Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: valmet6100 - 09.08.11 - klo:21:51
-
Minkä kokonen kyntöaura menisi valmet 6100/fiat 780dt, molemmat n.80 heppasia.
3.16 sarka-aura ainakin menee hyvin, mutta meniskö 4.16 sarka-aura tai 3.16 paluuaura.
Pellot on turve/"normi"savia.
-
mänee että heilahtaa! sellanen minkä jaksaa nostaa niin mänee!
-
Minkä kokonen kyntöaura menisi valmet 6100/fiat 780dt, molemmat n.80 heppasia.
3.16 ainakin menee hyvin, mutta meniskö 4.16 aura.
Pellot on turve/"normi"savia.
Laita samantein 5-siipiset paluuvältit, mielellään 6-siipiset, ja räpsit kieli pitkällä kuvia pottupeltoon, ja kuvauspaikkana pitää olla aakia laakia....
-
Kolmesiipiset kääntöaurat (16 tuumaa) ainakin liikkuu hyvin. Nelisiipisetkin voi mennä.
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
-
En kyllä harkittis muutako ilmajäähdytteisiä, varsinkin jos on vähääkään nurmia...noita 2*3*16 saa aika mukavasti nykyään kun savikkoetelässä on kyntöhommat lopeteltu ja aurat jääny vanhoilleisännille nurkkiin.
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Hyvin ovat kestäneet. Alunperin hankin vanhoihin agroluxin auroihin sellaiset IKH:t. Ovat paksua muovia. Tarkoitus oli saada lieju- ja turvemaat kynnettyä sahraamisen sijaan. Maa ei tartu siipiin ja kyntö on kynnön näköistä. Terässiipisinä ja multaa täynnänsä nelisiipiset kääntöaurat painoivat todella paljon nostolaitteissa. Veto savimaillakin on kevyttä. Muovi vain on luikkaampi, josta syystä kuluminenkin on suht vähäistä. En enää ostaisi terässiipisiä.
-
En kyllä harkittis muutako ilmajäähdytteisiä, varsinkin jos on vähääkään nurmia...noita 2*3*16 saa aika mukavasti nykyään kun savikkoetelässä on kyntöhommat lopeteltu ja aurat jääny vanhoilleisännille nurkkiin.
Kyntöaurat kyllä täälläkin kaivetaan esiin taas vähitellen ja enenevästi. Siihen ovat tunnetut syyt; kyntöhommien lopettelu on lopetettu.
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
-
Kohtalaisesti mennee 3*18 ilimajäähytteiset tai 4*16 sarka-aurat..
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
Ei mun yhdeksän verkun sekaan mahdu yhtään typerää jonnua! ;D
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
Ei mun yhdeksän verkun sekaan mahdu yhtään typerää jonnua! ;D
No harvemmin nuo koneet kovin fiksuja onkaan kun eihän niillä ole edes aivoja :D Mutta älä syytä koneita siitä ettet jaksa vääntää pultteja piukkaan ;D
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
Ei mun yhdeksän verkun sekaan mahdu yhtään typerää jonnua! ;D
No harvemmin nuo koneet kovin fiksuja onkaan kun eihän niillä ole edes aivoja :D Mutta älä syytä koneita siitä ettet jaksa vääntää pultteja piukkaan ;D
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
Ei mun yhdeksän verkun sekaan mahdu yhtään typerää jonnua! ;D
No harvemmin nuo koneet kovin fiksuja onkaan kun eihän niillä ole edes aivoja :D Mutta älä syytä koneita siitä ettet jaksa vääntää pultteja piukkaan ;D
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
No kunhan edes pyörisi ne pyörät massikassa :D Jonnikka sentään kestää sen että massikka törmää lietevaunun kanssa etu-levikkeeseen ja menee päreiksi ;)
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
Ei mun yhdeksän verkun sekaan mahdu yhtään typerää jonnua! ;D
No harvemmin nuo koneet kovin fiksuja onkaan kun eihän niillä ole edes aivoja :D Mutta älä syytä koneita siitä ettet jaksa vääntää pultteja piukkaan ;D
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
