Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JuhaPekka - 10.04.11 - klo:08:22
-
Olempa katastellu, josko raaskisi ostaa ihan paalivaunun.
6t Velsalla 3 paalia kerrallaan kestää pikkasen liikaa ajella kolmatta sataa paalia kotio.
Tuommoinen Pielisen metallin kärry ois kiva.
Onko raadilla kokemuksia moisesta ? Hintaa taitaa olla ihan kohtuudella...? 7-8000€ ?
-
Eikös sitä samalla rahalla saa, kun ostaa rekan kolmiaskelisen kärrin ja etumainen akseli pois ja aisa tilalle. Painoo tietty laitteella on enemmän, kun tuolla pielisen kärryllä mut menee paalejakin enemmän kuormaan... :P
-
"niilo pielisen" vaunu! aika keposen näkönen, miten sitten lie millasille paaleille tarkoitettu?
-
"niilo pielisen" vaunu! aika keposen näkönen, miten sitten lie millasille paaleille tarkoitettu?
Olikohan suurin sallittu paalin koko 130cm?
-
Varmaan pysyy kyydissä kohtuu hyvin.
Siihen hyvät puolet sitten loppuikin..
Muuta tuolla ei voi kuskata.
Paalit on väärinpäin kyydissä. Jos paalit jää paalaimen jäljiltä pystyyn, niin ne täytyy tuupata ensin kumoon.
Sama juttu purkupaikalla, jos haluaa säilyttää paalit pystyssä pinossa, niin taas täytyy vaihtaa otetta välillä.
-
AgerS: sitä jos itte alkaa pajattamaan vaunua....huh huh. Ostamalla saa paremman ja tielle kelpaavan.
Pystyyn jättää kaytetty paaleri paalit, et kääntö vasta jemmapaikassa kotona latsalleen.
Ja ei meijän vetokamppeella paljoo yli 10-15k vaunua kannata vetää. Loppuu "napsut".
Sehän siinä on, et se nimenomaan on paalivaunu, mutta niinpä ne toisetkin myynnissä olevat.
-
AgerS: sitä jos itte alkaa pajattamaan vaunua....huh huh. Ostamalla saa paremman ja tielle kelpaavan.
Pystyyn jättää kaytetty paaleri paalit, et kääntö vasta jemmapaikassa kotona latsalleen.
Ja ei meijän vetokamppeella paljoo yli 10-15k vaunua kannata vetää. Loppuu "napsut".
Sehän siinä on, et se nimenomaan on paalivaunu, mutta niinpä ne toisetkin myynnissä olevat.
Mulla on tehty kärri just tuollasesta 3-akselisesta kärristä. 4ke muistaaksen aikoinaan maksoin siitä (oli muutostyöt jos tehty ) ja kyytiin saa 30 paalia.
Mutta jos vetokone on "jarruna" niin voihan sitä pienemmänkin kärrin hommata, vaikka tollasen ostokärrin.
-
AgerS: sitä jos itte alkaa pajattamaan vaunua....huh huh. Ostamalla saa paremman ja tielle kelpaavan.
Pystyyn jättää kaytetty paaleri paalit, et kääntö vasta jemmapaikassa kotona latsalleen.
Ja ei meijän vetokamppeella paljoo yli 10-15k vaunua kannata vetää. Loppuu "napsut".
Sehän siinä on, et se nimenomaan on paalivaunu, mutta niinpä ne toisetkin myynnissä olevat.
Mulla on tehty kärri just tuollasesta 3-akselisesta kärristä. 4ke muistaaksen aikoinaan maksoin siitä (oli muutostyöt jos tehty ) ja kyytiin saa 30 paalia.
Mutta jos vetokone on "jarruna" niin voihan sitä pienemmänkin kärrin hommata, vaikka tollasen ostokärrin.
No painaakos ne 30 paalia tonnin kappale?
-
Täälläpäin saaneet paalimiehet sakkoja kun on ollut liian paljon paaleja kyydissä.
-
AgerS: sitä jos itte alkaa pajattamaan vaunua....huh huh. Ostamalla saa paremman ja tielle kelpaavan.
Pystyyn jättää kaytetty paaleri paalit, et kääntö vasta jemmapaikassa kotona latsalleen.
Ja ei meijän vetokamppeella paljoo yli 10-15k vaunua kannata vetää. Loppuu "napsut".
