Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: viljo - 09.04.08 - klo:09:24
-
Onko kukaan keksiny raktoriin luotettavaa nopeusmittaria. Ihan tavallinen navigaattorikin näytää nopeutta, mutta miten lie tarkkaan. Joskus näin työtuhoseuran raktorissa tutkaan perustuvan systeemin joka antais tarkan maanopeuden, siis luisto ym huomioitu, ja ainakin jenkkilän nettikaupoista noita löytyy. Nopeudet 0-10 km/h olis hyvä tietää tarkkaan…..tai ton nollan tietää muutenkin siitä ettei maisema vaihdu ollenkaan. Ajattelin, että kaiken maailman levitys ja ruiskuhommissa tod. nopeus olis tärkee. Jos 10kmh on tavoite ja todellisuus on vaikka vaan yhden km/h pielessä virhe on jo melkoinen, muitakin virhelähteitä tietysti on.
-
Onko kukaan keksiny raktoriin luotettavaa nopeusmittaria. Ihan tavallinen navigaattorikin näytää nopeutta, mutta miten lie tarkkaan. Joskus näin työtuhoseuran raktorissa tutkaan perustuvan systeemin joka antais tarkan maanopeuden, siis luisto ym huomioitu, ja ainakin jenkkilän nettikaupoista noita löytyy. Nopeudet 0-10 km/h olis hyvä tietää tarkkaan…..tai ton nollan tietää muutenkin siitä ettei maisema vaihdu ollenkaan. Ajattelin, että kaiken maailman levitys ja ruiskuhommissa tod. nopeus olis tärkee. Jos 10kmh on tavoite ja todellisuus on vaikka vaan yhden km/h pielessä virhe on jo melkoinen, muitakin virhelähteitä tietysti on.
Tarkassa mittarissa renkaiden vaikutus pitää poistaa. Eli käytännössä kuluminen ja luisto. Ja tällöin pitää saada jotenkin kontakti maan ja liikuvan osan välille. Ja vaihtohtoina ei taida olla kuin tutka ja gps. Tällöin mittavirheet tulevat enää laitteiden sisäisestä tarkkuudesta, ja siihen ei taida vaikuttaa kuin hinta, noin pääsääntöisesti.
Eikös uusis vähän kalliimmis koneissa oo tutka jo laitanaan?
Mut se on tosiaan sitten eri juttu miten iso vaikutus on jos nopeus heittää 10% todellisuuteen. Jotenkin tuntus et normi maataisteluhommis ei tuontaivaalista merkitystä. Jos miettii esim ruikutuksen optimoimista käytetyn aineen suhteen niin sitä tarkennettavaa kannattaa ehkä lähteä etsimään ihan jostain muualta kuin koneen nopeusvirheestä. Esim levityksen limityksestä tms. Jos tietää et traktorin nopeus heittää suunnilleen tietyn verran niin sitähän voi kompensoida ihan manuaalisestikin.
-
Osta digitaalinen polkupyörän nopeus mittari on halpa ja sisältää paljon toimintoja.Anturin voi asentaa pyörän napaan esim ronkanpäälle ja se mangneetti sitte akselin laippaan tai sitte nelivedon kardaaniin.kardaanista singnaali tarkempi kun neliveto päällä niin luisto ainakin ruiskuttaessa aika minimaallista,tai jos luistaa niin liian märkää ja työ ei onnistu muutenkaan tarkasti.
-
Tuollainen polkypyörän digimittari on ihan riittävä, tíetenkään se ei näytä nopeutta oikein kaarroksissa, mutta sillä saa passattua nopeuden kohilleen, eihän sitä kukaan jalkakaasulla ruiskutraktoria aja :o..
Uusissa traktoreissahan on jo nopeusmittarit ja eiköhän ne ole riittävän tarkat, Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Tuohon JD6620(prem):seenkin piti viritellä itte ajotietokone: magneetit vanteessa, magneettianturin pulssi "näpyttää" vanhan sarjaporttihiiren näppäintä ja Psionin/ericssonin PDA lukee dataa hiireltä... ;D :-[..
Tuossa linkissä polkupyörän digimittariviritelmä:
http://www.pottupellossa.fi/galleria/displayimage.php?pos=-2598
Tietysti hankkimalla ajo-opastimen pääsee tarkimpaan tulokseen niin nopeuden kuin levitystarkkuuden suhteen..
-
GPS:n nopeusmittaus on riittävän tarkka, se ei perustu pisteen a ja b väliseen matkaan kuten äkkipäätään voisi luulla vaan samaan doppler-ilmiöön kuin tutkakin, toisena osapuolena vain on satelliitti eikä maanpinta tms.
