Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: luomuviljelijä - 13.06.11 - klo:08:48
-
Onko kellään kokemusta tuubikäärimistä? Säilyykö yhtä hyvin kun yksittäin käärityt?
-
Onko kellään kokemusta tuubikäärimistä? Säilyykö yhtä hyvin kun yksittäin käärityt?
ON..Ei paluuta palleroidenpyöritykseen tässä elämässä..Säilyy, jos karho ja paalain/kuski asialla.
-
Onko kellään kokemusta tuubikäärimistä? Säilyykö yhtä hyvin kun yksittäin käärityt?
ON..Ei paluuta palleroidenpyöritykseen tässä elämässä..Säilyy, jos karho ja paalain/kuski asialla.
Totta. Se täytyy muistaa, jotta paali tehdään niittokoneella.
-
Mielenkiintoinen näkemys,valottaisitko hieman lisää.
-
oikeenlainen karho = hyvänmuotoinen ja tiivis paali
-
Sitten ELHO olis ainoa oikea niittomurskain, mikään muu kone ei tee yhtä kantikasta karhoa kuin elho-velho.
-
Totta. Se täytyy muistaa, jotta paali tehdään niittokoneella.
[/quote]
Juuri näin. Tuubikäärinnässä erittäin tärkeää olla tasapaksuja paaleja. Kartiopaalien väliin tahtoo jäädä ilmataskuja. Muuten kyllä paalit säilyy hyvin ja muovia säästyy.
-
Mites kun mykrä ja karhu iskee, meneeköhän koko jööti pilalle?
-
Mites kun mykrä ja karhu iskee, meneeköhän koko jööti pilalle?
Moni on laittanut ison rautaputken tuubin päälle ja hitsannut päädyt kiinni ilmatiiviisti. Toimenpide on helppo tehdä ja estää eläinten tuhot tehokkaasti.
-
Mites kun mykrä ja karhu iskee, meneeköhän koko jööti pilalle?
Jos tuubin jäliltä löytyy paalien saumoosta hometta, aika yleinen vika konehen väristä riippumatta on noloo paalin nosto käärimelle. Jos paalin lykkää liika lähelle edellistä paalta niin jotta se nojaa vinosti edellisehen, silloon käärin ei sitä saa millään suorahan. Sehän pitääs nostaa pöydälle mieluummin vähä irti edellisestä paalista, niin käärin voi teherä työnsä ja painaa paalin suoraan kiinni. Tuon tunnistaa pahasta hammastuksesta valamihis tuubis.
-
Siiiispä,yksikkökäärimellä toistaiseksi.
-
Siiiispä,yksikkökäärimellä toistaiseksi.
Tuubihomma vaatii sitten myös tekohetkellä jonkinlaisen henklökunnan ja useamman traktorin, jotta homma sujuisi; paalaajan, kantajan ja tuubikoneen käyttäjän. Yksi paali kerrallaan kuskaamista riittää. Paalainkäärimellä yksi kuski ja traktori ja homma kerralla selvä. Uusia koneketjuja mietittäessä kannattaa käydä läpi ketju mielessä paalauksesta syöjän suuhun, siis tilakohtaisesti. Jos linnuista on iso haitta, niin haitta on yleensä pienin jos paalit saa heti kotipihalle. Tuubi on siellä, mihin se tehdään.
-
on hyvä kun täällä keskustellaan näistä koneketjuistakin! olen nyt monesta asiasta huomannut että yhä useampi homma tarvitsee useamman toimijan. eli jatkan valitulla linjalla koska kylältä puuttuu tekijöitä vaikka koneita löytyiskin. tuo ns. ammattitaitoinen kuski on monessa tärkeä tekijä! ei auta että saa traktorin ja jonkin koneen liikkuman vaan vaatii myös asennetta ja taitoa ja tietoa mitä tekee! se karsii monta nöösiä pois puikoista, noooo, kenellä sitten aikaa ja voimia kouluttaa niin toinen juttu! joka kesä sitä ei jaksa tehdä!
