Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 24.10.11 - klo:21:55
-
Tuli ajettua tankki tyhjäksi viikonloppuna... tänään käynnistelin jakajapumpulla varustettua (vaan ilman polttoaineen siirtopumppua!) masinisti-ikäistä dieseliä. Akku ei oikein kestänyt tarvittavaa määrää pyöritystä, piti lähteä naapurista kaivamaan vanhaa boosteria kaveriksi. Kahvitkin piti juoda, hyvää työaikaa palaa joristessa.
Aloin oikeasti pohtia, pitäisikö tuollainen hommata omaan katokseenkin aina käsillä olevaksi? Ja JOS hankkii, niin minkäkokoisella oikeasti tekee jotain? Tuossa naapurin halpahallikoneessa on tarrojen mukaan 220 A tarjolla, eli periaatteessa 220x12 = 2640 W. Jota kyllä vahvasti epäilen, noin näppituntumalta. Valovirtakoje. Ja käynnistettävät koneet itselläni suurimmillaan nelipyttyisiä 4,5 -litraisia. Missä vaiheessa (koko tai hinta) laitteet ovat sellaisia, että ne oikeasti saavat tarvittavan virran traktoriin?
Petri
-
Deca 350 riittää noin pienien koneiden käynnistykseen .
-
Tuli ajettua tankki tyhjäksi viikonloppuna... tänään käynnistelin jakajapumpulla varustettua (vaan ilman polttoaineen siirtopumppua!) masinisti-ikäistä dieseliä. Akku ei oikein kestänyt tarvittavaa määrää pyöritystä, piti lähteä naapurista kaivamaan vanhaa boosteria kaveriksi. Kahvitkin piti juoda, hyvää työaikaa palaa joristessa.
Aloin oikeasti pohtia, pitäisikö tuollainen hommata omaan katokseenkin aina käsillä olevaksi? Ja JOS hankkii, niin minkäkokoisella oikeasti tekee jotain? Tuossa naapurin halpahallikoneessa on tarrojen mukaan 220 A tarjolla, eli periaatteessa 220x12 = 2640 W. Jota kyllä vahvasti epäilen, noin näppituntumalta. Valovirtakoje. Ja käynnistettävät koneet itselläni suurimmillaan nelipyttyisiä 4,5 -litraisia. Missä vaiheessa (koko tai hinta) laitteet ovat sellaisia, että ne oikeasti saavat tarvittavan virran traktoriin?
Petri
oisko viisain ratkaisu kuitenkin se suuri kaupasta saatava akku joka olisi täydessä latingissa tallin nurkassa valmiina apuun...
-
Tuli ajettua tankki tyhjäksi viikonloppuna... tänään käynnistelin jakajapumpulla varustettua (vaan ilman polttoaineen siirtopumppua!) masinisti-ikäistä dieseliä. Akku ei oikein kestänyt tarvittavaa määrää pyöritystä, piti lähteä naapurista kaivamaan vanhaa boosteria kaveriksi. Kahvitkin piti juoda, hyvää työaikaa palaa joristessa.
Aloin oikeasti pohtia, pitäisikö tuollainen hommata omaan katokseenkin aina käsillä olevaksi? Ja JOS hankkii, niin minkäkokoisella oikeasti tekee jotain? Tuossa naapurin halpahallikoneessa on tarrojen mukaan 220 A tarjolla, eli periaatteessa 220x12 = 2640 W. Jota kyllä vahvasti epäilen, noin näppituntumalta. Valovirtakoje. Ja käynnistettävät koneet itselläni suurimmillaan nelipyttyisiä 4,5 -litraisia. Missä vaiheessa (koko tai hinta) laitteet ovat sellaisia, että ne oikeasti saavat tarvittavan virran traktoriin?
Petri
oisko viisain ratkaisu kuitenkin se suuri kaupasta saatava akku joka olisi täydessä latingissa tallin nurkassa valmiina apuun...
Eniten virtaa saa tosiaan akusta.
