Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:09:30

Otsikko: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:09:30
Yhden kausityökoneen dieselmoottorin suuttimet/suutin on alkanut vähän vuotaa. Starttaus on vähän ylipitkä ja käynnistyessään laite palkitsee käyttäjänsä komealla savulla ja polttoöljyn katkulla. Käydessään ei enää savuta häiritsevästi... eli ei savuta oikein ollenkaan.

Ilmiö alkoi kelien kylmetessä. Kesällä tuota ei tapahtunut. Joko vika tuli sattumalta kun viileys alkoi tai sitten nämä alle 5 asteen lämpötilat vaan vaikuttavat noin. Ehkä ko. työkoneessa on jopa joku automaattinen "Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?

Mutta. Kysymys: Jos suuttimet/suutin vuotaa niin miten paljon se vuotaakaan? Vuoto ilmeisesti loppuu kun paineet laskevat tarpeeksi. Onko pieni vuoto riski koneen kestävyydelle vai onko se lähinnä ärsyttävä piirre. Voiko löpöä valua vaikka palotila täyteen joka aiheuttaisi sitten isoja ongelmia ja vaikkapa tulipalon pakoputkessa.

Remonttihan ei kovin kalliiksi tietysti tulisi, mutta en pidä polttoöljyn tuoksusta sormissani  ;D
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: metsajussi - 01.12.11 - klo:09:36
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: Perfekt - 01.12.11 - klo:09:37
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:09:49
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Siinä VOI olla tuollainen. Tämä voisi olla kyllä syynä.. Vika nimittäin alkoi niin yllättäen että tuo analyysini suuttimien vuodosta voi hyvinkin olla väärä. Myönnän... että dieselmoottorien tekniikka ei ole vahvin alani...

Jos Thermostart vuotaa niin vuodon määrä ei voi olla kovin suuri ? Kyseessä lienee muutaman ruokalusikallisen verran? Muistaakseni on oleellista että Thermostartin kuppi on aina löpöä täynnä kun startataan, voiko laite tällaisessa vuodossa tyhjentyä ja kärähtää  :o Siis isolla tulella. Aina täytyy kuitenkin startata hehkun kautta  ???
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:09:51
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)

Ei ole normaali savu. Jatkuu vähän liian kauan ja pakokaasu ei ole puhdasta. Jotain erilaista tässä käynnistyksessä on kesään verrattuna. Onhan se normaalia että kiisseli lyö savua taivaalle kylmänä, mutta tämä ei enää mahdu mielestäni aivan normaalin savutuksen haarukkaan.
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:09:53
Thermostartin ohittamisesta:

1. Sähköpiuha EKANA pois
2. Letkut yhteen jotta löpön kierto säilyy

Riittääkö tämä  ???

Tuo on niin vanhaa tekniikkaa (vm. 86) että mikään aivoboksi ei käy riitelemään  ;D
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: Perfekt - 01.12.11 - klo:10:03

Mikä kone ?

näyttääkö tältä ?

kuten Sisu v12 mutta onkin MAN

http://www.youtube.com/watch?v=mz1RYleZCM4&feature=related

 8)
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:10:13
Ei oo V12 vaan 25 V. Siis vuotias  :o
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: Perfekt - 01.12.11 - klo:10:20

Suodattimet ?

Kesälöpöö tankissa

Joskus häiritsee ajoitusta kun ei saa tarpeeksi ruokaa varsinkin jos CAV jakaja pumpulla ?

 :-[
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: metsajussi - 01.12.11 - klo:10:24
Thermostart on sellainen imusarjassa oleva vimpula, johon tulee sähköjohto ja löpöputki.
Värkissä on hehkulanka tms. Kun sille annetaan virtaa avaimen hehkuasennossa, niin se runkokin lämpenee ja siinä oleva venttiili avautuu lämmittyään ja päästää sieltä pikku säiliöstä tippumaan polttoainetta jonka hehku sytyttää. Eli se polttaa pientä liekkiä imusarjassa jotta kone saa lämpimämpää imuilmaa käynnistykseen.