GPS:n kanssa ongelmana voi olla että vaikka vastaanottimessa sinänsä olisi tarkkuus kohdallaan, niin laite ei välttämättä osaa näyttää desimaaleja.
Ruiskutuksissa luisto toivottavasti ei ole ongelma, silloin riittää että nopeudet tarkistaa keväällä kertaalleen GPS:n kanssa ja merkkaa ylös vaihteet/kierrosluvut.
TM120:ssä on lisävarusteena ruksittu tutkalla toimiva nopeusmittari,suurin hyöty on ollut luistoprosentin näytöstä ja pinta-alamittauksesta kunhan työkoneen hyötyleveyden saa asetettua kohdalleen.
-
mulla on centerlinen gps tuulilasissa, normaalin valtran digitaalin lisäksi tarkkuus riittää yhden desimaalin tarkkuus. yllättävän hyvin nuo traktorin mittarit näyttää nopeutta jos ei renkaita ole muutettu alle kilometrin nopeusero maantiellä ja pellolla vähemmän. isompi hyöty tuosta gps stä on turhan päällekkäisajon vähennys ja muutenkin helpompi ajettavuus, hyvä laite käytössä.
-
Polkupyörämittareista VDO ja Sigma käy tähän tarkotukseen, koska niissä kalibrointi tehdään todellisen kuljetun matkan mukaan. Valmetissa on johdotus valmiina kardaanille, mittarin voi kytkeä näillä johdoilla jos ei ole tehtaan nopeusmittaria. Voi käyttää sitten pyörämittarin anturia ja magneettia. Kalibrointi esim. 10 kardaanin kierroksen matka mittaamalla. A-Valtrat muutama vuosi sitten kulki 13.6/24 renkailla 228mm/kierros.
-
Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Massey Fergusonissa jo vuonna 1987.
-
Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Massey Fergusonissa jo vuonna 1987.
Meillä oli jo v 1991 massikassa tutka ja pinta-alamittaus/nopeusmittaus.
Nyt uusis on kans tutka allansa.
-
Mä käytin viime kesänä ruiskurattorissa nopeusmittarina kännykkäGPS:ää. Oli riittävän tarkka.
-
Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Massey Fergusonissa jo vuonna 1987.
Meillä oli jo v 1991 massikassa tutka ja pinta-alamittaus/nopeusmittaus.
Nyt uusis on kans tutka allansa.
Niin... Datatronicis oli vakiona, lisävarusteena autotronicciin ei kai saanukkaa. Massikka oli edelläkävijä siis tuossakin...
-
Motonetista löytyy GPS pelkkä nopeusnäyttö,hinta 80eur.
Oli siinä myös tutkapönttöjen varoitus,mikä on tarpeelinen traktoritöissä,he,he.
VDO,llakin pitäis olla tällainen pelkkä nopeusnäyttö,en tiedä missä myydään.
-
-89 MF 3090 Datatronic
polttoaineen kulutus/h myös kuinka kauan riittää sen hetkisellä ajotavalla.
polttoainetta/ha
tehty pintaala
pintaala/t hetkellinen ja keskiarvo,4 siipisillä auroilla 3 hehtaaria tunnissa kun vaan pysyy hytissä.
nopeus todellinen koska tutka.
pyörän luisto %
Siinä joitakin esimerkkinä.
Konehan on muuten historiaa mutta pesee monta muuta merkkiä mennen tullen.
-
tinoll raktorin konepelllilllä senmoinen
taulukko MIkä muuntaa noottorikierros
vauhdeiksi (kn/h(
on työtuhoseuram hyväksyntä
meil ei vielä ole NAMIgaattoria
-
Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Massey Fergusonissa jo vuonna 1987.
Meillä oli jo v 1991 massikassa tutka ja pinta-alamittaus/nopeusmittaus.
Nyt uusis on kans tutka allansa.
Onkos 6400- ja 7400-sarjoihin se ajotietokone (onks se vielä nimeltään datatronic) lisävaruste ??? Paljo mahtaa olla hinta.. ???
-
Datatronic III GTA-näyttö
(http://www.gvs-agrar.ch/mf-service/mf_images/pg_dyn5.jpg)
-
Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Massey Fergusonissa jo vuonna 1987.
Meillä oli jo v 1991 massikassa tutka ja pinta-alamittaus/nopeusmittaus.
Nyt uusis on kans tutka allansa.
Onkos 6400- ja 7400-sarjoihin se ajotietokone (onks se vielä nimeltään datatronic) lisävaruste ??? Paljo mahtaa olla hinta.. ???
Tais olla 1500€ paikkeilla. Perruutuskamera ei kuulu tohon hintaan.
