Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nuffieldmaster - 16.11.11 - klo:08:40

Otsikko: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 16.11.11 - klo:08:40
Raotetaampa tulevaisuuden verhoa visioimalla maataloustraktorikaupan tulevaisuutta vaikkapa v. 2020.

Aloitan itse:

Valtran myyntiorganisaatio on muuttunut Agco-Dealereiksi, nyt heiltä saa saman katon alta Valtrat, Fendt:t, MF:t, Challengerit ja Agco-Sampot.

Koska K menetti MF:ien myynnin, ovat he ottaneet nyt päämerkikseen Claas traktorit suuren mainoskampanjansa avulla ja nojautuen osin läntisen Ruotsin Claas kokemuksiin. Kakkostraktoriksi kesko liittyi TAAS Zetorin kanssa kimppaan, koska HC Petersen ei saanut myyntiä nousemaan.

HC Petersen tuo nykyään Pronar, Farmer ja Belarus traktoreita.

Agrimarket ketjuja on rajusti vähennetty, traktoriedustuksena säilyy John Deere, mutta JD:n kallis hinta, joka johtuu kalliista Dollarista on vähentänyt traktoreiden menekkiä. Halvemmaksi merkiksi rinnalle on otettu Landini -traktorit joita myydään mukavasti mökkikäyttöön ja pientiloille. Landini edustus hoidetaan tosin enemmän tytäryhtiö agri-kymin kautta, joka menetti belarus maahantuonnin.

CNH global on kiinalaisten omistuksessa oleva yhtiö, jonka tuotteita NH ja Case myy Agritek. Pienemmät mallit tulevat fengdongin tehtaalta, vain nykyistä 6000 sarjaa suuremmat koneet tulevat italiasta. Itävallan tehtaat ovat suljettu ja nyt sekä punaiset että siniset tulevat samasta tuutista.

Tuntemamme Y-maatalous on nimenä muuttunut tanskalaisen emoyhtiön ottaessa sen haltuun kokonaaan. Nyt ketjun alla myydään lähinnä kaikkea muuta kuin Mt-koneita. Deutz edustus on nimellinen, eikä kanta suomessa ole juurikaan muuttunut siitään.

Uutena ovat tulleet kiinalaiset traktorit, he haastavat "tuntemamme" merkit jo kokoluokissa 40-200 hv ja edullisen hankintahintansa, sekä hieman vanhahtavan rautaisen tekniikan avulla ovat suosittuja mm. turveurakoitsijoiden käytössä. Tekniikan kestävyydessä on tehty selvä muutos ja koneita puhutellaan jo 2020 -luvun megavalmeteina. Myyntimäärät ovat 20 % myydyistä traktoreista kokoluokassa 70-120 hv.


 :o :o 8) :P
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: Wejjo - 16.11.11 - klo:08:58
Aivan mahdollinen skenaario, tosin tuohon kiina-traktorien tulemiseen ja varsinkin luotettavuuteen en nyt ihan näin pian usko.
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: AgerSilva - 16.11.11 - klo:13:06
Ja peruslänsitraktori 150hp+ek lähtöhinta 200ke
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: maraani - 16.11.11 - klo:14:20
Mahdollista ja kun tapahtuu niin aikaisemmin, ehkä 2015 paikkeilla
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: -SS- - 16.11.11 - klo:21:22
Ei dollari kovin kallis ole vaikka voisi luulla: Eurolla on vielä laskuvaraa paljonkin alkuperäiseen 1:1 suhteeseen, tänään esimerkiksi 1 eurolla sai 1.35 dollaria.

Sitä paitsi Saksassa aika monet jontikat tehdään.

-SS-
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: koivumaki - 16.11.11 - klo:21:58
Taas kerran oli jotain huhua Claasin tulosta K-Kaupan kautta Suomeen,MF out.Kattellaan....
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: lavali - 17.11.11 - klo:08:37
Olis tyypillistä k-kaupan kiärrätystä raktori merkeis :)
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: nestori2 - 17.11.11 - klo:08:43
Taas kerran oli jotain huhua Claasin tulosta K-Kaupan kautta Suomeen,MF out.Kattellaan....
No kyllä Kesko on  vaihanut traktorimerkkiä kuin mustalaismanne hevosta ;D
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: koivumaki - 17.11.11 - klo:16:24
Taas kerran oli jotain huhua Claasin tulosta K-Kaupan kautta Suomeen,MF out.Kattellaan....
No kyllä Kesko on  vaihanut traktorimerkkiä kuin mustalaismanne hevosta ;D

Niinpä,tässä tapauksessa Claasin Agustin perilliset vaan taitavat painaa päälle....
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.11.11 - klo:16:56
No kyllä Kesko on  vaihanut traktorimerkkiä kuin mustalaismanne hevosta ;D

Olihan BMC, BLMC koneet 1954-1982. Kakkoskoneita olikin sitten Allis-Chalmers edustus myös aika pitkään. Tosin AC:itä taisivat enemmän myydä konekeskon puolella.

