Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JoHaRa - 05.11.11 - klo:20:52
-
Tuli Mitsubishiin torstaina vähän sydänongelmia. Aortta repesi ja työnsi 12 litraa hydrauliikkaöljyä moottoritilaan ;D Huolellisena ihmisenä kannoin suolle 3 litraa moottorinpesunestettä ja 40 litraa 60 asteista vettä (+mm. käsikäyttöisen reppuruiskun *2) ja pesin konehuoneen ennen uutta käynnistystä. (Kettutytöille: Sain kaiken öljyn ja pahimmat pesuvedet kyllä talteen)
Mutta. Miten tuon hydrauliikkaöljyn paloluokitus mahtaakaan mennä? Miten suuri paloturvallisuusvaara on se, että öljyä jää ympäri konehuonetta? Vastaisuuden varalle etsin tietoa... Täpinöinkö turhaan huolehtimalla puhtaudesta ??
Ja kevennykseen: Telakaivurin aortan hajoaminen suo-ojassa oli kesän hauskin tapahtuma ;D Huvitti suuresti.. Öljysuihku näytti kauniilta laskevassa auringossa.. kiintoavaimet sopivat täsmälleen muttereihin, jalat uposivat suohon ähellyksen aikana . Just sellaista Youtube-aineistoa olisi saanut 8) Ja siitä selvittiin "satasella". Kehitin tunnelmissa jopa hyvän vitsin, mutta en voinut kertoa sitä kuin Aulikselle ::) ;D
-
(Kettutytöille: Sain kaiken öljyn ja pahimmat pesuvedet kyllä talteen)
Kettupoika ei kylläkään tätä usko. Siellä taitavat olla imeytymässä kohti Kiinaa tälläkin hetkellä ;D
-
(Kettutytöille: Sain kaiken öljyn ja pahimmat pesuvedet kyllä talteen)
Kettupoika ei kylläkään tätä usko. Siellä taitavat olla imeytymässä kohti Kiinaa tälläkin hetkellä ;D
Suollahan tuo kehui olleensa, turve imee hyvin.. ;)
-
joku galantti suolla vai? ???
-
Johara=Metsolan Erkki :D
-
Tuli Mitsubishiin torstaina vähän sydänongelmia. Aortta repesi ja työnsi 12 litraa hydrauliikkaöljyä moottoritilaan ;D Huolellisena ihmisenä kannoin suolle 3 litraa moottorinpesunestettä ja 40 litraa 60 asteista vettä (+mm. käsikäyttöisen reppuruiskun *2) ja pesin konehuoneen ennen uutta käynnistystä. (Kettutytöille: Sain kaiken öljyn ja pahimmat pesuvedet kyllä talteen)
Mutta. Miten tuon hydrauliikkaöljyn paloluokitus mahtaakaan mennä? Miten suuri paloturvallisuusvaara on se, että öljyä jää ympäri konehuonetta? Vastaisuuden varalle etsin tietoa... Täpinöinkö turhaan huolehtimalla puhtaudesta ??
Ja kevennykseen: Telakaivurin aortan hajoaminen suo-ojassa oli kesän hauskin tapahtuma ;D Huvitti suuresti.. Öljysuihku näytti kauniilta laskevassa auringossa.. kiintoavaimet sopivat täsmälleen muttereihin, jalat uposivat suohon ähellyksen aikana . Just sellaista Youtube-aineistoa olisi saanut 8) Ja siitä selvittiin "satasella". Kehitin tunnelmissa jopa hyvän vitsin, mutta en voinut kertoa sitä kuin Aulikselle ::) ;D
anna palaa vaan!! :D :D
-
Mikä Mitsu?? Toiko Sorkkis L200:sen "huoltoon" ?? :P
-
Taitaa olla aika paljon rautaisempi Mitsu kuin L200... ::)
Tietoa ei ole, mutta..... Yleensä öljyistä ei kovin paksua kerrosta jää jahka ne kuivuvat. Ellei tuoreelle öljypinnalle tule jostain jatkuvasti pölyä. Moottoritilassa on varmaan sen verran lämmitäkin, että suurimmat varmaan valuvat aika pian moottoritilan pohjalle tai muihin koloihin. Tuskin kunnon putsauksen jälkeen jääneestä öljystä kovin suurta vaaraa on. Varsinkin jos vilkaisee miltä siellä näyttää jonkin ajan kuluttua ja pyyhkii mahdollisesti paremmin esille tulleen öljyn pois.
-
sen verran on tietoa että turbon päälle suihkuna lentävä hydrauliöljy syttyy hyvin helposti :)
-
(Kettutytöille: Sain kaiken öljyn ja pahimmat pesuvedet kyllä talteen)
Kettupoika ei kylläkään tätä usko. Siellä taitavat olla imeytymässä kohti Kiinaa tälläkin hetkellä ;D
;D Joo, pitää myöntää että 3 litraa hävisi jonnekkin.
