Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 07.09.11 - klo:22:55
-
JD 6920 ja aina kun nelivedon irrottaa vauhdissa se pitää melkoisen pamauksen. Sama ääni kuuluu kun lopettaa jarrutuksen jolloin neliveto kytkeytyy pois päältä. Paikallaan olessa tuota ääntä ei kuulu ja pehmeällä pinnalla, esim pellolla ajettaessa se on hyvin vaimea. Erityisen voimakkaana ääni kuuluu asfaltilla. Kuka tietää mistä johtuu?
-
Olisko eritavoin kuluneet etu- ja takarenkaat ja siitä johtuva jatkuva "sortaminen?" No, Timppa kertonee kohta asiallisen vastauksen. ;)
-
Edellisen kanssa samaa mieltä.
-
jx90u case tekee samaa edessä uudet tossut ja takana vanhat ja kulutus eroa on melkoisesti, muutaman kerran vaan huomannu että paukahtaa kun jarrulta nostaa jalan ja kärri vielä tynöntäää
-
Takarenkaat on 20,8 R38 ja etupäässä 16,9 R28. Takarenkaat on tosiaan uudet ja eturenkaat sellaiset n70%, eli hiukan pienentyneet.Toisaalta, eikö yleensä nelivedon etupyörät pyöri hiukan kovempaa kuin takapyörä, eli muutaman prosentin + sortama, joten luulisi, että vetorattaiden kannalta pienentynyt etupyörä olisi parempi?
-
eikös eturenkaat vedä hitaammin ?
-
Ilmeisesti nelivedossa sakarakytkin joka paukkuu kun irrotetaan "väkisin". Ylensä on parempi että etupää vetää hieman enemmän kuin se että jarruttaa, johtunee siitä että kaarroksissa ilmiö korostuu kun etupää kiertää pidemmän lenkin eli pidemmän matkan. Muistelisin kuulleeni että eron pitäisi olla etupään hyväksi n.5%, oikokoon joku joka tietää :)
-
Kyllä 5% o liikaa, silloin selvää murtamista tapahtuu koko ajan. Toisaalta tuolloin vahäisen ajon seurauksena renkaat kulahtavat joko lähemmäs optimia tai vastavuoroisesti takaset alkavat kulumaan. Itse tuossa suhteita laskeneena ja käytännön osoittaman perusteella 3 olis oikee optimi.
-
Kyllä 5% o liikaa, silloin selvää murtamista tapahtuu koko ajan. Toisaalta tuolloin vahäisen ajon seurauksena renkaat kulahtavat joko lähemmäs optimia tai vastavuoroisesti takaset alkavat kulumaan. Itse tuossa suhteita laskeneena ja käytännön osoittaman perusteella 3 olis oikee optimi.
pitää paikkansa, toi kolme on hyvä. tuo hidas etuveto aiheuttaa puskemista, ohjattavuus etenkin rapakossa ja lumessa parempi mitä nopeampaa etupää vetää näin perstuntumalla arvioiden.
-
Ei mulla mitään tähän lisättävää tähän ole.
Kerron vain faktatietoa.
-
Renkaan pultit lähtemässä irti!
-
Pitäis olla keskitasauspyörästö.
-
Ettei olis Fiiatin tauti ? Nosta etupää ilmaan ja pyörittele käynnissä neliveto päällä. Jos löysää tuntuu edessä, lautaspyörän pultit löysällä. Kiirellä etuperä sitten auki.
-
Renkaan pultit lähtemässä irti!
"Tykkää" ;D
-
Ilmeisesti nelivedossa sakarakytkin joka paukkuu kun irrotetaan "väkisin". Ylensä on parempi että etupää vetää hieman enemmän kuin se että jarruttaa, johtunee siitä että kaarroksissa ilmiö korostuu kun etupää kiertää pidemmän lenkin eli pidemmän matkan. Muistelisin kuulleeni että eron pitäisi olla etupään hyväksi n.5%, oikokoon joku joka tietää :)
Sakarakytkin lukkoperä massereissa ja viiateissa, neliveto päällä kääntyy>renkaat joustaa nopeuseron takia>4-veto kytkin auki>pamaus?
