Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 10.10.11 - klo:09:00

Otsikko: Kääntöfältit
Kirjoitti: vms1 - 10.10.11 - klo:09:00
Tuli tossa mieleen että jos raktori jaksaa vetää vaikka kuus siipisiä sarka-auroja niin jaksaako se sama veturi viedä 6 siipisiä ilmajäähdytteisiä vaunuauroja. On kuitenkin aluella useita jotka havittelee niitä kolmesiipisiä ilmajäähdytteisiä niin meniskö samoilla vetureilla ne isommat hinattavat.

Entä onko jollain auralla mahdollista käyttää vaihtelevaa määrää siipiä jos esimerkiksi sattuu kauhea vuori eteen niin voi vetää neljää vastamäkeen ja kuusi myötämäkeen. Jossain viellä isommissa olen nähnyt että  sen kärryn taakse on kiinnitetty ihan peinteiset kolmisiipiset jolloin ne voi toki pitää ilmassa.

Mutta onko siis joku juttu että vaikka kuus siipiset sarka-aurat liikkuu niin vaunut ei liikkuiskaan.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: - 10.10.11 - klo:09:22


Entä onko jollain auralla mahdollista käyttää vaihtelevaa määrää siipiä jos esimerkiksi sattuu kauhea vuori eteen niin voi vetää neljää vastamäkeen ja kuusi myötämäkeen. Jossain viellä isommissa olen nähnyt että  sen kärryn taakse on kiinnitetty ihan peinteiset kolmisiipiset jolloin ne voi toki pitää ilmassa.

Mutta onko siis joku juttu että vaikka kuus siipiset sarka-aurat liikkuu niin vaunut ei liikkuiskaan.

On sulla näitä ideoita  ;D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Make - 10.10.11 - klo:09:28
Pitoa tunttuu noilla hinattavilla kyntävillä puuttuvan. Etuauroilla voi ajaa ylämäkeen etuarat ylhäällä ja alamäkeen maassa.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: metsajussi - 10.10.11 - klo:09:40
Ideahan on ihan hyvä. Monta kertaa itsekin miettinyt että hyvällä kelillä ja kevyellä maalajilla tulisi siipiä samalla vaivalla kolmannes enemmän perässä kuin siellä tiukimmalla savikolla ja keljummalla kelillä.

Näiden eri tavoilla hinattavien ja raahattavien kohdalla vetokykyä rajoittaa lähinnä vetäjän paino,  voi aina laittaa pienempää tupaan jos vaan pyörä pitää. Sitä voi sitten taas ajatella ihan itsessään että kuinka massiivisella pelillä haluaa peltojaan tiivistellä.... minusta suomalaisissa olosuhteissa ei kannata millään omapainoltaan 10 tonnin pelillä survoa.

Miten olis lisätehoa antamassa etuaura - sen voisi helposti jättää ilmaan/kotiin jos ei ylämäkeen muuten kulje tai lohko on epäedullinen? Luultavasti ketterämpikin kuin yksi iso vaunuversio - leveät päisteet tarvitsee kumpikin.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Adam Smith - 10.10.11 - klo:12:28
Pari siipeä enemmän vois laskea on-land-auroilla, kun ei toinen puoli lipsuta vaossa.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: - 10.10.11 - klo:18:03
Pari siipeä enemmän vois laskea on-land-auroilla, kun ei toinen puoli lipsuta vaossa.

Tänä vuonna vakopyörä on se joka pitää...
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: roadman - 10.10.11 - klo:19:55
Mitä nyt 10 t kyntö traktori, kun eilen polkaisivat 38 t kokonaispaino kuorman kanssa yhdistelmällä lietettä peltoon ;D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: vms1 - 10.10.11 - klo:23:00
Niin siis ajatus olis yhteiskoneesta jolloin toi etuaura ei oikein sovi mutta jos esimerkiksi kolme ostelee uudet 3 siipiset nostolaiteaurat niin samalla rahalla saisi jo aika mahtavat hinattavat jolla työsaavutus on aika kova. Yleensä melko pienessäkin veturissa riittää potkua vetää niitä 5-6 kuokkaa mutta ilmaan ne on mahdoton saada jos ei ole hinattava. Toki huonolla kelillä ja jyrkissä mäissä ei 6 siipee tuu perässä vaikka olis hyvinkin iso veturi jolloin olis eduksi että siivet sais ilmaan.