Se venttiili saattaa jäädä vuotamaan vaikka roskasta jolloin se hiljalleen tiputtelee sen säiliöllisensä imusarjaan, ja se määrä varmasti riittää savuttamiseen ja huonoon käyntiin hetkeksi. Säiliö taas koneen käydessä hissuksiin täyttyy uudelleen polttoaineen paluukierrosta tai vastavasta.
Vaikka se vuotaisi koko ajan käydessäkin, niin tippa minuutissa ei välttämättä juuri tunnu missään.
Yleensähän nuo hajoavat niin, että se hehku katkeaa ja värkki lakkaa näin toimimasta. Kuivana - siis ilman löpöä - pidempään hehkuttaminen on tuolle hehkulle pahasta.

Tämä nyt tietysti vain sillä edellytyksellä että koneessa ao. laitos edes on...

Toisaalta jos koneen tankki ei ole suuttimien yläpuolella, niin suuttimista ei edes teoriassa pitäisi voida juurikaan tippua mainittavasti mitään männän päälle. Valumisreitti tankista ruiskupumpun kautta on koneen seisoessa lähes mahdoton. Ja muutenkin tuolla lailla viallinen suutin kyllä näkyisi käynnissä mielestäni muutenkin varsin selvästi.

JOS koneessa Thermostart-tulppa on, niin irroita sen sähköpiuha (tai sulake tai joku ...) ja tuki sille tuleva löpöputki jollakin ja kokeile muutama pidempään seisonut startti. Voi myös ruuvata koko ihmeen pois (tai imuletkun tms) ja kurkata ennen starttia sinne imusarjaan josko sen pohjalla on merkkejä tippuneesta löpöstä. Jos putki antaa myöden, voihan sen Th-tulpan ajon jälkeen myös jättää ulkopuolelle roikkumaan ja katsoa vuotaako se itsekseen.

Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:10:24

Suodattimet ?

Kesälöpöö tankissa

Joskus häiritsee ajoitusta kun ei saa tarpeeksi ruokaa varsinkin jos CAV jakaja pumpulla ?

 :-[

Talvilaadun moottoripolttööljyä ja karstoitusta sekä savutusta poistavaa "pirun kallista kemikaalia". Ja rivipumppu.

Ehkä tuo aine on oikeasti toiminut ja väljentänyt aukkoja liikaa  :o :o
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:10:29
Thermostart on sellainen imusarjassa oleva vimpula, johon tulee sähköjohto ja löpöputki.
Värkissä on hehkulanka tms. Kun sille annetaan virtaa avaimen hehkuasennossa, niin se runkokin lämpenee ja siinä oleva venttiili avautuu lämmittyään ja päästää sieltä pikku säiliöstä tippumaan polttoainetta jonka hehku sytyttää. Eli se polttaa pientä liekkiä imusarjassa jotta kone saa lämpimämpää imuilmaa käynnistykseen.

Se venttiili saattaa jäädä vuotamaan vaikka roskasta jolloin se hiljalleen tiputtelee sen säiliöllisensä imusarjaan, ja se määrä varmasti riittää savuttamiseen ja huonoon käyntiin hetkeksi. Säiliö taas koneen käydessä hissuksiin täyttyy uudelleen polttoaineen paluukierrosta tai vastavasta.
Vaikka se vuotaisi koko ajan käydessäkin, niin tippa minuutissa ei välttämättä juuri tunnu missään.
Yleensähän nuo hajoavat niin, että se hehku katkeaa ja värkki lakkaa näin toimimasta. Kuivana - siis ilman löpöä - pidempään hehkuttaminen on tuolle hehkulle pahasta.

Tämä nyt tietysti vain sillä edellytyksellä että koneessa ao. laitos edes on...

Toisaalta jos koneen tankki ei ole suuttimien yläpuolella, niin suuttimista ei edes teoriassa pitäisi voida juurikaan tippua mainittavasti mitään männän päälle. Valumisreitti tankista ruiskupumpun kautta on koneen seisoessa lähes mahdoton. Ja muutenkin tuolla lailla viallinen suutin kyllä näkyisi käynnissä mielestäni muutenkin varsin selvästi.