Sehän siinä on, et se nimenomaan on paalivaunu, mutta niinpä ne toisetkin myynnissä olevat.
Mulla on tehty kärri just tuollasesta 3-akselisesta kärristä. 4ke muistaaksen aikoinaan maksoin siitä (oli muutostyöt jos tehty ) ja kyytiin saa 30 paalia.
Mutta jos vetokone on "jarruna" niin voihan sitä pienemmänkin kärrin hommata, vaikka tollasen ostokärrin.
No painaakos ne 30 paalia tonnin kappale?
Eikun vähän yli ;D
Pehkupaaleja 30, rehupaaleja 16, sama sit mitä ne painaa...
-
AgerS: sitä jos itte alkaa pajattamaan vaunua....huh huh. Ostamalla saa paremman ja tielle kelpaavan.
Pystyyn jättää kaytetty paaleri paalit, et kääntö vasta jemmapaikassa kotona latsalleen.
Ja ei meijän vetokamppeella paljoo yli 10-15k vaunua kannata vetää. Loppuu "napsut".
Sehän siinä on, et se nimenomaan on paalivaunu, mutta niinpä ne toisetkin myynnissä olevat.
Puolperästä tekee paalikärryn kolmes päivää
ihan kamala homma ;D
-
Olempa katastellu, josko raaskisi ostaa ihan paalivaunun.
6t Velsalla 3 paalia kerrallaan
Nyt kun on vielä ollut käytössä metsäkuormaaja (on muuten Wallu 1100 Joutsa-kattokuormaimella hävityslistalla, ketä vain kiinnostaa), niin Velsaan saa kyllä kahdeksan paalia: kuusi pohjalle ja kaksi päälle sitomaan kuormaa. Vaan en ole tästä kyllä kovin innostunut, kun häviää tuo kuormaaja ensi kesänä ja kahdeksankin tuntuu vähäiseltä määrältä. Eli samanlaista kärrypohdintaa itselläkin.
Petri
-
itte oon tehny 85 velsaan rhs:stä sen verran jatketta että 8 menee pohjaan ja päälle 3 tai 6 riippuen onko kuivaa vai ei...niin jatke on siis irrotettavissa normilaitojen tieltä ;D :o
tuota pielisen kärriä itsekkin himoitsin jossakin vaiheessa, mut sittenpä on unohtunut. tuo paalikoko on suurin ongelma ko ei voi ajaa kun nuita pienempiä. oljen ajussa kapasitetti pieni ja hintakin kipuaa kuiteskin samoihin kuin hyväkoneella kun ottaa isommat pyörät ja jarrut... ::)
-
AgerS: sitä jos itte alkaa pajattamaan vaunua....huh huh. Ostamalla saa paremman ja tielle kelpaavan.
Pystyyn jättää kaytetty paaleri paalit, et kääntö vasta jemmapaikassa kotona latsalleen.
Ja ei meijän vetokamppeella paljoo yli 10-15k vaunua kannata vetää. Loppuu "napsut".
Sehän siinä on, et se nimenomaan on paalivaunu, mutta niinpä ne toisetkin myynnissä olevat.
Puolperästä tekee paalikärryn kolmes päivää
ihan kamala homma ;D
paljonko tyhjäpaino ??? ???
-
Täälläpäin saaneet paalimiehet sakkoja kun on ollut liian paljon paaleja kyydissä.
Minkälaisin perustein kappelemääriä lasketaan?
Vaaka, tai sitten ylileveys tai korkeus nyt ensimmäisenä tulee vastaan, ei kappalemäärä! :o
Lähinnä paalien kanssa ongelmia aiheuttaa sitominen niin, että se täyttää lain kirjaimen. Paino kanssa tietysti, mutta se on pienempi murhe jos on kuormaimessa vaaka, niin voi ennakoida asian. Nykyisin kun traktorit painaa sopivasti ja kärryissä on jarrut, niin ei nyt ihan turhilla kuormilla tarvii ajella.
-
pari paalikärryäkin on tullut virosta tuotua. Täytyy sanoa ettei perusvaunun teossa alusta saakka ainakaan ole mitään järkeä, halvasta rekan kärrystä toki saa halvemmalla jos hitsi pysyy kädessä.
-
Täälläpäin saaneet paalimiehet sakkoja kun on ollut liian paljon paaleja kyydissä.