-
[
Tuubihomma vaatii sitten myös tekohetkellä jonkinlaisen henklökunnan ja useamman traktorin, jotta homma sujuisi; paalaajan, kantajan ja tuubikoneen käyttäjän. Yksi paali kerrallaan kuskaamista suuhun, siis
>>>Mikä estää käyttämästä kärryä siinä keruussa? Aika vaivatonta ja nopeaakin jos kiinteäjalkainen kärry. Pieniltä lohkoilta (alle 5ha) keräillään paalit lohkolle, jossa ei linnut kokemuksen mukaan paaleihin koske ja toimii erinomaisesti. Tuhatkunta paalia samalla lohkolla on jo aika kiva varaston koko ja vielä hyvän tien varressa ::). Siihen välinajoon riittää ihan peruskoulusta saatu päästötodistus ;) Niin ja se käärijä toimii itsekseen, ei siihen mitään tuulimyllyn käyttäjää tarvita, senkun latoo pallerot pöydälle ??? Ei niin ihmeellinen urheilusuoritus ole 1,7-2 ha tunnissa kahdelta ihmiseltä tehdä valmista oikeasta heinästä. Tietysti jos jotain p...lunkarvoja keräilee, niin saavutus voi olla jo hehtaaritolkulla enempi :P
Jos linnuista on iso haitta, niin haitta on yleensä pienin jos paalit saa heti kotipihalle. Tuubi on siellä, mihin se tehdään.
[/quote]
-
Siiiispä,yksikkökäärimellä toistaiseksi.
Tuubihomma vaatii sitten myös tekohetkellä jonkinlaisen henklökunnan ja useamman traktorin, jotta homma sujuisi; paalaajan, kantajan ja tuubikoneen käyttäjän. Yksi paali kerrallaan kuskaamista riittää. Paalainkäärimellä yksi kuski ja traktori ja homma kerralla selvä. Uusia koneketjuja mietittäessä kannattaa käydä läpi ketju mielessä paalauksesta syöjän suuhun, siis tilakohtaisesti. Jos linnuista on iso haitta, niin haitta on yleensä pienin jos paalit saa heti kotipihalle. Tuubi on siellä, mihin se tehdään.
Oikein, asia pitää miettiä koneketjuittain. Mutta suosittelisin asian piirtämistä paperille "prosessikaavioksi". Pelkästään päissään miettimisellä käy helposti kuten landehoolle tässä, mielikuvat ja tosiasiat menevät sekaisin: yksi paalainkäärin ei toimita samalla kertaa rehua kotipihalle, vaan paalit ovat siellä, minne ne on tehty ;)
-
Mites kun mykrä ja karhu iskee, meneeköhän koko jööti pilalle?
Moni on laittanut ison rautaputken tuubin päälle ja hitsannut päädyt kiinni ilmatiiviisti. Toimenpide on helppo tehdä ja estää eläinten tuhot tehokkaasti.
Vanhoista farmarisäiliöistä saa hyviä kuoria :D
Kyllä fiksu saa tuubissa säilymään. Hölmöllä pilaantuu säilöntäainekin pullossa ;D Ei tuubia pidä tehdä suokuoppaan tai karhun/myyränpesän päälle, sen jo järkikin sanoo.
-
Paljonkohan tollanen tuubihärpätin maksaa. Aattelin vaan jos sen ostais ton yhdistelmän jatkoksi niin sais säästöt silloin kun väkeä on saatavissa mutta muuten vois käärästä palloon jos jostainsyystä ei paalit liikkuiskaan heti. Ton yhdistelmän jälkeen paalit olis nopeat kerätä kun ne sais liikuteltua sopivalle paikalle kun ei joutuis käärimään matkanvarrella.
Vaikka paalit voikin olla kalliimpia niin huolettomimmat ne on kuitenkin kun homma ei ole mistään muusta kuin paalaajasta kiinni.
-
Siiiispä,yksikkökäärimellä toistaiseksi.
Tuubihomma vaatii sitten myös tekohetkellä jonkinlaisen henklökunnan ja useamman traktorin, jotta homma sujuisi; paalaajan, kantajan ja tuubikoneen käyttäjän. Yksi paali kerrallaan kuskaamista riittää. Paalainkäärimellä yksi kuski ja traktori ja homma kerralla selvä. Uusia koneketjuja mietittäessä kannattaa käydä läpi ketju mielessä paalauksesta syöjän suuhun, siis tilakohtaisesti. Jos linnuista on iso haitta, niin haitta on yleensä pienin jos paalit saa heti kotipihalle. Tuubi on siellä, mihin se tehdään.