-
Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Massey Fergusonissa jo vuonna 1987.
Meillä oli jo v 1991 massikassa tutka ja pinta-alamittaus/nopeusmittaus.
Nyt uusis on kans tutka allansa.
Onkos 6400- ja 7400-sarjoihin se ajotietokone (onks se vielä nimeltään datatronic) lisävaruste ??? Paljo mahtaa olla hinta.. ???
Tais olla 1500€ paikkeilla. Perruutuskamera ei kuulu tohon hintaan.
Uusin malli saatavilla...:
(http://www.gigantti.fi/is-bin/intershop.static/WFS/store-gigantti-Site/-/fi_FI/images/nm/42lf75_nm.jpg)
-
Mutta matka/pinta-alamittausta ei monessa uudessakaan traktorissa ole vakiona (jossain ylivoimaisessa kai on ja uusis JD 30-sarjan prejumeissa), lisävarusteena jälestäpäin melko kalliita.
Massey Fergusonissa jo vuonna 1987.
Meillä oli jo v 1991 massikassa tutka ja pinta-alamittaus/nopeusmittaus.
Nyt uusis on kans tutka allansa.
Onkos 6400- ja 7400-sarjoihin se ajotietokone (onks se vielä nimeltään datatronic) lisävaruste ??? Paljo mahtaa olla hinta.. ???
Tais olla 1500€ paikkeilla. Perruutuskamera ei kuulu tohon hintaan.
Uusin malli saatavilla...:
(http://www.gigantti.fi/is-bin/intershop.static/WFS/store-gigantti-Site/-/fi_FI/images/nm/42lf75_nm.jpg)
Tuo näyttöhän tulee siihen tuulilasille suoraan kuskin eteen, jottei tartte sivulle kuikuilla. PIP-toiminnolla puolet ruudusta näyttää näkymää eteenpäin, toinen puoli takanäkymää. Kamerat joutuu hankkiin kans.
-
Mutta kuinka tarkaksi nykyisin tarvitsee mennä tuon nopeuden kanssa.Kyllä se ruiskutuksessakin pitäis riittää kierrosluku/ajovaihde/ =ajonopeus/ruiskutuspaine.Tällä kaavalla ei pitäisi heittää kuin 10 litraa ha.Tietysti kaikenlaisia hilavitkuttimia voi laitel mutta silloin kärsii työ eli mitä ollaan tekemässä,koska seurataan vain sitä näyttöä.
-
Mutta kuinka tarkaksi nykyisin tarvitsee mennä tuon nopeuden kanssa.Kyllä se ruiskutuksessakin pitäis riittää kierrosluku/ajovaihde/ =ajonopeus/ruiskutuspaine.Tällä kaavalla ei pitäisi heittää kuin 10 litraa ha.Tietysti kaikenlaisia hilavitkuttimia voi laitel mutta silloin kärsii työ eli mitä ollaan tekemässä,koska seurataan vain sitä näyttöä.
Eihän näyttöä tarvii tuijottaa, vilkaisu riittää :o.
Mutta yhtä tärkeänä tietona pidän myös sitä että mittarilta/ajotietokoneelta saa nopeuden lisäksi ajetun matkan ja pinta-alan...
Jos esim. ruiskuneste ei riitä koko lohko(i)lle (isot lohkot/useita lohkoja samalla aineella) niin osaa tehdä oikean kokoisen seoksen loppualaa varten, ei tule turhaan aineita tuhlattua. Sama pätee myös lannoituksessa kun on lisäksi vaaka käytössä millä saa tarvittaessa punnittua..
-
Ruisku kertoo tarkan nopeuden, alan ja käytetyn nestemäärän. Ainoa ongelma on mitata säiliöön lisätty vesi, kun tekee pienen lisäsatsin.
-
Ruisku kertoo tarkan nopeuden, alan ja käytetyn nestemäärän. Ainoa ongelma on mitata säiliöön lisätty vesi, kun tekee pienen lisäsatsin.
Ei ainakaan ole kotimainen merkki? ???
-
Kyllä kunnon ruiskuissa näkyy myös säiliön täyttömäärä ohjainlaitteelta. Kotimaisuus taitaa silloin olla aika alhainen.
-
Ainoa ongelma on mitata säiliöön lisätty vesi, kun tekee pienen lisäsatsin.
***Make tietysti kipasee köökin kaapista äiskältä litramitan... Siitä selviää huudolla.
-
Valitettavasti ruisku on kotimainen. Boksi on ulkomainen. 20 litran kanisterilla ole mitannut lisäveden.
-
Myös marjastus / metsästys gps esim Etrex on tarkka nopeuden kertoja ajoneuvoissa