Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Kamikatze - 29.03.11 - klo:23:13
-
Kylläpäs on vaikea lumitalvi hakea paaleja pellolta . Vielä tähän asti jotenkin on pärjännyt kun on koko talven samoja teitä ja raiteita ajellut ,mutta viimeisen suojakelin jälkeen ei enää pysykään raiteilla vaan aina lipsahtaa jommalle kummalle puolelle.
Nyt kun olisi pitänyt hakea paaleja parista uudesta paikasta niin ei pääse enää kärryn kanssa eteenpäin eikä ilmankaan kärryjä . Jos traktori tipahtaa raiteilta on vaara että se jää pohjasta kiinni siihen kovettuneeseen polanteeseen . Uuden uran teko pellolle ei onnistu kun lumi menee etuakselin yli ja ei siinä pulverissa pääse oikein minnekään päin. Ainoa konsti olisi kauhoa etukuormaajalla lumet pois,mutta kilometrinkin mittainen tie ja 70-80 cm lunta on työläs avattava .Samaa on valitellut naapurinkin isäntä joka meinasi että pian "loppuu rehut" kun ei pääse oikein mistään enää hakemaan . :(
-
Paali kotoa nokkaan ja pellolle. Sitten takas tullessa myös pellolta kärry täyteen ja kotio.
-
Täytyy ostaa loimaan valtralta rinnekone, siinä on sellanen kaareva puskulevy, että kyllä sillä kolmea paalia saa tuupattua ummen takaa poies ::)
Ei muuten traktori mene sitten ihan helpolla siihen hankeen, ei etu eikä takaperin, ei paalin kanssa eikä ilman. Paaleista näkyy n. 40 cm, eli kohteessakin on lunta eikä pelkästään peltotiellä.
-
Pakilla linko ylhäällä niin pitkälle kuin menee, linko alas ja eteen päin, molemmat luukut auki. Pohjia myöten ei tarvitse kerralla ottaa. Linkoa voi koittaa käyttää myös "kärkiaurana" taakse päin ajettaessa. Kiinni ei pitäisi jäädä koska samoja jälkiä pitkin pitäisi päästä pois. ::)
-
vähän lunta tai sitten isoja paaleja! miun paaleista ei näy kuin kohouma hangessa! eikös muuten kauha puolivälissä pääse aika pitkälle tuossa hangessa, miä eilen koitin ja aika kivuttomasti nyy meni mutta paalien vierellä meinas tila loppua! ens kesänä katon vähän mihin paalit kasaan! :o
-
ei oo mitään ongelmaa kun kaikki paalit kotona kasassa ;)
-
Enimmäkseen on saanu auratulta tieltä nostella paalit kyytiin, ja mitä umpihangesta hakenu, kärryn veto pelastaa.
-
syksyllä sulan maan aikaan paalit kotio, ni ei tartte talvella itkee siitä, et voi voi..
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
-
syksyllä sulan maan aikaan paalit kotio, ni ei tartte talvella itkee siitä, et voi voi..
Paitsi ettei tontille sovi kaikki paalit ja naapuri on niin kitsas ettei anna pihalleen kasata...
Toisekseen, jos mulla ois aikaa ajella rehuja sulankelin aikana, niin enhän mää nyt niin tyhmä olisi että niitä paaleissa ajelisin.
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
Pellolta ne kummassakin haetaan, kumpaakin kyllä voi ostaa jostain "metsätien päästä naapuripitäjästä" ...
-
Kylläpäs on vaikea lumitalvi hakea paaleja pellolta . Vielä tähän asti jotenkin on pärjännyt kun on koko talven samoja teitä ja raiteita ajellut ,mutta viimeisen suojakelin jälkeen ei enää pysykään raiteilla vaan aina lipsahtaa jommalle kummalle puolelle.
