Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jussij - 09.12.11 - klo:15:37
-
Kuinka raatilaiset kuljettaa nykyisin mopö:ä taloudessaan, vai tuoko säiliöauto pytyt täyteen laanille?
Ymmärtääkseni vanhassa 200l tynnyrissä tuota ei saisi kuskata.
Oletteko hankkineet nykyaikaisia "luokiteltuja" astioita tähän siirtokäyttöön?
-
200litran pöntössä jossa 12v pumppu. Virta työkoneesta tai autosta.
-
Finncont 250 litran pytty sähköpumpulla, mahtuu hyvin katettuun lava-autoon ja on valmiina paikat trukkipiikeille.
-
Kotona on farmarit ja kauimmaisilla lohkoilla on oma farmari pellonreunassa. Kuka sitä löpöä ajaa kun pitäisi hommiakin tehdä...
-
Tietoa tuolta
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Vaarallisten-aineiden-kuljetus---VAK/Polttoaineen-kuljettaminen--tyomaalle-tyokoneiden-kayttovoimaksi/
Ehkä tärkeämpi seikka joka kannattaa ottaa huomioon kun löpöä tai polttoainetta kuljetaan on se että kuormasta täytyy olla rahtikirja autossa sekä vähintää 2 kg sammutin. Ratsiassa napsahtaa pikavoitto välittömästi jos rahtikirja puuttuu. Tämä koskee myös alle 450L kuljetuksia.
-
Tietoa tuolta
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Vaarallisten-aineiden-kuljetus---VAK/Polttoaineen-kuljettaminen--tyomaalle-tyokoneiden-kayttovoimaksi/
Ehkä tärkeämpi seikka joka kannattaa ottaa huomioon kun löpöä tai polttoainetta kuljetaan on se että kuormasta täytyy olla rahtikirja autossa sekä vähintää 2 kg sammutin. Ratsiassa napsahtaa pikavoitto välittömästi jos rahtikirja puuttuu. Tämä koskee myös alle 450L kuljetuksia.
Mitäs jos tuon tankkaa omasta farmarisäiliöstä... pitääkö se rahtikirja vääntää sitten tupakkiaskin takakanteen ????
-
Mitä isompi pytty ja mitä pidempään saa olla paikallaan ennen tankkausta niin sen puhtaampaa ainetta. Tämän takia tankkaus aina illalla kun auto on seissy kokoajan paikalla jos tuo koneelle autolla. Jos koneella kantaa pyttyä niin tankkaa ennen siirtymää niin saa tehdä seuraavalla työmaalla pitkään ennen kun joutuu tankkaamaan. Mulla onneksi niin pieniä kohteita että kalusto illaksi kotiin ja sieltä ainetta farmista.
-
450 litraa tai alle, VAPAUTUS 1.1.3.1. c) ministeriön asetuksessa:
Kuljetus vapautuu kokonaan VAK-määräyksistä, kun urakoitsija kuljettaa työmaille työkoneiden käyttövoimaksi polttoainetta tilavuudeltaan enintään 450 litran astiassa. Kuljetusyksikössä saa kuljettaa enintään 1000 litraa polttoainetta eli esimerkiksi kaksi 450 litran astiaa. Astian tulee täyttää yleiset pakkausvaatimukset, mutta siltä ei vaadita tyyppihyväksyntää. Tämä vapautus ei vapauta sisäistä jakelua tai hankintoihin liittyvää kuljetusta.
Em.teksti helpottaa asiaa alle 450 litran kuljetuksissa.
200 l tynnyriä saa käsittääkseni edelleen käyttää siirtoastiana.
Itse olen kyllä tilannut paikallispajalta 'virallisen' 400 l säiliön,aion korvata 200 l tynnyrin tuolla.
-
Tietoa tuolta
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Vaarallisten-aineiden-kuljetus---VAK/Polttoaineen-kuljettaminen--tyomaalle-tyokoneiden-kayttovoimaksi/
Ehkä tärkeämpi seikka joka kannattaa ottaa huomioon kun löpöä tai polttoainetta kuljetaan on se että kuormasta täytyy olla rahtikirja autossa sekä vähintää 2 kg sammutin. Ratsiassa napsahtaa pikavoitto välittömästi jos rahtikirja puuttuu. Tämä koskee myös alle 450L kuljetuksia.