Tuon jälkeen merkit ovat vaihtuneet tiuhaan...  Zetor, Case IH, ZTS, DF, Same, MF....

Olisivat pitäneet myös Marshall:n kun muuttui, olisi säilynyt tehdas pystyssä ja saatu hyvä kone suomeen.
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: koivumaki - 17.11.11 - klo:19:00
No kyllä Kesko on  vaihanut traktorimerkkiä kuin mustalaismanne hevosta ;D

Olihan BMC, BLMC koneet 1954-1982. Kakkoskoneita olikin sitten Allis-Chalmers edustus myös aika pitkään. Tosin AC:itä taisivat enemmän myydä konekeskon puolella.

Tuon jälkeen merkit ovat vaihtuneet tiuhaan...  Zetor, Case IH, ZTS, DF, Same, MF....

Olisivat pitäneet myös Marshall:n kun muuttui, olisi säilynyt tehdas pystyssä ja saatu hyvä kone suomeen.

-juu,siitä lordi Nuffieldin perintökalmistosta olis voinu tulla traktorikin jos olisivat ymmärtäneet tuhota sen 50-luvulla luodun perärepun valumuotin 8)
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.11.11 - klo:19:16
No kyllä Kesko on  vaihanut traktorimerkkiä kuin mustalaismanne hevosta ;D

Olihan BMC, BLMC koneet 1954-1982. Kakkoskoneita olikin sitten Allis-Chalmers edustus myös aika pitkään. Tosin AC:itä taisivat enemmän myydä konekeskon puolella.

Tuon jälkeen merkit ovat vaihtuneet tiuhaan...  Zetor, Case IH, ZTS, DF, Same, MF....

Olisivat pitäneet myös Marshall:n kun muuttui, olisi säilynyt tehdas pystyssä ja saatu hyvä kone suomeen.

-juu,siitä lordi Nuffieldin perintökalmistosta olis voinu tulla traktorikin jos olisivat ymmärtäneet tuhota sen 50-luvulla luodun perärepun valumuotin 8)

Kyllä se oli jo parempaan päin menossa. HD reppu oli jo kestävä:
http://i49.tinypic.com/o53ygo.jpg (http://i49.tinypic.com/o53ygo.jpg)

Jännä, että reppuongelma ei ole läheskään niin tunnettu leukun kotimaassa, eikä ruotsissakaan.
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: Loordi Fordson - 17.11.11 - klo:19:29
Raotetaampa tulevaisuuden verhoa visioimalla maataloustraktorikaupan tulevaisuutta vaikkapa v. 2020.

Aloitan itse:

Valtran myyntiorganisaatio on muuttunut Agco-Dealereiksi, nyt heiltä saa saman katon alta Valtrat, Fendt:t, MF:t, Challengerit ja Agco-Sampot.

Koska K menetti MF:ien myynnin, ovat he ottaneet nyt päämerkikseen Claas traktorit suuren mainoskampanjansa avulla ja nojautuen osin läntisen Ruotsin Claas kokemuksiin. Kakkostraktoriksi kesko liittyi TAAS Zetorin kanssa kimppaan, koska HC Petersen ei saanut myyntiä nousemaan.

HC Petersen tuo nykyään Pronar, Farmer ja Belarus traktoreita.

Agrimarket ketjuja on rajusti vähennetty, traktoriedustuksena säilyy John Deere, mutta JD:n kallis hinta, joka johtuu kalliista Dollarista on vähentänyt traktoreiden menekkiä. Halvemmaksi merkiksi rinnalle on otettu Landini -traktorit joita myydään mukavasti mökkikäyttöön ja pientiloille. Landini edustus hoidetaan tosin enemmän tytäryhtiö agri-kymin kautta, joka menetti belarus maahantuonnin.

CNH global on kiinalaisten omistuksessa oleva yhtiö, jonka tuotteita NH ja Case myy Agritek. Pienemmät mallit tulevat fengdongin tehtaalta, vain nykyistä 6000 sarjaa suuremmat koneet tulevat italiasta. Itävallan tehtaat ovat suljettu ja nyt sekä punaiset että siniset tulevat samasta tuutista.

