Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: roadrunner - 02.09.11 - klo:22:03
-
Pitäisi saada kossille kulupeliksi mauto. Onko raarilla kokemuksia?
-
Hel*vetin rumia, vaaraksi ittelle ja muulle liikenteelle, aiheuttaa vihaisia ohituksia liikenteessä. Enne kaikki oli paremmin, mopoautolla kulki vaan vammaset ja invalidit!!
-
Kele kun täältä syrjästä ei julkinen kulje, ei paljon taksikuskina huvittaisi olla >:( >:( >:( >:(
-
Sirkussonnin kanssa ihan samaa mieltä.
-
Teiden tukko. Monet vitutukset kokeneena, etenkin yhdistelmän kanssa. Meillä riittää nyykkäri >:(
-
Helvetin suuri akku ja laturi niissä ainakin on. Se äänenpaine joka niistä joskus kuuluu irtoovan, sillä voittas helposti oman luokan painekisoissa. Jum...jum.....jum....jum....
ja sisällä istuu viis finninaamasta lukiohinttitukkaa vihreet mjalborot suussa.
-
Teiden tukko. Monet vitutukset kokeneena, etenkin yhdistelmän kanssa. Meillä riittää nyykkäri >:(
Miten se nyykkäri on mopoautoa vähemmän haitaksi liikenteelle?
-
Helvetin suuri akku ja laturi niissä ainakin on. Se äänenpaine joka niistä joskus kuuluu irtoovan, sillä voittas helposti oman luokan painekisoissa. Jum...jum.....jum....jum....
ja sisällä istuu viis finninaamasta lukiohinttitukkaa vihreet mjalborot suussa.
Ja rasvallehaisevat finninaamaiset amiskollit painaa nyykkärillä ohi volvo tai scania takit päällä + lippis tietty... ;D ;D
-
Helvetin suuri akku ja laturi niissä ainakin on. Se äänenpaine joka niistä joskus kuuluu irtoovan, sillä voittas helposti oman luokan painekisoissa. Jum...jum.....jum....jum....
ja sisällä istuu viis finninaamasta lukiohinttitukkaa vihreet mjalborot suussa.
Ja rasvallehaisevat finninaamaiset amiskollit painaa nyykkärillä ohi volvo tai scania takit päällä + lippis tietty... ;D ;D
Ei ku niillä on vihree tai musta pilottitakki ja karhun lippis päässä.
-
Helvetin suuri akku ja laturi niissä ainakin on. Se äänenpaine joka niistä joskus kuuluu irtoovan, sillä voittas helposti oman luokan painekisoissa. Jum...jum.....jum....jum....
ja sisällä istuu viis finninaamasta lukiohinttitukkaa vihreet mjalborot suussa.
Ja rasvallehaisevat finninaamaiset amiskollit painaa nyykkärillä ohi volvo tai scania takit päällä + lippis tietty... ;D ;D
Ei ku niillä on vihree tai musta pilottitakki ja karhun lippis päässä.
Niin tai sitten jokin Sinisalon ajotakki kesät talvet päällä.
Jätä suosiolla se mopoauton hankkiminen, sillä rahalla voit kyydittää kosseja vaikka taksilla, on ne mopoautot sen verran hintavia.
-
psykologinen tekijä. "mitähän on tankis"-akkukan ohi aina päästävä, keltaviivoja ei lasketa. Taas "autonnäköinen" on auto ja jonot syntyy, näin ***** yksikertaista se vaan on
-
Niin ku mun mielestä mopoauton hinnalla saa jo jonkinmoisen hytillisen rattorin. Turvallinen ITSELLE ja hyötykäyttöäkin voi olla.
-
mopo tai traktori siinä ne vaihtoehdot on... ja kyllä 16 000 € jo ihan siistin traktorinkin saa ::)
-
mopo tai traktori siinä ne vaihtoehdot on... ja kyllä 16 000 € jo ihan siistin traktorinkin saa ::)
Töpseli-Tilalla maksaa pelkkä trellepuurin rengasvarustus ton kuustoista donaa...
-
Helvetin suuri akku ja laturi niissä ainakin on. Se äänenpaine joka niistä joskus kuuluu irtoovan, sillä voittas helposti oman luokan painekisoissa. Jum...jum.....jum....jum....
ja sisällä istuu viis finninaamasta lukiohinttitukkaa vihreet mjalborot suussa.
Ja rasvallehaisevat finninaamaiset amiskollit painaa nyykkärillä ohi volvo tai scania takit päällä + lippis tietty... ;D ;D
Ei ku niillä on vihree tai musta pilottitakki ja karhun lippis päässä.
Niin tai sitten jokin Sinisalon ajotakki kesät talvet päällä.
Joo, voin myöntää, tunnistin itseni reilu 15 vuotta sitten.. ;D
-
JD Gator mielummin tai muu vastaava kopillinen vierekkäin istuttava, ajo-ominaisuudet, neliveto, lukko yms. paljon paremmat kuin mopoautossa, ja sillä saattaa myös tehdä myös jotain piha piirissä.Tietty mukavuus ei oo ihan samaa luokkaa, mutta... Saattaa pitää myös arvonsa paremmin 3 vuodessa kuin mopo auto, jos sitä siis tarvii edes myydä pois.