Mitäs jos tuon tankkaa omasta farmarisäiliöstä... pitääkö se rahtikirja vääntää sitten tupakkiaskin takakanteen ????
Kyllä pitää, sillä ei ole merkitystä mistä olet tankannut siirtokuljetus astian. Eli lähetys/rahtikirja täytyy olla mukana, myös silloinkin kun kyydissä on puhdistamon tyhjä astia tarvii taas omansa kirjan eli käytännössä kaksi kirjaa autoon tilanteen mukaan näyttää jos tarvetta ilmenee.
Ihan joka päivä ei uutta kirjaa tarvii täyttää vaan sillä yhdellä pärjää pitempään.
Kuulemani mukaan 500€ pikavoittoja ovat saaneet jos rahtikirja ja sammutin puuttuu.
Kyllä nuo 200 l öljytynnyrit on mennyttä aikaa. jos joutuu polttoaineita tiellä kuljettamaan.
450 litraa tai alle, VAPAUTUS 1.1.3.1. c) ministeriön asetuksessa:
Em.teksti helpottaa asiaa alle 450 litran kuljetuksissa.
200 l tynnyriä saa käsittääkseni edelleen käyttää siirtoastiana.
Itse olen kyllä tilannut paikallispajalta 'virallisen' 400 l säiliön,aion korvata 200 l tynnyrin tuolla.
Tähänkin saattaa tulla muutos 2013 tietoo siitä ei vielä ole. 200l tynnyristä täytyy löytyä merkinnät mitä ainetta se sisältää. eli tarra kauppaan lähtö.
-
Tietoa tuolta
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Vaarallisten-aineiden-kuljetus---VAK/Polttoaineen-kuljettaminen--tyomaalle-tyokoneiden-kayttovoimaksi/
Ehkä tärkeämpi seikka joka kannattaa ottaa huomioon kun löpöä tai polttoainetta kuljetaan on se että kuormasta täytyy olla rahtikirja autossa sekä vähintää 2 kg sammutin. Ratsiassa napsahtaa pikavoitto välittömästi jos rahtikirja puuttuu. Tämä koskee myös alle 450L kuljetuksia.
Mitäs jos tuon tankkaa omasta farmarisäiliöstä... pitääkö se rahtikirja vääntää sitten tupakkiaskin takakanteen ????
Kyllä pitää, sillä ei ole merkitystä mistä olet tankannut siirtokuljetus astian. Eli lähetys/rahtikirja täytyy olla mukana, myös silloinkin kun kyydissä on puhdistamon tyhjä astia tarvii taas omansa kirjan eli käytännössä kaksi kirjaa autoon tilanteen mukaan näyttää jos tarvetta ilmenee.
Ihan joka päivä ei uutta kirjaa tarvii täyttää vaan sillä yhdellä pärjää pitempään.
Kuulemani mukaan 500€ pikavoittoja ovat saaneet jos rahtikirja ja sammutin puuttuu.
Kyllä nuo 200 l öljytynnyrit on mennyttä aikaa. jos joutuu polttoaineita tiellä kuljettamaan.
450 litraa tai alle, VAPAUTUS 1.1.3.1. c) ministeriön asetuksessa:
Em.teksti helpottaa asiaa alle 450 litran kuljetuksissa.
200 l tynnyriä saa käsittääkseni edelleen käyttää siirtoastiana.
Itse olen kyllä tilannut paikallispajalta 'virallisen' 400 l säiliön,aion korvata 200 l tynnyrin tuolla.
Tähänkin saattaa tulla muutos 2013 tietoo siitä ei vielä ole. 200l tynnyristä täytyy löytyä merkinnät mitä ainetta se sisältää. eli tarra kauppaan lähtö.
Eli rahtikirja siitä farmarisäiliöön toimitetusta erästä mukaan. Ok.
