Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 01.01.12 - klo:15:01

Otsikko: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: vms1 - 01.01.12 - klo:15:01
Tossa aina välillä ihmettelee kun puhutaan noista raktoreista niin mun mittapuun mukaan tollanen 250 heppanen raktori on aivan hel**tinmoinen. No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita. Käytännössä ne ei varmaankaan ole kovin paljoa kalliimmat kuin nykykoneet mutta voimaa riittäis. Perjaatteessa vois moottorinohjauksella vähän ohjata että jos joku haluaa käyttää kaiken voiman jonkun toisenpuolen pyörän vetämiseen niin silloin ehkä ei annettais ihan kaikkea mutta jos vaikka hetkittäin otettais edestä ja takaa ulosotolla ja viellä pyöriin sekä hydrauliikkaan niin vois olla vähän enemmän tarjottavaa. Samoiten tieajossahan kovassa vauhdissa voima on tarpeeseen.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: - 01.01.12 - klo:15:14
Mihin traktorikäytössä tarvitaan 600hp? Vaikea hyödyntää oikein missään. Tienpäällä riittää useimmille se 250hp oikein hyvin ja jos enemmän tarttee niin saahan nytkin noin 400hp traktoreita. Peltopuolellakaan vaikea juuri 400hp yli hyödyntää. Se riittää kuitenkin 6-7m kultivaattorille, 16-18m äkeelle, 10-12 siipisille auroille, 16-18m niittomurskalle jne.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: +250 - 01.01.12 - klo:15:23
Mihin traktorikäytössä tarvitaan 600hp? Vaikea hyödyntää oikein missään. Tienpäällä riittää useimmille se 250hp oikein hyvin ja jos enemmän tarttee niin saahan nytkin noin 400hp traktoreita. Peltopuolellakaan vaikea juuri 400hp yli hyödyntää. Se riittää kuitenkin 6-7m kultivaattorille, 16-18m äkeelle, 10-12 siipisille auroille, 16-18m niittomurskalle jne.
Mutta olis komiaa ;D
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: vms1 - 01.01.12 - klo:15:25
Niin en miä tiedä mihin tarvitsee ja ittellähän on tuollainen polkuraktoriluokkaa. Sitä vaan että niitä on jolla kalusto on sellainen että varsinkin tien päällä sitä voimaa sais olla. Uskon että esim volvon tai mersun tai jonkun muun moottori olisi yhtä edullinen ja polttoainetaloudellinen kuin nykyiset 200 heppaset raktorin moottori.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Cornfarmer - 01.01.12 - klo:15:53
Tossa aina välillä ihmettelee kun puhutaan noista raktoreista niin mun mittapuun mukaan tollanen 250 heppanen raktori on aivan hel**tinmoinen. No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita. Käytännössä ne ei varmaankaan ole kovin paljoa kalliimmat kuin nykykoneet mutta voimaa riittäis. Perjaatteessa vois moottorinohjauksella vähän ohjata että jos joku haluaa käyttää kaiken voiman jonkun toisenpuolen pyörän vetämiseen niin silloin ehkä ei annettais ihan kaikkea mutta jos vaikka hetkittäin otettais edestä ja takaa ulosotolla ja viellä pyöriin sekä hydrauliikkaan niin vois olla vähän enemmän tarjottavaa. Samoiten tieajossahan kovassa vauhdissa voima on tarpeeseen.


Onhan niitä ainakin pian tulossa, tai luulen ainakin niin, toki ei ihan normi traktorin näkösenä...

http://www.youtube.com/watch?v=RgrJ2DUrk8M  600hv deutzi


http://www.youtube.com/watch?v=xHWunCGfmPk  Eikös tässä ventissä ole joku 500-550 hv jos oikein muistan.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: - 01.01.12 - klo:16:21

Sitä vaan että niitä on jolla kalusto on sellainen että varsinkin tien päällä sitä voimaa sais olla.

