Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 31.10.11 - klo:22:15
-
minkä kokoisia vaunuja porukalla kiinni silppurin koukussa? todistettavasti yli 40m3:lla saa jo 900 jf:n koukun antautumaan. Ittelle ilmeisesti jäämässä ajoon yksi 1050, ja pitäisi kärryä ruveta teettämään. Nyt suunnitteilla 5,2x2,4x2,7 lavalla oleva 14 tn vaunu, 500x17 renkaat ilman jarruja. Tällainen lähinnä halvan hintansa vuoksi, lienee jf:kin kestää ratkeilematta vai onko muuta kokemusta? Jf:n ohjekirjan mukaan vaunupaino saisi olla 10t tai jotain, mutta tollasilla kipoilla ei ajosta tule mitään.
-
Suomessa tuppaa kärryt olemaan semmosia että koukkupainot kovia.
Varmaan jos teetät vaunun niin koukkupainon pienentäminen auttais tuota silppuria?
Tietty kippaaminen tulee vähän *****maiseksi, saattaa tarvia hydraulitumpit teliin jotta ei kevennä koukkua ja nosta veturia ylös....?
Isompaa kärryä ja rinnalla ajoa?
-
Suomessa tuppaa kärryt olemaan semmosia että koukkupainot kovia.
Varmaan jos teetät vaunun niin koukkupainon pienentäminen auttais tuota silppuria?
Tietty kippaaminen tulee vähän *****maiseksi, saattaa tarvia hydraulitumpit teliin jotta ei kevennä koukkua ja nosta veturia ylös....?
Isompaa kärryä ja rinnalla ajoa?
muuten rinnalla ajo on ainoo oikee ratkaisu, mutta ei riitä kalusto meillä millään. tuo kärry olisi 1,5m peruslaidalla+1,3m lisälaidalla eli tarkoitus käyttää myös viljalle joten telin siirto kovin keskelle ei ole oikeen hyvä ratkaisu.
-
minkä kokoisia vaunuja porukalla kiinni silppurin koukussa? todistettavasti yli 40m3:lla saa jo 900 jf:n koukun antautumaan. Ittelle ilmeisesti jäämässä ajoon yksi 1050, ja pitäisi kärryä ruveta teettämään. Nyt suunnitteilla 5,2x2,4x2,7 lavalla oleva 14 tn vaunu, 500x17 renkaat ilman jarruja. Tällainen lähinnä halvan hintansa vuoksi, lienee jf:kin kestää ratkeilematta vai onko muuta kokemusta? Jf:n ohjekirjan mukaan vaunupaino saisi olla 10t tai jotain, mutta tollasilla kipoilla ei ajosta tule mitään.
No ei sitä jf:n koukkua pysty vahvistamaan laajemmalta alueelta että se kestäis? Niin saisit isojakin kärryjä sillä hinata...
-
Teleskooppi vetoaisa? ???
-
500x17 renkaat
Isommilla kumeilla kulukis kevyemmin.
-
Isommat kärryt ittellä on tuhti ws 140. Ne on aika passelit vaikkakin laidat on aika "löysät". Renkaat tuhdeissa on 550/22,5 ja en pitäis pahana vaikka ois isommatkin. Vielä kun ohjaava teli olis niin tulis aika näppärästi perässä ;D
-
30m3 lykkää jo kivasti jokinotkos.. tutun 1050 katkes napa kesällä, oli leveemmillä pyörillä, eli se levitys kpl välissä.. panostaasin ennemmin silppurin pyöriin ja jarrullisiin napoihin..
-
32 m3 Multiva 900 Jf:n perässä tuntuu aika sopivalta ja ainakin vielä on kestänyt.Naapuripitäjässä suurimman Jf:n runko kuulemma mennyt kieroon liian isojen kärryjen vedossa ja toisessa tapauksessa koukun nostovoima ei ollut riittänyt Hyväkoneen rehukärryn kanssa.
-
Jf 955 perässä yleisperävaunuja, ylö/junkkari 8000-9000 malleja
ja yks 6500 tuplatelillä (8-pyöräinen), märkää rehua , kun
kuluneena kesänä oli, ei enää paljoa viitsi kärrykokoa kasvattaa,
tuntuu noissakin kärrykoossa silppurilla tarpeeksi taakkaa, ja kun
lisäksi pelto märkää, kulkuvastusta, tarpeeksi oli.
silppurissa renkaina 505 r 17,5 (continetal)
tosi hyvin kantava rengas silppuriin
eli aisapainoa ei liikaa, ja kärryyn kohtuukokoset renkaat,
vähintään 500-17,5"
-
30m3 lykkää jo kivasti jokinotkos.. tutun 1050 katkes napa kesällä, oli leveemmillä pyörillä, eli se levitys kpl välissä.. panostaasin ennemmin silppurin pyöriin ja jarrullisiin napoihin..