JOS koneessa Thermostart-tulppa on, niin irroita sen sähköpiuha (tai sulake tai joku ...) ja tuki sille tuleva löpöputki jollakin ja kokeile muutama pidempään seisonut startti. Voi myös ruuvata koko ihmeen pois (tai imuletkun tms) ja kurkata ennen starttia sinne imusarjaan josko sen pohjalla on merkkejä tippuneesta löpöstä. Jos putki antaa myöden, voihan sen Th-tulpan ajon jälkeen myös jättää ulkopuolelle roikkumaan ja katsoa vuotaako se itsekseen.

Kiitos ! Mä teen just täsmälleen noin ja jos vika tällä löytyy niin saanen homman hoidettua. Ehkä käyttämäni karstaa irroittava kemikaali herätti jumittuneen Thermostartin toimimaan ja se kostaa tiputtamalla. Aineen lisäämisellä ja savutuksen ajankohdalla on nimittäin ajallinen yhteys. Kolmas tekijä on kelien kylmeneminen. Kaikki nämä tiedot yhdistettynä kääntävät katseen kohti tuota T-starttia.

....joka toivottavasti laitteesta nyt löytyy  ;D Kyl mä sen sieltä löydän jos siellä sellainen on  :)
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: Perfekt - 01.12.11 - klo:10:33
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)

Ei ole normaali savu. Jatkuu vähän liian kauan ja pakokaasu ei ole puhdasta. Jotain erilaista tässä käynnistyksessä on kesään verrattuna. Onhan se normaalia että kiisseli lyö savua taivaalle kylmänä, mutta tämä ei enää mahdu mielestäni aivan normaalin savutuksen haarukkaan.

Tälläistä SAVUA

http://www.youtube.com/watch?v=uOj6gPwkiXg&feature=related

 ::)
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:10:36
Oletko varma vuotamisesta ?

Siis männänpäälle

Ettei vaan ole normaalia väljän koneen kylmäsavua,,,

Vai vuotiko se ulospäin kun pelkäsit sormiasi ?

 ::)

Ei ole normaali savu. Jatkuu vähän liian kauan ja pakokaasu ei ole puhdasta. Jotain erilaista tässä käynnistyksessä on kesään verrattuna. Onhan se normaalia että kiisseli lyö savua taivaalle kylmänä, mutta tämä ei enää mahdu mielestäni aivan normaalin savutuksen haarukkaan.

Tälläistä SAVUA

http://www.youtube.com/watch?v=uOj6gPwkiXg&feature=related

 ::)

Kohdassa 28 sek. tulee vähän sopivaa  ;D
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: junttieinari - 01.12.11 - klo:10:48

Se venttiili saattaa jäädä vuotamaan vaikka roskasta jolloin se hiljalleen tiputtelee sen säiliöllisensä imusarjaan, ja se määrä varmasti riittää savuttamiseen ja huonoon käyntiin hetkeksi. Säiliö taas koneen käydessä hissuksiin täyttyy uudelleen polttoaineen paluukierrosta tai vastavasta.
Vaikka se vuotaisi koko ajan käydessäkin, niin tippa minuutissa ei välttämättä juuri tunnu missään.

Mun 390 fergussa alkoi etummainen  imuventtiili takoa kuvaansa männän pintaan. Konetta hoitanut hoitanut seppä eppäili vian johtuneen nimenomaan tuosta vuotavasta imusarjahehkusta. Ei oo kallis eikä hankala nippeli vaihtaa jos tarve vaaatii. Seuraukset vaihtamattomuudesta voi sitten olla molempia. :o
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: kyntaja - 01.12.11 - klo:10:53
Jos vikaa suuttimissa.. Kokeile 2,5% 2t seosta tankkiin. Hieman jumittavat suuttimet herkeävät tällä kikalla.
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:12:11
Jos vikaa suuttimissa.. Kokeile 2,5% 2t seosta tankkiin. Hieman jumittavat suuttimet herkeävät tällä kikalla.

