Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mäksä - 17.07.11 - klo:09:32
-
Vaihdettiin uusi hihna ylöön niin onkohan se nyt vielä liian löysällä vai minkä takia terälaput kilkattaa toisiinsa kiinni. Lautaset käänneltiin sellasiin asentoihin, että vierekkäisten lautasten terät tulee eri aikaan teräpalkin päälle eli ei ottais yhteen, mutta kun koneen käynnistää niin jo alkaa kilkatus ja kipinöinti. Ohjesäännön mukaan hihnan kireys kuitenkin pitäis olla sellanen, että yhdestä lautasesta kun pitää kiinni, niin toista on voitava helpohkosti käsin pyörittää.
-
Vaihdettiin uusi hihna ylöön niin onkohan se nyt vielä liian löysällä vai minkä takia terälaput kilkattaa toisiinsa kiinni. Lautaset käänneltiin sellasiin asentoihin, että vierekkäisten lautasten terät tulee eri aikaan teräpalkin päälle eli ei ottais yhteen, mutta kun koneen käynnistää niin jo alkaa kilkatus ja kipinöinti. Ohjesäännön mukaan hihnan kireys kuitenkin pitäis olla sellanen, että yhdestä lautasesta kun pitää kiinni, niin toista on voitava helpohkosti käsin pyörittää.
No, noissa hihnavehkeissä pitäisi lautasten olla eri korkeudella, eli vuorotellen ylempänä ja alempana. Menikö lautaset varmasti oikeaan järjestykseen, ettei ole samalla korkeudella olevat vierekkäin?
Hammaspalkeissa sitten homma perustuu tuohon lautasten asentoon toisiinsa nähden, ei sitä hihnavedolla voikaan noin toteuttaa kun ne hihnat luistaa joka tapauksessa.
-
Vaihdettiin uusi hihna ylöön niin onkohan se nyt vielä liian löysällä vai minkä takia terälaput kilkattaa toisiinsa kiinni. Lautaset käänneltiin sellasiin asentoihin, että vierekkäisten lautasten terät tulee eri aikaan teräpalkin päälle eli ei ottais yhteen, mutta kun koneen käynnistää niin jo alkaa kilkatus ja kipinöinti. Ohjesäännön mukaan hihnan kireys kuitenkin pitäis olla sellanen, että yhdestä lautasesta kun pitää kiinni, niin toista on voitava helpohkosti käsin pyörittää.
No, noissa hihnavehkeissä pitäisi lautasten olla eri korkeudella, eli vuorotellen ylempänä ja alempana. Menikö lautaset varmasti oikeaan järjestykseen, ettei ole samalla korkeudella olevat vierekkäin?
Hammaspalkeissa sitten homma perustuu tuohon lautasten asentoon toisiinsa nähden, ei sitä hihnavedolla voikaan noin toteuttaa kun ne hihnat luistaa joka tapauksessa.
Joskus terälappuja voi joutua taivuttelemaan esim. isolla jakarilla, jos ovat vääntyneet kiviin osuessa. Siinäkin sama periaate eli saada korkoero vierekkäisten lautasten terälapuille, jolloin toisiinsa osuminen tulee mahdottomaksi vaikka sattuisivat kohtaamaan.
-
On niistä terälapuista joku tainut vääntyäkkin. Eli jos ei kaikki lautaset osuneet vanhalle paikalleen niin näin voi käydä. Kahden lautasen alla on sellaset korotuslevyt, mutta ihmettelin, kun nekin oli vierekkäisten alla, eikä joka toisen.. Täytynee vielä ottaa ainakin muutama irti ja tutkailla tilannetta. Ulommainen on ainoa joka tuli varmasti omalle paikalleen.
