Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lassiala - 23.04.11 - klo:14:45
-
Neuvokaas nyt hyvät miehet , miten Tumen jyräpyörästön helpoimmin saisiirroitetuksi , kun yksi rengas rik
ki , tietenkin keskivaiheilta ja vielä siitä puolikkaasta ,joka voimanväl ketju.
Rankka homma tiedossa ?
-
Ensin hankit pyöräkuormaajan, sitten ripustat sen kylvökoneen roikkumaan ja pulttaat koko pyörästön pois......
-
joskus ollut talkoissa kun vaihdettii rengas,oliko niin et pullotunkilla se rikkinäin puoli ylös.sitten vaan mutterit auki, ja ketju pois paikalta.takaisin laitto on sitten vaikeempi kun tarvii verjella kierteitä ja paikkale nosto kun tarvii nostaa ylös ja eteen päin et saa pultit paikalle.paska homma :'(
-
Ensin hankit pyöräkuormaajan, sitten ripustat sen kylvökoneen roikkumaan ja pulttaat koko pyörästön pois......
Helpoin ratkaisu kyllä,pari vuotta sitten oli sama homma junkkarin takapyöräkoneen kanssa..
-
viime keväänä vaihettiin useampia renkaita.. hallitunkilla ja keulakuormaajallaki onnistuu, tosin kannattaa varautua kaasulla lämmitykseen ku rengaslaipioita alkaa irrotteleen.. meillä sekään ei auttanu, kaikki rälläkällä halki ja keskon varaosatiskille notkumaan.. samoin laakeripesät kans halki, niitä tais löytyä normiliikkeistäkin.. kova homma oli joo, mutta ku jyvälle pääsee ni kyl se siitä.. ;D ;D
-
Eihän tuo nyt kova homma ole. Ohjekirjassa mulla ainakin oli ohjeetkin. Tunkkien avulla nostoa, laakeripukeista pultit auki ja vierittää rengasrivi pois, ja sitten purkamaan rivistöä. Pari tunkkia riittää nostokalustoksi.
-
Eihän tuo nyt kova homma ole. Ohjekirjassa mulla ainakin oli ohjeetkin. Tunkkien avulla nostoa, laakeripukeista pultit auki ja vierittää rengasrivi pois, ja sitten purkamaan rivistöä. Pari tunkkia riittää nostokalustoksi.
ei niin. tässäki ku kirjottelee että miten se homma tapahtuu, ni ei tuu etes hiki.. helppo homma tekijämiehelle.. ;D ;D
-
Eihän tuo nyt kova homma ole. Ohjekirjassa mulla ainakin oli ohjeetkin. Tunkkien avulla nostoa, laakeripukeista pultit auki ja vierittää rengasrivi pois, ja sitten purkamaan rivistöä. Pari tunkkia riittää nostokalustoksi.
ookko montakin vaihtanut :D
-
Tunkeilla molemmistas laidoista kone ilimaan ja ketju irti, 3m koneessa renkaat kahessa patterissa ja molemmissa 2 tukilaakeria. Ottaa vaikka laakerit pois rungosta. 2 pulttia per laakeri. Rengaspatteri tipahtaa alaspäin. Kokemuksesta voin kertoo että jos se kylvökone on yli 6 vuotta vanha niin sen keskimmäisen renkaan irtissaanti on meleko hankalaa. Pitää (tai minunpiti ainakin) porata joka pyöränlaakeripesän kiinnityspultti irti akselista. Oli ruostunu napakasti kiinni. Nyt näky olevan 1 rengas tyhjä ja irti vanteelta. Just keskeltä, jos kone vielä minulla kun kylvöt alkaa niin täytän sen vaikka uretaanilla tai silikoonilla ennenku puran sen pois. 8)
-
Voisi muuten olla ihan hyvä kohde sille renkaanpaikkausmönjälle josta koneviestissäkin oli juttua..
-
Voisi muuten olla ihan hyvä kohde sille renkaanpaikkausmönjälle josta koneviestissäkin oli juttua..
Tuo tuli minunkin mieleeni.. Ko. mönjällä on paikattu isoja reikiä.
-
Voisi muuten olla ihan hyvä kohde sille renkaanpaikkausmönjälle josta koneviestissäkin oli juttua..
