Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: keskomies - 02.05.11 - klo:11:36

Otsikko: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: keskomies - 02.05.11 - klo:11:36
Tuossa rupes mietityttämään, et mitä mahtaa olla noukkarin huoltoon menevät kustannukset tommosesa haarukasssa ison maatilan taikka keskimääräsessä urakoitsijan ajossa. Siihen sitten päälle ne kiveen yms ajo jotka ei varsinaisia kuluvien ja huoltojen kustannuksia ole. Kertokoot ne joilla noista vermeistä tietoa. Ja vaunun kokoluokka vois olla torro/jumbo ja muilta merkeiltä vastaavat koot. Laittakaas siis listaa kustannuksista ja kone tyyppi näkyviin mikä o.
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: Von Fendt - 02.05.11 - klo:22:29
Jumbo 6600 D

6 vuotta n. 4000 ha

2 noukinta.

1 teräpalkki.

Muutamia noukkian piikkejä aluksi. Piikkejä sai sittemmin vanhasta noukkimesta.

Muutama noukkian kaari aluksi. Noukkian kaaria sai sittemmin vanhasta noukkimesta.

Alle 100 terää.

Pari renkaan paistopaikkausta.

1 rengas (kyljestä kiveen ajettu, paistokelvoton)

Pari pohjaketjun jatkolenkkiä.

Pari laakeria.

2 peräportin sylinteriä (vääntyi).

Muutamia hydrauliletkuja.

Pari stefaa.

Nivelakseli.

Alle 15 kiloeeroo kuiteskin. Öljyt joka lokeroon vaihdettu kerran vuotees ja vaseliinirässillä kierretty vaunua ahkerasti.

Tässä siis remonttikuluja  8)

Öljyjä n. tynnyrillinen ja vaseliinia pari laatikkoo. Työtunteja muutamia tusinoita...
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: keskomies - 02.05.11 - klo:22:49
No niin, löytyi se tosi tässäkin asiassa. Eli siis noukkari on huolto ja käyttökustannuksiltaan tuntia kohden halvempi pitää ku sen eessä oleva trattori. MOT. Tää oli hyvä ku vielä löyty suuremman mittakaavan kustannukset, niin nyt o sitten vähä totuuspohjaa tuohon toiseenkin keskusteleluun sille jampalle joka ottaa noukkarille hinnan ku trattorille :D :D Mutta jatketaan toki hyvää topiccia kun alkuun päästiin, eli ei muutako laittakaa muutkin tietoo esille ja toivotaan myös vastauksii agrinmiehiltä 8)
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: Shrek - 03.05.11 - klo:10:57
Noukkarin huoltokustannukset nousee nopeasti sen jälkeen jos sulloja alkaa porsimaan. Tositöissä vaihtoväliksi kannattaa miettiä 3v/3000ha. 
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: mlahti - 03.05.11 - klo:12:29
Jumbo 6600 D

6 vuotta n. 4000 ha

2 noukinta.

1 teräpalkki.

Muutamia noukkian piikkejä aluksi. Piikkejä sai sittemmin vanhasta noukkimesta.

Muutama noukkian kaari aluksi. Noukkian kaaria sai sittemmin vanhasta noukkimesta.

Alle 100 terää.

Pari renkaan paistopaikkausta.

1 rengas (kyljestä kiveen ajettu, paistokelvoton)

Pari pohjaketjun jatkolenkkiä.

Pari laakeria.

2 peräportin sylinteriä (vääntyi).

Muutamia hydrauliletkuja.

Pari stefaa.

Nivelakseli.

Alle 15 kiloeeroo kuiteskin. Öljyt joka lokeroon vaihdettu kerran vuotees ja vaseliinirässillä kierretty vaunua ahkerasti.

Tässä siis remonttikuluja  8)

Öljyjä n. tynnyrillinen ja vaseliinia pari laatikkoo. Työtunteja muutamia tusinoita...

suurinosahan nuista kuluista ei johdu normaalista kulumisesta..

