Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Nestori - 16.03.08 - klo:12:48
-
Vielä kerran, niin tulee tutuiksi. Tervetuloa !
http://www.zetoristit.fi/
-
Onhan nuo Zetor sivut, tosin Zetor historia tuntuu
loppuvan 60-luvun alkuun.
Melko lennokkaita ajatuksia ja mielipiteitä tuon sivuston “tarinoita”
kirjoituksissa on. Zetorin hinta oli vain 2/3 “oikeiden” traktoreiden hinnasta. Oliko?
Vain halpa hinta ja saatavuus olivat Zetorin valtteja? Niinkö?
Zetor 25 A maksoi v 1953 464.000 mk, Ferguson 20 bensiini 325.000 mk,
David Brown 25 petrooli 410.000 mk ja Fordson Major diesel 395.000 mk.
“Ferguson ja Fordson olivat haluttuja suosikkeja“, olivat kenelle olivat.
Itätraktori? Patton oli joukkoineen vuorokauden matkan päässä Prahasta, Vltavajoen (Moldau) varrella.
Ehkäpä Zetor hyvitti Suomen maataloudelle aiheuttamansa harmin,
minkä suopeltoon uppoavat päkättäjät aiheuttivat.
Jo 50-luvun lopulla, Zetor toi uudet opit traktoreiden valmistukseen.
Eri koko ja teholuokat, samojen osien käyttäminen läpi koko
mallisarjan. Tänäänkin Zetorilla on vain yksi moottori.
Teki 60-luvulla ensimmäisenä traktorin ja traktoriin ohjaamon
josta tuli esikuva kaikille nykyaikaisille traktorin valmistajille. Toi markkinoille v 1972 nelivetotraktorin,
joka oli kerralla toimiva, kestävä ja edullinen.
Zetor kirjoittaa traktorihistoriaa joka päivä.
Zetor is tractor 1946-2008.
-
Vuodesta 1944 lähtien 50-luvun puoliväliin mennessä Suomessa
oli myyty yli 50000 uutta traktoria, tuontitraktoreita kaikista uusina myydyistä traktoreista oli yli 49000 kpl. Lähes 40 traktorimerkkiä
tunnusteli Suomen traktorimarkkinoita. Joten Zetorin ostajilla oli jo vertailupohjaa.
Tuohon traktoriarmeijaan mahtui sutta ja sekundaa. Mutta myös jääräpäistä perinteiden jatkamista, John Deere ja Lanz teknisten uudistusten vastustajien eturivissä.
Toisen maailmansodan päättymisestä oli kulunut vain hetki ja ihmettelen miksi tämän päivän uudet “traktorihistorioitsijat” levittävät “itätraktorin” viittaa 50-luvun Zetorin harteille. Oliko vielä 50-luvulla tietoa mihin Tsekkoslovakian kehitys johtaa? Hetkessäkö Euroopan johtavin insinööri- ja koneenrakennustaidon hallitseva valtio vajosi kehitysmaaksi?
Zetor 25 A oli upea ja nopea. Siinä traktorissa oli ainutlaatuinen ääni ja sen ohjaamosta näki yli heilimöivän ruispellon.
En ihmettele yhtään miksi niin moni osti uuden Zetor traktorin.
-
Onhan nuo Zetor sivut, tosin Zetor historia tuntuu
loppuvan 60-luvun alkuun.
Melko lennokkaita ajatuksia ja mielipiteitä tuon sivuston “tarinoita”
kirjoituksissa on. Zetorin hinta oli vain 2/3 “oikeiden” traktoreiden hinnasta. Oliko?
Vain halpa hinta ja saatavuus olivat Zetorin valtteja? Niinkö?
Zetor 25 A maksoi v 1953 464.000 mk, Ferguson 20 bensiini 325.000 mk,
David Brown 25 petrooli 410.000 mk ja Fordson Major diesel 395.000 mk.
“Ferguson ja Fordson olivat haluttuja suosikkeja“, olivat kenelle olivat.
Itätraktori? Patton oli joukkoineen vuorokauden matkan päässä Prahasta, Vltavajoen (Moldau) varrella.
