Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Ojala - 05.01.12 - klo:09:53
-
Sielä kuulemma on "lamppu syttynyt" navetan suunnittelussa 8)
Sinne 8)
-
Ihan Canadaa 8)
Ihme kun ei suunnittelijasta (Pitkäranta) ei mitään mainittu, saati tavarantoimittajista
DeLaval ja Dairytec ??? :o
Kauheesti kehuttiin NHK kattokynttilää ja pleksiseinää vaikka katoos oli hormia ja seinis verhoo ::)
Siis NHK kehus niitä omiaan, isäntä puhu niinkun oli valinnut parhaiksi 8)
-
ei mitään uutta sillä rintamalla.. vai meniköhän mulla jotaki ohi makkaransyönnin ja kahvin hörppimisen takia.. ::) ::) ;D
btw,mitä ihanaa niissä ritilöiden alla olevissa raapoissa on?? :o :o
-
Tuli käytyä, ja Ojalakin näky olevan.. Hattua nostan Rauharannan rohkeile yrittäjile :)
-
Kukas on suurin velkoja Nordea vai OP >:(
-
eikö se oo otsikossa
-
No millaanen se navetta sitten oikein oli?
-
No millaanen se navetta sitten oikein oli?
Kepulaiset on ain niin salaperäsiä, että.
-
No millaanen se navetta sitten oikein oli?
Poikimakarsinakin oli tapiseerattu Paavo Väyrysen kuvalla, sinne on ylivoimasen
hyvä poikia :)
-
ei mitään uutta sillä rintamalla.. vai meniköhän mulla jotaki ohi makkaransyönnin ja kahvin hörppimisen takia.. ::) ::) ;D
btw,mitä ihanaa niissä ritilöiden alla olevissa raapoissa on?? :o :o
Ritilän tasolla ammoniakkipitoisuus on ihanan alhaalla kun lanta poistetaan 1-2xpv verrattuna
siihen että 1-2kk paskavarastoa kierrätetään ritilän alla määrävälein ja varastoidaan sielä...
Ammoniakki hautoo sorkat herkiksi vaurioille jne.
-
ei mitään uutta sillä rintamalla.. vai meniköhän mulla jotaki ohi makkaransyönnin ja kahvin hörppimisen takia.. ::) ::) ;D
btw,mitä ihanaa niissä ritilöiden alla olevissa raapoissa on?? :o :o
Ritilän tasolla ammoniakkipitoisuus on ihanan alhaalla kun lanta poistetaan 1-2xpv verrattuna
siihen että 1-2kk paskavarastoa kierrätetään ritilän alla määrävälein ja varastoidaan sielä...
Ammoniakki hautoo sorkat herkiksi vaurioille jne.
pittääkö ostaa sukelluspuku jos vaijeri katkeaa?? :o :o
-
Käytetäänkö noissa yleensä "rosteri"-vaijeria, vai jotain tavallista?
Omat kokemukset, että paskan kanssa tekemisissä ruostumaton kestää vähintää 6-7 kertaa pidemmän ajan.
-
ei mitään uutta sillä rintamalla.. vai meniköhän mulla jotaki ohi makkaransyönnin ja kahvin hörppimisen takia.. ::) ::) ;D
btw,mitä ihanaa niissä ritilöiden alla olevissa raapoissa on?? :o :o
Ritilän tasolla ammoniakkipitoisuus on ihanan alhaalla kun lanta poistetaan 1-2xpv verrattuna
siihen että 1-2kk paskavarastoa kierrätetään ritilän alla määrävälein ja varastoidaan sielä...
Ammoniakki hautoo sorkat herkiksi vaurioille jne.
pittääkö ostaa sukelluspuku jos vaijeri katkeaa?? :o :o
***Mä ainakin laittaisin sellaisen suunnittelijan, joka tuollaisia suunnittelee, ihan kostoksi vaihtamaan vaijerin. Saattais suunnitelmat hiukan järkevöityä jatkossa.
-
ei mitään uutta sillä rintamalla.. vai meniköhän mulla jotaki ohi makkaransyönnin ja kahvin hörppimisen takia.. ::) ::) ;D
btw,mitä ihanaa niissä ritilöiden alla olevissa raapoissa on?? :o :o
Ritilän tasolla ammoniakkipitoisuus on ihanan alhaalla kun lanta poistetaan 1-2xpv verrattuna
siihen että 1-2kk paskavarastoa kierrätetään ritilän alla määrävälein ja varastoidaan sielä...