Tuntemamme Y-maatalous on nimenä muuttunut tanskalaisen emoyhtiön ottaessa sen haltuun kokonaaan. Nyt ketjun alla myydään lähinnä kaikkea muuta kuin Mt-koneita. Deutz edustus on nimellinen, eikä kanta suomessa ole juurikaan muuttunut siitään.

Uutena ovat tulleet kiinalaiset traktorit, he haastavat "tuntemamme" merkit jo kokoluokissa 40-200 hv ja edullisen hankintahintansa, sekä hieman vanhahtavan rautaisen tekniikan avulla ovat suosittuja mm. turveurakoitsijoiden käytössä. Tekniikan kestävyydessä on tehty selvä muutos ja koneita puhutellaan jo 2020 -luvun megavalmeteina. Myyntimäärät ovat 20 % myydyistä traktoreista kokoluokassa 70-120 hv.


 :o :o 8) :P


  Moni merkki on jo henkitoreissaan tuohon mennessä tahi peltien värin vaihdolla mennään eli MF-Valtra ja siitä kehittyneempi versio tai kalliimpi Fendt. McCormick ja Landini on  kohta muutenkin yks ja sama. Same-Deutz-Fahr ryhmä kutistuu koko ajan, käytännössä jo nyt näkyy. Saattaa imaista vielä kuitenkin Zetorin siinä sivussa.
CNH vetäsee vain värivaihtoehtoa, punaasta tai sinistä, ei erilaistamisesta tule sittenkään mitään. Itävaltalaisetkin joutunevat tämän kansallisaarteen Steyrin nimenä hautaamaan. Claasilla mielenkiintoinen kuvio, moottoreissa kallellaan Deutziin, Deereen sekä Ivecoonkin. Voimansiirrossa GIMA-yhteistyö voi olla jossain vaiheessa lopussa, sitten tapahtuu.  Kaikilla on kaukoidässä valloitus jo saavutettu, Intia ja muu Aasia myös.
Belarus-nimisessä maassa Doktor Lucasenko voipi olla muissa tehtävissä, ei latureita kokoamassa, vaikka nimi vähän sinnepäin. Eli joku kolmesta suuresta CNH, Agro tai Deere riehuu Belarus-tehtaalla, halvalla......Kun rajat raottuu.....
 
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: bdr-529 - 17.11.11 - klo:22:00
No kyllä Kesko on  vaihanut traktorimerkkiä kuin mustalaismanne hevosta ;D

Olihan BMC, BLMC koneet 1954-1982. Kakkoskoneita olikin sitten Allis-Chalmers edustus myös aika pitkään. Tosin AC:itä taisivat enemmän myydä konekeskon puolella.

Tuon jälkeen merkit ovat vaihtuneet tiuhaan...  Zetor, Case IH, ZTS, DF, Same, MF....

Olisivat pitäneet myös Marshall:n kun muuttui, olisi säilynyt tehdas pystyssä ja saatu hyvä kone suomeen.

-juu,siitä lordi Nuffieldin perintökalmistosta olis voinu tulla traktorikin jos olisivat ymmärtäneet tuhota sen 50-luvulla luodun perärepun valumuotin 8)

Kyllä se oli jo parempaan päin menossa. HD reppu oli jo kestävä:
http://i49.tinypic.com/o53ygo.jpg (http://i49.tinypic.com/o53ygo.jpg)