-
Pitäisi saada kossille kulupeliksi mauto. Onko raarilla kokemuksia?
No joo, yhdenlainen turvaton tappovehje. Yritä nyt lahjoa sitä kossia ja lupaa ostaa sille vaikkapa kevari parin vuoden päästä, saadaan uusi hemmo MP-piireihin :)
-
Kyllä minä niin mieleni aina pahoitan, kun tuommosen varoituskolmiolla varustetun tientukkeen autoni edessä bongaan. ;D Kyllä suunnaton on se tyhmyys mikä auton ja mopon yhteen naittanut. Sieniä syödessäänkö insinöörit katselleet pappatunturia, sekä kuussatasta fiiattia, että nuopa voisi yhdistää, niin putoaa keskinopeudet liikenteessä, ja saadaan vaarallisia ohituksia. Lisäkivana ajokortittomat, liikuntakyvyttömät ja puolisokeat vanhukset pääsee kivasti autoilemaan.
-
Kyllä minä niin mieleni aina pahoitan, kun tuommosen varoituskolmiolla varustetun tientukkeen autoni edessä bongaan. ;D Kyllä suunnaton on se tyhmyys mikä auton ja mopon yhteen naittanut. Sieniä syödessäänkö insinöörit katselleet pappatunturia, sekä kuussatasta fiiattia, että nuopa voisi yhdistää, niin putoaa keskinopeudet liikenteessä, ja saadaan vaarallisia ohituksia. Lisäkivana ajokortittomat, liikuntakyvyttömät ja puolisokeat vanhukset pääsee kivasti autoilemaan.
mutta ne kortittomat vanhukset eivät saa ajaa mopoautolla vaikka mopolla saavatkin ajaa.vanha mopolla ajo oikeus ei koske kevyttä nelipyörää(mopoauto).
-
Jos noin niin hyvä sitten. Mutta ylipäätään kun tämän järjettömän luomuksen tärkeimpinä kohderyhminä näyttää olevan kaksi pahinta ääripäätä, ja liikenteen vaarantajaa. Holtittomat nuoret, ja vanhukset. Ainakin tällä kylällä monesta autottomasta papasta tullut yllättäen kotteron omistaja. ;D
http://pietar.in/2011/07/kortiton-iakas-mies-ajoi-mopoautolla-rekan-kylkeen/
-
Milloin muuten mahtaa tulla: mopolinja-auto, mopokuorma-auto ja mopomatkailuauto..? ;D
-
Milloin muuten mahtaa tulla: mopolinja-auto, mopokuorma-auto ja mopomatkailuauto..? ;D
Niin tai mopotraktori niinkuin on jo traktorimönkijä.
-
Milloin muuten mahtaa tulla: mopolinja-auto, mopokuorma-auto ja mopomatkailuauto..? ;D
Niin tai mopotraktori niinkuin on jo traktorimönkijä.
Niin ja traktorimopokin on jo.. :D
-
mopo tai traktori siinä ne vaihtoehdot on... ja kyllä 16 000 € jo ihan siistin traktorinkin saa ::)
traktorin voi vähentää verotuksessa ;)
-
Kyllä ihmisiä jaksaa ärsyttää tällainen kapeahko 45 kulkeva peli. Mielestäni ajatuksena oiva peli. joku skootteri tai mopo nyt on kaikkein hengenvaarallisin. Jos ei autolla pääse ohi niin on parempi jättää kortti poliisille. yhdistelmillekin on parempi jäädä kiroilemaan perään kuin ohittaa holtittomasti keltaisella viivalla mopon joka saa henkensäpuolesta pelätä kuorma-auton paineaaltojen suhteen... Onko muuten kuinka moni yhdistelmän kuljettaja seissyt 2 metrin päässä kun rekka-auto on sujahtanut 89 ohi. Voisi ajokäyttäytminen hieman muuttua varsinkin jos testin tekisi märällä kelillä... Tarttis kuulua jokaisen autoilijan jokavuotiseen kokeeseen.
Noin muuten niin odotan että normaalit autot voisi rekisteröidä mopoiksi asentamalla nopeusrajoittimen ja hitaan ajoneuvon kolmion. Sitten vaan 18 veenä systeemit pois ja katsastamaan normi autoksi. Olis kosseilla jo nuorena hyvin laadukkaita ja turvallisia kulkupelejä
-
Kyllä ihmisiä jaksaa ärsyttää tällainen kapeahko 45 kulkeva peli. Mielestäni ajatuksena oiva peli. joku skootteri tai mopo nyt on kaikkein hengenvaarallisin.
Näkyvyys ison yamahan tai derbin satulasta paljon parempi, kun tuommosesta katutasolla istuttavan muovikuulan sisältä. Ja tuommosessa pesupallossa ei varmasti ole kivaa, kun jää risteykseen talvella sutimaan, ja rekka tulee kaheksaakymppiä kohti. Nykyiset mopot ihan eri pelejä kun sutsuki pv:t ja raisut, ennenkaikkea mopot turvallisia ohittaa. ;D Kaikista suurinta hengenvaaraa aiheutuu tielläliikkujille mopoautosta, joka tukkii koko kaistan ja haittaa näkyvyyttä ohitustilanteessa.