Eiko jollain ollu joku työntövarren tapanen patentti jolla sai painonsiirron toimimaan jolloin veturin ei tarvinnu olla mahdoton.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: ijasja2 - 10.10.11 - klo:23:44
Niin siis ajatus olis yhteiskoneesta jolloin toi etuaura ei oikein sovi mutta jos esimerkiksi kolme ostelee uudet 3 siipiset nostolaiteaurat niin samalla rahalla saisi jo aika mahtavat hinattavat jolla työsaavutus on aika kova. Yleensä melko pienessäkin veturissa riittää potkua vetää niitä 5-6 kuokkaa mutta ilmaan ne on mahdoton saada jos ei ole hinattava.

Kuka kolme nykyään ostaa uudet kolmisiipiset kääntövältit? Käytettyjä tarjolla pilvin pimein, käytöstä poistuneina. JOS kolmisiipinen riittää, oletettavasti riittää käytettykin? Neli tai viissiipisillä oletettavasti kyntää kaikki nuo kynnöt?

Kolmen uuden kolmisiipisen hinnalla ei taida kummosia hinattavia saada, ovat saakelin kalliita. Kuussiipiset hinattavat sarka-auratkin TAITAA olla kolmen kääntövältin hintaiset... 
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 11.10.11 - klo:01:29
Halvimmalla pääsee kuudella siivellä kyntämään kun käytettävissä on kaksi trkatoria.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: hantta4 - 11.10.11 - klo:06:44
Pari siipeä enemmän vois laskea on-land-auroilla, kun ei toinen puoli lipsuta vaossa.

Kyllä se vakopyörä on aina se joka pitää paremmin. Näillä keleillä on-landit jää hallin nurkkaan. Suomen savilla normi syksynä täysin turha kampe.

Pienemmällä traktorilla hinattavat tosiaan nousee ilmaan helpommin, mutta kääntäessä kääntyy traktori aurojen mukana ;D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: kylmis - 11.10.11 - klo:06:57
Niin siis ajatus olis yhteiskoneesta jolloin toi etuaura ei oikein sovi mutta jos esimerkiksi kolme ostelee uudet 3 siipiset nostolaiteaurat niin samalla rahalla saisi jo aika mahtavat hinattavat jolla työsaavutus on aika kova. Yleensä melko pienessäkin veturissa riittää potkua vetää niitä 5-6 kuokkaa mutta ilmaan ne on mahdoton saada jos ei ole hinattava.

Kuka kolme nykyään ostaa uudet kolmisiipiset kääntövältit? Käytettyjä tarjolla pilvin pimein, käytöstä poistuneina. JOS kolmisiipinen riittää, oletettavasti riittää käytettykin? Neli tai viissiipisillä oletettavasti kyntää kaikki nuo kynnöt?

Kolmen uuden kolmisiipisen hinnalla ei taida kummosia hinattavia saada, ovat saakelin kalliita. Kuussiipiset hinattavat sarka-auratkin TAITAA olla kolmen kääntövältin hintaiset... 
Rahamiehet ostelee nelisiipisiä. Hintaero kolme ja nelisiipisillä kaikilla ominaisuuksilla varustettuna on luokkaa 6000e ja yli. Pistää hiukka harkitsemaan.

Jos vertaa 3 siipistä Variomat/Vari flex auraa perinteiseen 14 tuumaiseen, niin jos vareista saa 20 tuumaa käyttöön, niin pitäisi pärjätä jo mukavasti sille vanhalla nelisiipiselle kvernelandille.

4 siipisellä kyntää jo aivan kauheasti.

Karmee tää maatalouden kustannuskriisi.