Jännä, että reppuongelma ei ole läheskään niin tunnettu leukun kotimaassa, eikä ruotsissakaan.
[/quote
Tuli tutustuttua tuohon reppuongelmaan maa- ja metsätalousopintojen aikaan. Kaverin kanssa ei viitsitty laskea mettävinssin tukijalkoja alas kun oli vai se yksi tyvipölli vinssaamatta. Ja mettään jäi sillä kertaa se tyvi.
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: Fuller - 18.11.11 - klo:20:25
Claas traktorit Suomen markkinoille, voisihan niitä myydä vaikka Claas Ohlsson, heillä olisi valmis myyntiverkosto olemassa ja myyjät 8)
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: 1065 - 18.11.11 - klo:23:07
Arvioni on että Agco ryhmittää toimintonsa niin että traktoreita on yksi mallisarja joka myydään sillä nimellä joka parhaiten myy kullakin markkina-alueella ja suomessa markkinointi keskittyy valtralle. Agco luo uuden sarjan itsekulkeviin joka kantaa Fend nimeä euroopassa(vahva jalansija urakointipuolella) ja MF:n nimeä muualla. JD pysynee edelleen suurimpana konepuolella ja toiseksi suurimpana traktoripuolella maailmanlaajuisesti ja samoin lienee tilanne  suomessa, markkinoija edelleen agrimarket jollei sitten ole jo siinä vaiheessa vaihtanut nimeä. JD luo itsekulkevien mallisarjan Eurooppaan jonkin yritysoston kautta, ehkä Vredo tai Terra. Itäeuroopasta tulee jokin lisensi tai muualta ostettua tekniikkaa kantava iso traktorivalmistaja joka keskittyy lähinnä itäiseen markkina-alueeseen samalla mallilla kuin belarus nykyisin.Claas noussee varteenotettavaksi kilpailijaksi Euroopassa nimenomaa siksi että pystyy luomaan kevyen ja tehokkaan peruskoneen itsekulkevien ja traktoreiden välimaastoon, muille markkina-alueille panokset tuskin riittää eikä kesko onnistu tälläkään kertaa markkinoimaan hyvää tuotetta uskottavasti. Kiinalaista teollisuutta tuskin isot itsekulkevat työkoneet ja traktorit kiinnostaa koska markkinoiden otettavissa oleva rahallinen arvo suhteellisen pieni suhteessa siihen ettei markkinoita ole kotimaassa, siis tällä lyhyellä aikavälillä. Nyykkäri keskittynee puimureihin ja traktoreihin mutta tuskin lähtee itsekulkeviin mukaan resursien puutteen vuoksi. Kaikki pikkumerkit omine ratkaisuineen häviää ja jäljelle jäänee satunnaisia, pieniin maakohtaisiin markkinoihin keskittyviä erikoistoimijoita joilla kokonaismarkkinoita ajatellen ei ole merkitystä ja varsinkaan suomen näkökulmasta ajateltuna. Same-Deutz-Fahr ryhmä häviää ja toimii jonkin isomman alaisuudessa osa/moottoritoimittajana. Muutos tulee olemaan vielä rajumpaa seuraavan kolmenkymmenen vuoden kuluessa kun tilat muuttuvat isommiksi yksiköiksi (sijoitusyhtiöiksi) ja traktorit poistuvat erikoiskoneiden tieltä ja sähköstä tulee pääasiallinen käyttövoima, miten se sähkö sitten tuotetaan onkin eri asia.
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: bdr-529 - 19.11.11 - klo:07:25
Keskon konepäivillä myivät poistohinnoilla MF-tekstiilejä. Mitähän seuraavaksi?
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: 3070 E - 19.11.11 - klo:17:25
Keskon konepäivillä myivät poistohinnoilla MF-tekstiilejä. Mitähän seuraavaksi?

Missä sillaset oli?? Jospa ostais seitsemännen MF lippiksen/pipon...  ;D
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: bdr-529 - 19.11.11 - klo:19:51
Seinäjoella männä viikolla.
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: zetor8045 - 19.11.11 - klo:21:02
Keskon konepäivillä myivät poistohinnoilla MF-tekstiilejä. Mitähän seuraavaksi?

Missä sillaset oli?? Jospa ostais seitsemännen MF lippiksen/pipon...  ;D
Joutuuko niistä maksamaan  :P
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: bdr-529 - 19.11.11 - klo:21:33
Mä säästin 100 000 ekee kun ostin 30€ takin suoraan.
Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: brotofobia - 20.11.11 - klo:11:22
Maanrakennuspuolella Korealaiset on ollu jo kauan mukana. Ja Kiinalaiset yrittää tulla länteen  kokoamalla merkki-komponenteista maanrakennuskoneita, esim cumminsin koneet jne. Luulisi että  traktoripuolella mennään  nyt samaan malliin, kun "länsiosia" aletaan teettään Kiinassa yhä enemmän,ne alkaa koota itse niistä komponenteista omia traktoreita.


http://www.china-tractors.com/

Reiluun 10 000 eur 100hp neliveto:  ;D

http://www.alibaba.com/product-gs/346595171/Tractor.html

Otsikko: Vs: Tulevaisuus mt-traktorikaupassa?
Kirjoitti: teme - 24.10.13 - klo:17:36
Itse myös uskon että Agcon tehtaalla aletaan valmistamaan vain yhtä traktoria (ehkä fendt) ja puimureissa comia mallia. deere tuotanto varmaankin pysyy samana ja myös voi kehittyä. CNH ei varmaankaan tapahdu mitään muutosta viälä vuosiin.