ainakin noukkimen laakerit kannattaa vaihtaa joka kausi ja rasvauksesta ei kannata tinkiä yhtään, eli päivittäin. ainakin noukin ja nivelakseli..
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: lavali - 03.05.11 - klo:14:53
tuliko nokkkimen kaas joku "vahinko" vai kuluuko yleensä loppuun ku hehtaareja tulee tuhansia?
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: lope - 03.05.11 - klo:19:36
Pöttingeristä meni juur sulloja viimekesänä huonoon happeen. Nyt se on tossa remontissa, ja uus sulloja tuli maksamaan 9300 ekee. Europrofi 2 se on ja ajettu noin 2500 ha. 8 vuotta tulee ny mittariin. toinen noukin menossa. Kyl ne menee riittävän ajon päälle noi noukkimet varmaan joka vermeestä, mut pidän kyllä Pötikkää kovana vaununa. Naapuri menetti uskon samanikäseen Kroneensa jo muutama vuos sitten. Toisen sullojan jälkeen. Niin sitä oon mieki kierrelly rasvarin kans ja kerran katkoin kaikki piuhat verurin ja vaunun välistä, mut veikkaan ettei toi huoltokustannus ihan pilviin nousse vaik ei oo tullu koskaan sitä kunnolla laskeskeltua.   
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: mlahti - 03.05.11 - klo:21:01
Pöttingeristä meni juur sulloja viimekesänä huonoon happeen. Nyt se on tossa remontissa, ja uus sulloja tuli maksamaan 9300 ekee. Europrofi 2 se on ja ajettu noin 2500 ha. 8 vuotta tulee ny mittariin. toinen noukin menossa. Kyl ne menee riittävän ajon päälle noi noukkimet varmaan joka vermeestä, mut pidän kyllä Pötikkää kovana vaununa. Naapuri menetti uskon samanikäseen Kroneensa jo muutama vuos sitten. Toisen sullojan jälkeen. Niin sitä oon mieki kierrelly rasvarin kans ja kerran katkoin kaikki piuhat verurin ja vaunun välistä, mut veikkaan ettei toi huoltokustannus ihan pilviin nousse vaik ei oo tullu koskaan sitä kunnolla laskeskeltua.   

mutta torro ja jumpo on tehty jämerämmästi kuin europrofi, jos vahinkoja ei satu niin torro ja jumpo kestää hyvin huollettuna reilusti yli 3000 ha..
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: Ropsoni - 03.05.11 - klo:22:10
toinen noukin menossa. Kyl ne menee riittävän ajon päälle noi noukkimet varmaan joka vermeestä, mut pidän kyllä Pötikkää kovana vaununa.  

Joo eipä taida kovin monessa merkissä olla noukkimen kehälaakereille rasvanippoja, ovat vain mallia "kesto" tai "muovi" :D
Vähä kun jostain multaa hipasee niin kyllä kuluu. Ja kuluu ne muutenkin kun kuivina pyörivät.
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: lavali - 04.05.11 - klo:22:24
niille kehälaakereille pitääs olla eres joku luukku, että pääsis roiskaasemaan öljyä, ja kattomaan nätysti mitä sinne kuuluu?? paalaajis ainakaa ei näe ilman purkammatta sinne:(
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: mlahti - 05.05.11 - klo:10:41
niille kehälaakereille pitääs olla eres joku luukku, että pääsis roiskaasemaan öljyä, ja kattomaan nätysti mitä sinne kuuluu?? paalaajis ainakaa ei näe ilman purkammatta sinne:(

pöttinderissä näkee ja kehälle on oma rasvanippaki.
laakerit on helppo vaihtaa pienestä luukusta..
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: Greenpwr - 05.05.11 - klo:18:03
niille kehälaakereille pitääs olla eres joku luukku, että pääsis roiskaasemaan öljyä, ja kattomaan nätysti mitä sinne kuuluu?? paalaajis ainakaa ei näe ilman purkammatta sinne:(

pöttinderissä näkee ja kehälle on oma rasvanippaki.
laakerit on helppo vaihtaa pienestä luukusta..

 Klassikasta aikanaan mellanswenssonilta ko laakerit karanneet pois ja ajeltu vähän matkaa ilman...se ohjainkehä nyt sitten kuitenkaan hirmuisen kallis....ja sorvarilta sai pyöreetä rautaa sinne laakerin sisään.
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: volvo88 - 05.05.11 - klo:20:37
toinen noukin menossa. Kyl ne menee riittävän ajon päälle noi noukkimet varmaan joka vermeestä, mut pidän kyllä Pötikkää kovana vaununa.  

Joo eipä taida kovin monessa merkissä olla noukkimen kehälaakereille rasvanippoja, ovat vain mallia "kesto" tai "muovi" :D
Vähä kun jostain multaa hipasee niin kyllä kuluu. Ja kuluu ne muutenkin kun kuivina pyörivät.

Paalarissa sumutan paineilmaruiskulla öljyä noille laakereille koneen pyöriessä joka päivä. Kehällä on lisäksi rasvanippa johon laitetaan vaseliinia pari kertaa päivässä. Vähän vajaa 30tpaalia ajettu eikä noukkimelle ole ainakaan vielä tarvinnut tehdä mitään. Vastaa suunnilleen 3000ha ajoa.
Otsikko: Vs: Noukinvaunun huoltokustannukset
Kirjoitti: kaju - 05.05.11 - klo:23:13
No eikös noi kiinteepiikkiset noukkimet yleisty niin pääsee noista kehälaakeri ongelmista ;)