**** Pöhölösti tehty suomessa keskon? toimesta tuo levityspala
navan ja vanteen väliin.
itse tein plootusta välipalan rungon ja naparungon väliin,
napasysteemihän on neljällä M 16 pultilla kiinni rungossa,
kestää napa huomattavasti paremmin. 22 mm plootu välissä
-
Aikoinaan hinattavan 850 perässä 120 Tuhti. Meni kohtuu hyvin. Sitten toiseksi kärryksi 160 Junkkari (34 m3) ja alkoi silppurin pyöränlaakeri olla joka kesä remontissa.
-
minkä kokoisia vaunuja porukalla kiinni silppurin koukussa? todistettavasti yli 40m3:lla saa jo 900 jf:n koukun antautumaan. Ittelle ilmeisesti jäämässä ajoon yksi 1050, ja pitäisi kärryä ruveta teettämään. Nyt suunnitteilla 5,2x2,4x2,7 lavalla oleva 14 tn vaunu, 500x17 renkaat ilman jarruja. Tällainen lähinnä halvan hintansa vuoksi, lienee jf:kin kestää ratkeilematta vai onko muuta kokemusta? Jf:n ohjekirjan mukaan vaunupaino saisi olla 10t tai jotain, mutta tollasilla kipoilla ei ajosta tule mitään.
Syy? :o
-
minkä kokoisia vaunuja porukalla kiinni silppurin koukussa? todistettavasti yli 40m3:lla saa jo 900 jf:n koukun antautumaan. Ittelle ilmeisesti jäämässä ajoon yksi 1050, ja pitäisi kärryä ruveta teettämään. Nyt suunnitteilla 5,2x2,4x2,7 lavalla oleva 14 tn vaunu, 500x17 renkaat ilman jarruja. Tällainen lähinnä halvan hintansa vuoksi, lienee jf:kin kestää ratkeilematta vai onko muuta kokemusta? Jf:n ohjekirjan mukaan vaunupaino saisi olla 10t tai jotain, mutta tollasilla kipoilla ei ajosta tule mitään.
Syy? :o
jos haluaa jännitystä elämään ???
-
minkä kokoisia vaunuja porukalla kiinni silppurin koukussa? todistettavasti yli 40m3:lla saa jo 900 jf:n koukun antautumaan. Ittelle ilmeisesti jäämässä ajoon yksi 1050, ja pitäisi kärryä ruveta teettämään. Nyt suunnitteilla 5,2x2,4x2,7 lavalla oleva 14 tn vaunu, 500x17 renkaat ilman jarruja. Tällainen lähinnä halvan hintansa vuoksi, lienee jf:kin kestää ratkeilematta vai onko muuta kokemusta? Jf:n ohjekirjan mukaan vaunupaino saisi olla 10t tai jotain, mutta tollasilla kipoilla ei ajosta tule mitään.
Syy? :o
-
kyllä se pellolla pysähtyy ihan hyvin, sinne se on tarkoitettu. ja purua sillä muulloin muutama kuorma haetaan ei paina paljoa.
-
Itellä junkkarin perässä 38 m3 Multivat. renkaat on 700/26.5. Kevyet vetää tiellä ja pellolla.
-
JF 900:n perässä vedetty 37m3 multivaa,alkuperäset navat hajotettu painavilla kokovilja kuormilla.
Navat vaihdettu bpw:n järeempiin napoihin,ei ongelmia vetokoukun nostovoiman kanssa.
Pitää rasvata vaseliinillä hyvin niin nostovoima kyllä riittää.
-
JF 900:n perässä vedetty 37m3 multivaa,alkuperäset navat hajotettu painavilla kokovilja kuormilla.
Navat vaihdettu bpw:n järeempiin napoihin,ei ongelmia vetokoukun nostovoiman kanssa.
Pitää rasvata vaseliinillä hyvin niin nostovoima kyllä riittää.
Napojamme mekin tutkitttiin ja olisi vaihdettu, jos sillä silppurilla olisi jatkettu.
-
Euroopassa vetokoukulle ne ymmärtää max.3tn.
Pitäisi tehdä kärryyn hydrauliikalla siirrettävä teli.
Joku metrin luokkaa lienee sopiva liike.
Se silppuri joutuu jokatapauksessa vedosta hirmukovalle koetukselle,kannattaa varmaan ehjänä vielä ollessa vahvistaa sitä.