Joo muttakun se tehontarve kasvaa nopeuden neliössä. Eli kun nostetaan vauhti esim. 40kmh->80kmh tarvitaan nelinkertainen määrä tehoa. Eli jos 100hp traktori saa vauhdin juuri ja juuri nostettua neljäänkymppiin tarttee 80kmh kulkeva kuorma-auto samalla massalla jo 400hp. Ei tietysti ole ihan näin suoraviivaista vertailtaessa kuormuri vs traktori, mutta periaate on tämä.
Ja jos tuo sama 100hp traktori haluais kulkea 50km/h tarttee se jo 150hp...
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: JD6630 - 01.01.12 - klo:17:12
Ei oo kovin pitkä aika siitä, kun puhuit, että traktorit kuuluu pellolle ja rekat tielle. Rehutkin piti saada rekalla pellon laidalta siilolle.
Se on katos, kun traktoreita ei suunnitella tielle, niillä on tarkoitus ajaa siellä pellolla. Ja koneita ei voi loputtomiin suurentaa, tai ne jouduttais rakentamaan pellonlaitaan. Kyllä noiden 400hv traktoreiden pitäis riittää kaikkeen mitä laillisesti saa suomessa tiellä vetää.

Tokihan se ois komiaa.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Rockmaple - 01.01.12 - klo:17:29

Sitä vaan että niitä on jolla kalusto on sellainen että varsinkin tien päällä sitä voimaa sais olla.

Joo muttakun se tehontarve kasvaa nopeuden neliössä. Eli kun nostetaan vauhti esim. 40kmh->80kmh tarvitaan nelinkertainen määrä tehoa. Eli jos 100hp traktori saa vauhdin juuri ja juuri nostettua neljäänkymppiin tarttee 80kmh kulkeva kuorma-auto samalla massalla jo 400hp. Ei tietysti ole ihan näin suoraviivaista vertailtaessa kuormuri vs traktori, mutta periaate on tämä.
Ja jos tuo sama 100hp traktori haluais kulkea 50km/h tarttee se jo 150hp...

Ei nyt ihan. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, muiden vastuksien voittamiseen tarvittava tehontarve ei. Toki kuorma-autossa ja traktorissa ilmanvastuksella on melko suuri vaikutus huonosta ilamvastuskertoimesta johtuen. Mut esim. kiihdytyksen ja mäkien nousun tehontarve on suoraan verrannollinen nopeuteen.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Juntimpi - 01.01.12 - klo:17:59
Näyttäs siltä et maataloudessa on vielä löysää rahaa vaikka miten paljon. Oishan se toki komiaa ku ois parikaan kipaletta 500 heppasta venttiä pihan laidalla
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Halliorja - 01.01.12 - klo:19:00
Suuri pyörintänopeus siirtää suuren voiman ilman valtavaa momenttia, kun lasketaan 600hv peltokoneiden napa-akselien pyörintänopeuksiin niin tulee aika miehekäs momentti..
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 01.01.12 - klo:19:10
Lisätään vaan nokialaisen pyörän ja vauhtipyörän välille näitä hilavitkuttimia niin tehontarve kasvaa kun öljy vatkautuu. Hyötysuhteista ovat yleensä hyvin hiljaa. Kaikenlaiset tingentangelit vaativat veronsa konetehosta  :-\
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: IsoK - 01.01.12 - klo:19:20
Kyllä niitä kuorma-auton moottoreita on laitettu jo aikoinaan Fordson Majoreihin. Ja kyllähän ne kulki ja veti jos vaan pitoa sai pyöriin....
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: mies - 01.01.12 - klo:19:43
On kai noita ollut maailmalla vaikka kuinka pitkään. Jonkin tämäntapaisen näin rapakon takana 90-luvun poulessavälissä:

http://www.williamsbigbud.com/

Traktoreiden moottorit on vissiin off road mallisia ja kuorkeissa tiemallit. Taitaa traktorin ja rekan rengastuksessakin olla jonkin verran eroja.

Ja miten se (varsinkin nuorison) järki kasvaa nopeuden noustessa? Neliöissä vai kuutioissa. Itänaapurissa on muuten traktorikortit porrastettu tehon mukaan. Oli yksi harjoittelija joka sai ajaa alle 97 kW tehoista traktoria.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Cynic - 01.01.12 - klo:20:07
Lainaus
No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita.

Työnopeusalueet ovat ihan eri ja vaihteistot määräävät mitä moottoria käytetään mihinkin. Ei se teho yksinään, vain pyörillä vaikuttava momentti. (joka taas ei ole sama kuin moottorin vääntömomentti).

Kyllä Murraynkin moottori saa sekä traktorin että kuorma-auton liikkeelle, kunhan kytketään siihen ääretön määrä vaihteita. Loppunopeuson sitten se mihin teho loppuu.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: vms1 - 01.01.12 - klo:20:12
Ei oo kovin pitkä aika siitä, kun puhuit, että traktorit kuuluu pellolle ja rekat tielle. Rehutkin piti saada rekalla pellon laidalta siilolle.
Se on katos, kun traktoreita ei suunnitella tielle, niillä on tarkoitus ajaa siellä pellolla. Ja koneita ei voi loputtomiin suurentaa, tai ne jouduttais rakentamaan pellonlaitaan. Kyllä noiden 400hv traktoreiden pitäis riittää kaikkeen mitä laillisesti saa suomessa tiellä vetää.