-
Mitäs jos köyhyyden edistämiseksi -tai muuten huolimattomuuttaan- joutuu hakeen huoltoasemalta 200l tynnyrillisen löpöä ?
-
Tankkaa kotona lähtiessä,niin ei tartte pyttyä kuljettaa mukana,yksinkertaista 8)
-
hyvin on kaupat varautuneet tähän polttoöljy asiaan joka kaupassa on myytävänä /näytillä siirto säiliöitä on mistä valita :)
-
tosta siirtoastioista vielä; eräs urakoija naureskeli että hällä on tää kahesta tynnöristä tehty kuljetusjuttu ja ihan pätevä! kolmesta ratsiasta selvinny puhtain paperein ja toisilla on pitäny olla jos jonkilaista jollaa kuskuussa! on tosiaan aika kirjava tulkinta ton kulettimen kanssa!
-
>hyvin on kaupat varautuneet tähän polttoöljy asiaan
Sosialistien rientoihin ei kovin innokkaasti kannta rynnätä.Tyhmiltä
kun tupataan imuroida ylimääräiset hynät pois.
-
Mä en ymmärrä tota polttoaineen rahtausta tilalla. Aamulla tankkaa koneen ja kuski kun käy syömässä niin tankkaa uudestaan. Puimuriin joutuu joskus viemään lisää ja useimmiten tuo lisätankattava on kaivuri. Tuon tankkausongelman olen ratkaissut seyraavasti. Traktorissa on mukana pieni 12V tankkauspumppu ja letku traktorin tankkiin ja kas puimurilla taas ajaa. Ja kaikki tämä käy samalla kun siirtää viljaa eikä kukaan kyttää mitään. Kaivurissa taas on oma imupumppu joten heittää letkun vaan traktorin tankkiin. Joskus tosin joutuu kantamaan 20 pänikällä jos on pitempi traktoriton työmaa mutta sillähän jo päivän kaivaakin. Kaveri tosin kaivaa ammatikseen eikä ole minkäänlaista konttia vielä hommannu, sanoo että ne kontit on täppärien hommia. Kaveri sentään polttaa yli 12 kuutiota polttoainetta vuoteen.
-
Komppaan ylläolevaa kirjoittajaa, ei tuon kovempaa traktorin tms.koneen vimpaimia kukaan ole päivässä käsittelemäänkään :P
-
Helppo halpa ja ennenkaikkea lainkirjan täyttävä:
http://www.mense.fi/tuotteet/mense-ecotank (http://www.mense.fi/tuotteet/mense-ecotank)
-
Mulla on 700 litranen nostolaitesäiliö. Oikeasti silläkään ei saisi enää kuskata. Sadetuspumpun pyörityskoneen viereen se viedään. Juurikkaannostossa tulee kuraa tielle jos lähtee pellolta pois. Isompiin jurttilohkoihin tuo myös viedään. Joskus on viety kyntöpellollekin.
-
On se haatana tuokin laki jonkun vajaajauhoisen mietinnän tulos.
Meilläkin sisä/ulkopuolelta hitsattuja (6mm imacro) säiliöitä kolme kappaletta varustettuna loiskelevyillä ja kunnon riipukkeella sekä tiiviillä lukittavalla kierrekorkilla.
Kummanko arvelette kestävän enemmän mekaanista rasitusta tuon omatekemän, vai tuoko lainvoimainen pahvipeelari, jos ottaisi pusun kynneltä, tai jos sattuisi hiukka nurkalleen putoamaan nostaessa.
Puimureille viedään tynnöreillä, tai sitten joku joutilas ukko tuo noilla säiliöillä ja tankataan sähköllä.
-
Eikös noissa rekkavetureissa ole ohuessa peltitankissa tuhatkunta litraa?
-
Kai hyvä tankata koneet mahdollisuuksien mukaan talouskeskuksesta. Niliharallakin hyviä vinkkejä käytäntöön. Mutta voi silti olla työmaita etäämmällä- esim. kymmenien kilometrien päässä mihin kuljetaan autolla. Tai peltoja reilusti vaikka 15 kilometrin päässä- mm. muokkaustöissä ei välttämättä kannata ajella raktorilla kotio välillä...