Tuo tuli minunkin mieleeni.. Ko. mönjällä on paikattu isoja reikiä.
kortonkeista ;D
-
Eihän tuo nyt kova homma ole. Ohjekirjassa mulla ainakin oli ohjeetkin. Tunkkien avulla nostoa, laakeripukeista pultit auki ja vierittää rengasrivi pois, ja sitten purkamaan rivistöä. Pari tunkkia riittää nostokalustoksi.
ookko montakin vaihtanut :D
En oo vaihtanut kuin yhden. Toinen menisikin jo helpommin kun on jo harjoitellut... ;D
-
Eihän tuo nyt kova homma ole. Ohjekirjassa mulla ainakin oli ohjeetkin. Tunkkien avulla nostoa, laakeripukeista pultit auki ja vierittää rengasrivi pois, ja sitten purkamaan rivistöä. Pari tunkkia riittää nostokalustoksi.
ookko montakin vaihtanut :D
En oo vaihtanut kuin yhden. Toinen menisikin jo helpommin kun on jo harjoitellut... ;D
niin se on monessa hommassa,kokemus tuo varmuutta ;D
-
onko tuo koneviestin mönjä jotaki pintapaikkausainetta vai täytetäänkö sillä koko rengas?
-
onko tuo koneviestin mönjä jotaki pintapaikkausainetta vai täytetäänkö sillä koko rengas?
Jos puhutaan 11-D aineesta niin sitä tulee renkaaseen vaan isoonkin renkaaseen joku litra tai pari... Kestää nauloja sen jälkeen ;)
-
Pu täyte , kuten horschilla
Tai sitten Kuusakoskelle koko laite ? mieluummin siis,,,,,,,Å
-
Just vaihdoin pakkeriin renkaan ja täytyy sanoa että v-mäinen homma oli jo sekin. Ei muuten mitään mutta laakeripesä täytyi rälläköidä irti. Osat oli onneksi halpoja. Kauhulla odottelen koska joutuu kylvökoneeseen vaihtaan.
-
pu täyte olis mielenkiintone katellu niit horsisa, mut kait neki hajoo. horsisa täytyy myös ottana koko pyörä rivistö, ja horsisa niit renkaita näyttää menevän. 9m oli leviänä ja kattelin et 6 renkasta oli kasassa paskana.
-
täytynee vaan sitten ruveta yrittämään , hyvistä neuvoiusta kiitos, ja toden totta : onhan ohjekirjassakin siitä . konkreettisempaa vaan saada neuvoja ihmiseltä, Agronettilläisiltä ;)
-
jonkinlaista selkärankaa saa usein niiltä jotka ovat joutuneet tekemään muutamaa kinkkistä juttua aiemmin, ja kyllä joku aina hoksaa jonkin niksin jolla pääsee helpommalla!
-
Eihän tuo nyt kova homma ole. Ohjekirjassa mulla ainakin oli ohjeetkin. Tunkkien avulla nostoa, laakeripukeista pultit auki ja vierittää rengasrivi pois, ja sitten purkamaan rivistöä. Pari tunkkia riittää nostokalustoksi.
ei niin. tässäki ku kirjottelee että miten se homma tapahtuu, ni ei tuu etes hiki.. helppo homma tekijämiehelle.. ;D ;D
talvella vaihdoin kaks rengasta just noin!! onneks ekaan pyöränlaippaan yletty ulosvetäjällä muut purkaantu käsin
-
Eihän tuo nyt kova homma ole. Ohjekirjassa mulla ainakin oli ohjeetkin. Tunkkien avulla nostoa, laakeripukeista pultit auki ja vierittää rengasrivi pois, ja sitten purkamaan rivistöä. Pari tunkkia riittää nostokalustoksi.
ei niin. tässäki ku kirjottelee että miten se homma tapahtuu, ni ei tuu etes hiki.. helppo homma tekijämiehelle.. ;D ;D
talvella vaihdoin kaks rengasta just noin!! onneks ekaan pyöränlaippaan yletty ulosvetäjällä muut purkaantu käsin
jos haluaa haastavuutta niin voi tehdä se säiliöt täynnä kenttäolosuhteissa. terveisiä vaan harkottelutilalle jos sattuvat lukemaan. Tais olla vähän vetoketjuongelmia kaupan päälle.