Tokihan se ois komiaa.

Oliko tää mulle. Mä en kyllä muista asiaa enkä äkkiseltään muista että moista olisin sanonut. Kyllä olen aina ollut sitämieltä, että viljelijä ei välttämättä kuorkkia kaipaa vaan nopeasti kulkevia raktoreita. Toki tielle ne ei ole tarkoitettu kuin töihin tai siirtoon eli ei lasten leluiksi. Sitä siis eniten mietin että kun löytyy markkinoilta hyvinkin tehokkaita koneita niin miksi raktoreihin ei ole pesiytynyt. Hintahan muodostuu raktorissa kuitenkin enemmän niistä muista hilavitkuttimista.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: icefarmer - 01.01.12 - klo:20:33
Lainaus
No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita.

Työnopeusalueet ovat ihan eri ja vaihteistot määräävät mitä moottoria käytetään mihinkin. Ei se teho yksinään, vain pyörillä vaikuttava momentti. (joka taas ei ole sama kuin moottorin vääntömomentti).

Kyllä Murraynkin moottori saa sekä traktorin että kuorma-auton liikkeelle, kunhan kytketään siihen ääretön määrä vaihteita. Loppunopeuson sitten se mihin teho loppuu.
jos miettii kuorma-auton voimalinjaa niin siinähän pyritään erittäin yksinkertaisiin mekaanisiin ratkaisuihin yleisimmän nopeusalueen vaihteen ollessa suora ja perävälityksellä timmataan nopeus kohdalleen, napaperiä ei käytetä juurikaan muuta kuin puu ja sora-autoissa. vaihteet mitoitetaan moottorin tehon mukaan niin että pelkästään moottorin parhaan hyötysuhteen omaavan kierrosalueen väännöillä tullaan toimeen, dieseli kun on kallista...

sitten jos miettii traktorikäyttöön tuommosta 600 heppasta 3000  nyyttonia vääntävää myllyä niin alkaa vaatia jo pikavaihteiden ja suunnanvaihtajan pakoilta jonkinmoista järeyttä että tuo vääntö saadaan läpi sillä itkuhan siltä pääsee ylpeältä venttimieheltä jos hytin sivulta löytys se makaanisen vaihteiston keppiviritelmä, traktorista minkä piti olla kylän paras ja hienoin....

kuvittelisin että tuolla preerialla ja arolla mennään samaa nopeutta sen äkeen kanssa päästä päähän, päisteessäkin varmaan saa ympyrän pyöräytettyä ilman ahtaasta rummusta taiteilua... vaihteita tarvii vähemmän....
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: zetor8045 - 01.01.12 - klo:21:07
Lainaus
No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita.

Työnopeusalueet ovat ihan eri ja vaihteistot määräävät mitä moottoria käytetään mihinkin. Ei se teho yksinään, vain pyörillä vaikuttava momentti. (joka taas ei ole sama kuin moottorin vääntömomentti).

Kyllä Murraynkin moottori saa sekä traktorin että kuorma-auton liikkeelle, kunhan kytketään siihen ääretön määrä vaihteita. Loppunopeuson sitten se mihin teho loppuu.
jos miettii kuorma-auton voimalinjaa niin siinähän pyritään erittäin yksinkertaisiin mekaanisiin ratkaisuihin yleisimmän nopeusalueen vaihteen ollessa suora ja perävälityksellä timmataan nopeus kohdalleen, napaperiä ei käytetä juurikaan muuta kuin puu ja sora-autoissa. vaihteet mitoitetaan moottorin tehon mukaan niin että pelkästään moottorin parhaan hyötysuhteen omaavan kierrosalueen väännöillä tullaan toimeen, dieseli kun on kallista...

sitten jos miettii traktorikäyttöön tuommosta 600 heppasta 3000  nyyttonia vääntävää myllyä niin alkaa vaatia jo pikavaihteiden ja suunnanvaihtajan pakoilta jonkinmoista järeyttä että tuo vääntö saadaan läpi sillä itkuhan siltä pääsee ylpeältä venttimieheltä jos hytin sivulta löytys se makaanisen vaihteiston keppiviritelmä, traktorista minkä piti olla kylän paras ja hienoin....