Nyt kun olisi pitänyt hakea paaleja parista uudesta paikasta niin ei pääse enää kärryn kanssa eteenpäin eikä ilmankaan kärryjä . Jos traktori tipahtaa raiteilta on vaara että se jää pohjasta kiinni siihen kovettuneeseen polanteeseen . Uuden uran teko pellolle ei onnistu kun lumi menee etuakselin yli ja ei siinä pulverissa pääse oikein minnekään päin. Ainoa konsti olisi kauhoa etukuormaajalla lumet pois,mutta kilometrinkin mittainen tie ja 70-80 cm lunta on työläs avattava .Samaa on valitellut naapurinkin isäntä joka meinasi että pian "loppuu rehut" kun ei pääse oikein mistään enää hakemaan . :(
vanhan ajan ketjusulkeiset edessä ;D
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
Pellolta ne kummassakin haetaan, kumpaakin kyllä voi ostaa jostain "metsätien päästä naapuripitäjästä" ...
Se olisikin hauska kun urakoitsija ajaisi säilörehun kasaan pellon laitaan, siitä sitten itse voi kuljetella siilolle omaan rauhalliseen tahtiin.
edit: Siis tottakai monet mustavat vertailla kokonaishintoja mukaanlukien kuljetuskustannus kotipihalle (oma konetyö esim. 40€/tunti) jos sitä tarvitaan. Mutta kaikki eivät välttämättä muista.
-
Kyllähän tuolla pärjää kun, kärrin jättää vaan auratulle alueella. Traktorilla kyllä pääsee vaikkei oo aurattukkaan, mutta ainahan se helpottaa jos kauhalla lykkää enempiä pois.
-
Kyllä meikäläinen voi muutaman viikon odotella että lumet alkaa sulaa ei ne rehu lopu ennen syksyä. Kotosalla on vaan turhan hyvää rehua ja siellä matkan päässä vanhempaa jonka määrää voisi nyt vähentää .
Meikäläisellä on paljon pieniä nurmilohkoja ja hajallaan ja kaukanakin joten paalisysteemi on sopivin näihin olosuhteisiin .Pieniltä ja kivisiltä lohkoilta tehdään vain yksi sato ja nurmi uusitaan 3-4 v välein
Jos ottaisin noukinvaunu-urakoitsijan joutuisin muuttamaan nurmiviljelyn parhaimmille ja suurimmille lohkoille. Oikeastaan samalla viljanviljelyn järkevyys loppuisi kokonaan jos joutuisi kivikot ja metsänkainalot laitamaan viljalle.
-
Pöh, ihan leluja! Kunnon täppärillä on tietysti oma kaivuri, että voi kaivaa vaikka mimmosen tien talvellakin lumeen :-*
-
Pieniltä ja kivisiltä lohkoilta tehdään vain yksi sato ja nurmi uusitaan 3-4 v välein
Mitä teet jälkikasvulle ennen syksyä. Ajatko kesantomurskaimella kyseiset lohkot lävitse?
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
Pellolta ne kummassakin haetaan, kumpaakin kyllä voi ostaa jostain "metsätien päästä naapuripitäjästä" ...
Oletko ajatellut sammutinkauppiaaksi ryhtymistä kun on tuota liikeideaa ja toisaalta kokemusta laitteesta? ;D
-
Pieniltä ja kivisiltä lohkoilta tehdään vain yksi sato ja nurmi uusitaan 3-4 v välein
Mitä teet jälkikasvulle ennen syksyä. Ajatko kesantomurskaimella kyseiset lohkot lävitse?
Jälkikasvua hillitään noilla huonoilla lohkoilla noin 70kg typpilannoituksella . Olen korjannut joiltakin lohkoilta toista satoa ,mutta eipä sieltä yleensä montakaan paalia tule hehtaaria kohti .
Ensi ja toiskertaiset kyllä yrittää kasvaa jos kosteutta on riittävästi. Mielestäni jälkikasvu ei ole niin suuri ongelma seuraavaa vuotta ajatellen kuin ajatellaan. Jälkikasvun korjuu harkitaan tapauskohtaisesti ja vanhan nurmen kannattaa aina lopettaa.
