Agronet

Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Tuomi - 09.11.11 - klo:21:50

Otsikko: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Tuomi - 09.11.11 - klo:21:50
Hei kaikille !

Mustialan opetustilalle nousee tulevaisuudessa näillä suunnitelmin uusi eheä navetta. Me opiskelijat saammekin tuotantoympäristö opintojaksolla olla mukana ideoimassa uutta navettaa projektitöiden merkeissä. Omaksi mielenkiintoiseksi palakseni on lohjennut eläinliikenne ja Feed First malli. Olisin erittäin iloinen tuottajien / karjanhoitajien jne. kokemuksista...niin hyvässä ja pahassa :).

Kokoan projektikansiooni mahdollisimman paljon tietoa ko. eläinliikenteestä ja ehdottomasti käytännön kokemus on hyvin arvokasta tietoa. Olisi hienoa kuulla hieman teisän kokemuksistanne tänne keskustelukanavalle. Laitan liitteeksi myös sähköpostini.

Nautamaisin terveisin agrologisuutta tavoitteleva
Miina

(miina.tuominen@student.hamk.fi)
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Oksa - 10.11.11 - klo:08:18
onko tuo homma outo nimi joku joka toimii täällä suomessa vai jossain ulkomailla?  en ole eläissäini kuullut koko asiasta!    valota vähän.       muutten eläinliikenteestä olen huomannut että jo lehmän kokoista autoilijat väistää ihan kivasti,    aikoinaan laitumet tien toisella puolella! :D
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: vms1 - 10.11.11 - klo:08:34
Ei ole nyt ihan omakohtaista kokemusta mutta oma tietämys menee niin että lypsä ensiks ja anna sitten lehmien seistä eli syödä jotta vetimet menee kiinni ennenkuin lehmät menee maaten. Eli mun mielipide että ruokinta/juoma käytävältä paluunestot makuualueelle ja älyportilla ruokintakäytävälle.


Noin yleisesti niin olisko aika ensimmäisen koulutilan siirtyä seuraavalle asteelle ja pyrkiä tekemään halvan navetan joka tarkoittaa pienkuormaajilla lannat pihalle ja tuotteet sisälle ja muutenkin aika yksinkertainen navetta. Lavalilta saa kyllä näitä 10000 parsipaikan konsepteja mitä todennäköiseti tuonnekkin rakennetaan
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Heluna - 10.11.11 - klo:21:09
Lavalilta saa kyllä näitä 10000 parsipaikan konsepteja mitä todennäköiseti tuonnekkin rakennetaan
Paikalliselle koulutilalle rakennettiin viitisen vuotta sitten uusi pihatto, jonka lehmäpaikan hinta on pikkusen yli 42000e. Että siinäpä mallia tulevaisuuden viljelijöille... ei kannata tyytyä siihen halpaan vaihtoehtoon...  :P :P :P
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Carlosi - 10.11.11 - klo:21:14
Tekisivät ihan perus robonavetan vapaalla kierrolla ilman mitään tingentangelia. Voi olla laitetoimittajan puolesta vaan aika tiukka painostus kun Lavalin porukka kouluttaa jo nyt väkeään koulun navetalla. Mun mielestä turhaa hifistelyä tollanen porttihomma kun niin monet pärjää vallanhyvin ilmankin. Ja halvempaakin tehdä se ilman portteja. Eikö se olis hyvää esimerkkiä opiskelijoillekin että yksinkertaisellakin navetalla pärjää?
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Heluna - 10.11.11 - klo:21:24
Minusta robotit ei kuulu koulutiloille. Siellä pitäs opettaa perusteet kaikista hommista, esim. lypsäminen "perinteisesti" parressa tai asemalla. Ainahan helpommat työt oppii paremmin sitten, kun ne perusasiat on kunnossa. Esim. nykyopiskelijat eivät tiedä mikä tankin hana on ja miksi/milloin/miten sitä käytetään...
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Terminator - 10.11.11 - klo:21:41
Lavalilta saa kyllä näitä 10000 parsipaikan konsepteja mitä todennäköiseti tuonnekkin rakennetaan
Paikalliselle koulutilalle rakennettiin viitisen vuotta sitten uusi pihatto, jonka lehmäpaikan hinta on pikkusen yli 42000e. Että siinäpä mallia tulevaisuuden viljelijöille... ei kannata tyytyä siihen halpaan vaihtoehtoon...  :P :P :P

No koulutilat on asia erikseen. Minun budjettiin alkaa tuossa olla jo yksi nolla liikaa. ;D
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Terminator - 10.11.11 - klo:21:42
Tekisivät ihan perus robonavetan vapaalla kierrolla ilman mitään tingentangelia. Voi olla laitetoimittajan puolesta vaan aika tiukka painostus kun Lavalin porukka kouluttaa jo nyt väkeään koulun navetalla. Mun mielestä turhaa hifistelyä tollanen porttihomma kun niin monet pärjää vallanhyvin ilmankin. Ja halvempaakin tehdä se ilman portteja. Eikö se olis hyvää esimerkkiä opiskelijoillekin että yksinkertaisellakin navetalla pärjää?