Ammoniakki hautoo sorkat herkiksi vaurioille jne.
pittääkö ostaa sukelluspuku jos vaijeri katkeaa?? :o :o
***Mä ainakin laittaisin sellaisen suunnittelijan, joka tuollaisia suunnittelee, ihan kostoksi vaihtamaan vaijerin. Saattais suunnitelmat hiukan järkevöityä jatkossa.
tykkää!! ;D ;D
-
Suunnittelijapa vetää kaikkia nenästä ja laskee et toi kestää juuri laitetakuun yli ja sit napsahtaa... ::) On siinä isännällä tekemistä :)
-
Suunnittelijapa vetää kaikkia nenästä ja laskee et toi kestää juuri laitetakuun yli ja sit napsahtaa... ::) On siinä isännällä tekemistä :)
Oikein asennetuissa kestää, vanhimmat vaijerit jopa 10 vuotta. :)
Epäonniset 3 kk :P
-
Ritilänpäällisraappa on myyntimiehen saavutus ja rakennuttajan järjen riemuvoitto :D
-
Ritilänpäällisraappa on myyntimiehen saavutus ja rakennuttajan järjen riemuvoitto :D
Joo, mutta kun laitetahan raappoja ritilän kumpaaki puolen?!? Siinä sitä riemuvoittoa kerrakseen!
-
Ritilänpäällisraappa on myyntimiehen saavutus ja rakennuttajan järjen riemuvoitto :D
Joo, mutta kun laitetahan raappoja ritilän kumpaaki puolen?!? Siinä sitä riemuvoittoa kerrakseen!
Pitäisi kehittää vielä sellainen "ritilänväliraappa" joka raappaisi lattiaa poikittain ;)
-
Ritilänpäällisraappa on myyntimiehen saavutus ja rakennuttajan järjen riemuvoitto :D
Joo, mutta kun laitetahan raappoja ritilän kumpaaki puolen?!? Siinä sitä riemuvoittoa kerrakseen!
Pitäisi kehittää vielä sellainen "ritilänväliraappa" joka raappaisi lattiaa poikittain ;)
Toimisko puuhapete ritilän päällä ja alla? Automaattihissi johonkin nurkkaan.
-
Ritilänpäällisraappa on myyntimiehen saavutus ja rakennuttajan järjen riemuvoitto :D
Yksi parhaimmista ostoksista meidän tilalla!
-
Puuhapete---kaiken hoitaa. Joku luulee säästävänsä ku laittaa ritilän alle raapat ja tekee ne kuilut matalina. Uskallan epäillä että muutaman vuoden jälkeen on ääni kellossa muuttunu. Ja kukaan renkihän ei muuten niitä vaijereita/ketjuja vaihda, se on yllättäen aina isännän etuoikeus
8)
-
Toimisko puuhapete ritilän päällä ja alla? Automaattihissi johonkin nurkkaan.
Miten se siellä alla toimis??
-
Mulla on ollut 8v. käytössä köysivetoinen raappa ritilän alla. Myyjä (delaval) lupasi sen kestävän vähintään viisi vuotta. Ensimmäisen kerran köysi katkesi ja vaihdettiin uuteen 5 ja puoli vuotta käyttöönotosta. Tällä menolla seuraava köydenvaihto on siis edessä kolmen vuoden päästä. Vaihto ei oo mielestäni paha rasti. Ei tarvita huoltomiestä. Köysihän katkeaa aina vetävältä puolelta, joten vetää köyden päät takaisin yhteen ritilän välistä, harjateräksestä tehdyllä koukulla, ja solmii ne yhteen. Näin voi raappaa taas käyttää väliaikaisesti kunnes hakee uuden köyden ja vedättää sen koneella ritilän alle. Pituuden säätö lopulliseksi vaatii vähän aikaa ja muutaman koeajon. Huoltoa vaatii tietysti raappa, kuten kaikki koneet ja esim. perheen auto. :D
-
Mulla on ollut 8v. käytössä köysivetoinen raappa ritilän alla. Myyjä (delaval) lupasi sen kestävän vähintään viisi vuotta. Ensimmäisen kerran köysi katkesi ja vaihdettiin uuteen 5 ja puoli vuotta käyttöönotosta. Tällä menolla seuraava köydenvaihto on siis edessä kolmen vuoden päästä. Vaihto ei oo mielestäni paha rasti. Ei tarvita huoltomiestä. Köysihän katkeaa aina vetävältä puolelta, joten vetää köyden päät takaisin yhteen ritilän välistä, harjateräksestä tehdyllä koukulla, ja solmii ne yhteen. Näin voi raappaa taas käyttää väliaikaisesti kunnes hakee uuden köyden ja vedättää sen koneella ritilän alle. Pituuden säätö lopulliseksi vaatii vähän aikaa ja muutaman koeajon. Huoltoa vaatii tietysti raappa, kuten kaikki koneet ja esim. perheen auto. :D
Noin se homma toimii :)
-
