Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: minä-itte - 07.11.11 - klo:07:52
-
MaasTul tänään:
********************************************
Vapaaehtoisuus pitää maanomistajat
ja moottorikelkkailijat tyytyväisinä
Pohjois-Karjalan noin 2 000 kilo-
metriä pitkä
moottorikelkka-
urasto perustuu maanomistajien kanssa tehtyihin
vapaaehtoisiin
sopimuksiin.
Esitys maastoliikennelain osauudistuksesta raukesi keväällä aikatauluongelmien vuoksi eduskunnassa. Asiaa ei ole ehditty ottaa vielä uudestaan esille ympäristöministeriössä, kertoo ympäristöneuvos Pekka Tuunanen.
Uudistuksen tarkoitus oli saada muun muassa erityyppiset moottorikelkkailureitit laissa säädetyn suunnittelun piiriin.
”Esityksen moni ymmärsi väärin. Se ei olisi tuonut kelkkailureitteihin muutoksia, ja maanomistajan määräysvalta omalla maallaan olisi säilynyt ennallaan”, sanoo MTK:n maankäyttöasioista vastaava johtaja Markku Tornberg.
Uudistus sisälsi myös esityksen, joka olisi sallinut ajoneuvon luovuttamisen alle 15-vuotiaalle maastoliikenteeseen tietyissä oloissa.
”Tämä olisi ollut tarpeellinen muutos viljelijäperheille, joissa traktorilla ajoa ja peltotöitä pitäisi päästä opettelemaan jo nuoresta alkaen.”
Tornbergin mielestä moottorikelkkailun vastustus on joissain piireissä hurmoksellista.
”On aivan selvää, että kelkkailureittejä tarvitaan, jotta liikennettä voidaan ohjata järkevällä tavalla. Tähän mennessä kelkkailuun sopivien reittien järjestäminen on onnistunut sopimalla 95-prosenttisesti.”
Tornbergin mukaan urastoihin liittyvät ongelmat johtuvat osittain sääntelyn puutteista. ”Esimerkiksi urastoja koskevia ohitussääntöjä tai nopeusrajoituksia ei ole lakiin kirjoitettu. Urastoilla tarvittaisiin muutenkin enemmän järjestyksen valvontaa, sillä reiteiltä poistutaan melko usein.”
Sopimalla onnistuu
Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistyksen puheenjohtajan Tenho Nissisen mukaan maakunnan 2 000 kilometrin mittaisen uraston toteuttamiseksi on tehty vain 5 reittitoimitusta. Kilometreissä mitattuna kyse on 2–3 kilometristä.
Koko urastosta noin 1 000 kilometriä on yksityisten mailla. Metsäyhtiöiden sekä valtion mailla kulkee noin 500 kilometrin verran uraa ja järvien jäillä 400–500 kilometriä.
Sopimukset on tehty 10–15 vuodeksi. Vuodessa sopimuksia irtisanotaan yleensä 5–10.
”Tyypillisesti irtisanominen tehdään maankäyttötavan muuttuessa, kun taajamien liepeillä lohkotaan esimerkiksi omakotitalotontteja. Osa irtisanotaan ilman syytä”, kuvailee Nissinen.
Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistys ry on 12 kunnan ja noin 50 eri matkailupalveluyrityksen sekä kelkkailukerhon muodostama maakunnallinen yhteenliittymä, joka hallinnoi kelkkaurastoa ja huolehtii sen kunnosta.
Urheilukelkan vuosilupa maksaa 120 euroa, työkelkan vuosilupa 20 euroa ja päivälupa 20 euroa.
”Lupatuloilla saadaan katettua talvikunnossapito ja liikennemerkit.”
Joutomaat käyttöön
MTK-Pohjois-Karjalan toiminnanjohtajan Vilho Pasasen mukaan maakunnassa on urastosopimuksia solmittu hyvässä yhteisymmärryksessä ja vapaaehtoisesti.
”Toivottavaa olisi, että reittien suunnittelussa hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon sähkölinjojen pohjia sekä joutomaita. Toivottavaa olisi myös, että vapaaehtoisuus ja maanomistajien määräysvalta säilyisivät jatkossakin.”
Nissisen arvion mukaan yksityisten mailla sijaitsevasta urastosta 300–400 kilometriä on sijoitettu niin, että on hyödynnetty sähkölinjojen pohjia.
SARI PENTTINEN
-
Miksi kepujen MTK ja kommareitten Ympäristöministeriö ajavat väkisin uutta maastoliikennelakia, jos kerran homma hoituu vapaaehtoisestikin.
http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154 ...semmoista uhkailua.
