Ministeri Anttila peittelee totuutta komission hyväksymästä 141-päätöksestä.
Sain nimittäin
1. Komission 141-päätöksen tiedotteen osoitteen.
2. Komission 141-päätöksen 27.2.2008 lakitekstin K(696) 2008 komission Suomen edustustosta.
Laitoin lakitekstin kokonaisuudessaan luettavaksi blogiini, osoitteeseen:
http://www.promerit.net/forum/index.php?topic=876.0
Onkos tästä lakitekstistä mikään media vielä kertonut?
Maaseudun Tulevaisuuden uutisointi oli helmikuun lopulla puutteellista:
>> Anttila iloitsee komission päätöksestä. Kuuden vuoden sopimus antaa varmuutta Etelä-Suomen maataloudelle tuleville vuosille, hän arvioi.
”Olen erittäin tyytyväinen myös komissaari Fischer Boelin ja komission virkamiesten kanssa käytyjen neuvottelujen henkeen ja siihen, että virallinen päätös valmistui näin nopeasti poliittisen sopimuksen jälkeen. Meidän tarpeemme ymmärrettiin komissiossa hyvin." <<
Sitaatin lähde:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/02/fi_FI/komissio_hyvaksyi_141-tuen
Komission tiedote:
"Komissio hyväksyy Etelä-Suomen viljelijöiden erityistuen"
Maaseudun Tulevaisuus ei ole kertonut edes sitä, mitä komission tiedotteessa lukee?
Onko Maaseudun Tulevaisuus uutisoinnillaan keskittynyt vain so*****jen vuosittaisten tukimäärien kertomiseen?
Kaksi sitaattia tiedotteesta:
"... komissaari Mariann Fischer Boel totesi: ”Olen iloinen, että komissio on hyväksynyt tämän ohjelman, joka on tulosta Suomen viranomaisten kanssa käydyistä pitkistä neuvotteluista. Kyseessä on siirtymäkauden toimenpide, jossa tulotuen määrä vähenee vuosittain kokonaisuudessaan ja alakohtaisesti. Huomattava osa tuesta irrotetaan tuotannosta ja maksetaan hehtaaritukena, mikä noudattaa yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen periaatteita. Etelä-Suomen viljelijöille tarjotaan näin ollen tilaisuus saattaa päätökseen onnistunut integroituminen yhteiseen maatalouspolitiikkaan.”
"Komissio katsoo, että tämäntyyppisen tulotuen on oltava väliaikainen toimenpide, jolla pyritään ratkaisemaan vakavia vaikeuksia ja helpotetaan Suomen maatalouden integroitumista yhteiseen maatalouspolitiikkaan. Sen vuoksi komissio sallii kyseisessä päätöksessä ainoastaan alenevan tulotuen, jonka kokonaismäärä ja alakohtaisesti myönnettävä määrä vähenevät vuosittain."Komission tiedotteen osoite löytyy komission sivulta:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/321&format=HTML&aged=0&language=FI&guiLanguage=en
Tärkeimmät kohdat komission 141-päätöksestä K(696) 2008
lihavoituina ja alleviivattuina.
Tässä tärkein kohta komission vastauksesta otsikolla:
"Tuotantorakenteiden kehittäminen":
(23) Sen vuoksi on aiheellista hyväksyä edellä mainitun tuotantorakenteiden kehittämistuen myöntämistä koskeva Suomen pyyntö. Komissio edellyttää, että kaikki tämän päätöksen 2 artiklan mukaisesti suoraan tulotukeen oikeutetut viljelijät, jotka täyttävät tukikelpoisuusvaatimukset, voivat hakea ja saada investointitukea, jonka määrä mahdollistaa riittävät investoinnit suoran tulotuen tekemiseksi tarpeettomaksi mahdollisimman pian.
Tässä tärkeimmät kohdat komission vastauksesta otsikolla
"Suoratulotuki":
(34) Koska tällaisten 141 artiklaan perustuvien kansallisten tukien tarkoituksena on yhdentyminen yhteiseen maatalouspolitiikkaan, niiden on oltava tilapäisiä, kestoltaan välttämättömään aikaan rajoitettuja ja alenevia, jotta niillä voidaan kannustaa viljelijöitä tekemään tarvittavat rakennemuutokset ja estää tukiriippuvuus.
(38) Komission päätöksen K(2004) 475 lopullinen mukaisesti Suomi toimitti 9 päivänä kesäkuuta 2006 yksityiskohtaisen kertomuksen liittymisasiakirjan 141 artiklan mukaisista tukitoimenpiteistä. Kertomukseen sisältyi myös arvio siitä, millaisia tuloksia näillä toimenpiteillä on saatu vakavien vaikeuksien ratkaisemiseksi ja suomalaisten viljelijöiden täysimääräiseksi yhdentymiseksi yhteiseen maatalouspolitiikkaan.
(44) Komission arvioinnin mukaan sika- ja siipikarjataloudessa on saavutettu ennen liittymistä vallinnut kannattavuustaso, alan rakennekehitys on ollut nopeaa, mikä on lisännyt tuotannon tehokkuutta ja kannattavuutta, ja tilojen nettoarvonlisäys on noussut muiden jäsenvaltioiden vastaavien alueiden tasolle. Sen vuoksi suorien tukien jatkaminen alalla ei periaatteessa enää ole perusteltua liittymisasiakirjan 141 artiklan nojalla.
(50) Kotieläintilojen vakaa hehtaarituki vaikuttaa hyväksyttävältä, koska sillä on määrä korvata osittain tuotantoon sidotut suorat tulotuet eikä se vaikuta näiden tukien kokonaistason alenevuuteen. Se antaa myös tuottajille suuremman vapauden valita oma tuotantosuuntansa, mikä auttaa alaa yhdentymään yhteiseen maatalouspolitiikkaan.
54) Kokemuksen perusteella väliaikaista alenevaa suoraa tulotukea voidaan pitää rakennepolitiikan hyödyllisenä lisänä edellyttäen, että tällaisen tuen tarkoituksena on pääasiassa täydentää rakenteellista sopeuttamista, että se ei haittaa tarpeellisten rakennemuutosten tekemistä ja että sen kesto on ajallisesti rajattu.
(55) Suorien tulotukien asteittainen alentaminen ja niiden osittainen irrottaminen tuotannosta edistää Suomen maatalouden yhdentymistä yhteiseen maatalouspolitiikkaan ja on osoitus siitä, että liittymisasiakirjan 141 artiklaan perustuva tuki on siirtymätoimenpide.
(56) Suomi on antanut takeet siitä, että suoraa tulotukea maksetaan viljelijöille ainoastaan siinä tapauksessa, että rakennetuki pannaan kokonaisuudessaan täytäntöön.
(57) Kun otetaan huomioon rakennemuutoksen toteuttamiseen tarvittava aika, tällä päätöksellä hyväksytyn tuen päättymispäivämääräksi on syytä vahvistaa 31 päivä joulukuuta 2013.