-
Johara=Metsolan Erkki :D
Erkki väänteli letkuja auki jakoavaimella kauhealla ähellyksellä ja sit se lähti juomaan kossua, mutta muuten aika sama fiilis ;)
-
Mikä Mitsu?? Toiko Sorkkis L200:sen "huoltoon" ?? :P
Siinä lukee H ja 7 ja jotain muitakin lukuja ja kirjaimia. En ole viitsinyt opetella ulkoa. Mut mä voisin huoltaa sorkkiksen "mitukan" tuolla vaikka jonnekkin kolmeen metriin ;D
-
sen verran on tietoa että turbon päälle suihkuna lentävä hydrauliöljy syttyy hyvin helposti :)
Mua on kyllä aina ihmetyttänyt että miksi turbokoneiden palovakuutukset eivät ole 3 kertaa korkeammat kuin vakioiden :o
-
onko niitä vapaasti henkittäviäkii olemassa enää? ei ole löytynä montaakaan 'mopoa' jossa ei ole turpoa! toi ööli on ihan hyvä kun olet kerran pessy sen suurinpiirtein poikkeen, ja sieltä se loppu haihtuu ja kuivuu johonkii, joten ei huolta varsinkaan näin talvee männässä kun ei kone kuiteskaan niiiin kuumana käy enää ilmojen viilettyä! ::) ja ööli maassa ei ole mikään onkelma! muistan hyvin kuin tvh:n kuski avasi pillarin ropun kun tuli aika täyteen ja uutet öölit sisälle vaan ! tänä' päivänäkään ei löydy mitään mikä viittais tapahtumaan tosa pihatienvarrella! eikös jo sampoilla aikoinaan kylvetty satoja litroja ööliä pelloille kun kiinteät putket paksahtelivat alvariinsa ja joka kerta noin 10-15 litraa ööliä mäkeen!
-
Eräs tuttu kertoili että American Texasissa oli vaihtarina ollessaan kysässyt että minne pickupin öljyt lasketaan kun piti moottoriöölit vaihtaa. Oli isantä sanonut että aja vaan ojan päälle ja siihen lasket...
-
Eräs tuttu kertoili että American Texasissa oli vaihtarina ollessaan kysässyt että minne pickupin öljyt lasketaan kun piti moottoriöölit vaihtaa. Oli isantä sanonut että aja vaan ojan päälle ja siihen lasket...
Texasin maaperä on muutenkin jo öljyistä ;D Sinne se varmaan painui, Ewing Oilin lähteeseen ;D
-
Eräs tuttu kertoili että American Texasissa oli vaihtarina ollessaan kysässyt että minne pickupin öljyt lasketaan kun piti moottoriöölit vaihtaa. Oli isantä sanonut että aja vaan ojan päälle ja siihen lasket...
Samaan tyyliin hoitu Australiassakin sinne vaan mustalle mullalle ja Jontin proput auki. Uudet öljyt sisään ja kovaa ajoa. Isäntä vaihto auton öljyjä maa pohjasessa tallissakin ja samaan tyyliin. Kiva sitten tehä muuta remonttii jos joutuu vaik auton alle kömpimään. >:(
Teksasissahan ei saa rautakankee maahan lyödä ettei tule öljylähdettä! ;D
-
sen verran on tietoa että turbon päälle suihkuna lentävä hydrauliöljy syttyy hyvin helposti :)
2055-Samposta poksahti moottoritilassa hydrauliöljyn paluulinjasta se lyhyt kumipätkä ennen säiliötä ja sohotti öljyä suoraan pakosarjan ja turbon päälle. Rappupuolen peiliin satuin vilkaisemaan ja olihan maisema sinivalkoisenharmaana savusta! Äkkiä pelit seis ja sammuttimen kanssa hätiin, mutta ei näkynyt liekin liekkiä missään ja karmea kärykin häipyi kun kone vähän jäähtyi. Sattui olemaan vielä komeat hellekelit, joten ihme, ettei leimahtanut...
-
sen verran on tietoa että turbon päälle suihkuna lentävä hydrauliöljy syttyy hyvin helposti :)
2055-Samposta poksahti moottoritilassa hydrauliöljyn paluulinjasta se lyhyt kumipätkä ennen säiliötä ja sohotti öljyä suoraan pakosarjan ja turbon päälle. Rappupuolen peiliin satuin vilkaisemaan ja olihan maisema sinivalkoisenharmaana savusta! Äkkiä pelit seis ja sammuttimen kanssa hätiin, mutta ei näkynyt liekin liekkiä missään ja karmea kärykin häipyi kun kone vähän jäähtyi. Sattui olemaan vielä komeat hellekelit, joten ihme, ettei leimahtanut...
Aika komeat sauhut saa aikaiseksi varsinkin jollain vanhemman polven traktorilla missä moottorissa jo sopiva perusvälys kun pyörittää vaikka viikon klapikonetta pikkuierroksilla ja sitten lähtee ajamaan tielle tms. että kone kunnolla lämpiää.. ::)
-
tosta avantcatista ainakin palo hienosti. ampu parin metrin liekin nostosylinterin juuresta kattoa kohti kun hydrauliletku hitsas akunnavan kanssa.
-
tosta avantcatista ainakin palo hienosti. ampu parin metrin liekin nostosylinterin juuresta kattoa kohti kun hydrauliletku hitsas akunnavan kanssa.
Mutta tossa yhtälössä mukana ovat myös suuri lämpö ja kipina.