kuvittelisin että tuolla preerialla ja arolla mennään samaa nopeutta sen äkeen kanssa päästä päähän, päisteessäkin varmaan saa ympyrän pyöräytettyä ilman ahtaasta rummusta taiteilua... vaihteita tarvii vähemmän....
http://www.youtube.com/watch?v=-93tLwjyeRc  Ja ei tartte liiemmin pykältää  ;D
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: ravenlord - 01.01.12 - klo:21:12
Tossa aina välillä ihmettelee kun puhutaan noista raktoreista niin mun mittapuun mukaan tollanen 250 heppanen raktori on aivan hel**tinmoinen. No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita. Käytännössä ne ei varmaankaan ole kovin paljoa kalliimmat kuin nykykoneet mutta voimaa riittäis. Perjaatteessa vois moottorinohjauksella vähän ohjata että jos joku haluaa käyttää kaiken voiman jonkun toisenpuolen pyörän vetämiseen niin silloin ehkä ei annettais ihan kaikkea mutta jos vaikka hetkittäin otettais edestä ja takaa ulosotolla ja viellä pyöriin sekä hydrauliikkaan niin vois olla vähän enemmän tarjottavaa. Samoiten tieajossahan kovassa vauhdissa voima on tarpeeseen.

150 hevoista riittää vielä 85 tuhtikärryille. 5 vuoden päästä 85 tuhdit tarvitsevat jo yli 200 heppasen veturin.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: JD6630 - 01.01.12 - klo:22:30

Oliko tää mulle. Mä en kyllä muista asiaa enkä äkkiseltään muista että moista olisin sanonut. Kyllä olen aina ollut sitämieltä, että viljelijä ei välttämättä kuorkkia kaipaa vaan nopeasti kulkevia raktoreita. Toki tielle ne ei ole tarkoitettu kuin töihin tai siirtoon eli ei lasten leluiksi. Sitä siis eniten mietin että kun löytyy markkinoilta hyvinkin tehokkaita koneita niin miksi raktoreihin ei ole pesiytynyt. Hintahan muodostuu raktorissa kuitenkin enemmän niistä muista hilavitkuttimista.
Oli sulle. Saatoin toki muistaa väärinkin, mutta usealla täällä tuntuu olevan fantasioita rekkoja kohtaan :-*

Pellolla ja tiellä tarvitaan kuitenkin niin erityyppisiä koneita, että 100km/h kulkevaa traktoria mikä toimisi siellä pellollakin kunnolla, on hyvin vaikea tehdä. Portaaton vaihteisto olis ainakin mahdottomuus.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: realisti - 01.01.12 - klo:23:03
Kyllä se ainakin pistää ihmetyttään kun jotkut isännät ajaa viljakuormia,perässä  ikivanha keltanen,yksiakselinen velsa-kärry ja veturina T170...hyötysuhde kohdallaan?

samaa olen ihmetellyt, Ylivieskassa kun raisiolle tai viljavalle jonottaa ws120 tuhdin kanssa jossa lisäkoroke (12tn ohraa) tulee isännät usein ihmetteleen että ompas suuri kuorma. Itse olen sitä mieltä ettei tuon pienempiä kuormia voi ajaa tuonne 30km päähän, tuokin on liian pieni tällä löpön hinnalla. Näkyi toki syksyllä yhdistelmä toiseenkin suuntaa 365 4wd fergu + junkkari j-13 jossa lisäkoroke, isäntä kehui että kulkee se kun ei liikaa vaadi ;D
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: vms1 - 02.01.12 - klo:00:26

Oliko tää mulle. Mä en kyllä muista asiaa enkä äkkiseltään muista että moista olisin sanonut. Kyllä olen aina ollut sitämieltä, että viljelijä ei välttämättä kuorkkia kaipaa vaan nopeasti kulkevia raktoreita. Toki tielle ne ei ole tarkoitettu kuin töihin tai siirtoon eli ei lasten leluiksi. Sitä siis eniten mietin että kun löytyy markkinoilta hyvinkin tehokkaita koneita niin miksi raktoreihin ei ole pesiytynyt. Hintahan muodostuu raktorissa kuitenkin enemmän niistä muista hilavitkuttimista.
Oli sulle. Saatoin toki muistaa väärinkin, mutta usealla täällä tuntuu olevan fantasioita rekkoja kohtaan :-*