Mä olen käyttänyt tuota konstia traktoreihin ja se kyl pelaa. Tolla kausityökoneella olen polttanut vasta niin vähän löpöä että tällainen konsti ei ole vielä tehonnut.
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: icefarmer - 01.12.11 - klo:13:04
Jos vikaa suuttimissa.. Kokeile 2,5% 2t seosta tankkiin. Hieman jumittavat suuttimet herkeävät tällä kikalla.

Mä olen käyttänyt tuota konstia traktoreihin ja se kyl pelaa. Tolla kausityökoneella olen polttanut vasta niin vähän löpöä että tällainen konsti ei ole vielä tehonnut.
kehtaako/voiko sillä kausikoneella kylille lähteä, aika monelta nyrkkipajalta voi löytyä suutintestauspumppu jolla voi suuttimet tarkistaa paikoillaan, tai vaihtoehtoisesti pyydät remonttimiestä ilmaantumaan paikalle testauspumpun kans.... vanhoissa esikammiokoneissa nyt ei mitään vahinkoa tuu vaikka muutaman kerran ruuttaa suutinta paikoillaan ja samalla selviää pitääkö tuo suutin. voihan sitä varmuuden vuoks pyörittää sitte hetken sammutin päällä.
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: ravenlord - 01.12.11 - klo:13:21
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Jos liekkihehku vuotaa niin sen tietää siitä että öljymäärä lisääntyy ja öljy muuttuu juoksevammaksi. Ja jos liekkihehku vuotaa pö.tä männänpäälle, täyttyy männässä oleva palotila, ja sen kyllä kuulee käynistyksen yhteydessä et yks sylinteri on korkeampipuristeinen... 

Ja se on rahamiehen merkki jos ei käsiään sotke.... 
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: metsajussi - 01.12.11 - klo:13:58
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Jos liekkihehku vuotaa niin sen tietää siitä että öljymäärä lisääntyy ja öljy muuttuu juoksevammaksi. Ja jos liekkihehku vuotaa pö.tä männänpäälle, täyttyy männässä oleva palotila, ja sen kyllä kuulee käynistyksen yhteydessä et yks sylinteri on korkeampipuristeinen... 

Ja se on rahamiehen merkki jos ei käsiään sotke....

Riippuu juu siitä miten paljon se vuotaa, ja vielä koneestakin että valuuko se koneeseen päin vai ilmansuodattimeen. Ja tosiaan niinkuin joku jo kertoikin niin tuolla voi saada koneeseen paljonkin tuhoa aikaan ajanmittaan. Suurinpiirtein samat murheet kuin kurjasta suuttimestakin. Palamaton polttoaine pesee voiteluainetta pois, voi aiheuttaa lämpöshokkeja männälle etc.

Niistä mahdollisista ajon aikana vuotavista tipoista tarkoitin että niitä ei koneen käynnistä juuri erota, hiukan saattaa savuttaa enemmälti. Muuta haittaahan reilummasta vuodosta kyllä sitten on.

Ja luultavasti 'potilaassa' ei sitten ole koko Thermostart-laitetta :-)
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:14:07
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Jos liekkihehku vuotaa niin sen tietää siitä että öljymäärä lisääntyy ja öljy muuttuu juoksevammaksi. Ja jos liekkihehku vuotaa pö.tä männänpäälle, täyttyy männässä oleva palotila, ja sen kyllä kuulee käynistyksen yhteydessä et yks sylinteri on korkeampipuristeinen... 

Ja se on rahamiehen merkki jos ei käsiään sotke....

Riippuu juu siitä miten paljon se vuotaa, ja vielä koneestakin että valuuko se koneeseen päin vai ilmansuodattimeen. Ja tosiaan niinkuin joku jo kertoikin niin tuolla voi saada koneeseen paljonkin tuhoa aikaan ajanmittaan. Suurinpiirtein samat murheet kuin kurjasta suuttimestakin. Palamaton polttoaine pesee voiteluainetta pois, voi aiheuttaa lämpöshokkeja männälle etc.

Niistä mahdollisista ajon aikana vuotavista tipoista tarkoitin että niitä ei koneen käynnistä juuri erota, hiukan saattaa savuttaa enemmälti. Muuta haittaahan reilummasta vuodosta kyllä sitten on.

