Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 12.10.11 - klo:07:55
-
taas on valtu kääntyny kupeelleen kun ei polkimia pysty käyttään kaiken roinon joka kopissa seilaa takia, on se vaan ihmo että ei kukaan noista insseistä osaa laittaa sellasta lodjua koppiin johon sais tungettua ne suurinnpiirtein kaikissa töissä tarpeeliset rojut pois jaloksista!
kuis muuten tollasessa tapauksessa, käyttääkö tuo valtun suunnanvaihtaja jollain lailla sitä entisen kaltaista kässärivipua, jota hivenen kiristämällä voi jarrutonta kotteroa hieman hiljentää?
tuli vaan mieleen kun kattelin kaverin laittamaa kännykuvaa kylkivaltusta. ::)
kyssä; -kuin usein putsaatte kopin lattioilta roinoja ja muuta paskaa poikkeen ?
joskus näkee vaihtokoneina sellasia joissa on puolihehtarin mullatkii lattiolla ja sieltä sitten löytyy vaikka mitä;; kortsuista jakareihin ja korkokenkiin! vain mielikuvitus rajana!!!!! ;D ::) :P
-
Kaikkea romuahan se on puolillaan ??? Sidontaliinoja, kahleen pätkiä, pressuja, moottorisaha jopa kärryn alle tolppa ??? Kaikkea mitä milloinkin tarvii. Kyllä traktoreissa pitäis olla ulkopuolella sellainen lodju, johon edes noi lattialla pyörivät sidontaliinat sais mantumaan :) Ai niin varoituskolmiollekkaan ei tahdo löytyä paikkaa muualta kuin hytistä, Valtrassa se on ulkopuolella. Kertoneeko jotain sen tarpeellisuudesta ... jos ei paikkaa - ei tarvi ;D
-
eihän autoissakaan ole varotuskolmiolle paikkaa missään! ja milloin viimeeks nähny jonku käyttävän? varastavat kuiteskii! pärkkele!
-
Raktori ei kuulemma tarvitse työkaluja joten siinä ei kuulemma tarvita työkalulaatikkoa oli kuulemma ollut inssin tokasu kun eräs asiakas oli asiaa kysellyt. Ei siinä sitten mitään jos on ajatuksena että hajoavia koneita ei perään kytketä. omasta miellestä valtra voisi lanseerata työkalulaatikon missä oliso monenmoista työkalua hyvässä järjestyksessä ja laatikon paikka olisi vasemman oven välittömässä läheisyydessä. Lisäksi olisi oma laatikko hinaus ja nostoropuille sekä liinalle.
Mutta kyllä, koppi on aivan täynnä romua mikä seilaa äkkijarrutuksessa ympäri koppia.
-
Edellisten lisäksi siellä kopissa on teinien vaatteita, karkkipapereita, tyhjiä energiajuomatölkkejä ym. tarpeellista. Ja voi stna! Jompikumpi tulevista isännistä oli keksiny ostaa jontikan koppiin wunderbaumin! Sai kuusi muuten äkkilähdön, mut haju jäi >:(
Maxumissa lienee joku pikkulaatikko aikanaan ollu, mutta se on jääny edellisiin kohteisiin. Koppi ei järin tilava muutenkaan ole. Valmetin (705) kopissa on tilaa, mut tavaroille ei oikein paikkaa.
-
Mää en pidä roinaa kopissa. kyllä mä sesongin aikana ainakin kertaalleen imuroin kajuutan ja sen jälkeen tarkempi putsaus.Tällä hetkellä ei uutta häpeä. Paaaaljon mukavampi tehä hommia puhtaassa pölyttömässä kopissa.
Työkalut roikkuu pajan seinällä.
-
Mää en pidä roinaa kopissa. kyllä mä sesongin aikana ainakin kertaalleen imuroin kajuutan ja sen jälkeen tarkempi putsaus.Tällä hetkellä ei uutta häpeä. Paaaaljon mukavampi tehä hommia puhtaassa pölyttömässä kopissa.
Työkalut roikkuu pajan seinällä.
Samoin, Nyykkärin työkalulaatikkoon mahtuu sen verran mitä työkaluja pellolla tarttee. Liinoille + muille rojuille on työkoneissa omat laatikot.
Hytit pestään väh. kerran vuodessa ja muu puhdistus tarpeen mukaan. Paaaljon miellyttävämpi tehdä töitä, varsinkin tällasen "kärsävammasen" (pölyallergikko).
-
Mää en pidä roinaa kopissa. kyllä mä sesongin aikana ainakin kertaalleen imuroin kajuutan ja sen jälkeen tarkempi putsaus.Tällä hetkellä ei uutta häpeä. Paaaaljon mukavampi tehä hommia puhtaassa pölyttömässä kopissa.
Työkalut roikkuu pajan seinällä.
