Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ojala - 14.09.11 - klo:21:51

Otsikko: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Ojala - 14.09.11 - klo:21:51
http://www.kp24.fi/uutiset/Default.aspx?newsid=285095

Heh, taisi tilannenopeus olla suurin syy kaatoon  ::)

ps. Rautajousilla näky olevan  ::)
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Fuller - 14.09.11 - klo:22:21
Trippeli on todennäköisesti ilmajousilla. Ei ole her*****nen tilanne kun isolla kuormalla trippelistä pakenee ilma toiselta puolen kesken ajon 8)
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: elvis - 14.09.11 - klo:22:29
Ei takkuulla kaavu jos toiselta puolelta tyhjenee. Samalla pitää toisen puolen paineet nousta eli tasonsäädön pitää mennä sekaisin niin voi jotain vaikuttaakkin mutta tuskin sen takia kaatuu. Ettei vaan olis jääny teli laskematta...
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Fuller - 14.09.11 - klo:22:44
Ei kuorma-auto kaadu,mutta kun puhutaan kärristä joka tehty pari-kolme miljoonaa kilometriä maantietä katselleesta autosta tilanne on toinen. Noissa vanhoissa vermeissä ei tasonsäädin aina kohtaa todellisuutta ;)
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: elvis - 14.09.11 - klo:23:40
No aivan sama onko ajettu 2-3 milijoonaa mutta kuntoonhan ne pittää laittaa jos ei toimi. Vai liekkö tuossahi tappauksessa semmonen "urakoitsija" jolla ei ole varaa vehkeitään korjata...
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: icefarmer - 15.09.11 - klo:00:14
Ei kuorma-auto kaadu,mutta kun puhutaan kärristä joka tehty pari-kolme miljoonaa kilometriä maantietä katselleesta autosta tilanne on toinen. Noissa vanhoissa vermeissä ei tasonsäädin aina kohtaa todellisuutta ;)
ei tuolla trippelin ilmajousituksella nyt niin ratkasevaa merkitystä oo kun muuten teli rautajousilla, mutta jouset voi olla hyvinki kuoleentuneet, lehtiä poikki, kallistuksenvakkaimet löysät ja kuluneet ja tietty vauhtia liikaa.... viittaan lausuntooni tuolla lietekuorma levis tielle keskustelussa, joku vois vähän kattoo näitten kärryjen perään...
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Veijo Esso - 15.09.11 - klo:08:14
Selvä tapaus, kuskilla oli kieli toisessa poskessa kun laski silmät möröllään kiertoliittymään.
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: vms1 - 15.09.11 - klo:08:50
kyllä mä käsitän ihan hyvin että tollasessa kärryssä ajo-ominaisuudet voi muuttua huomattavasti jos trippelin pussi tyhjenee. Jos etukulmaan vaan saa tarpeeksi painoa niin kyllä se voi helpostikin kaatua.
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Puraat - 15.09.11 - klo:08:54
Olen kerran nähnyt vastaavanlaisen tilanteen. Hakekuorma kaatui risteyksessä vastaantulevan liikenteen kaistalle. Onneksi ei ollut muuta liikennettä just siinä risteyksessä, joten kuski selvisi laitojen oikomisella ja henkisiä kolhuja kärsineenä. Turhan kova vauhti oli kuskin mielestä syy tapahtuneeseen.
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 15.09.11 - klo:08:55
kyllä mä käsitän ihan hyvin että tollasessa kärryssä ajo-ominaisuudet voi muuttua huomattavasti jos trippelin pussi tyhjenee. Jos etukulmaan vaan saa tarpeeksi painoa niin kyllä se voi helpostikin kaatua.

Tuo etukulmahan on muutenkin traktorikärryssä ikäänkuin tyhjän päällä kun aisa on keskellä, kuorkissa sentään on etupyörät kulmissa. Ja noin korkea kuorma vääntää aika pienelläkin nopeudella melkoisesti kiertoliittymässä just tuonne etukulman suuntaan.

Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: JoHaRa - 15.09.11 - klo:11:54
Syy on ollut liian hiljaisen vauhdin... Jos kuski olisi driftaillut liittymässä tuplanopeudella olisi kärry pyörähtänyt täyden kierroksen, nyt kieppi jäi pahasti vajaaksi  ::)
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: apilas - 15.09.11 - klo:12:08
Syy on ollut liian hiljaisen vauhdin... Jos kuski olisi driftaillut liittymässä tuplanopeudella olisi kärry pyörähtänyt täyden kierroksen, nyt kieppi jäi pahasti vajaaksi  ::)

maasiassa ei teho riitä sellasseen ;D
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: pappavolovo - 15.09.11 - klo:12:30
Oottakos muuten ajelleet hakerekkaa vastaan viismetriä leveällä roudan raiskaamalla valtionmaantiellä kun rekka luikertelee sellaista kaheksaakymppiä vastaan kopit huojuen puolelta toiselle noin metrin verran suuntaansa.

HUH, ÅÅÅÅÅÅÅ,,,åå´Å.  :o :o

Sanosin notta kylymä rinki siellä toivoen että kohdalla ollessa huojahtaa mettähallituksen maille päin.
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Greenpwr - 15.09.11 - klo:13:02

 Korppiota väisti...http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/betonikuorma-auto-kaatui-tielle-tampereella/art-1288414307019.html
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Ojala - 15.09.11 - klo:19:36

 Korppiota väisti...http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/betonikuorma-auto-kaatui-tielle-tampereella/art-1288414307019.html
Mitä nuita väistämään, nurin jos sillä menee  :P
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: talutehnika - 16.09.11 - klo:07:14
kyllä mä käsitän ihan hyvin että tollasessa kärryssä ajo-ominaisuudet voi muuttua huomattavasti jos trippelin pussi tyhjenee. Jos etukulmaan vaan saa tarpeeksi painoa niin kyllä se voi helpostikin kaatua.