...että oikein peritään kova käyttömaksu kelkkailijoilta, kun ensin on maanomistajalta pakkolunastettu maata 150 €/km MTK:n korvaussuosituksen mukaisesti ja kelkkareitti on raivattu poliisivartiossa.
Täyttä paskaa Simonkadulta:
"”Esityksen moni ymmärsi väärin. Se ei olisi tuonut kelkkailureitteihin muutoksia, ja maanomistajan määräysvalta omalla maallaan olisi säilynyt ennallaan”, sanoo MTK:n maankäyttöasioista vastaava johtaja Markku Tornberg."
-
http://www.timojuurikkala.net/blogi.php?aid=17278
Tornberg: http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154
"Tornberg ensin muistutti, että eduskunnan mielestä valtakunnallisella moottorikelkkareitille on yleinen tarve, ja uhkaili sitten valtioneuvostolla, hallinto-oikeudella ja korkeimmalla hallinto-oikeudella. "
Uhkailemalla saadaan maat ilman pakkolunastusta: "Pohjois-Karjalan virkistysreitistöyhdistyksen puheenjohtajan Tenho Nissisen mukaan maakunnan 2 000 kilometrin mittaisen uraston toteuttamiseksi on tehty vain 5 reittitoimitusta. Kilometreissä mitattuna kyse on 2–3 kilometristä."
Koska ämteekoon Tornberg ja Ympäristöministeriön Tuunanen tuovat julki "Pienen punaisen kirjansa" "jokamiesoikeuksista" , missä murennetaan yksityistä omistusoikeutta oikein urakalla.
-
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.
-
kakkelit ovat jo luovuttaneet minä-ittenkin maat euroopan pankeille :-*
-
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.
Kyllä mielestäni tuo toistaseksi voimassa oleva sopimus on ihan irtisanottavissa, että ei se maailman tappiin kestä, jos toinen sopimusosapuoli ei sitä halua. Täysin naurettavahan tuo korvaus on ollut maailman sivu, jos maanomistajat tekisivät kimpan ja muodostasivat muutaman tuhannen hehtaarin alueen ja kilpailuttasivat metsästysoikeuden, niin hintaso olisi aivan muuta, kaupungeista kyllä löytyy maksukykyisiä metsästäjiä, joilla ei puutu muuta kuin metsästysmaat.
-
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.
Kyllä mielestäni tuo toistaseksi voimassa oleva sopimus on ihan irtisanottavissa, että ei se maailman tappiin kestä, jos toinen sopimusosapuoli ei sitä halua. Täysin naurettavahan tuo korvaus on ollut maailman sivu, jos maanomistajat tekisivät kimpan ja muodostasivat muutaman tuhannen hehtaarin alueen ja kilpailuttasivat metsästysoikeuden, niin hintaso olisi aivan muuta, kaupungeista kyllä löytyy maksukykyisiä metsästäjiä, joilla ei puutu muuta kuin metsästysmaat.
Eiköhän tuo pakkolunastamiskeino ole aina ollut se huonoin vaihtoehto sille, joka joutuu maistaan luopumaan. Vähän taaempana maastullista luin, että seinäjoella oltaisiin pakkolunastamassa yksityisten maita 2000-7000€ hehtaarihintaan, vaikka alueen keskihinnat pyörivät 20k tienoilla. Noh, tämä on tätä "mitä vaan yhteisen hyvän" -> lue keskittämisen varjolla tehtävää sosialisointia, jolle kyllä perusteet tuntuu löytyvän.
-
Kelkat:
http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194704051733/artikkeli/kelekkamessut+kerasi+jalleen+ennatysyleison.html
Ja puoluetuet:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/113339-rovaniemen-kelkkatehdas-syytteet-tuli
-
Moottorikelkathan ovat ihan täysiä turhakkeita, järkevää käyttöä niille on vain poromiehillä. Mutta kun maailma pitää täyttää kaikenlasella krääsällä, jotta kapaitalismi pysyy pystyssä :(
-
Moottorikelkathan ovat ihan täysiä turhakkeita, järkevää käyttöä niille on vain poromiehillä. Mutta kun maailma pitää täyttää kaikenlasella krääsällä, jotta kapaitalismi pysyy pystyssä :(
saihan kepu hyvät vaalirahat siinä kelkkatehdaskeississä siksi mtk on astialla :o
-
Ja aina kun paasataan noista moottoriajoneuvojen päästöistä, niin varsinainen mätämuna on isojen perämoottorien lisäksi moottorikelkat, jotka syövät menovettä normaaliautoon verrattuna nelin-viisikertasesti. ???