-
Tuohan se just v*tuttaa yli kaiken noissa kusenhajuisissa lasikuitukipoissa ja stanan alinopeutta matelevissa mönkijäkömpijöissä kun niistä on ihan yhtä huono lähteä ohi kuin tavallisesta autosta. Ongelma vielä korostuu talvikeleillä kun ajetaan keskiviivan vieressa. Kakspyöräisten kanssa ei mitään vastaavaa ongelmaa.
Ymmärtäisivät edes antaa tietä jos takana on parin rekan ja muutaman henkilöauton jono, mut ei monellakaan järki senvertaa leikkaa. Sama juttu useimpien matkailuautojen ja vaunujen kanssa, varmaan perkeleet kilpailevat siitä kenellä on ollut kesän mittaan pisin jono autoja takanaan ???
-
Osta semmoinen mopoauto jollaisen näin Ilmajoella heinäkuun puolivälissä. Kyydissä oli 3 teinityttöä ja vauhti just ennen Seinäjokea oli 79 km/h :D Ylämäessä.
Joku harmaa se oli, mutta niin likainen etten eroittanut merkkiä ???
-
Osta semmoinen mopoauto jollaisen näin Ilmajoella heinäkuun puolivälissä. Kyydissä oli 3 teinityttöä ja vauhti just ennen Seinäjokea oli 79 km/h :D Ylämäessä.
Joku harmaa se oli, mutta niin likainen etten eroittanut merkkiä ???
Veljeni repesi nauruun keväällä puhelimessa, kun oli ajamassa kehä-3 vajaata kahdeksaakymppiä ja mopoauto laski vauhdilla ohitse.... :'(
-
Osta semmoinen mopoauto jollaisen näin Ilmajoella heinäkuun puolivälissä. Kyydissä oli 3 teinityttöä ja vauhti just ennen Seinäjokea oli 79 km/h :D Ylämäessä.
Joku harmaa se oli, mutta niin likainen etten eroittanut merkkiä ???
Kun noin kovaa kulkeva mopo on luokiteltava moottoripyöräksi, niin entä mopoauto joka kärähtää poliisin tutkaan?
Onkose sitten katsastamaton moottoriauto? ??? ;D
-
Hiukka sellaista asennetta tässä ketjussa, että jos ei ole keski-ikäinen hyvätuloinen lihaasyövä heteromies, jolla on varaa kunnon autoon, niin jääkööt kotiin makoileen...
Ei ole kokemuksia, omia. Useimmissa maissa nuo rekisteröidään vähän toisin, otetaan "prikka pois" ja ajellaan kaupunkiliikenteessä 60-70 km/h muun liikenteen tahdissa. Passiivinen turvallisuus on varmaan heikko, turvallisuus on ratin ja penkin välissä eli kuskin korvien välissä.
Tuossa väylän länsipuolella auton kun auton saa rälläkällä, hitsipillillä (pieni lava täytyy olla) ja nopeusrajoittimella EPA-traktoriksi. Eli 30 km/h maksimi ja tien päälle. Passiivinen turvallisuus parempi, mutta vielä pahempi tientukko.
Petri
-
Milloin muuten mahtaa tulla: mopolinja-auto, mopokuorma-auto ja mopomatkailuauto..? ;D
Moporekka-auto, mopopoliisiauto...
-
Milloin muuten mahtaa tulla: mopolinja-auto, mopokuorma-auto ja mopomatkailuauto..? ;D
Moporekka-auto, mopopoliisiauto...
Mopo-mopo ???
-
Onko nyt ihan varma että ne lujaa menevät saippuakotelot on ollu nimenomaan mopoautoja?
Kesäautoo ku olin ulkoiluttamas ni kattelin kans et tommonen mopoautohan siin on jaloissa ja seuraaval suoranpätkällä aloin tuikkaa ohi ni eiks saatana mittarinopeutta alkanu olla jo toista sataa ennenku ohi pääsi.
-> Smarttihan se oli.. :-\
-
Pari kertaa käynyt Oili Jalosen pihaa harjaamassa ja siinä samalla katsellut noita kolaroituja mopoautoja tai niiden jäämistöä... Ja tullut siihen tulokseen että minua ei sellaisen kyytiin enkä kyllä käsitä minkälainen vanhempi lastaankaan sellaiseen päästää ja vielä isolle tielle... :-X Naapurikunnassa kyllä yks sälli ajoi n.110tkm 2,5 vuodessa :o Säilyi kyllä hengissä mutta silti :D
-
rotanloukku kanammunan kuarilla ;). farmin pienin käyttötraktori vaihtoon/päivitykseen sillä rahalla mitä menis mopoautoon
-
Kyllähän nämä näkökohdat vaarallisuudesta, ja tientukkona olemisesta totta ovat,mutta taksikyytiä 2 x40 km päivässä saa miettimään kaikenlaisia vaihtoehtoja. Jonkun mainitsema kevari on pois laskuista, kun kaverini kuoli 18 v mosarionnettomuudessa ???. Traktoreita löytyy jo kolme talosta, lisää ei tarvita. Mopokyyti vesisateessa, ja -15c pakkasessa 20km ei kuulosta houkuttelevalta. siinäpä sitä miettimistä. :-\
-
ja vaikka kulkee jalan niin pääsevät teinit hengestään kuiteskii! mopoauto on ihan järkevä kun teinikin on järkevä eikä uhma-amis, oli sitten vaikka bemu alla! tuo nuorten liikkuminen on tärkeää nykyäänkin joten jos vain löytyy edullinen niin mikä ettei! toimivia ja asian ajavia ovat!
kuoloohan niisä bemuissakin teinit kun kusi ohjaa hommia!