Ehkäpä Zetor hyvitti Suomen maataloudelle aiheuttamansa harmin,
minkä suopeltoon uppoavat päkättäjät aiheuttivat.
Jo 50-luvun lopulla, Zetor toi uudet opit traktoreiden valmistukseen.
Eri koko ja teholuokat, samojen osien käyttäminen läpi koko
mallisarjan. Tänäänkin Zetorilla on vain yksi moottori.
Teki 60-luvulla ensimmäisenä traktorin ja traktoriin ohjaamon
josta tuli esikuva kaikille nykyaikaisille traktorin valmistajille. Toi markkinoille v 1972 nelivetotraktorin,
joka oli kerralla toimiva, kestävä ja edullinen.
Zetor kirjoittaa traktorihistoriaa joka päivä.
Zetor is tractor 1946-2008.
Ja hallelujaa. Milloin mahtavat Zetorin tehtaan insinöörit saada kalenterin joka olisi edes joltain tämän vuosituhannen vuodelta peräisin? Täytyy olla usko jopa aatteissa asti joka Zetorin uutena ostaa, sen verran karuja laitoksia ovat.
-
Onhan nuo Zetor sivut, tosin Zetor historia tuntuu
loppuvan 60-luvun alkuun.
Melko lennokkaita ajatuksia ja mielipiteitä tuon sivuston “tarinoita”
kirjoituksissa on. Zetorin hinta oli vain 2/3 “oikeiden” traktoreiden hinnasta. Oliko?
Vain halpa hinta ja saatavuus olivat Zetorin valtteja? Niinkö?
Zetor 25 A maksoi v 1953 464.000 mk, Ferguson 20 bensiini 325.000 mk,
David Brown 25 petrooli 410.000 mk ja Fordson Major diesel 395.000 mk.
“Ferguson ja Fordson olivat haluttuja suosikkeja“, olivat kenelle olivat.
Itätraktori? Patton oli joukkoineen vuorokauden matkan päässä Prahasta, Vltavajoen (Moldau) varrella.
Ehkäpä Zetor hyvitti Suomen maataloudelle aiheuttamansa harmin,
minkä suopeltoon uppoavat päkättäjät aiheuttivat.
Jo 50-luvun lopulla, Zetor toi uudet opit traktoreiden valmistukseen.
Eri koko ja teholuokat, samojen osien käyttäminen läpi koko
mallisarjan. Tänäänkin Zetorilla on vain yksi moottori.
Teki 60-luvulla ensimmäisenä traktorin ja traktoriin ohjaamon
josta tuli esikuva kaikille nykyaikaisille traktorin valmistajille. Toi markkinoille v 1972 nelivetotraktorin,
joka oli kerralla toimiva, kestävä ja edullinen.
Zetor kirjoittaa traktorihistoriaa joka päivä.
Zetor is tractor 1946-2008.
Ja hallelujaa. Milloin mahtavat Zetorin tehtaan insinöörit saada kalenterin joka olisi edes joltain tämän vuosituhannen vuodelta peräisin? Täytyy olla usko jopa aatteissa asti joka Zetorin uutena ostaa, sen verran karuja laitoksia ovat.
Ehkä menneisyyden vangin on syytä kääntää kalenterissaan sivuja
ja tulla aatteineen tälle vuosituhannelle.
Tsekin tasavallan mahtipuolue ODS on keskustalais-oikeistolainen.
www.ods.cz/eng/
Hyvin lähellä aatteineen, tätä puoluetta.
www.kokoomus.fi
-
Onhan nuo Zetor sivut, tosin Zetor historia tuntuu
loppuvan 60-luvun alkuun.
Melko lennokkaita ajatuksia ja mielipiteitä tuon sivuston “tarinoita”
kirjoituksissa on. Zetorin hinta oli vain 2/3 “oikeiden” traktoreiden hinnasta. Oliko?
Vain halpa hinta ja saatavuus olivat Zetorin valtteja? Niinkö?
Zetor 25 A maksoi v 1953 464.000 mk, Ferguson 20 bensiini 325.000 mk,
David Brown 25 petrooli 410.000 mk ja Fordson Major diesel 395.000 mk.