Boosterien etu on se, että niillä pystyy lataamaan tyhjentynyttä akkua 30 A:n virralla. Akku lämpiää ja päästää lävitseen vara-akusta annettavan lisävirran. Mut kyl mä olen repinyt tuollaisella, ja siis pienemmälläkin, 4-litraisia koneita käymään ensin lataamalla akkuja 30 min ja sitten käyttämällä starttiaputoimintoa.
-
Eiks se oo 230*12=2760 wattia
-
Eniten virtaa saa tosiaan akusta.
Boosterien etu on se, että niillä pystyy lataamaan tyhjentynyttä akkua 30 A:n virralla. Akku lämpiää ja päästää lävitseen vara-akusta annettavan lisävirran. Mut kyl mä olen repinyt tuollaisella, ja siis pienemmälläkin, 4-litraisia koneita käymään ensin lataamalla akkuja 30 min ja sitten käyttämällä starttiaputoimintoa.
Arvatkaa onko siinä vara-akussa voimaa kun sitä tarvittaisiin? Oma vara-akkuni oli pajan lämmössä ja räjähti rälläkän kipinästä. Miten muka annat lisävirran akun läpi? Totta kai se akun lataus lämpiämisineen on hyväksi jotta oma akku on lisänä boosterin rinnalla.
-
Eiks se oo 230*12=2760 wattia
220A, ei 230V. VA = W. VV = V2 joka ei oikein natsaa.
Miten muka annat lisävirran akun läpi?
Kytkemättä rinnan, miinusnapa runkoon. Jos laittaa molemmat kaapelit autettavan akkuun rupeaa hyvä akku lataamaan toista ja tappaa molemmat.
-
Eiks se oo 230*12=2760 wattia
220A, ei 230V. VA = W. VV = V2 joka ei oikein natsaa.
Miten muka annat lisävirran akun läpi?
Kytkemättä sarjaan, miinusnapa runkoon. Jos laittaa molemmat kaapelit autettavan akkuun rupeaa hyvä akku lataamaan toista ja tappaa molemmat.
eiks tuo boosteri kannata kiinnittää suoraan starttiin, siis plusnapa?????
-
Eiks se oo 230*12=2760 wattia
220A, ei 230V. VA = W. VV = V2 joka ei oikein natsaa.
Miten muka annat lisävirran akun läpi?
Kytkemättä sarjaan, miinusnapa runkoon. Jos laittaa molemmat kaapelit autettavan akkuun rupeaa hyvä akku lataamaan toista ja tappaa molemmat.
Kytkemättä sarjaan.. Mikäköhän olisi oikea nimitys, mun mielestäni noissa kummassakin tapauksessa avustava virtalähde ja avustettava on rinnan kytkettynä..
-
Mikäköhän olisi oikea nimitys, mun mielestäni noissa kummassakin tapauksessa avustava virtalähde ja avustettava on rinnan kytkettynä..
Tarkitinkin siis rinnan, oikein.
eiks tuo boosteri kannata kiinnittää suoraan starttiin, siis plusnapa
Akun paksu plussa menee yleensä suoraan startille jolloin sen häviöt ovat pienet. Mutta jos esim avittaa omalla autolla vierasta välttää ikävät piikit kun laittaa miinuksen hänen runkoonsa eikä akun napaan. Ladatkoon itse akkunsa omilla hiilillä.
-
Onko teilläpäin maajohdossa diodit välissä?
-
Käyttäkää pojat vaan boosteria. Muutaman kerran kun akkua rankaisee moisella kapistuksella, voi sitten mennä hakemaan sen uuden akun.
-
Mun käsitys ko. tapauksessa on se että virta tulisi ottaa pääosin akun kautta kuin julmetun tehokkaan starttiboosterin.....ja kaikesta huolimatta noiden antiikkikoneiden osalta olis ihan hyödyllistä etukäteen perehtyä ruiskutuspumpun ilmaamiseen...(vrt. nykykoneiden automaatti-ilmaus) ....nimim. kokemusta löytyy tästäkin. Itse pärjään 220 A Decalla.
