Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalinpyörittäjä - 04.07.11 - klo:01:56

Otsikko: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 04.07.11 - klo:01:56
Noita raputtomia mainostetaan pöö-kulutuksen säästöllä..
Kuis paalainta tai niittomurskainta vetäessä (nimimerkin päätyöt) voi voimanoton nimelliskierroksilla laskea moottorin kierrokset optimitasolle, onx sielä joku vieteri voimanottokierrosten ja moottorikierrosten suhteen säätelyyn??
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Timppa - 04.07.11 - klo:09:10
Moottori saa  tasasella kierrosluvulla pyörittää voimanottoa kun
poljinajolla esim. ajetaan traktoria.

Ei tule pikavaihteista aiheutuvia kierrosten laskuja/nousuja.

Remmit säästyy ja polttoainettakin samalla.
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: roadman - 04.07.11 - klo:20:19
Jossain näyttelyssä Case esitteli portaattoman ulosoton eli säätää ulosoton kierroksia vääntömonentin mukaan. Vähän voimaa tarvittavissa töissä moottorin kierrosnopeudet alenevat, kuitenkin ulosoton nopeus pysyy vakiona ja pö.tä säästyy ja maailma pelastuu  ;D.
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: +250 - 05.07.11 - klo:12:24
Moottori saa  tasasella kierrosluvulla pyörittää voimanottoa kun
poljinajolla esim. ajetaan traktoria.

Ei tule pikavaihteista aiheutuvia kierrosten laskuja/nousuja.

Remmit säästyy ja polttoainettakin samalla.
Kuka viittii polkee esim paalates poljinta? Jalaat vapaana ja minuutinvälein painetaan jarrua.Keppikoneella 8)
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Adam Smith - 05.07.11 - klo:12:33
Joo, löpöä säästyy. Portaatonta kokeiltiin apevaunun edessä reilu viikko ja löpöä kului noin 30% enemmän kuin omalla koneella. Nimellisteho oli toki hiukan suurempi, mutta yhtään nopeammin hommat ei sujuneet.

Eli polttoainetta säästyi -30% vanhaan verrattuna :D :D

Edit: Nimellisteho oli 15% suurempi kuin vakiopyörittimessä.
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 05.07.11 - klo:12:37
Joo, löpöä säästyy. Portaatonta kokeiltiin apevaunun edessä reilu viikko ja löpöä kului noin 30% enemmän kuin omalla koneella. Nimellisteho oli toki hiukan suurempi, mutta yhtään nopeammin hommat ei sujuneet.

Eli polttoainetta säästyi -30% vanhaan verrattuna :D :D

Edit: Nimellisteho oli 15% suurempi kuin vakiopyörittimessä.

mutta oli notta komiaa?? :D :D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: JoHaRa - 05.07.11 - klo:12:38
Joo, löpöä säästyy. Portaatonta kokeiltiin apevaunun edessä reilu viikko ja löpöä kului noin 30% enemmän kuin omalla koneella. Nimellisteho oli toki hiukan suurempi, mutta yhtään nopeammin hommat ei sujuneet.

Eli polttoainetta säästyi -30% vanhaan verrattuna :D :D

Edit: Nimellisteho oli 15% suurempi kuin vakiopyörittimessä.

Näin homma näyttäisi olevan ainakin Valtroissa
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: icefarmer - 05.07.11 - klo:12:49
Joo, löpöä säästyy. Portaatonta kokeiltiin apevaunun edessä reilu viikko ja löpöä kului noin 30% enemmän kuin omalla koneella. Nimellisteho oli toki hiukan suurempi, mutta yhtään nopeammin hommat ei sujuneet.

Eli polttoainetta säästyi -30% vanhaan verrattuna :D :D

Edit: Nimellisteho oli 15% suurempi kuin vakiopyörittimessä.