-
Remmipainajainen alkoi. ;D
Masinistien sivulta bongattu järkyttäviä kuvia ylön varaosakirjasta, jolla pelotellaan lapsia. :D Käyppä kurkkaamassa, josko saisit selvyyttä ropleemaan.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=318052&sid=d48158ad464529083516261485d88a2f
-
Vaihdettiin uusi hihna ylöön niin onkohan se nyt vielä liian löysällä vai minkä takia terälaput kilkattaa toisiinsa kiinni. Lautaset käänneltiin sellasiin asentoihin, että vierekkäisten lautasten terät tulee eri aikaan teräpalkin päälle eli ei ottais yhteen, mutta kun koneen käynnistää niin jo alkaa kilkatus ja kipinöinti. Ohjesäännön mukaan hihnan kireys kuitenkin pitäis olla sellanen, että yhdestä lautasesta kun pitää kiinni, niin toista on voitava helpohkosti käsin pyörittää.
No, noissa hihnavehkeissä pitäisi lautasten olla eri korkeudella, eli vuorotellen ylempänä ja alempana. Menikö lautaset varmasti oikeaan järjestykseen, ettei ole samalla korkeudella olevat vierekkäin?
Hammaspalkeissa sitten homma perustuu tuohon lautasten asentoon toisiinsa nähden, ei sitä hihnavedolla voikaan noin toteuttaa kun ne hihnat luistaa joka tapauksessa.
Minulle kävi kerran juuri noin että lautasten järjestys vaihtui,meteli ja kipinöinti melkoinen.Purin koneen lautaset järjestykseen mutta projekti venyi muutaman päivän.Talon nuoret isännät oli käyneet pajalla"korjaamassa"polkupyöriään ja olivat vähän"tutkineet"niittokoneen osia.
Kyllä hetken piti ihmeetellä että mitä he...tiä kun kone pitää tuollaista meteliä,oli tosiaan saman korkuset menneet vierekkäin :-[
Tästä opin että pitäisi aina merkata järjestys kun purkaa jotain... >:(
-
Meillä rupes laput ottamaan kiinnit toisiinsa ja jopa teräpalakkiin kun kiinnitys lautaseen kulu väljäks. Tehtiin sitten ohuesta pellistä rikat lapun ja mutterin väliin, niin nyt ei oo vuosiin kilissy laput yhteen. Pahiten kulunut lautanen uusittiin, siinä ei tarvii rikkoja. On aika pehmeen tuntusta ainetta ne lautaset niinkun koko kone.
-
Sekin voi tehdä jos terälaput on asennettu vääriin lautasiin. Siis myötäpäivään pyörivään lautaseen on asennettu ne vastapäiväisen terät ja toisinpäin. Linjaus muuttuu vähän ja kilke alkaa.
-
Sekin voi tehdä jos terälaput on asennettu vääriin lautasiin. Siis myötäpäivään pyörivään lautaseen on asennettu ne vastapäiväisen terät ja toisinpäin. Linjaus muuttuu vähän ja kilke alkaa.
Teriä on vasen ja oikean kätisiä.
-
Laput kuuluu olla sillai lautasen pyörimissuunnassa on terälapun etureuna alempana
kuin takareuna. Elikkäs propelli puhaltaa ilmaa ylöspäin.
Joka toinen lautanen kuuluu olla hiukka ylempänä toisiin nähden.
Voi laittaa hiukka paksummat prikat lautasen alle korottamaan lautasta enempi niin
ei terälaput osu toisiinsa.
Kolmiolautasten kulmat on kiviosumista voinu vääntyä hiukka ylöspäin.
Lautanen vaan ylösalasin betonilaattialle ja vaikka rautakangella tömäyttää
määrättyyn kohtaan niin kulma menee vaateriin.
-
Kolmiolautasten kulmat on kiviosumista voinu vääntyä hiukka ylöspäin.
Lautanen vaan ylösalasin betonilaattialle ja vaikka rautakangella tömäyttää
määrättyyn kohtaan niin kulma menee vaateriin.
Ihan suutarin vasaralla menee. Se kun pellisaksilla vaikia leikata pyöreetä, niin ylöllä leikkasivat peltisoirosta kolmion muotosia paloja. :D Eipä ole monessa viikatelaitoksessa yhtä "hienoja" kakkaroita.