Pellolla ja tiellä tarvitaan kuitenkin niin erityyppisiä koneita, että 100km/h kulkevaa traktoria mikä toimisi siellä pellollakin kunnolla, on hyvin vaikea tehdä. Portaaton vaihteisto olis ainakin mahdottomuus.

niin en mä nyt sitä tiedä että olisiko niin tarpeellinen mutta enemmänkin ihmettelen että moista ei ole. Lainsäädäntöä kun hieman muutettaisi niin tollanen 70 kulkeva vehje missä olisi vaikka se 500 hp:n kuorkin moottori. Perjaatteessa uskon että voitais ohjata voimalinja suoraan portaattoman ohi jotenkin maantie nopeuksissa. Koneen ohjauksella vois sitten vähän kattoa koska koko teho annettaisi käyttöön. No suomen laissa on muutenkin niin paljon mitä voisi olla erilailla mitä säästäisi rahaa.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Oksa - 02.01.12 - klo:07:59
tuohon pakko puuttua;     tossa juuri kesällä tankkikuskin kanssa naurettiin tota uutta menopeliä 640 hepoa ja sitten seuraavalla kerralla oli  420 hepoinen vara-auto joka oli mukavempi ajaa ja jotenkiin pirteämpi; ilman noita pakokaasupesureita kylläkin!                              itellä keslan 9 kärry kulkee 65 heposen fiuden perässä ihan kivasti, piristämättä.   kun taas tossa katellu että ysitonni nokka vaatii näköjään 6400 valterin perässä pysymiseen!                                 kuin ennen pystyttiin tekemään työt alle 90 hepoisella koneella kun nyt taitaa valtunkii pienin olla yli satanen?                       työkoneet niiiiin paljon kehittynä!                                tuoko tuo suurempi teho todella niiin paljon uutta työhön kuin annetaan ymmärtää?
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: PERSU - 02.01.12 - klo:08:26

Mulla Renoo ja Fendt ovat riittävän voimallisia olleet

 8)

Zetorista puhumattakaan

Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: vms1 - 02.01.12 - klo:08:47
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: AgerSilva - 02.01.12 - klo:09:37
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.

Miksi itkeä nopeuden ja voiman perään? Jos tarvitsee, niin ostaa kuorma-auton ja tarvittaessa kärri perään. Eikä se tyhjästä tule 600hp. Voi mennä soppaa enemmän kun 25l/h
http://www.youtube.com/watch?v=y8_7cVZzwxw Siitä yhdistelmä paskan ajoon. Liittymiin rumpu lisää niin kyllä se siitä taittuu.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: vms1 - 02.01.12 - klo:09:54
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.

Miksi itkeä nopeuden ja voiman perään? Jos tarvitsee, niin ostaa kuorma-auton ja tarvittaessa kärri perään. Eikä se tyhjästä tule 600hp. Voi mennä soppaa enemmän kun 25l/h
http://www.youtube.com/watch?v=y8_7cVZzwxw Siitä yhdistelmä paskan ajoon. Liittymiin rumpu lisää niin kyllä se siitä taittuu.

Mutta mitä ihan oikeasti maitotila hyötyy siitä että ostaa jonkun kuorkin jos olisi mahdollista hankkia 70 kulkeva raktori ja siihen perään sopivat kärryt. Kovapalarenkailla sais ajaa ja sitten kun nää rahtihommat olis tehty niin ei muuta kuin hallille ja 600 peltopyörät alle ja maailmalle kyntämään. Pyörät vaan rajais nopeuden vaikka 50.
Mielummin mulla tollanen olisi kuin se kuorma-auto joka ajettais kuukauden ajon jälkeen halliin ruostumaan. Samoiten nää kärryluokitukset vois suosiolla muuttaa niin että ne vastais vaikka euromoduulin mittoja jos jarrut ja muut kääntymiseren ja akselipainoihin liittyvät asiat täyttyis. Sitä en usko että kukaan kilpailis kuorma-autoja vastaan vaan sais tehtyä ne asiat tehokkaasti joita kuorkilla ei pysty.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Greenpwr - 02.01.12 - klo:10:21
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.

Miksi itkeä nopeuden ja voiman perään? Jos tarvitsee, niin ostaa kuorma-auton ja tarvittaessa kärri perään. Eikä se tyhjästä tule 600hp. Voi mennä soppaa enemmän kun 25l/h
http://www.youtube.com/watch?v=y8_7cVZzwxw Siitä yhdistelmä paskan ajoon. Liittymiin rumpu lisää niin kyllä se siitä taittuu.