-
puusterilla saa monesti vähä heräteltyä huonoa akkua josei aiva kaput oo.. muttei se pidempään tarttaukseen oo hyvä kumminkaa..
-
Onko teilläpäin maajohdossa diodit välissä?
;D ;D ;D
-
Eiks se oo 230*12=2760 wattia
220A, ei 230V. VA = W. VV = V2 joka ei oikein natsaa.
Miten muka annat lisävirran akun läpi?
Kytkemättä sarjaan, miinusnapa runkoon. Jos laittaa molemmat kaapelit autettavan akkuun rupeaa hyvä akku lataamaan toista ja tappaa molemmat.
Kytkemättä sarjaan.. Mikäköhän olisi oikea nimitys, mun mielestäni noissa kummassakin tapauksessa avustava virtalähde ja avustettava on rinnan kytkettynä..
On ihan eri asia laittaa kaapelit kiinni avustettavan startin perseeseen kun akkuun. Paitsi jos se akku on sökö eikä ota virtaa vastaan. Noinkin kytkien toki ottaa tyhjä akku virtaa mutta jää startinkin pyöritykseen.
220 deca antaa 150A virtaa eikä kestä pitkää starttausta. 500nen deca on ainakin ollut hyvä. Kaikkein paras on pieni rullakennoakku, hyytelöakku. Täysinäisenä se antaa niin paljon virtaa että on ihan sama onko rinnalla tyhjä akku.
-
Boosterin hinnalla saa tehokkaan laturin jolla voi ylläpitää latausta eli ei ole pelkoa ylilatauksesta kuten vanhalla "matilla"
http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/12v
-
Boosterin hinnalla saa tehokkaan laturin jolla voi ylläpitää latausta eli ei ole pelkoa ylilatauksesta kuten vanhalla "matilla"
http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/12v
Siis reilusti alle boosterin hinnalla saa kyseisen älykkään automaattilaturin. Joskus vanhanaikaisella laturilla ampeerimittaria tuijottaneena ihmetellyt sitä mistä voi päätellä akun oikean varauksen vaikka taustalla on hieman sähköalan koulutusta. Automaattilaturilla, joka lienee CTEK ms 3600 tai jotain sinnepäin, isokin akku latautuu yön aikana roikan nokassa täyteen. Viime pakkastalvena kehitin systeemin jolla latasin automaattisesti traktorin akun aina täyteen ohjaamossa sijaitsevan pistokkeen kautta.
-
Just aamulla täräytin kutos-Perkinssin käyntiin boosterilla.
Starttiboosterin tehon taulukosta päättelin olevan 4V/150A...
Ja onhan tuossa lataustoimintokin, jos ei kiirettä ole. Nytkin samainen kone on latauksessa yön yli. Josko huomenna lähtisi sitten ihan akulla käyntiin.
Erillinen "latausakku" on ainaki painava siirrettävä boosteriin verrattuna ja pelkkä laturi taas hidas, eikä taida paljoa edes auttaa mikäli akku vetelee viimeisiään.
Toinen -perinteinen vaihtoehto on sitten ehjäakkuinen kone & apukaapelit.
-
Kyllähän minäkin hommasin c-tek 7000 tai jotain ja sitä käytetään aina kun on aikaa. Apehommissa ei oikein ollut, kun tokka ulvoo evästä vieressä. Juuri Joharan puoli tuntia isoa latausta (viileällä tietty lohkolämppäri päällä) ja boosterilla käymään. Boosterin johdot kannattaa räjähdysvaarankin vuoksi viedä aina starttiin suoraan. En ole havainnut pimeän akun mitenkään haittaavan käynnistystä.
-
>Toinen -perinteinen vaihtoehto on sitten ehjäakkuinen kone & apukaapelit.
En tiedä mikä mättää,mutta sellaisia apupiuhoja ei tälle tontille ilmaantunut mistä sähköä suostuis siihen malliin läpi menemään ,
että romut suostuisi käymään lähtemään.
On ollut ohutta ja paksua,halpaa ja hyvää johtoa.