Samoin, Nyykkärin työkalulaatikkoon mahtuu sen verran mitä työkaluja pellolla tarttee. Liinoille + muille rojuille on työkoneissa omat laatikot.
Hytit pestään väh. kerran vuodessa ja muu puhdistus tarpeen mukaan. Paaaljon miellyttävämpi tehdä töitä, varsinkin tällasen "kärsävammasen" (pölyallergikko).
ei myöskään ole hytissä mitään roinaa,voi mennä milloin vain vaikka puku päällä.naapuri kylällä isännät jättävät kengätkin pihalle kun lähtevät pelto hommiin eivätkä koskaan aja muutakuin sukat jalassa.on hyvän näköinen kun kumpparit piha asffaltilla traktorin paikalla.
-
Mää en pidä roinaa kopissa. kyllä mä sesongin aikana ainakin kertaalleen imuroin kajuutan ja sen jälkeen tarkempi putsaus.Tällä hetkellä ei uutta häpeä. Paaaaljon mukavampi tehä hommia puhtaassa pölyttömässä kopissa.
Työkalut roikkuu pajan seinällä.
Samoin, Nyykkärin työkalulaatikkoon mahtuu sen verran mitä työkaluja pellolla tarttee. Liinoille + muille rojuille on työkoneissa omat laatikot.
Hytit pestään väh. kerran vuodessa ja muu puhdistus tarpeen mukaan. Paaaljon miellyttävämpi tehdä töitä, varsinkin tällasen "kärsävammasen" (pölyallergikko).
ei myöskään ole hytissä mitään roinaa,voi mennä milloin vain vaikka puku päällä.naapuri kylällä isännät jättävät kengätkin pihalle kun lähtevät pelto hommiin eivätkä koskaan aja muutakuin sukat jalassa.on hyvän näköinen kun kumpparit piha asffaltilla traktorin paikalla.
Ihmisiä tuntuu olevan monenlaisia. Toiset ovat sukat jalassa traktorissa toiset taas kumpparit jalassa sängyssä. Mitenkähän mä en voi mitenkään samaistua kumpaankaan ryhmään ???
-
Koneessa ei ylimääräistä, pari kourallista avaimia. Ei tuonne jörnikkään mitään mahtuiskaan, termospullo kulkee mutta kaikki muu onkin sitten haarovälissä. ::) Useamman kerran vuodessa kunnollinen putsaus, on sillä mukavampi tehdä töitä. Niin makaa kun petaa..
-
Koneessa ei ylimääräistä, pari kourallista avaimia. Ei tuonne jörnikkään mitään mahtuiskaan, termospullo kulkee mutta kaikki muu onkin sitten haarovälissä. ::) Useamman kerran vuodessa kunnollinen putsaus, on sillä mukavampi tehdä töitä. Niin makaa kun petaa..
Itelleenhän siinä hallaa tekee jos talvella tuuma pölyävää töskää lattialla ja paskasen lasin läpi yrittää vasta-aurinkoon toljottaa.
mutta hankala tuolle työkalulaatikolle on järkevää paikkaa löytää etukuormaimellisessa traktorissa, ehkä johonkin pitkänokkaseen, t valtraan tai kutosjontikkaan semmosen vois johonki saada mutta ei sinne kyllä koko omaisuus mahtus ???
-
Valmeteissa on kyllä onnettomat työkalujen säilytys paikat, harmittavaa kohnata työkaluja lattialta jostain peltilaatikosta, muuten ei tule juurikaan koottua roinaa hyttiin ja viimeistään tulee siivottua putsauksen ja rasvauksen yhteydessä.
-
ihan jessus sotku traktorissa ollu jo kohta kuukauden on muuten alkanu itsestään paskan määrä vähentyä kopissa.
Jospa ennen pakkasia joku sen siivoisi ;D
-
Valmeteissa on kyllä onnettomat työkalujen säilytys paikat, harmittavaa kohnata työkaluja lattialta jostain peltilaatikosta, muuten ei tule juurikaan koottua roinaa hyttiin ja viimeistään tulee siivottua putsauksen ja rasvauksen yhteydessä.
Samaa mieltä. Ilman työkaluja ei kyllä uskalla kauemmas hommiin kyllä lähteekkän :P
Koneet tullu putsattua sisältä tänä kesänä jo 3 kertaa. Painepesurilla lähemmäs kymmenkunta kertaa. Ikkunat ulkoopäin ööö en oo pysyny laskuissa ::)
Mukavampi tehä hommia puhtailla koneilla, antaa myös ulkopuolisille varmaan paremman kuvan...?