-
Kyllähän tuolla pärjää kun, kärrin jättää vaan auratulle alueella. Traktorilla kyllä pääsee vaikkei oo aurattukkaan, mutta ainahan se helpottaa jos kauhalla lykkää enempiä pois.
Kyllä on kokeiltu, vaan kun ei mene, ei etuperin eikä takaperin. Jos ensimmäiset jäljet saisi tehtyä, niin sitten kyllä ehkä menisi, mutta kun ei niitäkään saa ajettua niin ei. Ja jokaiselle paalille pitäisi tehdä ne jäljet valmiiksi....
Traktori on kyllä painotettu, mutta kun siitäkään huolimatta ei paksussa lumessa kulje.
Ei kai muuta kun kauhalla lykkimään ristiin rastiin peltoa.....
Kyseessä tällä kertaa nuorkarjalle tarkoitetut natarehupaalit, jotka jäi syksyn kiireessä pellolle 30 km päähän.....
-
Kyllähän tuolla pärjää kun, kärrin jättää vaan auratulle alueella. Traktorilla kyllä pääsee vaikkei oo aurattukkaan, mutta ainahan se helpottaa jos kauhalla lykkää enempiä pois.
Kyllä on kokeiltu, vaan kun ei mene, ei etuperin eikä takaperin. Jos ensimmäiset jäljet saisi tehtyä, niin sitten kyllä ehkä menisi, mutta kun ei niitäkään saa ajettua niin ei. Ja jokaiselle paalille pitäisi tehdä ne jäljet valmiiksi....
Traktori on kyllä painotettu, mutta kun siitäkään huolimatta ei paksussa lumessa kulje.
Ei kai muuta kun kauhalla lykkimään ristiin rastiin peltoa.....
Kyseessä tällä kertaa nuorkarjalle tarkoitetut natarehupaalit, jotka jäi syksyn kiireessä pellolle 30 km päähän.....
Oikein pahassa paikassa auttaa kun tekee kävellen vähän matkaa jälkiä pyörän kohdalle. Ainakin jos on takavetoisella liikkeellä. Menee tietysti lunta saappaaseen...
Mutta aamulla jo kerroin yhden konstin ja jos sitä menee kokeilemaan kannattaa katsoa ensin tämä. http://www.youtube.com/watch?v=LvZLq0YerKc Tuo kummasti lisä uskoa homman onnistumiselle. Ja toi kaveri meni vielä takavetoisella 8)
-
Kyllä samaa ongelmaa on havaittavissa täälläkin. Tosin etäpellolle kävin auraamassa tien ja sinne kyllä pääsee, suurempi ongelma on yksi rinne maantiellä jota ei meikäläisen pikkutraktorilla tunnu pääsevän ilman ketjuja ylös. Olisi se vaan kivempi pelkällä nastallisella traktorilla sulallakin tiellä ajellä... :-\
-
Kyllä samaa ongelmaa on havaittavissa täälläkin. Tosin etäpellolle kävin auraamassa tien ja sinne kyllä pääsee, suurempi ongelma on yksi rinne maantiellä jota ei meikäläisen pikkutraktorilla tunnu pääsevän ilman ketjuja ylös. Olisi se vaan kivempi pelkällä nastallisella traktorilla sulallakin tiellä ajellä... :-\
Entäs noi kevytketjut, tai hätätapauksessa kettinki kierrettynä jenkana renkaan ympärille?
-
pieni satsaus kuljetuskalustoon niin niitä ajais kesällä aika rivakkaan tahtiin
läheltä ollaan ajettu 300-400 paalia päivääs ja kauempaalta sitten 200-300
käytössä siis kaks traktoria joista toisessa vaan kuormaaja
Mua ei ainaska houkuta se syksyllä kurassa möyriminen ja talvella liukkaitten ja lumen kanssa taistelu
eikä tartte koko talviruokintakautena murehtia paalien hakemisesta pellolta
-
Mutta aamulla jo kerroin yhden konstin ja jos sitä menee kokeilemaan kannattaa katsoa ensin tämä. http://www.youtube.com/watch?v=LvZLq0YerKc Tuo kummasti lisä uskoa homman onnistumiselle. Ja toi kaveri meni vielä takavetoisella 8)
Tai tekee kuten kavereilla, etunostolaitteeseen linko ja ajelee etuperin reikää minne tarvii. Onnistuisihan tuo takanostolaitteissakin mutta eteenpäin mukavampi ajaa ilman taakseajolaitteita.