En pidä noita minkään arvoisena ratkaisuna.Pikkulaturia pidän
välillä kiinni puolisen tuntia,jos akku alkaa huokailemaan käynnistys
yrityksen yhteydessä ja tämä usein riittääkin.Välillä tule laitettua
jo ehtoolla lataus päälle,jos on aamuksi tarve saada käymään.
Tämä lähinnä noissa iäkkäämissä aisankannattajissa.
Kovasti olen myös harkinnut tuon ison laturin ostoa.
-
Kyllähän minäkin hommasin c-tek 7000 tai jotain ja sitä käytetään aina kun on aikaa. Apehommissa ei oikein ollut, kun tokka ulvoo evästä vieressä. Juuri Joharan puoli tuntia isoa latausta (viileällä tietty lohkolämppäri päällä) ja boosterilla käymään. Boosterin johdot kannattaa räjähdysvaarankin vuoksi viedä aina starttiin suoraan. En ole havainnut pimeän akun mitenkään haittaavan käynnistystä.
Tuo räjähdysvaara on ihan todellinen. Joskus kossina annoin boosterilla virtaa suoraan akkuun ja kun ei tahtonut riittää niin toinen akku vielä lisäksi kaapeleilla kiinni. Ei lähtenyt pelkkä kansi akusta vaan hajusta päätellen vähän muutakin ;D ;D
-
Mulla tommonen pienempi 220 deca ja olen ihan tyytyväinen .Tuon voi nostaa koppiin ja käyttää jopa 10A (miel.16 A)sulakkeella jos ei tarvi startata pitkään . En ole kokeillut käynnistystä täysin tyhjällä akulla .Harvemminhan se akku menee äkkiä totaalisesti pimeäksi ,yleensä virta vain ei riitä aamulla ,kylmällä ja pitemmän seisokin jälkeen .Mutta tuollakin pärjää muutaman päivän että ehtii hakea uuden akun.
-
Starttiboosterilla tarkoitan nyt sellaista muutamia kiloja painavaa matkalaukkumallista akkua, jossa kytkentäkaapelit ovat kojeen mukana ja laite ladataan omalla laturillaan. Pirusti on virtaa pätö masiinassa. Kerran katseltiin Ojalan poikien kanssa kaivureita ja muuan uudenkarhea kutoskoneinen oli akut tyhjillään, ei edes merkkivalot syttyneet.
No Harripa ei hätkähtänyt, vaan haki kainalossaan korjaamon puolelta tuollaisen nytysen, laittoi kapelit akun napoihin ja jysäytti koneen tulille.
-
Kyllähän minäkin hommasin c-tek 7000 tai jotain ja sitä käytetään aina kun on aikaa. Apehommissa ei oikein ollut, kun tokka ulvoo evästä vieressä. Juuri Joharan puoli tuntia isoa latausta (viileällä tietty lohkolämppäri päällä) ja boosterilla käymään. Boosterin johdot kannattaa räjähdysvaarankin vuoksi viedä aina starttiin suoraan. En ole havainnut pimeän akun mitenkään haittaavan käynnistystä.
Miksi ei voisi olla latauksessa väliajat jolloin akku säilyy pitempään ;)
-
On ollut käytössä muutaman sata A antava starttibooster laturi. Pelkästään bobbarin pikku konetta käynnistettäessä kaapelikengät kuumenee niin että nakit palaa ja laitteen suojarele paukkuu välillä. Muutenkin tyhjä akku saa aika jytää tommosella laturilla... keittää.
Kunnon paksut apukäynnistyskaapelit on se eka vaihtoehto meikäläiselle...yleensä aina lähettyviltä löytyy joku vehje josta saa virtaa ihan eri malliin.
-
Starttiboosterilla tarkoitan nyt sellaista muutamia kiloja painavaa matkalaukkumallista akkua, jossa kytkentäkaapelit ovat kojeen mukana ja laite ladataan omalla laturillaan. Pirusti on virtaa pätö masiinassa. Kerran katseltiin Ojalan poikien kanssa kaivureita ja muuan uudenkarhea kutoskoneinen oli akut tyhjillään, ei edes merkkivalot syttyneet.