Näin homma näyttäisi olevan ainakin Valtroissa
kait tuon portaattoman etu tulee sitä paremmin esille, mitä vaihtelevampaa tyo on tehontarpeen suhteen ???  pitkillä saroilla tasavahvaa karhoa vanha raaka keppikone veis vähiten, kerran pykältäs puolessa välissä :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: sirkussonni - 05.07.11 - klo:13:52
Minä en ole saanut minkäänlaista eroa polttoaineen kulutuksessa. Ihan samat kokonaiskulutukset samaa korjattua määrää kohden. Oli sitten kyseessä silppurivaunu tai pyöröpaalaus. Ainoa ero on, että tuo portaaton kulkee maantiellä 17 km/h nopeammin, ja selitys saattaisi olla se, että juuri tuo maantieajon vauhdin lisäys hörppää sen "pellolla säästetyn" polttoaineen?  Mutta komiaa ja kivaa on :D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 05.07.11 - klo:18:28
Ja vielä toinen luku on nämä "ureahässäkät". Syö jopa 10% vähemmän pö:tä luvataan, mutta tosiasiahan on, että syönnin vähetessä samanhintaisen urean lisä maksaa juuri tuon säästetyn erotuksen ja talvella tulee olemaan ongelmia koneen kanssa. Kannattaako? En en tiiä siitä sitten tuota nyt kuitenkaan ehkä en laittais vai mitenkähän tuo olis?
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Timppa - 05.07.11 - klo:21:54
Moottori saa  tasasella kierrosluvulla pyörittää voimanottoa kun
poljinajolla esim. ajetaan traktoria.

Ei tule pikavaihteista aiheutuvia kierrosten laskuja/nousuja.

Remmit säästyy ja polttoainettakin samalla.
Kuka viittii polkee esim paalates poljinta? Jalaat vapaana ja minuutinvälein painetaan jarrua.Keppikoneella 8)

DynäVtssä on napikat käsinojassa mitä painamalla voipi leputtaa kaasujalkaa.

Ns vakionopeusnappulat.
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Fuller - 05.07.11 - klo:23:43
Sanokee nyt mikä siinä on että ei voi loodalla poiketa joskus kytkimen kanssa (mieluiten suorilla hampailla ilman kytkintä)
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: sirkussonni - 06.07.11 - klo:01:13
Kuka viittii polkee esim paalates poljinta? Jalaat vapaana ja minuutinvälein painetaan jarrua.Keppikoneella 8)

DynäVtssä on napikat käsinojassa mitä painamalla voipi leputtaa kaasujalkaa.

Ns vakionopeusnappulat.
[/quote]



Meinaakkona että paalattaisiin vakionopeusnappuloilla? Ja sitten joka kerran kun paalain piippaa, suunnanvaihdin vapaalle ja jarrulla pysätään????  Kyllä se vaan sillä "kaasupedaalilla tai polkimella" se nopeus säädetään ja kun päästää niin pyssää ilman jarrua! Tai ainakin näin minä ajan, sen vähän mitä olen ajanut. Ja olen myös ymmärtänyt että näin myös ajaa esim. realistikin. Onko siihen joku muu vaihtoehto käytännössä?
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: D-Tune - 06.07.11 - klo:06:55
Onneks fullerin suarahampaisii laatikoita saa viel uusiin sisuihin, viel ku sais cumminssin moottoreita:/
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Timppa - 06.07.11 - klo:08:10
Meinaakkona että paalattaisiin vakionopeusnappuloilla? Ja sitten joka kerran kun paalain piippaa, suunnanvaihdin vapaalle ja jarrulla pysätään?

***Tiekkö että on jotain muutakin hommaa kuin paalaus...  Mää nyt vaan nuo näppylät mainitsin kun puheeks tuli.
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: vms1 - 06.07.11 - klo:08:21
Ei kai prtaattomalla ole muuta plttoaineellista hyötyä kun alennetut polttoainekulut siirtoajossa kun nopeus pystytään ylläpitämään alemmilla kierros nopeuksilla. Samoiten työssä pystytään ylläpitämään maksimi nopeutta työn vastuksen muuttuessa. Ei se portaaton saa polttoainetta säästettyä  ulosottotöissä millään ennen kuin tulee se portaaton voimanotto. Kait portaattoman edut tulee enemmän työergonomiassa.
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: bouli - 06.07.11 - klo:08:23
Nää on kaikki ihan nössä poikia, ei ollenkaan oikeita täppisreinoja.

Ajatelkaa nyt.
Raskaan peräkärryn kanssa mäkeen tultaessa haetaan sopivaa vaihdetta  ja jokaisen tarkkaan ajoitetun vaihtamisen kohdalla suoran rosteriputken kautta ilmoille pääsee pakokaasuahtimen tärykalvoja repivä infernaalin joiku..

Kuka voi väittää etteikö tuossa olisi munaa??

Sitten täällä ihannoidaan jotain portaattomia millä osaisi partiotytötkin ajaa siinä missä raavas mies...  