-
http://www.youtube.com/watch?v=RyYnN71rEKk&feature=related
broiler baronin mopoauto ;D
-
Siis tuo mopoauton hitaus ei minua häiritse vaan se sen "auton" rakenne yhdistettynä hitauteen... Ruokapyödän tuoleista kun taivutellaan auto ja pistetään päälle hiukan muovia :P
-
Minun nuoruudessani mopoautolla kulki vammaiset ja invalidit. ;D
-
Mopokyyti vesisateessa, ja -15c pakkasessa 20km ei kuulosta houkuttelevalta. siinäpä sitä miettimistä. :-\
Ei se enään tässä iässä kovin houkuttelevalta kuulosta mutta eipä juuri tuossa mopo iässä haitannut.
Sitä vaan kattoi ikkunasta ulos että minkälainen keli on ja pukeutui sen mukaan. Ei sen kummempaa.
Ammattikouluun kuljin kevarilla 30 km päähän vielä -10 asteen pakkasilla, sen yli luovutin ja siirryin bussin kyytiin. Omalla kyydillä pystyi aamulla lähtemään puolituntia myöhempään ja oli illalla kotona tuntia aikaisemmin..
Kotokylillä kyllä kuljettiin koko talvi, yli -20 pakkasillakin.
-
Nuoruudessa kyl paras valinta oli juur se rattori, sekä kesällä että talvella.
-
Kyllähän nämä näkökohdat vaarallisuudesta, ja tientukkona olemisesta totta ovat,mutta taksikyytiä 2 x40 km päivässä saa miettimään kaikenlaisia vaihtoehtoja. Jonkun mainitsema kevari on pois laskuista, kun kaverini kuoli 18 v mosarionnettomuudessa ???. Traktoreita löytyy jo kolme talosta, lisää ei tarvita. Mopokyyti vesisateessa, ja -15c pakkasessa 20km ei kuulosta houkuttelevalta. siinäpä sitä miettimistä. :-\
mitä ihmeen vikaa on taksikyydissä? ???
-
Minun nuoruudessani mopoautolla kulki vammaiset ja invalidit. ;D
Joko oot hyvin nuori tai muistelet sitä kolmirattaista, rättikattoista pappista ;D Vai oliko se pappis, kähee peli 8)
-
Minun nuoruudessani mopoautolla kulki vammaiset ja invalidit. ;D
Joko oot hyvin nuori tai muistelet sitä kolmirattaista, rättikattoista pappista ;D Vai oliko se pappis, kähee peli 8)
Eikös tuo kolmipyöränen rättikatto ollu Erkkola oikeen nimeltään? :D
EDIT:
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://invadrift.nettisivu.org/files/2009/12/erkkola.jpg&imgrefurl=http://invadrift.nettisivu.org/galleria/erkkola/&h=186&w=248&sz=8&tbnid=WQN9QZBisxgGOM:&tbnh=83&tbnw=111&prev=/search%3Fq%3Dinvamopo%2Berkkola%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=invamopo+erkkola&hl=fi&usg=__ti0kMBG0mny8pXRxtd6aiq9kadU=&sa=X&ei=E5piTq7YOYfW4QT40ICzCg&ved=0CBEQ9QEwAQ
-
Teiden tukko. Monet vitutukset kokeneena, etenkin yhdistelmän kanssa. Meillä riittää nyykkäri >:(
Miten se nyykkäri on mopoautoa vähemmän haitaksi liikenteelle?
no sillä pääsee ainaski väistää penkalle ja kulkeehan nyykkäritkin 40,jotkut 50.. ;D
-
Siis tuo mopoauton hitaus ei minua häiritse vaan se sen "auton" rakenne yhdistettynä hitauteen...
Hitaus ei ole ongelma, mopoauto vaatii vain "pientä laittoa"...
https://youtu.be/MIgfeJ4tj9E?t=42
-
.....tientukkona olemisesta....... Mopokyyti vesisateessa, ja -15c pakkasessa 20km ei kuulosta houkuttelevalta. siinäpä sitä miettimistä. :-\
meillä kanssa tätä harkittiin, ihan sama tilanne, ajomäärä vielä kaksinkertainen kun itse kyytii, saa siinä ajella. Kokemuksina lähipiiristä löytyy ja ainakin ne ovat olleet myönteisiä, mauton tekniikka ja hinta taitaa olla ainoat miinuspuolet. Joku 60-80 km/h kulkevaksi rajoitettu auto olisi paljon turvallisempi ja järkevämpi nuorelle.