-
Mulla on traktorin hytit siistimmässä kunnossa mitä on emännän auto. ;D
-
Kaikkea löytyy traktorista... öljyä, rasvapatruunoita, tyhjiä juomapulloja ja röökiaskeja, vaahtosammutin paalauskonessa kun en oo viel saanu aikaseks sitä paalaajaan kiinnittää
Hirvee nippu avaimia jossain siellä alla
Viljatilan koneet useimmiten puhtaampia mut karjatilal sinne kertyy aina kaikenlaista
-
Mulla on traktorin hytit siistimmässä kunnossa mitä on emännän auto. ;D
Mulla on vallun koppi siistimpi kuin (naapurin) emännän olohuone. 8)
Ja tämä on silminnäkijöiden mukaan tosi.
Tuo Erikin vertailu viljatila vs. karjatila kopin siisteyden osalta pitää täydellisesti paikkansa. Useimmiten. Yhtenä esimerkkinä paikallinen hja kauppasi ennakkoon, tulossa olevana, vähän ajettua erittäin siistiä traktoria. Kävimpä häntä innostuksissani katsastamassa. Mittarissa tunteja tuhannen luokkaa. Paskaa, siis nautakarjan lantaa, poljettuna tiukkaan patjaan kopin laattialla ainakin kaksi tuumaa. Muun olemuksen kuvailuun eivät sanat riitä.
-
Mä siivoilen koppia aina silloin kun sotku alkaa ärsyttämään tai en enää mahdu itse sinne sekaan. Keväällä ennen toukoja siivosin ja kesällä tein inventaarion sisällöstä ja sieltä löytyi kuran ja pölyn lisäksi ainakin, neljä juomapulloa joista osassa oli vielä nestettä, eväspapereita, tyhjiä ja täysiä pattereita ihan sekaisin, paperia, kyniä, puolikkaita muistiinpanoja, pari mittaa, laudanpätkiä, jakari, vasara, erkkaria (eli perustyökalusetti), pino vaatteita, uikkarit(???), hanskoja, valikoima kuulosuojaimia, rikkinäiset aurinkolasit, kännykän latureita, puolikas eväsleipä (siltä se näytti), vetokettinkiä, narua, köydenpätkä, mustekala, jne... Kummasti sinne koppiin aina kertyy kaikenlaista, vaikka välillä siivoileekin..
-
Kaikkea löytyy traktorista... öljyä, rasvapatruunoita, tyhjiä juomapulloja ja röökiaskeja, vaahtosammutin paalauskonessa kun en oo viel saanu aikaseks sitä paalaajaan kiinnittää
Hirvee nippu avaimia jossain siellä alla
Viljatilan koneet useimmiten puhtaampia mut karjatilal sinne kertyy aina kaikenlaista
Joo, miksiköhän se jako on juur tuo ja vielä noinpäin? Mullakin ekraktorin kabiinissa paaliverkkoa, paalimuovia, erinäisiä puutavarankappaleita jne. sokkia, tappeja, jakari, moska jne.
Enkä aiemminkaan tarkoittanut etten siivoisi koskaan...useamman kerran kaudessa pitää pestä härvelit päältä, lasit sisältäkin. Ja siinä välillä vielä valaisimia putsata ym.
Mut niiden muutamien tarpeellisten tavaroiden kuskaaminen mukana käyttökelpoisina = kuivina ja puhtaina on kyl haaste kun ei niitä lokeroita/laatikoita ole.
-
AA:ssa on työkalupakki kopin oik. puolen rappusilla. Muuten mainio paikka, mutta kylmä, kostea ja ei sovi aukeamaan irroittamatta kun etukuormaimen sovite tiellä :D
Kerran sen jo unohdin rappusille irtonaisena, mutta säilyi yliajosta huolimatta ehjänä :o
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä. Se oli heti koppiin mennessä "lokasuojana" vasemmalla kupeella juuri sillä kohtaa missä on yleensä poistoilmansuodattimet, niin siis poistoilmansuodattimet! eli poistuva ilma kopista lämmitti työkalut aina kun kone oli lämmin. Siinä oli kansi tasona, että pakin sai vetästä ulommaksi ja levitellä tasolle. Sinne sopi tavallinen työkalupakki, vieressä kennoset:n valikoima rasioita ja siellä pikkunippelit kuten kaksoisnipat, kulmat, sulakkeet yms yms yms... Samanlaista tarvitsisi kyllä moniin muihinkin koneisiin!
Muuten, pikavinkki kaveriltani vetovarren palloja varten: Vanhemmissa valtroissa ei ole vielä sitä fendtiltä perittyä pallotelinettä lokarissa, mutta nou hätä. Ota vetovarren tappi 1 kpl ja 10 mm pultti n. 10X25 mm kooltaan. Hitsaa se tapin nupin puoleiseen päähän. Etsi 10 mm mutteri nyloc plus 2Xkorialuslevyt. Mene koneen luo katsoppa sitä voa-suojaa. Siinä on reikä johon tappi nyt käy kiinnitettäväksi. Sokka tapin päähän... Siihen mahtuu nyt tapin pituudesta riippuen 2-3 palloa ja kulkevat mukavasti mukana. Yltää myös molemmilta puolilta ottaa pallot konetta asentaessa. Ja tämä ei maksanut mitään, eikä ole patpend.
