Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: minä-itte - 07.06.11 - klo:00:41
-
Tuli eilispäivänä vaihdettua sähköpostia MTK:n pj Juha Marttilan ja ympäristöjohtaja Markku Tornbergin kanssa.
Se tuli selväksi, että MTK ajaa voimalla uutta maastoliikennelakia, mikä helpottaisi kelkkareittien pakkolunastusta....kuten pyhäsessä Hesarissa aivan oikein todettiin tämän Kiuruveden tapauksen yhteydessä.
Nykyisistä korvaussummista Tornbergin näkemys: "Moottorikelkkareittejä perustettaessa korvaukset maksetaan maanomistajille täyden korvauksen periaatteella. Tällöin korvattavia asioita ovat työaikaiset vahingot ja reitin aiheuttamat pysyvät haitat."
...siis 150 €/km Kiuruvedella ja Keski-Suomessa keskimäärin 160 €/km on MTK-herrojen mielestä täysi korvaus....0,5- 1,0 ha/km maata reitin alle. Kertakaikkinen korvaus!
Marttila: " Moottorikelkoille uusi lakiesitys sisältää vain yhden heikennyksen nykyiseen verrattuna, eli ely-keskusten rooli. Tämä saatanee korjattua. Parannusta haetaan jo aiemmin mainitsemiani väyliä pitkin.
Selkeä parannus koskee mönkijöitä. Nyt laki puuttuu. Uuden lain myötä maanomistajan täysi päätäntävalta saadaan sementoitua. Mönkkärit tulevat jatkossa olemaan suurin ongelma Etelä-Suomessa."
Täyttä paskaa! Uudella maastoliikennelailla helpotetaan moottorikelkkareittien pakkolunastusta. Mönkijöille on olemassa nykyään laki: "moottoriajoneuvolla ajo ilman maanomistaja lupaa on kielletty". Ympäristöministeriö vaatii mönkijöitten ottamista moottorikelkkojen rinnalle, mikä varmasti sopii myös MTK:lle jossain vaiheessa.
Se on tullut selväksi, että yksityisen omistusoikeuden heikennyksillä MTK pyrkii saamaan matkailuyrittäjiä jäsenikseen.
http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Marttila_puolustaa_maastoliikennelakia/
http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/node/17154
http://www.keskisuomi.fi/filebank/165-moottorikelkka.pdf sivut 10 ja 12.
-
tää on kyllä perseestä!
-
Sunnuntain Hesari kertoi Kiuruveden pakkolunastuksesta, siinä mainittiin myös Koillis-Savoon suunniteltu kelkkareitti. Sitä lähes kaikki maanomistajat vastustavat. Kuopion lentokenttä-Tahkovuori.
Nykyisen maastoliikennelain mukaan tämän reitin pakkolunastus ei oikein onnistu, sensijaan MTK:n yhdessä Ympäristöministeriön kommareitten kanssa ajama uusi maastoliikennelaki tekisi pakkolunastuksesta helpon.
-
"Reittikilometrin kokonaiskustannus vaihteli noin 1850 ja 2200 €:n välillä maastosta riippuen. Kustannukseen vaikuttaa oleellisesti maapaohjan laatu ja työstettävyys sekä ylityksien ja alituksien rakentaminen. Suunnittelun kokonaiskustannukseksi tuki keskimäärin 500 € ja maanomistajakorvauksiksi 150 €/km. "
"Yleispiirteistä kustannusarviota tehdessä otetaan reittikilometrin kustannukseksi uraa reitiksi muutettaessa edellä oleviin tietoihin viitaten 1.800 €/km. Tällöin koko Keski-Suomen reitistön kustannusarvio on luokkaa 1,7 milj. euroa."
"Kustannusarvio jakautuisi seuraavasti:
Suunnittelu 333.000 €
Maanomistajakorvaukset 157.000 €
Rakentaminen 1.274.00 €
Yhteensä 1.764.00 €"
http://www.keskisuomi.fi/filebank/165-moottorikelkka.pdf s 12.
"Korvauksia koskeva suositus on Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto Ry:n 1. 5. 2000 antamassa moottorikelkkareittejä koskevassa suosituksessa."
s. 10.
Ei pitäisi vappuna mennä tekemään tuollaisia päätöksiä!
-
Sunnuntain Hesari kertoi Kiuruveden pakkolunastuksesta, siinä mainittiin myös Koillis-Savoon suunniteltu kelkkareitti. Sitä lähes kaikki maanomistajat vastustavat. Kuopion lentokenttä-Tahkovuori.
Nykyisen maastoliikennelain mukaan tämän reitin pakkolunastus ei oikein onnistu, sensijaan MTK:n yhdessä Ympäristöministeriön kommareitten kanssa ajama uusi maastoliikennelaki tekisi pakkolunastuksesta helpon.
http://www.pohjois-savo.fi/fi/psl/hanketoiminta/projektit/reitistohanke/Moottorikelkkailu.php
-
Seuraavassa vaiheessa maastoreittien viereen ollaan kaivamassa oja kanoottireitiksi >:(
-
Kiuruvedellä kilometrin kelkkareitin pohjastasta ( 0,5 ha) +haitasta maksettu korvaus = kaksi isoa tukkipuuta.
....MTK:n korvaussuosituksen mukaisesti.
-
Marttila: " Moottorikelkoille uusi lakiesitys sisältää vain yhden heikennyksen nykyiseen verrattuna, eli ely-keskusten rooli. Tämä saatanee korjattua. Parannusta haetaan jo aiemmin mainitsemiani väyliä pitkin.
Selkeä parannus koskee mönkijöitä. Nyt laki puuttuu. Uuden lain myötä maanomistajan täysi päätäntävalta saadaan sementoitua. Mönkkärit tulevat jatkossa olemaan suurin ongelma Etelä-Suomessa."
Ulkona kuin ......
Perusongelma on, että periaatteessa kaikista vanhoista kelkkaurista tehdään jossain vaiheessa virallisia reittejä. Siis rasitteita kiinteistörekisteriin. Sen jälkeen viranomaisen on erittäin helppo muutella reittiä kelkoista myös mönkijöille.
Kun reitti on perustettu, sementit on maanomistajan jalkakylpynä.
Pakkolunastuskorvaukset .... täysi korvaus alehinnalla.
Olisi pitänyt vastustaa koko esitystä eikä antaa pirulle pikkusormea. Nyt meni koko käsi.
-
Simonkadulla on viimeinen sosialismin linnake Suomessa.
-
Hyvin kuvaa MTK:n toimintaa se, että "etujärjestön" ensimmäinen teko EU-aikana oli juntata EU:n AB-alueelle määräämät investointituet pois ja siinä sivussa vielä nuorten viljelijöittenkin tuen...mutta vain AB-alueelta....apulaisena tietysti kepu.
http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_KK_251_1998_fi.html
-
Eihän noi sun väitteet voi pitää paikkaansa. Missä ovat MTK-järjestö ja ja järjestöuskovaiset.Lynkatkaa nämä hörhöt laskelmat.