Kun mä tyhjennän pussit polvihollilta vaimoon niin joka kerta kaadun puolitajuttomana sänkyyn.
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: JoHaRa - 16.09.11 - klo:07:16
kyllä mä käsitän ihan hyvin että tollasessa kärryssä ajo-ominaisuudet voi muuttua huomattavasti jos trippelin pussi tyhjenee. Jos etukulmaan vaan saa tarpeeksi painoa niin kyllä se voi helpostikin kaatua.

Kun mä tyhjennän pussit polvihollilta vaimoon niin joka kerta kaadun puolitajuttomana sänkyyn.

Onko sulla tuollaiset "trippelipussit" vaiko vakiomallin "duppelit"  ;D
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Courtney1 - 16.09.11 - klo:07:59
Mikä ihme on toi trippeli  ???
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: vms1 - 16.09.11 - klo:08:06
Mikä ihme on toi trippeli  ???

no se on se kolmas pyörä you know
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Courtney1 - 16.09.11 - klo:08:07
Mikä ihme on toi trippeli  ???

no se on se kolmas pyörä you know
Aaah, joka päivä voi oppia uutta, kun on avoimin mielin  :)
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: JoHaRa - 16.09.11 - klo:08:46
Mikä ihme on toi trippeli  ???

no se on se kolmas pyörä you know

Homoparin kolmas pyörä  ??? Vähän niinkuin lyhenne triplapippelistä vai  ???
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: myllymäki - 16.09.11 - klo:09:21
Pölli- ja hakeyhdistelmiä ajaneena väitän hakeyhdistelmän pysyvän paremmin pystyssä.
Hakevehkeitä kaatuu kuitenkin enemmän, koska kuljettajat pöllipuolella poikkeuksetta kokeneempia !
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: supersammakko - 16.09.11 - klo:09:31
Mikä ihme on toi trippeli  ???

no se on se kolmas pyörä you know

Homoparin kolmas pyörä  ??? Vähän niinkuin lyhenne triplapippelistä vai  ???
Huinka monta homoa tarvitaan että junasta saadaan täysi ympyrä?  ::)
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: argonautti77 - 16.09.11 - klo:12:18
Ihmeen valtakunnan uutinen tämäkin. Kaatuuhan sitä kaikenlaista meidänkin tiluksilla silloin tällöin, mutta ei niitä toimittajia silti pidä halikolla pihalta pois ajaa.
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: JoHaRa - 16.09.11 - klo:12:29
Mikä ihme on toi trippeli  ???

no se on se kolmas pyörä you know

Homoparin kolmas pyörä  ??? Vähän niinkuin lyhenne triplapippelistä vai  ???
Huinka monta homoa tarvitaan että junasta saadaan täysi ympyrä?  ::)
Vaikea kysymys ja täysin asiantuntemusalani ulkopuolelta. Maalaisjärjellä voisi ajatella että myös aisojen pituuksilla on tässä vaikutusta  ??? Rekkakin kääntyy aika mutkalle kun veturin ja hinattavan välillä on pitkä aisa ja taipuisat nivelet  ???
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: hiluhi - 16.09.11 - klo:20:47
Mikä ihme on toi trippeli  ???

no se on se kolmas pyörä you know

Homoparin kolmas pyörä  ??? Vähän niinkuin lyhenne triplapippelistä vai  ???
Huinka monta homoa tarvitaan että junasta saadaan täysi ympyrä?  ::)
Vaikea kysymys ja täysin asiantuntemusalani ulkopuolelta. Maalaisjärjellä voisi ajatella että myös aisojen pituuksilla on tässä vaikutusta  ??? Rekkakin kääntyy aika mutkalle kun veturin ja hinattavan välillä on pitkä aisa ja taipuisat nivelet  ???

Tuolta vitsi puolelta sovellettuna:
Tarvitaan kaksi pitkä aisaista yli 60v tai vähintään kuusi alle 25v homoo. SKN voisi varmaan kertoa tarkemmin.
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: koivumaki - 17.09.11 - klo:11:14
Pölli- ja hakeyhdistelmiä ajaneena väitän hakeyhdistelmän pysyvän paremmin pystyssä.
Hakevehkeitä kaatuu kuitenkin enemmän, koska kuljettajat pöllipuolella poikkeuksetta kokeneempia !

--Tampereella kupsahti betoniauto.Lehdessä sanottiin,että löysä betoni kaatoi auton.
--käsittääkseni löysä betoni ei autoa kaada,vaan tilannenopeus risteyksessä(saivartelua)
--auto oli vissiin 5 akselinen,nyt tutkitaan mahdollista ylikuormaa.Kuorman painoksi sanottiin 24 tn(10m3)
--menikö tuostakin joku ilmapussi?
Otsikko: Vs: Kaato ja selittelyä...
Kirjoitti: Fuller - 17.09.11 - klo:22:54
Viidellä akselilla saavutetaan 38 tonnin kokonaispaino lain mukaan. On eri asia mitä kuormaan otetaan,kyllä 24 tonnia on melkoinen kuorma viisiakseliselle. Ilmeisesti tuo betonikuuppa oli ylikuormassa :o