-
Hiljattain MTK antoi suosituksen maanomistajille: vuokratkaa maanne metsästysseuroille avoimella valtakirjalla ikuisiksi ajoiksi ilman korvausta.
Mettäukoille pitäisi vuokrata vuosi kerrallaan ;D Olisivat vit**ilematta joka vuosi, nyt ovat vain joka viides ;D
-
Tulispa sitä lunta että pääsis kelkkailemaan ;D ;D
-
Tuossa Правдаn kirjoituksessa sekoitetaan tarkoituksellisesti kelkkaurat ja -reitit.
Urat on yleensä maanomistajilta vapaaehtoisesti käyttöönsaatuja ajoratoja, sensijaan kelkkareitti on virallinen, pysyvä, (pakko)lunastettu alue. Maanomistajalla ei ole enää omistusoikeutta.
Ympäristöministeriön tarkoituksena on käyttää näitä reittejä kesäkelillä mönkijöitten ajoratoina...oikein lakisääteisesti.
Tulipa mieleen viime kesväänä toukopellolla traktorin radiosta kuunneltu ohjelmanpätkä (Nova), missä "MTK vaati heikennyksiä jokamiesoikeuksiin". Haastateltavana oli MTK:n Tornberg. Herra vaati heikennyksiä sellaisiin jokamiesoikeuksiin, joita ei edes ole...tosin MTK yhdessä Ympäristöministeriön kanssa on niitä vaatinut muodostettavaksi.
http://plaza.fi/stadion/ratsastus/satulahuone/uusi-maastoliikennelaki-tuo-reitit-kelkoille-muttei-ratsastajille
"Maaseudun tulevaisuudessa haastateltu MTK:n ympäristöjohtaja Markku Tornberg toteaa, että lakiehdotuksen sallimat maksulliset moottorikelkkareitit ovat hyvä ajatus, kunhan tuotoista osa ohjataan heille, joiden mailla ajellaan: ”Maanomistajille pitää maksaa reitin aiheuttamat haitat, ja jos reitti tuottaa, pieni osa tuotosta"
Tornberg tietää tasan tarkkaan, että kun kelkkareitti on pakkolunastettu lähes ilmaiseksi, ei maanomistajille makseta sen jälkeen enää yhtään mitään.
http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html
http://yle.fi/alueet/lappi/2010/12/luonnonsuojelijat_maastoliikennelaista_reittiautomaatti_2202786.html
-
1. http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html
"Toinen käytännön muutos maastoliikennelain muutosesityksessä koskee mönkijöitä. -Mönkijäreitit eivät tällä hetkellä ole laissa mukana ja ne on nyt tarkoitus myös saada lain piiriin, toteaa Pekka Tuunanen."
-kuten eilenillalla keskusteluissa kävi ilmi, kelkkailijat eivät hyväksy mönkijöitä kelkkareiteille, vaan niille pitää tehdä omat urat.
2. http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154
MTK on mukana murentamassa yksityistä omistusoikeutta. Maanomistajista (metsänomistajat mukaanlukien) vain n. 10% on MTK:n jäseniä. MTK ei voi esiintyä maanomistajien edustajana.
3. http://www.keskisuomi.fi/filebank/165-moottorikelkka.pdf
s. 10 ja 12. maanomistajakorvauksia on maksettu MTK:n suositusten mukaisesti 160 € km, mikä on puhdasta sosialisointia. MTK ei edusta meitä.
4. http://www.luonnonvoimaa.net/fin/matkailupalvelut/luonto_liikunta_kalastus_yms__/moottorikelkkailu/?id=16
http://www.ko-ke.fi/
Ilmaiseksi pakkolunastetuilla moottorikelkkareiteillä tehdään bisnestä!
5. http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1619&lan=fi
Ympäristöministeriö tulkitsee aika mielivaltaisesti "jokamiesoikeus"-käsitettä, toisen maaomaisuudella saa tehdä melkein mitä vaan, kunhan siitä ei ole "vähäistä suurempaa haittaa". Alunperin jokamiesoikeus salli marjastamisen ja sienestämisen sekä tilapäisen kulkemisen toisen maalla.