Tuntuu järkyttävältä asenteet mopoautoilijoita kohtaan, kyseessä on kuitenkin melkein lapset, jotka vasta harjoittelevat liikenteessä. Autoilijoiden pitäisi osoittaa korostetusti hyvää esimerkkiä ja malttia liikenteessä.
kumma, että juuri tällä palstalla paheksutaan tientukkona olemista :)
-
Eiköhän mopoautoja pidetä tarpeettomina niissä perheissä ,
joissa on talviajaksi antaa jälkikasvulle premium-varusteltu
saksalainen tai sitten vaikka suomalainen nelivetotraktori.
Halvan hintaluokan perheauto 2000-luvun alusta, Focus, Mondöö, Peugeot 307, VW Golf,
ei tarvitse montaa tuhatta maksaa, ovat jo varsin turvallisia, on ABS ja turvatyyny,
laatumerkin skootterikin maksaa enempi. Valitettavasti ei saa ajaa 16 - vuotias,
ja laitetaankin Kotivalo koulumatkalle 60 kulkevan 7 tonnia painavan rautahärvelin rattiin.
-SS-
-
.....tientukkona olemisesta....... Mopokyyti vesisateessa, ja -15c pakkasessa 20km ei kuulosta houkuttelevalta. siinäpä sitä miettimistä. :-\
meillä kanssa tätä harkittiin, ihan sama tilanne, ajomäärä vielä kaksinkertainen kun itse kyytii, saa siinä ajella. Kokemuksina lähipiiristä löytyy ja ainakin ne ovat olleet myönteisiä, mauton tekniikka ja hinta taitaa olla ainoat miinuspuolet. Joku 60-80 km/h kulkevaksi rajoitettu auto olisi paljon turvallisempi ja järkevämpi nuorelle.
Tuntuu järkyttävältä asenteet mopoautoilijoita kohtaan, kyseessä on kuitenkin melkein lapset, jotka vasta harjoittelevat liikenteessä. Autoilijoiden pitäisi osoittaa korostetusti hyvää esimerkkiä ja malttia liikenteessä.
kumma, että juuri tällä palstalla paheksutaan tientukkona olemista :)
Siis kyllä minua *****ttaisi myös se jos keskenkasvuiset tukkisivat tiet traktorin ratissa jos muuta syytä ei ole kuin se että se keskenkasvuinen ei voi ajaa pyörällä tai kulkea julkisilla kulkuneuvoilla (tai vähemmän tilaa vievällä mopolla jos on pakko päästä omin nokkineen liikenteen sekaan). Onneksi täällä päin eivät jälkeen jääneet gator-kuskit tms. ole jatkuvana riesana.
Ammattiliikenne on eri asia kuin se että joku (yleeensä aika turhanpäiten liikenteessä oleva) teini on hidas koko kaistan leveydeltä.
-
.....tientukkona olemisesta....... Mopokyyti vesisateessa, ja -15c pakkasessa 20km ei kuulosta houkuttelevalta. siinäpä sitä miettimistä. :-\
meillä kanssa tätä harkittiin, ihan sama tilanne, ajomäärä vielä kaksinkertainen kun itse kyytii, saa siinä ajella. Kokemuksina lähipiiristä löytyy ja ainakin ne ovat olleet myönteisiä, mauton tekniikka ja hinta taitaa olla ainoat miinuspuolet. Joku 60-80 km/h kulkevaksi rajoitettu auto olisi paljon turvallisempi ja järkevämpi nuorelle.
Tuntuu järkyttävältä asenteet mopoautoilijoita kohtaan, kyseessä on kuitenkin melkein lapset, jotka vasta harjoittelevat liikenteessä. Autoilijoiden pitäisi osoittaa korostetusti hyvää esimerkkiä ja malttia liikenteessä.
kumma, että juuri tällä palstalla paheksutaan tientukkona olemista :)
Siis kyllä minua *****ttaisi myös se jos keskenkasvuiset tukkisivat tiet traktorin ratissa jos muuta syytä ei ole kuin se että se keskenkasvuinen ei voi ajaa pyörällä tai kulkea julkisilla kulkuneuvoilla (tai vähemmän tilaa vievällä mopolla jos on pakko päästä omin nokkineen liikenteen sekaan). Onneksi täällä päin eivät jälkeen jääneet gator-kuskit tms. ole jatkuvana riesana.
Ammattiliikenne on eri asia kuin se että joku (yleeensä aika turhanpäiten liikenteessä oleva) teini on hidas koko kaistan leveydeltä.
No Lounais-Suomessakin on alueita, joissa ammattikoulu
tai lukio-ylästekaan ei ole ihan kaksipyöräisen ajomatkan päässä.
Ja bussivuorot on poistettu lähes tyystin. Kyllä mopoautoilu on
yksi vaihtoehto, kaksi nuorta tulee aikas joustavasti kouluun.
Esimerkiksi Salon Lukion parkkipaikkaa kun katsoo, olisiko 50 mopoautoa,
siellä, ei riitäkään. Kiskon perukoilta asti käyvät.