 ;) ;) ::) ;D 8) :P
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: vms1 - 06.07.11 - klo:08:40
Nää on kaikki ihan nössä poikia, ei ollenkaan oikeita täppisreinoja.

Ajatelkaa nyt.
Raskaan peräkärryn kanssa mäkeen tultaessa haetaan sopivaa vaihdetta  ja jokaisen tarkkaan ajoitetun vaihtamisen kohdalla suoran rosteriputken kautta ilmoille pääsee pakokaasuahtimen tärykalvoja repivä infernaalin joiku..

Kuka voi väittää etteikö tuossa olisi munaa??

Sitten täällä ihannoidaan jotain portaattomia millä osaisi partiotytötkin ajaa siinä missä raavas mies...  

 ;) ;) ::) ;D 8) :P


joltain se lapsenmielisyys ei katoa ikinä.  :)
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Ojala - 06.07.11 - klo:08:46
Ei se portaaton saa polttoainetta säästettyä  ulosottotöissä millään ennen kuin tulee se portaaton voimanotto. Kait portaattoman edut tulee enemmän työergonomiassa.

Portaattomalla voit sovittaa aina tehokkaimman nopeuden VOA töissä,
siitä se säästöö syntyy  ;D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: vms1 - 06.07.11 - klo:08:50
Ei se portaaton saa polttoainetta säästettyä  ulosottotöissä millään ennen kuin tulee se portaaton voimanotto. Kait portaattoman edut tulee enemmän työergonomiassa.

Portaattomalla voit sovittaa aina tehokkaimman nopeuden VOA töissä,
siitä se säästöö syntyy  ;D

niin mutta jos puhutaan jostain apepotkurin pyörityksestä paikallaan.
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 06.07.11 - klo:09:27
Ei se portaaton saa polttoainetta säästettyä  ulosottotöissä millään ennen kuin tulee se portaaton voimanotto. Kait portaattoman edut tulee enemmän työergonomiassa.

Portaattomalla voit sovittaa aina tehokkaimman nopeuden VOA töissä,
siitä se säästöö syntyy  ;D

juu esim. ruiskutuksissa.. ::) ::) :D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: oltsik - 06.07.11 - klo:09:45
Ei se portaaton saa polttoainetta säästettyä  ulosottotöissä millään ennen kuin tulee se portaaton voimanotto. Kait portaattoman edut tulee enemmän työergonomiassa.

Portaattomalla voit sovittaa aina tehokkaimman nopeuden VOA töissä,
siitä se säästöö syntyy  ;D

Just, kuinka monta kertaa se tehokas työ on kiinni 1-3 km/h:sta VOA töissä, tuohan se on nopeuspykälien ero esim 24 vaihteisessa laatikossa.

Sitä en kiellä että ajomukavuuden ja helppouden kannalta portaaton olisi ylivoimainen mutta millään optiminopeustaruilla sitä on ihan turha miulle perustella
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: kyntaja - 06.07.11 - klo:09:46
Nää on kaikki ihan nössä poikia, ei ollenkaan oikeita täppisreinoja.

Ajatelkaa nyt.
Raskaan peräkärryn kanssa mäkeen tultaessa haetaan sopivaa vaihdetta  ja jokaisen tarkkaan ajoitetun vaihtamisen kohdalla suoran rosteriputken kautta ilmoille pääsee pakokaasuahtimen tärykalvoja repivä infernaalin joiku..

Kuka voi väittää etteikö tuossa olisi munaa??

Sitten täällä ihannoidaan jotain portaattomia millä osaisi partiotytötkin ajaa siinä missä raavas mies...  

 ;) ;) ::) ;D 8) :P

Liekkö kieliposkessa kirjoitetttu vai...

En tiedä. JOtenkin vaan osaa arvostaa äänettömyyttä kun päivästä toiseen kopissa istuu..

Jokainen ylimääräinen ääni ottaa aivoon.

Portaattoman kun seuraavaksi otan/ehkä/en.

Ei saa volista eikä olla lastentauteja...

NIii ja neljää aluetta ei saa olla tai jos on niin ei saa huomata kun alue vaihtuu...
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: icefarmer - 06.07.11 - klo:10:21
Nää on kaikki ihan nössä poikia, ei ollenkaan oikeita täppisreinoja.