Täp täp

 :D :D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Agronautti - 11.10.11 - klo:08:40

Pienemmällä traktorilla hinattavat tosiaan nousee ilmaan helpommin, mutta kääntäessä kääntyy traktori aurojen mukana ;D

Joo, pari kertaa on rinnepellolla säikäyttänyt kun aurat kääntäissä heilahtaa puolelta toiselle niin takarengas hyppää ilmaan... :-[  No, tuskin enää tuota tekee kun on muovisiivet..



 
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: bobbari - 11.10.11 - klo:08:51
Pari siipeä enemmän vois laskea on-land-auroilla, kun ei toinen puoli lipsuta vaossa.
Just joo.    Nyt on niin märkää, et milli pari vettä sängelle, niin ainakin päivän saat varrota.
Juutuupista saa kattella sitä on-land kyntöä challengereilla ja Case-steigereillä...
Varustus, joka sopii hyvin täppäreille, kun sieltä hallista ei sitä vielä löydy. :D
Ainakin tänä syksynä se vakopyörä pitää paljon paremmin kuin sängellä kulkeva lipsutin.  :D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Last Man Standing - 11.10.11 - klo:08:55
>Tänä vuonna vakopyörä on se joka pitää...

Vähän nolottaa kun on niin vanhat vehkeet ettei ole 100% hicktech päisteautomatteja omassa doncasterissa niin kuin kaikilla muilla;ei ole kuin tuo automaattinen tasauspyörästön lukko,mutta sekin aika hyvä jutska noin niinku kynnössä.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: - 11.10.11 - klo:10:02
>Tänä vuonna vakopyörä on se joka pitää...

Vähän nolottaa kun on niin vanhat vehkeet ettei ole 100% hicktech päisteautomatteja omassa doncasterissa niin kuin kaikilla muilla;ei ole kuin tuo automaattinen tasauspyörästön lukko,mutta sekin aika hyvä jutska noin niinku kynnössä.

Tutkaan perustuva lukkoautomatiikka käytös kyntäes...
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Adam Smith - 11.10.11 - klo:13:12
ei mulla ole on-land-auroja, vaan vanhat 4-siipiset. Eloperäisiä nurmilohkoja kyntäessä tasamaalta kyntäessä välttyisi monelta läheltäpititilanteelta. Sänki on eri asia, varsinkin savimaalla.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: JoHaRa - 11.10.11 - klo:13:53
Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut  :o Tai sitten on kertojasta laitettu T-pykälä päälle... T niinkuin täptäp  ;D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Fuller - 11.10.11 - klo:14:08
Tai jos MF.n hydrauliikan hienosäätövipu väärässä asennossa ja Multi Power hitaalla :)  Traktorikuski ehkä lukenut säätökaaresta että "jatkuva pumppaus" ja naapurinemäntä mielessä :D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: pappavolovo - 11.10.11 - klo:14:53
Kultaisessa nuoruudessa kyntelin 3x16 auroilla 50 hp traktorilla ilman isompia vaikeuksia.

Kysymys kuuluukin: "Pitäisikö aurojen siipilukumäärän kasvaa lineaarisesti traktorin tehon mukana"?
Esim. 50hp/3x16---->150hp/9x16.
Onko tuo käytännössä edes mahdollista?
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: icefarmer - 11.10.11 - klo:15:01
Kultaisessa nuoruudessa kyntelin 3x16 auroilla 50 hp traktorilla ilman isompia vaikeuksia.

Kysymys kuuluukin: "Pitäisikö aurojen siipilukumäärän kasvaa lineaarisesti traktorin tehon mukana"?
Esim. 50hp/3x16---->150hp/9x16.
Onko tuo käytännössä edes mahdollista?
johannyttoki     http://www.youtube.com/watch?v=xApLGmkTm3w&feature=related
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: hantta4 - 11.10.11 - klo:15:16
Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut  :o Tai sitten on kertojasta laitettu T-pykälä päälle... T niinkuin täptäp  ;D

Jos ilman pärjää, on joko aura tai traktori valittu väärin. Pistä nyt vaikka kolmisiipiset 8550 vallun taa. Ei haittaa jos neliveto unohtuu.

Aina käytän molempia, usein syystä. Jos maan rakenne on nyt pilalla, niin kuntoon tullessaan saa ohrasta varmaan sitte 15t/ha.