Mutta mitä ihan oikeasti maitotila hyötyy siitä että ostaa jonkun kuorkin jos olisi mahdollista hankkia 70 kulkeva raktori ja siihen perään sopivat kärryt. Kovapalarenkailla sais ajaa ja sitten kun nää rahtihommat olis tehty niin ei muuta kuin hallille ja 600 peltopyörät alle ja maailmalle kyntämään. Pyörät vaan rajais nopeuden vaikka 50.
Mielummin mulla tollanen olisi kuin se kuorma-auto joka ajettais kuukauden ajon jälkeen halliin ruostumaan. Samoiten nää kärryluokitukset vois suosiolla muuttaa niin että ne vastais vaikka euromoduulin mittoja jos jarrut ja muut kääntymiseren ja akselipainoihin liittyvät asiat täyttyis. Sitä en usko että kukaan kilpailis kuorma-autoja vastaan vaan sais tehtyä ne asiat tehokkaasti joita kuorkilla ei pysty.

 Pullinki valtun lohkosta otetaan/lähtee tehoja jo ihan tarpeeks... Paljonkos sitä tehoa ja vauhtia Holmerissa...http://www.traktorpool.fi/media/1687/1551687/2196416/Sonstige-Holmer-Terra-Variant-600-2196416.jpg?height=600&width=800&quality=80
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: AgerSilva - 02.01.12 - klo:10:26
Eikös kylillä ole traktoreita jotka kulkee kovempaa, kun laki sallii. Eikös ne saksassa aja jo 60km/h? Ja saahan sitä viidenkympin konetta laitettua, kun rengastusta muuttaa ja portaattoman säätää, ettei ole mitään kierroksenrajoitinta. Kyllä luulis jo vauhtia olevan noilla konsteilla. Eri asia mitä virkavalta sanoo tavottaessa.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: vms1 - 02.01.12 - klo:10:37
Mulla ainakin päätavoite toiminnassa olisi että kalusto olisi enemmin tai vähemmin laillisia. Siksi kaipaan lainsäätäjiltä vaihtoehtoja. Teoreettisestihan nytkin on mahdollista ostaa viittäkymppiä kulkeva raktori ja nostaa sihen isompi moottori ja vaihtaa perän välityksiä niin että kulkee sen 80. Siihen perään voi viellä asentaa vaikka 3 viidentoista tonnin kärryä riviin. Teoriassa homma toimii teknisesti mutta käytännössä taitaa päästä laskemaan tiiliä kun joutuu ratsiaan.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Greenpwr - 02.01.12 - klo:10:42
Eikös kylillä ole traktoreita jotka kulkee kovempaa, kun laki sallii. Eikös ne saksassa aja jo 60km/h? Ja saahan sitä viidenkympin konetta laitettua, kun rengastusta muuttaa ja portaattoman säätää, ettei ole mitään kierroksenrajoitinta. Kyllä luulis jo vauhtia olevan noilla konsteilla. Eri asia mitä virkavalta sanoo tavottaessa.

 Vanhat jutut...keskinopeus ratkaisee, risteyksiä, mäkiä, mutkia...kerran kesään kun laittelee jarrut trakkoriin ja lietevaunuun, niin ainakaan sillä aikaa ei liete liiku....paineet pitäis säädellä...etä-kustannuksiin hukkuu isouden edut...
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Cynic - 02.01.12 - klo:13:36
Lainaus
Teoreettisestihan nytkin on mahdollista ostaa viittäkymppiä kulkeva raktori ja nostaa sihen isompi moottori ja vaihtaa perän välityksiä niin että kulkee sen 80.

Mitä ihmeen järkeä siinä olisi. Kuorma-autoja ja peräkärryjä saa jo moottorin hinnalla. Nettikone ja konepörssi täynnä autoja, 10-20 k€:lla saa auton jolla ajaa monta katsatusta eteenpäin, väärän mittaisia kärryjä myydään renkaiden hinnalla ja vieläkin halvemmalla koritehtailla.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: koivumaki - 02.01.12 - klo:17:01
Kyllähän sen kuorkin moottorin voi nostaa vaihteiston etupuolelle,mutta valmistajan pitää kuitenkin mitoittaa komponentit tehon ja väännön mukaan.Ei oo ihan helppoa rajoitella tehoja jos kerroin alkaa olla 3 luokkaa.
Sitten kumminkin joku ohittaa kaikki rajoitteet ja ihmettelee kun mikään ei kestä.

