Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 07.12.11 - klo:22:25
-
Tämä asia tulee usein mieleen ja taas tuli. Tossa tökin muutama päivä maata puskulevyllä ja yritin käyttää siinä nostolaitetta ja kallistuksen säätöä samanaikaisesti. Totesin asian melkein mahdottomaksi. No ratkaisuksi tuli sitten hydraulinen työntövarsi millä säädettiin levyn korkeutta ja kallistuksen säätimellä muuten asentoa. Homma tuntu toimivan ja levy oli hallinnassa. Tuli vaan mieleen että onkohan insinöörit koskaan käyttänyt näitä rullattavia/käännettäviä rullia koska kauheen hyviähän ne ei ole. Tämäkin toimis paremmin niin että olisi vipu jota eteenpäin työntäessä nostolaite laskee ja taaksepäin vetäessä nousee. Nopeus on kiinni kuinka pitkään sitä vedät. Sivullepäin sitten käyttäis lohkoa ja jos haluais hifistellä niin rullalla vivun päällä olisi toinen lohko proportionaalisena. Pari muistipaikka korkeudelle lisäksi jos on sellaisia töitä niin voisi olla kokonaisuudessa hyvä.
-
MITÄ YRITÄT SANOA
-
MITÄ YRITÄT SANOA
Hän varmaan yrittää sanua että sähkönostolaite on perseestä.
-
Sen siitä saa kun on oikeutettu käyttämään uusia traktoreita. ;D ;D
-
Niin siis kyllä nää sähkönostolaitteet on ergonomisia ja hyviä mutta niiden ohjaus ei ole vaan hyvä. Vanhoista mekaanisista ei kannata puhuakaan. Raktorissa on vaan viellä paljon mitä ei ole oikein valmiiksi mietitty mikä aukeis insinööreille jos he niitä käyttäisivät.
-
Niin siis kyllä nää sähkönostolaitteet on ergonomisia ja hyviä mutta niiden ohjaus ei ole vaan hyvä. Vanhoista mekaanisista ei kannata puhuakaan. Raktorissa on vaan viellä paljon mitä ei ole oikein valmiiksi mietitty mikä aukeis insinööreille jos he niitä käyttäisivät.
Kyllä minäkin olen miettinyt samaa sähköisestä nostolaitteesta että jotenkin se on jäänyt kesken. Vuoden ollut nyt sellainen traktori vasta ja sinuiksi en sen kanssa ole tullut. Johtuu varmaan siitä että en ole moista tarvinnut kun vetokoukun nostoon kun ei nostolaitteissa ole yhtään työkonetta vielä ollut kii. 8)
-
On se milenkiintoista odotella milloin nämä SÄHKÖPASKAT pääsee samalle tasolle tarkkuudessa,helppuodessa ja säädettävyydessä vanha fergun nostolaitteen kanssa.
-
On se milenkiintoista odotella milloin nämä SÄHKÖPASKAT pääsee samalle tasolle tarkkuudessa,helppuodessa ja säädettävyydessä vanha fergun nostolaitteen kanssa.
Lueskelin ketjua ja koko ajan oli toi lainattu asia mielessä. En siis kerennyt ensimmäisenä mutta ääni ferkun nostolaitteelle ;) Ja en puhu sähköisestä "hiirirulla" nostolaitteesta, vaikka enemmän mä siitä tykkään kuin Vatran kiertonupiskasta ;D Oikeastaan sähköinen on parhaimmillaan, kun vaan käyttää nosto/lasku kytkintä. Toisaalta samat "ominaisuudet" oli jo fiatagrissa "klik/klak".
-
Ei ole tosiaankaan sähköllä saatu aikaan muuta lisäarvoa, kuin hintaa.
-
Tuli vaan mieleen että onkohan insinöörit koskaan käyttänyt näitä rullattavia/käännettäviä rullia koska kauheen hyviähän ne ei ole.