-
Muuten, pikavinkki kaveriltani vetovarren palloja varten: Vanhemmissa valtroissa ei ole vielä sitä fendtiltä perittyä pallotelinettä lokarissa, mutta nou hätä. Ota vetovarren tappi 1 kpl ja 10 mm pultti n. 10X25 mm kooltaan. Hitsaa se tapin nupin puoleiseen päähän. Etsi 10 mm mutteri nyloc plus 2Xkorialuslevyt. Mene koneen luo katsoppa sitä voa-suojaa. Siinä on reikä johon tappi nyt käy kiinnitettäväksi. Sokka tapin päähän... Siihen mahtuu nyt tapin pituudesta riippuen 2-3 palloa ja kulkevat mukavasti mukana. Yltää myös molemmilta puolilta ottaa pallot konetta asentaessa. Ja tämä ei maksanut mitään, eikä ole patpend.
En oo ventin vastaavaa nähnyt kuin korkeintaan unissani (tai sitten urakoitsijan koneessa). Maxxumin lokasuojaan tein tuommoisen tapin palloja varten, mut tuli 1. kerralla lyhyt... :)
-
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä.
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli 3070 E:ssä, hytin vasemman kulman edessä, kätevä napata kourien pallot hytistä tullessaan työlaitetta kiinnittämään mennessään. :-X
-
Kyllähän sinne koppiin tahtoo roinaa kertyä. 3-4 kertaa vuodes perusteellisempi puhdistus, mutta tällä hetkellä se on taas niinkuin kaatopaikka. Sontarallin aikaan on pakko pitää melkoista arsenaalia mukana. Suht täydellinen työkalupakki, pohjakuljettimen kolia, heittosiipiä, murskauskelan teriä, murtopultteja sinne sun tänne, vetoketjut ym. ym. Mikään ei oo niin raivostuttavaa kun keskeyttää levityspäivä jonkun helvatan kiintolenkin puuttumiseen tai murtopulttien loppumiseen. Pitemmän aikaa on jo pitäny tehdä iso työkalulaatikko euro-sovitteilla...
-
Kyllähän sinne koppiin tahtoo roinaa kertyä. 3-4 kertaa vuodes perusteellisempi puhdistus, mutta tällä hetkellä se on taas niinkuin kaatopaikka. Sontarallin aikaan on pakko pitää melkoista arsenaalia mukana. Suht täydellinen työkalupakki, pohjakuljettimen kolia, heittosiipiä, murskauskelan teriä, murtopultteja sinne sun tänne, vetoketjut ym. ym. Mikään ei oo niin raivostuttavaa kun keskeyttää levityspäivä jonkun helvatan kiintolenkin puuttumiseen tai murtopulttien loppumiseen. Pitemmän aikaa on jo pitäny tehdä iso työkalulaatikko euro-sovitteilla...
Toi ois aika jees..Ympättynä 100L pö kanisteriin...
-
En pidä raktoreissa kuin pari pitkää liinaa ja ketjun,ison jakarin,lekan ja pienempiä avaimia.Sokkia ja pultteja sekä narua.Näillä pärjää kun en pitkien matkojen päässä liiku koskaan.Aika siisteinä yritän kapiinit pitää,joskaan en puunaa.Pyyhettä on hyvä olla mukana vahinkojen varalta niin ei sotke rattia ja vaatteita tarpeettoman paljon.Isompi remontti jos tulee maastossa niin lähestyn pakettiautolla johon otan arsenaalia tarpeen mukaan.
-
huh, miä jo luulin olevani jotenki outo mutta....... miulla on nyyssä kopissa sisällä penkin takana (tlA -malli ) telineessä muovipakki jossa pienemmät avaimet ja sulakeet sun muut vetelle aremmat ja ulkona on takalokarin suuntaisesti se fiuden muovipakki jossa jakari ja sakkelit ym. sellaset tinasin rikan putkeen ja tyssäsin sen ja porasin reiän joka sopi panjonpulttiin ja ja siinä kulkee nyt kätevästi kaks kolme paria palloja ja ei oo tiellä, ja päässä sokka niin ei putoakaan! etukuormaimen putkessa mänöö liina ja köysi ja loput sitten kauhassa/talikossa/lootassa tahi muuten!
-
Mulla on MF 185:n takapelteihin hitsattu kiinnikkeet rautakangelle ja pajavasaralle, niillä on hyvä korjata kaikkia ilmenneitä vaurioita.
-
Onhan siellä tavaraa kopissa, pikkasen liikkeellelähties saappaankärjellä sorraan tilaa polkimien alle.
Sen verran kaukanakin tulee käytyä jotta pakko olla varaosia ja avaimia kattavasti mukana.