Paalit pitää hakea eri reissulla, on linko sitten edessä tai takana.
-
On se mukava näin lumitalvenakin, ettei tullut hävitettyä vanhaa kunnon suurteholinkoa. Päisteissä pellolla paikoin metri lunta, mutta kettingittömällä traktorilla aukeaa pakilla tie pohjia myöten melkein kävely vauhtia. 8)
Löyty tuubista jonkun laittama videokin malliksi.
http://www.youtube.com/watch?v=pSuw2Xcuq_o
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
Pellolta ne kummassakin haetaan, kumpaakin kyllä voi ostaa jostain "metsätien päästä naapuripitäjästä" ...
Oletko ajatellut sammutinkauppiaaksi ryhtymistä kun on tuota liikeideaa ja toisaalta kokemusta laitteesta? ;D
Ei ole kokemusta, onko sulla kenties hieman köyhä elämä, kun et millään saa tästä yli puoli vuotta vanhasta jutusta loppua??
-
pieni satsaus kuljetuskalustoon niin niitä ajais kesällä aika rivakkaan tahtiin
läheltä ollaan ajettu 300-400 paalia päivääs ja kauempaalta sitten 200-300
käytössä siis kaks traktoria joista toisessa vaan kuormaaja
Mua ei ainaska houkuta se syksyllä kurassa möyriminen ja talvella liukkaitten ja lumen kanssa taistelu
eikä tartte koko talviruokintakautena murehtia paalien hakemisesta pellolta
Perämeren pohjukassa täällä on kohtuullisen varma routa siinä vaiheessa, kun lunta on vasta vähän. Silloin on se kotiinajoaika. Nyt on muutamia haettu lingolla tietä tehden eikä ihan vähällä tehdä toiste.
Petri
-
Kyllä on kokeiltu, vaan kun ei mene, ei etuperin eikä takaperin. Jos ensimmäiset jäljet saisi tehtyä, niin sitten kyllä ehkä menisi, mutta kun ei niitäkään saa ajettua niin ei. Ja jokaiselle paalille pitäisi tehdä ne jäljet valmiiksi....
Traktori on kyllä painotettu, mutta kun siitäkään huolimatta ei paksussa lumessa kulje.
Ei kai muuta kun kauhalla lykkimään ristiin rastiin peltoa.....
Kyseessä tällä kertaa nuorkarjalle tarkoitetut natarehupaalit, jotka jäi syksyn kiireessä pellolle 30 km päähän.....
[/quote]
Liekkö täällä sit lunta vähemmän ??? Tuossa yhellä lohkolla oli jääny pari paalia syksyllä ottamatta. Kävin ne sieltä pois hakemassa. Ekakerta otti vähän enemmän aikaa umpihangessa, kun etuaksen edessä meni jonkunverran lunta. Toisen haku oli huomattavasti helpompaa.
Kauhalla tosiaan jos ottaa edes puoletkin pois niin helpottaa kulkua enemmän.
-
Kyllä samaa ongelmaa on havaittavissa täälläkin. Tosin etäpellolle kävin auraamassa tien ja sinne kyllä pääsee, suurempi ongelma on yksi rinne maantiellä jota ei meikäläisen pikkutraktorilla tunnu pääsevän ilman ketjuja ylös. Olisi se vaan kivempi pelkällä nastallisella traktorilla sulallakin tiellä ajellä... :-\
Entäs noi kevytketjut, tai hätätapauksessa kettinki kierrettynä jenkana renkaan ympärille?