Neuvonnanpuolelta yhdeltä talousasiantuntialta kuulin että lavalin robotti lypsäisi käytännössä 10 lehmää enemmän.
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: lypsikki - 10.11.11 - klo:21:53
Yhdyn edellisten kommentteihin. Nyt olisi mustialan maatalousoppilaitoksella mahdollisuus näyttää muille opetusmaatiloille miten toteutetaan kustannustehokas pihatto, jossa olisi nimeenomaan tilaa oppimiselle. Turha hifistely taka-alalle ja pelkistetty pihatto missä olisi kuitenkin eläinten hyvinvointitekijät kunnossa. Ottakaa opiskelijat lehmähavainto-kirjanen käsittelyyn, omasta kirjastostanne varmaan löytyy tai sitten se tilataan ProAgrialta teille käyttöön.

Karjaa pitäisi olla yhden robollisen lisäksi esim. 1*3 paikkaisen lypsyaseman ja myös lyhyen parsirivistön verran kytkettyjä lehmiä. Parsissa voi siis pitää lehmiä joilla on ongelmia pihattoelämässä tai muu syy. Tässä tulisi kaikki lypsyjutut kokeiltua.
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Anttu - 10.11.11 - klo:22:16
Minusta robotit ei kuulu koulutiloille. Siellä pitäs opettaa perusteet kaikista hommista, esim. lypsäminen "perinteisesti" parressa tai asemalla. Ainahan helpommat työt oppii paremmin sitten, kun ne perusasiat on kunnossa. Esim. nykyopiskelijat eivät tiedä mikä tankin hana on ja miksi/milloin/miten sitä käytetään...
:)
Vapaa eläinliikenne pelaa hienosti jos perusasiat kuten ruokinta ja hyvinvointi asiat kunnossa.  Eläimet syövät enemmän ja se näkyy myös maitomäärissä. Tästähän on jo tutkittua tietoa saatavissa jos kuinka paljon.
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Arik - 10.11.11 - klo:22:19
Minusta robotit ei kuulu koulutiloille. Siellä pitäs opettaa perusteet kaikista hommista, esim. lypsäminen "perinteisesti" parressa tai asemalla. Ainahan helpommat työt oppii paremmin sitten, kun ne perusasiat on kunnossa. Esim. nykyopiskelijat eivät tiedä mikä tankin hana on ja miksi/milloin/miten sitä käytetään...
:)
Vapaa eläinliikenne pelaa hienosti jos perusasiat kuten ruokinta ja hyvinvointi asiat kunnossa.  Eläimet syövät enemmän ja se näkyy myös maitomäärissä. Tästähän on jo tutkittua tietoa saatavissa jos kuinka paljon.
Ainakin punaistenlehtien sivuilla...
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Terminator - 10.11.11 - klo:22:37
Minusta robotit ei kuulu koulutiloille. Siellä pitäs opettaa perusteet kaikista hommista, esim. lypsäminen "perinteisesti" parressa tai asemalla. Ainahan helpommat työt oppii paremmin sitten, kun ne perusasiat on kunnossa. Esim. nykyopiskelijat eivät tiedä mikä tankin hana on ja miksi/milloin/miten sitä käytetään...
:)
Vapaa eläinliikenne pelaa hienosti jos perusasiat kuten ruokinta ja hyvinvointi asiat kunnossa.  Eläimet syövät enemmän ja se näkyy myös maitomäärissä. Tästähän on jo tutkittua tietoa saatavissa jos kuinka paljon.
Ainakin punaistenlehtien sivuilla...