No Harripa ei hätkähtänyt, vaan haki kainalossaan korjaamon puolelta tuollaisen nytysen, laittoi kapelit akun napoihin ja jysäytti koneen tulille.
Tuli joku aneeminen Aditan tarjouslehdykkä, kaikkea akkuihin liittyvää hirmuisella ylihinnalla. Tuossa oli etusivulla starttiboosteri jonka pitäisi antaa hetkellisesti 12v jännitteellä 3200A virtaa :-\ Hintaa 520€...
-
http://www.adita.fi/
-
Mulla on joku iankaikkisen vanha laturi/käynnistysapuvärkki kokoluokka on isommasta päästä.Pikalataus on sen hyvä ominaisuus ja antaahan se apua starttiin kun ensin lataa vaikka 5minuuttia ensin akkua ja sitten yhdessä laturin kanssa starttaa.
Mihinkään jauhamisiin noista ei ole mutta kunnossa oleva kone lähtee käymään.Isoja 225 akkuja on hyvä olla talvella aina latingissa jottei tule vaikeuksia.
-
On ollut käytössä muutaman sata A antava starttibooster laturi. Pelkästään bobbarin pikku konetta käynnistettäessä kaapelikengät kuumenee niin että nakit palaa ja laitteen suojarele paukkuu välillä. Muutenkin tyhjä akku saa aika jytää tommosella laturilla... keittää.
Kunnon paksut apukäynnistyskaapelit on se eka vaihtoehto meikäläiselle...yleensä aina lähettyviltä löytyy joku vehje josta saa virtaa ihan eri malliin.
Mutta... tulee kalliiksi ylläpitää sitä vehjettä jonka akuilla saadaan se toinen vehje käyntiin ::) Ja lähteekö se toinenkaan käyntiin ilman tappelua. Pitääkö olla kolmas jolla tuo toinen startataan ???
Mulla on ensi talveksi tulossa sellainen "starttiapu" joka on rakennettu kahdesta 220 A:n akusta (jotka on irroitettu työkoneesta) ja nokkakärryistä. Akut on kytketty isolla kaapelilla rinnan (meniköhän oikein ::)) ja paketista lähtee 6 metriset apukaapelit (kalliit ::)) Laitetta säilytetään lämpimässä. Ei tarvitse kauheasti tapella...
-
On ollut käytössä muutaman sata A antava starttibooster laturi. Pelkästään bobbarin pikku konetta käynnistettäessä kaapelikengät kuumenee niin että nakit palaa ja laitteen suojarele paukkuu välillä. Muutenkin tyhjä akku saa aika jytää tommosella laturilla... keittää.
Kunnon paksut apukäynnistyskaapelit on se eka vaihtoehto meikäläiselle...yleensä aina lähettyviltä löytyy joku vehje josta saa virtaa ihan eri malliin.
Mutta... tulee kalliiksi ylläpitää sitä vehjettä jonka akuilla saadaan se toinen vehje käyntiin ::) Ja lähteekö se toinenkaan käyntiin ilman tappelua. Pitääkö olla kolmas jolla tuo toinen startataan ???
Mulla on ensi talveksi tulossa sellainen "starttiapu" joka on rakennettu kahdesta 220 A:n akusta (jotka on irroitettu työkoneesta) ja nokkakärryistä. Akut on kytketty isolla kaapelilla rinnan (meniköhän oikein ::)) ja paketista lähtee 6 metriset apukaapelit (kalliit ::)) Laitetta säilytetään lämpimässä. Ei tarvitse kauheasti tapella...
Sängyn alla? ;D
-
On ollut käytössä muutaman sata A antava starttibooster laturi. Pelkästään bobbarin pikku konetta käynnistettäessä kaapelikengät kuumenee niin että nakit palaa ja laitteen suojarele paukkuu välillä. Muutenkin tyhjä akku saa aika jytää tommosella laturilla... keittää.
