Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Herra Heinamaki - 09.09.11 - klo:15:42
-
Tekeekö 80-luvun lopun Överum kääntöauroilla mitään?
Semmoiset olisi kiikarissa. Vanhat sarka-Kvernet on loppuun ajettu meillä.
-
Hyvät aurat.. Kääntösylinteri on luultavasti katkennut ja sitten hitsattu takaisin.
Ei mulla tuollaisia ole :D Mutta.. jos saisi jostain halvalla niin voisi hyvin tullakkin.
-
Tekeekö 80-luvun lopun Överum kääntöauroilla mitään?
Semmoiset olisi kiikarissa. Vanhat sarka-Kvernet on loppuun ajettu meillä.
Katopa kuinka väljäksi kääntöpää on menny, ja leikkurin varresta se osa johon varsi kiinnittyy on heikko paikka
-
Tekeekö 80-luvun lopun Överum kääntöauroilla mitään?
Semmoiset olisi kiikarissa. Vanhat sarka-Kvernet on loppuun ajettu meillä.
Katopa kuinka väljäksi kääntöpää on menny, ja leikkurin varresta se osa johon varsi kiinnittyy on heikko paikka
Onko niissä vahvakin paikka jossain? ;D Kyllä, jos ehtaa romua tarvitsee niin noista tekee kyllä hyvät kaupat.
-
Kävin vuosi takaperin kattomassa useampia tommosia, hinnaltaan siinä parin tonnin molemmin puolin (+alv). Kuten iän puolesta voi odottaa, niin monenlaista kuntoa tuli nähtyä. Pahin oli semmonen jossa oli kaikki ojakset harsittu lattaraudoilla uudelleen kasaan. Ja toki oli sitten ihan asiallisen kuntosia. Kuinkahan suoraan tommonen menee molempiin suuntiin jos vetokarttua on korjattu, se tarttis melkeen päästä kokeileen rauhassa että näkis. Sitähän täällä on valiteltu että överumit menee toiseen suuntaan hyvin mutta toiseen ei. Jos käännössä vippaa niin eipä sitä taida suoraan saada meneen millään.
Itelle jäi sitten käteen toisen merkkiset hinnan vuoksi...
-
Sama juttu oli meillä kerran agroluxien kanssa. Kun toiseen suuntaan tuli nättiä kyntöä, niin toiseen suuntaan
vänkäsi notta.
Siinä oli vetokolmion ja auran rungon välinen kääntölaitteen akseli mennyt väärään.
Kannattaa jos vaan mahdollista, kokeilla hiukan kyntöä ennen kauppaa. :)
-
Sama juttu oli meillä kerran agroluxien kanssa. Kun toiseen suuntaan tuli nättiä kyntöä, niin toiseen suuntaan
vänkäsi notta.
Siinä oli vetokolmion ja auran rungon välinen kääntölaitteen akseli mennyt väärään.
Kannattaa jos vaan mahdollista, kokeilla hiukan kyntöä ennen kauppaa. :)
Niin oli meidänkin agroluxien kanssa sama juttu, tulee väistämättä mieleen, että tehtaalla on joku trukkikuski ajanut hitsausjigin karsaaksi, eikä kukaan ole "huomannut" mitään. Tai, ei oikeastaan ole tarvinnut muuta, kuin hitsari on vaihtunut, ja on vetässyt saumat väärästä kohtaa alkuun, niin se ompi sitten siinä!!
-
Älä sekannu överiin. Vaihda kverneen kaikki kuluvat osat ja laita säädöt kohdalleen. Menee huoletta ja pikkurahalla seuraavat kymmenen vuotta.
-
Älä sekannu överiin. Vaihda kverneen kaikki kuluvat osat ja laita säädöt kohdalleen. Menee huoletta ja pikkurahalla seuraavat kymmenen vuotta.
No kun ei ihan noin. Aikoinaan kolmesiipisiin on laitettu lisäsiipi.
Paljon kivikoita pelloilla. Lopputuloksena kyntöjälki, josta voisi päätellä, että on kynnetty kaksilla kaksiteräisillä.
Ei noista enää suoria saa millään.
-
Pienempiä 2*3 ilmajäähdytteisiä löytyy tosta etelän savikoilta hylättynä pilvin pimein ja mukavaan hintaan suoraan lopettaneilta... niillä pärjää 4 siipiselle sarka-auralle. Tietysti jos oikein tykkää mittailla ja järkeillä alotuksia ja lopetuksia varsinki nurmella niin sitten kannattaa ilmajäährytetyt unohtaa ;D
-
Pienempiä 2*3 ilmajäähdytteisiä löytyy tosta etelän savikoilta hylättynä pilvin pimein ja mukavaan hintaan suoraan lopettaneilta... niillä pärjää 4 siipiselle sarka-auralle. Tietysti jos oikein tykkää mittailla ja järkeillä alotuksia ja lopetuksia varsinki nurmella niin sitten kannattaa ilmajäährytetyt unohtaa ;D
Tämmöistä olen haeskellutkin. Aloitukset , kiilaukset ja lopetukset pukkaavat kasvamaan helposti juolavehnää, joten niistä pyrin eroon. Kyntötaitoa ja harrastusta kyllä löytyisi tavalliselle kynnölle.
