Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: vms1 - 18.12.11 - klo:14:19
-
Olen tossa liikenteessä huomannut käyttäytyväni väärin. Muutama esimerkki. Kun kuorma-auto tulee rampista niin sen sijaan että sille antaa tietä niin ajetaan vaan niin kun mitään ei olisi ja kuorma-auto joutuu tekemään vaarallisia liikkeitä jne. Lopputulos on että vähintään heristetään nyrkkiä tai sitten niin kun yksi sankari että vetää lossit kiinni auton edessä jolloin koko jono pysähtyy ja aiheuttaa vaaratilanteen takana kun ne kymmenet autot tekee lähestulkoon panikinomaisen jarrutuksen. Toinen ei niin mukava tilanne saadaan lukea lehdistä eli auto ajoi jalankulkijan yli suojatiellä. Ei tulisi mieleenikään astua suojatielle jos en näe että auto pysähtyy ja jos sillä on paniikinomainen jarrutus niin katon että saako pysähtyy ennen kun astun eteen. Tohon kuorma-auto hommaan niin katson järkeväksi tavan että joka kerta kun auto laittaa vilkun niin se myös vaihtaa kaistaa oli tilaa taikka ei niin sitä pitää hieman väistää. Kunnon turvaväleillä se ei edes vaadi ylimääräistä liikettä. Paljon vaarallisempaa on yrittää saada 60 tonnin yhdistelmä pysäytetty kiihdytyskaistalla 80 nopeudesta ja sitten kun joskus tulee tyhjä väli päästä liikkeelle nollista. Mutta kai muut kanssa-autoilijat ja kävelijät opettaa vuosien mittaan tavoille eli autolla pidetään kiinni omista oikeuksista ja kävellessä ei seurata liikennettä. Tärkeää on myös heristä nyrkkiä varsinkin isoille autoille jos ne tekee jonkun ihan pakollisen vedon joka ei mennyt ihan sääntöjen mukaan.
-
Et
Joskus tulee kyllä tilanne eteen, missä ei oikein heti osaa päättää jarrutanko vai kiihdytänkö, jos itse olen siellä päätiellä ajava ja rampista pukkaa pitempää kalustoa tielle. Henkilöautolla jonoon pitää päästä helposti, koska jokaisen auton välissähän on automaaattisesti se ns. turvaväli.
Tästä päästäänkin seuraavaan: jonossa valtatietä ajettaessa edellä menijöiden jarruvalon välähdys kertoo ajovirheestä, ellei kukaan edellä ole kääntymässä tai väistämässä estettä. Silloin on ajettu liian lähellä edellä menijän takapuskuria.
-
Rampista tulevalla on kolmio eikä "tule oikealta" vaikka tuleekin. Pääväylää ajavalla ei ole velvollisuutta väistää.
MUTTA kyl epätavallisen törppö pitää olla, jos ei ymmärrä luoda joustavuutta liikenteeseen väistämällä hyvissä ajoin, mikäli se mahdollista on. Samaten jos on henkilöautolla siellä kiihdytyskaistalla niin pitää kiihdyttää reippaasti muun liikenteen rytmiin mukaan.
Toinen hyvä esimerkki tästä itsepäisyydestä on ns. vetoketjumenetelmä risteyksessä, johon purkautuu esim. jonkin tilaisuuden parkkipaikalta valtavasti autoja. Todella harvoin näkee, että homma lähtisi toimimaan vaan pidetään kiinni ETUAJOOIKEUDESTA.
-
Olen tossa liikenteessä huomannut käyttäytyväni väärin. Muutama esimerkki. Kun kuorma-auto tulee rampista niin sen sijaan että sille antaa tietä niin ajetaan vaan niin kun mitään ei olisi ja kuorma-auto joutuu tekemään vaarallisia liikkeitä jne. Lopputulos on että vähintään heristetään nyrkkiä tai sitten niin kun yksi sankari että vetää lossit kiinni auton edessä jolloin koko jono pysähtyy ja aiheuttaa vaaratilanteen takana kun ne kymmenet autot tekee lähestulkoon panikinomaisen jarrutuksen. Toinen ei niin mukava tilanne saadaan lukea lehdistä eli auto ajoi jalankulkijan yli suojatiellä. Ei tulisi mieleenikään astua suojatielle jos en näe että auto pysähtyy ja jos sillä on paniikinomainen jarrutus niin katon että saako pysähtyy ennen kun astun eteen. Tohon kuorma-auto hommaan niin katson järkeväksi tavan että joka kerta kun auto laittaa vilkun niin se myös vaihtaa kaistaa oli tilaa taikka ei niin sitä pitää hieman väistää. Kunnon turvaväleillä se ei edes vaadi ylimääräistä liikettä. Paljon vaarallisempaa on yrittää saada 60 tonnin yhdistelmä pysäytetty kiihdytyskaistalla 80 nopeudesta ja sitten kun joskus tulee tyhjä väli päästä liikkeelle nollista. Mutta kai muut kanssa-autoilijat ja kävelijät opettaa vuosien mittaan tavoille eli autolla pidetään kiinni omista oikeuksista ja kävellessä ei seurata liikennettä. Tärkeää on myös heristä nyrkkiä varsinkin isoille autoille jos ne tekee jonkun ihan pakollisen vedon joka ei mennyt ihan sääntöjen mukaan.