No kunhan edes pyörisi ne pyörät massikassa :D Jonnikka sentään kestää sen että massikka törmää lietevaunun kanssa etu-levikkeeseen ja menee päreiksi ;)
Kun on järki loppunu, niin on lisätty rautaa. Ja tässä tapauksessa paljon. ;D
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
Ei mun yhdeksän verkun sekaan mahdu yhtään typerää jonnua! ;D
No harvemmin nuo koneet kovin fiksuja onkaan kun eihän niillä ole edes aivoja :D Mutta älä syytä koneita siitä ettet jaksa vääntää pultteja piukkaan ;D
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
No kunhan edes pyörisi ne pyörät massikassa :D Jonnikka sentään kestää sen että massikka törmää lietevaunun kanssa etu-levikkeeseen ja menee päreiksi ;)
Kun on järki loppunu, niin on lisätty rautaa. Ja tässä tapauksessa paljon. ;D
Seuraavaks kokeillaan sähkötolppaa vai? ;D
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Mitä jonnu yleensäkkään tarvitsee nelivetoa kun pyörät putoo takapäästä kuitenkin. Juuri tänään yksi todistus asiasta.
Etkö jaksanut vääntää pultteja piukkaan? :P
Ei mun yhdeksän verkun sekaan mahdu yhtään typerää jonnua! ;D
No harvemmin nuo koneet kovin fiksuja onkaan kun eihän niillä ole edes aivoja :D Mutta älä syytä koneita siitä ettet jaksa vääntää pultteja piukkaan ;D
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
No kunhan edes pyörisi ne pyörät massikassa :D Jonnikka sentään kestää sen että massikka törmää lietevaunun kanssa etu-levikkeeseen ja menee päreiksi ;)
Kun on järki loppunu, niin on lisätty rautaa. Ja tässä tapauksessa paljon. ;D
Seuraavaks kokeillaan sähkötolppaa vai? ;D
No eipä tarvinnut sillä massikalla ainakaan koittaa :D Enkä mä nyt tiedä onko semmonen 6920 mitenkään kauhean raskas...
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
-
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
[/quote]
Jäähdyttelysiipien lisäpainokaan ei välttämättä ole haitaksi.
-
Ja paskan marjat 5-6 siipee on tätä päivää. Soon kato niin notta jos ei laittehet ole tarpeheks suuria, moomma köyhän ja kipiän näköösiä. :P
-
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
Juu ei! Tutulta irtosi 690:n takapyörä kesken ajon eikä siin ollut kyllä mitään huvia :D
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
Pitää muistaa, että kun on muovisiivet, niin niitä voi olla yksi pari enemmän.
Viljelykulttuurissa on kyllä jotain pahasti vialla jos sataheppainen ei vedä nelisiipistä kääntöauraa. Ainakin verku vetää! 8)
-
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
Juu ei! Tutulta irtosi 690:n takapyörä kesken ajon eikä siin ollut kyllä mitään huvia :D
Poikkeus vahvistaa säännön.
-
Verkuista ei pyörät irtoile huvikseen! ;D
Juu ei! Tutulta irtosi 690:n takapyörä kesken ajon eikä siin ollut kyllä mitään huvia :D
Poikkeus vahvistaa säännön.
Joo... Mua kyllä nauratti ihan kunnolla vaikka muut olivat vakavissaan ;)
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
Pitää muistaa, että kun on muovisiivet, niin niitä voi olla yksi pari enemmän.
Viljelykulttuurissa on kyllä jotain pahasti vialla jos sataheppainen ei vedä nelisiipistä kääntöauraa. Ainakin verku vetää! 8)
Joo neljäkin siipeä tulee ei se ole ongelma mutta vauhti tippuu ja traktorin paino loppuu sitkeimmissä paikoissa :D Olipa se verku tai vaikka fendt :P Mutta noi 80-luvun 3-siipiset on sen verran hyvin itsensä että nelisiipisten 17000€ maksavien aurojen ostaminen kyllä pistää jokaisen miettimään kun sen rahan voi pistää jonnekkin muuallekkin :D
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
Pitää muistaa, että kun on muovisiivet, niin niitä voi olla yksi pari enemmän.
