Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: mää vai - 11.12.11 - klo:11:46

Otsikko: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: mää vai - 11.12.11 - klo:11:46
Millaisia nesteitä olette laitaneet näihin nykymoottoreihin? Kysymyksessä olevaan Deutziin kehotetaan laittamaan Akros farm flu nestettä, joka tietenkin sikakallista. Oma käsitys on, että nämä vihreät 10L/25€ yleisjäähdytinnesteet täyttävät vaatimukset.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: arzyboy - 11.12.11 - klo:12:19
Onko vihreiden ja punaisten lisäksi olemassa vielä jotain muutakin? Onko siinä farm flu nesteessä pitkä vaihtoväli tai jotain muuta erikoista? Jos ei niin ajattelis käyvän sitten minkä tahansa normi nesteen.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: Ropsoni - 11.12.11 - klo:12:37
Niin, eipä noissa punaisessa ja vihreässä nesteessä ole muuta eroa kuin se että punainen on tarkoitettu alumiinilohkoihin. Keskenään niitä ei kannata mennä
sekoittamaan.
Eli punaista nestettä voi käyttää periaatteessa kaikkiin.

Mutta eipä tuo Farm Flu miltään erikoisaineelta vaikuta: http://www.marpex-agro.com/akros/antifreeze/flu.pdf
Eli perus etyleeniglykolia. Laittaa vaikka teboilin jäähdytinnestettä tilalle, on varmasti edullisempaa.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: mää vai - 11.12.11 - klo:13:11
Näin olen sen käsittänyt, että nämä norminesteet soveltuisivat hyvin.  Erivärisiä aineita ei tietty kannata sekoittaa keskenään. Sama homma jarrunesteissä valmistaja suosittaa, jotain sikakallista nestettä, jota olen käyttänytkin.
Tuskin jarrusylinterit ja tiivisteet silti tavallisesta DOT4:sta hajoaa. Vaihteisto/hydrauliöljyksi käy sentään halvin universal 10W30, eikä moottorinkaan tarvita spesiaaliöljyjä. Alennuspyörästöihin normi 80W90.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: Last Man Standing - 11.12.11 - klo:13:23
>homma jarrunesteissä valmistaja suosittaa, jotain sikakallista nestettä,Tuskin jarrusylinterit ja tiivisteet silti tavallisesta DOT4:sta hajoaa.Vaihteisto/hydrauliöljyksi käy sentään halvin universal 10W30, eikä moottorinkaan tarvita spesiaaliöljyjä.

Varmaan vituttaa kun havaitsee ,että polkimet ovat muuttuneet ihan horoiksi kun on laitettu standartijarrunesteitä.Näitä on kuulemn mukaan kokiltukin ihan reaalielämässkin.Nuo spesiaalinesteet joissakin tapauksissa jonkinlaisia öljyjä .

Universaaliöljyt eivät ole mihinkään kohteeseen hyviä.Jos kerran
kesässä sirkeliä pyörittää ,niin se ei oikein kestotestistä käy.Moottorin ihan viimeiseksi saa laittaa,kiillottaa sylinterit.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: ijasja2 - 11.12.11 - klo:13:46
Ei voi käsittää miksi kokeilla onneaan nesteiden laaduilla :o

Jäähdyttäjään samaa mitä huoltomiehetkin käyttää, jarruihin luokitusten mukaista nestettä että pysyy tiivisteet jne. kunnossa. Perään kunnon öljyt, ei ole paljoa kalliimpa kuin universaalit ja pysyy ne jarrutkin kunnossa/ hiljaisena. Etuakseliin kunnon LS öljyä, ei hajoa kitkapinnat eikä nypytä kääntäessä betonillakaan.

Kaikista noista em. nesteiden "väärinkäytöstä" esimerkkiä lähistöltä, kalliiksi tulleita kokeiluja.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: jaana30v - 11.12.11 - klo:14:01
Näin olen sen käsittänyt, että nämä norminesteet soveltuisivat hyvin.  Erivärisiä aineita ei tietty kannata sekoittaa keskenään. Sama homma jarrunesteissä valmistaja suosittaa, jotain sikakallista nestettä, jota olen käyttänytkin.
Tuskin jarrusylinterit ja tiivisteet silti tavallisesta DOT4:sta hajoaa. Vaihteisto/hydrauliöljyksi käy sentään halvin universal 10W30, eikä moottorinkaan tarvita spesiaaliöljyjä. Alennuspyörästöihin normi 80W90.

dot 4 tosiaan tuhoaa jarrut jos menet sitä väärään systeemiin laittamaan. joissain koneissa se jarruneste on ihan erilaista tavaraa.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: nuffieldmaster - 11.12.11 - klo:14:01
Englannissa ovat huomanneet, että Leyland traktoreiden jarrujärjestelmä pysyy paremmassa kunnossa kun käyttää Castrol Response -jarrunestettä. Tämän siis huomanneet Nuffield ja Leyland harrastajat, eivätkä ole mitenkään mainossuhteessa tässä asiassa, vaan aivan todenperäistä kokemusta.

Tuota punaista väittävät alumiinilohkojen jäähdytysnesteeksi, mutta jostain syystä esim. oma alumiinilohkoinen moottori jäähtyy ihan normivihreän voimin!
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: kyntaja - 11.12.11 - klo:15:44
Mä en käytä Jd kun Jd omaa.