Mutta joo, monta kertaa silmäilly jotta mihin ihmeeseen sais sopimaan kunnon laatikon
-
Kerran kun on kaatanut traktorin vesiojaan melkein katolleen ja saa moskan naamaan ja hinausketjut kaulan ympärille oppi kyllä pitämään hytin tyhjänä ylimääräisistä tavaroista. Hyttiin kuuluu vain kuski ja ehkä eväskassi.
-
Ei ole kummallinen investointi että työkoneissa on omat pallot. Ei tarvitse niitä sitten kuljetella ja irroitella. Meillä hytissä ei hirveästi pidetä rompetta. Työkaluja on sesongin mukaan traktorin ulkopuolella olevassa laatikossa. Sinne mahtuu myös murtopultit, varateriä ja yms... Nyt deeren keulalla on painotelineen jatko, jossa laatikko mihin menee ketjua, vasaraa, moottorisaha ja muuta karkeempaa tavaraa.
-
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä.
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli 3070 E:ssä, hytin vasemman kulman edessä, kätevä napata kourien pallot hytistä tullessaan työlaitetta kiinnittämään mennessään. :-X
Joskus laittanu 3080 ssa pallot ja pari tappia sinne ovitaskuun ja kun paukautti oven kiinni pallot ja ovitasku oli toisella ovella hätäsesti. ;D
-
Työkoneissa pitäisi kyllä olla laatikko missä kulkis kunkin koneen mukana tarvitsemat varaosat ja kulutuspalat sekä murtopultit ym. Raktorissa sitten työkalut millä saa ne osat vaihdettua koneisiin. Samoin raktoriin kuuluis nää rautakanget ja hienosäätöleat millä maakunnassa pystyy tekemään oikasut jos sattuu sellainen kohdalle. Jos liikkuu yli 10 kilometriä kotoa niin arsenaalia on oikeasti hyvä olla aika paljon mukana jotta ei tule kotiin lähtö ihan heti vastaan.
paalaajan matkaan olen joskus haaveillu tieliikennemönkijää millä saisi kätevästi haettua juuri sen pienen nippelin joka puuttuu. Menis kätevästi siirtymissä käärintäpöydän päällä. Tahtovat mokomat olla vaan aika hinnoissa.
-
Työkaluboxi on oikean oven edessä, penkin takana on lumiharja, ohjekirja ja sidontaliina.... Hytti on pyritty pitämään pölystä vapaana mikrokuituliinoilla mutta välillä vaan kenkien pohjassa tulee savea hyttiin mutta sitten kun se kuivaa niin maton päällä kulkee suurimmat savet ulos ja loput harjalle ja jos sattuu oikeen tallin nurkkiin tulemaan niin imurilla :D Joskus on joku työkalu meinannut polkimen alle jäädä niin sillon on herneessäkin ollut tapahtumaan ja ymmärtänyt sen ettei lattialla kuulu olla mitään muuta kuin hanskat...
-
Kerran kun on kaatanut traktorin vesiojaan melkein katolleen ja saa moskan naamaan ja hinausketjut kaulan ympärille oppi kyllä pitämään hytin tyhjänä ylimääräisistä tavaroista. Hyttiin kuuluu vain kuski ja ehkä eväskassi.
Tämä on kai kohta mitä ei ymmärrä ennen kun sen kokee itse eli ne sinkoilevat tarvikkeet siellä pään korkeudella kun raktori menee kuperkeikkaa.
Joskus sanottiin että kuorma-autoilijan vaarallisin uhka on se 20 tonnin pullotunkki mikä lähtee sieltä pelkääjänpuolen jalkatilasta liikkeelle kun auton kaataa.
-
Ei kellään olisi kuvaa, miten on onnistuu työkalupakin viritteleminen valmetin mezzo/hitec-sarjan kopin ulkopuolelle? Jonkun verran pitäisi saada tavaraa mahtumaan..
-
Ei ole kummallinen investointi että työkoneissa on omat pallot. Ei tarvitse niitä sitten kuljetella ja irroitella. Meillä hytissä ei hirveästi pidetä rompetta. Työkaluja on sesongin mukaan traktorin ulkopuolella olevassa laatikossa. Sinne mahtuu myös murtopultit, varateriä ja yms... Nyt deeren keulalla on painotelineen jatko, jossa laatikko mihin menee ketjua, vasaraa, moottorisaha ja muuta karkeempaa tavaraa.
Puoles traktoreita on kakkosen pallot ja puolessa kolmosen. :( Pitäis varmaankin investoida uudet kourat noihin vanhempiin.
Vanhaisäntä on mestari kantamaan tavaraa koppiin, eikä koskaan takaisin. Vänkärikin olis vielä puintiaikaankin hytissä, jossen sitä veisi pois. On vielä pahana, jos menee vaikka metsätöihin. Itse olen pyrkinyt hytit pitämään tyhjänä.