Viljelykulttuurissa on kyllä jotain pahasti vialla jos sataheppainen ei vedä nelisiipistä kääntöauraa. Ainakin verku vetää! 8)
Joo neljäkin siipeä tulee ei se ole ongelma mutta vauhti tippuu ja traktorin paino loppuu sitkeimmissä paikoissa :D Olipa se verku tai vaikka fendt :P Mutta noi 80-luvun 3-siipiset on sen verran hyvin itsensä että nelisiipisten 17000€ maksavien aurojen ostaminen kyllä pistää jokaisen miettimään kun sen rahan voi pistää jonnekkin muuallekkin :D
Sitten on savikot vaivattu tiilisaveksi; ei muruja, ei ilmaa. 10-15 vuotta apilanurmea ja aina varottava tallausta ja kosteita kelejä. Suomi ei oikein ole täysin viljanviljelyyn soveltuva maa, varsinkaan etelän savikot. Niin ja täpinäreiskat ovat asia erikseen.
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
Pitää muistaa, että kun on muovisiivet, niin niitä voi olla yksi pari enemmän.
Viljelykulttuurissa on kyllä jotain pahasti vialla jos sataheppainen ei vedä nelisiipistä kääntöauraa. Ainakin verku vetää! 8)
Joo neljäkin siipeä tulee ei se ole ongelma mutta vauhti tippuu ja traktorin paino loppuu sitkeimmissä paikoissa :D Olipa se verku tai vaikka fendt :P Mutta noi 80-luvun 3-siipiset on sen verran hyvin itsensä että nelisiipisten 17000€ maksavien aurojen ostaminen kyllä pistää jokaisen miettimään kun sen rahan voi pistää jonnekkin muuallekkin :D
Sitten on savikot vaivattu tiilisaveksi; ei muruja, ei ilmaa. 10-15 vuotta apilanurmea ja aina varottava tallausta ja kosteita kelejä. Suomi ei oikein ole täysin viljanviljelyyn soveltuva maa, varsinkaan etelän savikot. Niin ja täpinäreiskat ovat asia erikseen.
Onhan ne olleet melkein multaa kuulemma silloin kun oli lehmiä vielä... Syysviljan jäljiltä ovatkin yleensä todella pehmeitä kyntää... ;D Aina vaan ei voi syysviljaa vaan kylvää :o
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
Pitää muistaa, että kun on muovisiivet, niin niitä voi olla yksi pari enemmän.
Viljelykulttuurissa on kyllä jotain pahasti vialla jos sataheppainen ei vedä nelisiipistä kääntöauraa. Ainakin verku vetää! 8)
Joo neljäkin siipeä tulee ei se ole ongelma mutta vauhti tippuu ja traktorin paino loppuu sitkeimmissä paikoissa :D Olipa se verku tai vaikka fendt :P Mutta noi 80-luvun 3-siipiset on sen verran hyvin itsensä että nelisiipisten 17000€ maksavien aurojen ostaminen kyllä pistää jokaisen miettimään kun sen rahan voi pistää jonnekkin muuallekkin :D
Sitten on savikot vaivattu tiilisaveksi; ei muruja, ei ilmaa. 10-15 vuotta apilanurmea ja aina varottava tallausta ja kosteita kelejä. Suomi ei oikein ole täysin viljanviljelyyn soveltuva maa, varsinkaan etelän savikot. Niin ja täpinäreiskat ovat asia erikseen.