-
Veto kun vapautuu ja riittävästi riitelee niin kyllä paukkuu napasista löysät pois ::)
Deerejä paukutellu jo yli 11 000 tuntia :P
-
Joo mittasin hommaa pihalla seuraavasti: laitoin maalarinteipin eturenkaaseen maata kohti ja vedin viivan pihahiekkaan ajoin hiljaa eteenpäin astilaudalla roikkuen, siten, että teippi oli viidennen kerran maata kohti , eli pyörä oli mennyt viisi kierrosta. Tämä siis ilman nelivetoa.Sitten mittasin matkan lähtöpisteestä loppupisteeseen ja se oli 21,90m. sitten laitoin nelivedon päälle ja tein saman testin, ja kun etupyörä oli jämptit viisi kierrosta oli nyt kuljettu 21,00m. Eli eturengas oli lyönyt tyhjää koska viisi kierrosta saavutettiin lyhyemmällä matkalla kuin vapaa pyörintä edellyttää. Tästä laskin luiston määrän 21,90/21,00=1,0428 eli eturengas vetää n 4% nopeammin. Tein vielä saman toisen puolen etupyörällä ja tulos oli hyvin lähellä edellistä.
-
Joo mittasin hommaa pihalla seuraavasti: laitoin maalarinteipin eturenkaaseen maata kohti ja vedin viivan pihahiekkaan ajoin hiljaa eteenpäin astilaudalla roikkuen, siten, että teippi oli viidennen kerran maata kohti , eli pyörä oli mennyt viisi kierrosta. Tämä siis ilman nelivetoa.Sitten mittasin matkan lähtöpisteestä loppupisteeseen ja se oli 21,90m. sitten laitoin nelivedon päälle ja tein saman testin, ja kun etupyörä oli jämptit viisi kierrosta oli nyt kuljettu 21,00m. Eli eturengas oli lyönyt tyhjää koska viisi kierrosta saavutettiin lyhyemmällä matkalla kuin vapaa pyörintä edellyttää. Tästä laskin luiston määrän 21,90/21,00=1,0428 eli eturengas vetää n 4% nopeammin. Tein vielä saman toisen puolen etupyörällä ja tulos oli hyvin lähellä edellistä.
Mittaappas sitten taka- ja eturenkaiden kehät ja kerro tulokset niistä, jotta päästään analysoimaan nekin.
-
Kardaanin booriholkit hyppii.. joissakin nelivedon sakarakytkimissä itse kytkentä aiheuttaa paukahtelua mikä sinänsä ei kai vaarallista ole.
Eturenkaiden kuluneisuus tietenkin korostaa pauketta. Eihän etukehdossa ole löysiä?
-
eikös se ollu deere? tuo renkaitten kehät on sitten sellanen mikä teettäis töitä jos joku kehtais.... itellä nyyssä etuset väärää kokoa mutta kun ei löyty virmaa joka oikeesti kehtais kattoa nuo mitat! sama lukema renkaan kupeessa on monta kertaa monia senttejä, - ei euroja, eroavaisia!
-
Auttaisko jos lisää ilmaa eteen oikein reilusti ja takaa vähentää hiukan.
-
Auttaisko jos lisää ilmaa eteen oikein reilusti ja takaa vähentää hiukan.
Paineilla voi hiukan asiaa säätää ;-)
-
Oikeista rengasliikkeistä löytyy taulukoita, joista kyllä löytyy erimerkkisten renkaiden todelliset vierintämatkat. Aikas huima juttu, mutta eri merkeillä, samankokoisiksi ilmoitetuilla renkailla, poikkeaa tuo vierintämatka tooodella paljon.
-
Timppa kävi baarissa. Kun otti nelivedon päältä niin kuului paha paukahdus. Löi päänsä baaritiskin pohjaan :D