“Ferguson ja Fordson olivat haluttuja suosikkeja“, olivat kenelle olivat.
Itätraktori? Patton oli joukkoineen vuorokauden matkan päässä Prahasta, Vltavajoen (Moldau) varrella.
Ehkäpä Zetor hyvitti Suomen maataloudelle aiheuttamansa harmin,
minkä suopeltoon uppoavat päkättäjät aiheuttivat.
Jo 50-luvun lopulla, Zetor toi uudet opit traktoreiden valmistukseen.
Eri koko ja teholuokat, samojen osien käyttäminen läpi koko
mallisarjan. Tänäänkin Zetorilla on vain yksi moottori.
Teki 60-luvulla ensimmäisenä traktorin ja traktoriin ohjaamon
josta tuli esikuva kaikille nykyaikaisille traktorin valmistajille. Toi markkinoille v 1972 nelivetotraktorin,
joka oli kerralla toimiva, kestävä ja edullinen.
Zetor kirjoittaa traktorihistoriaa joka päivä.
Zetor is tractor 1946-2008.
Ja hallelujaa. Milloin mahtavat Zetorin tehtaan insinöörit saada kalenterin joka olisi edes joltain tämän vuosituhannen vuodelta peräisin? Täytyy olla usko jopa aatteissa asti joka Zetorin uutena ostaa, sen verran karuja laitoksia ovat.
Ehkä menneisyyden vangin on syytä kääntää kalenterissaan sivuja
ja tulla aatteineen tälle vuosituhannelle.
Tsekin tasavallan mahtipuolue ODS on keskustalais-oikeistolainen.
www.ods.cz/eng/
Hyvin lähellä aatteineen, tätä puoluetta.
www.kokoomus.fi
Ei Zetorien tehovalikoimat ainakaan kovin kattavia Suomen tilojen kannalta ole. Ehkä toki jäähdytteleville tiloille sopivan kokoisia koneita. Tiloille joilla perämetsää on vielä hivenen hakkaamatta, uutta konetta tekee mieli ja hieman ehkä on menneisyyden kaipuuta aikaan ennen vuotta 1995 jKr.
Vai oletko itse peräti maahantuoja?
-
Hetkessäkö Euroopan johtavin insinööri- ja koneenrakennustaidon hallitseva valtio vajosi kehitysmaaksi?
Siinä traktorissa oli ainutlaatuinen ääni ja sen ohjaamosta näki yli heilimöivän ruispellon.
En ihmettele yhtään miksi niin moni osti uuden Zetor traktorin.
Ihan hetkessä vajosi...
Juu tosi ainutlaatuinen ääni, eikä mitenkään erityisen positiivisessa mielessä... Ohjaamo? Hytittömiähän nuo olivat... Komentosilta ois voinu sopii tohon paremmin.
Älä sinä jiikkovi ihmettele, mutta minä ja moni muu ihmettelemme syvästi.
-
Tsekkien koneteollisuus ja tekniikan taituruus ei ole vajonnut
yhtään minnekkään.
www.czas.cz
http://ags.podniky.cz/index.php?lang=en
www.wisconsineng.cz/english/indexen.htm
www.cgs.cz
www.tedom.eu
www.tedomtruck.cz/en/parametry_en.htm
www.ckd.cz/en/index.php?m=44&ms=52&mss=62
http://zetor.com/eng/index.php?obsah=fotogalerie&dir=media
www.poldi.cz
www.tatra.cz/en/spodek_en.asp
www.motorpal.cz/
www.praga.cz
www.wikov.com/index_en.php
www.magneton.cz/en/uv00.asp
www.blata.com
www.brisk.cz
www.skoda.cz/skoda-transportation/products/tramcars
www.ckd.cz/en/
http://new.skoda-auto.com/COM/Pages/Home.aspx
www.jawa.eu/?lang=en
jne.......
-
Tsekkien koneteollisuus ja tekniikan taituruus ei ole vajonnut
yhtään minnekkään.
www.czas.cz
http://ags.podniky.cz/index.php?lang=en
www.wisconsineng.cz/english/indexen.htm
www.cgs.cz
www.tedom.eu
Kyllä se rautaesiripun aikana johonkin hävis, mutta ehkäpä jo elpymään päin.