6. http://www.luontoyrittaja.net/152.html
"Vaikka vapaa luonnossa liikkuminen on yksityishenkilöille pitkälti sallittua, maanomistajan lupa on lähtökohtaisesti suositeltavaa hankkia kaupallista luontomatkailua varten, oli sitten kyse sieniretkistä tai kalliokiipeilystä. Uusimpien ympäristöministeriön tulkintojen mukaan kuitenkaan sillä, että toisen maalla toimitaan kaupallisella periaatteella tai muutoin järjestäytyneesti, ei ole merkitystä jokamiehenoikeuksien kannalta. Liiketoimintaa siis saa harjoittaa toisen maalla, jos siitä ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa eikä lupia välttämättä tarvita. "
-Millä oikeudella Ympäristöministeriö "laajentaa" jokamiesoikeutta Suomen Perustuslain vastaiseksi?
7. TV2 Suomi-Express ohjelmassa esiteltiin moottorikalkkareitin suunnittelua Savossa, suunnitelma oli tehty maanomistajilta salassa. Paikallisen Ely-keskuksen päällikkö totesi vain, että maanomistajien olisi pitänyt olla aloitteellisia käydä tutustumassa kunnanvirastossa suunnitelmiin. Tämä on täysin nurinkurista menettelyä, reitin suunnittelijan olisi pitänyt kertoa suunnitelmista maanomistajille eikä päinvastoin. Valitusajat olivat menneet jo umpeen. Uuden maastoliikennelain perusteella voidaan ko. reitti pakkolunastaa ja halvalla!
-
http://www.metsalehti.fi/fi-FI/forum/Thread.aspx?threadId=a9d0fe0d-6628-4a8d-88e4-e099d0e0db11
-
Mettäukoille pitäisi vuokrata vuosi kerrallaan ;D Olisivat vit**ilematta joka vuosi, nyt ovat vain joka viides ;D
Toistaiseksi kolmen kuukauden irtisanomisajalla niin pysyvät kurissa. ;D
-
MT sekoittaa ilmeisesti haastateltavien hyvällä avustuksella reitit ja urat. Maastoliikennelain tarkoituksena on muuttaa vanhat urat virallisiksi reiteiksi. Tällöin ilmeisesti reitti tullaan merkitsemään rasitteeksi maarekisteriin, ja maanomistajan hallinta tällä osalla maataan loppuu. Ilman rasitetta ei ole reitistöä, koska reitin pysyvyys olisi epävarma ja linjaus maastossa voisi muuttua vaikka vuosittain.
Mukavana pehmennyksenä mainitaan maatilojen lasten mahdollisuus harjoittaa traktorilla ajmista maastossa ja pelloilla. J...kauta mitä hurskastelua ja huomion siirtämistä.
Keski-Suomen liiton opas reitistön perustamisesta (2003):
"§ 18. Sopimukseen perustuva, pysyväksi tarkoitettu moottorikelkkareitti merkitään asianomaisen
kiinteistön kohdalle kiinteistörekisteriin, jos reitin pitäjä sitä pyytää. Tällöin on suoritettava
sopimukseen perustuva § 17:ssä tarkoitettu reittitoimitus reitin sijainnin määrittämiseksi,
edellä 16 §:n 4 momentissa tarkoitettujen korvausten määräämiseksi sekä muiden
sellaisten asioiden käsittelemiseksi, joihin sopimus antaa aihetta."
Siis reitti saa saman statuksen kuin yksityistie. Kun sen maalleen saa, niin eroon ei pääse. Linjausta voinee siirtää, mutta siitä aiheutuvat kustannukset tulevat maksettavaksi.
-
Nostetaanpa ylös tärkeä aihe
-
Saisiko telakaivurilla ajella pitkin noita kelkkareittejä ;D Sekin on kuitenkin tela-ajoneuvo. Sitten noista olisi hyötyä. Esim. se kahjo minikaivurimies voisi ajaa minikaivurilla jonnekkin hevon huuseen tuollaisella reitillä ;D
-
Hyvä havainto. Ei taida saada, siksi on perustettava YM:n ja MTK:n yhteistyössä reitistö myös telakaivuriharrastajille. Telakaivuriajelu on houkutteleva maaseutumatkailun käyttämätön mahdollisuus, jonka edistämiseen on syytä osoittaa varoja valtion lisäbudjetista. Villiintynyt telakaivuriharrastus aiheuttaa suurta haittaa ympäristölle, jolloin on perusteltua aloittaa harrastusta ohjaavat ja tukevat toimet jo ennen ensi kevättä ja kovinta kaivurisesonkia.