Mutta asiaa sivuten korjaisin sen verran että vankkuriauran luulisi olevan vakaampi kuin puolihinattavan, siis sen kääntämisen kannalta. Mutta jo pelkän massan liikuttaminen vaatii vähän enemmän puhtia ja kokoa vetokoneesta. Vs. kolmisiipinen. Kokemusta ei siis ole. Juuri mistään. ???
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Last Man Standing - 11.10.11 - klo:15:41
>Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut

Pitääkö sitten kyntää neliveto vapaalla ja ilman automaattilukkoa jos menee ilmankin?

Saahan sitä ittekukin kyntää vaikka hevosella jos siltä tuntuu.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: brotofobia - 11.10.11 - klo:15:49


johannyttoki     http://www.youtube.com/watch?v=xApLGmkTm3w&feature=related

Minisiipiaurat... nelitoista tuumasella  auralla kynnetään hyvässä kelissä matalaan kevyttä hietaa  ;D
Kannattais viedä toi etelän savikolle ja laittaa aurat  16 tuumasena 27 cm maahan  niin nähtäis mitä tapahtuu. Olis lukko ja neliveto edelleen ihan turhia...kunnei se niilläkään liikahtais  ;D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: JoHaRa - 11.10.11 - klo:16:10
Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut  :o Tai sitten on kertojasta laitettu T-pykälä päälle... T niinkuin täptäp  ;D

Jos ilman pärjää, on joko aura tai traktori valittu väärin. Pistä nyt vaikka kolmisiipiset 8550 vallun taa. Ei haittaa jos neliveto unohtuu.

Aina käytän molempia, usein syystä. Jos maan rakenne on nyt pilalla, niin kuntoon tullessaan saa ohrasta varmaan sitte 15t/ha.


Mutta asiaa sivuten korjaisin sen verran että vankkuriauran luulisi olevan vakaampi kuin puolihinattavan, siis sen kääntämisen kannalta. Mutta jo pelkän massan liikuttaminen vaatii vähän enemmän puhtia ja kokoa vetokoneesta. Vs. kolmisiipinen. Kokemusta ei siis ole. Juuri mistään. ???
4*14 tai 3*16 kääntikset 74 heppaisen Jonnun persiissä kulkevat ihan mukavasti 7-8 km/h... Ilman nelivetoa  ::) Aitosavessa voi tietysti laittaa vedon päälle jos alkaa sutimaan. Kuten tänä vuonna voi alkaa  :o
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: sorkkis - 11.10.11 - klo:18:12
>Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut

Pitääkö sitten kyntää neliveto vapaalla ja ilman automaattilukkoa jos menee ilmankin?

Saahan sitä ittekukin kyntää vaikka hevosella jos siltä tuntuu.

Sillä JoHaRa on kyntönsä tehnytkin .Ei hällä oo varaa muuhun koska osti kalliin kaivinkoneen .
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: JoHaRa - 11.10.11 - klo:19:15
>Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut

Pitääkö sitten kyntää neliveto vapaalla ja ilman automaattilukkoa jos menee ilmankin?

Saahan sitä ittekukin kyntää vaikka hevosella jos siltä tuntuu.

Sillä JoHaRa on kyntönsä tehnytkin .Ei hällä oo varaa muuhun koska osti kalliin kaivinkoneen .

Näin pääsi käymään. Tuottanut vasta 21% arvostaan takaisin kevään jälkeen. Todella surkea investointi  8) :D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: sorkkis - 11.10.11 - klo:19:22
>Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut

Pitääkö sitten kyntää neliveto vapaalla ja ilman automaattilukkoa jos menee ilmankin?

Saahan sitä ittekukin kyntää vaikka hevosella jos siltä tuntuu.

Sillä JoHaRa on kyntönsä tehnytkin .Ei hällä oo varaa muuhun koska osti kalliin kaivinkoneen .

Näin pääsi käymään. Tuottanut vasta 21% arvostaan takaisin kevään jälkeen. Todella surkea investointi  8) :D
Ei huonohomma . 200€ yhdestä keväästä  ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: JoHaRa - 11.10.11 - klo:20:52
>Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut

Pitääkö sitten kyntää neliveto vapaalla ja ilman automaattilukkoa jos menee ilmankin?