Olen ihan samaa mieltä. Nyt syksyn ojavalleja vedettäessä tuota rullaa saa veivata ihan sikana kun vetokone uppoaa mutaan koko ajan. Vanhassa koneessa on vipu ja sen tuntuma ja käyttökelpoisuus näissä hommissa paljon parempi.
Hyvähän se sähkölaite on kun lähtee vetämään pitkää siivua auroilla tai kolaa lunta, mutta nimenomaan maansiirtohommissa se on liian monimutkainen. Ja kun on jäämässä kiinni, niin tuo rulla on usein se aiheuttaja, kun ajattelee että pelastaa nostamalla vähän muttei ehdi pohjaan asti ennen kuin on liian myöhäistä. Ja nostonappi on tietysti eri paikassa.
-
tässä asiassa jd:n ylös-alas liukuva nostolaitteen käyttö on paras markkinoilla olevista. Fergun rullakin on ihan ok, mutta ei kyllä lanahommiin tule fergua laitettua just nostolaite-ergonomian vuoksi.
-
Taas kerran Fendt on edelläkävijä tässäkin asiassa. Lisäksi 2-toiminen nostolaite tuohon käytönhallinta probleemaan.
Onhan tuota muutama kerta tullut ittekkin ihmeteltyä sähköohjatun nostolaitteen epäkäytännöllisyyttä määrätyissä hommissa. Perälevyn käyttö ehkä päällimmäisenä.
Miksi nykyajan teknologian aikakautena vain Fendtin insinööri tajuaa nostolaitteella olevan muutakin tehtävää kuin nostaa tai laskea asetettujen raja-arvojen puitteissa. Raja-arvojen välinen hallinta puuttuu käytännössä kokonaan, tai ainakin on helkutin hankalaa.
Nostolaitteen valinnainen käyttö hydejoikkariin (by Fendt) tai sitten jos ei ole sähkölohkoja niin mekaaniseen hydevipuun.
HALOO ingenjöörit. ;)
-
Äkkiä rakentaisi mekaanisen joystickin traktorin hydrauliikan hallintaan. Repisi jostain vanhasta kaivurista osat ja traktoriin kiinni.
-
On se milenkiintoista odotella milloin nämä SÄHKÖPASKAT pääsee samalle tasolle tarkkuudessa,helppuodessa ja säädettävyydessä vanha fergun nostolaitteen kanssa.
Toinen ongelma on se että noissa sähköisissä on aina jonkunlainen viive säätämisen ja toiminnan välillä, ja just tuollaisessa ojamaiden levittelyssä on tosi vaikea osua juuri oikeaan korkeuteen kun se nosto tai lasku kulkee perässä. Tuossa suhteessa se hydraulinen työntovarsi on parempi, kun vivusta hellittää niin se korkeus on sitten just se mikä on sillä hetkellä. Ja tämä toimii sillä vanhan fergun nostolaitteella samalla tavalla, mutta nuo sähköiset liikkuu vielä sen jälkeen kun säätönappula on pysähtynyt.
-
Kerran ku sähkönostolaitteesta oli joku muurahaine kärtsäny, laitoin letkun pikaliittimeltä nostolaitteen sylinterin putkeen, ja käytin ulukopuolisen vivula.
Tuo fiatin klik-klak on kyllä hyvä, ja se tunnusteluki niisä on aivan mahtava. L85 nylykyllä on palio mukavampi kyntää, ku tuola 110 deutsila..
Ja perälevyhommisa se rullan pyörittely on perseestä >:(
-
Niin, valtrassahan on myös se vaihtoehtoinen käyttötapa. Kytkimen toista reunaa painamalla laskee ja toisesta reunasta nousee, juuri tasan niin kauan kuin sormi on napilla.
-
ja just tuollaisessa ojamaiden levittelyssä on tosi vaikea osua juuri oikeaan korkeuteen kun se nosto tai lasku kulkee perässä.