Onhan ne olleet melkein multaa kuulemma silloin kun oli lehmiä vielä... Syysviljan jäljiltä ovatkin yleensä todella pehmeitä kyntää... ;D Aina vaan ei voi syysviljaa vaan kylvää :o
Siispä peltosi soveltuvat paremmin märehtijäkarjalliseen viljelykulttuuriin. :)
-
2 tai 3 teräiset kääntöaurat on järjen riemuvoitto :o
No nii ne onkii,mut ku ei case jaksa kovilla savimailla isompii kiskoo ;D
ja painaa neki tarpeeks..
No kyllä nuo 2 ja 3 teräiset kääntöaurat aina vastaavat sarka-aurat voittaa käyttömukavuudessa... Ja kolmekin siipeä saattaa olla aika paljon kun ruvetaan savea kyntämään alle 100hv traktorilla...
Pitää muistaa, että kun on muovisiivet, niin niitä voi olla yksi pari enemmän.
Viljelykulttuurissa on kyllä jotain pahasti vialla jos sataheppainen ei vedä nelisiipistä kääntöauraa. Ainakin verku vetää! 8)
Joo neljäkin siipeä tulee ei se ole ongelma mutta vauhti tippuu ja traktorin paino loppuu sitkeimmissä paikoissa :D Olipa se verku tai vaikka fendt :P Mutta noi 80-luvun 3-siipiset on sen verran hyvin itsensä että nelisiipisten 17000€ maksavien aurojen ostaminen kyllä pistää jokaisen miettimään kun sen rahan voi pistää jonnekkin muuallekkin :D
Sitten on savikot vaivattu tiilisaveksi; ei muruja, ei ilmaa. 10-15 vuotta apilanurmea ja aina varottava tallausta ja kosteita kelejä. Suomi ei oikein ole täysin viljanviljelyyn soveltuva maa, varsinkaan etelän savikot. Niin ja täpinäreiskat ovat asia erikseen.
Onhan ne olleet melkein multaa kuulemma silloin kun oli lehmiä vielä... Syysviljan jäljiltä ovatkin yleensä todella pehmeitä kyntää... ;D Aina vaan ei voi syysviljaa vaan kylvää :o
Siispä peltosi soveltuvat paremmin märehtijäkarjalliseen viljelykulttuuriin. :)
Luojan kiitos ei ole mun peltoja mutta monta vuotta niitä on tullut jo tahkottua :D Mutta käsitys savesta ja tosi savesta on jo tullut ;D
-
Onko kokemuksia konskilden paluuauroista?
-
Muovisiipiset aina huomattavasti kevyemmät nostaa ja vetääkkin.
Onko miten kestävät nuo muovisiivet.
Kyllä ne kestävät ilman mitään ongelmia.
Mä vedän 3*16 paluuauroja tai 4*14 sarka-auroja 74 heppaisella ja osittain savimailla ilman että neliveto on päällä ilman ongelmia.
Se on juu tietysti kiva, jos jontikassa saaa nelivedon päälle ilman ongelmia!! ;D ;D ;D
Ei sitä päälle saa vaan alle. Pyörät ovat Jonnussa alapuolella ???
Ihan säälistä pidän valmettia parempana traktorina kuin jonnea. Nyt kyllä täytyy, ehkä, muuttaa käsitystä. Eilinen paskanlevitys jonnulla sujui pari tuntia nopeammin (6h) kuin viimevuotinen velmutilla (8h). Urakoitsija oli saanut poijaaltaan lainaksi sellaisen phororaktorin, jossa hevosia oli irti 280. Ei kuitenkaan silläkään saanut paskakärryä jenkalle.
-
Mää en savikoiden kyntämistä pidä täysjärkisen hommana ensinkään. Kultivaattorilla kun ajelee, niin se on parasta maan rakenteen hoitamista. Vielä, kun malttaa sitä mallasohran viljelyä vähentää, niin maan rakenne kohenee silmissä.
-
Mää en savikoiden kyntämistä pidä täysjärkisen hommana ensinkään. Kultivaattorilla kun ajelee, niin se on parasta maan rakenteen hoitamista. Vielä, kun malttaa sitä mallasohran viljelyä vähentää, niin maan rakenne kohenee silmissä.