-
Älä sekannu överiin. Vaihda kverneen kaikki kuluvat osat ja laita säädöt kohdalleen. Menee huoletta ja pikkurahalla seuraavat kymmenen vuotta.
No kun ei ihan noin. Aikoinaan kolmesiipisiin on laitettu lisäsiipi.
Paljon kivikoita pelloilla. Lopputuloksena kyntöjälki, josta voisi päätellä, että on kynnetty kaksilla kaksiteräisillä.
Ei noista enää suoria saa millään.
Tuossa tapauksessa älä kusekaan, muuhun kun kvernelandian suuntaan. Tulee hitsattavaa, ja ikävyyksiä, jos övereihin sotkeennut. ;D
-
Mulla on aikoinaan ollut 80-luvun Över-kääntöaurat,sen jälkeen Kvernet.
Molempien kanssa oli kivikoissa ongelmia.Erilaisia mutta kuitenkin.
Onko noi Överit sen verran vanhat että niissä on vielä kääntöpalakärjet jotka lukittu 'evillä' siipeen?
-
Valukärki oli kai 70-lukua, noissa on varmaan V-siipi. V-mäisen lyhyt joskus kun on savisempaa, yleissiipi saisi olla pitempi.
Uudempaa XL-siipeä ovat kehuneet kaikin puolin.
Mieluummin luomukyntäjälle semmoinen.
Rauta on hyvää noissakin ja laukaisu toimii, en osaa pitää paljon kummempana kuin norjalaista.
-
Valukärki oli kai 70-lukua, noissa on varmaan V-siipi. V-mäisen lyhyt joskus kun on savisempaa, yleissiipi saisi olla pitempi.
Uudempaa XL-siipeä ovat kehuneet kaikin puolin.
Mieluummin luomukyntäjälle semmoinen.
Rauta on hyvää noissakin ja laukaisu toimii, en osaa pitää paljon kummempana kuin norjalaista.
Tänks !
-
Niin....ostin kyllä nuo kääntö-överit vuoden 84 jälkeen...se on varmaa.Eri asia on koska ne oli valmistettu.
Se ja sama,mutta kyllähän seuraava versio oli paljon parempi.
-
Hyvät aurat.. Kääntösylinteri on luultavasti katkennut ja sitten hitsattu takaisin.
Nyt oli kyse Överumista, ei Kvernelandista. :P
-
Hyvät aurat.. Kääntösylinteri on luultavasti katkennut ja sitten hitsattu takaisin.
Nyt oli kyse Överumista, ei Kvernelandista. :P
Ai se katkeaa niistäkin ??? Ilmeisesti täytyy kuitenkin täpinöidä enemmän käännön aikana ???
-
Hyvät aurat.. Kääntösylinteri on luultavasti katkennut ja sitten hitsattu takaisin.
Nyt oli kyse Överumista, ei Kvernelandista. :P
Ai se katkeaa niistäkin ??? Ilmeisesti täytyy kuitenkin täpinöidä enemmän käännön aikana ???
Eikös se ole niissä malleissa missä sylinteri on kääntöpään etupuolella vaakatasossa vähän niinkuin tyyppivika?
Jotain murhetta niitten sylinterien kanssa joka tapuksessa on ollut kaikissa sen mallisissa auroissa mitä tiedän. Topparin kierteet korkkaa? Vai?
Sen verran aikaa jo kun semmoisten kanssa joutui rääpimään ettei muista, jotain ikävää remonttia niittenkin aurojen sylinterille tehtiin.
-
Tekeekö 80-luvun lopun Överum kääntöauroilla mitään?
Semmoiset olisi kiikarissa. Vanhat sarka-Kvernet on loppuun ajettu meillä.
Katopa kuinka väljäksi kääntöpää on menny, ja leikkurin varresta se osa johon varsi kiinnittyy on heikko paikka
Kävinpä katsomassa. Myyjän mukaan vanhat, mutta vähän käytetty. Piti olla ok aura.
K-maatalous.
Käännön nivel oli ok, mutta sen perässä pystyakseli runkoon väljä.
Takimmaisen terän kiristys runkoon (työleveyden säätö) korjailtu ja oli löysä. Saaneeko edes enää tiukalle.
Leikkureiden varret arvelluttavan löysät.
Maapuolet lähes loppu.
Kaikki kärjet ja rintapalat löysässä. Kummallisia revenneitä hitsisaumoja maapuolen edessä olevan osan ja vantaan, vai mikä osa se mahtoi olla, välissä.
Kvernelandista minun ei ole tarvinnut koskaan kiristellä terien pultteja.
Pyynti lähes sama, jolla saa kymmenen vuotta nuoremmat aurat.
Hohhoijaa...
-
Jotain murhetta niitten sylinterien kanssa joka tapuksessa on ollut kaikissa sen mallisissa auroissa mitä tiedän. Topparin kierteet korkkaa? Vai?
Kyllä. Tai siis se nivelpää irtoaa sylinterinvarren kierteistä. Uusi tuubi mikä tuli oli ilmeisesti vahvemmilla jengoilla.
Näin ainakin ES80 4x4 vm. -99