Yhtä ärsyttävää on myös se jos tekin jonkun muutoksen vaikkapa kyntäessä, työntää pystyyn jäänyttä viilua nurin tai kiveä/kantoa sivuun kääntyessä/peruuttaessa, niin normaalisti säädetty numero pitää katsoa rullasta ja vielä pimeällä niin sehän on huonosti valaistu eurooppalaisissa koneissa.
Vähän kuin robottivaihteisto, aina pitää katsoa taulusta mikä vaihde siellä on vetämässä.
-
Tuo fiatin klik-klak on kyllä hyvä, ja se tunnusteluki niisä on aivan mahtava. L85 nylykyllä on palio mukavampi kyntää, ku tuola 110 deutsila..
Ja perälevyhommisa se rullan pyörittely on perseestä
SÄ OOT SEKASIN!
-
Jos edes saisi tehdasasennuksena valastuksen vetokoukulle, onhan valmetin takaikkunassa se peili mutta ei siitä pimeessä mitään näe.. tietty nykyään on kaikilla lamppu kännykässä niin ei tartte
-
Jos edes saisi tehdasasennuksena valastuksen vetokoukulle, onhan valmetin takaikkunassa se peili mutta ei siitä pimeessä mitään näe.. tietty nykyään on kaikilla lamppu kännykässä niin ei tartte
onhan valtrassa koukkuvalo.joskus 2000luvun vaihteessa vihjastiin tehtaalle ja seuraavana vuonna oli tuotannossa.tulee vyötärövalosarjan kanssa samassa paketissa.
-
Koukut tulee koloistaan pihalle,valoisaan.... Traktoreissa.
-
Koukut tulee koloistaan pihalle,valoisaan.... Traktoreissa.
...ja sen voi vaihtaa tappia nostamalla vaikka sellaiseen 80mm halkaisijaltaan olevaan möllykkään, jos mukavuutta haluaa...
-
Taas kerran Fendt on edelläkävijä tässäkin asiassa. Lisäksi 2-toiminen nostolaite tuohon käytönhallinta probleemaan.
Onhan tuota muutama kerta tullut ittekkin ihmeteltyä sähköohjatun nostolaitteen epäkäytännöllisyyttä määrätyissä hommissa. Perälevyn käyttö ehkä päällimmäisenä.
Miksi nykyajan teknologian aikakautena vain Fendtin insinööri tajuaa nostolaitteella olevan muutakin tehtävää kuin nostaa tai laskea asetettujen raja-arvojen puitteissa. Raja-arvojen välinen hallinta puuttuu käytännössä kokonaan, tai ainakin on helkutin hankalaa.
Nostolaitteen valinnainen käyttö hydejoikkariin (by Fendt) tai sitten jos ei ole sähkölohkoja niin mekaaniseen hydevipuun.
HALOO ingenjöörit. ;)
Ylivoimassa on tosiaan kätevää, kun voi laittaa nostolaitteet kaksitoimiseksi ja käyttää niitä samalla joystickillä kuin esim. mainitun perälevyn kääntöä ja sivusiirtoa. Ei tarvi irroitella kättä kahvasta ja plussana päälle markkinoiden parhaimpiin lukeutuva nopeudensäätöpoljin + vaihteisto. Eikä tarvi jarrua painella kun ei jää "veto" päälle, kun nostaa jalan irti pedaalilta.... :P
-
Yleisin virhe on kokemattomalla on se että ei osata säätää laskunopeutta oikeaksi ei liian nopea ,mutta ei liian hidas.
Jos tätä ei osaa säätää on sähköisen nostolaitteen käyttö takkuista.
Sähköinen nostolaite ainakin Valtrassa on erittäin helppo ja tarkka.
-
Tuli vaan mieleen että onkohan insinöörit koskaan käyttänyt näitä rullattavia/käännettäviä rullia koska kauheen hyviähän ne ei ole.
Olen ihan samaa mieltä. Nyt syksyn ojavalleja vedettäessä tuota rullaa saa veivata ihan sikana kun vetokone uppoaa mutaan koko ajan. Vanhassa koneessa on vipu ja sen tuntuma ja käyttökelpoisuus näissä hommissa paljon parempi.