-
Noh teräpalkissa olevat pystyakselin laakerit tuli nokka-niittokoneeseen vaihdettua kaverin kanssa porukassa ja olihan tuo aika työläs homma vaikka ei kummoiselta näytä. Ei tuotakaan tullut talven aikana tietenkään tutkittua. No puolenkymmentä hehtaaria sai heinää hyvin nurin vaikka teräpalkista nousi sauhu kun vetolautanen hinkkasi teräpalkkiin ;D
Kone pitää säilöä heti käyttökauden jälkeen sisälle, ulkona jos säilyttää niin on varmasti kaikki hihnapyörät ruostuneet hihnoja kuluttaviksi.
-
No enks mää JOUTUNU tänään ylön purkamaan. Luulin, kymmenen vuoden takaisten traumojen hävinneen, vaan sattumalta pikkuserkkuemäntä oli pulassa, ja sitten eikun ylöremppaan....
Teräpalkin hihna skeidana. Purku kävi kyllä rapsakasti selkäytimestä, hitsillä lautaspaketin pultit irti....
kaikki vaan irti ja osiksi pihamaalle. Olikos se nyt ykkönen ja kolmonen kun oli korkeilla laakeripukeilla! Joka tapauksessa matalissa oli parinmillin korotusrengas!
-
Mäksä: Nyt kun oot alkanu tuohon remmihommaan, niin voin tuoda omani sulle... Saat sitte harjotella senki kans ;D Muuten taidan viedä sen romukuormaan :D
-
Ei mitenkään liity eikä vaikuta mutta itse kiristäisin sen remmin niin kireelle että ei luista >:( Jos remmi luistaa niin silloin se myös kuluu.
-
Ei mitenkään liity eikä vaikuta mutta itse kiristäisin sen remmin niin kireelle että ei luista >:( Jos remmi luistaa niin silloin se myös kuluu.
Ja sitten kun tuo kone jää jostain syystä jumiin niin hihna palaa poikki sekunnissa.. Siis jos se on liian tiukalla..
-
Ei mitenkään liity eikä vaikuta mutta itse kiristäisin sen remmin niin kireelle että ei luista >:( Jos remmi luistaa niin silloin se myös kuluu.
Ohjeen mukaan vaan..... Muuten seuraavaksi vaihdellaan sitten laakereita ja uutta hihnaa taas
-
Ei mitenkään liity eikä vaikuta mutta itse kiristäisin sen remmin niin kireelle että ei luista >:( Jos remmi luistaa niin silloin se myös kuluu.
Ja sitten kun tuo kone jää jostain syystä jumiin niin hihna palaa poikki sekunnissa.. Siis jos se on liian tiukalla..
On se toki vähän noinkin. Parhaimmillaan tuo kone onkin harvan kesantoheinän niitossa. Muinoin tuollaisella niitin vähän jo vanhemmaksi päässyttä luomuapilaa, remmi piti kiristää aikas tiukalle ettei lautaset pysähtyneet saman tien kasvuston kohdatessaan. Vaan sitten meni kaikki viisi hehtaaria ilman remminvaihtoa ;D
-
No enks mää JOUTUNU tänään ylön purkamaan. Luulin, kymmenen vuoden takaisten traumojen hävinneen, vaan sattumalta pikkuserkkuemäntä oli pulassa, ja sitten eikun ylöremppaan....
Teräpalkin hihna skeidana. Purku kävi kyllä rapsakasti selkäytimestä, hitsillä lautaspaketin pultit irti....
kaikki vaan irti ja osiksi pihamaalle. Olikos se nyt ykkönen ja kolmonen kun oli korkeilla laakeripukeilla! Joka tapauksessa matalissa oli parinmillin korotusrengas!
Jos törmäät murskaimella varustettuun Ylöön,opit äkkiä Kuusankoski on ainoa oikea oseite näille,eivät toimi vaikka mitään vikaa ei olekkaan,heinäkammoisia ovat.