Ja luultavasti 'potilaassa' ei sitten ole koko Thermostart-laitetta :-)

Juu, ei oo  ;D Kävin nääs tutkimassa... Sitä parempi mitä vähemmän tekniikkaa  8)

Ei kun suuttimet testiin. Muuan huoltomies uhkaili tekevänsä homman ilmaiseksi, mutta hän oli osin syyntakeettomassa tilassa  ::) Pitää vaan vetää viidet kumihanskat kouraan päällekkäin ja toivoa että löpö ei sulata nahkoja kourista kuten viimeksi kävi. Vaikka joskus keväällä  :-\
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: kujala - 01.12.11 - klo:14:29
Tarkista ettei suuttimien ylivuotoletkuissa ole vuoto, voi seistessä tulla ilmaa joka aiheuttaa pitkän startin.
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: JoHaRa - 01.12.11 - klo:15:15
Tarkista ettei suuttimien ylivuotoletkuissa ole vuoto, voi seistessä tulla ilmaa joka aiheuttaa pitkän startin.

Täytyy käydä nuokin läpi... Katsoin jo aiemmin hieman, ylimenoputki on aika isoa putkea ja huonosti kiinni. Voi olla että tuossakin on sellasta vikaa joka täytyy käydä läpi/vaihtaa sopivampaan.
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: ravenlord - 02.12.11 - klo:14:16
Tarkista ettei suuttimien ylivuotoletkuissa ole vuoto, voi seistessä tulla ilmaa joka aiheuttaa pitkän startin.

No jos ei nyt kumminkaa....   Jos polttoainetankki on alempana kuin syöttölaitteet, imuvuoto siirtopumpun ja polttoainetankin välillä on taas mahdollista, jos joku mestari on vääntäny jengat jostain suodattimen helmestä...
Otsikko: Vs: Dieselin vuotavat suuttimet
Kirjoitti: ravenlord - 02.12.11 - klo:14:23
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Jos liekkihehku vuotaa niin sen tietää siitä että öljymäärä lisääntyy ja öljy muuttuu juoksevammaksi. Ja jos liekkihehku vuotaa pö.tä männänpäälle, täyttyy männässä oleva palotila, ja sen kyllä kuulee käynistyksen yhteydessä et yks sylinteri on korkeampipuristeinen... 

Ja se on rahamiehen merkki jos ei käsiään sotke....

Riippuu juu siitä miten paljon se vuotaa, ja vielä koneestakin että valuuko se koneeseen päin vai ilmansuodattimeen. Ja tosiaan niinkuin joku jo kertoikin niin tuolla voi saada koneeseen paljonkin tuhoa aikaan ajanmittaan. Suurinpiirtein samat murheet kuin kurjasta suuttimestakin. Palamaton polttoaine pesee voiteluainetta pois, voi aiheuttaa lämpöshokkeja männälle etc.

Niistä mahdollisista ajon aikana vuotavista tipoista tarkoitin että niitä ei koneen käynnistä juuri erota, hiukan saattaa savuttaa enemmälti. Muuta haittaahan reilummasta vuodosta kyllä sitten on.

Ja luultavasti 'potilaassa' ei sitten ole koko Thermostart-laitetta :-)

Normaalisti liekkihehkussa on oma pö säiliö, joka on suuttimien paluuputkessa, ja tähänsaakka liekkihehku on imusarjassa, eli jos rattori on parkkeerattuna nokka alamäkeen, silloin aine valuu ilmansuodatinta kohti, ja jos se on parkissa nokka ylämäkeen, imusarjan muodosta riippuen pö jää makaamaan joko imusarjaan tai sitte se valuu imukanavaan ja jos imuventtiili on auki tavara menee männän päälle. Ja jos venttiili on kiinni ja pitää, niin reipas desilitra ainetta menee kertalaakista männänpäälle. Tarttaaminen loppu siiihen. Ja tietysti imusarja voi olla semmonenki että ilmasuodattimen tulo on keskellä imusarjaa suoraa ylöspäin.