-
Voisi muuten olla ihan hyvä kohde sille renkaanpaikkausmönjälle josta koneviestissäkin oli juttua..
Tuo tuli minunkin mieleeni.. Ko. mönjällä on paikattu isoja reikiä.
Jyräcombissa on mulla tuota mönjää jo 4 renkaassa. Mutta ei se nosta kumia takasin vanteille, jos se on päässy sieltä poisputoomaan.
-
Näppärä jätkä valaa betonilla kombin jyräpyörästön täyteen. Ei sen jälkeen rengas puhkea.
-
Kävisköhän 7.50/8.25 R15 kokoset louhosrenkaat? 500e kipale, mutta loppuupahan se paikkamönjällä pelleily. ;D
-
Kävisköhän 7.50/8.25 R15 kokoset louhosrenkaat? 500e kipale, mutta loppuupahan se paikkamönjällä pelleily. ;D
Täytyy ottaa yhteyttä valtioneuvostoon, pääministerin ja pressan autossa on puhkeamattomat renkaat, kai nekin joskun uusiin vaihdetaan, niin siin olis käytetyt! :D
-
Voisi muuten olla ihan hyvä kohde sille renkaanpaikkausmönjälle josta koneviestissäkin oli juttua..
Tuo tuli minunkin mieleeni.. Ko. mönjällä on paikattu isoja reikiä.
Jyräcombissa on mulla tuota mönjää jo 4 renkaassa. Mutta ei se nosta kumia takasin vanteille, jos se on päässy sieltä poisputoomaan.
Kuormaliina renkaan ympäri, pikku kiristys, sielu pois ventiilistä ja reilu puhallus.... TRI2:n laittelin manuaalisesti kerran paikalleen, valitettavasti, säästäessä tulee hiki ja vaivan palkka jää vaatimattomaksi...
-
Jyräcombissa on mulla tuota mönjää jo 4 renkaassa. Mutta ei se nosta kumia takasin vanteille, jos se on päässy sieltä poisputoomaan.
Vanteelle saamiseen on toiset temput:
http://www.youtube.com/watch?v=vLtBojvDEyc
-
Yksi syy monesta miksi Tume Agri Master katos meirän pihasta. Alko joka vuotinen rengas sulkeiset ottaan päästä ,pari hyvää kyvöpäivää joka kevät renkairen takia ja parikertaa katkes navan kiinitys pultit ajossa jotka vaihrettiin 2mm paksummaksi isomman huollon yhteyressä.
-
tässä ollaan tämä päivä taisteltu homman kanssa: Ohjekirjan neuvomalla tavalla en saanut edes pultteja auki alakautta, - mikään avain ei ylettyny tai mahtunu kääntymään. Kiukussa sitten nostettiin etukuormaajalla koko puolkas tukki ylös saranoiltaan ja maahan ylösalaisin , helppo saada laakeripesät pulteista. sitten alkoi toinen erä että pyöriä pois akselista . siinä vaihessa ollaan.
Siinä tohinassa selvisi rengasrikon syy: injektioneula sikalan lietten mukana kai peltoon ( tai pihassa)
-
tässä ollaan tämä päivä taisteltu homman kanssa: Ohjekirjan neuvomalla tavalla en saanut edes pultteja auki alakautta, - mikään avain ei ylettyny tai mahtunu kääntymään. Kiukussa sitten nostettiin etukuormaajalla koko puolkas tukki ylös saranoiltaan ja maahan ylösalaisin , helppo saada laakeripesät pulteista. sitten alkoi toinen erä että pyöriä pois akselista . siinä vaihessa ollaan.
Siinä tohinassa selvisi rengasrikon syy: injektioneula sikalan lietten mukana kai peltoon ( tai pihassa)
Onko nuo tubeless-renkaita? Eikös tuollaisen saisi paikattua ulkopuoleltakin jollain tubeless-paikalla ilman renkaan ja vanteen irroitusta?
-
koiranpaskalla saa juu jos löytää aukon vaanni
-
tässä ollaan tämä päivä taisteltu homman kanssa: Ohjekirjan neuvomalla tavalla en saanut edes pultteja auki alakautta, - mikään avain ei ylettyny tai mahtunu kääntymään. Kiukussa sitten nostettiin etukuormaajalla koko puolkas tukki ylös saranoiltaan ja maahan ylösalaisin , helppo saada laakeripesät pulteista. sitten alkoi toinen erä että pyöriä pois akselista . siinä vaihessa ollaan.