Aika hyvin ne mautot jo kolminumeroisilla teillä pärjäävät, on
pientareella tilaa väistääkin. Ne mieron tielle tuomitut sisarukset,
se koulunkäynti on heille ihan oikeata työtä, jos eivät meinaa sosiaalipummeiksi
ruveta, voihan se tilan perintöprinssi jäädäkin kotiin nukkumaan
kansakoulun jälkeen, käy sitten jonkun kirjekurssin nuoren
viljelijän tuen saamiseksi.
-SS-
-
Miksiköhän ei ole voinut sallia "epa-traktori"-tyyppistä ratkaisua Suomessa? :'(
-
No Lounais-Suomessakin on alueita, joissa ammattikoulu
tai lukio-ylästekaan ei ole ihan kaksipyöräisen ajomatkan päässä.
Jos siellä on yläaste, niin sinne on kuljetus johon lukiolainenkin pääsee maksusta mukaan.
-
No Lounais-Suomessakin on alueita, joissa ammattikoulu
tai lukio-ylästekaan ei ole ihan kaksipyöräisen ajomatkan päässä.
Jos siellä on yläaste, niin sinne on kuljetus johon lukiolainenkin pääsee maksusta mukaan.
Juujuu, jos kerran vuorokaudessa menee jokin linja-auton kaltainen, riittää matkakortti.
5 km lyhyemmille (kävely)matkoille ei yläastelaisille järjestetä kuljetusta.
-SS-
-
No Lounais-Suomessakin on alueita, joissa ammattikoulu
tai lukio-ylästekaan ei ole ihan kaksipyöräisen ajomatkan päässä.
Jos siellä on yläaste, niin sinne on kuljetus johon lukiolainenkin pääsee maksusta mukaan.
Juujuu, jos kerran vuorokaudessa menee jokin linja-auton kaltainen, riittää matkakortti.
5 km lyhyemmille (kävely)matkoille ei yläastelaisille järjestetä kuljetusta.
-SS-
Eikä ole ikinä niin ollutkaan. Vaihtoehto on tietenkin mopoauto tai traktori, kolmas vaihtoehto on että se pumpulissa kasvanut pallero asuu vaikka opiskelupaikan läheisyydessä. Voisi monessa tilanteessa tehdä ihan hyvää...
-
Miksiköhän ei ole voinut sallia "epa-traktori"-tyyppistä ratkaisua Suomessa? :'(
Siinä on vissiin jotain EU:n harmonisointisäädöksiä ja teknisen kaupan kilpailumääräyksiä mitkä estää kansallisesti hyväksymästä niitä käyttöön.
Eli ihan perseestä.
Ruotsissa ne voi olla kun ne oli hyväksytty jo ennen liittymistä.
-
Eikä ole ikinä niin ollutkaan. Vaihtoehto on tietenkin mopoauto tai traktori, kolmas vaihtoehto on että se pumpulissa kasvanut pallero asuu vaikka opiskelupaikan läheisyydessä. Voisi monessa tilanteessa tehdä ihan hyvää...
Tää.
Ei ne toisen asteen opinnot ole ikinä kiinni siitä että pääseekö sinne kouluun. Kela maksaa matkat tai sitten sen ilmaisen asuntolapaikan.
Lisäksi ne lukiot ja amikset on tosiaan yleensä lähellä peruskouluja joihin järjestyy kuljetus aamulla ja iltapäivällä.
Silti mä ajoin kevarilla aina kun keli salli (siihen asti että tuli 18v täyteen) eikä kelan tarvinnut osallistua tähän huviin mitenkään.
-
.....tientukkona olemisesta....... Mopokyyti vesisateessa, ja -15c pakkasessa 20km ei kuulosta houkuttelevalta. siinäpä sitä miettimistä. :-\
meillä kanssa tätä harkittiin, ihan sama tilanne, ajomäärä vielä kaksinkertainen kun itse kyytii, saa siinä ajella. Kokemuksina lähipiiristä löytyy ja ainakin ne ovat olleet myönteisiä, mauton tekniikka ja hinta taitaa olla ainoat miinuspuolet. Joku 60-80 km/h kulkevaksi rajoitettu auto olisi paljon turvallisempi ja järkevämpi nuorelle.
Tuntuu järkyttävältä asenteet mopoautoilijoita kohtaan, kyseessä on kuitenkin melkein lapset, jotka vasta harjoittelevat liikenteessä. Autoilijoiden pitäisi osoittaa korostetusti hyvää esimerkkiä ja malttia liikenteessä.
kumma, että juuri tällä palstalla paheksutaan tientukkona olemista :)
Siis kyllä minua *****ttaisi myös se jos keskenkasvuiset tukkisivat tiet traktorin ratissa jos muuta syytä ei ole kuin se että se keskenkasvuinen ei voi ajaa pyörällä tai kulkea julkisilla kulkuneuvoilla (tai vähemmän tilaa vievällä mopolla jos on pakko päästä omin nokkineen liikenteen sekaan). Onneksi täällä päin eivät jälkeen jääneet gator-kuskit tms. ole jatkuvana riesana.