Eikä se tehontarve tosiaankaan mene nopeuden neliössä muuta kuin ilmanvastuksen osalta.Kuten joku tuolla korjaili.Näissä jutuissa meinaa joskus tulla ihan uutta fysiikkaa ja lujuusoppia.... :)
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: PERSU - 02.01.12 - klo:17:11
Entä jos ajelis sillai pintakaaasulla ja varovasti ?
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.12 - klo:17:36

Mulla Renoo ja Fendt ovat riittävän voimallisia olleet

 8)

Zetorista puhumattakaan

 Mikäs Fendtti sul on? Tollanen samanlainen kun Perfektillä? http://perfekt.kuvat.fi/kuvat/Zetor+Kuvia/Simba+Renault+070510+023.JPG

 Lähteekö pakkasesta?
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: PERSU - 02.01.12 - klo:17:54

Fendt 926

Renoo 816

Zetor 8045
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.12 - klo:17:56

Fendt 926

Renoo 816

Zetor 8045

 Eihän noi sen numeroisia ole tossa kuvassa...
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Perfekt - 02.01.12 - klo:17:58
Vinnamo pöhnässä sotkee eri nimmarit taas,,,,,, :'(
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.12 - klo:18:01
Vinnamo pöhnässä sotkee eri nimmarit taas,,,,,, :'(

 Sullekin tekis hyvää tälläinen täysin päihteetön elämä, jota vietän.
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: PERSU - 02.01.12 - klo:18:08

Odotan innolla kuunnella Yamahan sointia ,,,,,,,

http://www.youtube.com/user/TeroHokka/videos?sort=p&view=u

 8)
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: rene - 02.01.12 - klo:18:12
Sitä olen joskus miettinyt että miksi ei kehitetä vaikka jotain 12 litraista alumiinista V6:sta turbolla, välijäähdytyksellä ja yhteispaineruiskutuksella.   Tuota voisi sitten intialaiset painaa urakalla isoja määriä, tehoja voisi ottaa sen verran kun haluaa, ulkomitat ja paino olisi niin pieni että tuon voisi nostaa vaikka sprintterin nokalle.   ???
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.12 - klo:18:15

Odotan innolla kuunnella Yamahan sointia ,,,,,,,

http://www.youtube.com/user/TeroHokka/videos?sort=p&view=u

 8)

 Mähän kutsuin sut käymään, mut ei taida olla susta tulijaksi? Voinhan mä tietysti ottaa vaikka Rolandin mukaan ja tulla poikkeemaan , niin katellaan miten taittuu... Ihan kumminpäin vaan, saat päättää.  :)
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Perfekt - 02.01.12 - klo:18:17

Kyl mää poikkean ole huoleti,,,,

nyt juuri ei ole siihen suuntaan suunnitelmaa

nähdään kuitenkin piakkoin ja sit soitetaan koko päivä ?

 8)
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.12 - klo:18:22

Kyl mää poikkean ole huoleti,,,,

nyt juuri ei ole siihen suuntaan suunnitelmaa

nähdään kuitenkin piakkoin ja sit soitetaan koko päivä ?

 8)

 Ok! Mut treenaa vähän metronomin kanssa et pysyt rytmissä ja opettele biisit ulkoa. Sit jos ei taitu niin juodaan kahvia ja jutellaan ulkomusiikillisista asioista. Mut soita kuitenkin ennenkuin tulet että tiedän olla himpessä. Ok?   :D
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Perfekt - 02.01.12 - klo:18:25

En ole treenannut enää vuosi kymmeniin enkä aiokaan

nuot viteot soitin pakkaspäivinä suoraan kirjoista vuosi sitten ja siellä kyllä menee väärinkin

sanootaan vaikka sovitukseksi niin ei mene teostomaksuja siemenyhdistykselle kun eivät tunnista biisejä ?

 :o
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: hvinnamo - 02.01.12 - klo:18:34

En ole treenannut enää vuosi kymmeniin enkä aiokaan

nuot viteot soitin pakkaspäivinä suoraan kirjoista vuosi sitten ja siellä kyllä menee väärinkin

sanootaan vaikka sovitukseksi niin ei mene teostomaksuja siemenyhdistykselle kun eivät tunnista biisejä ?