Itselläni käytössä tynnyri, tankkaussäiliö sähköpumpulla tai välillä kanisterit.
-
Minä vaan olen joutunut opettelemaan nää jutut kun yksin töissä eikä kukaan kuskaa minnekkään. Kaikki pellot muutaman kilsan etäisyydellä joten se edesauttaa monessa asiassa, puimurin voi siirtää jalkamiehenä illan tai aamun tunteina. Suunnittelin viljavaunun etureunaan pikakiinnitteistä säiliötä joka kippiä nostamalla hivenen ois valunut puimurin säiliöön mutta vahingossa sitten äkkäsin että traktorissahan on iso tankki valmiina. Useimmiten puimurikin yötä hallissa mutta tankki ei riitä Sampossa kun hätäselti päiväksi. Kaivuri on omissa metsissä ja siellä joutuu myös käymään traktorin kanssa joten se käy oivasti.
-
Kuinka raatilaiset kuljettaa nykyisin mopö:ä taloudessaan, vai tuoko säiliöauto pytyt täyteen laanille?
Ymmärtääkseni vanhassa 200l tynnyrissä tuota ei saisi kuskata.
Oletteko hankkineet nykyaikaisia "luokiteltuja" astioita tähän siirtokäyttöön?
Pappatunturin riksalla muovinen maito- tai muuttolaatikko johon mahtuu naftisti 2 kpl huoltsikalta bongattua 20 ltr kanisteria paksusta muovista tehtyjä entisiä autonpesukoneen pesunestekanistereita. Kk:n pumppuasemalle matkaa puolenkymmentä kilsaa jotenka tuon kummempia farmari-/siirtosäiliöitä ei tarvi.
Ja aina saa päivän hintaan. ;D
-
Mulla tää tankkaus on konkreettinen ongelma kun 4240 casen tankki on niin onnettoman pieni, käytännön jyrsinkylvössä tankillisella pääsee noin 8- 9 tuntia eli joka ikinen päivä keskeytyy tankkaustuokioon ja kauimmaiset pellot on 12 km päässä. Sieltä en kuitenkaan aio alkaa ajamaan jyrsinkylvöyhdistelmällä tilakeskukseen tankille, saati puimurilla. Joten mulla on ns. kakkostilakeskus näillä etäpelloilla josta löytyy säilytystilaa ja farmarisäiliö. Siten ei tarvitse miettiä puimurin tai muidenkaan työkoneiden tankkaamista sen enempää.
-
Minä vaan olen Useimmiten puimurikin yötä hallissa mutta tankki ei riitä Sampossa kun hätäselti päiväksi.
Mikä Sampo sulla olikaan? 2065:lla pui käytännössä kaksi normaalia päivää tankillisella.
-
30l:n pöntöillä siirtyy polttoaine kaivurille, tai sitten 200l:n tynnyrillä. Toki tankillisella kaivaa hyvinkin parikymmentä tuntia mutta harvemmin tulee kotona tankkailtua, toki aina koneen ollessa lavetilla ja kotinurkilla. Tuli vaihdettua öljytkin työmaalla pari päivää sitten, kun ei konetta viitsi kesken kaiken kotiin kärrätä, kone raskaampi liikuteltava kuin pari öljypönttöä tarvikkeineen :)
Muuten tarvii harvemmin polttoainetta kuskailla, puimuriin piti aiemmin kuljetella mutta nykyisellä ajaa pyöreät 50ha tankillisella joten yleensä sattuu tuohon väliin tankkaus kotonakin.
Ikukysymyksiä nää polttosineen siirrot, mutta hyvinkin yksinkertaisia mielestäni.
Paljon enemmän vaivaa koneiden siirtelystä, kylvöaikaan ja puintiaikaan konetta jätettävä pellolle ja tarvii usein apumiestä hakemaan pellolta/viemään. Peltojen vaihtuessa kulkuneuvo jää muuten minne sattuu, pyörä/mopo kulkee joskus mukanakin lähipelloilla.