Voihan näitä liikennesääntöjä muokata oman mielen mukaan. Oikeus sitten lopuksi ratkaisee. Kannattaa lukea nämä väistämisvelvollisuudet. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
-
Niin kai suurinosa tiedetään suurinpiirtein miten liikennesäännöt mutta moni myös ymmärtää että niistä ei kannata kauhean tarkkaan pitää kiinni jos havitellaan sujuvaa liikennettä. Tuntuu vaan että jotkut autoilijat ei halua moista hyväksyä ja käyttäytyy sen mukaan. Mitäköhän siitäkin tulisi jos autoilija toimis säädösten mukaan eli vauhtia 40 kiihdytyskaistan alussa jotta saa pysäytettyä ennen kuin kaista loppuu.
-
Niin kai suurinosa tiedetään suurinpiirtein miten liikennesäännöt mutta moni myös ymmärtää että niistä ei kannata kauhean tarkkaan pitää kiinni jos havitellaan sujuvaa liikennettä. Tuntuu vaan että jotkut autoilijat ei halua moista hyväksyä ja käyttäytyy sen mukaan. Mitäköhän siitäkin tulisi jos autoilija toimis säädösten mukaan eli vauhtia 40 kiihdytyskaistan alussa jotta saa pysäytettyä ennen kuin kaista loppuu.
Jos jotain sattuu, niin tuota kirjaa sitten luetaan. Eipä tästä muuta voi sanoa. Itse en kansainvälisiä merkkejä käytä.
Luotan näihin kotimaisiin liikennemerkkeihin. Täydet boonukset on,,, koputtaa puuta. ;D
-
Samaten jos on henkilöautolla siellä kiihdytyskaistalla niin pitää kiihdyttää reippaasti muun liikenteen rytmiin mukaan.
Tässä maassa ajetaan kuin autot olisi tehty lasista. Kaikki toimet kestää liian kauan.
-
Samaten jos on henkilöautolla siellä kiihdytyskaistalla niin pitää kiihdyttää reippaasti muun liikenteen rytmiin mukaan.
Tässä maassa ajetaan kuin autot olisi tehty lasista. Kaikki toimet kestää liian kauan.
Joillakin on niin kiire,,,,, kuolemaan ;D
-
tai sitten aiheuttamaan toisen kuoleman! eiks sitä ollu taas jossain etelässä ketjukolari ku ei osata ajaa autoa että ilman että toisen puskuri on omassa kiinni! toi jätkä on ajanu alle kahenmetrin miun edessä jo kohta kymmenen kilsaa! ::)
-
Tulee helposti puhe siitä säännöstä mikä on hyvin selkeä mutta käytännössä kai omasta oikeudesta luopuminen esimerkiksi hieman hiljentämällä hyvissä ajoin niin että rekka pääsee eteen ei ole rangaistavaa mutta hyvin suotavaa. Kaistanvaihtohan on kiellettyä jonka syytä en muuten käsitä muuten kun vältetään aiheuttamasta liikaa huomioitavaa kuljettajalle.
-
tai sitten aiheuttamaan toisen kuoleman! eiks sitä ollu taas jossain etelässä ketjukolari ku ei osata ajaa autoa että ilman että toisen puskuri on omassa kiinni! toi jätkä on ajanu alle kahenmetrin miun edessä jo kohta kymmenen kilsaa! ::)
Tapaus vuosien takaa, poliisit vilkut päällä menossä pyry kelissä kolaripaikalle moottoritiellä, ohi pyyhkii auto kasaan lisäksi, konsta kyselemään, että minkä takia tuollalailla...tiellä on kahdeksankympin rajoitus, minä saan ajaa kahdeksaakymppiä...
-
Niin kai suurinosa tiedetään suurinpiirtein miten liikennesäännöt mutta moni myös ymmärtää että niistä ei kannata kauhean tarkkaan pitää kiinni jos havitellaan sujuvaa liikennettä. Tuntuu vaan että jotkut autoilijat ei halua moista hyväksyä ja käyttäytyy sen mukaan. Mitäköhän siitäkin tulisi jos autoilija toimis säädösten mukaan eli vauhtia 40 kiihdytyskaistan alussa jotta saa pysäytettyä ennen kuin kaista loppuu.