 :o

 Heh! Ja täytyy munkin pyytää anteeksi siinä tapauksessa ehkä turhan kovaa kritiikkiä. Mä ajattelinkin että noi videot  täytyy olla hiukan "kieli poskella" tehtyjä... Mutta olkoon musiikki yhteinen ilomme ja (surumme) , vaikka aika offtopiccia tuppaa tulemaankin, kuten nämä kirjoituksetkin.  ;D
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: PERSU - 02.01.12 - klo:18:36

Niin olenkin ihmetellyt miksi noin olet kiinostunut toimimaan kuten web maisteri tuon Perfektin suhteen ?

Taidat olla kova heppu väittelemään asioista noin yleensä

siis pidät vääntämisestä ?

 ::)
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Perfekt - 02.01.12 - klo:18:43
No juu täähän menee jo ohi topicin

mutta mun soitto tausta on tuolta 80 luvulta jolloin kierrettiin puoliammattimaisesti kunnes solisti otti ja kuoli

sen jälkeen olikin sitten pientä taukoa kunnes nykytekniikka innosti uudelleen rimputtelemaan

th
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: PERSU - 02.01.12 - klo:18:50


 Heh! Ja täytyy munkin pyytää anteeksi siinä tapauksessa ehkä turhan kovaa kritiikkiä. Mä ajattelinkin että noi videot  täytyy olla hiukan "kieli poskella" tehtyjä... Mutta olkoon musiikki yhteinen ilomme ja (surumme) , vaikka aika offtopiccia tuppaa tulemaankin, kuten nämä kirjoituksetkin.  ;D
[/quote]

no joo eihän tuo kait haittaa ?

Sisältöähän tuokin on ja sisällön tuottajia tarvitaan


 ::)
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: ijasja2 - 02.01.12 - klo:19:26
Entä jos ajelis sillai pintakaaasulla ja varovasti ?

Vähän sellainen fiilis tulee, kun tätä topiccia lukee ;D

Hirveesti voimaa, linnunluista voimansiirto ja sitä sekoittaen tielle että pellolle ???

Noita yhdistelmiä "jokakylällä", aina löytyy niitä kenellä voimaa koneissa niin paljon, että vain kuskin järki pitää koneet kasassa. Tai hajallaan ::)

Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: Cynic - 02.01.12 - klo:20:06
Lainaus
Sitä olen joskus miettinyt että miksi ei kehitetä vaikka jotain 12 litraista alumiinista V6:sta turbolla, välijäähdytyksellä ja yhteispaineruiskutuksella.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Actros (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Actros)

Lainaus
Mercedes-Benz Actros on Mercedes-Benzin valmistama kuorma-automalli. Actros on Mercedes-Benzin kuorma-automalliston suurin. Moottoriksi on mahdollista valita 11.95 litrainen V6 jonka tehovaihtoehdot ovat: 235 kW, 265 kW, 300 kW, 320 kW, 335 kW tai 350 kW
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: mies - 02.01.12 - klo:22:35
Mulla ainakin päätavoite toiminnassa olisi että kalusto olisi enemmin tai vähemmin laillisia. Siksi kaipaan lainsäätäjiltä vaihtoehtoja. Teoreettisestihan nytkin on mahdollista ostaa viittäkymppiä kulkeva raktori ja nostaa sihen isompi moottori ja vaihtaa perän välityksiä niin että kulkee sen 80. Siihen perään voi viellä asentaa vaikka 3 viidentoista tonnin kärryä riviin. Teoriassa homma toimii teknisesti mutta käytännössä taitaa päästä laskemaan tiiliä kun joutuu ratsiaan.

Olisi vähemmän jännää jos ne kärryt laittaisi jonoon (ainakin tiellä kahdeksaakymppiä ajaessa).
Otsikko: Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kirjoitti: rene - 02.01.12 - klo:23:18
Lainaus
Sitä olen joskus miettinyt että miksi ei kehitetä vaikka jotain 12 litraista alumiinista V6:sta turbolla, välijäähdytyksellä ja yhteispaineruiskutuksella.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Actros (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Actros)

Lainaus
Mercedes-Benz Actros on Mercedes-Benzin valmistama kuorma-automalli. Actros on Mercedes-Benzin kuorma-automalliston suurin. Moottoriksi on mahdollista valita 11.95 litrainen V6 jonka tehovaihtoehdot ovat: 235 kW, 265 kW, 300 kW, 320 kW, 335 kW tai 350 kW
No joo!     Vaan ei taida olla kilohinta tuolla myllyllä edullinen...      Munakas olisi kyllä niin traktorissa kun  autossakin   ja  isona  sarjana voisi olla hintakin kohdallaan.