-
Noi sivutilakeskukset voi jättää heti kättelyssä omaan arvoonsa,kotoa ehtii tahdolla mutta ei ahdolla,jne..... ;D
-
Minä vaan olen Useimmiten puimurikin yötä hallissa mutta tankki ei riitä Sampossa kun hätäselti päiväksi.
Mikä Sampo sulla olikaan? 2065:lla pui käytännössä kaksi normaalia päivää tankillisella.
45:n 39 pöydällä joten 115 hp ei pahemmin huilaa, 20 litraa menee kepeesti tunnissa ja vain se onneton jääkaapin oven muotista puristettu tankki, 200 l, eikä sitä kuulema ees sais alle neljännekseen ajaa kun satandyne ei tykkää kuplista eikä kuumasta polttoaineesta. Rempanhan jo tiedättekin, ei naarata.
-
Meillä löpöt siirrellään Volvon kuorma-autosta irroitetulla tankilla. Säiliön kupeeseen jätin sen räkin jolla säiliö on auton rungolla, johon sitten hitsailin tellingin sähköpumpulle ja nostolenkille. Voi nostella lavalle ja pois siltanosturilla vaikka täytenäkin. Tilavuutta sillä on noin 200 litraa ja auton lavalle se sidotaan liinalla tai parilla korvakkeisiin jotka pulttasin lavan läpi. Pikku Caddyyn aika passeli kuorma. Pumppuun pitkä johto et ylettää auton tai tankattavan koneen akkuun vaikkakin tulee lavalle useesti heitettyy joku pikkuakku hallin lattialta, pitäs sillekkin tellinki tehä samaan syssyyn. Parhaita laitteita joita tullut rakenneltuu ei tartte pelata 30 litran pyttyjen ja supiloiden kaa, kun tankitkin tuppaa olee vanhoissa vehkeissä aina mitä huonoimmissa paikossa ja ylhäällä ja ittekkii kun on vaan tämmönen 80 kilonen rimpula. Puimuria, kaivuria, mettäkonetta ja pitemmillä urakoilla olevia traktoreita sillä tankkaillaan kun ei nuo vehkeet tilakeskuksella juurikaan viihdy.
-
Viljely- ym. hommissa tulee toistaiseksi ainakin toimeen tarvittaessa jerryillä. Mutta mun pitäis yhden yhdistyksen käyttöön hommata n. 300 litran kuljetus- ja tankkauskiulu bensalle. Sähköpostia on lentänyt Italiaa myöten...
-
Meillä löpöt siirrellään Volvon kuorma-autosta irroitetulla tankilla. Säiliön kupeeseen jätin sen räkin jolla säiliö on auton rungolla, johon sitten hitsailin tellingin sähköpumpulle ja nostolenkille. Voi nostella lavalle ja pois siltanosturilla vaikka täytenäkin. Tilavuutta sillä on noin 200 litraa ja auton lavalle se sidotaan liinalla tai parilla korvakkeisiin jotka pulttasin lavan läpi. Pikku Caddyyn aika passeli kuorma. Pumppuun pitkä johto et ylettää auton tai tankattavan koneen akkuun vaikkakin tulee lavalle useesti heitettyy joku pikkuakku hallin lattialta, pitäs sillekkin tellinki tehä samaan syssyyn. Parhaita laitteita joita tullut rakenneltuu ei tartte pelata 30 litran pyttyjen ja supiloiden kaa, kun tankitkin tuppaa olee vanhoissa vehkeissä aina mitä huonoimmissa paikossa ja ylhäällä ja ittekkii kun on vaan tämmönen 80 kilonen rimpula. Puimuria, kaivuria, mettäkonetta ja pitemmillä urakoilla olevia traktoreita sillä tankkaillaan kun ei nuo vehkeet tilakeskuksella juurikaan viihdy.
tuo kuorma-auton tankki oiski kätevä ku tekis niihin kannattimiin sovitteet etukuormaimeen, tarttis ku hanan vaan ;D ei tietty kärsis pökätä mihinkään ja saishan siinä selittää ku ruuneperi virkavallan sattuessa paikalle utelemaan mitä säiliössä on....