Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 04.04.11 - klo:23:12

Otsikko: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: Petri - 04.04.11 - klo:23:12
Taas pientä uutta rakentelua ja olisi kova houkutus muuttaa rakenteita siten, että Varmon pitäisi kavuta 60 cm korkealle, luiskaa pitkin. Millaisia kokemuksia on vehkeen mäennousukyvystä? Alusta on pitävä, eli sutimisesta ei tarvii olla huolissaan, itselläni suurin epäilys tulee ajomoottorin suorityskyvystä ja kestävyydestä. Kuinka pitkälle matkalle tuo 60 cm olisi luiskattava, että olisi mitenkään mahdollinen?

Petri
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: sirkussonni - 04.04.11 - klo:23:19
Vanhoihin kokemuksiin perustuen, jos kuormattuna oli tarkoitus ajaa, varmaankin vähintään 3m olis hyvä olla matkaa. Vanhaa vinttisiltaa ei jaksanut ylös kavuta 600 kg:n paalin kanssa, eikä ole mikään jyrkkä silta. Tee koe vaikka hiekasta, niin ei tule yllätyksiä. Lisämoottoreillahan on varustettu leikkurilla varustetut mallit?, saattaa kiivetä reilummastakin noususta?
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: rene - 04.04.11 - klo:23:43
Jos tietää ajomoottoritehon, koneen kokonaispainon  ja liikenopeuden niin tuota voisi laskeakin.  Yksi kilowatti vie sata kiloa sekunnissa metrin verran ylöspäin. Kun lähtee laskemaan niin toimivia konsepteja saa kun laskee koneen painon kaksinkertaisena. :)
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: +200 - 04.04.11 - klo:23:45
Jos tietää ajomoottoritehon, koneen kokonaispainon  ja liikenopeuden niin tuota voisi laskeakin.  Yksi kilowatti vie sata kiloa sekunnissa metrin verran ylöspäin. Kun lähtee laskemaan niin toimivia konsepteja saa kun laskee koneen painon kaksinkertaisena. :)
Tos onki ongelmana se,ettei ajomoottori kestä.Koiranluu poikki jos ei muuta
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: rene - 04.04.11 - klo:23:58
Jos tietää ajomoottoritehon, koneen kokonaispainon  ja liikenopeuden niin tuota voisi laskeakin.  Yksi kilowatti vie sata kiloa sekunnissa metrin verran ylöspäin. Kun lähtee laskemaan niin toimivia konsepteja saa kun laskee koneen painon kaksinkertaisena. :)
Tos onki ongelmana se,ettei ajomoottori kestä.Koiranluu poikki jos ei muuta
Juurikin tuollaiseen tilanteeseen auttaa laskelma koneen painosta tuplaten painavampana.    Koiranluu? ??? ???
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 05.04.11 - klo:01:21
Jos tietää ajomoottoritehon, koneen kokonaispainon  ja liikenopeuden niin tuota voisi laskeakin.  Yksi kilowatti vie sata kiloa sekunnissa metrin verran ylöspäin. Kun lähtee laskemaan niin toimivia konsepteja saa kun laskee koneen painon kaksinkertaisena. :)

Se on nousun kaava. Eteenpäinmenossa kehävoimakertoimen ja vierimisvastuskertoimen erotus on hyvällä alustalla 0,7. Eli tuon verran pyörälle tulevasta voimasta muuttuu etenemisvoimaksi. Jos on hydraulinen ajovoimansiirto, sen hyötysuhde on huono, olisiko 50%?
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: bdr-529 - 05.04.11 - klo:07:05
Maavara, etu-ja takaylitykset. 
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: sirkussonni - 05.04.11 - klo:07:14
Varmo ei tarvii mitään laskukaavoja, eikä varmuuskertoimia, eikä tarvii miettiä etu eikä takaylityksiä.  Se tarvii vaan riittävän loivan mäen!  ;)
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: axb - 05.04.11 - klo:07:30
ottaa sellasen 3-vetosen ja tekee pirun loivan luiskan.... ;)
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: Kaupoi - 05.04.11 - klo:07:58
Lisämoottoreillahan on varustettu leikkurilla varustetut mallit?, saattaa kiivetä reilummastakin noususta?

Mullon tommonen etukuormaajallinen eturenkailla vetävä Varmo. Aikoinaan siilostakin irrotettiin rehua kyytiin. Siilon luiskan nousu oli ehkä tuo 60cm 3m:n matkalla, saatto olla jyrkempiki. Aina se ylös nousi. Hetkellisesti tuosta saa lisävauhtia moottoreille laskemalla etukuormaajaa samalla kun ajaa. Ilmeisesti jokin painerajotin tällöin ohitetaan. Hyödyllinen ominaisuus jäistä paalia lastatessa :)
Yksvetosesta varmosta en osaa sanoa...
Otsikko: Vs: Varmoliftin mäennousukyky
Kirjoitti: +200 - 05.04.11 - klo:08:26
Jos tietää ajomoottoritehon, koneen kokonaispainon  ja liikenopeuden niin tuota voisi laskeakin.  Yksi kilowatti vie sata kiloa sekunnissa metrin verran ylöspäin. Kun lähtee laskemaan niin toimivia konsepteja saa kun laskee koneen painon kaksinkertaisena. :)
Tos onki ongelmana se,ettei ajomoottori kestä.Koiranluu poikki jos ei muuta
Juurikin tuollaiseen tilanteeseen auttaa laskelma koneen painosta tuplaten painavampana.    Koiranluu? ??? ???
Koiranluu=moottorin ja pyörän navan välis oleva akseli.Katkee poorin reunasta.