-
Hyvä havainto. Ei taida saada, siksi on perustettava YM:n ja MTK:n yhteistyössä reitistö myös telakaivuriharrastajille. Telakaivuriajelu on houkutteleva maaseutumatkailun käyttämätön mahdollisuus, jonka edistämiseen on syytä osoittaa varoja valtion lisäbudjetista. Villiintynyt telakaivuriharrastus aiheuttaa suurta haittaa ympäristölle, jolloin on perusteltua aloittaa harrastusta ohjaavat ja tukevat toimet jo ennen ensi kevättä ja kovinta kaivurisesonkia.
Kyllä valtion täytyy järjestää tilanne niin, että mä voin lähteä ajelemaan kaivurilla kotipihasta naapurin puutarhaan jos huvittaa ;D
-
Hyvä havainto. Ei taida saada, siksi on perustettava YM:n ja MTK:n yhteistyössä reitistö myös telakaivuriharrastajille. Telakaivuriajelu on houkutteleva maaseutumatkailun käyttämätön mahdollisuus, jonka edistämiseen on syytä osoittaa varoja valtion lisäbudjetista. Villiintynyt telakaivuriharrastus aiheuttaa suurta haittaa ympäristölle, jolloin on perusteltua aloittaa harrastusta ohjaavat ja tukevat toimet jo ennen ensi kevättä ja kovinta kaivurisesonkia.
Kyllä valtion täytyy järjestää tilanne niin, että mä voin lähteä ajelemaan kaivurilla kotipihasta naapurin puutarhaan jos huvittaa ;D
juu, ja pakko olla semmonen 40t kaivuri.. ;D ;D
-
Hyvä havainto. Ei taida saada, siksi on perustettava YM:n ja MTK:n yhteistyössä reitistö myös telakaivuriharrastajille. Telakaivuriajelu on houkutteleva maaseutumatkailun käyttämätön mahdollisuus, jonka edistämiseen on syytä osoittaa varoja valtion lisäbudjetista. Villiintynyt telakaivuriharrastus aiheuttaa suurta haittaa ympäristölle, jolloin on perusteltua aloittaa harrastusta ohjaavat ja tukevat toimet jo ennen ensi kevättä ja kovinta kaivurisesonkia.
Kyllä valtion täytyy järjestää tilanne niin, että mä voin lähteä ajelemaan kaivurilla kotipihasta naapurin puutarhaan jos huvittaa ;D
juu, ja pakko olla semmonen 40t kaivuri.. ;D ;D
Tai 60 tn pillari väljillä teloilla. Sillä olisi kiva täristellä jäisellä maalla ;D
-
Hyvä havainto. Ei taida saada, siksi on perustettava YM:n ja MTK:n yhteistyössä reitistö myös telakaivuriharrastajille. Telakaivuriajelu on houkutteleva maaseutumatkailun käyttämätön mahdollisuus, jonka edistämiseen on syytä osoittaa varoja valtion lisäbudjetista. Villiintynyt telakaivuriharrastus aiheuttaa suurta haittaa ympäristölle, jolloin on perusteltua aloittaa harrastusta ohjaavat ja tukevat toimet jo ennen ensi kevättä ja kovinta kaivurisesonkia.
Kyllä valtion täytyy järjestää tilanne niin, että mä voin lähteä ajelemaan kaivurilla kotipihasta naapurin puutarhaan jos huvittaa ;D
juu, ja pakko olla semmonen 40t kaivuri.. ;D ;D
Tai 60 tn pillari väljillä teloilla. Sillä olisi kiva täristellä jäisellä maalla ;D
...semmosella taka-piikillä voi piirtää naapurin kasvimaan rajat valmiiksi kevättä varten...tai laittaa syysrypsiä kylvöön, jankkuri kylvö nääs muotia...
-
Ei pillarilla saa ajaa telakaivurireitillä, vaan niitä varten pitää perustaa omat reitit.
Samoin pyöräalustaisille on oltava asfaltoitu reittiverkosto omine puuhailukuoppineen, joilla voi kovalta maalta kaivaa pehmeää tavaraa.
-
Ei pillarilla saa ajaa telakaivurireitillä, vaan niitä varten pitää perustaa omat reitit.
Samoin pyöräalustaisille on oltava asfaltoitu reittiverkosto omine puuhailukuoppineen, joilla voi kovalta maalta kaivaa pehmeää tavaraa.
No millä reitillä sellaisella pillarin näköisellä yhdistelmäkaivurilla saa ajaa :o Siis missä on etukuormaaja, telat ja takakauha ;D
-
Nyt tuli jo liian paha....ei pysty enää. :D