Jos jotain sattuu, niin tuota kirjaa sitten luetaan. Eipä tästä muuta voi sanoa. Itse en kansainvälisiä merkkejä käytä.
Luotan näihin kotimaisiin liikennemerkkeihin. Täydet boonukset on,,, koputtaa puuta. ;D
eräs huvittava laki on se että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella, kuinkahan moni kuorma-auto rikkoo tätä pykälää ajaessaan lyhyillä valoilla....
ois kyllä jännä nähdä JOS alettaisiin ajamaan aivan pykälien mukaan :-\
-
Niin kai suurinosa tiedetään suurinpiirtein miten liikennesäännöt mutta moni myös ymmärtää että niistä ei kannata kauhean tarkkaan pitää kiinni jos havitellaan sujuvaa liikennettä. Tuntuu vaan että jotkut autoilijat ei halua moista hyväksyä ja käyttäytyy sen mukaan. Mitäköhän siitäkin tulisi jos autoilija toimis säädösten mukaan eli vauhtia 40 kiihdytyskaistan alussa jotta saa pysäytettyä ennen kuin kaista loppuu.
Jos jotain sattuu, niin tuota kirjaa sitten luetaan. Eipä tästä muuta voi sanoa. Itse en kansainvälisiä merkkejä käytä.
Luotan näihin kotimaisiin liikennemerkkeihin. Täydet boonukset on,,, koputtaa puuta. ;D
eräs huvittava laki on se että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella, kuinkahan moni kuorma-auto rikkoo tätä pykälää ajaessaan lyhyillä valoilla....
ois kyllä jännä nähdä JOS alettaisiin ajamaan aivan pykälien mukaan :-\
Tätä lakia luetaan sitten oikeudessa. Kuten Konginkangas.
http://www.google.fi/search?q=Konginkangas&hl=fi&sa=X&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=TOjuTte-NsPV4QTW4pT3CA&ved=0CFIQsAQ&biw=1421&bih=729
Mitä huvittavaa näet siinä laissa. Meikä ei mitään.
Muutenkin suomen liikennekulttuuri on aivan ryssäläistä. Muissa sivistysmaissa kunnioitetaan suojatietä. Autot pysähtyvät välittömästi jos jalankulkijalla on vähäisintäkään aikomusta suojatielle. Suomessa on viikon aikana jäänyt monta jalkulkijaa auton alle suojatiellä. Rangaistuksia pitäisi koventaa. 5 vuotta kortti pois.
-
Itse tulee usein rikottua lakia, että väistän mahdollisuuksien mukaan vasemmalle kaistalle, jos oikealta on joku tulossa kiihdytyskaistaa samalle tielle. Muistaakseni kaverit kertoivat, että aikoinaan Oulussa armeijassa autopuolella ollessaan, tuollaisesta käytöksestä sai sakot.
-
suomen liikennekulttuuri on aivan ryssäläistä. Muissa sivistysmaissa kunnioitetaan suojatietä. Autot pysähtyvät välittömästi jos jalankulkijalla on vähäisintäkään aikomusta suojatielle. Suomessa on viikon aikana jäänyt monta jalkulkijaa auton alle suojatiellä. Rangaistuksia pitäisi koventaa. 5 vuotta kortti pois.
Se oiski helppo nakki hommata *****maiselta naapurilta kortti pois... siis ilman sen rupiperseen juottamista känniin... selvää säästöä :P
-
Itse tulee usein rikottua lakia, että väistän mahdollisuuksien mukaan vasemmalle kaistalle, jos oikealta on joku tulossa kiihdytyskaistaa samalle tielle. Muistaakseni kaverit kertoivat, että aikoinaan Oulussa armeijassa autopuolella ollessaan, tuollaisesta käytöksestä sai sakot.
Tämäkin on asia mitä en koe minkäänlaisena ongelmana sen vähät mitä olen kävelly. Kun menee selvästi suojatien alkupäähän ja pysähtyy siihen samalla seuraten katseella tulevia autoja niin ei ole montaakaan hetkeä seistä niin jono pysähtyy molemmista suunnista ja saa aivan rauhassa liikkua tien yli. Jos asiaa tahtoo tehostaa niin voi hieman nostaa kättä niin ensimmäinen auto jarruttaa melkein panikinomaisesti. Eriasia on jos lähestyy suojatietä täysin omissa maailmoissa vaikka napit korvalla niin ei välttämättä se eka auto saakaan pysähtymään jos samantien astuu sen eteen. Noin teoriassa niin pitäis aikuisen ihmisen käsittää että hänkin on liikenteessä kävellessä suojatiellä ja toimia sen mukaan. Lapset on sitten asia erikseen.