Ammattiliikenne on eri asia kuin se että joku (yleeensä aika turhanpäiten liikenteessä oleva) teini on hidas koko kaistan leveydeltä.
Meirän poika on vajukki ;D ;D ;D
Peruskouluun vievät linja-autot menee tuntia myöhemmin kuin mullis alkaa.Ja tulee tuntia aikaisemmin kuin se loppuu :(
-
Kai siellä koululla on joku asuntola?
-
Kai siellä koululla on joku asuntola?
Juurikin nämä kuntaliitokset ovat tehneet sitä, että lukioihin, amiksiin jne on pitkät matkat, maakuntakaupunkien kouluissa ei ole Helsingin alueen tapaan mitään HOAS-tyyppistä asuntomassaa, työmatkabussit on jo aikoja sitten lopetettu ja eläkeläisille on taksibussi siinä keskipäivän kahden puolen.
Harvoilla kartanoilla näyttää joutoaikaa riittävän viedä niitä lapsia tasan kahdeksaan, sekä hakea pois, mutta työssäkäyvien ja muun turhan väestön koululaiset lähtevät puoli seitsemältä sitten sinne työmatkacorollaan mukaan, ja jokainen vähänkin iltaan painuva erikoiskurssi tai muu sellainen edellyttää kahta reisua tai erityisiä matkajärjestelyjä.
Vielä kun itse lapsena liikuin linja-autolla, meni aamulla ainakin 5:30, 6:30, 7:30, 8:15, 9:20, 10:30, 14:00 kaupunkiin päin, Kaupungista 13:20, 14:10, 15:10 , 16:00, 16:25, 17:20 , 19:20 kaupungista poispäin. Vajaat 15 km meni mutkattomasti, 15 minuuttia isoa tietä pitkin. Nyt busseja menee yksi tai kaksi (!) reittiä päivän aikana, ja nekin jokaisen kylän kautta, niin että 15 km muuttuu vähintään 1 h 15 min reissaamiseksi, ja kauimmassa pisteessä ollaan jo 30 km päästä kotoa.
Kyllä meillä oli skootteri, oli kevari, ja nyt sitten auto, viimeiselle luokalle. Mauto olisi hoidellut nämä kaikki tarpeet. Kaksipyöräisellä 5 km pitempi matka alkaa olla jo semmoinen, että pitäisi olla jotkin lumikelkka-haalarit sitten. Kypärässä tuntuu aina vetävän johonkin niskaan tai silmään.
-SS-
-
Kai siellä koululla on joku asuntola?
Juurikin nämä kuntaliitokset ovat tehneet sitä, että lukioihin, amiksiin jne on pitkät matkat, maakuntakaupunkien kouluissa ei ole Helsingin alueen tapaan mitään HOAS-tyyppistä asuntomassaa, työmatkabussit on jo aikoja sitten lopetettu ja eläkeläisille on taksibussi siinä keskipäivän kahden puolen.
Harvoilla kartanoilla näyttää joutoaikaa riittävän viedä niitä lapsia tasan kahdeksaan, sekä hakea pois, mutta työssäkäyvien ja muun turhan väestön koululaiset lähtevät puoli seitsemältä sitten sinne työmatkacorollaan mukaan, ja jokainen vähänkin iltaan painuva erikoiskurssi tai muu sellainen edellyttää kahta reisua tai erityisiä matkajärjestelyjä.
Vielä kun itse lapsena liikuin linja-autolla, meni aamulla ainakin 5:30, 6:30, 7:30, 8:15, 9:20, 10:30, 14:00 kaupunkiin päin, Kaupungista 13:20, 14:10, 15:10 , 16:00, 16:25, 17:20 , 19:20 kaupungista poispäin. Vajaat 15 km meni mutkattomasti, 15 minuuttia isoa tietä pitkin. Nyt busseja menee yksi tai kaksi (!) reittiä päivän aikana, ja nekin jokaisen kylän kautta, niin että 15 km muuttuu vähintään 1 h 15 min reissaamiseksi, ja kauimmassa pisteessä ollaan jo 30 km päästä kotoa.
Kyllä meillä oli skootteri, oli kevari, ja nyt sitten auto, viimeiselle luokalle. Mauto olisi hoidellut nämä kaikki tarpeet. Kaksipyöräisellä 5 km pitempi matka alkaa olla jo semmoinen, että pitäisi olla jotkin lumikelkka-haalarit sitten. Kypärässä tuntuu aina vetävän johonkin niskaan tai silmään.
-SS-
Mä kysyin asuntolasta ja sä laitoit koko viikon bussiaikataulun?
-
Kai siellä koululla on joku asuntola?
Milläs tuo töihin tulis,jos asuis asuntolas....
-
Mä kysyin asuntolasta ja sä laitoit koko viikon bussiaikataulun?
[/quote]
Ei asuntolakaan liity kokemuksiin mopoautosta, jos asian vierestä puhumisesta ruvetaan vinkumaan.
