Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Suki - 05.01.12 - klo:20:13
-
Tässä on tullut muutaman kerran mietittyä, kun lähes kaikkien telikärryjen pyörien vanteissa on offsettiä. Yleensä pyörät on vakiona asennettu kapealle raideleveydelle. Onko kukaan kääntänyt esimerkiksi vain telin etummaisia pyöriä toisinpäin, niin että ne kulkisivat leveämmällä kuin takimmaiset? Periaatteessahan tuolla ei pitäisi olla mitään vaikutusta momentteihin ym. Paino jakautuisi vaan laajemmalle alalle ja kärryt olisi teoriassa vakaammat..
-
Renkaat leveämmällä=rasittaa enemmän napa-akseleita eli kantavuus varmaan hiukan pienenee?
-
Renkaat leveämmällä=rasittaa enemmän napa-akseleita eli kantavuus varmaan hiukan pienenee?
ei kannata urheilla, kuorma-autosta tehdyssä kärryssä meni 2 laakeria kun jätettiin kerran sisemmät pyörät pois, liekkö sitten sattumaa.
onko tuo kärry kestäny paripyöriä?
-
mieluummin leveemmät renkaat vaan. ERT:llä sanoivat tuohon että -2tn kantavuudesta pois heti kun mennään kokonaisleveydessä yli 2,6m, lisäksi tommosta ei saa kuorman kanssa edes vetää tiellä ainakaan laillisesti.
Esim. Tianli 710/45r22,5 radial flotation (65km/h) maksaa vanteineen 750€ , tuo jo kantaa aikalailla.
-
Renkaat leveämmällä=rasittaa enemmän napa-akseleita eli kantavuus varmaan hiukan pienenee?
ei kannata urheilla, kuorma-autosta tehdyssä kärryssä meni 2 laakeria kun jätettiin kerran sisemmät pyörät pois, liekkö sitten sattumaa.
onko tuo kärry kestäny paripyöriä?
Ei ollu laakeririkot sattumaa,tuolla sisäpyörän poisjätöllä moninkertaitit ulomman laakerin rasituksen.
Oikealla offsetilla rasitus tulee kartiolaakerien puoliväliin.Vanteen käännöllä aiheutetaan "vipuvarsi" ilmiö ja tuhotaan ulommainen laakeri
-
Tulee tässä mieleen aikoinaan E-liikkeen markkinoima pohjanmaan poikien kasaama Taso-merkkinen telikärry. Sen teli kyllä alkoi niiamaan ilman levyjen kääntöäkin.Joskus kun tuollasen kärryn perässä ajelee, niin hymyillyttää , kun pyörät selvästi harottavat.
Teli on yllättävän kovilla ja toinen asia, joka sitä rasittaa, on täydellä kuormalla kääntely, teli suorastaan näkyvästi antaa periksi ja joskus jopa pyörien pultit katkevat. Että en paljon niitä levyjä kääntelisi, jos kärryyn on tarkoitus isompia kuormia pistää.
-
Teli on yllättävän kovilla ja toinen asia, joka sitä rasittaa, on täydellä kuormalla kääntely, teli suorastaan näkyvästi antaa periksi ja joskus jopa pyörien pultit katkevat. Että en paljon niitä levyjä kääntelisi, jos kärryyn on tarkoitus isompia kuormia pistää.
Ryssän jousiteli on kyllä aika hurjan näköinen kun kuormilla peruuttaessa katsoo takaa päin miten pyörät käännöksessä sojottaa.
-
Ryssän jousiteli on kyllä aika hurjan näköinen kun kuormilla peruuttaessa katsoo takaa päin miten pyörät käännöksessä sojottaa.
Ihan samanlaista se on kalliimmilakin kärryillä, kerran katselin kun kaveri käänteli asfaltilla Multivan maansiirtokäryllä, jossa oli äysi pka päällää, kyllä se teli olimelkoisella korkkiruuvilla.No vähän myöhemmin sanoivat yhdestä telipyörästä pultit työsopimuksensa irti ???
-
Juuri näin, eli normi pyörännavas on sisempi laakeri isoompi kun ulompi. Offsetilla säädetähän geometria niin, että kuormitus kohdistuu laakereille samas suhtees kun laakerien koko, eli isompi osa kuormasta sisemmälle laakerille. Offsetin lisäys siis kääntää tilanteen nurinpäin, ja ulompi laakeri on se joka helepommin rikkoontuu (tai sitten napa-akseli katkee). Vaikutus on toki sama ku kapeille renkaille suunnitellulle telille vaihretahan liika leviät renkaat, yleensähän rengas leviää ulospäin.
-
siinäki kans vähä saa kattua peilihin :o