Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JMK - 18.05.11 - klo:18:37

Otsikko: Tielana
Kirjoitti: JMK - 18.05.11 - klo:18:37
Onko raadilla käytössä itse tehtyjä vai ostettuja? Ja onko joitain tärkeitä ominaisuuksia mitkä pitäisi ottaa
huomioon lanaa ostettaessa/tehtäessä.Käyttö olisi lähinnä pienimuotoista urakointia omien lisäksi.
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: Oksa - 18.05.11 - klo:20:39
tehtynä ostettu!      ja kun teet/hankit huomioi että terään kohdistuu joskus reiluja kuormia joten siinä ei kannata säästää, kun vielä on kulmat kuormituksessa.     ja painoa on hyvä olla riittävästi.       itellä on molemmilla pyörillä , välillä liian pienikin nostovara, elikkä terät reippaasti ylös ja sitten taas pyörät irti maasta.... vetopiste joustava kallistusta nähden ja  huomioi sitten terän kiinityspulttien avara paikka , elikkä tilaa avaimelle.     joku kuorkin runko on ihan hyvä aihio, eikä kalliskaan ja painoa kertyy riittävästi.
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: Valtramies - 18.05.11 - klo:20:54
...ja terien välit riittävän pitkät, ettei oo niinku Soukkion (ainaki) yks malli... Ihan hiekkaa se lanaa kohtuu hyvin, mutta jos vähäki meinaa ottaa reunapalletta mukaan, niin äkkiä on tukos koko laitos. Terät pitää olla kans aika korkeet.
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: justus - 18.05.11 - klo:21:26
jos kerran ihan pientä urakointia niin oisko se kelfrin lana sopiva.isompaan urakointiin en suosittele sitä tekelettä.
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: Monttu Simeon - 18.05.11 - klo:21:31
Eipä ole paluuta kiinteäteräisiin enää, mitä semmosella voi tehdä kaarteille, siis oikeasti kun pitäs muotoilla tie kohilleen. Omatekoinen ollut käytössä vuoskymmenen. Periaate ja säädöt kuten Soukkion VRG-lana ja tappiterä tietysti.


Eipä se ole Soukkion vaan Vuometin höylä
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: Ala-Pertti - 18.05.11 - klo:22:10
Tuostapa.

http://www.rote-cobra.com/fi/tuotteet/lanat/item/13-tielana
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: icefarmer - 18.05.11 - klo:22:20
Tuostapa.

http://www.rote-cobra.com/fi/tuotteet/lanat/item/13-tielana
oon nähny pari jossa vanhan tiekarhun päältä riisuttu hytti, moottori + muuta tarpeetonta sälää pois ja etuakselin tilalle vetolenkki. sähköventtiilit ja ohjain hyttiin :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: keskomies - 18.05.11 - klo:23:58
Tuostapa.

http://www.rote-cobra.com/fi/tuotteet/lanat/item/13-tielana
oon nähny pari jossa vanhan tiekarhun päältä riisuttu hytti, moottori + muuta tarpeetonta sälää pois ja etuakselin tilalle vetolenkki. sähköventtiilit ja ohjain hyttiin :D :D :D :D

Ohan se hianoo kiskoo sitä panssarivaunua perässä. Sanotaan notta komiata. Mutta hyvän tienlanauksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: mlahti - 19.05.11 - klo:09:23
mitään lanoja..

joka talossa oma tiekarhu pitää olla.. ;)
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: SAS - 19.05.11 - klo:09:42
Se kanssa vaikuttaa miten leveitä teitä lanailee.
Täällä eräs kesäasukas tilas urakoitsijan lanaamaan mökkitietä ja tulos oli hirveä ,joka ainoa tienvierellä oleva puu oli lohmittu ylileveällä lanalla.vanhat petäjät ja komeat koivut saivat mukavat
vauriot.
Tikkasen paja tekee hyvää peruslanaa jolla pikkutietkin tulee kuntoon kun heti sateen jälkeen ajaa.
Heinosenpaja valmistaa jo hieman järeämpää lanaa.
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: Hervast - 19.05.11 - klo:16:39
Tienhoitoon löytyy tavallinen 270 leveä perälevy tukipyörillä ja lisäpainopuntilla, sillä saa sopivaan aikaan sateen jälkeen murskeenkin siirrettyä keskemmälle tietä.