-
No nyt se pelaa. Vähän aikaa sai mulkkailla lautasten ja korotuspalikoiden paikkaa, mut enää ei terät kilkata toisiinsa kiinni. Voihan se olla, että jos alkaa remmiä oikein syömään niin tuokin haudataan johonkin tunkiolle navetan taa. Ei tuolla niin hirveästi tarvi onneks tehdä. Vähän kesantojen niittoa ja tienvarsia. Tosin on sillä saanut jo pari lasia särettyä tienvarsiniitossa, kun menty vähän liian maanrajaan, vaikka siellä sellasia muhkuroita on. Ja mikä mukavinta niin viimeks särki 6610 Fordista tuulilasin. Ei ole muuta mahollisuutta, kun kivi on lentäny just alareunasta raollaan olleesta takasivulasista ohjaamon kautta tuulilasiin. Kai se suojapressu ois ihan hyvä olla tienvarsien niitossa ::)
-
ja yritäppä sitä osua vaikka pahvimukilla ravollaan olevasta ikkunasta niin ei sitten millään ja kuiteskii tollei reippaasti vain tuulis säpäleiks! ;D
miä en enää koske hihnakoneisiin kolmen metrin kepilläkään! rattaat rules!
-
ittellä virosta tienvarsiniitosta ostettu pommin näköinen lely splendimo 320, mutta aina vaan pelaa. Joskus tullut jopa vähän tienvarsien niiton lisäksi säilörehua kaadettua, on kyllä yllättävän luja kone. Minun aikana (3v) vaihdettu yksi lautasen laakeri.
-
No enks mää JOUTUNU tänään ylön purkamaan. Luulin, kymmenen vuoden takaisten traumojen hävinneen, vaan sattumalta pikkuserkkuemäntä oli pulassa, ja sitten eikun ylöremppaan....
Teräpalkin hihna skeidana. Purku kävi kyllä rapsakasti selkäytimestä, hitsillä lautaspaketin pultit irti....
kaikki vaan irti ja osiksi pihamaalle. Olikos se nyt ykkönen ja kolmonen kun oli korkeilla laakeripukeilla! Joka tapauksessa matalissa oli parinmillin korotusrengas!
Jos törmäät murskaimella varustettuun Ylöön,opit äkkiä Kuusankoski on ainoa oikea oseite näille,eivät toimi vaikka mitään vikaa ei olekkaan,heinäkammoisia ovat.
Se muinoin oma, oli juurikin tuolla murskaimella varustettu, siihen saakka, kun ensimmäisen kerran katkes teräpalkki. Sitten se kolhija heitettiin romukasaan, ja jatkettiin ilman. Saat*nan paska.
Traumat ei ota loppuakseen.... Mutta se tunne, kun se siellä romulavan päällä pilkisti piikkilankojen välistä.... sanoin kuvaamatonta :-*
-
Eipä ole ylällä kää leikanneet ite vaan on viconin lautaset
Mitöä tulee hihnan uusimistarpeeseen se syy löytyy yleensä parimetriä korkeemmalta eli kopista ratin ja penkin välistä.
A O on kierrokset oikeaksi ennen kuin ajaa kasvustoon niin pärjää pitempään remmillä j atoinen on kun ostaa remmin nii ei osta sitä kaikkein halvinta niis o hinnassa pirun suuri ero (lue kaksinkertainen) mut kestää myös ainakin piillä kerrottuna.
-
Eipä ole ylällä kää leikanneet ite vaan on viconin lautaset
Mitöä tulee hihnan uusimistarpeeseen se syy löytyy yleensä parimetriä korkeemmalta eli kopista ratin ja penkin välistä.
A O on kierrokset oikeaksi ennen kuin ajaa kasvustoon niin pärjää pitempään remmillä j atoinen on kun ostaa remmin nii ei osta sitä kaikkein halvinta niis o hinnassa pirun suuri ero (lue kaksinkertainen) mut kestää myös ainakin piillä kerrottuna.