-
Itse tulee usein rikottua lakia, että väistän mahdollisuuksien mukaan vasemmalle kaistalle, jos oikealta on joku tulossa kiihdytyskaistaa samalle tielle. Muistaakseni kaverit kertoivat, että aikoinaan Oulussa armeijassa autopuolella ollessaan, tuollaisesta käytöksestä sai sakot.
Tämäkin on asia mitä en koe minkäänlaisena ongelmana sen vähät mitä olen kävelly. Kun menee selvästi suojatien alkupäähän ja pysähtyy siihen samalla seuraten katseella tulevia autoja niin ei ole montaakaan hetkeä seistä niin jono pysähtyy molemmista suunnista ja saa aivan rauhassa liikkua tien yli. Jos asiaa tahtoo tehostaa niin voi hieman nostaa kättä niin ensimmäinen auto jarruttaa melkein panikinomaisesti. Eriasia on jos lähestyy suojatietä täysin omissa maailmoissa vaikka napit korvalla niin ei välttämättä se eka auto saakaan pysähtymään jos samantien astuu sen eteen. Noin teoriassa niin pitäis aikuisen ihmisen käsittää että hänkin on liikenteessä kävellessä suojatiellä ja toimia sen mukaan. Lapset on sitten asia erikseen.
No,no ja vielä no. Aamuteeveessä oli jokin aika sitten sokea mies jonka yli ajettiin suojatiellä. Koira selvisi vammoitta.
Kuski oli sanonut, että hän LUULI sokean pysähtyvän. Sokea mies sanoi, että hän ei kuullut auton tuloa ja luotti koiraan. Koira varmaan luotti liikennesääntöihin. Opetetaanhan ne koirakoulussa kuten ala-asteellakin. Oikeuden päätöstä ei kerrottu.
-
Kun näille "ammattikuskeille" annetaan erioikeuksia kuten busseille että saavat ajaa pysäkiltä eteen jopa pari kaistaa(!) jos nopeusrajoitus 60 tai alle niin nämähän mieltävät että se oikeus on myös muilla rajoitusalueilla. Kaikista tällaisista erioikeuksista, pl hälytysajoneuvot, pitäisi luopua ja yhtenäistää lait kaikille samoiksi.
Joo en anna rekalle tai kenellekään muulle tietä jos ajan moottoritietä. Liittyjän pitää sovittaa nopeutensa sen mukaan että pääsee liikenteeseen mukaan. Turväliä pidän joten kyllä siihen väliin pääsee kunhan painaa kaasua. Tänäkin aamuna henkilöauto tuli ihan törkeästi eteen moottoritien rampista. Minulla edes mahdollisuutta väistää kun vasemmalla kaistalla auto ohittamassa. Meillä nopeuseroa aikakin 20 kmh ja liittymiskaista ei ollut lähelläkään päättymistä.
Tuohon suojatiehommaan niin pyrin aina antamaan jalankulkijalle tietä. Näillä keleillä joskus vain pimeässä vaikea havaita. Liikennesuunnittelijoiden kannattaisi syventyä suojateiden valaistuksen parantamiseen. Monesti ne valotolpat on ihan väärin sijoitettu siltä kannalta että pystyisi havaitsemaan jalankulkijan.
-
Kun näille "ammattikuskeille" annetaan erioikeuksia kuten busseille että saavat ajaa pysäkiltä eteen jopa pari kaistaa(!) jos nopeusrajoitus 60 tai alle niin nämähän mieltävät että se oikeus on myös muilla rajoitusalueilla. Kaikista tällaisista erioikeuksista, pl hälytysajoneuvot, pitäisi luopua ja yhtenäistää lait kaikille samoiksi.
Joo en anna rekalle tai kenellekään muulle tietä jos ajan moottoritietä. Liittyjän pitää sovittaa nopeutensa sen mukaan että pääsee liikenteeseen mukaan. Turväliä pidän joten kyllä siihen väliin pääsee kunhan painaa kaasua. Tänäkin aamuna henkilöauto tuli ihan törkeästi eteen moottoritien rampista. Minulla edes mahdollisuutta väistää kun vasemmalla kaistalla auto ohittamassa. Meillä nopeuseroa aikakin 20 kmh ja liittymiskaista ei ollut lähelläkään päättymistä.
Tuohon suojatiehommaan niin pyrin aina antamaan jalankulkijalle tietä. Näillä keleillä joskus vain pimeässä vaikea havaita. Liikennesuunnittelijoiden kannattaisi syventyä suojateiden valaistuksen parantamiseen. Monesti ne valotolpat on ihan väärin sijoitettu siltä kannalta että pystyisi havaitsemaan jalankulkijan.
Tuo valaistus juttu on kyllä totta. Pylväät laitetaan tasavälein eivätkä satu suojatien kohdalle.