Agronet
		Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: Husokki - 23.12.11 - klo:22:14
		
			
			- 
				Onko vetopyörä nyt sitten kulunut, kun ketjun kireys vaihtelee koko ajan? Välillä on niin piukassa, että täytyy löysätä ja sitten taas vähän päästä on löysässä.  :o
			 
			
			- 
				Hiekkaa rattaissa? 
			
 
			
			- 
				Puhdistettu on. Ongelma on pahentunut pikku hiljaa.
			
 
			
			- 
				Laipan kärkipyörä menossa....kokeile uudella laipalla????!!!! Villi arvaus :-\
			
 
			
			- 
				Laippoja on mennyt nipullinen eikä vielä ennen ole tommosta tehnyt.
			
 
			
			- 
				
Laipan kärkipyörä menossa....kokeile uudella laipalla????!!!! Villi arvaus :-\
 Ja arvaus osu ja uppos.   Tänäpä poksahti 026 sthilistä kärkipyörä...    
STIHLin alkuperäinen laippa kesti n. 15 vuotta maatilakäyttöä...    Tosin on muitakin sahoja hermoja 
smirglaamassa, esim. husgvarna...                 Tarvikelaippa kesti. n.4 vuotta  >:(
Köyhän on pakko ostaa parasta...      Seuraavaksi viisastuneena taas alkuperäinen STIHL.  :-*
			 
			
			- 
				
Välillä on niin piukassa, että täytyy löysätä ja sitten taas vähän päästä on löysässä.  :o
Teräketjuöljyn syöttöhäiriöt ovat joskus aiheuttaneet tuollaista oireita. Tai vetopyörään tunkeva lika ja moska... mutta sehän oli jo puhdistettu. 
			 
			
			- 
				Öljyongelmat on varteenotettava syy.
			
 
			
			- 
				
Laippoja on mennyt nipullinen eikä vielä ennen ole tommosta tehnyt.
[/quote
Niin oletin että öljyn tulo testattu että toimii....
			 
			
			- 
				ööli onklemalta vaikuttais!   itellä aikoinaan ehko ja siinä pumppu pumppas vaan satunnaisesti ja sit ku uus pumppu niin hyvin pelas!                     kärkipyörä saanu siipeensä jossain vaiheessa, laakerineula puuttuu?
			
 
			
			- 
				Vetopyörän kulumisen näet, kun katsot sinne uran pohjaan: jos siellä näkyy kirkas kulunut täppä on aika vaihtaa rissa. Jos vaihtelet uusia ketjuja kuluneelle vetorissalle pieksääntyvät ketjut piloille. (muuttuvat tönköiksi) Tälläinen tönkkö ketju saattaa myös oirehtia kuvaamallasi tavalla. ;)
			
 
			
			- 
				Mitäs jos... laippa ei vaan ole kunnolla kiinni, tai laippa on kiristetty niin että laippaa ei ole samalla väännetty ylöspäin  ???
			
 
			
			- 
				Ei sillä sahalla oo sitte sahattukaan jos laippa on löyhällä. Tuo ylöspäin nostaminen kiristyksen aikana on timberilegenda  ;), ainakin huskulla
			
 
			
			- 
				Nyt pelittää taas komiasti
Uusi vetoratas on paikalla ja samalla laitoin uuden husqvarnan laipan ja ketjun.
			 
			
			- 
				
Ei sillä sahalla oo sitte sahattukaan jos laippa on löyhällä. Tuo ylöspäin nostaminen kiristyksen aikana on timberilegenda  ;), ainakin huskulla
Tiedätkö miksi se tehdään  ???
			 
			
			- 
				Minoon ymmärtänyt että sillä ehkäistään mahdollinen laipan liikkumisesta johtuva teräketjun liiallinen kiristyminen ?
			
 
			
			- 
				En kyllä tiedä minkä takia niin käsketään tehdä, millä helkkaroidilla se laippa pysyy paikallansa jos ruuvit on niin löysällä että pääsee liikkuun? Ja eikö se sillon pikemminkin löysää ketjua?
			
 
			
			- 
				Eikös nyt kukaan ottanut ketjun lämpölaajenemista huomioon.....
			
 
			
			- 
				
 *** Se pieni liikevara joka laipassa on, on oleellista vetolenkkien ohjautuvuuden kannalta vetorattaalle ja laipalle. Eikä väheksyä voi myös työturvallisuutta jota ko. asia edesauttaa omalta pieneltä osaltaan.
			 
			
			- 
				..Piruako tuossa säästämmään vaihtaa   vaan  laipan , ketjun  ja vetopyöränkin samanaikaisesti.
samalla voi putsata  öljypumpunkin  sekä sitä pyörittävän spiraali rattaan .... Voi Ainakin Tarkistaa sen  kuunnon jotta  KOKO kokonaisuus toimii..  ta i toinen vaihtoehto on vuorotella useammalla ketjulla   kuluttaen kaikkia osia saman aikaisesti...
liikaa kuluneet ketjut ovat hengen vaarallisia..käyttäkää ne vaikka petonivalun raudoitukseen..laihialaiset ovat tietenkin asia erikseen.. >:(
 venynyt virunut ketju ei sovi vetotrissan hammastukseen , koska pittiuutta on tullut lissää...
			 
			
			- 
				KOLOME KOVVAA SAVON SANNAA TOLOPPA  SaLAKKU JA MU.....nalukkoko ?
			
 
			
			- 
				Laipassahan on myös nokkapyörä..niitäkin niittailtiin ja vaihdettiin Aikoinaan Ahmavaaran savotalla..Koillispohojoismaalla...
Kun tuli käyttöön vegetapiiliset teräketju öljyt   huomattavsti myöhemmin( ajankhtaa ahmavaaran pollimettä )  niin niissä oli monenlaista jätettä ja törkyä joka  tukki moottorisahamme öljy pumpun,.
Näinollen opimme kannon nokassa  kokoamaan sekä  purkamaan sahaa tauoillamme...suurien metsätuhojen yhteydessä Svedulan maalla..
Käytimme myös ajoittain jätröljyjä  ketjun voiteluuun..
Ainakin vanhoissa huskeissa oli helppoa kuin heinän teko  purkaa koko saha atomeiksi ja 
siinähän sitä oli sitä terapijaa...
Nykyisinhän metsä hommat ovat varsin pitkälle koneistettuja   mutta ajankhtaiset linjojen raivuut sähköyhtiöille  luovat uusia mahdollisuuksia ..painella lumihangessa..jossa kova työ kasvattaa kuntoa sekä uusia mestaris hiihtäjiä..kuten Osmo Karjalaiset ym   hikilaudan avulla koto suomeemme maalimankartoille sivakoi...