Tasaamiseen sitten käytän aikoinaan vääntyneestä ryskykärrin rungosta tehtyä pitkää lanaa jossa on edessä 2 lyhempää terää vinossa ja taempana 2 pidempää. Leveys lanalla n. 260, sopii pienemmillekin poluille ja mökkiteille. Kallistus säätyy takana työntövarrella ja perän nosto tapahtuu yksitoimisella hydraulisylinterillä. Edessä korkeudensäätö nostolaitteella vetokartun korkeutta säätämällä. Terien korkeus n. 30 cm ja se riittää ainakin kevyeen lanaukseen. Kivenmurikka on rungon päällä lisäpainona. Aika simppeli työkalu tuo on ja tehty jämäraudoista mutta on hyvin asiansa ajanut. Olen joskus ajatellut vaihtaa tuohon kallistussäätöön kaksitoimisen hydraulisylinterin, mutta koska lana ei matalien teriensä takia siirrä juurikaan tavaraa sivusuunnassa on säätö jäänyt mekaaniseksi.

Jos lanan pitäis olla niin järeä että se puree kuivaan mursketiehen niin moni asia monimutkaistuu. Vetotehon tarve kasvaa suuresti, lanan pitää olla paljon järeämpi ja ainakin ensimmäiset terät sais olla melkeimpä tappi- tai kovapalametalliterät. Sillon vanha tiekarhu alkaa oikeasti kuulustamaan hyvältä vaihtoehdolta.
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: mlahti - 20.05.11 - klo:14:10
Tienhoitoon löytyy tavallinen 270 leveä perälevy tukipyörillä ja lisäpainopuntilla, sillä saa sopivaan aikaan sateen jälkeen murskeenkin siirrettyä keskemmälle tietä.

Tasaamiseen sitten käytän aikoinaan vääntyneestä ryskykärrin rungosta tehtyä pitkää lanaa jossa on edessä 2 lyhempää terää vinossa ja taempana 2 pidempää. Leveys lanalla n. 260, sopii pienemmillekin poluille ja mökkiteille. Kallistus säätyy takana työntövarrella ja perän nosto tapahtuu yksitoimisella hydraulisylinterillä. Edessä korkeudensäätö nostolaitteella vetokartun korkeutta säätämällä. Terien korkeus n. 30 cm ja se riittää ainakin kevyeen lanaukseen. Kivenmurikka on rungon päällä lisäpainona. Aika simppeli työkalu tuo on ja tehty jämäraudoista mutta on hyvin asiansa ajanut. Olen joskus ajatellut vaihtaa tuohon kallistussäätöön kaksitoimisen hydraulisylinterin, mutta koska lana ei matalien teriensä takia siirrä juurikaan tavaraa sivusuunnassa on säätö jäänyt mekaaniseksi.

Jos lanan pitäis olla niin järeä että se puree kuivaan mursketiehen niin moni asia monimutkaistuu. Vetotehon tarve kasvaa suuresti, lanan pitää olla paljon järeämpi ja ainakin ensimmäiset terät sais olla melkeimpä tappi- tai kovapalametalliterät. Sillon vanha tiekarhu alkaa oikeasti kuulustamaan hyvältä vaihtoehdolta.

se on paras vaihtoehto..
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: JMK - 20.05.11 - klo:17:11
Hyviä vastauksia kaikki tyynni...Perus ideanahan ajattelin tällaista kevyehköä versiota,lähinnä tien kunnon ylläpitoon,koska peruskunnnostus
ja suurimmat massan siirrot nostavat tämän työn jo toiseen atmosfääriin eli oikeille kunnostajille.Toimiiks toi perälevypyöräyhdistelmä kuinka,olen joskus
kokeillut,mutta siitä on jo aikaa ja enkä ole ihan varma...
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: Rampe - 20.05.11 - klo:20:01
Tiehoitokunnalla on tikkasen pajan lana käytössä. Ihan hyvin pelannut kyllä.
http://personal.inet.fi/yritys/tikkasenpaja/
Otsikko: Vs: Tielana
Kirjoitti: roadman - 20.05.11 - klo:20:23
Omiin hommiin ja pikku urakointiin "mökkitiet ja pienemmät yksityistiet, niin hesen isommat mallit irrotus terällä. Talvella voipi aurailla samalla lumet ja kesällä ne pienemmät urakat menee ihan hyvin.