Minkälaisin perustein kappelemääriä lasketaan?
Vaaka, tai sitten ylileveys tai korkeus nyt ensimmäisenä tulee vastaan, ei kappalemäärä! :o
Lähinnä paalien kanssa ongelmia aiheuttaa sitominen niin, että se täyttää lain kirjaimen. Paino kanssa tietysti, mutta se on pienempi murhe jos on kuormaimessa vaaka, niin voi ennakoida asian. Nykyisin kun traktorit painaa sopivasti ja kärryissä on jarrut, niin ei nyt ihan turhilla kuormilla tarvii ajella.
Täällä savossa on ainakin saaneet sakkoja ylileveistä paalikuormista. Pienimmätkin paalit taitaa levitä aina sen verran, ettei kahta paalia saa laillisesti (alle 2,6m) rinnakkain.
-
saako tualla pielisen vaunulla ajettua varastoon kotia ( liikaa puristeluja) ennen ku paalit kotona. itse varastoin pystys/läjään ..
-
Näistä kärryistä on ollu täällä juttua vuoden sisällä jo monta ketjua. Toi kuljetustyyli kyllä onnistuu mutta on vaan täysin laiton leveytensä puolesta.
Tällähetkellä olis toiveena ka:sta tehty kärry missä olisi tukkikärrystä tuttu kääntyvä aisa ja veto sekä kippi. Lisäksi olisi laskevat laidat ja hiekkalavasta tuttu perälauta. Paalit kuormattais rukkipiikkien näköisellä laitteella ja purettais kippaamalla. Halpuus olisi suhteellista mutta hyvä ja tehokas olisi.
-
Lähinnä paalien kanssa ongelmia aiheuttaa sitominen niin, että se täyttää lain kirjaimen.
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pid=41473#top_display_media
-
Tommonen oli naapurista lainassa. http://aqua.kuvat.fi/kuvat/Konekuvat/paalikuorma.jpg
-
Tommonen oli naapurista lainassa. http://aqua.kuvat.fi/kuvat/Konekuvat/paalikuorma.jpg
oliko kuorma rehupaaleja, vai jotain muuta?
-
Tommonen oli naapurista lainassa. http://aqua.kuvat.fi/kuvat/Konekuvat/paalikuorma.jpg
Uskomaton kuorma!!! ;D ;D ;D
Mittasuhteet kuvassa vain hieman hämmentävät...
-
Ovatten säilöheinäpaaleja kork 85cm, halk 90cm, paino n. 150kg.
-
no ajattelin kaas että on pienempiä paaleja ... oliko tuas 43kpl?
-
joo, oliskin normi paaleja... ois 43k massaa kuormassa.
Mut hei. Kiitosta kommenteista tähän asti.
En jaksanut/kehdannut selata wanhempia juttuja. ;D
-
Ei mitään järkeä ropottaa paalivaunua itse. Esim. viimesyksynä ostettu uusi 16t Tempo lavamitat 9mx2,5m 10-pulttiset navat 550/45/22,5 flotation renkaat ja jarrut maksoi 8130€ alv0. Tähän sopii 255 Claasin paaleja 20kpl kantavuus täynnä ja mahtuu leveydestään hyvin alle 260cm:in. Yleensä alusta kuin alusta maksaa jo jotain + muutostyöt päälle ja yleensä vähemmän nätti lopputulos. Mutta jollei muuta tekemistä ole niin sitten?
-
vanha puolperä
2500€
raudat, vetosilmukka, jarrut 1000€
hiekkapuhallus + maalaus noin 1000€
Elikkä valmis kärry noin 4500€ sis alv
-
vanha puolperä
2500€
raudat, vetosilmukka, jarrut 1000€
hiekkapuhallus + maalaus noin 1000€
Elikkä valmis kärry noin 4500€ sis alv
Ja oma työhän on ilmaista. ;D
-
vanha puolperä
2500€
raudat, vetosilmukka, jarrut 1000€
hiekkapuhallus + maalaus noin 1000€
Elikkä valmis kärry noin 4500€ sis alv
Ja oma työhän on ilmaista. ;D
No tossa menee se kolme neljä päivää riippuen vähä millast tahtii tekee
Ja voi sitä talvel jotai muutaki tehä ku pirtis maatta ;D