Mulla on ollut 8v. käytössä köysivetoinen raappa ritilän alla. Myyjä (delaval) lupasi sen kestävän vähintään viisi vuotta. Ensimmäisen kerran köysi katkesi ja vaihdettiin uuteen 5 ja puoli vuotta käyttöönotosta. Tällä menolla seuraava köydenvaihto on siis edessä kolmen vuoden päästä. Vaihto ei oo mielestäni paha rasti. Ei tarvita huoltomiestä. Köysihän katkeaa aina vetävältä puolelta, joten vetää köyden päät takaisin yhteen ritilän välistä, harjateräksestä tehdyllä koukulla, ja solmii ne yhteen. Näin voi raappaa taas käyttää väliaikaisesti kunnes hakee uuden köyden ja vedättää sen koneella ritilän alle. Pituuden säätö lopulliseksi vaatii vähän aikaa ja muutaman koeajon. Huoltoa vaatii tietysti raappa, kuten kaikki koneet ja esim. perheen auto. :D
Noin se homma toimii :)
Suurin ongelma on varmasti siinä, että myydään liian monimutkaisia köysiviritelmiä, liian pitkillä vedoilla. Meillä on kaksi konetta, toisessa yksi kuilu.n. 40 m, ja toisessa on kaksi kuilua samalla koneella, n. 90 metriä. Ensimmäisestä en ole 11 vuoteen joutunut vielä köyttä vaihtamaan, eli varsin huoleton ollut, ja tuosta toisesta on köysiä mennyt vuodesta kahdeksaan vuoteen per köysi. Ongelma tässä jälkimmäisessä hässäkässä on se, että siinä on liian paljon kuormaa ja taittopyöriä, joten siihen laitetaankin koneet siten, että yksi kone vetää vain yhtä 50m kuilua, ei siis mennentullen kahta rinnakkain. Väliköysi kun venyy, niin jää pasoo kuilun päähän ja sitten rasittuu taas enemmän. Kesko olisi muuten myynyt koko navetan systeemit yhdellä koneikkoparilla, olisi siinä ollut paskaa käteen riittämiin...huh huh. Ja se köyden vaihto: 2 tuntia siinä menee, pitkällä harjateräksellä jossa litran muovipullo päässä kellukkeena, lykkään n. 12 m yhdellä työnnöllä, siitä kohtaa ritilä pystyyn kangella, ja seuraavat 12m jne. En siis sukella siellä alla niinkuin vissiin tekisitte! On vaan paskahommia ja paskahommia, hydrauliprässistä en tiedä mitään, siitä teillä lienee monella paljonkin kokemuksia ;)
-
Mulla on ollut 8v. käytössä köysivetoinen raappa ritilän alla. Myyjä (delaval) lupasi sen kestävän vähintään viisi vuotta. Ensimmäisen kerran köysi katkesi ja vaihdettiin uuteen 5 ja puoli vuotta käyttöönotosta. Tällä menolla seuraava köydenvaihto on siis edessä kolmen vuoden päästä. Vaihto ei oo mielestäni paha rasti. Ei tarvita huoltomiestä. Köysihän katkeaa aina vetävältä puolelta, joten vetää köyden päät takaisin yhteen ritilän välistä, harjateräksestä tehdyllä koukulla, ja solmii ne yhteen. Näin voi raappaa taas käyttää väliaikaisesti kunnes hakee uuden köyden ja vedättää sen koneella ritilän alle. Pituuden säätö lopulliseksi vaatii vähän aikaa ja muutaman koeajon. Huoltoa vaatii tietysti raappa, kuten kaikki koneet ja esim. perheen auto. :D
Noin se homma toimii :)
Suurin ongelma on varmasti siinä, että myydään liian monimutkaisia köysiviritelmiä, liian pitkillä vedoilla. Meillä on kaksi konetta, toisessa yksi kuilu.n. 40 m, ja toisessa on kaksi kuilua samalla koneella, n. 90 metriä. Ensimmäisestä en ole 11 vuoteen joutunut vielä köyttä vaihtamaan, eli varsin huoleton ollut, ja tuosta toisesta on köysiä mennyt vuodesta kahdeksaan vuoteen per köysi. Ongelma tässä jälkimmäisessä hässäkässä on se, että siinä on liian paljon kuormaa ja taittopyöriä, joten siihen laitetaankin koneet siten, että yksi kone vetää vain yhtä 50m kuilua, ei siis mennentullen kahta rinnakkain. Väliköysi kun venyy, niin jää pasoo kuilun päähän ja sitten rasittuu taas enemmän. Kesko olisi muuten myynyt koko navetan systeemit yhdellä koneikkoparilla, olisi siinä ollut paskaa käteen riittämiin...huh huh. Ja se köyden vaihto: 2 tuntia siinä menee, pitkällä harjateräksellä jossa litran muovipullo päässä kellukkeena, lykkään n. 12 m yhdellä työnnöllä, siitä kohtaa ritilä pystyyn kangella, ja seuraavat 12m jne. En siis sukella siellä alla niinkuin vissiin tekisitte! On vaan paskahommia ja paskahommia, hydrauliprässistä (http://hydrauliprässistä) en tiedä mitään, siitä teillä lienee monella paljonkin kokemuksia ;)
auts auts!! :D :D
-
Hydruliikkaa ja paskaa ei ikinä piä sekottaa keskenään
-
Oliko ojala sinusta tuo visiirisysteemi totteutettu hyvin?
