deere 6930 2010 Premium 40K TLS Power Quad 20.8X38 1180 £49 750,00
John Deere 6630 2010 Premium 40K TLS Power Quad 20.8X38 916 £47 000,00
John Deere 6430 2009 Standard TLS,a/c,a/s,p/s,corner exhaust, Belt line 1472 £35 500,00
John Deere 6310 2001 Power Quad 40K 16.9X38 70% 3956 £17 000,00
Renault 345X 2002 Twin shift power shuttle, 16.9x34 80% 13.6x24 70% 2471 £13 800,00
Deutz 135 2002 50K FS,Front linkage 650/65R38 40% 5000 £19 000,00
CASE Puma 180 2008 Front linkage & PTO,50K,650/65R42 1235 £47 000,00
CASE CS 120 2001 50K,front suspension & cab 5824 £18 500,00
CASE JX1090U 2004 12X12 Synchro shuttle 16.9x34 60% Mc Connel 85S Loader & 2M Bucket 1223 £19 000,00
-
Oikeastaan valuutan arvolla sinänsä ei ole merkitystä, onko punta sitten 1:1 euron kanssa vai 1:1.5. NewHollandia kai vielä kasataan englannissa, muuten uudet koneet on suureksi osaksi euroalueelta peräisin ja vaihtokoneiden hinnat kulkee jossain määrin niiden perässä. Absoluuttisen kurssin sijaan valuuttakurssimuutokset ovat tärkein juttu, kun konehinnat eivät kuitenkaan reagoi kurssimuutoksiin heti vaan melkoisella viiveellä.
Kun punta heikkenee, koneiden puntahinnat pysyvät edelleen melko tasoissa, mutta hinta euroina laskee kurssimuutoksen perässä. Kun punta vahvistuu, edelleen puntahinta pysyy suunnilleen ennallaan mutta hinta euroina nousee. Jollain viivellä, vuoden tai parin aikana sitten koneiden puntahinnat liikkuvat hiljalleen suunnilleen vastaamaan kulloistakin euro/punta kurssia.