Nuihin kumpaankaan ei tehoa se, että palkin runkometalli on ohutta, peltiä ja kuluu puhki, saattaa myös vääntyä ja vääntäytyä hihnapyörät linjastaan lisäksi kotelorakenteessa kosteus muhittaa hihnapyörät jotka sitten kuluttaa hihnan. Huolellisella voi kestää, mutta suurimmalla osalla ei, vaikka muut vehkeet yleensä kestäisikin.
-
Eipä ole ylällä kää leikanneet ite vaan on viconin lautaset
Mitöä tulee hihnan uusimistarpeeseen se syy löytyy yleensä parimetriä korkeemmalta eli kopista ratin ja penkin välistä.
A O on kierrokset oikeaksi ennen kuin ajaa kasvustoon niin pärjää pitempään remmillä j atoinen on kun ostaa remmin nii ei osta sitä kaikkein halvinta niis o hinnassa pirun suuri ero (lue kaksinkertainen) mut kestää myös ainakin piillä kerrottuna.
Nuihin kumpaankaan ei tehoa se, että palkin runkometalli on ohutta, peltiä ja kuluu puhki, saattaa myös vääntyä ja vääntäytyä hihnapyörät linjastaan lisäksi kotelorakenteessa kosteus muhittaa hihnapyörät jotka sitten kuluttaa hihnan. Huolellisella voi kestää, mutta suurimmalla osalla ei, vaikka muut vehkeet yleensä kestäisikin.
Juuri näin ,talvella hihnapyörät ruostuu jopa niin että keväällä pitää ensikerran käsin pyöritellä lautaset pyörimään jotta ei hihnan puolikas jää uraansa ,viimein hihna kulkee pohjissa ja peli on pelattu.Sellaisen joka ei ole koskaan laakeriremonttia tehnyt niin ylö ja pomo ovat oivia koulutuskoneita niissä jos missään oppii tekemään remonttia ja kiireessä (viikon pouta edessä ja vasta puoli ha kaadettu kun ensimmäinen laakeri savuaa.) ;D ;D
Teräpalkki kannattaa aina jättää pystyyn talveksi niin ainakin koneen pesuvedet tulee palkista pois.Kone pitää tukea jotakin tolppaa vasten vaikka köydellä.
-
Eikö noita kunnon rataspalkkikoneita saa jo melko edullisesti. Remmikone sucks >:(
-
Jos sillä nyt hetken pärjäis taas. Pistää sitte seuraavan rikon yhteydessä lihoiksi. Hihnoissa oli pieni hintaero. Toisen olis saanu alta 80 ja toinen oli 220. Otin sen kalliimman, JOS se kestäis vähän kauemmin.
-
Eikö noita kunnon rataspalkkikoneita saa jo melko edullisesti. Remmikone sucks >:(
Kyllä, KRN 2.1. sehä o ilmane
-
Eikö noita kunnon rataspalkkikoneita saa jo melko edullisesti. Remmikone sucks >:(
Olisko se tempo mikä meillä on. Ratasvetonen juu, mutta mitään sillä ei tee. Ei vissiin ikinä ollu peräs etteikö jostakin pitäny hitsata...
- Öljyt ei pysy palkis, pari litraa per päivä kun kaato lisää niin ei ainakaan kiinni leikannu
- Kerran lähti koko terälautanen niinkuin ufo lentämään kun repes kinnityspultin ympäriltä
- Lopulta repes koko kiinnityskolmio ja sitten oli mitta täys. Varovasti tietä pitkin raahaten kotiin ja se perkeleen kone niin syvälle mätikköön kun etukuormaajalla vaan sai runtattua. Ei ikinä oo ollu mikään niin terapeuttista kun runnoa lumikauhalla tuota romua koivua vasten ;D
-
Eikö noita kunnon rataspalkkikoneita saa jo melko edullisesti. Remmikone sucks >:(
Olisko se tempo mikä meillä on. Ratasvetonen juu, mutta mitään sillä ei tee. Ei vissiin ikinä ollu peräs etteikö jostakin pitäny hitsata...