Oma mielipiteeni on että ei ollut. Tarkennetaan että sen ruokinta kuilun pohja tais olla se suurin mikreeni
Hyvät kopit oli roboteille tehty. Muuten minusta oli todella sekavasti toteutettu systeemi sen robotin takaosasto. Jos tuon kanaadan mallia niin sitten olen erikäsityksessä yksinkertaisuudesta
-
Minusta aikas hyvä kokonaisuus, mutta muutama kohta mietitytti. Ensin juoma-altaat oli aivan tasamaalla, ensimmäinen paska varmasti on siellä altaassa. Sitten oliko sinne poikimakarsinaan mitään portaita ritilältä?
-
ei mitään uutta sillä rintamalla.. vai meniköhän mulla jotaki ohi makkaransyönnin ja kahvin hörppimisen takia.. ::) ::) ;D
btw,mitä ihanaa niissä ritilöiden alla olevissa raapoissa on?? :o :o
Ritilän tasolla ammoniakkipitoisuus on ihanan alhaalla kun lanta poistetaan 1-2xpv verrattuna
siihen että 1-2kk paskavarastoa kierrätetään ritilän alla määrävälein ja varastoidaan sielä...
Ammoniakki hautoo sorkat herkiksi vaurioille jne.
pittääkö ostaa sukelluspuku jos vaijeri katkeaa?? :o :o
***Mä ainakin laittaisin sellaisen suunnittelijan, joka tuollaisia suunnittelee, ihan kostoksi vaihtamaan vaijerin. Saattais suunnitelmat hiukan järkevöityä jatkossa.
Kyseisen suunnittelijan velipojalla on ritilän alla raappa ja kyllä ne sitä kummatkin vierekkäin esitteli hyvänä ratkaisuna... ;)
-
Minusta aikas hyvä kokonaisuus, mutta muutama kohta mietitytti. Ensin juoma-altaat oli aivan tasamaalla, ensimmäinen paska varmasti on siellä altaassa. Sitten oliko sinne poikimakarsinaan mitään portaita ritilältä?
Millä korkeudella juomakupit tulis olla ? Luonnossa eläin juo melko alhaalla sorkat vähän painuu tasamaasta.
-
Juoma-altaat, ei kupit. Ja niin matalalla, ettei kaula paina yhtään reunaan. Ei siis kuten niin monessa sinisessä konseptissa, ihmisen navan korkeudella. Koittakaapa juoda ja painaa samalla jollain terävällä reunalla kaulaan. Mukavaa vai?
Meillä on reuna jossain 50 sentin korkeudessa.
-
Juu meillä oli kanssa nelssonin kupit. Viime keväänä sitten jouduttiin kauppoihin kun nämä oli hajonnu täysin. Tuli sitten greneltä kaksi lämmitettävää allasta ja olen ihka onnellinen että päästiin eroon kupeista. Nämä seisoo tasasella eikä ainakaan viellä ole kukaan onnistunut sotkemaan vettä. Hieman tulee täysrehua altaan pohjalle kun allas on ihan kioskien läheisyydessä. Tämä kaikki taas siis kylmässä hallissa.
Kesällä sitten palvelee kaivonrengas laitumella missä pelman autotankeri hoitaa täytön.
-
Juoma-altaat, ei kupit. Ja niin matalalla, ettei kaula paina yhtään reunaan. Ei siis kuten niin monessa sinisessä konseptissa, ihmisen navan korkeudella. Koittakaapa juoda ja painaa samalla jollain terävällä reunalla kaulaan. Mukavaa vai?
Meillä on reuna jossain 50 sentin korkeudessa.
Aikapaljon riippuu myös pinnankorkeudesta, jos vesi syvällä(reunoihin nähden) lehmän pitää päästä melkein seisomaan altaaseen että voi juoda.