Paskat mitään lighti ketjuja. 24 km aivan sulaa pikitietä tuli viikko sittenkin melkutettua. ;D Ei se nyt kummonen homma ole, tunnin työ yhteensä vuodessa niin ei paljon kannata ketjuja puljata. Ensimmäisillä hiutaleilla laitan ketjut, ja kun keväällä varjopaikoissa enää lunta, otan pois.
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
Pellolta ne kummassakin haetaan, kumpaakin kyllä voi ostaa jostain "metsätien päästä naapuripitäjästä" ...
Oletko ajatellut sammutinkauppiaaksi ryhtymistä kun on tuota liikeideaa ja toisaalta kokemusta laitteesta? ;D
Ei ole kokemusta, onko sulla kenties hieman köyhä elämä, kun et millään saa tästä yli puoli vuotta vanhasta jutusta loppua??
Aina kun tuon sampon kuvan näkee, tulee köyhä olo! ;D
-
Paripyörät paikalleen niin menee hankikantoa. Näytti ainakin Terroilla pysyvän pinnalla.
-
Kyllä samaa ongelmaa on havaittavissa täälläkin. Tosin etäpellolle kävin auraamassa tien ja sinne kyllä pääsee, suurempi ongelma on yksi rinne maantiellä jota ei meikäläisen pikkutraktorilla tunnu pääsevän ilman ketjuja ylös. Olisi se vaan kivempi pelkällä nastallisella traktorilla sulallakin tiellä ajellä... :-\
Entäs noi kevytketjut, tai hätätapauksessa kettinki kierrettynä jenkana renkaan ympärille?
Paskat mitään lighti ketjuja. 24 km aivan sulaa pikitietä tuli viikko sittenkin melkutettua. ;D Ei se nyt kummonen homma ole, tunnin työ yhteensä vuodessa niin ei paljon kannata ketjuja puljata. Ensimmäisillä hiutaleilla laitan ketjut, ja kun keväällä varjopaikoissa enää lunta, otan pois.
Oletko kokeillut kevytketjuja? Ahkera poika heittää niitä montakin kertaa päivässä päälle. Ja tassu pitää.
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
Pellolta ne kummassakin haetaan, kumpaakin kyllä voi ostaa jostain "metsätien päästä naapuripitäjästä" ...
Oletko ajatellut sammutinkauppiaaksi ryhtymistä kun on tuota liikeideaa ja toisaalta kokemusta laitteesta? ;D
Ei ole kokemusta, onko sulla kenties hieman köyhä elämä, kun et millään saa tästä yli puoli vuotta vanhasta jutusta loppua??
Aina kun tuon sampon kuvan näkee, tulee köyhä olo! ;D
Kait sul nyt sentään puimurikin on Ferku?? No pistetään Sampon kuva vaihtoon ennen kuin mies masentuu...
-
Kyllä samaa ongelmaa on havaittavissa täälläkin. Tosin etäpellolle kävin auraamassa tien ja sinne kyllä pääsee, suurempi ongelma on yksi rinne maantiellä jota ei meikäläisen pikkutraktorilla tunnu pääsevän ilman ketjuja ylös. Olisi se vaan kivempi pelkällä nastallisella traktorilla sulallakin tiellä ajellä... :-\
Entäs noi kevytketjut, tai hätätapauksessa kettinki kierrettynä jenkana renkaan ympärille?
Paskat mitään lighti ketjuja. 24 km aivan sulaa pikitietä tuli viikko sittenkin melkutettua. ;D Ei se nyt kummonen homma ole, tunnin työ yhteensä vuodessa niin ei paljon kannata ketjuja puljata. Ensimmäisillä hiutaleilla laitan ketjut, ja kun keväällä varjopaikoissa enää lunta, otan pois.
Oletko kokeillut kevytketjuja? Ahkera poika heittää niitä montakin kertaa päivässä päälle. Ja tassu pitää.