Asuntoloita on yleisemmin enää aluepoliittisella kohdentamisalueella, lähes täydellisen maatalousalan sisäoppilaitosverkon uumenissa. Täältä etelästä, suurkaupunkien yliopisto-opiskelijakerrostaloja lukuun ottamatta on oppilasasuntolatoiminta vähentynyt koko ajan, ja useista kouluista lopetettu kokonaan. Laitoin 70-luvun bussiaikataulun tuohon listaksi, jotta näkisit, että nykytilanne on vanhaan aikaan verrattuna heikko bussejakaan käyttää koulumatkoihin. Kai Pohjois-Suomessa kulkee tyhjillään menevä bussi kerran tunnissa vieläkin umpimettäteillä, en minä tiedä. Ei kuitenkaan Varsinais-Suomen harvempaan asutulla alueella.
Eli mauto on ihan perusteltu liikuntaratkaisu etäisyyksille 5 - 20 km, kahden 15 - 17 v nuoren koululiikkumiseen kerrallaan.
-SS-
-
Eli mauto on ihan perusteltu liikuntaratkaisu etäisyyksille 5 - 20 km, kahden 15 - 17 v nuoren koululiikkumiseen kerrallaan.
-SS-
Tää tiivistää koko eteläsuomalaisen maailmankatselemuksen ;D
Mä en hoksaa yhtään amista missä ei olis asuntolaa.
-
Eli mauto on ihan perusteltu liikuntaratkaisu etäisyyksille 5 - 20 km, kahden 15 - 17 v nuoren koululiikkumiseen kerrallaan.
-SS-
Tää tiivistää koko eteläsuomalaisen maailmankatselemuksen ;D
Mä en hoksaa yhtään amista missä ei olis asuntolaa.
Niin kyllä minäkin olen sitä mieltä, että metroradan vaikutusalueella ei kouluissa asuntoloita tarvita. Vaikka metrorata jo melko pitkä onkin, ei sentään koko lääniä kata.
-SS-
-
Jos mopoautoon oikeasti saadaan ne kaksi muksua jotka oikeasti ovat sillä ajamassa kouluun tai sieltä takaisin, niin homma on enemmän ok. Muutenkin säännölliseen henkilöautoliikennöintiin pitäisi kehittää enemmän kimppakyytikuvioita. Tarvittaisiin joku kattava nettipalvelu sekä muksujen että aikuisten säännöllistä kimppakyytiliikennöintiä varten.
Jos maatalousoppilaitokseen liikkumisesta muuten puhutaan niin se on joka tapauksessa ajan haaskausta ainakin jos ei tee yhteistutkintoa. Muksu pitää saada oppimaan tarpeeksi englantia peuskoulussa, ja sitten se pitää lähettää joka vuosi useammaksi kuukaudeksi ulkomaille eri tiloille työharjoitteluun, ja loput ajat kotona töissä ja ehkä jotain etäopiskelua tehden. Jos siis nopean maatalouskoulutuksen haluaa ilman lukiota.
-
Jos mopoautoon oikeasti saadaan ne kaksi muksua jotka oikeasti ovat sillä ajamassa kouluun tai sieltä takaisin, niin homma on enemmän ok. Muutenkin säännölliseen henkilöautoliikennöintiin pitäisi kehittää enemmän kimppakyytikuvioita. Tarvittaisiin joku kattava nettipalvelu sekä muksujen että aikuisten säännöllistä kimppakyytiliikennöintiä varten.
Jos maatalousoppilaitokseen liikkumisesta muuten puhutaan niin se on joka tapauksessa ajan haaskausta ainakin jos ei tee yhteistutkintoa. Muksu pitää saada oppimaan tarpeeksi englantia peuskoulussa, ja sitten se pitää lähettää joka vuosi useammaksi kuukaudeksi ulkomaille eri tiloille työharjoitteluun, ja loput ajat kotona töissä ja ehkä jotain etäopiskelua tehden. Jos siis nopean maatalouskoulutuksen haluaa ilman lukiota.
Eikö sen valitun jatkajan saa saman tien laittaa tilan töihin oppimaan,
antaa näyttötutkintona sen pakollisen tukipoliittisen opintopistemäärän:
Viikissä sitten valmistuu lasku- ja lukutaitoisia, ne voivat sitten tehdä
kasvuohjelmat ja rehutaulukot valmiiksi ?
Neuvo2020 hoitaa sitten loput.
-SS-
-
Jos maatalousoppilaitokseen liikkumisesta muuten puhutaan niin se on joka tapauksessa ajan haaskausta ainakin jos ei tee yhteistutkintoa.
Onkohan maatalousoppilaitoksen tutkinnolla mitään muuta virkaa kuin se että saa maatalouden harjoittajan oikeudet?
Tietenkin sieltä saa samanlaiset mahdollisuudet korkeakouluopintoihin kuin muualtakin ja nekin varmaan helpoiten koko toisen asteen koulutustarjonnasta.
-
Onkohan maatalousoppilaitoksen tutkinnolla mitään muuta virkaa kuin se että saa maatalouden harjoittajan oikeudet?
Yks entinen maanviljelijä, nyttemmin vaihtanut alaa, totesi, että maatalousoppilaitoksessa oppi kaksi asiaa: ryyppäämään ja naimaan.