- Öljyt ei pysy palkis, pari litraa per päivä kun kaato lisää niin ei ainakaan kiinni leikannu
- Kerran lähti koko terälautanen niinkuin ufo lentämään kun repes kinnityspultin ympäriltä
- Lopulta repes koko kiinnityskolmio ja sitten oli mitta täys. Varovasti tietä pitkin raahaten kotiin ja se perkeleen kone niin syvälle mätikköön kun etukuormaajalla vaan sai runtattua. Ei ikinä oo ollu mikään niin terapeuttista kun runnoa lumikauhalla tuota romua koivua vasten ;D
Potaskaa, hyvin se pelaa oikeissa käsissä. Ja toi KRN on suht sama kone ainakin samat rattaat.
-
Venäläistä "belaruksen"- lautaskonetta myydään edelleenkin Belaruksena ison veden takana:
http://www.belarus.ca/legacy/krn21a.htm
Se on niin yksinkertaisen karu ja vahva kone, että saavutus on sekin saada ajamalla rikki ;D
Mekkalaa se pitää, ku on suorat hampaat laatikossa. Eikä jälkikään mitää golf-kenttää ole, mutta pelaa...
Konstruktio lienee jostain 70-80 luvulta ja niitä on siittä lähtien tehty aivan jumalaton määrä.
Varmaan noita belaruksen kopioita tekee siellä useampikin tehdas, tossa yksi:
http://agromash.by/ru/catalog/mashiny-dlja-zagotovki-i/kosilka-diskovaja-navesnaja-kdn-210
Joku kun alkaisi tuomaan noita agrikymin ohi, saattaisi hinta vieläkin pudota... niinkun noita lieriö-estrejäkin tms saa uusia tonnilla virosta.
-
Mitkähän karvamaton kutimet nää on. ???
(http://agromash.by/_mod_files/ce_images/eshop/generated/ol-140_300x213_pc.jpg)
-
Mitkähän karvamaton kutimet nää on. ???
(http://agromash.by/_mod_files/ce_images/eshop/generated/ol-140_300x213_pc.jpg)
http://agromash.by/ru/catalog/mashiny-dlja-uborki-lna/obmotchik-lent-lna-ol-140
Eli ei mene pellavat sekaisin kun tuolla korjaa ne pois pellolta.
-
Eikö noita kunnon rataspalkkikoneita saa jo melko edullisesti. Remmikone sucks >:(
Olisko se tempo mikä meillä on. Ratasvetonen juu, mutta mitään sillä ei tee. Ei vissiin ikinä ollu peräs etteikö jostakin pitäny hitsata...
- Öljyt ei pysy palkis, pari litraa per päivä kun kaato lisää niin ei ainakaan kiinni leikannu
- Kerran lähti koko terälautanen niinkuin ufo lentämään kun repes kinnityspultin ympäriltä
- Lopulta repes koko kiinnityskolmio ja sitten oli mitta täys. Varovasti tietä pitkin raahaten kotiin ja se perkeleen kone niin syvälle mätikköön kun etukuormaajalla vaan sai runtattua. Ei ikinä oo ollu mikään niin terapeuttista kun runnoa lumikauhalla tuota romua koivua vasten ;D
Potaskaa, hyvin se pelaa oikeissa käsissä. Ja toi KRN on suht sama kone ainakin samat rattaat.
Kyllä se värkki sellaasta meltorautaa on että härmäläästen tekeleet on kauttaaltaan hardoksia siihen verrattuna. Jotakin 20mm vahvaa lattaosaa rupesin siitä oikomaan ja varasin kaikki traktorin hydrauliikalla käytettävästä tunkista lähtien. Lopputulos oli pikkuisen pajavasaralla naputtelua ja raudat suoras...
Voihan se 2ha kesannon niitos pelata kauankin, mutta 300ha alalta piennarten niittoa 3 vuotta oli sille tarpeeksi...
-
Rouheat äänet, kerralla 100 niittokoneen pieni kauppa. Koeteltua tekniikkaa...
http://bobruiskagromach.com/en/news/disk-mower-kdn-210-has-successfully-passed-on-the-sugar-cane-tests-in-pakistan