Kevytketjuja ei ole vielä tullut kokeiltua mutta paksut ketjut on kahdessa traktorissa että ei sitä laiskuuttaan ilman ketjuja ajelis. Ja ei niissä ketjujen laitossa takasiin kyllä mene ku se puoli tuntia per taktori jos sitäkään. Ne vaan tuppaa kulumaan melko äkkiä kun sulalla päästellään ja kyytikin on melkoista...
Tuota ei ole kyllä tullut kokeiltua että ketju jenkana renkaan ympärille. Eli tarkoittaako että pitkä ketju jota pyöritetään pitkin rengasta? Mahtasko tuosta olla riittävästi apua...
-
Olisko lapiolinko mikää peli? Mylly va pyörimään ja peruuttaa umpihankeen tietä..
Matalia rattoreita teillä, tai sitte pohj.satakunnassa on vähempi lunta.. ko ei lumen paksuus nyt niin suuri ongelma oo ollu...
-
Syksyllä oli lumettomuus haittana, paalit jääty. Nyt ovat sopivasti muhiintuneet lumen alla. Kaikki paalit on pois saanut mikkä oon meinannukki ;) Liukkaus tiellä on myös jonkun kerran säväyttänyt vaikka Tuhdilla vaan on haeskellu. Lavetti kelejä odotellessa :-X
-
niin jos kotio tullessa muutamalla sadalla metrillä noustaan yli 30 m ylöspäin voinette arvata ajellaanko paaleja riimuilla vai ei 8)
pellolla lunta etuakselin päältä puolinokkaan riippuen tuiskupenkoista, niin ja esimerkkinä siis isopyörävallu...
helpompi se on ollu käydä auraamassa reitit paaleille kuin taistella pitkät tovit auraamattomassa. 10 min lisätyö per kuorma tekee kuudella kuormalla jo tunnin ja tunnissa käy melko kaukanakin aurailemassa... ::)
-
Joko Kamikatze pääsi paaleja hakemaan?
-
Joko Kamikatze pääsi paaleja hakemaan?
En pääse hakemaan sieltä mitä oli tarkoitus ,eikä tässä vaiheessa kevättä ehkä enää kannata avata pitkää tietä jossa on poljetut urat .Tässä kotona on avattu tienpätkä ja haen sieltä paalit ja odotan viikon tai kaksi josko lumi alkaa sulaa tai muuttuu edes suojalumeksi .
-
Tosta ni saa paalit napsia tieltä, eikä tartte ottaa kärryjäkään irti. http://services.mascus.com/product.aspx?did={7ADB9B0F-B429-4EE5-AA1D-93A75727A4EA}&ctl=agriculture&prodid={e3db179c-ebc9-4aa9-a006-70a0cf5d82e3}&ctgn=tractors_140
-
Lauha sää ja eilisen päivän kestänyt vesisade pehmitti lunta niin että aloitin iltapäivällä paalien ajamisen kotiin. Kävin pukkimassa krittisiltä kohdilta, kuten liittymistä ja veto-ojien ylityskohdista lumet pohjia myöten pois jotta polanteet eivät vetäisi konetta tai kärryä ojaan. Pahimman tiepätkän kohdalla ajoin suoraan pellolle jossa 60 cm lumesta huolimatta ei ollut mitään vaikeuksia ajaa paalikuorman kanssa.
-
Taitaa tässä olla yksi aika merkittävä pointti mikä tuppaa paaleja ja laakasiiloa vertaillessa unohtumaan. Siilorehun hinta on se mitä se maksaa siinä navetan vieressä, paalirehun hinta se, mitä se maksaa metsätien päähän toimitettuna naapuripitäjässä ;)
Pellolta ne kummassakin haetaan, kumpaakin kyllä voi ostaa jostain "metsätien päästä naapuripitäjästä" ...
Oletko ajatellut sammutinkauppiaaksi ryhtymistä kun on tuota liikeideaa ja toisaalta kokemusta laitteesta? ;D
Ei ole kokemusta, onko sulla kenties hieman köyhä elämä, kun et millään saa tästä yli puoli vuotta vanhasta jutusta loppua??