Saahan sitä ittekukin kyntää vaikka hevosella jos siltä tuntuu.

Sillä JoHaRa on kyntönsä tehnytkin .Ei hällä oo varaa muuhun koska osti kalliin kaivinkoneen  .

Näin pääsi käymään. Tuottanut vasta 21% arvostaan takaisin kevään jälkeen. Todella surkea investointi  8) :D
Ei huonohomma . 200€ yhdestä keväästä  ;D ;D ;D

 :D
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 12.10.11 - klo:00:42
Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut  :o Tai sitten on kertojasta laitettu T-pykälä päälle... T niinkuin täptäp  ;D
Joharha ei oo sitte kuullukkaan saati nähny turvemaita..
Yhellä sellasella kävin nostamas pelkällä traktorilla semmosen pienen puisen riistanruokintalavan pois kynnön tieltä ja nippa nappa nelivedot sun muut napit pohjas pääsin pois ::)
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: JoHaRa - 12.10.11 - klo:07:34
Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut  :o Tai sitten on kertojasta laitettu T-pykälä päälle... T niinkuin täptäp  ;D
Joharha ei oo sitte kuullukkaan saati nähny turvemaita..
Yhellä sellasella kävin nostamas pelkällä traktorilla semmosen pienen puisen riistanruokintalavan pois kynnön tieltä ja nippa nappa nelivedot sun muut napit pohjas pääsin pois ::)

On niitä täälläkin. Koivuntaimien hintoja on tullut katseltua. Ei sellaisilla plutikoilla ole pahemmin maatalouskäyttöä, joten miksi sinne pitäisi väkisin mennä koneita rikkomaan  :-[ Mä kattelin, että meidän suokuopilla voisi ajaa traktorilla vain kesä- ja heinäkuussa joten täytyy tehdä työt silloin.
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: bouli - 12.10.11 - klo:09:02
Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut  :o Tai sitten on kertojasta laitettu T-pykälä päälle... T niinkuin täptäp  ;D
Joharha ei oo sitte kuullukkaan saati nähny turvemaita..
Yhellä sellasella kävin nostamas pelkällä traktorilla semmosen pienen puisen riistanruokintalavan pois kynnön tieltä ja nippa nappa nelivedot sun muut napit pohjas pääsin pois ::)

On niitä täälläkin. Koivuntaimien hintoja on tullut katseltua. Ei sellaisilla plutikoilla ole pahemmin maatalouskäyttöä, joten miksi sinne pitäisi väkisin mennä koneita rikkomaan  :-[ Mä kattelin, että meidän suokuopilla voisi ajaa traktorilla vain kesä- ja heinäkuussa joten täytyy tehdä työt silloin.

Eikös ne ole just optimaalisia LHP-nurmi peltoja?
Otsikko: Vs: Kääntöfältit
Kirjoitti: JoHaRa - 12.10.11 - klo:13:59
Jos tasamaata kyntäessä tarvitaan nelivetoa tai lukkoa niin maan rakenne on tuhoutunut  :o Tai sitten on kertojasta laitettu T-pykälä päälle... T niinkuin täptäp  ;D
Joharha ei oo sitte kuullukkaan saati nähny turvemaita..
Yhellä sellasella kävin nostamas pelkällä traktorilla semmosen pienen puisen riistanruokintalavan pois kynnön tieltä ja nippa nappa nelivedot sun muut napit pohjas pääsin pois ::)

On niitä täälläkin. Koivuntaimien hintoja on tullut katseltua. Ei sellaisilla plutikoilla ole pahemmin maatalouskäyttöä, joten miksi sinne pitäisi väkisin mennä koneita rikkomaan  :-[ Mä kattelin, että meidän suokuopilla voisi ajaa traktorilla vain kesä- ja heinäkuussa joten täytyy tehdä työt silloin.

Eikös ne ole just optimaalisia LHP-nurmi peltoja?

Ovat juu.. Ja niinhän ne ovatkin...