Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SAS - 13.12.11 - klo:18:56

Otsikko: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: SAS - 13.12.11 - klo:18:56
1. Mann 2.Toyota (orginal) 3 M-filter 4 Teho 5 filtron 6 fram 7 purflux 8 amc filter 9 Biltema 10 Hengst 11 knecht.
Testi suoritettiin ISO 4548-12 standardin  mukaan.
1 mann pisteet 9,3 2 tojo 9,1 3.M-filter 8,7 4.Teho 8,7
Tehon puhdistusteho oli paras ,mutta käyttöominaisuudet pudottivat sijaluvuksi 4. Lähde:TM 20 /2011
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: nilihaara - 13.12.11 - klo:19:47
   Sattupa tuuri, sattuneesta syystä kaikissa koneissa ja autoissa on käytössä juuri Mannit.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: ijasja2 - 13.12.11 - klo:19:54
   Sattupa tuuri, sattuneesta syystä kaikissa koneissa ja autoissa on käytössä juuri Mannit.

Hengstiäkin käytössä :P Luullut laatusuodattimeksi. Tulee ostettua mitä paikallisessa tarvikekaupassa tarjolla, kaivuriin meni viime viikolla Boschin suodatin. Edellinenkin samanlainen, yleensä käytössä tehoa tai M-filtteriä boschin ja hengstin lisäksi.

Viimeksi Tehofiltteri ja M-filter oli viimeisimpien joukossa testissä...
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Last Man Standing - 13.12.11 - klo:20:01
>Tehon puhdistusteho oli paras

Ihan sama mitä testailevat.Tehofiltterit on paskoja ja sillä hyvä.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: montöör - 13.12.11 - klo:22:50

Aika yllättäviä tuloksia. Tehoo oon pitäny aina ihan huonona.
Täytyy mennä parturiin lukemaan ko. lehti 8)
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: realisti - 14.12.11 - klo:00:07
tekipäs kivan olon kun just päivällä ruuvasin åkeriin kotipaikkakunnan teholaisen paikalleen.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Ropsoni - 15.12.11 - klo:07:35
1. Mann 2.Toyota (orginal) 3 M-filter 4 Teho 5 filtron 6 fram 7 purflux 8 amc filter 9 Biltema 10 Hengst 11 knecht.
Testi suoritettiin ISO 4548-12 standardin  mukaan.
1 mann pisteet 9,3 2 tojo 9,1 3.M-filter 8,7 4.Teho 8,7
Tehon puhdistusteho oli paras ,mutta käyttöominaisuudet pudottivat sijaluvuksi 4. Lähde:TM 20 /2011

Eikös tosta testistä ny puutu aika paljon merkkejä, vai oliks toi ny jokin pilipalisuodintesti niinkuin noi TM:n testit yleensäkin?
..tohtii siis sanoa ettei kannata niihin paljoa tuijotella :D
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Agraaari - 15.12.11 - klo:07:44
Öljynsuodattimen käyttöominaisuudet tarkottanee ?
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Oksa - 15.12.11 - klo:07:48
just tuo tuli miunkii mieleen!    olisko jenkojen suoruus tai avainpääty mitään?     olen usein käyttänyt eri valmistajien suotimia ja niistä mitään eroja nähny!                    kerta vuoteen öölit ja suotin uusiks ajoja vaikka mitä!
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Jompero - 15.12.11 - klo:08:38
Mä kans hiukan epäilen että jos filtteri vaihdetaan ennen puhkiruostumista niin kaikilla pärjää
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: metsajussi - 15.12.11 - klo:08:39
Ja öölit tarkastaa juuri ennen kiinnileikkaamista ?
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: AC - 15.12.11 - klo:14:21
1. Mann 2.Toyota (orginal) 3 M-filter 4 Teho 5 filtron 6 fram 7 purflux 8 amc filter 9 Biltema 10 Hengst 11 knecht.
Testi suoritettiin ISO 4548-12 standardin  mukaan.
1 mann pisteet 9,3 2 tojo 9,1 3.M-filter 8,7 4.Teho 8,7
Tehon puhdistusteho oli paras ,mutta käyttöominaisuudet pudottivat sijaluvuksi 4. Lähde:TM 20 /2011
Puhdistusteho= tiheäsuodin voi aiheuttaa kylmänäkäynistyksessä alhaisia öljynpaineita laakerilla onko tämä sitten hyvä ominaisuus,

Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: SAS - 15.12.11 - klo:19:00
Kun käyttää alkuperäistä niin eipä tälläisillä testeillä ole virkaa.
Hengt muuten oli viallinen alkujaan, se saksalaisesta laadusta.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: kantola - 19.03.15 - klo:23:05
"Saksalaisen IMT-yhtiön mukaan auton moottoriöljyllä voi ajaa useita vaihtovälejä, jos öljystä suodatetaan välillä lika pois.

Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa. Autonvalmistajat taas haluavat öljyt vaihtoon yleensä viimeistään 30 000 kilometrin jälkeen."

http://yle.fi/uutiset/saksalaisyhtion_vaite_samalla_moottorioljylla_voi_ajaa_yli_100000_kilometria/7878632
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: icefarmer - 20.03.15 - klo:01:50
"Saksalaisen IMT-yhtiön mukaan auton moottoriöljyllä voi ajaa useita vaihtovälejä, jos öljystä suodatetaan välillä lika pois.

Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa. Autonvalmistajat taas haluavat öljyt vaihtoon yleensä viimeistään 30 000 kilometrin jälkeen."

http://yle.fi/uutiset/saksalaisyhtion_vaite_samalla_moottorioljylla_voi_ajaa_yli_100000_kilometria/7878632
laivan moottoreissahan on separaattori jolla öljyä puhdistetaan ja kuorma-autopuolellakin annetaan jo yli 100 000 kilometrin vaihtovälejä ;) ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Oksa - 20.03.15 - klo:07:49
tuloo joskus käytettyä siten että vaihtaa vain suotimen eikä ööliä, esim. fiuden peräööleissä noin.   suodatin on niin halpa että sen voi vaikka vaihtaa vaihtovälin puolessakin.   onpa yksi kohde vähemmän riskinä.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: SAS - 20.03.15 - klo:19:42
tuloo joskus käytettyä siten että vaihtaa vain suotimen eikä ööliä, esim. fiuden peräööleissä noin.   suodatin on niin halpa että sen voi vaikka vaihtaa vaihtovälin puolessakin.   onpa yksi kohde vähemmän riskinä.
Valitettavasti öljy leikkautuu käytössä eli sen kestävyys heikkenee kovassa paineessa esim. rattaiden välissä ja laakereissa.Sillä peräöljy pitää vaihtaa ajoissa eikä pelkästään sen likaisuuden takia.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.03.15 - klo:20:11
tuloo joskus käytettyä siten että vaihtaa vain suotimen eikä ööliä, esim. fiuden peräööleissä noin.   suodatin on niin halpa että sen voi vaikka vaihtaa vaihtovälin puolessakin.   onpa yksi kohde vähemmän riskinä.
Valitettavasti öljy leikkautuu käytössä eli sen kestävyys heikkenee kovassa paineessa esim. rattaiden välissä ja laakereissa.Sillä peräöljy pitää vaihtaa ajoissa eikä pelkästään sen likaisuuden takia.
En mä ainakaan ole koskaan ajoissa ollessani öljyjä vaihtanut, aina paikallan ollessa.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: kyntaja - 20.03.15 - klo:20:30
Itellä taas tyyli vaihtaa öljyt useemmin kuin suodatin. En jätä öljyjä vaihtamatta jos ei löydykkään suodatinta hyllystä.. Väitän et öljyjen laatu kyl heikkenee käytössä.. Ja jos koneita käytetään oikein ei isompia partikkeleita pitäs liikahdella ja ne jää jo yleensä esi siivilään....
Ja orginelleilla olen ajanut aina ja ajan... ei jaksa kikkailla...
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: kantola - 21.03.15 - klo:00:48
Tosimies nojaa marginaaliin... ;D

"Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.

– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo."
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: SamiT - 21.03.15 - klo:07:41
Tosimies nojaa marginaaliin... ;D

"Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.

– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo."

Ja kyllähän samoilla öljyillä voi ajaa vaikka moottorin vaihtovälin, jää vain lyhyemmäksi kuin mootorinvaihtoväli niillä jotka vaihtavat öljyt.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: arzyboy - 21.03.15 - klo:09:48
Ehkä jossain helpoissa olosuhteissa pidemmät öljynvaihtovälit onnistuukin, mutta itse pidän lähtökohtana että vähintään kerran vuodessa pitäis vaihtaa ainakin moottoriöljyt. Öljynvaihto on kuitenkin edullinen huolto omiin vanhempiin koneisiin kun ei tarvi käyttää mitään erikoislaatuja. Ei oo moottoreissa kusta tai häkäpönttöjä meidän koneissa.
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: zetor8045 - 21.03.15 - klo:10:35
Kyllähän joillakin busseilla ja varsin cat röntgen koneilla ajetaan uskomattomia määriä samoilla öljyillä..
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: 42 - 21.03.15 - klo:19:33
Kanattaa miettiä minkä suotimen laittaa – DX deutsiin kun laittaa hyvän suodattimen niin mäntä leikkaa kiinni.  :o
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: zetor8045 - 21.03.15 - klo:20:51
Kanattaa miettiä minkä suotimen laittaa – DX deutsiin kun laittaa hyvän suodattimen niin mäntä leikkaa kiinni.  :o
Niin miten sen suodattimen sit ajattelee hyväksi..  Ei kai sellainen suodatin ole hyvä joka ei öljyä päästä läpi  ;D
Otsikko: Vs: Öljyn suodatin testitulokset.
Kirjoitti: Hervast - 22.03.15 - klo:12:23
"Saksalaisen IMT-yhtiön mukaan auton moottoriöljyllä voi ajaa useita vaihtovälejä, jos öljystä suodatetaan välillä lika pois.

Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa. Autonvalmistajat taas haluavat öljyt vaihtoon yleensä viimeistään 30 000 kilometrin jälkeen."

http://yle.fi/uutiset/saksalaisyhtion_vaite_samalla_moottorioljylla_voi_ajaa_yli_100000_kilometria/7878632

Auton moottoreihin kertyy talvellla pätkäajossa öljylimaa ja öljyyn sekoittuu epäpuhtauksia. Vanha öljy myös tarttuu pintoihin ja tekee ajastaan jopa kerroksen, joka saattaa irrota öljypumpun imusihdin tukkiviksi partikkeleiksi. Myös öljynsekaan kondensoituva vesi voi osaltaan tukkia öljypumpun imusihtiä.

30 € materiaalikustannus 15 tkm välein ei ole paha jos vertaa moottoriremontin hintaan. Ja välillä voisi olla hyvä käyttää lyhyen vaihtovälin öljyn tilalla Longlife luokiteltua öljyä, joka pesee paremmin moottorin pinnoilta epäpuhtauksia ja estää tehokkaammin huohotusjärjestelmää tukkivan öljyliman muodostumista.

Tää oli hyvä sivu öljylaatuihin liittyen:

http://www.oilspecifications.org/

Tuolla pystyy vertailemaan eri luokituksilla olevien öljyjen ominaisuuksia.