-
Pätevin paikka työkaluille yms roinalle, jonka olen nähnyt, oli 30.5r32 vanteitten sisään tehdyt laatikot. Laatikot oli kiinnitetty pieneen pyörännapaan, joten tavarat ei pyöriny ajaessa. ;D
-
Ei ole kummallinen investointi että työkoneissa on omat pallot. Ei tarvitse niitä sitten kuljetella ja irroitella. Meillä hytissä ei hirveästi pidetä rompetta. Työkaluja on sesongin mukaan traktorin ulkopuolella olevassa laatikossa. Sinne mahtuu myös murtopultit, varateriä ja yms... Nyt deeren keulalla on painotelineen jatko, jossa laatikko mihin menee ketjua, vasaraa, moottorisaha ja muuta karkeempaa tavaraa.
Puoles traktoreita on kakkosen pallot ja puolessa kolmosen. :( Pitäis varmaankin investoida uudet kourat noihin vanhempiin.
Vanhaisäntä on mestari kantamaan tavaraa koppiin, eikä koskaan takaisin. Vänkärikin olis vielä puintiaikaankin hytissä, jossen sitä veisi pois. On vielä pahana, jos menee vaikka metsätöihin. Itse olen pyrkinyt hytit pitämään tyhjänä.
Juu, näistä vänkäreistä riittää legendaa... Kotona jo kolme vänkäriä hukutettu. Ja ite en ota metsään niitä
muuta kuin tuulenkaatoja raivatessa. :D Hytistä löytyy monta kertaa talikko tai lapio... Heitän ne niin pitkälle
kuin jaksan. Noille roinille täytyy olla paikka hytin ulkopuolella. 8)
-
Ei ole kummallinen investointi että työkoneissa on omat pallot. Ei tarvitse niitä sitten kuljetella ja irroitella. Meillä hytissä ei hirveästi pidetä rompetta. Työkaluja on sesongin mukaan traktorin ulkopuolella olevassa laatikossa. Sinne mahtuu myös murtopultit, varateriä ja yms... Nyt deeren keulalla on painotelineen jatko, jossa laatikko mihin menee ketjua, vasaraa, moottorisaha ja muuta karkeempaa tavaraa.
Puoles traktoreita on kakkosen pallot ja puolessa kolmosen. :( Pitäis varmaankin investoida uudet kourat noihin vanhempiin.
Vanhaisäntä on mestari kantamaan tavaraa koppiin, eikä koskaan takaisin. Vänkärikin olis vielä puintiaikaankin hytissä, jossen sitä veisi pois. On vielä pahana, jos menee vaikka metsätöihin. Itse olen pyrkinyt hytit pitämään tyhjänä.
Juuri näin. Herra iso deere herra ei millään suostunu varustamaan 6320 kolmosen kourilla, vaikka kuinka aneli...
-
Kun edellinen traktori lähti vaihtoon se oli 9 vuotta vanha ,mutta kuin uusi sisältä ja ulkoa ;D.
Nyt uudessa edessä laatikko ja oikealla laatikko sekä hytissä heti vasemmalla pikku muoviloota jossa tarvikkeita.
Metsäajossa saha ja muut tarvikkeet kärryn etusermin edessä kahdessa kasissa suojassa lumelta ja vedeltä.
-
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä.
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli 3070 E:ssä, hytin vasemman kulman edessä, kätevä napata kourien pallot hytistä tullessaan työlaitetta kiinnittämään mennessään. :-X
Joskus laittanu 3080 ssa pallot ja pari tappia sinne ovitaskuun ja kun paukautti oven kiinni pallot ja ovitasku oli toisella ovella hätäsesti. ;D
Siinä on kyllä saanut paukattaa jo tosissaan oven kiinni, luulis jo että olis kahvakin jäänyt käteen... :o
-
Ei kellään olisi kuvaa, miten on onnistuu työkalupakin viritteleminen valmetin mezzo/hitec-sarjan kopin ulkopuolelle? Jonkun verran pitäisi saada tavaraa mahtumaan..
Taakse vasemmalle puolelle pitkittäin lokarin peltiin mahtuu tapit, kuulat, jakarin ja muutaman avaimen syövä laatikko. Isolle on heikommin paikkoja.
-
Ei kellään olisi kuvaa, miten on onnistuu työkalupakin viritteleminen valmetin mezzo/hitec-sarjan kopin ulkopuolelle? Jonkun verran pitäisi saada tavaraa mahtumaan..
Taakse vasemmalle puolelle pitkittäin lokarin peltiin mahtuu tapit, kuulat, jakarin ja muutaman avaimen syövä laatikko. Isolle on heikommin paikkoja.
Yksi vaihtoehto tietysti olisi rakennella oikealle puolella portaiden tilalle/päälle laatikko/laatikot. Harvemmin kuitenkaan tulee oikean puolen ovea käytettyä. Olisi kuitenkin vielä hätäuloskäyntinä.