Jos keväällä kylvää niin toimii mutta syyskylvöä varten kyntö on parempi se on huomattu jo monesti... Valmt6100: Täällä överum oli joskus niin "hyvät" aurat ettei kelvanneet edes vaihdossa :P Tiedä sitten nykypäivänä kun ei taida kuin yhdessä talossa olla pari vuotta vanhat agroluxit... Jaa niin ja taitaa tuolla liedon suurviljelijälläkin sellaiset olla...
-
syyskylvöä varten kyntö on parempi se on huomattu jo monesti...
Tästä mulla on tutkimukset kesken. Vasta ensimmäinen vuosi takana.. ;D
Jaa niin ja taitaa tuolla liedon suurviljelijälläkin sellaiset olla...
Jonkun lehtijutun mukaan seitsemät kvernelandit... ;D
-
syyskylvöä varten kyntö on parempi se on huomattu jo monesti...
Tästä mulla on tutkimukset kesken. Vasta ensimmäinen vuosi takana.. ;D
Jaa niin ja taitaa tuolla liedon suurviljelijälläkin sellaiset olla...
Jonkun lehtijutun mukaan seitsemät kvernelandit... ;D
No mielestäni kerran näin että että sen valkonen versu kynsi agroluxin etu/takaaura yhdistelmällä... Mutta joo on siellä monet kvernelanditkin :D
-
Onko kokemuksia konskilden paluuauroista?
3-siipisillä tuli kynnettyä kymmenkunta vuotta. leikkurien kiinnitys oli lapsellinen, ja kulutus osat on kalliita.
Siiven malli sopi hyvin meidän maille, ja jälki oli hyvää. Jos tuommoset on tarjolla 4-siipisinä ja laukaisu vivustot yms. nivelet on tinkejä niin varmasti toimiva peli. Leikkurit kun vaihtaa puukkoihin niin homma pelaa. Hinta/laatu suhteeltaan paluuauroja parhaasta päästä.
-
Ajattelin ostaa tollasen:
http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiKuvat.cfm?vkId=8750540&fKuva=0DSCN1965%2EJPG&fH=1712&fW=2288
Onko heikkoja paikkoja?
-
Ajattelin ostaa tollasen:
http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiKuvat.cfm?vkId=8750540&fKuva=0DSCN1965%2EJPG&fH=1712&fW=2288
Onko heikkoja paikkoja?
Onpa erikoinen vetokarttu, en ole moisella ennen vastaavaa auraa nähnyt.
-
Eikös toi ole murtopultti malli.joko sul on tosi hyvät maat tai meinaat tehdä pulttikauppiaasta miljonäärin. ;D
-
paineakku oli kyles et kyl toi hydraulisil laukasimil näyttäis olevan
-
Niipäs näky kun katoin toistaki kuvaa,edulliset ainaki liekö kuin vanhat ku ei ollu vuosimallia.
-
Itse jos tarvitsisin aurat ja kohtuullisen halvat niin kverneland mieluiten...
-
Tuollaisia oli aikoinaan täälläpäin paljonkin. Noita oli myös punaisina Kongskildeinä. SR-siipi, muistaakseni 1983 tuli V-siipiset. Eli 80-luvun alusta. Painopiste on aika kaukana, ei ongelma nykytraktoreille.
-
Kestääkö paluuaurassa miten kauvan käännön laakeri?
-
Kestääkö paluuaurassa miten kauvan käännön laakeri?
Jos muistaa rasvata niin sanoisin jotta ikuisesti. Kuhnia pyöritellyt nyt 18 vuotta eikä laakereita mennyt.
-
Kestääkö paluuaurassa miten kauvan käännön laakeri?
Ei se oikein voi hajota mitenkään. Kääntösylinterejä kyllä katkeilee, vaihtokonejonoissa näkee paljon hitsaamalla korjattuja.. Jotka sitten taas kestävät vuosia ja vuosia.
-
Miten 2000-luvun överumissa toimii laukaisin? Sarka-aurasta kyse.