Kärrin lavalle menee käytetyt
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: rene - 11.12.11 - klo:15:51
Englannissa ovat huomanneet, että Leyland traktoreiden jarrujärjestelmä pysyy paremmassa kunnossa kun käyttää Castrol Response -jarrunestettä. Tämän siis huomanneet Nuffield ja Leyland harrastajat, eivätkä ole mitenkään mainossuhteessa tässä asiassa, vaan aivan todenperäistä kokemusta.

Tuota punaista väittävät alumiinilohkojen jäähdytysnesteeksi, mutta jostain syystä esim. oma alumiinilohkoinen moottori jäähtyy ihan normivihreän voimin!
Kylläpä se vaan taitaa alumiinit joka paikassa jäähtyä sinisillä ja vihreilläkin nesteillä, on varmaan jotkin liimat sellaisia joille olisi punainen parempaa :-\
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: mää vai - 11.12.11 - klo:17:03
Joo kyllä se Deutzin jarruneste taitaa olla just jotain öljytyyppistä sellasta kun jossain sitikan hydraulijousituksessa. Öljyt laitan sen mukaan mitä valmistaja suosittaa suotta lähteä hifistelemään normi maitotilakäytössä. Universaali n.500€ pytty ja esim JD, Newhollandin jne. omat luokkaa 1000€ pytty laadusta riippuen ja samaa taikinaa kuin joku kallimpi Mobil tms. Lisäksi öljyjen sekoittuminen ongelmana vanhempien koneiden saati lainakoneiden kanssa.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: Ropsoni - 11.12.11 - klo:20:04
Englannissa ovat huomanneet, että Leyland traktoreiden jarrujärjestelmä pysyy paremmassa kunnossa kun käyttää Castrol Response -jarrunestettä. Tämän siis huomanneet Nuffield ja Leyland harrastajat, eivätkä ole mitenkään mainossuhteessa tässä asiassa, vaan aivan todenperäistä kokemusta.

Tuota punaista väittävät alumiinilohkojen jäähdytysnesteeksi, mutta jostain syystä esim. oma alumiinilohkoinen moottori jäähtyy ihan normivihreän voimin!
Kylläpä se vaan taitaa alumiinit joka paikassa jäähtyä sinisillä ja vihreilläkin nesteillä, on varmaan jotkin liimat sellaisia joille olisi punainen parempaa :-\
Juurikin näin. Saahan sitä aina kokeilla tosiaan.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: Pasi - 11.12.11 - klo:20:26
Joo kyllä se Deutzin jarruneste taitaa olla just jotain öljytyyppistä sellasta kun jossain sitikan hydraulijousituksessa. Öljyt laitan sen mukaan mitä valmistaja suosittaa suotta lähteä hifistelemään normi maitotilakäytössä. Universaali n.500€ pytty ja esim JD, Newhollandin jne. omat luokkaa 1000€ pytty laadusta riippuen ja samaa taikinaa kuin joku kallimpi Mobil tms. Lisäksi öljyjen sekoittuminen ongelmana vanhempien koneiden saati lainakoneiden kanssa.

Sanotaan se nyt vielä kertaalleen, mutta hieman eri sanoin. Sellaista öljyä ei ole olemassakaan, joka sopisi kunnolla perään, voimansiirtoon ja moottoriin. Semmoisia ihmeöljyjä on kyllä mainittu sallittujen öljyjen listalla jostain kumman syystä. Mutta niitä käyttämällä hankkii aivan varmasti suuren remontin ennen aikojaan... Asiallisen perä/hydrauliikka/voimasiirtoöljytynnyrin saa halvemmalla kuin tuhat €. Lainakoneiden kanssa on aina sekoittumisriski.

Ja ne jarrunesteet traktoreissa ovat usein tosiaan jotain vallan muuta kuin jarrunestettä...

En yhtään epäile, etteikö kone jäähtyisi sekä punaisella että vihreällä tai jonkin muun värisellä nesteellä. Sellainen harmaa muistikuva minulla on, että väärä pakkasneste olisi saattanut aiheuttaa syöpymiä alumiinirakenteisiin tai ollut vähintään riskitekijä. Mutta tuosta on jo sen verran aikaa, että pakkasnesteen koostumus on voinut sen verran muuttua ettei riskiä enää ole.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: Make - 11.12.11 - klo:20:37
Deutsista kun tässä oli kyse niin noiden Agrotronien ZF 7200 vaihteston pakat on suunniteltu kytkeytymään parhaiten yleisöljyllä, eli noiden vaihteston öljysuosituksissa on ainoastaan yleisöljyjä.
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: mää vai - 11.12.11 - klo:21:02
Kyä näin o, Make tietää! Hajotkaa niihin John-Deeren ja syöpäyhdistyksen öljylaskuihin, meitsi käyttää universaalia hyvällä menestyksellä ja kun kone lähtee 5000H kohdalla riviin siirretään mahdolliset tulevat murheet toisille ja otetaan uusi kone alle  ;D
Otsikko: Vs: Jäähdytinnesteet
Kirjoitti: Ropsoni - 12.12.11 - klo:07:22
Deutsista kun tässä oli kyse niin noiden Agrotronien ZF 7200 vaihteston pakat on suunniteltu kytkeytymään parhaiten yleisöljyllä, eli noiden vaihteston öljysuosituksissa on ainoastaan yleisöljyjä.

Oho. Vois melkein sanoa että on sitte ihan viksuja ja käytännöllisiä insinöörejä ollu Deutzilla suunnittelupuolella, kun ei tarvita mitään erikoisöljyjä vaihteistoon!