Oikein, asia pitää miettiä koneketjuittain. Mutta suosittelisin asian piirtämistä paperille "prosessikaavioksi". Pelkästään päissään miettimisellä käy helposti kuten landehoolle tässä, mielikuvat ja tosiasiat menevät sekaisin: yksi paalainkäärin ei toimita samalla kertaa rehua kotipihalle, vaan paalit ovat siellä, minne ne on tehty ;)
Joo, mutta sama ukkeli samalla traktorilla voi ajella paalit kotiin. Kaikenkaikkiaan tuubihommissa on useampia tekijöitä, jotka pitää saada samanaikaistettua kuin paalainkäärinjällä. Yksin jo kolmen henkilön työajan yhteensovittaminen. Omassa tapauksessani paalainkäärin on kahden omistuksessa. Ensimmäinen niittää ja sitten paalaa-käärii, jonka aikana toinen niittää. Toisen paalain-kääriessä taas ensimmäinen niittää ja/tai kerää omiaan kotiin jne. Näin kun poudat ovat tiukalla ja nehän yleensä ovat rehuntekoaikana.
-
Joo, mutta sama ukkeli samalla traktorilla voi ajella paalit kotiin. Kaikenkaikkiaan tuubihommissa on useampia tekijöitä, jotka pitää saada samanaikaistettua kuin paalainkäärinjällä. Yksin jo kolmen henkilön työajan yhteensovittaminen.
Totta kyllä. Yhdistelmäkoneella voidaan oman työn määrä maksimoida, eikä tarvitse miettiä niin paljon. Itselläni on toisenlaiset tavoitteet, tilakohtaista kuten sanoit...
-
Siihen välinajoon riittää ihan peruskoulusta saatu päästötodistus ;)
Ei vaan aina riitä. Konemiehiä keskikokoisella "omalla" (isukin) traktorilla saattaa olla tarjolla - ja sen vuoksi, että sille konemiehelle yksinkertaisesti olisi markkinoilta muuten töitä kuin isukin (maksamaa) konetta ajamassa. Sellaisille maksaessa pörssi ohenee, mutta vastinetta saattaa tulla heikommin. Kärryn perästä pudotus, paalin asiallinen kiinniotto ja kuljetus ja sitten vielä kärryn koukkuun otto. Tuossa on monta tupellusmahdollisuutta.
Itse asiasta: näen tuubikäärinnän monessa tapauksessa hyvänä vaihtoehtona, mutta riippuu kyllä paljolti tästä ympäristöstä, löytyykö ketjuun sopiva määrä motivoituneita ammattitaitoisia tekijöitä. Jos löytyy, niin tehot 1+1=3 ovat mahdollisia, mutta onpa näitä 2+2=3 -kuvioitakin tullut nähtyä...
Petri
-
Entä jos tuubikoneelle tuo naikkonen traktorilla paalia ja alkaa toube nousemaan,mitä silloin pitää tehdä 8) :P :P :P
-
]
Siihen välinajoon riittää ihan peruskoulusta saatu päästötodistus ;)
[/quote]
Ei vaan aina riitä. Konemiehiä keskikokoisella "omalla" (isukin) traktorilla saattaa olla tarjolla - ja sen vuoksi, että sille konemiehelle yksinkertaisesti olisi markkinoilta muuten töitä kuin isukin (maksamaa) konetta ajamassa. Sellaisille maksaessa pörssi ohenee, mutta vastinetta saattaa tulla heikommin. Kärryn perästä pudotus, paalin asiallinen kiinniotto ja kuljetus ja sitten vielä kärryn koukkuun otto. Tuossa on monta tupellusmahdollisuutta.
Itse asiasta: näen tuubikäärinnän monessa tapauksessa hyvänä vaihtoehtona, mutta riippuu kyllä paljolti tästä ympäristöstä, löytyykö ketjuun sopiva määrä motivoituneita ammattitaitoisia tekijöitä. Jos löytyy, niin tehot 1+1=3 ovat mahdollisia, mutta onpa näitä 2+2=3 -kuvioitakin tullut nähtyä...
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
NIIN..Missäs kohtaa mä sanoin et se välinajaja on sieltä peruskoulusta just tänä keväänä päässyt :P Kyllä se leima on kuivunut siinä paperissa iloisella kahdeksankymmentäluvulla. Helpompi tähän ketjuun on löytää se max. 3 kun ajosilppuriketju tarvii vähimmillään 5,6 tai 7 henkilöä toimiakseen kunnolla.Kummasti vaan kalareissut ja festarit haittaa rehuntekoharrastuksia siinä vaiheessa, kun juhannus painaa päälle 8) :D ;D