Kunnon paksut apukäynnistyskaapelit on se eka vaihtoehto meikäläiselle...yleensä aina lähettyviltä löytyy joku vehje josta saa virtaa ihan eri malliin.
Mutta... tulee kalliiksi ylläpitää sitä vehjettä jonka akuilla saadaan se toinen vehje käyntiin ::) Ja lähteekö se toinenkaan käyntiin ilman tappelua. Pitääkö olla kolmas jolla tuo toinen startataan ???
Mulla on ensi talveksi tulossa sellainen "starttiapu" joka on rakennettu kahdesta 220 A:n akusta (jotka on irroitettu työkoneesta) ja nokkakärryistä. Akut on kytketty isolla kaapelilla rinnan (meniköhän oikein ::)) ja paketista lähtee 6 metriset apukaapelit (kalliit ::)) Laitetta säilytetään lämpimässä. Ei tarvitse kauheasti tapella...
Sängyn alla? ;D
Voi antaa itsellekin apuvirtaa jos aamulla käyntiinlähtö heikkoa.. :D
-
On ollut käytössä muutaman sata A antava starttibooster laturi. Pelkästään bobbarin pikku konetta käynnistettäessä kaapelikengät kuumenee niin että nakit palaa ja laitteen suojarele paukkuu välillä. Muutenkin tyhjä akku saa aika jytää tommosella laturilla... keittää.
Kunnon paksut apukäynnistyskaapelit on se eka vaihtoehto meikäläiselle...yleensä aina lähettyviltä löytyy joku vehje josta saa virtaa ihan eri malliin.
Mutta... tulee kalliiksi ylläpitää sitä vehjettä jonka akuilla saadaan se toinen vehje käyntiin ::) Ja lähteekö se toinenkaan käyntiin ilman tappelua. Pitääkö olla kolmas jolla tuo toinen startataan ???
Mulla on ensi talveksi tulossa sellainen "starttiapu" joka on rakennettu kahdesta 220 A:n akusta (jotka on irroitettu työkoneesta) ja nokkakärryistä. Akut on kytketty isolla kaapelilla rinnan (meniköhän oikein ::)) ja paketista lähtee 6 metriset apukaapelit (kalliit ::)) Laitetta säilytetään lämpimässä. Ei tarvitse kauheasti tapella...
Sängyn alla? ;D
Voi antaa itsellekin apuvirtaa jos aamulla käyntiinlähtö heikkoa.. :D
Jos ei omista pruttinapaa, niin kaapelit nänneihin :o
-
On ollut käytössä muutaman sata A antava starttibooster laturi. Pelkästään bobbarin pikku konetta käynnistettäessä kaapelikengät kuumenee niin että nakit palaa ja laitteen suojarele paukkuu välillä. Muutenkin tyhjä akku saa aika jytää tommosella laturilla... keittää.
Kunnon paksut apukäynnistyskaapelit on se eka vaihtoehto meikäläiselle...yleensä aina lähettyviltä löytyy joku vehje josta saa virtaa ihan eri malliin.
Mutta... tulee kalliiksi ylläpitää sitä vehjettä jonka akuilla saadaan se toinen vehje käyntiin ::) Ja lähteekö se toinenkaan käyntiin ilman tappelua. Pitääkö olla kolmas jolla tuo toinen startataan ???
Mulla on ensi talveksi tulossa sellainen "starttiapu" joka on rakennettu kahdesta 220 A:n akusta (jotka on irroitettu työkoneesta) ja nokkakärryistä. Akut on kytketty isolla kaapelilla rinnan (meniköhän oikein ::)) ja paketista lähtee 6 metriset apukaapelit (kalliit ::)) Laitetta säilytetään lämpimässä. Ei tarvitse kauheasti tapella...
Sängyn alla? ;D
Voi antaa itsellekin apuvirtaa jos aamulla käyntiinlähtö heikkoa.. :D
Jos ei omista pruttinapaa, niin kaapelit nänneihin :o
Joo, jos on laitettu implantit toimii varmaan hyvin, jossain sähkömopoissakin on silikoniakkuja.. ::)