-
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä.
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli 3070 E:ssä, hytin vasemman kulman edessä, kätevä napata kourien pallot hytistä tullessaan työlaitetta kiinnittämään mennessään. :-X
Joskus laittanu 3080 ssa pallot ja pari tappia sinne ovitaskuun ja kun paukautti oven kiinni pallot ja ovitasku oli toisella ovella hätäsesti. ;D
Siinä on kyllä saanut paukattaa jo tosissaan oven kiinni, luulis jo että olis kahvakin jäänyt käteen... :o
Ei se kovan muovilaatikon murtuminen paljoa voimaa vaadi...mulla sälähti kerran koko sivulasi siruiksi...se missä on sellanen silikonisarana lasissa. ;D
-
kaiken saa rikki kun haluaa mutta kohtuukäytöllä ja hieman ajatustakin mukana selviää aika pitkälle!
ite laitoin fiuden keulalle vanerilaatikon jossa nykyää kulkee metsään varusteet ja kesällä liuospöntöt ja muut ja sitten keväällä vastapainona kylvimelle on siemensäkkejä joko 1+1 tai kaks! talveksi kansi saranoilla niin pysyy lumi ja moska pois ja kesällä avoimena!
vasemmalle puolelle , penkiltä katsoen, vois laittaa jonkinlaisen laatikon kun liikkeet tulee kuiteski katottua oikealta ja vasen vaan vastuksena...... :P
-
kuramatto on kopis kätevä, saa enimmät ravat nätysti huiskaastua pihalle ;)
-
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä.
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli 3070 E:ssä, hytin vasemman kulman edessä, kätevä napata kourien pallot hytistä tullessaan työlaitetta kiinnittämään mennessään. :-X
Joskus laittanu 3080 ssa pallot ja pari tappia sinne ovitaskuun ja kun paukautti oven kiinni pallot ja ovitasku oli toisella ovella hätäsesti. ;D
Siinä on kyllä saanut paukattaa jo tosissaan oven kiinni, luulis jo että olis kahvakin jäänyt käteen... :o
Ei se kovan muovilaatikon murtuminen paljoa voimaa vaadi...mulla sälähti kerran koko sivulasi siruiksi...se missä on sellanen silikonisarana lasissa. ;D
Teidäthän tarttis laittaa johonkin suljettuun tilaan metrisen ratakiskon pätkän kans purkamaan tuota patoutunutta voimaa!! :o
-
855 valtu,kuormaliina lattialla jäi ilmeisesti liinanpää ulos, ei muuten kerinny kissaa sanoa kun 50kmh lähti kytkinpoljin,lenkkari jalasta onneksi ilman jalkaa ja ovi.oli muuten melekosta rytinää.
-
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli havelin tekemä työkalulaatikko Valmet 840:ssä.
Paras työkalulaatikko minkä olen nähnyt oli 3070 E:ssä, hytin vasemman kulman edessä, kätevä napata kourien pallot hytistä tullessaan työlaitetta kiinnittämään mennessään. :-X
Joskus laittanu 3080 ssa pallot ja pari tappia sinne ovitaskuun ja kun paukautti oven kiinni pallot ja ovitasku oli toisella ovella hätäsesti. ;D
Siinä on kyllä saanut paukattaa jo tosissaan oven kiinni, luulis jo että olis kahvakin jäänyt käteen... :o
Ei se kovan muovilaatikon murtuminen paljoa voimaa vaadi...mulla sälähti kerran koko sivulasi siruiksi...se missä on sellanen silikonisarana lasissa. ;D
Teidäthän tarttis laittaa johonkin suljettuun tilaan metrisen ratakiskon pätkän kans purkamaan tuota patoutunutta voimaa!! :o
Lienee se kolmitonnisten muovinen ovilaatikko hajalla kaikissa vanhoissa koneissa. Ainakaan en ole täysin ehjää vielä nähnyt. Mulla se on tyylikkäästi vahvistettu reikäpannalla ja popniiteillä...
-
Kolapojalla liippas läheltä.. :o Mitähän olis saanut lehdestä lukea jos olis tarrannut jalkaan?
-
Pyrin pitämään kopin suht vapaana roinasta ja yleensä putsaan lattian mukana kulkevalla harjalla päivän päätyttyä. Lapiolle on teline ek-sovitteissa ja mielessä on ollut että metsävaunuun pitäis integroida jonniimoinen laatikko ketingeille ja varaletkuille ym. Puita ajellessa saatan ajaa sukkasillaan tai reinot jalassa, senverran siisti pitää ohjaamon olla suurimman osan aikaa.
-
Vasemmalla puolella ulkona 3mm pellistä tehty laatikko työkaluille ja toisella puolella kettingeille. Laatikot ek-sovitteessa kiinni nosto-hahlo-kiinnityksellä kuten hitaan ajoneuvon kolmio. Betoni- ja pistolapio ek-sovitteeseen pultatuissa hahlo-pitimissä.