Ajatelkaa nyt.
Raskaan peräkärryn kanssa mäkeen tultaessa haetaan sopivaa vaihdetta  ja jokaisen tarkkaan ajoitetun vaihtamisen kohdalla suoran rosteriputken kautta ilmoille pääsee pakokaasuahtimen tärykalvoja repivä infernaalin joiku..

Kuka voi väittää etteikö tuossa olisi munaa??

Sitten täällä ihannoidaan jotain portaattomia millä osaisi partiotytötkin ajaa siinä missä raavas mies...  

 ;) ;) ::) ;D 8) :P

Liekkö kieliposkessa kirjoitetttu vai...

En tiedä. JOtenkin vaan osaa arvostaa äänettömyyttä kun päivästä toiseen kopissa istuu..

Jokainen ylimääräinen ääni ottaa aivoon.

Portaattoman kun seuraavaksi otan/ehkä/en.

Ei saa volista eikä olla lastentauteja...

NIii ja neljää aluetta ei saa olla tai jos on niin ei saa huomata kun alue vaihtuu...
kyllä se nyt on vaan valittava kahdesta pahasta se pienempi, joko nuo vaimeat volinat/4 porrasta tai se jatkuva selittely että tämä laatikko kyllä kestää on kestäny jo 500 tuntia ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: bouli - 06.07.11 - klo:10:48
Nää on kaikki ihan nössä poikia, ei ollenkaan oikeita täppisreinoja.

Ajatelkaa nyt.
Raskaan peräkärryn kanssa mäkeen tultaessa haetaan sopivaa vaihdetta  ja jokaisen tarkkaan ajoitetun vaihtamisen kohdalla suoran rosteriputken kautta ilmoille pääsee pakokaasuahtimen tärykalvoja repivä infernaalin joiku..

Kuka voi väittää etteikö tuossa olisi munaa??

Sitten täällä ihannoidaan jotain portaattomia millä osaisi partiotytötkin ajaa siinä missä raavas mies...  

 ;) ;) ::) ;D 8) :P

Liekkö kieliposkessa kirjoitetttu vai...

Sen saa jokainen itse arvioida...   ;D ;)
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: hvinnamo - 06.07.11 - klo:11:25
 Ei kait sillä portaattomalla oikeesti voimanottokäytössä mitään löpöä säästy, mutta työergonomia ja mukavuus ovat niitä juttuja joita ei voi mitata suoraan rahassa. Itse siirryin portaallisesta vähän tehokkaampaan portaattomaan ja edelleen polttoainetta on mennyt keskimäärin n. 6 litraa vähemmän tunnissa. Esim. niittomurskaimen vedossa polttoainetta ei kylläkään säästy, kun jostain se voima/energia pitää ottaa. Säästö tulee maantiellä ja etukuormaintyöskentelyssä. Paluuta keppikoneeseen ei ole. 8)
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Ojala - 06.07.11 - klo:16:41
Ei se portaaton saa polttoainetta säästettyä  ulosottotöissä millään ennen kuin tulee se portaaton voimanotto. Kait portaattoman edut tulee enemmän työergonomiassa.

Portaattomalla voit sovittaa aina tehokkaimman nopeuden VOA töissä,
siitä se säästöö syntyy  ;D

niin mutta jos puhutaan jostain apepotkurin pyörityksestä paikallaan.

PTO assistant ominaisuus on ihan Amerikkaa, puhumattakaan purkamisesta pöydälle  8) 8) ;D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: - 06.07.11 - klo:20:17
Ei se portaaton saa polttoainetta säästettyä  ulosottotöissä millään ennen kuin tulee se portaaton voimanotto. Kait portaattoman edut tulee enemmän työergonomiassa.

Portaattomalla voit sovittaa aina tehokkaimman nopeuden VOA töissä,
siitä se säästöö syntyy  ;D

niin mutta jos puhutaan jostain apepotkurin pyörityksestä paikallaan.

PTO assistant ominaisuus on ihan Amerikkaa, puhumattakaan purkamisesta pöydälle  8) 8) ;D

Niin sen laatikon... pajanpöydälle  ;D
Otsikko: Vs: Portaatonta säästöä
Kirjoitti: Ojala - 07.07.11 - klo:13:33
Kuormaintyössä perinteisellä laatikolla moottorin kierroksia poikkeuksetta
käyttää korkeemmalla tasolla vrt TMS toiminnossa, silti kone liikahtaa
nopeasti paikasta a paikkaan b, siitä se säästöö syntyy  ;D