Aina kun tuon sampon kuvan näkee, tulee köyhä olo! ;D
Kait sul nyt sentään puimurikin on Ferku?? No pistetään Sampon kuva vaihtoon ennen kuin mies masentuu...
Oli. Mutta enää ei ole puimuria laisinkaan, jos ei oteta huomioon volvo-800:sta, joka odottaa moottorista luopumista bobcatin hyväksi. Puinnit ovat siis ulkoistettu naapurille, jonka viljat taas minä kuivaan. Tarkoittaa rationalisointia.
Mikäs tuo sinun traktorisi onkaan... majuri vissiin väristä päätellen.
-
kesällä ku ajetaan noukkarilla siiloon navetan viereen niin ei tarvi taistella lumien ja aurauksien kanssa.. nyt se kostautuu: "talvella on aikaa ajella paalut pellolta"
-
Tänään hain viimeiset vihantapaalit pois pellolta, viimeksi piti tehdä lumitöitä ja nyt ryvettiin kurakossa. "Runsas lumi suojaa paaleja talvella", niinhän se on tehnyt, jänikset oli rikkonu joka paalin yläreunasta. >:(
-
Eilen illalla sain paalit pellolta pois, toisessa päässä lohkoa vettä kymmenen senttiä 30 sentin lumikerroksen alla, toisessa päässä etuakseli lykkeli edellään lunta, mutta onnistui nyt, kun oli suojalumi, viikko sitten "sokerilumi" esti yrityksen jo 500 metrin päässä lohkolta. Huomenna ei varmaan enää pelto kanna, eilen kalkkikoneet oli jo uponneet. Kalkin levitysaika taitaa olla tänä vuonna poikkeuksellisen lyhyt, neljä päivää.....paikkakunnan "kovinkaan" yrittäjä ei runsaan lumen vuoksi aiemmin levittänyt, saati sitten muut.
-
Huomenna ei varmaan enää pelto kanna, eilen kalkkikoneet oli jo uponneet. Kalkin levitysaika taitaa olla tänä vuonna poikkeuksellisen lyhyt, neljä päivää.....paikkakunnan "kovinkaan" yrittäjä ei runsaan lumen vuoksi aiemmin levittänyt, saati sitten muut.
Onko paikkakunnan kovin yrittäjä kuiva- vai märkäkalkin levittäjä?
-
nyt se kostautuu: "talvella on aikaa ajella paalut pellolta"
juu, paha taktiikkavirhe tässä!
-
Huomenna ei varmaan enää pelto kanna, eilen kalkkikoneet oli jo uponneet. Kalkin levitysaika taitaa olla tänä vuonna poikkeuksellisen lyhyt, neljä päivää.....paikkakunnan "kovinkaan" yrittäjä ei runsaan lumen vuoksi aiemmin levittänyt, saati sitten muut.
Onko paikkakunnan kovin yrittäjä kuiva- vai märkäkalkin levittäjä?
Taitaapi olla molemmat käytössä nykyisin....
-
Huomenna ei varmaan enää pelto kanna, eilen kalkkikoneet oli jo uponneet. Kalkin levitysaika taitaa olla tänä vuonna poikkeuksellisen lyhyt, neljä päivää.....paikkakunnan "kovinkaan" yrittäjä ei runsaan lumen vuoksi aiemmin levittänyt, saati sitten muut.
Onko paikkakunnan kovin yrittäjä kuiva- vai märkäkalkin levittäjä?
Taitaapi olla molemmat käytössä nykyisin....
Jaa, yksi kuivakalkinlevittäjä vielä helmikuun puolessa välissä levitti, eikä näyttänyt lumi haittaavan. Pysyy kuulemma vaunu tyhjänä pinnalla vaikka lykkäisi veteen. On niin leveät renkaat... 8)
Ja tänään viissiin märkäkalkkia vielä levitetään jossain, sorakuski vaan jutteli...