Siinä tohinassa selvisi rengasrikon syy: injektioneula sikalan lietten mukana kai peltoon ( tai pihassa)
Onko nuo tubeless-renkaita? Eikös tuollaisen saisi paikattua ulkopuoleltakin jollain tubeless-paikalla ilman renkaan ja vanteen irroitusta?
Nykyään tietääkseni kaikissa sisärengas. Ensimmäiset olleet tubelesrenkailla (by K-maatalouden paikallinen konemyyntitykki ::) ) Ittekkin keväällä vaihdoin yhden renkaan . tosin ei sitä varmaan kukaan pysty yksin vaihtamaan ??? Hyvät apuvoimat piti olla. Tunkalla nostettiin molemmista päistä ja jäävä tukki tuettiin hirren pätkillä pyörien alta. Keskinivel jäykistettiin sillä latalla ja sitten pitkällä varrella ja tulppa hylsyllä alakautta auki. Tosin päinmäiset renkaat piti saada liikumaan että sinne edes sai sen avaimen ??? Ja tukki tuli pois. onneksi oli päinmäinen rengas joten vaihto helppoa. MUTTA sitten se takaisin laitto ??? ??? ??? Laakeri pukin pultit oli saaneet joskus (ehkä nytkin) päihinsä joten pulttien kiristäminen oli v......sta. Niitä sitten pyöriteltiin ja lisäiltiin rikkoja sun muuta . Toivottavasti ei oikein usein tartte vaihtaa >:(
-
tässä ollaan tämä päivä taisteltu homman kanssa: Ohjekirjan neuvomalla tavalla en saanut edes pultteja auki alakautta, - mikään avain ei ylettyny tai mahtunu kääntymään. Kiukussa sitten nostettiin etukuormaajalla koko puolkas tukki ylös saranoiltaan ja maahan ylösalaisin , helppo saada laakeripesät pulteista. sitten alkoi toinen erä että pyöriä pois akselista . siinä vaihessa ollaan.
Siinä tohinassa selvisi rengasrikon syy: injektioneula sikalan lietten mukana kai peltoon ( tai pihassa)
Saiko tuon saranoilta helposti ? Onko siinä keskellä se tappikin ? lähteekö se helposti pois? Isä ehdotteli tuota konstia, mutta jäi ehdottelun asteelle ;)
-
melko helposti lähti puolikas saranoilta , takaisin saamisesta ei vielä käsitystä . Ainakin laakeripesät helpo avata siinä ylössuin.
Tuota alakautta irrottamistahaittasi sekin ,että koko homma huomattiin kun asentamassa piensiemenlaiteta letkuineen , joteen koneen väliin ei pääse edes entisen vertaa.
Noita pikapaikkausaineita kanssa pohdittiin, mutta kun venttiilikin oli poissa jo, ajattelin nyten ainakin sisäkumin laittaa.
-
Keskustelun innoittamana tuli kiskotua kylvökone arkistosta pihalle ja tarkisteltua ilmanpaineet hyvissä ajoin.
-
No olikos paineita ;D
-
rapid offset pyörästön ylivoimaa, renkaanvaihto ilman tunkkeja ja muuta konstailua.
-
ja myös ilman offsettia rapidit 8) ja jousitus joka pyörässä 8)
-
melko helposti lähti puolikas saranoilta , takaisin saamisesta ei vielä käsitystä . Ainakin laakeripesät helpo avata siinä ylössuin.
Tuota alakautta irrottamistahaittasi sekin ,että koko homma huomattiin kun asentamassa piensiemenlaiteta letkuineen , joteen koneen väliin ei pääse edes entisen vertaa.
Noita pikapaikkausaineita kanssa pohdittiin, mutta kun venttiilikin oli poissa jo, ajattelin nyten ainakin sisäkumin laittaa.
Siinä on muuten työturvallisuus huipussaan kun noita laakerin pultteja availee altapäin. Siis jos koko mies ei mahdu pyörästön alle, niin ainakin sielä on kädet ja pää ::)