Kummasti rupeaa nuomerot naurattamaan kun vetää mari sätkästä henkoset lukiessa punaisialehtiä ja kummasti itkettää kun ottaa absoluttia sinisen lehdykän luku tuokiolla.
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Timon - 10.11.11 - klo:23:25
Uskaltaakohan täs tunnustaa,jotta meillä on Feed first-systeemin navetta? Emmä taida sittenkään uskaltaa... ;D
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: vms1 - 10.11.11 - klo:23:54
Niin kyllä koulussa olisi tärkeä opetella myös miten käytännössä lypsin toimii mutta vähintään yhtä tärkeää on myös saada tietämystä nyky tekniikasta. Puhutaan kuitenkin tulevasta navetasta eikä nykyhetkestä. Siksi nämä isot kalanruodot ja karusellit on opetusmielessä toisaalta aika tärkeät. koska tulevaisuuden navetat on juuri niitä. Itsellä on kuitenkin ko oppilaitoksen navetasta muistikuva että meitä oli 5-8 navettavuorossa ja pääasiallinen toimeenkuva oli keksiä tekemistä koko ajalle. Sen takia tehtiin paljon turhanpäiväistä. Nyt kuitenkin lypsetään robolla ja pääasiallinen toimenkuva on poikimisten hoito ja kiiman tarkkailu sekä rehun ja sonnan kantaminen. Sen takia joku 300 lehmän karusellipihatto vois olla hyvä koska siellä tulis tarpeeksi niitä erikoistapauksia johon koko navetanpito perustuu. Väitän meinaan että navettaa voi pitää 10 vuoden päästä vaikka osaa vain välttäen lypsää kunhan selviää poikimavaikeuksista, osaa antaa kalkkia, osaa tunnistaa kiimat, osaa piikittää lehmiä ja laittaa tuubit sekä muuten pystyy lukemaan lehmiä. Lypsy on siirtymässä toissijaiseksi
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: mah - 11.11.11 - klo:05:56
Pakkoko näitä navetoita on koulutiloilla olla? Jos löytyisi koulutilalle kumppaneiksi erityyppisiä lypsykarjoja, joilla oppilaat käyvät käytännön töihin tutustumassa? :o Villi veikkaukseni on, että tulevaisuuden "perheviljelmä"kokoluokka lypsää ropotein, suuremmat "tehtaat" lypsyasemilla pitkällä rivillä mamuja terästettynä? :o
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Heluna - 11.11.11 - klo:07:42
Niin kyllä koulussa olisi tärkeä opetella myös miten käytännössä lypsin toimii mutta vähintään yhtä tärkeää on myös saada tietämystä nyky tekniikasta. Puhutaan kuitenkin tulevasta navetasta eikä nykyhetkestä. Siksi nämä isot kalanruodot ja karusellit on opetusmielessä toisaalta aika tärkeät. koska tulevaisuuden navetat on juuri niitä. Itsellä on kuitenkin ko oppilaitoksen navetasta muistikuva että meitä oli 5-8 navettavuorossa ja pääasiallinen toimeenkuva oli keksiä tekemistä koko ajalle. Sen takia tehtiin paljon turhanpäiväistä. Nyt kuitenkin lypsetään robolla ja pääasiallinen toimenkuva on poikimisten hoito ja kiiman tarkkailu sekä rehun ja sonnan kantaminen. Sen takia joku 300 lehmän karusellipihatto vois olla hyvä koska siellä tulis tarpeeksi niitä erikoistapauksia johon koko navetanpito perustuu. Väitän meinaan että navettaa voi pitää 10 vuoden päästä vaikka osaa vain välttäen lypsää kunhan selviää poikimavaikeuksista, osaa antaa kalkkia, osaa tunnistaa kiimat, osaa piikittää lehmiä ja laittaa tuubit sekä muuten pystyy lukemaan lehmiä. Lypsy on siirtymässä toissijaiseksi
Mulla on ollu tänä vuonna lähes 10 työssäoppijaa täällä ja kaikki sanoo samaa, ainoa asia, mitä ovat koulutilalla oppineet, on makuuparsien kolaaminen.... ja navettavuoro on vähän niinkun pakkopullaa, siellä ei viihdy.

Täällä meillä saavat sitten tehdä kaikkea, tiineystarkastuksista lähtien. Syksyllä oli kolme tyttöä, jotka to-jakson loppupuolella hoitivat navettaa kolmistaan minun kolmen päivän loman ajan. Poikimiset ym. hoituivat heiltä siinä missä muutkin työt.  ;D

Minusta koulutilojen navatat pitäs yksityistää ja saada siihen hommaan enemmän tekemisen meininki. Ei oo tän alan imagolle hyväks, jos opiskelijat saavat negatiivisen mielikuvan lehmien hoidosta heti alkuunsa. Oppilaat kun kuitenkin tykkäävät tehdä, eikä vaan kattoo vierestä kun kone toimii tai yksi tekee. 
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Maalaispoika - 11.11.11 - klo:08:23
Silloin kun meikäläinen oli maatalouskoulussa ja oli niitä navettavuoroja, niin eipä niistä paljon mitään käteen jäänyt. Lypsykarjatilalta olevat laitettiin sikoja hoitamaan ja muut sitten lypsylle. Silloin toki koulussa oli vanha parsinavetta, nykymeiningistä en tiedä. Edelliskesänä meillä oli harjoittelijatyttö, jonka kotona oli sikoja, mutta silti navettatyöt onnistuivat mahtavasti. Vieläkin käy tekemässä lypsykeikkoja, kun sattuu kerkiämään.
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: vms1 - 11.11.11 - klo:08:57
Menee jonkinverran ot kun puhun peltohommista mutta niissä asia on helpompi selittää.

