Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: aSa - 11.04.08 - klo:13:51
-
Tervehdys,
Tuossa mopo-Valtra kaivurissa kun on se momentinmuunnin ja laatikkoyhdistelmä (Borg-Warnereita? sanoo vanha manuaali). Ja kun tuo peli nousee tänne meidän mäelle aika hitaasti (parhaiten pikku-kolmosella, vanhan ihmisen kävelyvauhtia), niin onkohan tuommoisen voimansiirron todellisen kunnon testaukseen olemassa ihan jotain yksinkertaisia systeemejä ? Joita voisi tehdä ilman irti rapsimisia? Itsellä tuo on ensimmäinen moinen muunninlaite, joten noista ei ole aikaisempaa kokemusta. Jossain muistan kuulleeni jostain paineenmittauksesta ??
Toinen juttu liittyy EHKÄ samalle alueelle. Kone tai momentinmuunnin alkaa ravistamaan melkoisen voimakkaasti 1700 rpm ja siitä ylös. Pienemmillä käy siististi. Onkohan syy moiseen tuttu juttu jollekulle ?
cheers.. C[_] aSa
-
Itse tuossa tilanteessa kävisin kohteliaasti kysymässä Valtran huollosta että löytyisikö momentinmuunninkoneen dokumentteja ja mahdollisia neuvoja testaamiseen. Liekö muunninosa jopa sama kuin 615 ym. traktoripohjaisissa muunninkoneissa ?
Nuo muunninkoneet on sikäli kestäviä jos vain säädöt ja nesteet ovat kunnossa, mut aika äkkiä ne saa väärällä käytöllä ja huonolla pidolla hajotettua ja korjaaminen on kallista. Näin minua on opetettu ainakin pyöräkuormaajien osalta.
-
Huono kiihtyvyys ja huommattava maksiminopeuden aleneminen viittaa siihen ,että staattorin vapaakytkin on lukkiutunut paikalleen
eikä staattoripyörä lähde suurilla pyörintänopeuksilla (kun turbiinipyörän momentti on pienentynyt pumpun momentin suuruiseksi)
pyörimään pumppupyörän ja turbiinipyörän mukana .Tämä
aiheuttaa öljyn ylikuumenemista ja vaikka stall-kierrosnopeus säilyy normaalina on muunnin tästä huolimatta vaihdettava.
Stall -kierrosnopeutta määritettäessä etsitään se maksimi pyörimisnopeus jolla moottori jaksaa pyörittää muuntimen pumppupyörää kun turbiinipyörän pyöriminen on estetty esim.kytkemällä vaihde päälle ja painamalla jarrua (vapautuskytkimen toiminta estetty).Toimenpiteen kesto saa olla enintään n.10 s. kerrallaan jonka jälkeen voimansiirto on kytkettävä vapaalle. Hetken jäähdyttämisen jälkeen voidaan koe uusia.Stall-kierrosnopeus on vakio ja sillä kokeellisesti määrätty tietty arvo.Moottorin on oltava täydessä kunnossa stall-pyrintänopeutta määritettäsessä.
600-700 r/min annettua arvoa alempi stall-pyörimisnopeus osoittaa että muuntimen staattorin vapaakytkin ei pidä tällöin ja tällöin muunnin on vaihdettava.
Korkea stall-pyörintänopeus osoittaa että eteen tai taakseajokytkin luistaa ,tai jos muuntimesta kuuluu särähtävä ääni ja samalla stall-kierrosluku on korkea,johtuu tämä muuntimen vaurioituneista öljynohjaussiivekkeistä.Luistava eteen tai taakseajokytkin aiheuttaa vinkuvan äänen.Luistava kytkin voi ylikuumentua niin että kytkinlevyt hitsaantuvan yhteen.Tällöin ao kytkin on jatkuvasti kytkettynä.Jos samanaikaisesti kytketään päälle toinen kytkin (eteen tai taakseajokytkin)lukkiuttuu kone paikalleen ja tämä aiheuttaa moottori ylikuormittumisen.Paineen mittauspisteitä on 14 ja sen kannattaa teettää asiantuntevalla ammattimiehellä.
Vauriotapauksessa muunnin vaihdetaan kokonaan erillisiä osia EI SAA.
Muunninvaihteisto on sitten asia erkseen siihen saa osia.
Muunnin yhtäkuin tavallisen traktorin TURBIINI KYTKIN,elikkä ei välttämättä kovin kallis osa.
-
Kiitoksia.
Tässä oli jo paljon semmoista asiaa, jota kaipasinkin. Mutta että muuntimessa 14 mittauspistettä .. ja minä kun pidin sitä suht koht yksinkertaisena mönttinä.. ; )