-
Ei Zetorien tehovalikoimat ainakaan kovin kattavia Suomen tilojen kannalta ole. Ehkä toki jäähdytteleville tiloille sopivan kokoisia koneita. Tiloille joilla perämetsää on vielä hivenen hakkaamatta, uutta konetta tekee mieli ja hieman ehkä on menneisyyden kaipuuta aikaan ennen vuotta 1995 jKr.
No kyllä tuohon täytyy sanoa ismmat setorit joita nyt tuodaan riittäisivät vallan hyvin suurimmalla osalle maamme tiloista, nyt vaan on käynnissä semmoinen tilanne että ostetaan ehkä isompia traktoreita kuin tosiaan tarvitaan. Tuommoinen isompi forterra riittäisi monelle tilalle vielä, ei ainoastaan jäähdyttelijöille, on mielenkiintoista miten vajaassa kymmenessä vuodessa myytyjen traktoreiden koko on kasvanut valtavasti, kun esim ruotsissa ostetaan nykyään pienempää konetta kuin suomessa,
ja vielä siitä uudesta setkasta niin on kyllä ihan asiallainen laitos verratuna esimerkiksi a sarjan valtraan
peruskoneita isännille jotak ei halua tapella elektroniikan kanssa
-
No kyllä tuohon täytyy sanoa ismmat setorit joita nyt tuodaan riittäisivät vallan hyvin suurimmalla osalle maamme tiloista, nyt vaan on käynnissä semmoinen tilanne että ostetaan ehkä isompia traktoreita kuin tosiaan tarvitaan. Tuommoinen isompi forterra riittäisi monelle tilalle vielä, ei ainoastaan jäähdyttelijöille, on mielenkiintoista miten vajaassa kymmenessä vuodessa myytyjen traktoreiden koko on kasvanut valtavasti, kun esim ruotsissa ostetaan nykyään pienempää konetta kuin suomessa,
Meidän tila on ihan keskiverto lypsykarjatila ja jos tuo 12441 on suurin, niin pieneks jääpi. Juuri ja juuri pärjää MF5465:lle tehossa eikä hintakaan oo ratkasevasti halvempi. Hydrauliikan tuotto? Paino? Kulutus? jne???
(Zetor 12441 128 122 520/70R38 420/70R24 24/18 on EHR on on on on on 46 238 51 606)
-
Vielä kerran, niin tulee tutuiksi. Tervetuloa !
http://www.zetoristit.fi/
Rahakauraa rekkamies haki kuorman.
Oli ostanut 25 A Zetorin.
Oli siitä maksanut 1300 jyröä.
Täydellinen moottoriremontti tehtynä.
Kannattaa kulkea silmät auki.
-
Kieltämättä moottoriremontti tulee tommoseen setoriin halvaksi. Sisuskaluja menee vain 1/3 mun ferguun verrattuna.
-
JuuJuu.Mutta 1300 jöröö.Nehän pyytää 4000 tonnii romuista ,maalatusta 6000 ekua.
-
JuuJuu.Mutta 1300 jöröö.Nehän pyytää 4000 tonnii romuista ,maalatusta 6000 ekua.
Mullon jo terapiatraktori, en tarvi setoria.
-
JuuJuu.Mutta 1300 jöröö.Nehän pyytää 4000 tonnii romuista ,maalatusta 6000 ekua.
Kyllä nyt meni Zetori polkuhintaan..
-
JuuJuu.Mutta 1300 jöröö.Nehän pyytää 4000 tonnii romuista ,maalatusta 6000 ekua.
Kyllä nyt meni Zetori polkuhintaan..
Historiaa tai ei, 4000-6000€ moisista vanhoista romuista on helevetin palio liikaa. Onhan se hienoa, kun jotain entisöi, mutta 24000-35674,38mk on tosi paljon liikaa vanhoista romuista. Itse entisöidyn sukutilan perintöromun tunnearvohan taas on määrittelemätön eli endlanniksi "priceless" = hinnaton+
Ei se hullu ole joka pyytää vaan se joka maksaa.