Mun mielestä kouluopetuksella on kyllä aika suuri tarve nimenomaan nippelitiedon opetuksessa. Ryhmiä tarvitsisi olla kaksi eli ne jotka ei hallitse raktoria kunnolla jotka keskittyis käytännön työhön eli vaikka kylväis 5 ha per nuppi niin että hytissä olisi joko opettaja tai yksi oppilas. Jäis se leikkiminen pois ja hommia tehtäis kunnolla. Ne taas jotka ovat jo muutenkin kylvänyt koko ikänsä sais enemmänkin keskittyä turvalliseen koneen kytkentään, työsyvyyteen, Koneen säätöihin, kiertokokeeseen jne. Toki opiskelu ei olisi ehkä niin kivaa mutta opeteltais sitä missä on puutteita. Valitettavasti ainut peltohomma mikä opetettiin kunnolla oli sarka-auroilla kyntö. Yksi päivä käytettiin alotusten ja lopetusten tekemiseen sekä aurojen säätöön kiitos siitä kuuluu isolle V:lle.
Navettapuolelle vähän sama eli keskityttäis lypsyasentoihin ja tekniikkaan sekä mattoruokkijoiden,kioskien ym sielunelämään.
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: Tuomi - 11.11.11 - klo:19:12
Kommentoin pikaisesti tänne luettuani ihmettelyä miksi koulutus tilalle tulee robotti jne. Korostan, että mitään ei ole päätetty, vaan työryhmä miettii kuumeisesti sopivinta ratkaisua...olisiko eläinliikenne vapaa, ohjattu jne. Minun pieneksi projektityön palasekseni vain sattui lohkeamaan tämä FeedFirst. Monet muut asiat ovat samoin pienen palapelin tasolla ja suunnittelun asteella. Vaikka mustaa valkoisella ei minkään osalta ole tietääkseni niin kuitenkin ajatuksena on säilyttää opiskelijoiden lypsytaito ja navettaan ollaan suunnittelemassa myös asemalypsyä opetuskäyttöön pienemmällä eläinporukalla robotin oheen. Tämä juuri siksi, että tulevaisuudessakin robonavetan kasvatit myös pääsisivät tissinkoitolle.

Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: lypsikki - 11.11.11 - klo:21:10
Kuten edellä on kommenttia että jos maidontuottajilta kysyttäisiin millainen tulisi olla opetusmaatilan navetta niin luulisin jo tämän keskustelun perusteella että vastauksia tulisi. Tuossa isomman luokan karuselli tai takaalypsyasemassa on kyllä puolensa, mutta sitten ne oppilaat oppivat vain sen tyylin. Robottinavettahan on muuten tosi hyvä kun siinä tarvii opetella sitä tärkeää karjasilmää! Ensin katotaan tietsikalta open tai karjamestarin kanssa ne lehmät joilla on jotain huomauttamista niiden käyttäytymisestä ja otetaan tuloste mukaan (eiköhän sellaisen huomautustulosteen saa niistä), sitten lähetään ettimään ne lehmät henk. koht että mikä niitä vaivaa. Tässä opitaan sitä tärkeintä eli lukemaan lehmää. Tavan navetassa sitä ei varmaan opetettaisiin yhtä paljoa. Se on oikeasti ehdottomasti paras asia minkä robotit ovat tuoneet lypsykarjatalouteen. Toki tarvitaan sitä yhtälailla muissakin navettatyypeissä, robottinavetassa se vaan korostuu kun sitä lehmää ei tavata edes lypsyllä.
Otsikko: Vs: Feed First -eläinliikenne
Kirjoitti: vms1 - 12.11.11 - klo:07:31
Sitten on viellä yksi perjaatekysymys että halutaanko opettaa perusasiat minkä pystyy tekemään hehtaarin peltotilkulla ja 10 lehmällä sekä 2 paikkasella asemalla vai halutaanko opettaa tulevia tilan pyörittäjiä joilla on hallusaan keskimäärin 200 ha peltoa ja 200 kpl lehmiä. Mustialassa ainakin aikanaan tuntu että ei osattu opettaa suuruuden suoraviivaisuutta. Sen takia se 200 navetta voisi olla hyvä että oppilaat saisivat laatia suunnitelman millä koko paletin saa pyörimään aina huoloista ja ylläpidosta yksittäisen lehmän hoitoon. Voisi avata silmiä vaikka olisi varmaan suht vaikea opettaa mutta eikai tämä elämä helpoksi ole tarkoitettukaan.

Pääsee meinaan varmasti yllättämään monet se ylimääräinen työmäärä minkä tollanen navetta vaatii ainoastaan että kalusteet ja koneet pysyy ehjänä.