Lopputulos on tosi simppeli, sovittelussa meni useampi viikko. Eivät peitä näkökenttää, ek-sovite peittää jo valmiiksi.
-
noi asettelut muuten on joskus kinkkisii mutta lopussa kiitos seisoo ja miä ainaskii olen sitä miältä että koppi on vain miuta varten muut saa olla ulkona ja tyytyväinen olen ollu! toi roinon määrä joillain vaan tosiaan aivan mahloton kun aatelee että se on työpaikka jossa pitää jaksaa ja jaksaa.....!
jo muori-äiti sanoi että rakkaus rojuihin on turmioks!
-
Ei siellä kopissa kyllä tarviis olla yhtään mitään kyydissä, mutta kun pakko aina jotain olla.. Hakkurikuskilta kuulin että sillon kun vetää retelin katolleen ja hakkurin terät leikkaa lippiksenlipan niin sillon kuulemma tulee työkalua/varaosalaatikko koneen ulkopuolelle. Voin kuvitella ettei oo menny pitkäänkään! ::)
-
Ei ole tainnu roinat tätä aiheuttaa, mutta joku epähuomiotekijä..hattua nostan kyllä, että laittavat esille http://www.agri-haka.fi/
-
Vasemmalla puolella ulkona 3mm pellistä tehty laatikko työkaluille ja toisella puolella kettingeille. Laatikot ek-sovitteessa kiinni nosto-hahlo-kiinnityksellä kuten hitaan ajoneuvon kolmio. Betoni- ja pistolapio ek-sovitteeseen pultatuissa hahlo-pitimissä.
Lopputulos on tosi simppeli, sovittelussa meni useampi viikko. Eivät peitä näkökenttää, ek-sovite peittää jo valmiiksi.
juuri tuollaista suunnitellu, viä ku sais toteutettua joskus.. toki työkaluusta jakari ja leka useimmiten piisaa hätäapuun.. sokat ja pallot kulkee lokerois mutta pyörähtelee ja kolajaa ilikiästi.. harja, hanskat ja kettinki ollu lattian nurkas, ketju vain sotkee lattian käytön jälkeen.. tutin imijät ne tuntuu pahemmin sotkevan...
-
Ei ole tainnu roinat tätä aiheuttaa, mutta joku epähuomiotekijä..hattua nostan kyllä, että laittavat esille http://www.agri-haka.fi/
Oisko yritetty kääntää auroja kun ne on olleet viel maassa? >:(
Mut leikki sikseen itselle kävi noin kun alottelevana traktorikuskina (varmaan ekaa kertaa yksin pellolla noin 10vuotiaana) äestelin peltoa. 655 Valmetissa kun oli työkalupakkin paikka siellä penkin alla ja sehän liukui sieltä sitten kytkinpolkimen alle. Ei saanutkaan konetta pysähtymään pellonkulmaan eikä hätäpäissä älynny vetää edes käsikaasua pois tai vaihetta vapaalle. Kone kiven yli ja kylelleen. Onnex ei käyny kuskille kuinkaan kun se pakkikin oli siel polkimen alla jumissa. Mitä nyt vähän lommoja henkiselle puolelle :D Eikä käyny uudelle koneellekkaan muuta kun peilin varsi väänty ja öljyt tuli pihalle.
Kyl tuolla koneissa ihan liikaa tavaraa tuppaa kulkemaan ketjuista työkaluihin. Ukko erityisesti tykkää sinne kaikki jättää ja keräillä kaikenmaailman kaljapullot ja muut aarteet teiden varsilta penkin taakse.
Vetovarsien palloille tein vesijohtoputkesta tapit Valtrojen hydrauliliittimien päälle johon ne on helppo pujottaa että ne ei siellä lattialla enää pyöriskele.
-
Ei ole tainnu roinat tätä aiheuttaa, mutta joku epähuomiotekijä..hattua nostan kyllä, että laittavat esille http://www.agri-haka.fi/
Oisko yritetty kääntää auroja kun ne on olleet viel maassa? >:(
Eikös tuo ole tieltä tipahtanut ojaan?? ::)
-
Ei ole tainnu roinat tätä aiheuttaa, mutta joku epähuomiotekijä..hattua nostan kyllä, että laittavat esille http://www.agri-haka.fi/
Mitäs tuolla nyt on? Puumia?
-
Ei ole tainnu roinat tätä aiheuttaa, mutta joku epähuomiotekijä..hattua nostan kyllä, että laittavat esille http://www.agri-haka.fi/
Mitäs tuolla nyt on? Puumia?
Siellä etusivulla oli kuva kaatuneesta Pumasta(?) pellonlaidassa.
Olisko lie jopa metästys aikaan joku ampunu punapukusta? ???
-
toivottavasti mukana jakari että voi laskea öölit ulos!!!!!