-
Jaa, yksi kuivakalkinlevittäjä vielä helmikuun puolessa välissä levitti, eikä näyttänyt lumi haittaavan. Pysyy kuulemma vaunu tyhjänä pinnalla vaikka lykkäisi veteen. On niin leveät renkaat... 8)
Ja tänään viissiin märkäkalkkia vielä levitetään jossain, sorakuski vaan jutteli...
No leveillä renkailla runsaassa lumessa juur rikkookin koneet, ja polttoainetta menee ainakin tuplamäärä. Helmikuun puolivälin jälkeen hanget alkoivatkin sitten olla ajamattomia.
Näkyy rekkaa ajavan hämeen suuntaan, jossakin levitellään, näin kuuluukin.
Metsähommia pellon takana tein, kahta kertaa enempää ei samasta kohdasta tänään voinut ajaa, eikä ole järeät koneet. kynnetystä meni vesi läpi yön aikana, huomenna näkee, jääkö homma kesken...
Jos vähemmän lunta on ollut, keskellä aukeata, niin jäässä enemmän. Lähempänä metsänsyrjää tuplasti lunta, eikä routaa nimeksikään.
-
Jaa, yksi kuivakalkinlevittäjä vielä helmikuun puolessa välissä levitti, eikä näyttänyt lumi haittaavan. Pysyy kuulemma vaunu tyhjänä pinnalla vaikka lykkäisi veteen. On niin leveät renkaat... 8)
Ja tänään viissiin märkäkalkkia vielä levitetään jossain, sorakuski vaan jutteli...
No leveillä renkailla runsaassa lumessa juur rikkookin koneet, ja polttoainetta menee ainakin tuplamäärä. Helmikuun puolivälin jälkeen hanget alkoivatkin sitten olla ajamattomia.
Näkyy rekkaa ajavan hämeen suuntaan, jossakin levitellään, näin kuuluukin.
Metsähommia pellon takana tein, kahta kertaa enempää ei samasta kohdasta tänään voinut ajaa, eikä ole järeät koneet. kynnetystä meni vesi läpi yön aikana, huomenna näkee, jääkö homma kesken...
Jos vähemmän lunta on ollut, keskellä aukeata, niin jäässä enemmän. Lähempänä metsänsyrjää tuplasti lunta, eikä routaa nimeksikään.
Tarpeaksi leveillä renkailla menee köykäsesti siinä lumen päällä, mutta jos alkaa upottaa tarvitaan voimaa. Uskoisin sitä löytyvän, ainakin yhden urakoitsijan 1455 Natikasta. ;) Rajansa kaikella tietysti...
-
Tänään hain viimeiset vihantapaalit pois pellolta, viimeksi piti tehdä lumitöitä ja nyt ryvettiin kurakossa. "Runsas lumi suojaa paaleja talvella", niinhän se on tehnyt, jänikset oli rikkonu joka paalin yläreunasta. >:(
Juuri ajoissa loppu isohko auma, just samaisena päivänä (6.4.11) ja eilen availtiin toinen siilo kelirikkoajan syöttöön. Olihan tuota aumaa jo joulupäivästä asti ajeltukin...
Melekeen niinku ennenvanhaan, kun aumaa syötettiin sama 3kk - tosin kokoluokka vähän eri... Alkuaikojen karjalle tuo olis piisannu monta vuotta... liian monta.
-
Tänään hain viimeiset vihantapaalit pois pellolta, viimeksi piti tehdä lumitöitä ja nyt ryvettiin kurakossa. "Runsas lumi suojaa paaleja talvella", niinhän se on tehnyt, jänikset oli rikkonu joka paalin yläreunasta. >:(
Juuri ajoissa loppu isohko auma, just samaisena päivänä (6.4.11) ja eilen availtiin toinen siilo kelirikkoajan syöttöön. Olihan tuota aumaa jo joulupäivästä asti ajeltukin...
Melekeen niinku ennenvanhaan, kun aumaa syötettiin sama 3kk - tosin kokoluokka vähän eri... Alkuaikojen karjalle tuo olis piisannu monta vuotta... liian monta.
palioko oli aumalla mittaa metreis??:)