Hyvähän se sähkölaite on kun lähtee vetämään pitkää siivua auroilla tai kolaa lunta, mutta nimenomaan maansiirtohommissa se on liian monimutkainen. Ja kun on jäämässä kiinni, niin tuo rulla on usein se aiheuttaja, kun ajattelee että pelastaa nostamalla vähän muttei ehdi pohjaan asti ennen kuin on liian myöhäistä. Ja nostonappi on tietysti eri paikassa.
Kuin myös, olen joskus tuota säätörullaa kironnut. Wanhalla fergulla onnistyy perälevyhommat paremmin, ja käsituntumalla oppii hyvin tuntemaan oikean korkeuden. Tuon rullan tilalle saisi helpostikin viriteltyä sähköisen vivun, ostaisi vain semmoisen potikan jonka liikerata on esim. 90 astetta.
Mika
-
Koukut tulee koloistaan pihalle,valoisaan.... Traktoreissa.
Jos ei satu olemaan jumissa tai jäässä Suomen talvessa...
Ylivoimassa on tosiaan kätevää, kun voi laittaa nostolaitteet kaksitoimiseksi ja käyttää niitä samalla joystickillä kuin esim. mainitun perälevyn kääntöä ja sivusiirtoa. Ei tarvi irroitella kättä kahvasta ja plussana päälle markkinoiden parhaimpiin lukeutuva nopeudensäätöpoljin + vaihteisto. Eikä tarvi jarrua painella kun ei jää "veto" päälle, kun nostaa jalan irti pedaalilta.... :P
Olkoon Fentti vetokoneena, mut minusta on jotain perustavanlaatuista mennyt pieleen käskynjaossa jos ojamaita joutuu levittelemään vielä 2000 luvulla traktorilla niska kierossa kaivinkonekuskin jäljiltä.
Leikkimistä tien tasauskin perälevyllä pelkän nostolaitteen varassa jos lanassa ei ole säädettäviä tukipyöriä.
-
Ojamaat on yleensä ajettava pois ojan reunasta muuten lohkon pinnanmuodot huononevat.
-
Koukut tulee koloistaan pihalle,valoisaan.... Traktoreissa.
Jos ei satu olemaan jumissa tai jäässä Suomen talvessa...
Ylivoimassa on tosiaan kätevää, kun voi laittaa nostolaitteet kaksitoimiseksi ja käyttää niitä samalla joystickillä kuin esim. mainitun perälevyn kääntöä ja sivusiirtoa. Ei tarvi irroitella kättä kahvasta ja plussana päälle markkinoiden parhaimpiin lukeutuva nopeudensäätöpoljin + vaihteisto. Eikä tarvi jarrua painella kun ei jää "veto" päälle, kun nostaa jalan irti pedaalilta.... :P
Olkoon Fentti vetokoneena, mut minusta on jotain perustavanlaatuista mennyt pieleen käskynjaossa jos ojamaita joutuu levittelemään vielä 2000 luvulla traktorilla niska kierossa kaivinkonekuskin jäljiltä.
Leikkimistä tien tasauskin perälevyllä pelkän nostolaitteen varassa jos lanassa ei ole säädettäviä tukipyöriä.
Totta!
-
Tuolla olen ojamaat levitelly pitkin peltoa tai tasaillut niillä painanteita. Etuterä suoraan poikittain ja koukkaa ojamaakasan yli ja niin lähee mukaan että heilahtaa . Salaojitusten jälkeen tuolla ollaan lanattu ristiin ja suurempiin painateisiin ollan viety maita joskus paljonkin. Tasaista on tullut. En enää muista milloin olen perälevyn viimeksi traktoriin kiinnittänyt.
http://www.soukkio.fi/hydraulinen_polannelana_2800.php
Tuo ois vielä pätevämpi koville maille, mutta pehmeille maille taitaa painoa olla jo liikaa.
http://www.vuomet.fi/fi/vrg-tiehoyla